Zending praat mee
in debat over
christelijke school
y Aj
Anglicaanse kerk
wil meer vrijheid
Uit de kerkbladen
lIlSlllslll
Vandaag
I F
Sommige
charmante dingen
Trouw
Kwartet
Geref. gemeenten
zenden man naar
Nieuw-Zeeland
Gestolen 'gitaarspeler'
Zuidafrikanen
naar geref. synode
Drs. Oosterom spreekt
voor inwendige zending
Financiële actie voor
dr. Beyers Naudé
Prof. Nauta:
Gereformeerden
op tweesprong
Beroepingswen
Nieuwe boeken
TROUW/KIWiMMlETT DINSDAG 26 FEBRUAiRI 1974
KERK/BKNENLAND
T2/f!£!
door H. Biersteker
Er vindt op het ogenblik geen gering debat plaats over de taak van bet christelijk onderwijs. Het is
uitgelokt zowel door de inspirerende lezingen die dr. F. Boerwinkel voor schoolbesturen en -verend-
gingen beeft gehouden, maar ook door een uitdagende reeks cahiers, die de voorzitter van de Unie
'School en Evangelie' drs. T. M. Gilhuis en enkele anderen bij Kok in Kampen hebben laten uitgeven
In deze reeks heeft zich inmiddels
ook een stem uit de zending verhe
ven, hetgeen uit de titel herleidbaar
is: 'Christelijk onderwijs inet de we
reld als horizon'. Het werd geschre
ven door prof. dr. J. Verkuyl en door
drs. C. Plomp, welke laatste zijn le
raarschap vier jaar onderbrak om als
secretaris onderwijs en jeugdzaken
van de Nederlandse Zendingsraad de
band tussen zending en onderwijs te
vernieuwen.
Uit de titel blijkt al een gelovige
overmoed: de horizon is namelijk de
gezichtseinder die de rest van de we
reld aan ons gezicht onttrekt In het
verleden trokken zendelingen 'en kolo
nialisten bij ons vandaan telkens weer
nieuwe horizonnen over en l\et was
de gezindheid waaruit ze gingen die
uitmaakte of ze er wijzer of dommer
van zouden worden. Verkuyl heeft
zelf al die horizonnen overschreden
en het volksdeel waaruit hij afkom
stig is, vaak genoeg gechoqueerd met
zijn ontdekkingen.
Het zijn zijn waarnemingen waar
prof. dr. G. Th. Rothuizen terecht van
het boekje kan zeggen dat het ons
'uit de provincie uitleidt'. Er is daar
tegenover ook een conservatieve wijs
heid, die op de vraag 'waarom is de
wereld rond' antwoordt: opdat wij
niet te ver kunnen kijken. Zelfs mijn
zeer progressieve leermeester, Robert
Peereboom, in leven hoofdredacteur
van Haarlems Dagblad, schreef in zijn
boekje 'Het Dagblad': De Voorzienig
heid heeft de mens bespaard meer
leed tc moeten verdragen dan zijn
mededogen verwerken kan'. Hij heeft
dit als verklaring voor het verschijn
sel dat 'een relletje in uw woonplaats
u meer beroert dan een bloedige revo
lutie in Zuid Amerika. Zelfs deze
briljante journalist, die constant bezig
was met het volkenrecht, de ontwape
ning en de VN, had zich daarbij" ken
nelijk neergelegd.
Zelfverlossing
Dit argument 'je kan de hele wereld
niet op je schouders nemen', zou men
tegen het boek van Verkuyl en Plomp
kunnen aanvoeren. Theologisch zit er
natuurlijk ook wel enige plofstof in
Verkuyls constatering dat de westerse
christenen de brieven aan de Romei
nen en de Galaten als de sleutel en
de hoofdzaak van de Paulinische theo
logie beschouwd hebben en ze óók
nog eenzijdig uitlegden, vandaar de
eeuwenlange vraagstelling 'Hoe krijg
ik een genadige God?' Hij spreekt in
dit verband van 'krampachtig bezig
zijn met onze zelfverlossing' inplaats
van 'in het dagelijks leven zoeken
naar de gehoorzaamheid aan Hem, in
wie de Godsheerschappij begonnen is'.
Dat hij hier met achteloze zwier het
woord 'zelfverlossing* gebruikt voor
een geloofshouding die zich vaak juist
zo aftobde in het afschrijven van ei
gen verdiensten, is even ironisch als
veelzeggend: zo gaat dat als je ogen
geopend worden voor het wereldom
vattend perspectief van Gods Konink
rijk. Alleen meen ik dat prof. Ver
kuyl zich niet altijd voldoende reali
seert dat zijn lezers nu eenmaal niet
al zijn avonturen hebben meegemaakt
en daardoor ook niet dezelfde gezich
ten zien als hij bij bepaalde bijbelge
deelten. Het wordt hoog tijd dat hij
eens persoonlijke memoires schrijft,
dan weten we ook, om het eens plat
te zeggen, 'waar hij het allemaal van
daan heeft'.
En laten we nu niet meieren dat wij
(ADVERTENTIE)
De redactie behoudt zich het recht
voor haar ter opname in deze rubriek
toegezonden meningsuitingen verkort
weer te geven. Bij publikatie wordt
met de naam van de inzender onder
tekend. Brieven kunnen worden ge
stuurd aan het secretariaat hoofdre
dactie Trouw/Kwartet, postbus 859.
Amsterdam.
Arabieren en Joden (3)
Dr. W. Tj. Binnerts zet in zijn reactie
van 18-2 ook nog eens uiteen dat de
Arabieren zich bedreigd voelen door
de Joden. De geschiedenis laat zien
dat menig volk zich door de Joden be
dreigd gevoeld heeft. Een recent en
zeer afschrikwekkend voorbeeld is
Nazi-Duitsland. dat met dwaze argu
menten de Joden te lijk ging. Overal
waar Joden zich ophouden, duiken
leugens tegen hen op, met gevolg: gol
ven van antisemitisme en pogingen
tot uitroeiing. Nu zit de gedachten-
De Rotterdammer
Nieuwe Haagse Courant
Nieuwe Leidse Courant
Dordts Dagblad
Uitgaven van
B.V. De Christelijke Pers
Directie:
Ing. O. Postma,
F. Diemer.
Hoofdredactie:
J. Tammlnga.
Hoofdkantoor B.V. De
Christelijke Pers: N.Z.
Voorburgwal 276 - 280,
A'dam. Postbus 859.
Telefoon 020 - 22 03 83.
Postgiro: 26 92 74. Bank:
Ned. Midd. Bank (rek.nr.
69 73 60768). Gem.giro
X 600.
of onze kinderen teveel belast zouden
kunnen worden met wereldvraagstuk
ken. Er is nauwelijks een historische
kracht te bedenken die met meer
voortvarendheid horizonnen overzeil
de en de wereld in zijn vizier bracht
als het westers protestantisme. Geen
wonder dat dit nu zijn trekken thuis
krijgt. Met de oorverdovende echo er
van zal het christelijk onderwijs moe
ten klaarkomen. Drs. C. Plomp doet
daarvoor een serie praktische voor
stellen, uitgesplitst over klas 1, 2, 3,
4, 5 en 6 van de basisschool en over
de eerste drie klassen en de drie laat
ste klassen van het algemeen voortge
zet onderwijs.
Wij zijn ervan overtuigd dat de be
perkingen op het gestalte geven aan
deze taak voor het christelijk onder
wijs eerder worden opgeworpen door
de gegroeide routine dan door het be
vattingsvermogen van de leerlingen.
De zorg dat zij met deze problemen
niet kunnen worden belast is in wer
kelijkheid een zorgeloosheid van 'na
ons de zondvloed', want zij zullen er
onontkoombaar mee worden belast.
En prof. Rothuizen stelt nogal een be
slissende vraag in de discussie over
deze taakstelling van het christelijk
onderwijs: 'Voor wie wat hier ge
vraagd wordt werkelijk te veel ge
vraagd is, zou voor hem het christen
dom niet teveel gevraagd zijn?'
AMERSFOORT De gereformeerde
gemeenten zenden een evangelist uit
naar Nieuw-Zeeland. Het is de heer J.
J. Groen, die zijn werk voornamelijk
zal vinden onder Nederlandse emi
granten, die geen aansluiting konden
vinden bij het kerkelijk leven daar.
De heer Groen, die al eerder in
Nieuw-Zeeland gewoond heeft, wordt
vanavond in Amersfoort bevestigd
als ouderling met bijzondere op
dracht.
Nieuw-Zeeland wordt het vierde emi-
gratieland, waar de gereformeerde ge
meenten actief zijn. In de Verenigde
Staten en Canada hebben zij 22 ge
meenten, waarvan verschillende reeds
in de vorige eeuw gesticht werden,
met 7400 leden. In Randburg, Zuid-Af-
rika werd in 1970 een gemeente ge
sticht. De gereformeerde gemeenten
hebben verder zending in West-Irian,
Nigeria en sinds vorig jaar in Zuid-
Afrika.
kronkel bij de Arabieren en met hun
oliestroom kan het antisemitisme ver
komen. Ik kan maar één verklaring
vinden voor deze steeds weerkerende
anti-Joodse mentaliteit. Hier werkt sa
tan, die niet. wil dat Joden tot hun
Messias komen, bij welke Cebeurtenis
de beloften aan Israël in vervulling
zullen gaan: Een centrum van werke
lijke shaloom te worden voor de gehe
le wereld.
Schoonhoven
N. Mcls
Bejaardenhuizen
Wat in Tr./Kw. van 8-2-1974 over be
jaardenhuizen stond, was niet opbou
wend. Bij ons is de verhouding tussen
directeur en commissie voorteffelijk.
Er wordt niet alleen over gezellige
avonden overlegd, maar ook over het
houden van godsdienstoefeningen,
verzorging, voeding, het organiseren
van wedstrijden en lezingen e.d. Dat
moeilijkheden meestal aan de direc
teur te wijten zouden zijn, is een een
zijdige mededeling. Ik weet wel, dat
het niet alles goud is, wat er blinkt.
Maar veel mensen die naar een be
jaardenhuis gaan, vergeten vaak, dat
dit niet alleen een grote verandering
in hun leven betekent, maar dat ze
zich moeten aanpassen, althans moe
ten trachten dit te doen.
Bejaardenhuis Zuiderhof,
Vinkeveen.
Zuid-Af rika
Telkens moet Zuid-Afrika onder de
knoet van de pers. Nu ook weer in
'De leugen van de week" d.d.
15.2.1974. Negen procent blank ver
dient tweederde, 91 procent ge-
kleurden mogen één derde verdelen.
Ik teken hierbij aan:
1. De apartheid is door God zelf ge
maakt. en het is voor de maatschappij
gewenst, deze praktisch door te
voeren. Turken, Ambonezen, woonwa
genbewoners, zwarten en blanken enz.
Tevens is het opmerkelijk, dat zij die
familie of vrienden in Z.-Afrika heb
ben. dit meestal heel anders zien. Per
soonlijk heb ik familie die er voor
zending en onderwijs zijn of waren.
Ze zeggen: het kan niet anders.
2. Als wij de cijfers zien, die aange
ven, hoeveel de beschaafde wereld
verbruikt van de wereldproduktie
t.o.v. de ontwikkelingslanden, dan
doen we hetzelfde als Zuid-Afrika.
Vroomshoop
J. Boessenkool
Den Uyl en Koekoek
Ofschoon in geen enkel opzicht een
volgeling van Den Uyl en PvdA, zo
mag ik hopen dat de gouden plaat
van Koekoekseenzang, niet nog meer
verkocht wordt Overal komt men die
nietszeggende, te populaire dreun,
nog niet eens de naam van persiflage
waard, tegen. Vooral de kroegen in de
volksbuurten, joelen met deze plaat
Het is voor mij nog de vraag of de
politiek van Den Uyl hiermee niet
eerder gebaat dan geschaad is?
Amsterdam
F. G. de Groot
Dit is 'De gitaarsipeler' van de zeventiende-eeuwse schilder JoHfennes
Vermeer, die uit het Kenwood-museum in Londeil gestolen itë. Het
schilderij moet zevenmiljoen gulden waard zijn maar men verwacht
niet dat de dieven het stuk kunnen verkopen.
f
I k
Speelplaats
'Christelijk onderwijs met de wereld
als horizon' ligt geheel in het verleng
de van de eerdere publikaties van drs.
T. M. Gilhuis, zoals 'Profiel van een
school met de bijbel', en 'Op de speel
plaats van het heil'. Voor een oordeel
daarover verwijzen we graag naar wat
gezegd werd door dr. Buskes die met
al zijn striemende kritiek op de chris
telijke organisaties de christelijke
school bleef verdedigen. Hij zei voor
de NCRV-mlcrofoon: 'Langzamerhand
ga ik behoren tot de oude mannen
die vanwege hun hoge leeftijd met
een stok in de hand zitten op de
speelplaats van het heil. Dat zijn geen
stakkers. Integendeel, zij zien ook met
vreugde naar de stoottroep van Gil
huis, die, bezig vanuit de verwachting
van de Toekomst met een hoofdletter,
de Laatste Toekomst, de Toekomst
van Christus, met de toekomst met
een kleine letter, de naaste toekomst,
alles op alles zetten om onze christe
lijke scholen voluit te maken tot
scholen mèt, uit en tot de Bijbel'.
pe hier besproken boeken zijn ver
schenen in de reeks 'Cahiers voor het
Christelijk Onderwijs' bij Kok in
Kampen.
Van een onzer'verslaggevers
LONDEN De anglicaanse kerk wil liaar leer en liturgie aportaan
zelf regelen, zonder toezicht van de staat. De algemenejj synode
heeft een resolutie in deze geest aangenomen.
LEIDEN Op de zitting van de ge
reformeerde synode in maart, tijdens
welke een omvangrijk rapport over de
houding van de kerk ten aanzien van
Zuidelijk Afrika aan de orde komt,
worden weer enkele vertegenwoordi
gers van de Zuidafrikaanse kerken
verwacht. Onder hen zijn dr. C. S. Ge-
ricke, lid van het moderamen van de
Nederduits gereformeerde kerk en dr.
P. E. O'Brien Geldenhuys. Namens de
Dopperkerk zullen ds. Van der Linde
uit Kaapstad en prof. Tj. van der
Walt uit Potchefstroom aanwezig zijn.
Deze laatste is reeds in ons land. De
delegatie onder leiding van dr. Geric-
ke komt op 22 maart in ons land aan.
De gereformeerde synode spreekt nog
over een vertegenwoordiging namens
de met-blanke gereformeerde kerken
Zowel het Lager- als het Hogerhuis
moeten het verzoek inwilligen. Dr.
Michael Ramsey, de aartsbisschop van
Canterburry, zei niet te geloven, dat
het parlement de gevraagde vrijheid
zal weigeren.
Dat zal dan nog geen scheiding van
kerk en staat betekenen. Op het ogen
blik is het zo, dat niet alleen alle ker
kelijke wetten door het parlement
moeten worden goedgekeurd, maar
dat ook de bisschoppen en vele an
dere hoge geestelijken van de angli
caanse kerk door de kroon worden be
noemd.
In 1927-28 heeft het Lagerhuis twee
maal achtereen een voorgestelde her
ziening van het dienstboek van de
anglicaanse kerk (het Book of
Common Prayer) tegengehouden. Het
betrof hier een herziening in katholi-
serende richting, die op fel verzet
stuitte van de evangelische richting
in de anglicaanse kerk.
De synode sprak zich ook uit voor
herziening van de abortuswet uit
1967. De synode wil, dat westelijk toe
gestane abortus beperkt wcjrdt tot de
eerste twaalf weken, van zwangerschap
(nu 28) en dat een van de artsen die
tot de abortus machtigt, fl'e ingreep
uitvoert. I
Kinderdoop
De synode hield zich langllurig bezig
met het probleem, dat er fveel kinde
ren worden gedoopt, die i men nooit
meer in de kerk terugzieL Uiteinde
lijk werd de volgende uilfspraak aan
vaard: 'De kinderen van d j ouders die
vragen of hun kind gedocjpt kan wor
den en die bereid en in :5taat zijn de
vereiste belofte te doen fjnet betrek
king tot de opvoeding vani-het kind in
het christelijk geloof, moften. gedoopt
worden'. Deze formule ka«i betekenen,
dat de kinderdoop bepeilltt wordt tot
kinderen van kerkelijkJRjpelevenden,
maar kan en zal ook inleen veel rui
mere zin worden uitgelegd
AMERSFOORT Drs. B. Oosterom,
hervormd predikant te Oudewater,
spreekt zaterdag 16 maart, 2 uur, in
het Jaarbeurscongrescentrum te
Utrecht tijdens de algemene ledenver
gadering van de hervormde- bond voor
inwendige zending op g.g. (IZB) over
'overeenkomst en verschil tussen uit
en inwendige zending'. De middagver
gadering is voor ieder toegankelijk. Op
de morgenvergadering, die alleen be
stemd Is voor leden van de IZB, zullen
de activiteiten en de financiën worden
besproken.
UTRECHT In aansluiting op ons
eerder bericht betreffende actie tot fi
nanciële steun aan dr. C. F. Beyers
Naudé en zijn medestanders in het
proces, dat thans in Pretoria gevoerd
wordt (giro 7685 van de generale dia-
konale raad van de hervormde kerk te
Utrecht) zij nog medegedeeld, dat in
deze actie vijf organisaties samenwer
ken: het hervormd werelddiakonaat,
het gereformeerd werelddiakonaat, de
katholieke stichting Mensen in nood,
de stichting Oecumenische hulp aan
kerken en vluchtelingen en de werk
groep Kairos.
De gereformeerde kerken staan thans
op een tweesprong, schrijft prof. dr.
D. Nauta in Centraal Weekblad. Zij
moeten nu kiezen: gereformeerd of
anders? waarbij hij 'gereformeerd'
breder ziet dan de kerk in haar huidi
ge vormgeving:
'Bij gereformeerd heb ik het oog op
een norm; een norm die gegeven is
en aangewezen in de periode van de
reformatie der zestiende eeuw. Die
norm houdt onder meer dit in, dat er
in de kerk leven en beweging moet
zijn onder leiding van de Geest van
Christus: dat het in haar midden aan
vernieuwing niet mag ontbreken; dat
er steeds weer zal blijken te zijn een
grijpen naar hoger. Wij zijn gerefor
meerd om steeds opnieuw meer en
voller en* dieper gereformeerd te wor
den, in leer en leven beide. Zo bedoel
ik het, wanneer hier gesteld wordt
dat onze kerken zijn en mogen blij
ven gereformeerd, ook in het gebeu
ren en de voortgang van onze dagen.
Ook wanneer er sprake is van een sa
mengaan met anderen of van een op
gaan met anderen in een nieuwe
kerkgemeenschap.
Of verdient het toch de voorkeur dat
wij gaan streven naar een kerk met
een algemeen christelijk karakter? Zo
willen kennelijk sommigen het Zij
hechten niet meer zozeer aan het ei
gene van de gereformeerde belijdenis
en levensopvatting, welke betekenis
dat ook voor het verleden moge heb
ben. Laten er ook andere stromingen
in onze kerken vertegenwoordigd zijn.
Het is zelfs niet noodzakelijk dat al
len zouden moeten worden gerang
schikt onder de tot dusver bekende
groepen of richtingen. Laat er een
grote mate van vrijheid worden toege
staan, mits wij er van verzekerd mo
gen zijn dat het allen betreft mensen
van goeden wille, die zich door het
Evangelie aangesproken gevoelen en
zich de belijdenis van Jezus Christus
als Heer niet willen schamen. Voor al
dezulken zou er 1n onze kerken ruim
te moeten worden gegeven. Naar mijn
mening zijn aan die voorstelling aller
lei bezwaren verbonden, welke ik nu
niet nader opsom. Het zal moeten
blijven bij een kerk van Gerefor
meerd stempel.'
GELUKKIGE DAGEN
De deur naar het zuiden heb ik opl
gedaan. Het is nog te koud om gehlj
buiten te zitten, maar-zo, met de zg
op mijn gezicht en de kachel in mil
rug, is het best uit te houden. Het|
zondagmiddag. Deze dag is het dof
minder stil dan anders. Het is can
val. Ook tot de 'kleinste dorpen is
gebruik doorgedrongen. Jan van
overkant zit in de Raad van Elf. Da$
om moet Coos een jurk hebben p
cies als die van alle vrouwen van dejryr
raadsleden. Janne van Hannese he^^
morgenmiddag carnaval op de beja^nt
denclub en zal daar verschijnen
een bont jak gedragen op een w31K
breed uitstaande blauwe broek en e aai
boerenpetje op het geheel. Vooral
kinderen hebben gisteren bij de (f61
tocht, die wel drie keer het dorp ro^...
moest wilde ze een beetje eer vv'
hun werk hebben, genoten. Hun h j
dere ogen staan nog stralender d
anders. En dat allemaal vanwege 1
'vaarwel aan het vlees*, (carne vale
In de stad was gistermiddag het g
weid niet te harden. Koeweit en bo ;.1.;
Koekoek waren ook onder de zotte V*
Dat zal ook wel een afscheid betel!®5
nen. als ik het goed zie. Dan zie
het in ieder geval anders dan de po P
tieke koffiedikkijker van de Avro
zondagmiddag, die zich al in de r"
gang van de met dit kabinet meedoe
de confessionelen verkneukelde. Ma®'1(
dat had weer niets met een afschep*
van het vlees te maken. De wind
gaan liggen en er ritselt alleen np
wat in de kale beukenheg, die to r*
maar slecht al z*n blad wil loslate^'
en met rafelige bruine vlekken de
scheiding met het erf van boer Kl<p
sens markeert Maar dan is daar
Deze plaat van Jan van der Schoor in Credo
van het nieuwe blad uitbeelden.
I'de veelzijdigheid
Oecumene
Prof. Nauta vervolgt: 'Deze opvatting
behoeft niet in conflict te komen met
het oecumenisch streven naar onze
daden. De rechtmatigheid hiervan
hebben wij leren inzien. En wij kun
nen daar volop onze bijdrage aan be
tonen door met andere kerken contact
tc onderhouden en door met andere
kerken zo nodig zelfs in federatief
verband te trei/en. Er zijn allerlei
verhoudingen vin vriendschappelijke
en broederlijke 'aard te bedenken en
te verwezenlijk'! n, ook wanneer wij
menen te moetijp vasthouden aan het
Gereformeerd karakter van onze ker
ken. Het meedjien aan de oecumeni
sche beweging Jjiehoeft volstrekt niet
gepaard te gaarl met het verloochenen
van het eigen stempel dat onze ker
ken dragen enj.waaraan zij op goede
gronden, aan cq* Bijbel ontleend, me-
Bijbel
roi
eens het vesper. De deur gaat dier"
en de stoelen worden bijgeschové
We horen van het lijden en dat i
niet moeten denken dat we buiti
schot kunnen blijven. Goede woordf-
die meer waard zijn dan goud. Ei
ingetogen recitatie van eeuwige woi
den. Als het afgelopen is kijken T
elkaar aan en zuchten cliep. als
iets dat ons sterk ontroerd heeft.
NED. HERV. KERK
Beroepen: te Bleskensgraaf (toez.):
Treure te Katwijk aan Zee.
Bedankt: voor Voorthuizen: K. SchiL;
per te Dordrecht; voor Hoogkerk: d
G. Kuiper te Dokkum; voor Delft:
Wieman te Alblasserdam; voor Bodii
graven: J. Vroegindeweij te Emmqii
oord.
CHR. GEREF. KERKEN
Beroepen: te Zeist, Soestdijk, Utreclfa
Noord, Urk, Zwartsluis en St. JanRi
klooster: A. Baars, kand. te Benn
kom.
Beroepbaar: A. Baars, Pr. Bernharte
laan 1, Bennekom; K. Th. de Jong in
Boterbloemlaan 68, Apeldoorn; W.
Kruis, Burglaan 27, Apeldoorn; D.
K. G. Ruiter, A. van Dijcklaan 2|e
Baarn.
GEREF. GEMEENTEN
Beroepen: te Dordrecht: C. Harinck
Franklin Lakes (VS), die bedankl
voor Utrecht
GEREF. KERKEN
Intrede op 24 febr.: te Schipluideit
kand. drs. J. Renkema te Kampen.
tr
nen waarde te moeten hechten.
Een beslissing in deze zin brengt van
zelfsprekend haar consequenties met
zich mede.
Wij zullen dan niet mogen aarzelen
die consequenties te trekken, ook
wanneer zulks ingaat tegen de opvat
ting van degenen die een ander beeld
van de kerk zouden wijlen verwerke
lijken. Wij zullen het er voor over
moeten hebben om dan als intolerant
en onverdraagzaam te worden voorge
steld. Want in die geest spreken som
migen er over, wanneer de kerk vast
houdt aan haar belijdenis en- deze
meent te moeten handhaven tegen af
wijkingen. Hoe het zijn moge, het zal
tot duidelijkheid moeten komen, in
welke richting onze kerken willen
koersen. Het kan niet blijven bij een
dubben en een twijfelen over de te
volgen keuze, veel minder bij een on
beslist laten van de bedoelde kwestie
voor goed.'
Credo
Van Credo is het eerste nummer uit.
Dit maandblad wil een op een wat
eenvoudiger publiek afgestemde te
genhanger zijn van bladen als Wen
ding en Voorlopig. Het mikt, blijkens
de inleiding van redactiesecretaris dr.
B. Wentsel, vooral op de 'zwijgende
meerderheid' in het midden van de
gereformeerde kerken. De redactie
raad bestaat uit dr. Wentsel, ds. M. P.
van Dijk en drs. H. G. Leih. De lijst
van medewerkers bevat de namen van
ds. D. H. Borgers, prof. Gordon
Spykman (VS), drs. J. Helderman, G.
Koers, ds. H. Koetsveld, mevr. drs. J.
L. R. Ledegang-Keegstra, ds. C. Mak,
dr. B. van Oeveren, ds. J. Overduin,
dr. R. Reinsma, B. Roolvink, drs. A.
Schouten, ds. P. Schravendeel, prf.
John Stek (VS), R. Tennis, dr. J.
Vlaardingerbroek, dr. H. B. Weijland,
en Hans Végh. De administratie voert
de heer A. C. Ledegang, Van Galen
straat 60, Zandvoort Een jaarabonne
ment kost 18 gulden.
Het Nederlands bijbelgenootschap
gaat zijn kwartaalblad geheel vernieu
wen en uitbreiden. Het eerste num
mer van 'Met de bijbel de wereld in'
komt eind maart uit. Alle 250.000 le
den van het NBG krijgen het gratis,
niet-leden kunnen abonnee worden
voor zeven gulden per jaar. Het blad
komt in de plaats van 'De wereld in'
en 'Besturennieuws'.
Vincent Teresa: 'Mijn leven in dé'
Maffia.' Zuid Hollandsche Uit Mlf
Den Haag. Prijs ƒ24.90, 341 biz.
Als niemand minder dan Maffia bonk
no. 1 doorslaat en zijn verknoeid!'
beste jaren in honderden pagina'
kleine druk aan de openbaarlieii
prijsgeeft dan is het begrijpelijk da°
de vroegere kameraden een prijs vai^
een half miljoen dollar op zijn (per1
manent verborgen) hoofd-zetten. Nie
dat zijn toekomstige moordenaar e
waarlijk rijker van zal worden, een g<1
huurde tweede zal de eerste kille
voor een aanzienlijk minder groot be
drag een doos koek van eigen deeg la:
ten eten. Wij doorworstelden eerde'
dikke werken over deze misdaadzaken'
Maar weer hebben we met huiverinj
kennis genomen van een verbijsteren
de overvloed aan ongerechtigheden
die uiterst gedetailleerd (van kruimel
dieven tot en met wijlen papa Do
van Haïti) door Vincent Teresa vak
kundig en zeer overzichtelijk word
opgesomd. Thomas G. Renner heef
hem daarbij bekwaam geholpen.
G. L
Hans Werner Richer: Vergeefse nc
derlaag.' Uitgave Leopold Den Haag
Prijs 17.90 315 biz.
Ditmaal een oorlogsroman, die ziel]
grotendeels afspeelt in een krijgsge<
vangenkamp in Amerika, waar ondeij
vele anderen, Duitsers die de neder
laag bij Monte Cassino overleefden,
terecht kwamen. Wie meent dat anti-
nazi militairen in die omgeving, vei
weg van de slagvelden, daar een be
trekkelijke rust zouden genieten komt
zeer bedrogen uit. De terreur viert cl
hoogtij, een complete nationaal socia
listische staat is aanwezig en wie zelf!
midden in de Verenigde Staten wei
gert in de uiteindelijke overwinninj
te geloven, wordt deskundig afgestrafl
en zelfs vermoord. Bewakers maker
zich daar niet druk over, voor hen
zijn al die Duitse kerels hetzelfde
Wie op het voetbalveld gevallen is'
heeft lil werkelijkheid een behande
ling ondergaan. En niet benadrukl
hoeft te worden dat juist dat niet d<
slechtste mannen waren. Overleden
aan gevangenen psychose was door
gaans niet anders dan dood door op
hanging (door de kampgestapo afge
dwongen)'. Een benauwend verhaal
over mannen wier beetje geweten ir
een verstikkende omgeving wordt ge
smoord.
G.L