HET IS ZO SNEU VOOR DE DOMINEES Raad van Kerken vraagt gemeenteleden zich te bezinnen op leefpatroon In memoriam ds. J.H. Grolle Vandaag EXPORT JONGE JENEVER Gezagvoerder wil populaire dominee kwijt Beroepingswerk Beperk jachthavens Trouw K wartet TROUW/KWARTET DONDERDAG 28 FEBRUARI 1974 KERK/BINNENLAND Tjhw door A. J. Klei De KRO-televisie heeft voor lopig een punt gezet achter de op zn minst curieuze serie 'Waar gebeurd? t maar ivij gaan vrolijk verder: Hoe lang is 't nu geleden? Ik denk een jaar of vijftien Wat gebeurde er toen? We hadden op de krant een leerling-journalist en ik moest hem wat wegwijs maken. Op een morgen was hij bezig een bericht af te ronden en lk zei: daarvoor moet je dominee Dinges bellen, zijn nummer isen ik gaf hem het telefoonnummer, dat ik uit mijn hoofd wist Even later kwam hij bij me terug met de mededeling dat ik hem een verkeerd nummer had gegeven, hij had een dokter aan de lijn gekregen. Maar ik had me heus niet vergist en ik informeerde: heb je heus nummer zoveel gedraaid? Ja, dat had-ie en toen was er opgenomen door dókter Dinges. De naam klopte dus wel. Toen ging me een licht op. Dominee Dinges was doctor in de theologie en hij was gewoon zichzelf plechtig aan te kondigen: u spreekt met doctor Dinges. En dit is waar gebeurd? Dit is waar gebeurd! Aan dit voorval moest ik terugdenken toen ik oud-minister De Brauw voor de televisie hoorde en zag uitleggen dat hij van alle academische titels af wil. Ook van zijn eigen meestertitel en eventueel ook wel van zijn adellijke titel. Als ik goed begrepen heb kost de drang naar een titel ons land hopen geld. Zo schijnen er mensen te zijn die met een diploma van de hogere technische hogeschool op zak zich nog jaren storten op een studie aan een technische hogeschool met dit doel voor ogen: eens ir. voor hun naam te kunnen zetten. Als titel-loze hoor je zo'n verhaal natuurlijk met enige voldoening aan, maar ik bedacht direct heel hartelijk dat het voor de dominees wel sneu zou zijn. Mijn ervaring met deze bevolkingsgroep heeft me geleerd dat niet weinige predikheren erg op hun titel gesteld zijn. Sommigen zelfs op de aanspreektitel die hun beroep meebrengt. Als je hen opbelt, hoor je aan de andere kant van de lijn: met dóminee Dinges. Ik probeer me wel eens voor te stellen hoe het zou klinken: met journalist Klei. Dominees die doctorandus zijn eren kennelijk nog graag de nagedachtenis van de heer Cals die het drs. tot titel verhief (ook al duidt drs. alleen op iets dat onaf is, op de omstandigheid dat je nog doctor moet worden). Wanneer zij beroepen zijn, en ons op de krant daarvan in kennis stellen waarvoor hartelijk dank zullen zij niet nalaten beleefd doch dringend de aandacht te vestigen op dat drs. Ter geruststelling: er zijn er ook die het niet doen en dan Dominee studeert voor doctor Cartoom van Arend van Dam. zetten wij het uit vriendelijkheid er weer bij. Een kennis van mij had een fraai verhaal over een dominee-doctor dat ik niet zonder meer in de rubriek 'Waar gebeurd' zou durven onderbrengen, maar dat ik toch doorgeef. Hij had een dochtertje gekregen en zijn gepromoveerde wijkpredikant kwam op kraamvisite. Hangt u hier uw hoed even op, zei de jonge vader tot zijn eerwaarde gast. Toen de hoed van de kapstok rolde, raapte de gastheer hem op om tot zijn grote verbazing te zien dat de binnenrand van de hoed niet alleen versierd was met de initialen van de dominee, maar dat daar twee lettertjes aan vooraf gingen: dr. Het zou welbeschouwd vreselijk onaardig zijn wanneer via de heer De Brauw onze overheid aan dit soort pastorale genoegens een eind zou maken. Professor De Hartog, de vader van schrijver Jan, moet eens verklaard hebben dat het de gelukkigste dag in zijn leven was toen hij zich professor kon laten noemen, en wie zal beschrijven hoeveel geluk verscholen ligt achter die lettertjes in een hoed of in het opnemen van de telefoon: met doctor Dinges! Bovendien moeten we mensen die hun titel niet voeren, niet te snel prijzen. Daar kan ook nederige hoogmoed aan ten grondslag liggen. Ik zat op het gymnasium met een nazaat van de vooraanstaande Amsterdamse bankiersfamilie Van Eeghen. Toen de geschiedenisleraar vertelde dat koning Willem I allerlei voorname Amsterdamse families in de adelstand verheven had, stond mijn medeleerling op en verklaarde op hooghartige toon: pardon, de Van Eeghens hebben dit geweigerd. Inderdaad, die keken weer neer op de adel En dit hele verhaal schrijf ik in een krant, waarvan de hoofdredacteur en verscheidene redacteuren hun drs.- titel niet voeren. De lezer moet maar beoordelen of hij dat te loven of te laken vindt ton Van een onzer verslaggevers AMERSFOORT In de maande lijkse vergadering van de raad van kerken, die voor het eerst werd gehouden onder leiding van prof. dr. H. Berkhof uit Leiden, is besloten dat de sectie voor so ciale zaken een boodschap zal samenstellen voor de plaatselijke gemeenten over de klemmende noodzaak van een verantwoord economisch gedrag. De raad heeft dit besluit genomen naar aanleiding van het abrubte einde van de benzine-distributie. Een proces van kritische bezinning op het leefpa troon in onze welvaartsmaatschappij, dat door da oliecrisis op gang kwam, dreigt abrupt te worden afgebroken, zo werd gesteld. De mensen hebben het gevoel dat ze zich onnodig zorgen maakten en de raad achtte dit gevaar lijk. Surinamers Voor de geestelijke verzorging van de Surinamers in ons land zal de raad een speciale commissie installeren. Dit gebeurt met name op verzoek van de Evangelische Broedergemeenten, waartoe zeer veel Surinamers beho ren. Deze kleine kerkgemeenschap al leen kan hen echter niet opvangen. De commissie zal trachten de geeste lijke verzorging te coördineren, niet alleen voor de leden van de Suri naamse Broedergemeenten, maar ook voor de 'eden van andere kerkge meenschappen in Suriname. Nogal teleurgesteld nam de raad er kennis van, dat een poging om een sectie jongeren op te richten betrek kelijk weinig weerklank vond bij ie jeugdorganisaties. Gedachten gaan nu uit naar een verjonging van de ver schillende secties van de raad en naar de oprichting van een werkgroep voor oecumeniscn geïnteresseerde jongeren. Uitvoerig is gediscussieerd over de op 21 en 28 september en 5 oktober in het Jaarbeurscongrescentrum :n Utrecht te organiseren Nederlandse Kerkenconferentie en over de daaruit voortvloeiende beleidsbijeenkomst in november ie Lunteren. Vastgesteld werd dat een der voornaamste taken zal moeten zijn het ontwerpen van een blauwdruk voor het oecumenisch samenleven in Nederland in de eerst komende jaren. PHILIPSBURG (ANP). De gezag hebber van de Bovenwindse Eilanden R. van Deld^n dringt er bij de leiding van de methodistenkerk op aan de jonge populaire ds. John Gumbs van het eiland St. Maarten terug te trek ken. Ds. Gumbs heeft bij recente sta kingen op Si Maarten in een commis sie van goede diensten gezeten. Gumbs weigert het eiland vrijwillig te verlaten en heeft laten doorscheme ren dat hij alleen gaat als hij wordt uitgewezen. De gezaghebber van da Bovenwindse Eilanden heeft reeds een bezoek gebracht aan de kerkelijke leiding van de methodisten op het Antiliaanse eiland Antigua, teneinde daar te bewerkstelligen dat Gumbs zou worden teruggeroepen. Intussen heeft de katholieke collega van ds. Gumbs, pastoor Standemeijer protest tegen de gang van zaken aan getekend. Voorts is een sociale actie groep opgericht waarin vakbondsver tegenwoordigers en politici zitten, die ds. Gumbs voor SL-Maarten willen be houden. NED. HERVORMDE KERK Beroepen te Hoe.iderlo (toez.): H. F. Winterterp te Nijmegen; te Stolwijk: A. Kalis, ev. luthers pred. te Deven ter, die dit beroep heeft aangenomen. Overleden: J. H. Grolle (74), em. pred. te Groningen. Was pred. te Slo ten (Fr.) Hillegom, Utrecht en ver volgens voor buitengewone werkzaam heden (Kerk en Israël). Overleden: A. A. de Bruyn (70), em. pred. te Rolde. Was predikant te God- lnze, Witmarsum, Etten (Gld.), Nieu- wenhoorn en te Norg. GEREF. KERKEN Aangenomen naar 's-Hertogeibosch: M. v.d. Sijs, voorheen pred. van de Hindoestaanse gem. te Suriname. CHR. GEREF. KERKEN Beroepen te Midwolda, Ouderkerk a/d Amstel en te Culemborg: A. Baars te Bennekom. DEN HAAG In het waddengebied moet worden opgetreden tegen elke uitbreiding van jachthavens. Dat is de mening van de Kamerleden, Jansen en Coppes (beiden PPR). Zij hebben de ministers Van Doorn, Wes terterp en Gruijters gevraagd maatre gelen te nemen. DE VIS Hans Werkman heeft onder de l 'De witte roos' een vijftigtal gei^iw; ten van Willem de Mérode verzanL.]^ (uitgave Kok, Kampen). Bovenq voorzag hij de gekozen gedichten prei chronologische volgorde) van k< toelichtende aantekeningen. Veel deren zullen zich de tijd tussen beide wereldoorlogen herinneren (het het uitkomen van een nieuwe bui van de Mérode een gebeurtenis 1 4 Hoewel zijn poëzie vooral het pro!' tantse volksdeel zal hebben aangespt ken heeft het hem toch ook niet waardering daarbuiten ontbroken. Nederlands Letterkundig museum Documentatiecentrum te Den HJeft' gaf dezer dagen tevens een Schriji n?s Prentenboek (nr. 18) over hem 1SV' Beide uitgaven geven een duide eb< Inzicht in het werk van deze dicl die niet vergeten mag worden. I volgt één van zijn kortere verzen, heet: De vis. Ik wierp mijn hengel in het water. De vis beet, en ik ving de vis. Ik doodde de vis, ik kookte de vis, ik at de vis, de vis at mij. De vis was giftig, ik moet sterven. De vis groeit in mij, ik verminder. Zijn bek bijt en zijn vinnen steken Ik ving de vis, de vis ving mij. Hans Werkman schrijft erbij: 'De kan aan Christus herinneren', mysticus vangt en eet Christus, Vis, maar ontdekt dan dan dat Cl tus hem gevangen heeft, wat met li gepaard gaat'. Is die andere inter# k tatie ook mogelijk, nl. die van pdi kruis, waarbij de duivel Christus vangen zou hebben en waarbij la aan het licht kwam dat het omgekd de het geval was? Heeft De Mérd daaraan gedacht? Het is een oud gef ven, dat hij misschien wel gekfj heeft Persoonlijk spreekt mij ech die van Hans Werkman meer aan, als hij dat noemt: 'een auto-biogra in kort bestek'. In ieder geval van die vele gedichten van De Méi die om verder denken vragen. Ik de vis, de vis ving mij. 4 k :eei it hai ing jei h Itic m< tin chc di ifde vo de rur Ee res v ge H I f door ds. R. Bakker Velen in ons land en daarbuiten zullen met mij in weemoed ver nemen van het heengaan van ds. J. H. Grolle. Het is op verzoek van de redactie dat ik hier uit een ADVERTENTIE Bevrijding Zuid-Afrika (2) Dc redactie behoudt zich het recht voor haar ter opname in deze rubriek toegezonden meningsuitingen verkort weer te geven. Bij publikatie wordt met de naam van de inzender onder tekend. Brieven kunnen worden ge stuurd aan het secretariaat hoofdre dactie Trouw/Kwartet, postbus 859. Amsterdam. Emigratie De heer J. Boessenkool beweert dat de apartheid door God zelf is ge maakt. Waarschijnlijk bedoelt hij, dat God de mensheid in veelvormige ge daanten heeft geschapen, wat natuur lijk iets heel anders is. Zoals hij zich uitdrukt is het je reinste blasphemie. God heeft geboden de naaste lief te hebben als je zelf (zonder daar bij over kleur te spreken) en de z.g. apartheidspolitiek van Z.A. is een ontkrachting van dit gebod in op tima forma. De heer B. beweert ook dat wij het zelfde zouden doen als Z.A. Wil hij een opgave verstrekken van neder- landse wetten en/of wetsartikelen die een gelijke strekking hebben als de apartheidswetten in Z.A.? Mocht hij dat niet kunnen dan noem ik hem een lasteraar wegens aantasting van onze goede naam. Rotterdam C. P. vin Renssen Korps mariniers Als ik het stukje van de heer Bakker goed heb begrepen, gaat hij er van uit, dat de zogenaamde martelpraktij ken inderdaad gebeurd zijn bij het korps. Maar tot op heden is er nog niets bewezen en er zal ook nooit iets bewezen kunnen worden omdat deze praktijken gewoonweg niet bestaan. Andersluidende beweringen zijn ge woon opruierij van de VVDM. Ge steund door PvdA. en jammer genoeg ook nog door Trouw-Kwartet. Den Haag J. Bolland Uw pagina 2 van 21-2-1974 met vier artikelen, die het racisme aan de kaak stellen, brengt me er toe uw aandacht te vragen voor de keerzijde van de medaille, nl. hoe het oprukken van de Frelimo nu in z'n werk gaat. Ook de ze week zijn een blanke boer en boe rin in de grensstreek Mozambique- Rhodesië door zgn. vrijheidsstrijders doodgeschoten en werd op deze wijze paniek gezaaid onder de 100 zwarte Afrikanen, die op deze boerderij werk, huisvesting en een lagere schooltje voor hun kinderen vonden. Wie moet nu de boerderij voortzetten? U denkt wellicht: hoe komen die blanken daar? Vaak zijn het de kinde ren van Ierse immigranten, die we gens de grote werkloosheid in Ierland een toekomst in de toenmalige kolo niën hebben gezocht. De negerbevol king raakt zeer geintimideerd door de gewapende overvallen op blanken en transportmiddelen en ziet de 'vrij heid', die deze 'beweging' zal brengen, met angst en beven tegemoet. Achter de 'steun aan bevrijdingsbewegingen', waarvoor Nederland zo enthousiast is. mag werkelijk ook wel eens een vraagteken worden gezet Den Haag Gien van der Veen De Rotterdammer Nieuwe Haagse Courant Nieuwe Leidse Courant Dordts Dagblad Uitgaven van B.V. De Christelijke Pert Directie: Ing. O. Postma, F. Diemer. Hoofdredactie: J. Tamminga. Hoofdkantoor B.V. De Christelijke Pers: N.Z. Voorburgwal 276 - 280, Adam. Postbus 859. Telefoon 020-22 03 83. Postgiro: 26 92 74. Bank: Ned. Midd. Bank (rek.nr. 69 73 60 768). Gem.giro X 500. In het ingezonden stuk onder dit op schrift in de krant van gisteren, van de hand van dr. J. P. Feddema, sloop een storende zetfout. Hier volgt de betreffende passage nog eens: De wet, waarbij verschillende betrek kingen voor blanken zijn gereser veerd, wordt steeds moeilijker te handhaven, mede als gevolg van de buitenlandse investeringen en het ook daardoor groeiend tekort aan blank (semi-) geschoold personeel. Deze wet wordt dan ook op grootscheepse schaal overtreden. Er zijn sectoren (b.v. de bouwvak), waar tachtig pro cent van het werk wordt verricht door zwarten, hoewel volgens de let ter van de wet slechts twintig procent van dat werk door hen mag worden gedaan. Natuurvreemd? 'Wat er gebeurt met de dieren, ge beurt spoedig met de mens. Alle din gen hangen samen. Wat er met de aarde gebeurt, gebeurt met de kinde ren van de aarde.De mens heeft het web van het leven niet geweven; hij ls slechts één draad ervan. Wat hij met het web doet, doet hij met zichzelf (pag. 27 uit 'Leve de aarde', Meinema, Delft). Deze profetische woorden uit de toespraak van india- nenhoofd Seattle van de Dawanish stam in de staat Washington uit 1855 schrijf ik over voor mr. A. L. des Tombe, voorzitter van de landelijke Stichting Recreatie. Hij vond ir. Ste- fels en zijn mede natuurbeschermers 'wereldvreemd', nadat Stefels het ge drag van veel recreanten 'natuur vreemd' had genoemd. Wat de Stich ting Recreatie zou moeten doen is: de mensen te leren zich als gast, beschei den en eerbiedig te gedragen in de natuur, met belangstelling voor alles wat leeft Want: 'wat er met de aarde gebeurt, gebeurt met de kinderen van de aarde'. Ermclo I. G. Mees De KNAC Trouw-Kwartet meldde op 22.2.'74, dat de KNAC boos is op de regering, om dat de snelheidsbeperking van het verkeer thans gemotiveerd wordt met liet argument van verkeersveiligheid. Wij, die de Tweede Kamer met een petitie, gesteund door 30 hoogleraren en 750 predikanten, in december jl. gevraagd hebben om een duidelijke snelheidsverlaging, verheugen ons over de genomen maatregel (volgens de mi nister 25 pet. minder dodelijke onge lukken in Duitsland. Tr.-Kw. 8.2.'74). Wij vinden het moreel hoogst bedenke lijk dat de KNAC dit aspect der zaak niet lijkt te kennen. Leiden-Amsterdam ds. K. E. II. Oppenheimer, ds. A. A. Spijkerboer Uw keus hangt af van Uw persoonlijke smaak. Daarom moet U echt eens De Kuyper Export Jonge Jenever proeven 'n Zuiver natuurprodukt De kans is groot dat het nèt de borrel is, die U het lekkerst vindt. DE KUYPER EXPORT JONGE JENEVER De enige Jonge Jenever ter wereld met het Certificaat r an Zuiverheid, Kwaliteit en Waardering, verleend door The Royal Institute of Public Health Hygiene te Londen iti de veelheid van herinneringen terum denk aan de zeer gewaardeeri persoon en het veelomvattem werk van een collega met wie vele jaren in hartelijke vrien r schap mocht samenwerken Als algemeen secretaris van de vo^' kerk en Israël van de hervormi kerk, vatte hij na het einde van tweede wereldoorlog zijn arbeid m de volle inzet van zijn krachten aa Diep bewogen met het lijden dat doi de gruwelijke vervolging van h| Duitse nazidom de Joden was aan: daan, tilde hij zwaar aan het schuld verleden ener christenheid, die zu een onheil over het Joodse volk het dusgenaamde christelijke Euroj klaarblijkelijk niet had kunnen vooU komen; geen voldoende begrip ha 1 kunnen opbrengen voor de heilshistI rische, de bijbelse verbondenheid va de kerk en het Joodse volk. Met al kracht en bezield door de liefde va A Christus, wierp ds. Grolle zich op c d taak, om binnen de kring der keije die bijbelse bezinning op de verhol j ding tot Israël meer en meer op gan: te brengen en de aanzet te geven t(. wat hij noemde het gesprek met l(ï( raël. Hulproep Hij aarzelde niet om daarbij als een hulproep zich tot het Joodse vol te richten in een kleine brochure, titeld: 'Joden, de christelijke keii heeft u nodig.' Zelf ging hij de ke ken in om de plaatselijke gemeente te spreken in alle delen van ons lan< Hij gaf zich aan vele studies over di ze zaak en publiceerde verscheiden boeken, die door velen gretig ontvai gen werden. Met zijn heldere stem en klare taa boeide hij zijn gehoor en wist d boodschap die hij bracht over te doe komen. Evenzo in zijn stijl bij wat h schreef. In een vlotte journalistiek vorm, die de lezer boeide en tot he einde vasthield. Een man vol tempi rament, die zich soms liet gaan, zoda er in zijn geschriften uitschieters koi den komen in een wat al te grote rhi toriek. Maar vooral wie hem kende kon dat verdragen en vergaf het hen gaarne. Enkele reizen naar de nieuwe staat Is raël brachten hem in verrukking ei vaak tot diepe bewogenheid. Vele ge sprekken voerde hij met wie er hui nieuwe vaderland gevonden hadden Hij gaf zijn gedachten door op confe renties in het internationaal verbant met de wereldraad van kerken. A was het langs een moeizame weg, tod heeft ds. Grolle het zien groeien wa hij zo gaarna wilde uit de liefde vai zijn hart Hij heeft het in de jarei van zijn emeritaat mogen ervaren da de stem van Israël meer en meel werd gehoord en in het door hem be doelde gesprek met Israël. Een man niet alleen van diepe ernst maar ook van heerlijke humor was ds Grolle, aan wie we met dankbaarheid blijven denken. De Heer trooste de fa milie Grolle en met name zijn echtge note. Zij verliezen veel, maar zijn lief de en toewijding blijven onvergete lijk. Zijn arbeid zal een gezegende blijven voor kerk en Israël. Ds. R. Bakker, gereformeerd predi kant te Rotterdam, is vele Jaren voor zitter geweest van de commissie voor de kerk en het Joodse volk van de we reldraad van kerken. I

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1974 | | pagina 2