ELLY LAMBOOY ONTDEKTE DAT PILLEN NIET HIELPEN EN LIET ZE STAAN Dominee preekte met revolver naast zich Bevrijd van verslaving aan kalmerende middelen door Huib Goudriaan Iets wat ik jaren gemist had kwam met grote kracht terug Na sluiting van de Limburgse mijnen wacht miljoenenwerk ^ROUW/KWARTET ZATERDAG 2 MAART 1974 BINNENLAND T17/K13 Honderdduizenden Nederlanders volgens sommige schattingen de helft van de bevolking gebruiken kalmerende middelen. In veel gevallen niet zonder schadelijke gevolgen, want door het slikken van tranquillizers worden de oorzaken van de spanningen niet verdreven. Het kunstmatige gevoel van rust, dat middelen zoals valium, librium en nobrium de gebruikers geven, kan tot verslaving leiden en tot het wegstoppen van problemen, die zouden moeten worden aangepakt. Dit schept weer schuld- en minderwaardigheids gevoelens, die de aandrang om steeds meer pillen in te nemen versterken. De gevolgen laten zich raden: een noodlottige vicieuze cirkel. 'Je voelt dat Je problemen niet opgelost worden, je gaat weer méér slikken, bepaalde lichamelijke klachten verergeren en je wordt steeds futlozer', zegt mevrouw E. Lamboov.CIabbers uit Eindhoven. De 33-jarige Elly Lambooy, moeder van twee kinderen, heeft de stoot ge geven tot de oprichting van een organisatie van gebruikers van kalmerende middelen. Ze werd hierbij geruggesteund door het tijdschrift 'Mensen van Nu', dat op 15 februari de 'Stichting Mensen van Nu, Organisatie van Ge bruikers van Kalmerende en Stimulerende Middelen' in het leven riep. Elly Lambooy reageerde juni 1972 op een artikel getiteld 'Tranquillizers: moderne toverballen?' verschenen in 'Spreekuur Thuis', dat thans 'Mensen van Nu' heet. Ze was het ermee eens, dat artsen vaak te snel tranquillizers voorschrijven en ze vroeg of er iets ondernomen kon worden. Oproepen aan lezers, die van het vaak overmatig gebruik van kalmerende middelen af wilden, leidden in september 1973 tot het ontstaan van gespreksgroepen met 150 deelnemers uit het gehele land.» In overleg met de redaktie van Mensen van Nu nam mevrouw Lambooy de leiding op zich. Inmiddels in formeerde ze de mensen, die zich hadden aangemeld, per rondschrijven over de stand van zaken en ook sprak ze hen moed in. De organisatie kreeg veel publiciteit, steun van het Nationaal Centrum voor de Geestelijke Volks gezondheid in Utrecht en telde eind 1973 ongeveer driehonderd leden. In onderstaand interview vertelt Elly Lambooy hoe zij van de kalmerende middelen afkwam, na die zeven jaar te hebben geslikt. EINDHOVEN 'Ik zag niet in, dat ik juist door die pillen steeds j verder wegzakte in een soort lauwheid. Kalmerende middelen heb ben tot doel de gevoelens op een laag pitje te zetten. Het gevolg was dat terwijl ik slikte mijn hele wereld grauiv werd. Ik begon te vegeteren en ook de positieve gevoelens, die ik nog had, stomp ten af'. Mevrouw E. Lambooy-Clabbers: terwijl ik slikte werd mijn wereld steeds grauwer Elly Lambooy-Clabbers werd na zeven j jaar verslaving aan kalmerende mid delen ('tenslotte gebruikte ik twaalf verschillende pillen') hiervan bevrijd door een medicijnvergiftiging, die I zich uitte in een huidziekte. Het ad vies van een huidarts geen tranquilli- zers meer te gebruiken bracht me- I vrouw Lambooy zover dat zij haar overspanning, die was uitgegroeid tot een fobie (plotseling optredende ang sten voor ontmoetingen met mensen, voor alleen-zijn enz.) zonder pillen te üjf ging. Vraag aan mevrouw Lambooy: hoe kwam u ertoe tranquilli zers te gebruiken? 'Ik was in mijn jeugd al een paar keer overspannen geweest, maar in 1965 een paar weken na de geboor te van ons oudste zoontje werd ik erg nerveus, wat tot uiting kwam in vermoeidheid en maagklachten. De huisarts stelde als diagnose psychische onevenwichtigheid na de bevalling en gaf direct librax. Maar het slikken loste niets op. De lichamelijke klach ten namen toe en ik kreeg een ander, zwaarder middel. Ik was steeds misse lijk, had geen eetlust meer en leefde soms weken op babyvoeding. De dok ter zei dat het allemaal zenuwen wa ren, maar ik kon dat niet aannemen. Zoals mensen met een hartneurose denken dat ze een hartkwaal hebben, was ik ervan overtuigd aan maagkan ker te lijden en lag ik nachten te pie keren. Op een nacht raakte ik plotse ling in paniek: ik dacht dat ik op sterven lag. Dat ging weer over, maar een paar weken later kreeg ik zo n aanval tijdens een diner. Toen ont stond die fobie, angst voor de angst. Ik begon officiële gelegenheden te ver mijden, wilde niet meer op bezoek bij onbekenden, toen niet meer bij vrien den en tenslotte niet meer bij familie leden. Mijn isolement tussen 'vier muren en het voortuintje' werd vol strekt. Rond mijn dertigste werd ik tenminste zo zag ik mezelf een uitgebluste vrouw, die praktisch de deur niet meer uitkwam, haar man en kinderen en haar huishouden ver waarloosde, haar hobby's liet schieten en zich altijd nerveus, futloos en op gejaagd voelde. Iemand, zoals ik die nogal perfectionistisch is ingesteld, voelt dat zij het gezin tekort doet, krijgt schuldgevoelc.is en een minder waardigheidscomplex'. Intussen bleef u kalmerende middelen Slikken? 'Ja, steeds meer en steeds sterker, want die pilletjes waren mijn enige houvast. Ik zag niet in, dat juist de pillen de situatie verergerden, me zo futloos maakten dat ik de problemen, waaruit mijn nervositeit voortkwam, niet meer kon oplossen. Zodoende ontstond die vicieuze cirkel, waarin steeds meer mensen komen te verke ren. Een voorbeeld hiervan is dat mensen tegenwoordig sterfgevallen niet meer verwerken, omdat ze kalme rende middelen slikken. De klap komt dan veel later, soms pas na jaren en dan veel harder'. Hoe bent u daar uitgekomen? 'Dat is aan een gelukkig toeval te danken geweest. Ik had een baan voor halve dagen aangenomen, maar op doktersadvies moest ik dat werk opge ven (mijn zoontje miste me teveel). Nu was die baan mijn laatste contact met de buitenwereld, een soort hou vast Ik ben toen ontzettend veel pil len gaan slikken; tenslotte wel twaalf verschillende soorten. Als gevolg hier van kreeg ik een vreselijke huiduit slag: medicijn vergiftiging. De huidarts zei dat ik totaal moest stoppen met het gebruik van tranquillizers. Ik hield ermee op en werd doodziek, ik kwam geestelijk in een grote leegte, zat als een vreemde in m'n eigen huis. kortom ik dacht dat ik gek werd: ontwenningsverschijnselen. Maar ook had ik een gevoel, alsof ik wakker werd. Iets wat ik jaren had gemist, kwam met grote kracht terug. Plotseling zat ik te janken bij een te levisiestuk, ik ontdekte bloemen en de zon. Het was een soort wederge boorte na zeven jaar. Er kwam opnieuw een ineenstorting en de huid arts stuurde me toen naar een zenuw arts, die een middel voorschreef om mijn angsten te verdrijven. Dat middel pillen heb ik drie dagen geslikt, maar ik voelde me weer terugglijden in die lauwheid, in dat bedwelmende. Toen concludeerde ik: hé, er klopt iets niet met die pil len. Ik hield op met slikken en al die jaren, waarin ik had gedacht dat er met mij geestelijk of emotioneel iets niet in orde was, kwamen me helder en nuchter voor de geest. Het was als of ik jarenlang een boek vlakbij had gehouden, zodat ik alleen zwarte, dan sende vlekken had gezien. Toen ik dat boek op de juiste afstand hield, kon ik begrijpen wat er stond. Het duurde nog anderhalf jaar voordat ik genezen wasals ik me weer beroerd voel de. zette ik een plaat op, ging ik wan delen enz. In die periode las ik het artikel over tranquillizers in 'Spreekuur Thuis'. Daar heb je het nou, dacht ik, dat is mijn ervaring ook. Ik kwam in con tact met mensen die op de oproep in het blad reageerden en dat heeft de meest genezende werking gehad. De opluchting dat lotgenoten je na enke le woorden begrijpen, dat er mensen zijn, die net zo met zichzelf, hun om geving of hun omstandigheden in de knoop zitten als jij, te horen en te voelen dat je niet alleen staat. Ik heb ontdekt dat veel mensen, heel veel mensen zichzelf niet accepteren omdat ze jarenlang met pilletjes rond lopen, die alleen maar suf en down maken, zonder dat er iets wordt opge lost. Mensen, die ook overgevoelig, perfectionistisch en gewetensvol zijn. Een perfectionisme, dat zich ook zo uit dat ze zichzelf niet toestaan zwak ke kanten te hebben. Ze spelen, de vlotte, zelfverzekerde: ze denken dat ze voor hun gezin, hun werk, hun kennissenkring niet kunnen laten blij ken hoe gevoelig ze in feite zijn, hoe vaak ze zich gekwetst voelen door de recht-toe-recht-aan methode van ande ren, hoe gedeprimeerd en angstig ze zijn'. Waar zit de fout? Bij de huis artsen? 'Hoewel half Nederland kalmerende middelen slikt, rust er kennelijk een taboe op dit onderwerp. Pas als je er over begint te praten, merk je hoeve- len eraan verslaafd zijn. De fout zit bij de industrie, die de middelen via misleidende advertenties in medische tijdschriften aanbeveelt Huisartsen zijn ook wel schuldig maar in minde re mate. De huidige samenleving brengt steeds meer mensen in hun wachtkamers met psychische of psychosomatische klachten. De huis- arts heeft hiervoor te weinig tijd en te weinig kennis van de psychologie, de psychiater is te druk bezet en de psycholoog wordt door de overheid kennelijk nog steeds niet voor vol aangezien. Een gedragstherapie ver strekt door een psycholoog wordt im mers niet vergoed door ziekenfonds of verzekering'. Mevrouw Elly Lambooy-Clabbers ver wacht veel van de pas in het leven geroepen stichting. De Organisatie van Gebruikers van Kalmerende en Stimulerende Middelen is begonnen mensen, die de problematiek van de 'pillen-slikker" uit eigen ervaring of van nabij kennen, op te roepen om deel te nemen aan gespreksgroepen. Mevrouw Lambooy: 'Er komt ook een oproep aan deskundigen als wijkver pleegsters, psychologen en maatschap pelijk werkers, om op vrijwillige basis te helpen. Ik hoop dat er nog idealis ten in Nederland zijn, die bereid zijn om moeilijke gevallen op te vangen. Ik heb overigens ontdekt dat leken el kaar op dit terrein beter kun nen genezen dan welke deskundige ook. Bij emotionele storingen is intuï tie waarschijnlijk veel belangrijker dan boekenwijsheid'. Bent u nu tegen elk gebruik van kalmerende middelen? 'We vechten niet tegen ieder gebruik van medicijnen. Het komt nogal eens voor, dat men kalmerende middelen krijgt voor een hartkwaal of te hoge bloeddruk. Deze medicijnen mag men in dit geval natuurlijk niet laten staan, omdat de gevolgen dan funest kunnen zijn. Het doel van onze orga nisatie is door onderlinge hulp zover te komen, dat we onszelf en onze om standigheden dSnkunnen, zonder hier bij een kalmerend of opwekkend mid del nodig te hebben. Ons principe is niet: weg met de tranquillizers, dan komt alles goed, maar: maak je eerst los van en vecht tegen je negatieve gevoelens, leer eerst je omstandighe den en jezelf te aanvaarden (en aan vaarden is iets anders dan berusten) en merk dan dat je behoefte aan kal merende middelen vanzelf verdwijnt, zodat je ze op de duur niet meer nodig hebt'. Adres van de Stichting Mensen van Nu is: De Stoutheuvel 38, Eindhoven. Van een verslaggever MAASTRICHT Het verdwijnen van de mijnindustrie uit Zuid- Limburg brengt ook aanzienlijke kosten met zich mee: met het 'sa neren' van de mijnterreinen en het afgraven van de steenbergen is alleen al in de oostelijke mijn streek honderdvijftigmiljoen gul den gemoeid. Dit blijkt uit berekeningen van een commissie, die in opdracht van gede puteerde staten van Limburg een stu die gemaakt heeft over de toekomst mogelijkheden van de mijnterreinen in het zuiden van deze provincie. Volgens de commissie is een groot deel (achthonderd hectare) van de vrijkomende grond geschikt voor wo ningbouw en een kleiner deel (330 hectare) voor industrie. Honderdtach tig hectare ex-mijnterrein zou dan met groen beplant kunnen worden. De commissie vindt dat de moeilijkhe den die zich bij het 'saneren' van de mijnterreinen voordoen vrijwel niet vergeleken kunnen worden met sane- ringswerken elders in het land. Ner gens doen zich technische problemen van een dergelijke omvang en een in tensiteit voor als hier. Overwogen wordt ook nog om een aantal steenbergen in Zuid-Limburg niet af te graven maar geschikt te ma ken voor recreatie. Daarvoor zijn aparte maatregelen nodig: onder meer het beveiligen van de bergen en het flauwer maken van de hellingen. Ook zou dan aandacht besteed moeten wor den aan milieu-hygiënische aspecten. De commissie voert aan dat na het stilleggen van het werk in de mijnen van de mijnterreinen een negatieve invloed uitgaat, met nadelige gevol gen voor het woon- en werkklimaat in de streek Gedeputeerde staten hebben nu een werkgroep imijniterreinen ingesteld die verder zal gaan bekijken welke be stemming aan de vrijkomende stuk ken grond gegeven zal worden. Zuid-Flevoland nog deels niet ontgonnen DRONTEN De nieuwe polder Zui delijk Flevoland is nog niet helemaal ontgonnen. Nadat veeertienduizend hectare is ingericht als landbouwge bied of natuurterrein is 26.750 hectare nog niet in cultuur gebracht. In Oos telijk Flevoland is nu 31.000 hectare uitgegeven als landbouwgrond, 8850 hectare is bebost of ingericht als na tuurterrein. Zeshonderd hectare is nog niet in cultuur genomen, bij de rijksdienst is nog 8600 hectare in ex ploitatie. In Gelderse Laren gebeurden er op zondag vreemde dingen De kapel van Lochem, staande in Laren. Tekening van Frans Berghuis, 1723. door Jac Lelsz LAREN (Gld.) In het Gel derse Laren is het tegen het ein de van de achttiende eeuw meer malen voorgekomen dat ds. Ni- colaas Langerack preekte, ter wijl zijn revolver naast de bijbel lag. Hij was een vurig patriot, een felle bestrijder van de oran- jegezinden. Onder het genot van een borreltje hield hij in her berg Witkamp te Laren rede voeringen over 'vrijheid, gelijk heid en broederschap'. Hij ruide het volk op, maar verwaarloos de zijn ambtswerkzaamheden. Ds. Langerack was niet alleen een militant patriot, die in Laren bij voorbeeld een exercitiekorps in het leven riep, dat door zijn knecht werd afgericht, hij was blijkbaar ook bang. Hij had soms slaande ru zie met de oranjeklanten, waarbij hij nogal eens onder kwam te lig gen. Toen de Pruisen in 1787 de oranjegezinden te hulp schoten en de patriotten gingen bestrijden, was de predikant al een jaar eerder met stille trom naar het verre Hoek in Zeeland vertrokken. Vrees was ook de oorzaak van die revolver op de kansel in het kerkje van Laren. We ontlenen deze gegevens aan een boekje dat mevrouw J. Teenstra- Slagman heeft geschreven onder de titel 'Oude verhalen over de kerk van Gelders Laren'. In een voor woord wijst ds. B. W. Okman, die van '66 tot '72 in Laren stond, cr op dat het volgens de schrijfster zelf geen enkele pretentie heeft. Dat zal wel waar zijn, maar feit is dat juist pretentieloze boekjes soms zo aardig zijn om te lezen. Dat is met dit Dr. O. Noordmans, die op Goede Vrijdag 1945 in deze kerk de laatste dienst hield, en tevens de viering van het Heilig Avondmaal leidde, dat door het naderbij komend oorlogs geweld vroegtijdig moest worden af gebroken. boekje, menen wij, zeker het geval. Het boekje (120 pagina's en met ve le historische plaatjes geillustreerd) laat ons. als we dat nog niet wisten, zien hoeveel merkwaardigheden er in de kerkgeschiedenis schuilen, ook in de plaatselijke. Mevrouw Teenstra duikt terug tot ongeveer de zestiende eeuw. In die tijd stond er in Laren een kapel, die behoorde tot de parochie van Lo chem. Deze was uiteraard aanvanke lijk r.k. In 1580 moest zij echter op bevel van de Staten van Gelderland in 'Hervormde geest' veranderd worden. Twee eeuwen later wordt het gebouw vergroot en er komt een toren bij. Kosten nauwelijks vierdui zend gulden. De notulen vermelden niets over de ingebruikneming van de vergrote kerk en de toren. Trouwens, de schrijfster heeft veel van haar informatie ontleend aan het persoonlijke archief van de heer A. baron van der Borch van Verwol- de. Voor kleurtjes in de nieuwe kerk was men niet bang: 'De wulver moet met Berlijns blauw worden ge verfd, de galerij van onderen met gemeene appelbloesemkleur, de ba lustraden wagenschots, de colommen marmeren met een bruine grond, de deuren Spaans groen en de ankers zwart'. Na zestig jaar was de kerk blijkbaar al zo vervallen, dat ze moest worden gesloopt. Op 11 januari 1834 wordt de gods dienstoefening 'door een sterken re gen volstrekt onuitvoerlijk gemaakt, zodat dezelve, benevens de Doopsbe- diening van een elftal kinderen, niet dan zeer gebrekking in de schuur van Witkamp kon gehouden worden, en de namiddagdienst geheel stil moest staan.Als op 15 oktober 1835 de laatste dienst in de oude kerk wordt gehouden, preekt ds. J. G. C. Kalck- hoff typische tekstkeuze in dit verband over 1 Johannes 2: 18a: 'Kinderkens, het is de laatste' ure'. Een week later wordt een nieuwe kerk in gebruik genomen. Karkespraoke Interessant is het te lezen op welke wijze gekleed, naar stand en jaarge tijde, de mensen kerkwaarts gingen. Na de morgendiensten was er altijd 'karkespraoke'. Er werden nauwe lijks kranten gelezen en daarom plachten na de dienst door de koster mededelingen te worden gedaan over verkopingen, vergaderingen, en andere wereldlijke zaken. Overigens gebeurden er op zondag meer dingen, waar we in deze tijd vreemd tegenaan kijken. Tijdens de dienst werden door de winkeliers boodschappen klaar gemaakt, die dan door de kerkgangers mee naar huis werden genomen. Wie een paar nieuwe klompen nodig had, schafte die veelal op zondag aan. Er werden Hervormde kerk te Laren. Voor jaar '45 werd zij tijdens de bevrij ding verwoest. bestellingen gedaan, rekeningen be taald etc. Na de dienst zat Tante Els bij een grote kraantjespot en schonk koffie. Er was wel een orgel om de ge meentezang te begeleiden, maar de voorganger was een belangrijk man. Bijvoorbeeld de heer F. D. II. Pos tel, tegelijk voorzanger, voorlezer, koster en schoolmeester, de laatste waarin al deze funkties verenigd wa ren. De heer Postel, die tevens een graag gelezen dialectschrijver was (zijn 'Negen leppels kruudmoos' is misschien zijn bekendste werkje) heeft grote invloed gehad op de zangkunst in Laren. De heer Postel leidde een vierstemmig koor, dat op kerst 1869 voor het eerst uit de nieuwe gezangen zong. Meester Pot trouwens op verschillende boer derijen oefende men buurtgewijze ook op de nieuwe bundel droeg eveneens zijn steentje bij tot La- ren's vocale ontwikkeling. Van hem zelf is ook nog een vers bekend: Dominee preekte Och zie toch eens hoe fraai en net Ons kerkje staat te prijken. De zon die 't al in vuurgloed zet Doet het op goud gelijken. Nee, waar men rond of om zich ziet Een mooier kerkje is er niet. Verwoest Honderd en tien jaar later, in 1945, werd het bedehuis in de bevrijdings dagen verwoest. Op 30 maart, Goede Vrijdag, was er de laatste dienst. Voorganger was dr. O. Noordmans, die van de Groningse universiteit een eredoctoraat had ontvangen. De gemeente vierde het Heilig Avond maal, maar dit werd vroegtijdig bëin- digd omdat het oorlogsgeweld steeds dichterbij kwam. In de pastorie had den de Duitsers munitie opgeslagen. Een paar dagen later lieten ze het exploderen. Van de pastorie bleef geen steen op de ander, de kerk ging grotendeels tegen de vlakte. Het godshuis is later herbouwd. Met veel sympathie wijdt mevrouw Teenstra een uitgebreid hoofdstuk aan het werk van de diakonie, vroe ger vrijwel het enige instituut, dat met liefde de veelomvattende taak van de barmhartigheid uitvoerde. In naam van de Heer, die zei 'Hebt uw naasten lief als u zelf'. Men moet het allemaal zien in het raam van een voorbije tijd. Ook in het agrari sche Laren waren armen, geschonde- nen, thuislozen. In het boekjaar 1764-1765 werden zes vrouwen uitbe steed voor samen 98 gulden en acht stuiver. Een vader met zijn zoontje voor 42 gulden. Vier kinderen voor samen 59 gulden. Een man voor 24 gulden. Een 'onwijze' vrouw met haar twee kinderen voor 60 gulden. Het uitbesteden gold personen, die niemand hadden om voor hen te zorgen. Voorzichtig weegt de schrijfster ook het geestelijk gehalte van de kerk in vroeger eeuwen, evenals de instel ling van haar dienaren. (De kwestie rechtzinnig-vrijziininiig en welke con- sèquenties dat met name in de eer ste decennia van de twintigste eeuw had voor kerkgang, onderlinge band en beroepingswerk, blijft in het boekje evenmin onbesproken). Zo rond 1800 waren de meeste predi kers oppervlakkig in het godsdien stige. Er werd gepreekt over de goede AA-erken en iemand was o zo gauw deugdzaam. Men was beducht voor uitersten en voor mystiek. Al les werd verwacht van het hoogge roemde gezonde verstand. 'Het was', lezen we, 'nog de tijd vóór het Re veil. dat als een frisse wind over de landen blies'. 'Pak an' Een der Larense predikanten, die een sterk pastoraal verantwoorde lijkheidsbesef had ten opzichte van de gemeente en dan ook de kerkelij ke tucht met gestrengheid handhaaf de, was de reeds genoemde en uit Duitsland afkomstige ds. Kalckhoff. Een heel andere figuur was bijvoor beeld weer ds. G. Claphouwer, die in 1707 een geschil had met de be lastingautoriteiten. Toen de richters zich bij de pastorie vervoegden om beslag te laten leggen op bepaalde zaken, stak zijne Eerwaarde het hoofd buiten het raam en schreeuw de: 'Jeluy doet mij gewelt aan: ik wil over u aan het Hof klagen, gij zijt nog slimmer als dc Fransen'. Vloekend hitste hij zijn hond aan: 'Tsa, tsa, pak an, pak an'. Toen men de deur wilde rammeien, verscheen de dienstbode met een geweer en dreigde met een eed dat zij de eer ste. die naderbij zou komen, tot een exempel zou neerschieten Van ds. Claphouwer, die een geweer in huis had, en van ds. Langerack. die een revolver bezat, is meer be kend dan van de andere predikan ten. die de hervormde gemeente van het kleine, Gelderse Laren hebben gediend. 'Verbazingwekkend i,~ dat niet', zegt mevrouw Teenstra. 'Even als in onze tijd bestond het nieuws uit minder fraaie gebeurtenissen. Voorvallen, waaruit de pretentieloze schrijfster van dit brokje lokale kerkgeschiedenis dat overigens ook weer niet op zichzelf staat, 'minder interessant en nauwelijks het ver melden waard'. J- Teenstra-Slagman: Oude verhalen over de kerk van Gelders Laren. Uit gever: W. G. Witkamp, Enschede. 120 pagina's, f9,75.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1974 | | pagina 15