Boek moet ogen om verkocht te worden Uitgeven zal altijd wel een gok blijven ilisiliëlRl Jaap Jansen van uitgeverij Van Gennep: Directeur Bloemena van Meulenhoff Prijs van boek steeg extra-snel 'Het publiek koopt steeds meer boeken' derlandse uitgaven nieuwe nederlandse uitgaven nieuwe nederlandse Proza. Nederlands en vertaald fllSlllSllI Gedichten Non-Fiction, interviews, documentaires, essays, studies fllslllslll Allerlei mOLW/RWIAiRTTET VKUDAG 1 MAlAiRT 1974 BOEKEN Kl.l AMSTERDAM Boeken worden alsmaar duurder. Je bent al gauw 15, 20 gulden kwijt als je een boekhan del binnenstapt. En als je een cadeautje rond een tientje wilt geven, hoef je niet aan een boek te denken. Waarom zijn boeken niet goedkoper? Waarom kan het allemaal niet met wat minder plaatjes, zonder een stevig geplas tificeerde omslag in kleur, met meer let ters op de bladzij en met slechter papier? Je hoort dit soort klachten nogal eens en niet alleen min of meer regelmatige boek- kopers denken zorgelijk over de prijsstij gingen na, ook de uitgevers. Als boeken duurder worden, zullen minder mensen boeken kopen. Dat betekent minder winst en dus minder geld om nieuwe boeken te produceren. Uitgevers zijn er bij gebaat als veel mensen hun produkten kopen. De kwestie van de stijgende prijzen laat ze dus niet onberoerd. Je kunt dan als uitge ver drie dingen doen. Middelen zoeken om boeken zo goedkoop mogelijk te produce ren, het lezerspubliek inzicht geven in de financiën van de uitgeverij, of ervan uit gaan dat de echte boekenliefhebber wel aan de hogere prijzen went. Van Gennep Uitgeverij Van Gennep k:est voor voor- lichtung aan het publiek. In het jaarver slag '71 liet deze uitgeverij zien hoe de prijs van een boek wordt opgebouwd, wat de aanmaakkosten van een boek zijn en hoe de uiteindelijke winkelprijs wordt be rekend. DRIE 'NORMALE 'CALCULATIES a. Noam Chomsky/ De Aziatische oorlog (1971) omvang: 262 pp.; oplage: 3000 ex. Honoraria 2.400, Zetten en drukken tekst 6.720,78 Drukken omslag 366,22 Papier binnenwerk 1.525,83 Papier omslag 90,82 Plastificeren omslag 169,80 Brocheren (binden) 1.629,75 13.123,20 kostprijs per ex. 4,38 4 x Theoretische winkelprijs 17,52 Werkelijke prijs 14,50 Een paar toelichtingen. Wat betekent de 4x onder de kostprijs per ex.? De meeste uitgevers komen tot de uiteindelijke win- De laatste jaren is de gemiddelde prijs van het Nederlandse boek sterker gestegen dan de prijsindex. Van 1970-1972 stegen de kosten van levensonderhoud met 16%. De prijs van het boek (het gemiddelde boek. schoolboeken niet meegerekend) steeg met 20-24%,. In 1970 kostte een boek gemiddeld 7,50, in 1972/1973 was dat 9,30. Desondanks brachten de Nederlandse uit gevers in 1972 bijna twaalfduizend titels op de markt: vijfduizend herdrukken en zevenduizend nieuwe uitgaven. En er werd goed gekocht: bij elkaar kochten we 59 miljoen boeken (alweer: uitgezonderd schoolboeken, kleurboeken etc.) en we ga ven daar zo'n vijfhonderdmiljocn gulden aan uit. kelprijs van een boek door de echte aan maakkosten met vier zes te vermenigvul digen. In die vermenigvuldiging zitten de volgende kosten: de salarissen voor het uitgeverijpersoneel, de huren, verlichting etc., het aantal kapotte boeken, niet ver kochte boeken (daar moet je natuurlijk wél van te voren rekening mee houden), recensieëxemplaren, het honorarium van de auteur en eventueel de vertaler, het percentage dat de boekhandel krijgt (ge middeld 38% van de prijs van een boek) en de BTW (4%). Alles bij elkaar komt dat neer op verviervoudiging of vervijf voudiging van de oorspronkelijke kost prijs. BTW Een heleboel van die kosten gaan buiten de uitgeverij om. Hij kan niets doen aan de BTW, en niet veel aan het percentage voor de boekhandel. Uitgeverij Van Gen nep in een ander jaarverslag: 'Zouden we minder korting aan de boekhandel ver strekken dan gebruikelijk is dan zou dat de deur van de meeste boekhandels voor ons sluiten of maar op een kier openla ten'. En ook het geld dat auteur en/of vertaler krijgen is een factor waar de uit gever niet erg veel armslag bij heeft. Waar hij wél wat aan kan doen zijn be- drijfs- en produktiekosten. Hij kan kiezen voor een sjieke behuizing, vorstelijke sala rissen voor het personeel, veel winst voor b.v. aandeelhouders of voor wat armoedi ger bedrijfsomstandigheden. Zo'n keuze heeft uiteraard invloed op de prijs die de boeken moeten opbrengen. Een andere, door de uitgever te beïnvloe den factor, zijn de produktiekosten. Van Genneps jaarverslag spreekt daar ook over. Je kunt een boek tikken op een schrijfma chine, afdrukken op krantepapier, een simpele omslag geven en dan zal dat zeker ♦e merken zijn in de prijs. Maar aan de andere kant zouden zulke vereenvoudigin gen ook tot gevolg hebben dat de boeken in de boekhandel niet meer zouden opval len, en boekhandelaren en publiek zouden het een minder aantrekkelijk 'artikel' vin den. Jaap Jansen van uitgeverij Van Gen nep: 'We hebben wel eens zitten uitreke nen op wat voor verschillende manieren je goedkoper zou kunnen werken. Meer let ters op een bladzij scheelt in de boeken prijs, maar 't wordt allemaal wel minder leesbaar. En dan wordt zo'n boek minder verkocht, zodat je er uiteindelijk niets op vooruitgaat'. Hogere oplage Een grotere oplage drukt de kostprijs en kan dus tot een lagere verkoopprijs leiden. Maar dan moet zo'n hogere oplage ook verkocht worden, anders maakt het nog niets uit. Of lagere prijzen de mensen er ook werkelijk toe zouden brengen meer boeken te kopen is overigens de vraag. Wel stelt de uitgever soms een verkoop prijs vast die onder de prijs is. In het voorbeeld van Chomsky was de verkoop prijs van het boek lager dan de kosten die de uitgever maakte. Daartegenover moet dan een grote oplage staan, of moet de uitgever andere boeken iets duurder ver kopen dan echt zou hoeven. Een uitgeverij als Van Gennep drukt 'moeilijke' boeken in prijs, maar kan dat alleen doen door 'makkelijke' boeken iets duurder te verkopen. Dat doet elke uitge ver, en dat kan ook niet anders in een maatschappij die boeken beschouwt als handelswaar, net als brood, schoenen of huizen. Het belangrijkste van een boek is niet de inhoud van het boek, de kennis of informatie die het overdraagt, maar de economische waarde die het op de markt vertegenwoordigt. Rol van uitgever Bij zo'n stand van zaken ligt het aan de uitgever welke boeken verschijnen. De een zal het noodzakelijk vinden ten koste van een zwakke economische positie moeilijke boeken toch op de markt te brengen. Een ander vindt het belangrijk om literatuur op de markt te brengen, al weet zo'n uit gever dat poëzie b.v. moeilijk verkoopt. En weer een ander zal voornamelijk winst willen maken en boeken uitbrengen die bij veel mensen in de smaak vallen. Maar allemaal zullen ze wel eens een boek uit geven waarvan ze aannemen dat het goed zal verkopen om met die winst hun eigen 'hobby'-boeken te kunnen uitgeven. Het collectief van Uitgeverij Van Gennep Hoe duurder de 'aanmaak' van een boek wordt, des te belangrijker wordt de rol van de uitgever. Hij zal aarzelend moeilijke boeken uitgeven, omdat de risico's daarvan te groot kunnen worden. De smaak van bet publiek wordt een factor waar hij terdege rekening mee moet houden. En daar kim je optimis tisch of pessimistisch over zijn. Directeur D W. Bloemena van Meulenhoff en Co B.V.: 'Ik zie dat de mensen hoe lan ger hoe meer boeken kopen, en het valt me erg mee wat ze kopen. Maar wie ben ik? Ik ga natuurlijk een heel klein beetje uit van mijn eigen opvatting van wat goed is. Natuurlijk gaan we als uitgeverij niet tegen onze eigen smaak in Het lezerspu bliek heeft een smaak die tijdgebonden is. Op het ogenblik is dat de nostalgie. Ik ben daar wel een voorstander van. Als er zo'n duidelijke voorkeur van het publiek is voor nostalgische boeken, dan moet een uitgever zeggen: Hé, wat is er aan de hand? En als je er niet aan mee wilt doen, dan moet je wel genoeg aanbod van iets anders hebben'. Lezers en Dun smaak Bloemena vindt het erg moeilijk iets con creets over lezers en hun smaak te zeggen. 'Ik heb 30 jaar ervaring als uitgever, en ik heb nooit duidelijk gezien dat zaken als opleidingsniveau iets te maken hebben met de smaak. Ik weet eigenlijk helemaal niet of dat er iets mee te maken heeft. Het blijkt dat niet alleen Jan Wolkers en de Zuid-Amerikaan Carcia Marquez, maar ook anderen verkocht worden en we weten niet waarheen. Dat hoeft ook niet en ik vraag me af of ik door onderzoek meer daarvan te weten zou komen'. De individualiteit van de uitgever komt om de hoek kijken als er over nieuwe uit gaven beslist moet worden. 'Je let op ni veau, op aanspreekbaarheid, op mode. De uitgever méént dat hij het weet, dat hij bepaalde boeken moet uitgeven. En dan geeft hij ook moeilijke boeken als een ver zenbundel uit, omdat hij die sympathiek vindt. Als uitgever meen je dat een boek wel of niet uitgegeven moet worden. En dan vind je daar wel weggetjes voor, ook als het moeilijk is'. Papierschaarste Zo'n moeilijke omstandigheid kan de pa pierschaarste zijn waar de uitgeverij nu mee te kampen heeft Directeur Bloemena meent dat het niet zozeer cm de schaarste van papier gaat, alswel om het duurder worden van het produceren van papier. En zoiets zal in de prijs van het boek tot uitdrukking moeten komen. Hij is ervan overtuigd dat het publiek desondanks boe ken zal blijven kopen. Zoals hij ook vindt dat uitgevers bóeken moeten blijven uitge ven. 'Ik heb niets tegen een boek dat op kran tepapier gedrukt wordt en ik vind het ini tiatief van de Knippenbergs die in Utrecht boeken in de vorm van kranten uitgeven bewonderenswaardig. Maar Ik zit er niet voor. Ik geef boeken uit, op helder pa pier'. De rol van de uitgever is volgens Bloemena alleen een 'filter'. Hij tracht simpelweg boeken uit te geven die ergens wel zouden kunnen aanspreken. En dat doet hij dan, met meer of minder succes. Het uitgeven van boeken is een gok en dat zal het altijd blijven'. Krantepublikaties De prijs van een boek is niet allesbepa lend, daar is Jansen van uitgeverij Van Gennep het wel mee eens. 'Het hangt ook van de distributie af, of er genoeg boek handels zijn die jouw boeken willen ver kopen; of jouw boeken in de etalages ko men te liggen. De tendens dat steeds meer boekhandels het eigendom worden van uitgeverijen is voor een uitgeverij als de onze erg ongunstig. Dan heb je te ma ken met krantepublikaties die de verkoop van boeken kunnen stimuleren. En de maatschappelijke situatie is belangrijk. Be paalde situaties in de maatschappij kun nen de belangstelling voor je boeken ver groten. Na 1968, provo, de studentenacties kwam er belangstelling voor het soort boe ken dat wij uitgeven. Als wij (en de SUN in Nijmegen) er toen niet waren geweest, waren er andere uitgeverijen gekomen die aan die belangstelling van het publiek te gemoet zouden zijn gekomen. Aan de an dere kant: als die maatschappelijke bewe ging er niet was geweest, dan hadden wij het ook niet gered. Dan waren we niets of anders geweest'. Geen overschatting Als uitgever speel je een rol, alleen al door het simpele uitgeven. En het kan ook belangrijk zijn dat een bepaalde uitgeverij bepaalde boeken uitbrengt. Dat kan een zekere invloed hebben. Maar die rol moet ook niet overschat worden. Je kunt wel iets oproepen, maar daar kun je niet ver in gaan. Een uitgever als Van Oorschot had een avantgarde-functie. Die gaf Ter Braak-Du Perron uit toen het nog hele maal niet in de mode was. Dat was een gok die lukte, en het is een uitzondering. Je kunt als uitgever bv invloed hebben doordat je een bepaald tijdschrift opzet. Dan stimuleer je misschien iets'. Maar in het algemeen kan de uitgeverij vergeleken worden met de antiekhandel. Op een ogenblik komt Jugendstil in de mode en daar spring je dan op in. Zo springt de uitgeverij in op bepaalde pro cessen die in de maatschappij leven. Jan sen: 'Het is wel onbevredigend. Je hebt weinig idee of wat je doet effectief is. So ciaal is het oncontroleerbaar hoe het werkt, "t Is vaak een natte vinger in de lucht. En de routine noem je dan deskun digheid'. 'Hogere prijzen' In dat hele proces nemen de prijzen van boeken geen belangrijke plaats in'. 'De prijzen van papier, drukkers en binders etc. vliegen omhoog, dat is waar. Of dat op de lange duur ertoe zal leiden, dat er aanzienlijk veel minder boeken zullen worden uitgegeven, weet ik niet. Je raakt toch wel boeken kwijt, omdat het publiek wel went aan de hogere prijzen. Maar het is zeker waar dat een uitgeverij voorzichti ger zal worden om bepaalde boeken uit te brengen'. Willem van Malsen: Van hand tot hand. Van Gennep 12.50. Louis Paul Boon: Davids jonge dagen. Ar beiderspers. 14.50. Anais Nin: Dag boek 1934—1939. Bert Bakker 26.90. De Sade: Juliette, of do voorspoed van de ondeugd. Bert Bakker 22.50. Ernst van Altena: Een gewone schoft. Contact 17.50. Aldous Huxley: Non nen aan de lunch. Contact 15.50. Iris Murdoch: De Zwarte prins. Con tact ƒ25,-. Muriel Spark: De broeikas bij de rivier. Contact 12.50. Ankie Peypers: Voor Job van Reemst. in haast. Contact 17.50. Heinrich Büll: Bleke Anna en andere verhalen. Else vier 19.50. Heinrich Böll: De trein had geen vertraging. Elsevier 8.50. Hannes Mcinkema: De maaneter. Else vier 11.50. Jan de Ilartog: Het uit verkoren volk. Elsevier 17.90. Irwin Shaw: God was hier. Elsevier 11.90. Willem Brakman: Het zwart uit de mond van Madame Bovery. Querido 15.90. Abel Ilertzberg: De memoires van koning Herodes. Querido 29.90. Hendrik Cramer: Vizioen en geboorte. Meulenhoff 16.90. Gabriel Garcia Marquez: Afval en dorre bladeren. Meulenhoff 10.-. Andrej Platonow: In deze prachtige, grimmige wereld. Meulenhoff 25,-. Heinrich von Klcist: Pcnthesilea. Meulenhoff 6.50. Adolfo Bioy Casares: Ontsnapping van Duivelseiland. Meulenhoff 15.50. Gerbraiul Muller: Avond nacht mor gen. Meulenhoff 14.50. Bertus Aaf- jes: De laatste faun. Meulennorf 15.50. Guus Luljsters: De scherven van de slijter. Tango 12.50. Frank Herzen: De tuinen van de tijd. Tango 11,-. William D. Kuik: De held van het potspel of het geheime huwelijk. Arbeiderspers 23.50. Multatuli: De roeping van de mens. Arbeiderspers 19.50. Michail Boelgakow: Verhalen van een jonge arts. Arbeiderspers 12.50. Dirk Ayelt Kooiman: Souve nirs. De Harmonie 14.50. Willem van Malsen: De vreselijke avonturen ter zee en te land van de onverschrokken en ongetrouwde Kapitein Player. De Harmonie 12.50. A. Morrien: Waar om ik geen Dante-specialist ben ge worden. De Bezige Bij 3.25. Mischa de Vreede: Een hachelijk bestaan. Bezi ge Bij 14 50. Hugo Racs: De Vlaam se reus. Be/ige Bij 14.50. Mark Brusse: Ik zit hier nu alweer langer dan ik dacht. Bezige Bij ƒ14.50. Ja mes Joyce: Ballingen. Bezige Bij 14 50. Judicus Verstegen: Een brui ne ring om de ziel. Bezige Bij 23.50. Frans Coenen: Onpersoonlijke herin neringen. Bruna 12.50. Ad Zuiderent: De afstand tot de aar de. Arbeiderspers 12.50. J. P. Gué- pln: Allemaal raadselen, eh? Arbeider spers. 12.50. Berend Lasseur: Wie wat bewaart heeft wat. Arbeiderspers 11.50. Peter Simpelaar: Verzamel de wolken op je gemak. Arbeiderspers 13.50. Hans Warren: Herakles op de tweesprong. Bert Bakker 9.90. Gas ton Burssens: Verzamelde Dichtbun dels. Bert Bakker 35,-. Ankie Pey pers: Over derwisj en het nabije Wes ten. Contact 10,-. Willem Brandt: De gedichten van een vrijmetselaar. Nijgh Van Ditmar 12.50. Willem M. Roggeman: Sneeuwblindheid. Nijgh Van Ditmar 12.50. Prof. dr. Martien J. G. de Jong: Twee sprong. Nijgh Van Ditmar 12.50. Willem Jan Otten: ilet Keurslijf. Que rido 5.25. Bertus Aafjes: Een voet reis naar Rome. Meulenhoff ƒ25,-. Arie Visser: Virtuele beelden. Tango. 12.50. I'ablo Neruda: Een kooi vol liederen. Arbeiderspers 15.-. Jacob Groot: Gedichten. De Harmonii 8.90. H. C. ten Berge: De dood is de jager. De Bezige Bij 18.50. Tymen Trolsky: Liederen van weemoed, wan hoop en waanzin. Bezige Bij 9.50. Gedicht II:, Tijdschrift onder redactie van Remco Campert. Bezige Bij 7.50. Michel Dhondt: God in Vlaan deren. Bezige Bij 5.50. Leyn Lcun- se: Antwerpen. Bezige Bij 9.50. Sjoerd Kuyper: Ik herinner mij Klaas Kristiaan. Bezige Bij 12.50. Bibeb, Veertien Vrouwen. Van Gen nep 11.50. Gcrrit Komrij: Daar is het gat van de deur. Arbeiderspers 17.50. Annie Romein-Verschoor: Ja vader, nee vader. Arbeiderspers 47.50. Marie Dormoy: Het geheime leven van Paul Léautaud. Arbeiders pers ƒ18.50. Solzjenitsyn: De Goelag Archipel. De Boekerij 20.-. C. J. E. Dinaux: Herzien bestek. Contact 19.50. Ronald. J. Glasser: Zaal 402, een kinderzaal in een ziekenhuis. Contact 17.50. Will Gunnewegh en Henk Uilenbroek: Spion van het ko ninkrijk. Contact 17.90. Kay Okma: Het dolhuis. Over het interneren van mensen om gezondheidsredenen. Con tact 13.50. J. J. Vriend: Links bou wen, rechts bouwen. Aantekeningen over architectuur en politiek. Contact 16.50. Prof. dr. G. P. Hoefnagels: De straf, een oergevoel in de wijsvinger. Contact 6.50. De pijnbank. Over mar telingen als pressiemiddel op politie ke gevangenen, reflecties van schrij vers, juristen, artsen etc. op het Am nesty International rapport 'Martelin gen'. Contact 17.50. Betty van Gar- rel: Schrijversportretten. Elsevier 9.90. Michel van der Plas: Een oog je op Engeland. Elsevier 11.50. God fried Bomans: Een mooie tijd, nagela ten werk III. Elsevier 9.90. Drs. M. J. F. F. Bijleveld e.a.: Hoeveel zijn er nog over. Elsevier 22.50. Robert Payne: Adolf Hitler, een leven voor de dood. Elsevier 32.50. A. Samp son: ITT, macht zonder grenzen. Else vier 14.90. Albert Stol: Zwarte Sep tember. Meulenhoff (Baarn) 14.90. Jef Geeracrts: Confrontatie met Rus land. Cuba en de Himalaya. Manteau ƒ9.90. Leonard Mosley: De Petroleum- oorlog in het Midden-Oosten van 1890 tot 1974. Manteau J 19.80. Andre as Burnier: Poezie, jongens en het ge zelschap van geleerde vrouwen. Queri do 16.90. K. Schippers: Holland Da da. Querido 35,-. Johanna Reiss: De schuilplaats. Querido 14.90. Git van Roon: Protestants Nederland en Duitsland 19331941. Het Spectrum 24.50. Dee Brown: Vrouwen van het Wilde Westen. Wetenschappelijke Uit geverij 29.50. Herman Verhaar: Franz Kafka of Schrijven uit on macht. Wetenschappelijke Uitgeverij 24.50. Kees Brants: Journalistiek on- dersteboven. Wetenschappelijke Uitg. 14.50. Jan Tromp: Gekonkel om de kabel. Wetenschappelijke Uitgeverij 14.50. Jan Elburg: Praatjes kijken. Meulenhoff 17.50. Ethel Portnoy: De brandende bruid. Meulenhoff 12.50. Neel Doff: De avond dat Mina mij meenam. Meulenhoff 14.50. Leo pold de Buch: Revolutie in een indus triestaat. Het falc van de tegencul tuur door Rudy Kousbroek. Meulen hoff 19.50. Franz Kafka: Dagboeken. Querido 45,-. Wlm Zaal: Nooit van gehoord. Arbeiderspers 16.50. Ben van der Velden: De dood van prof. drs. M. Arbeiderspers 16.50. Theodo- rakis: Verzetsdagboek. De Bezige Bij 24.50. F. C. Terborgh-Slauerhoff: Herinneringen en brieven. Bezige Bij 14.50. Wilhelm Reich: De seksuele revolutie. Bezige Bij 24.50. A. van Dantzig: Normaal is niet gewoon. Be zige Bij 24.50. James Baldwin en Nikki Giovanni. Bruna 5,-. Jacob Olie, P. Oosterhuis, A. Jager e.a.: De vroegste foto's van Amster dam. Van Gennep 17.50. Octave Mir- beau: De badkuur van een zenuwlij der. Arbeiderspers. Simon Vin kenoog: Niet niets. De kunst van het sterven. Bert Bakker 13.90. Rie Cra mer: Lentebloemen, nieuwe prentjes en versjes. Van Goor J 5.50. Grimm: De sprookjes van Grimm. Lemniscaat 42.50 (tot 25 maart 28.50). Hen drik Conscience: De loteling. Manteau 6.90. Enno Develing: Het kantoor. Manteau 10,-. Ach ja de jaren vijftig. Wetenschappelijke Uitgeverij 25,-. Braak, herdruk van literair tijdschrift uit 1950. De Harmonie 14.50. Na de Vries: Amsterdam om streeks 1900. Bezige Bij 29.50. Mar ten Toonder: Overhaalde landrotten. Bezige Bij 10,-. Martien Caron: Het groene boekje voor meisjes. Bruna 3,-.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1974 | | pagina 13