Gereformeerd wereld- diakonaat verwacht 8 a 9 miljoen lllsilislll Vandaag Goed begin van 1974 Turkse gastarbeiders krijgen een scholing in beroepen voor thuis Trouw K wartet door dr. C. Rijnsdorp Kerken maken studie van China Pan-afrikaanse kerkenconferentie Gereformeerden in Duitsland wijzen de abortuswet af Bisschoppensynode eind september Beroepingswerk Nieuwe boeken TROLW/KiWARTET DINSDAG MAiABT 1974 KERK T2/K2 Van een onzer redacteuren UTRECHT De ontvangsten over januari en februari (afsluit datum de 20-ste) van dit jaar voor de gereformeerde werelddiako- naat tonen ten opzichte van 1973 de opvallende stijging van 49 procent. In geld uitgedrukt: ruim 1,6 miljoen tegenover 1,1 mil joen vorig jaar. Houdt deze trend aan en er is volgens dr. van Klinken van het algemeen diakonaal bureau reden dit te verwachten dan zal in 1974 in totaal 8.5 tot 9 miljoen bijeen kunnen komen (vorig jaar bijna 6 miljoen). Wordt daarnaast het bedrag gezet waarop de gereformeerde zending dit jaar rekent, te weten ruim 10 mil joen, en wordt vervolgens bedacht dat de opbrengsten voor het plaatselijke diakonale werk ook enkele miljoenen zullen bedragen, dan kan hieruit wor den afgeleid, dat gereformeerden dit jaar voor zending en diakonaat een bedrag bijeen zullen brengen dat neer komt op ongeveer 40 procent van de laatste Kom over de brug-actie. Dit al les dan na veel minder propagandis tisch 'voorwerk* dan Kom over de brug II, dat wil zeggen: nogal simpel en op een vrij laconieke manier. 'Kom over de brug' In 1960 ontving het algemeen diako naal bureau nog maar net iets meer dan een halve ton. In de loop van de daarop volgende tien jaren liep het jaar bedrag voor werelddiakonaat ge leidelijk op tot 3.8 miljoen (1970). Vervolgens kwam er elk jaar een mil joen bij: 1971 sloot af met 4.8; 1972 met 5,6 1973 met bijna 6 miljoen, een lichte onderbreking in de opgaande lijn, die door Kom over de brug II werd veroorzaakt Tenslotte dit jaar met, naar verwacht wordt, 8 tot 9 mil joen. Uit een vergelijkend overzicht over januari en februari 1973/1974 blijkt, dat de collecten met 18 procent ste gen, de algemene giften (giraal) met 91 procent cn de bestemmingsgiften (voor bepaalde projecten) met 56 pro cent. De afdracht van de februari- kerkcollecten is nog maar zeer ten de le binnen. Op het ogenblik ontvangt het algemeen diakonaal bureau dage lijks bedragen die zich bewegen tus sen de zestigduizend gulden en een ton. Al het geld beeft een onmiddellijke bestemming, waarin enerzijds de be groting 1974 voorziet en anderzijds een behoorlijke gevulde portefeuille met nieuwe projecten. Een groot deel van de projecten is lang lopend. De oorzaken van de opvallende stijging in de ontvangsten worden in Utrecht ingewikkeld genoemd. Maar enkele belangrijke oorzaken zijn ongetwijfeld de constante beïnvloeding in de ge meenten, waar, gestimuleerd door het algemeen diakonaal bureau, ln toene mende mate vaak verrassende initia tieven worden ontplooid, alsmede de directe hulpverlening van kerk tot kerk, die snel verlopen kan en eèn goede kostenbewaking mogelijk maakt Dr. J. van Klinken Drechsel aan het hoofd heeft zich la ten meeslepen door zijn aversie tegen Carel Muller. Een bestuur, dat niet alleen onvakkundig is, maar boven dien een mentaliteit van 'het doel heiligt de middelen' erop nahoudt, dient naar mijn smaak onverwijld op straat te worden gezet Arnhem Kees Mijderwijk Navozegel De redactie behoudt zich het recht voor haar ter opname in deze rubriek toegezonden meningsuitingen verkort weer te geven. Bij publikatie wordt met de naam van de Inzender onder tekend. Brieven kunnen worden ge stuurd aan het secretariaat hoofdre dactie Trouw/Kwartet, postbus 859. Amsterdam. Dennendal (9) Indien het weekblad Vrij Nederland geen keiharde leugens verkondigt, is het mij bijzonder duidelijk wie de boosdoeners zijn in het Demnendal- conflict Het interim-bestuur met De Rotterdammer Nieuwe Haagse Courant Nieuwe Leidse Courant Dordts Dagblad Uitgaven van B.V. De Christelijke Pers Directie: Ing. O. Postma, F. Diemer. Hoofdredactie: J. Tammlnga. Hoofdkantoor B.V. De Christelijke Pers: N.Z. Voorburgwal 276 - 280, A'dam. Postbus 859. Telefoon 020-22 03 83. Postgiro: 26 92 74. Bank: Ned. Midd. Bank (rek.nr. 69 7360768). Gem.glro X 500. De Tweede Kamer heeft de motie Jongeling (GPV) aangenomen om als nog een herdenkingszegel ter gelegen heid van het 25-jarig bestaan van de Navo uit te geven (Tr/Kw. 2&2 en 27- 2). Bij de uitgifte van deze zegel gaan we dus herdenken: 1. dat Navoland Amerika een afschu welijke oorlog in Vietnam voerde; 2. dat Navoland Portugal met Navo- wapens een beestachtige oorlog voert in Angola, Mozambique en Guinee Bissau; 3. dat in Navoland Griekenland Navo- tanks op studenten inreden; 4. dat de Navolanden atoomwapens in voorraad hebben, die de gehele mens heid meerdere malen kunnen vernieti gen. Mijns inziens getuigt het van weinig fijngevoeligheid, om bovengenoemde feiten te gaan vieren! Laat Navoland Nederland ter gelegen heid van het Navojubileum, maar eens goed nadenken over waar wij met z"n allen mee bezig zijn. Arnhem J. H. Brinksma Verkiezingen In de ARP blijkt het flirten met de PvdA overgegaan te zijn in openlijke vrijage, zeker om straks tot een hu welijk te geraken met als trouwbijbel 'keerpunt 72'. Is het een wonder, dat zij, die trouw uit overtuiging tiental len jaren soms vlot AR stemden, el kaar dit jaar vertwijfeld afvragen: 'wat moeten we nu?' Met mij, zullen er velen op een andere christelijke partij stemme a Delft J. v.d. Heijden Naschrift Naar aanleiding van een discussie tus sen de scriba van de Nederlands Her vormde Synode dr. A. H. v. d. Heuvel, schreef 27-2 medewerker A. J. Klei een m.i. schitterend 'naschrift'. Helaas wordt het 4-3 door J. Beetsma o.a. kwaardaardig genoemd. Onder 'Uit de kerkbladen' wordt ook op 4-3 ir. v. d. Graaf onder 'onpasselijk' en prof. Strijd onder 'onverantwoord' geci teerd. Mag ik getuigen het met v. d. Heuvel, Klei en Strijd wel en met v. d. Graaf en Beetsma niet eens te zijn? Amsterdam D. Veenstra Dzn Turkse gastarbeiders -voorwerp van diakonale aandacht. Van een onzer redacteuren ROTTERDAM Ten behoeve van om te beginnen Turkse gastarbeiders ln Rotterdam is het initiatief genomen een poging te doen om een aantal van hen globaal te scholen in die beroepen, waaraan in hun eigen land grote behoefte bestaat Zowel de StlchUng Buitenlandse Werknemers als het alge meen diakonaal bureau van de gereformeerde kerken hebben zich bereid verklaard dit financieel mogelijk te maken. Als gevolg van een binnenlands Kom over de brug-project konden vorig Jaar twee functionarissen worden aangesteld, wier taak het Is zich bezig te hou den met de belangen van buitenlandse werknemers ln Nederland. Hun is onder meer gebleken dat er veel gastarbeiders zijn, die graag een zekere mate van scholing zouden ontvangen, waardoor ze in de toekomst in eigen land gemakkelijker aan de slag kunnen komen, indien er In Nederland geen werk meer voor hen zou zijn. De scholing zou moeten plaats hebben ln de vrije tijd van de gastarbeiders, bij voorkeur ln de weekeinden. Als voorbereiding op dit experiment zal half maart een technische specalist wellicht nog gevolgd door een tweede, naar Turkije gaan om er een inzicht ln te krijgen welke beroepen dat bij voor keur moeten zijn. Daarna zal een vooralsnog bescheiden aantal Turken in aanmerking kunnen komen voor de cursussen. Blijkt het initiatief aan te slaan dan zal uitbreiding worden overwogen. Ge bleken ls dat onder meer ook gastarbeiders afkomstig van de Kaapverdische eilanden grote belangstelling voor dit soort cursussen hebben. We bevinden ons in oen theologische valuta-crisis van ongekende omvang, aldus Heinz Zahrnt in zijn uit het Duits vertaalde boek God kan niet sterven, Tegen onjuiste alternatieven in theologie en maatschappij (uitg. Boekencentrum B.V., 's-Gravenhage, 223 blz., 27,50). Niet langer staat de vraag naar de kerk centraal, maar de vraag naar God. De lioop dat kerk en christelijk geloof na 1945 een nieuw begin zouden kunnen maken, is niet vervuld. En toch heeft de kerk in Duitsland na de oorlog veel initiatief, gepaard aan zelfkritiek, getoond. Het was evenwel een poging tot restau ratie en geen echte vernieuwing. Alle theologische vragen spitsen zich vandaag toe op de ene vraag naar god. Voor vele tijdgenoten is een hei- menlijk of openlijk atheïsme al even vanzelfsprekend als het geloof aan God voor hun voorvaderen was. Radi cale christenen en theologen maken zich alleen bezorgd over het aardse welzijn. Wij zullen over God op een nieuwe manier moeten leren spreken, aldus de auteur. De kerk is te veel met zichzelf in de weer. Iedereen is bang: bang voor gezichtsverlies, voor de leer, voor teruglopend ledental, voor eigen positie. De kerk is tegenwoordig daar, waar de angst heerst, En ze wordt meer en meer een minderheid in de samenleving, een stem tussen vele andere stemmen. Gezag 'Het aantal mensen dat niet langer ge looft aan hemel, hel en eeuwig leven en dat toch in de wereld verantwoor delijkheid op zich neemt, is groeien de' (bl. 23). In deze ontgoddelijkte wereld wordt de aarde tot vaderland verklaard. De waarheid is verander lijk. Wat op gezag aanspraak wil ma ken, moet door zijn inhoud zelf over tuigen en aldus spontane instemming vinden. Het heelal is van een monar chie in een republiek veranderd. Er is een nieuw humanisme ontstaan: een wereld van de mens, maar nog geen menselijke wereld. Daarom is (ADVERTENTIE) SPECIAAL NU OOK IN CITRUSDRANK EN COLA het atheïsme een 'bekommerd atheïs me.' (Karl Rahner). Het geloof aan God staat politieke en maatschappelij ke verbeteringen in de weg en moet dus verdwijnen. Zo is het moderne atheïsme een typisch postchristelijk (d.w.z. na-christelijk) verschijnsel. Hiertegenover dient de theologie zidh op haar elementaire opdracht terug te trekken, op de kern van de zaak, 'de kracht van het koren', (Luther). Con centratie op het wezenlijke is nodig. Trouwens, het geloof in God is nim mer volkomen vanzelfsprekend ge weest. Maar de christenen hebben 'Hem te eng en te lang gekoppeld aan wereldbeschouwing en politieke in stellingen, aan het hele sociaal-cultu rele referentiekader van een voorbije tijd' (38). Het hedendaagse atheïsme vervult hierbij een zuiverende taak. het kan ons leren niet in valse ter men te denken (40). Wanneer God in natuur en geschiedenis niet meer rechtstreeks aanwezig is zoals vroeger, komt Hij veel onmiddellijker op de mens toe. Wie hem ontmoet, ontmoet Hem persoonlijker en inniger. Ideologisch bijwerk 'Wanneer een mens daarom vandaag naar God vraagt, vraagt Hij werkelijk naar God'. (42). En God schudt meer en meer alles van zich af wat aan menselijke belangen, aan ideologisch bijwerk aan zijn persoon gekoppeld was. Merkwaardig overigens dat de vraag naar de zin en de waarheid in de wereld van vandaag juist radicaal en hartstochtelijk wordt gesteld door onkerkelijke mensen. Daarom wil de schrijver in de kerk aan de vraag de voorrang geven op het antwoord. Het vragen moet in de kerk worden geïn stitutionaliseerd, dus een vast pro gramma zijn en 'de belangrijkste taak van de theoloog schijnt niet die van Voorbidder*, maar die van 'voorvra ger* (73). De tijd van het eenvoudig weg citeren en doorgeven, van het herhalen en verzekeren is voorbij, constateert Zahrnt. Een luide toon is nog geen waarheid en de waarheid is altijd concreet 'Het spreken van de theologie over God moet dan ook be staan uit de altijd onvolkomen, nooit eindigende poging om de werkelijk heid van God im de werkelijkheid van kelijkheid van de wereld aan te wij de wereld aan te wijzen.' (80). andering in plaats van een ethiek van de orde. Gerechtigheid gaat voor barmhartigheid, zoals reeds in Uppsa la en Stuttgart is uitgesproken. Politieke theologie dus, maar zeker géén politisering van de theologie. 'De meeste theologen van de revolutie zijn loontrekkenden met recht op pensioen. Zij zitten in solide huizen en blazen van daaruit de 'aftocht' (182). Zij spelen enkel maar politiek, zonder dat zij verantwoordelijkheid dragen. Christenen moeten hun mede verantwoordelijkheid bij voorkeur daar tonen, waar anderen geen be langstelling aan de dag leggen. De christelijke liefde is altijd betrokken op de dingen van de wereld en zo doende altijd ter zake, oordeelt de au teur. Taak Hier ontsluit zich een taak voor de vakkundige niet-theologen. 'Wanneer het in de kerk gaat om maatschappe lijke, economische politieke en cultu rele vragen, om wetenschap en recht, zijn de leken de vaklui en niet de theologen' (185). (ADVERTENTIE) De schrijver bekent bepaalde traditio nele geloofsartikelen te hebben laten vallen, maar met wat hij overhoudt is het hem bloedige ernst. Niet letterlijk gelovend aan opstanding en hemel vaart, verkrijgt het leven naar de dood toe en het overdenken van de dood een zwaar accent Want nu vormt de dood de horizon, waarbin nen alle gebeurtenissen van zijn leven staan. Niet als bij de atheïst, want ook in de dood blijft God zich tot ons verhouden (211). Meer durft hij van het eeuwige leven niet te zeggen. Zahrnt kan zijn ongelovige medemen sen niet loslaten en voelt zich met hen uit liefde verbinden. Ook wie zijn opvattingen niet helemaal of he lemaal niet deelt, moet erkennen dat zijn houding voorbeeldig is. GOD KAN NIET STERVEN Op de borst Daarbij wordt van de kerk verwacht, 'dat zij eindelijk inziet dat de gebo den en de beloften van de bijbel niet alleen gelden voor het persoonlijk be staan van de enkeling, maar ook voor het openbare leven van de maatschap pijDe representatieve kerk draagt het kruis op de brost en iedereen kan het zien; de presente kerk daarente gen draagt het op de schouders en daar blijft het onzichtbaar' (175). De maatschappelijke dimensie van het christelijk geloof ls herontdekt. Het christelijk geloof heeft met de wereld te maken. Het is daarbij actief op de toekomst gericht. Wat de schrijver nodig vindt is een ethiek van de ver Driedubbele Bagley In Dc man zonder verleden verliest Robert Boyd Grant bij een auto ongeluk zijn geheugen. Weer aan 't werk, krijgt hij steeds sterkere vermoedens over zijn ware identiteit Op dood spoor speelt zich af in cén van de dunst bevolkte gebieden tec wereld. Waar - te midden van een dramatisch en gruwelijk decor - geheim agent Alan Stewart een 'simpel karwei' moet klaren En De gouden kiel verhaalt van een SS-konvooi, dat - toen de geallieerden in Italië landden - nog snel een schat in veiligheid trachtte te brengen. Jaren later gaan drie man daarnaar op jacht. Maar zij blijken niet de enigen te zijn 736 bladzijden superieure spanning en avontuur in de Desmond Bagley Omnibus. Voor 22,50 bij elke boekhandel. Een uitgave van Elsevier Van een onzer verslaggevers LEUVEN Ruim honderd kerkbe stuurders, theologen en China-kenners komen van 9 tot 14 september in Leu ven samen om zich te bezinnen op de ontwikkelingen in China en de uitda ging daarvan voor de kerken. Onder werpen komen aan de orde als 'de nieuwe mens in China en in het christendom', 'geloof en ideologie te gen de achtergrond van het nieuwe China', 'revolutionaire tegenstellingen en christelijke liefde'. Dit internationaal congres wordt voor bereid door de lutherse wereldfedera tie en het rooms-katholieke documen tatiecentrum 'Pro mundi vita'. LOESAKA (Kipa) Van 12 tot 23 mei wordt in Loesika. de hoofdstad van Zambia de derde algemene verga dering gehouden van de pan-Afrikaan- se kerkenconferentie. Men verwacht, dat rond zevenhonderd mensen uit Afrika en andere delen van de wereld aan de conferentie zullen deelnemen. BENTHE1M De evangelisch altre- formierte kirche in Nedersaksen, die is aangesloten bij de gereformeerde kerken in Nederland, heeft stelling genomen tegen de voorgestelde wijzi gingen in de Duitse wetgeving ten aanzien van de abortus. Er zijn plan nen om abortus te legaliseren, indien deze voor het einde van de derde maand van zwangerschap wordt ver richt. De synode noemt een ongeboren kind 'menselijk leven en daarom een schep ping van God. Het is niet ons bezit, waarover wij beschikken kunnen'. Ab ortus is volgens de synode alleen te verantwoorden, wanneer er een ern stig gevaar voor het leven of de ge zondheid van de moeder bestaat. De synode benadrukt de taak van kerk en samenleving, aanstaande moeders in conflictsituaties verregaande sociale en geestelijke hulp te verlenen. ROME (UPI) Paus Paulus VI heeft woensdag 27 september bepaald als de openingsdatum voor de vierde bisschoppensynode. Deze synode, die drie weken zal duren, heeft als thema 'Evangelieverkondiging in de moderne wereld'. De vorige synoden waren in 1967, 1969 en 1971. Zuidafrikanen komen Er was reeds sprake van, maar deze week gaf onze krant het bericht door. Er kunnen weer een aantal vertegen woordigers van Zuid-Afrikaanse ker ken op de Gereformeerde synode ver wacht worden. Zojuist geeft de radio het bericht door dat er in Zuid-Afrika twee wetsvoorstellen gereed liggen, waarvan het eerste het werk van het Christelijk Instituut moet bemoeilij ken en het tweede de regering de be voegdheid geeft om vergaderingen van meer dan twee man te verbieden. Vooral dit laatste doet denken aan zwarte tijden. Tot nu toe is het nim mer tot een breuk met de Zuid-Afri kaanse christenen gekomen, noch ker kelijk, noch op universitair gebied. Het argument was daarvoor dat men ook de laatste kans om in gesprek te blijven niet wilde afkappen. Dit argu ment kan acceptabel zijn. De Gerefor meerde kerken zijn op dit gebied in een uitzonderingspositie, die een gro te verantwoordelijkheid meebrengt. Men kan op het standpunt staan dat het gesprek aan de gang gehouden moet worden. Het bericht besluit met de vermelding dat de gereformeerde synode nog spreekt over een vertegen woordiging namens de niet-blanke ge reformeerde kerken. In een land waar apartheid heerst zijn die kerken apart georganiseerd, maar dan lijkt ons dit een conditio sine que non, een absolu te voorwaarde. Men moet stellen dat het achter de rug van onze zwarte broeders om praten een ongeoorloofde bezigheid is. Het gaat immers judst om hun positie. Beweerd wordt dat de Zuid-Afrikaners ook per se aanwezig willen zijn bij de behandeling van be paalde in diskussie zijnde interpreta ties van de belijdenis binnen de gere formeerde kerken. Zij zouden daar dan wel eens over mee willen spre ken! Daar kan niets tegen zijn, want die zaken liggen open en wij kennen wat dat betreft geen geheimen en ver boden om je mond open te doen als je het niet met bepaalde dingen eens bent. Wel is het opvallend dat men im Zuid-Afrika zo weinig diversiteit kent wat betreft de afvaardiging, of is ook daarin het noodzakelijk onderling ver trouwen afwezig? Het zou geen won der zijn. Wie met diskrimineren be gint kan er moeilijk mee ophouden. NED HERV KERK Beroepen te Dussen en te Schellui- nen. kand. G. J. van Steeg te Putten: te Rotterdam-C. (geest. verz. Van Dam-ziekenhuis; toez.) mevr. J. A. Meulendijk te Oudenhoorn; te Hier- den: J. den Besten te Huizen; te Woerden: J. H. Schrijver te Waspik te Vlaardingen: G. F. H. Keiling te Ge- nève. Aangenomen naar Hoenderloo: H. F. Winterterp te Nijmegen; het beroep door de gen. syn. (geest. verz. mari- ne;: D. Nijenhiis te Parrega. Beankt voor Woudenberg: C. Treure te Katwijk aan Zee. GEREF KERKEN Aangenomen naar Dokkum: F. de Jonge te Nijkerk die bedankte voor Gouda en Harlingen; naar Hardega- rijp: M. Kievit te Wieringerwerf. GEREF KERKEN (VRIJG) Aangenomen naar Gouda: J. v. d. Haar te Leiden. CHR GEREF KERKEN Aangenomen naar Wildervank/Veen- dam: W. F. Kruis kand. te Apeldoorn die bedankte voor Boskoop. GEREF GEMEENTEN Beroepen te Rotterdam-Alexanderpol- der: C. v. d. Poel te Yerseke; te Hoofddorp en Kruiningen: P. Blok te Dirksland die bedankte voor Gorin- chem. Bedankt voor Meeuwen: C. Hegeman te Tholen. UNIE VAN BAPTISTENGEM Beroepen te Groningen-Noord: J. Broertjes te Amsterdam-Noord (en secr. binnenland Ned. bijbelgenoot schap). (ADVERTENTIE) Emmanuellc Arsan. Emmanuelle. (vert. uit liet Frans door M. Kulk). Dc Bezige Bij. 267 blz. 18,50 Allerlei vormen van lectuur zonder li teraire pretenties zijn de laatste jaren door de 'officiële' literatuur gean nexeerd. Stripverhalen, jongensboe ken, verpleegstersromans of pornogra fie zijn op de een of andere manier in de literatuur verzeild geraakt Veelal ging deze confrontatie tussen lectuur en literatuur vergezeld van enige gewichtigdoenerij. De lectuur werd opgeblazen, lezers zouden de verpleegstersroman of het stripver haal jarenlang miskend hebben, enzo voorts. Iets vergelijkbaars gebeurt in 'Emma nuelle'. Voordat de lezer aan het eer ste hoofdstuk toe is, heeft hij al cita ten van Mallarmé, Antonin Artaud en Ovodius moeten verwerken. Deze ge wichtigdoenerij houdt na de citaten niet op, en alsof de lezer geen enkel voorstellingsvermogen heeft wordt hem (zoals de omslag zegt) 'een rechtstreeks door geen mannelijke pen beroerd inzicht geschonken in de puur seksuele sensaties van het meisje Emmanuelle.' Pornografie, net zo geënsceneerd en humorloos als een miss-Holland verkiezing op de televi sie. Dat zoiets wordt uitgegeven als Literaire Reuzenpocket kan men het best beschouwen als gewichtigdoen* rij. A .1 Het leven van Vincent van Gogb. door I. Stone. Uitg. Bruna, Utrecht 438 blz. 22.50.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1974 | | pagina 2