Kerk moet opnieuw over fonds tegen racisme nadenken 'Gumbs bemoeide zich met politiek' fllslllalll Vandaag Rembrandt en Vondel kerkten samen bij de doopsgezinden Trouw K wart et Nieuwe secretaris 'Justitia et Pax' Boodschap van raad van kerken over economisch gedrag Steun Beyers Naudé Beroepingswerk Nieuwe boeken TROUW/KW.VRTET VRIJDAG 1 MAART 1974 KERK/BINNENLAND T2/K2 door Aldert Schipper Nu liet programma tot bestrijding van bet racisme weer een bedrag aan giften heeft gedaan, zal er wel weer een beroep gedaan worden op de leden-kerken van de wereldraad. Webswaar hebben in het afgelopen jaar enkele regeringen waaronder de onze aan het fonds bijgedragen, maar het fonds mag niet een regeringsfonds worden, dat 'toevallig1 door de kerken wordt beheerd. Het ligt dus in de lijn van de ver wachting dat de kerken intern op nieuw zich zullen moeten bezinnen op hun bijdrage aan het fonds. Het kan daarom geen kwaad, eens wat meer van nabij te bezien wat voor doelen met het fonds worden ondersteund. Van de organisaties die geld ontvan gen wordt verlangd dat hun doel overeenkomt met de algemene doel stellingen van de wereldraad van ker ken. Het geld moet gebruikt worden voor humanitaire doelen, bijvoorbeeld sociale hulp, gezondheidszorg, opvoe ding en onderwijs, rechtshulp enzo voorts. Het geld komt bij voorkeur terecht bij bevrijdingsbewegingen en de be steding wordt niet gecontroleerd, maar de ontvangers van het geld verplichten zich wel. het geld voor de genoemde doelen te gebruiken. Zuidelijk Afrika Het uitvoerend comité van de wereld raad van kerken 6telde in september 1970 vast dat het geld bij voorrang besteed moet worden voor strijd te gen het blanke rascisme in Zuidelijk Afrika. Deze eis is terug te vinden in de ver deling van de bedragen die dit jaar is vastgesteld. Naar Zuidelijk Afrika gaat 322.000 van de in totaal 450.000 dollar. Bovendien gaat nog 28.000 dol lar naar bewegingen in de rest van de wereld, die steun verlenen aan de strijd tegen het racisme in Zuidelijk Afrika, zoals de Nederlandse anti- Apartheidsbeweging. De grootste 6om geld (100.000 dollar) gaat naar de PAIGC, de Afrikaanse partij voor de onafhankelijkheid van Guinee Bissau en de Kaapverdische eilanden. Deze partij heeft thans on geveer driekwart van Guinee Bissau in handen, een gebied ter grootte van Zwitserland. Alleen de grote steden zijn nog in Portugees bezit. De PAIGC aarzelt deze te bevrijden, om dat hiermee veel mensenlevens in ge vaar gebracht zouden worden. De par tij wil eerst trachten via internationa le druk. onder meer door zoveel mo gelijk landen over te halen het land als zelfstandige staat te erkennen, Portugal te brengen tot het opgeven van zijn aanspraken. Het geld dat de PAIGC van de wereldraad heeft ge vraagd is bestemd voor een zieken huis voor longlijders in het bevrijde gebied, voor uitbreiding van een weeshuis en voor een kinderhuis. Maar het Frelimo gaat 60.000 dollar. Het Frelimo werkt in Mozambique, waar het drie provincies grotendeels heeft bevrijd. In een vierde provincie (van de negen) wordt gevochten te gen de Portugese troepen. Het geld is bestemd voor de opleiding van artsen voor de bevrijde gebieden en voor strijd tegen de cholera in de nog door Portugal bezette provincies. De rest is voor revalidatie van invaliden. Revalidatie De MPLA in Angola ontvangt 23.000 doliar voor een programma dat oor logsslachtoffers moet leren ondanks hun handicap een nieuw bestaan op te bouwen. Eenzelfde bedrag gaat naar de GRAE, die een omvangrijk inentingsprogramma in Angola heeft opgezet voor de strijd tegen cholera, pokken en tetanus. Er gaat ook geld naar verdere uitbreiding van de ge zondheidsdienst onder Angolese vluchtelingen, naar een ziekenhuis in aanbouw en naar de bouw van een kliniek. Een derde Angolese bevrij dingsorganisatie (UNITA) krijgt 14.000 dollar voor de opleiding van vroedvrouwen, voor de bouw van scholen en voor lesmateriaal. De Zuifafrikaanse regering heeft haar druk op de bevolking van Namibië, Zuid-west-Afrika, de laatste tijd ver scherpt Daardoor zijn talrijke mensen gedwongen te vluchten naar de buur landen Botswana en Zambia. Se Swa po (Organisatie van het volk van Zuid-west-Afrika) heeft een opvang centrum ingericht in Zambia, waar nu reeds 350 personen verblijven. Er is echter een ziekenhuis bij nodig. Voor dit doel ontvangt de Swapo 30.000 dollar uit het anti-racisme- fonds. Bewustwording De Luthuli-stichting van het Afri kaanse nationale congres helpt Zuidaf- rikaanse burgers in het buitenland, die als gevolg van de apartheid in moeilijke omstandigheden leven. Eer dere giften van de wereldraad van kerken stelden de stichting reeds in staat een tehuis voor zieken bij Dar es Salaam te stichten, waar 25 zieken uit Zuid-Afrika worden verpleegd. Dit huis moet dringend opgeknapt en uit gebreid worden: 15.000 dollar uit het anti-racisme-fonds. In Zid-Afrika werkt eveneens 't Pan- afrikaanse congres van Azania (de naam die de bevrijdingsbewegingen aan Zuid-Afrika geven). De organisa tie doet veel aan informatiewerk on der de zwarte bevolking van Zuid-Af rika en helpt de familieleden van ge vangenen of verzetsstrijders. Voor dit werk krijgt de PAC 15.000 dollar van de kerken. Op de vierde assemblee van de wereldraad van kerken in Uppsala hield de Amerikaanse schrijver James Baldwin een vurig pleidooi voor steun aan de bevrijdingsorganisaties in Afrika. Congres In Rhodesië (Zimbabwe) is een guer rilla aan de gang. Wie de ondergrond se helpt, kan de doodstraf krijgen. Wie onder verdenking staat, loopt de kans dat zijn huis wordt verbrand. Hele dorpen worden soms gebombar deerd vanuit de lucht. Dit dwingt de mensen in de gebieden waar gevoch ten wordt te vluchten. Deze vluchte lingen worden thans opgevangen op een landbouwcentrum, waar de men sen zelf in hun onderhoud kunnen voorzien. Bij dit centrum is een zie kenhuis nodig: 15.000 dollar. Er gaat eveneens 15.000 dollar naar de Zapu, de Afrikaanse volksunie van Zimbabwe voor sociaal werk onder de bevolking in Rhodesië om te voorko men dat deze naar de buurlanden vlucht Soms is er geen andere uit weg. dan is de Zapu gedwongen ook vluchtelingen buiten Rhodesië te hel pen. Daarvoor ontvangt de beweging 15.000 dollar. Op initiatief van de president van Tanzania, Julius Nyerere wordt in ju ni in de hoofdstad van dat land het zesde pan-Afrikaanse congres gehou den, dat onder meer als doel heeft de solidariteit onder de Afrikanen waar ook ter wereld te versterken. Er ko men mensen uit Noord- en Zuid-Ame- rika, Afrika, Europa en Australië naar Dar es Salaam, die onder meer zullen spreken over hulp aan de be vrijding van Zuidelijk Airika van het racisme. Aan dit congres draagt de wereldraad 12.000 dollar bij. In Japan is een comité gevormd voor rechtsbijstand aan de Koreaan Chong Suk Park. die wegens zijn Koreaanse afkomst in moeilijkheden was geko men. Dit comité heeft zijn bereik nu uitgebreid. Het organiseert studiecon ferenties en hearings om de Japanse publieke opinie te bereiken. Voor dit werk krijgt het comité 10.000 dollar van de kerken. Onder de indianen van Columbia on Latijns Amerika werkt een regionale raad voor de oorspronkelijke bewo ners van dit land. De raad werkt voor het voortbestaan van de indianen, die onder zware culturele, maar ook fysie ke druk staan. Voor hulp aan wegens hun ras vervolgden geven de ker ken 10.000 dollar. In Columbia werkt een andere organi satie voor het terugwinnen voor de indianen van grond, die hun ontno men is door grootgrondbezitters. Er is een team gevormd, dat verkoop-con tracten op hun rechtskracht onder zoekt en de economische omstandighe den voor de indianen verbetert onder meer door indiaanse jongeren op te leiden tot verantwoordelijke functies. De organisatie ontvangt hiervoor 15 000 dollar. Seizoenarbeiders Steeds meer merken oorspronkelijke inwoners van landen, die door blan ken zijn 'overgenomen', dat zij elkaar kunnen steunen. Een Canadese india- nengroep heeft bijvoorbeeld contact gezocht met een groep maori's in Nie- iw-Zeeland. Deze twee groepen willen samen een conferentie organiseren, waaraan de werdldraad 5.000 dollar bijdraagt. In de Verenigde Staten zijn drie mil joen seizoenarbeiders, meest leden van radicale minderheidsgroepen, met een gemiddeld jaarinkomen van 1.000 tot 2.000 dollar. Sinds kort werkt on der deze groep van de armsten een vakbond aan de versterking van hun positie. De kerken ondersteunen dit werk met 15.000 dollar. De wereldraad geeft 5.000 dollar aan de beweging van Amerikanen voor ge lijke kansen voor Indianen. Deze groep streeft naar verbetering van het onderwijs aan indianen. Veel Indiaan se kinderen worden wegens hun ras op school gediscrimineerd. Meer dan driehonderd indianen jongens zijn bij voorbeeld van school gestuurd, omdat zij hun haar naar indiaanse traditie lang dragen. De kerken geven 5.000 dollar aan het vrije zuidelijke theater in de Verenig de Staten, dat zwarte schrijvers en ac teurs in staat stelt te werken aan een vernieuwing van het zwarte toneel dat als doel heeft de negers bewust te maken van de werkelijkheid waarin zij leven. De redactie behoudt zich het recht voor haar ter opname in deze rubriek toegezonden meningsuitingen verkort weer tc geven. Bij publikatie wordt met de naam van de inzender onder tekend. Brieven kunnen worden ge stuurd aan het secretariaat hoofdre dactie Trouw/Kwartet, postbus 859. Amsterdam. Emigratie W. den Brabander heeft gelijk in zijn ingezonden stuk in Tr.-Kw. van 20-2- 74, er zijn teveel mersen in Neder land. Misschien kan hij de Gevol machtigde Ministers verzoeken om te bevorderen dat Surinamers en Antilli- anen naar Zuid-Afrika gaan i.p.v. naar Nederland. Roze Nederlanders zouden naar Oost-Europa kunnen emigreren. Zij zijn er dan zeker van dat hun meegenomen roze kinderen niet 10 maal zoveel faciliteiten op onderwijs gebied genieten, dan de 'inheemsen'. Ook hoeven zij niet bang te zijn op grond van hun roze kleur 13 maal zo veel in het loonzakje te krijgen dan de bewoners van het land zelf.Mis schien kunnen zij in hun nieuwe oost- europese land niet zoveel zeggen als in Nederland, maar dat is zelfs voor een roze emigrant naar Zuid-Afrika niet weggelegd. Den Haag L. J. de Boer Talenchaos Op 18 december 1973, verbazingwek kend zonder enige tegenstand, viel de eenstemmige beslissing in de VN, dat het Arabisch één van de officiële talen en van de werktalen van de Algemene Vergadering zal worden. De 19 Ara bisch sprekende staten zullen de eer ste drie jaren de kosten betalen, die op meer dan 4 miljoen dollar worden geschat In de 'Los Angelos Times' vzn 24 november 1973 (dus voordat de beslissing in de VN viel), stond reeds, dat de DUuitse taal. gesproke ndoor 85 miljoen mensen in drie lid-staten, economisch en cultureel belangrijker is dan het Arabisch, terwijl er verder is het Portugees, gesproken in twee lid-staten met 100 miljoen inwoners, zodat er voor gepleit kan worden ook deze talen als officiële en als werkta len te erkennen. Het blad voorspelde, dat het resultaat zal zijn: een toren van Babel aan de revier East in New York. Terwijl het secretariaat van de V.N. weigert een voorstel, getekend door bijna 1.000.000 personen er door 4.000 organisaties, met een totaal le dental van verscheidene miljoenen, waarin gevraagd wordt een studie te beginnen om te komen tot een neu trale oplossing van het taalprobleem in de wereld, op de agenda te zetten, wordt het daar intussen een enorme talenchaos, om nog maar niet te spre ken van de vele miljoenen dollars die verspild worden. Velp E. J. W'oesslnk scheelt dus slechts vijftig miljoen bij de beide of dezelfde Driessens. Dat bij deze grootste broedermoord aller tijden iedere twéé Russen geboren tussen 1900 en 1950 samen één (derde) eigen landgenoot zouden heb ben vermoord, weiger ik te aanvaar den. De leugenachtigheid van deze on kritisch overgenomen aantijging ligt er te dik bovenop. Amstelveen C. van Altena Feike Asma Het programma van orgelconcerten in de Rotterdamse Laurenskerk is al tot juni volgeboekt. Toch ontbreekt daar in nog steeds de naam van Feike As- ma. Het is zeer te wensen, dat de or gelcommissie in haar eerstvolgende vergadering ernstig overweegt, ook hem uit te nodigen. Vele toehoorders zouden ermee gediend zijn. Capelle a. d. IJssel A. van Os Gezaghebber Van Delden: Europa Synode (2) De Rotterdammer Nieuwe Haagse Courant Nieuwe Leidse Courant Dordts Dagblad Uitgaven van B.V. De Christelijke Pers Directie: Ing. O. Postma, F. Diemer. Hoofdredactie: J. Tammlnga. Hoofdkantoor B.V. De Christelijke Pers: N.Z. Voorburgwal 276 - 280, Adam. Postbus 859. Telefoon 020 - 22 03 83. Postgiro: 26 92 74. Bank: Ned. Mldd. Bank (rek.nr. 69 73 60768). Gem.fliro X500. In uw artikel 'veel hervormde kritiek op geref. proeve' werd mijn naam ge noemd i.v.m. de gereformeerde bond. Ik behoor echter niet tot de GB. Mijn opmerking, dat ik de dubbele praedes- tinatie in de proeve heb gemist, moet gezien worden in het licht van het re formatorisch belijden, dat zijn weer slag heeft gevonden in de drie formu lieren van enigheid. M. i. drukken de ze belijdenisgeschriften tot op de dag van vandaag het officiële belijden van de N. H. kerk uit, en niet een eventu eel 'belijden' van een modaliteit in die kerk. M.a.w.; het 'leerstuk' van de dubbele preadestinatie kan niet aan een bepaalde 'hoek' der kerk worden toegeschreven. Het is mij niet onbe kend, dat genoemd 'leerstuk' een gloeiend heet hangijzer is; maar het hoort m.i. tot het belijden der kerk; echter wat gloeiend heet is, straalt licht af. En dit licht mogen wij niet doven; het hoort bij het spectrum. Het geeft aan de andere kleuren van het belijden hun heerlijkheid, het heldere licht van Gods soevereine ge nade. waarin geen onrecht te vinden is. Het is die genade, die betuigt van Gods trouw jegens ons. die ontrouw zijn. Ingen H. Smits 66 miljoen? De slaviste Jozien J. Driessen heeft Solzjcnitsin's autobiografie sa mengesteld. Haar boek werd in Tr.- Kw. gerecenseerd door de heer J. van Doorne. In verband hiermee merkt deze op dat ene prof. Koerganov, 'een statisticus van naam. het aantal ver moorden in Rusland vanaf het dóórbreken van de revolutie, schat op 66 miljoen'. Dit getalletje is kennelijk te onbelangrijk om er een bronver melding óf een pag.nr. van mej. Driessen's boek bij te plaatsen. Dit ongeloofwaardig en ongehoord cijfer trok te meer mijn aandacht, aangezien een zekere E. J. Driessen op 9 febr. jl. in een hoofdartikel van 'Herv. Ne derland' onder het hoofd: 'Goelag Ar chipel; miljoenen mensen als insekten vernietigd' schrijft dat 'er 12 tot 15 miljoen mensen zijn vermoord'. Dit NOS-debat De aangenomen motie over de NOS van de conservatief Van Dijk (WD) is een grove beknotting van de pers vrijheid. Waarom KVP en ARP zono dig deze aanval op de NOS moesten ondersteunen, zal wel weer thuisho ren in de achterkamertjes politiek, waar genoemde partijen nog steeds het patent op hebben. Een schandali ge zaak. Amsterdam R. Tichelhoven Vogelmoord (8) Wij worden dagelijks geconfronteerd met stukken over vogelmoorden in Italië. Waarom kijken wij niet over de grens in België? Daar wordt ook in massa gemoord. Beschermde vogels worden daar ook doodgeslagen voor consumptie. Tot heden toe geen woord van protest of acties vanuit Nederland. Den Haag F. de Munnik Fluoridering (7) Het is een grof schaandaal, dat tand arts Sollewijn Gelpcke zulke perti nente leugens en halve waarheden over de drinkwaterfluoridering via de tv. de huiskamer kon inslingeren. Veel mensen denken nog steeds dat de fluoridering van het leidingwater de tandcariës (met maar liefst 60%) zou verminderen. Onlangs maakte de Stichting Schooltandverzorging Rot terdam de volgende cijfers bekend: Vóór het begin van de fluoridering In 1966 was het vullingsgetal aantal vullingen per kind per jaar) gemid deld 1,50, na deze datum liep dit te rug tot 1,45. In Velzen werkte de flu oridering kennelijk averechts; hier waren de cijfers vóór fluoridering 1,31 en erna 1,96! Ook uit buitenland se onderzoeken (o.a. Engeland) blijkt dat fluoridering geen gunstige uitwer king op het gebit heeft. Alleen een goede voeding en een goede verzor ging van het gebit kan ons voor ca- riës behoeden. Gerko Vos Bennebroek Kinderdoop (3) Tr/Kw. van 22-2-74 de kinderdoop een menselijke inzetting; eerder beweerde hij zulks ook van de zondag. Maar ik raad hem aan nog eens aandachtig het Nieuwe Testament te lezen. Dan zal hem blijken dat beide Goddelijke in stellingen zijn. Ie Exloëermond J. Tipkcr Kzn WILLEMSTAD (ANP) De ge zaghebber van de bovenwindse eilanden, R. O. van Delden, heeft in een uitvoerige verklaring van dominee Gumbs van de metho- distenkerk op Sint-Maarten ge zegd dat hij zich middels zijn ker kelijke functie heeft ingelaten met de lokale politiek. Verder wordt ds Gumbs ervan beticht zich te hebben schuldig gemaakt aan 'racisme.' Op de Antillen doen hardnekkige ge ruchten de ronde dat ds. Gumbs ten tijde van de stakingen op Sint-Maar ten de stakingsleider Willy Haize die door de politie gezocht werd wegens het negeren van de afkoelingsperiode, in zijn woning heeft verstopt. In de verklaring van gezaghebber Van Delden staat onder meer dat Gumbs gezegd zou hebben dat St. Maarten een eiland voor zwarten is. 'Blank toerisme is een bedreiging voor ons ROME (AFP) De 49-jarige Italiaan Andrea Montezemolo is door paus Paulus benoemd tot secretaris van de pauselijke commissie Justitia et Pax (gerechtigheid en vrede). Hij volgt de Amerikaan Joseph Gremillion op, die om persoonlijke redenen aftrad. Mon tezemolo, die voordien in Vaticaanse diplomatieke dienst was, is sinds 1972 al ondersecretaris van Justitia et Pax. Griekse synode AMERSFOORT De raad van kerken in Nederland heeft besloten, zijn socia le sectie een boodschap te laten samen stellen over de klemmende noodzaak van een verantwoord economisch ge drag. De raad vreest, dat de op gang geko men kritische bezinning op het leef patroon abrupt dreigt te worden afge broken, nu de benzinedistributie weer is opgeheven. Verder heeft de raad van kerken een speciale commissie ingesteld voor de geestelijke verzorging van hier verblij vende Surinamers. De commissie kan over politieke zaken overleg plegen met de sectie internationale zaken van de raad, waarin een werkgroep van Surinamers volle inspraak heeft UTRECHT Het gemeenschappelijke gironummer van de actie voor de kos ten van de verdediging in de proces sen in Zuid-Afrika tegen dr. C. F. Beyers Naudé en andere medewerkers van het Christelijk Instituut is dat van het hervormd werelddiakonaat, 8685 te Utrecht. Als bijschrift schrij ven: 'voor processen Zuid Afrika.' eiland' en 'de twee procent blanken kunnen niet blijvend de baas spelen over de zwarten', legt de gezaghebber Gumbs adhesie-betuigingen ontvan gen, vooral uit vakbondskringen en uit het milieu van arbeiderspartijen. Van een onzer redacteuren AMSTERDAM Rembrandt en Vondel hebben elkaar dik wijls ontmoet, als zij samen kerkten in de doopsgezinde Singelkerk in Amsterdam. Deze stelling poneert ds. A. L. Broer in een artikel in het Doopsgezind Jaarboekje 1974. Vondel was van huis uit doopsge zind. Op jeugdige leeftijd was hij al kerkeraadslid. Maar in 1641 ging hij over naar de rooms-ka- tholieke kerk. Rembrandt is hervormd opge voed, maar er zijn bepaalde aan wijzingen, die de veronderstelling wettigen, dat hij later doopsge zind geworden is. In ieder geval voelde hij zich met de dopers verwant. In 1632 vestigde hij zich in Amsterdam. Tussen 1632 en 1641 kunnen Vondel en Rem brandt elkaar dus als geestverwan te gelovigen hebben ontmoet in de Singelkerk, die nu nog altijd het centrum is van doopsgezind leven in ons land. De twee kunstenaars lagen elkaar Vondel duidelijk niet. Rembrandt groei de steeds meer toe naar de sfeer van de sobere, innige mennisten, die voor de barokke, uitbundige Vlaming Vondel te simpel was. Vondel had ook geen besef van Rembrandts grootheid. Hij deelde de kritiek van tijdgenoten op Rembrandts clair-obscur. Zo is het duidelijk, wie Vondel bedoel de, als hij in een lofdicht op de schilder Philips Koninck en pas sant opmerkt: Rembrandt Dus baart de kunst óók zoons van duisternisse, Dei gaarn' in schaduice verkeren, als een uil Wie 't leven navolgt, kan versier de schaduw misten, En als een kind van 't licht gaat in geen scheemring schuil Het Doopsgezind Jaarboekje be vat nog meer interessante artike len, zoals over de mennonieten gemeenten in Oost-Friesland en op Java, en verder de gewone kerkelijke gegevens, waaruit we concluderen, dat er thans 28.905 doopsgezinden zijn, in 141 ge meenten. WERELDGEBEDSDAG Vroeger was het wereldvrouwengebeds dag. Nog zijn het vrouwen die deze dag organiseren, over de gehele we reld, maar ze willen het niet meer al leen doen. Bidden is niet typisch vrouwen-werk. Bidden is ook mannen werk. Je moet er moed voor hebben. Niet natuurlijk als je onder bidden verstaat een beetje voor je uit mijme ren, of zoals die man naast mij un de oorlog zei: dan denk ik een beetje en praat met mezelf. Misschien is daar ook wel moed voor nodig, om met je zelf te praten, hoe vaak ontloopt de mens zichzelf niet, is hij niet voor zichzelf een vreemde, maar echt bid den, dat vereist iets. Dan moet je over een drempel. En als je niet over een drempel moet dan kan je je zelf wel eens afvragen, waarom doe ik het zo gemakkelijk? Of: waarom doe ik het zo vanzelfsprekend? Bidden is, hoe je 't ook wendt of keert, met God spreken. Tegen God spreken. Hem aanspreken op wat een mens van Hem opgevangen heeft of op wat een mens overkomt en in z'n leven ervaart. Er is moed toe nodig, niet alleen omdat zoveel mensen vandaag zeggen dat 't eigenlijk geen zin heeft, maar omdat God erbij betrokken is. Wij weten niet zo duidelijk meer wie God is, Of liever, de woorden die we vroeger hadden en die ons ook al weer zo ge makkelijk in de mond kwamen, vra gen om nadere overweging. We zijn wat aarzelender geworden. Wie is God? Kan een mens tegen Hem spre ken? Komt het aan? Mensen, die zul ke vragen van te voren wegwuiven weten misschien niet wat bidden is. Er zit iets echts in als mensen samen komen om te bidden. Je kunt het wel alleen doen, maar toch heb je er el kaar bij nodig. Als de discipelen vra gen om te mogen leren bidden, geeft Jezus ze aan dat ze best kunnen be ginnen om 'onze' Vader. Dat 'onze' is wezenlijk. Ook als een mens alleen bidt mag hij dat zeggen. Vandaag ko men over heel de wereld mensen sa men om allerlei dingen tegen God te zéggen. Waar halen ze de moed van daan? Ik denk dat God ons zelf aan moedigt: laat je vragen een ogenblik rusten en doe het. In Engeland bestaat een toenemend rassenprobleem. Om het racisme te bestrijden is de organisatie 'Naar raci ale gerechtigheid' opgericht. De orga nisatie wil o.m. een telefonische hulp dienst opzetten, speciaal gericht op ra ciale problemen. De beweging krijgt van de kerken 10.000 dollar. Tweemaal vijfduizend gulden is be stemd voor een studie-instituut in En geland en voor een coördinatiecomité voor gastarbeiders in West-Europa en zeven maal 4.000 dollar is tenslotte beschikbaar gesteld aan ondersteunen de groepen in Europa, de VS en Nieuw-Zeeland. De lezer die dit alles heeft doorgeno men weet dus waar zijn geld eventu eel heengaat. NED. HERV. KERK Beroepen: te Rinsumageest H. C. v.d. Meulen kand. aldaar; door de generale synode (geest verz. marine): D. Nij- enhuis te Parrega. Aangenomen: de benoeming tot bij stand in het pastoraat te Streekge- meente Frieslands end: J. Bouwers te Delfzijl; naar Ternaard: S. P. Nijdam te Drachten, die bedankte voor Oude- ga c.a. (toez). Intrede op 3 maart: te Almelo: H. M. Boogert uit (Noordoostpolder); te Leiderdorp; J. Geursen uit Goes; te Luidlaren: R. van 't Lindenhout uit Beverwijk; te Zeist (pred.-voorganger afd NPB) W. de Mooy uit Epe. GEREF. KERKEN Beroepen: te Vlaardingen: D. Braam te Haarlemmermeer. AFSCHEID van Zierikzee: H. Favier, beroepen te Enschede en te Haaksber gen. GEREF. KERKEN (VRIJG) Beroepen: te Vlaardingen: D. Braam te Haarlemmermeer. Afscheid: van Zierikzee: H. Favier, be roepen te Enschede en te Haaksber gen. GEREF. KERKEN (VRIJG) Intrede te Grijpskerk en te Niezijl: kand. H. Folkerts te Ommen. CHR. GEREF. KERKEN Beroepen: te Doornspijk en te Ouder kerk a.d. Amstel: A. Baars, kand. te Bennekom. Intrede op 6 maart te Mijdrecht M. W. Nieuwenhuijze te Delft. GEREF. GEMEENTEN Bedankt voor Oudemirdum: P. Hon- koop te Kampen. VRIJ EV. GEMEENTEN Afscheid van Franeker: W. de Goede, beroepen te 's-Gravenhage. Gezellekroniek. Bijdragen en medede lingen van het Guido Gezellegenoot- schap. Kapellen 1973. 232 blz. 34,- Rem Reniers. Guldo Gezelle. Katho liek vrijmetselaar, 's Gravenhage/- Brugge 1973. 219 blz. ƒ20,-. Getuige deel 8 van de Gezellekroniek en het boek van Reniers valt Gezelle niet alleen een levendige belangstel ling ten deel, maar ook een veelsoor tige benadering. Reniers informeert de lezer eerst over de vrijmetselarij, vervolgens laat hij zien hoe allerlei aanduidingen in gedichten en brieven hem hebben verleid tot de openbaring dat Gezelle als Vrijmetselaar groter en schoner katholiek is geweest dan wij dachten'. Dit boek is deel 1 van de serie 'triagnose van een mythe'. In de Gezellekroniek schrijft J. J. M. Westenbroek over 'Guido Gezelle, dichter in de negentiende eeuw": hij pleit voor een wat wetenschappelijker aanpak van Gezelle's poëzie, verdeelt Gezelle's poëzie o.a. in referentiële traditioneel-christelijk referentieka der) en niet-referentiële gedichten die de moderne lezer 'vrij' laten. B.F. van Vlierden onderzoekt de structuur van 'Een bonke keersen kind', een bijzonder intens gedicht, terwijl K. Meeuwesse zijn studie voortzet over de 'Albumblaren'. Heel wat interes sant mengelwerk besluit deze kroniek voor de Gezelle-liefnebber. RF

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1974 | | pagina 2