Zending praat mee in debat over christelijke school y Aj Anglicaanse kerk wil meer vrijheid Uit de kerkbladen lIlSlllslll Vandaag I F Sommige charmante dingen Trouw Kwartet Geref. gemeenten zenden man naar Nieuw-Zeeland Gestolen 'gitaarspeler' Zuidafrikanen naar geref. synode Drs. Oosterom spreekt voor inwendige zending Financiële actie voor dr. Beyers Naudé Prof. Nauta: Gereformeerden op tweesprong Beroepingswen Nieuwe boeken TROUW/KIWiMMlETT DINSDAG 26 FEBRUAiRI 1974 KERK/BKNENLAND T2/f!£! door H. Biersteker Er vindt op het ogenblik geen gering debat plaats over de taak van bet christelijk onderwijs. Het is uitgelokt zowel door de inspirerende lezingen die dr. F. Boerwinkel voor schoolbesturen en -verend- gingen beeft gehouden, maar ook door een uitdagende reeks cahiers, die de voorzitter van de Unie 'School en Evangelie' drs. T. M. Gilhuis en enkele anderen bij Kok in Kampen hebben laten uitgeven In deze reeks heeft zich inmiddels ook een stem uit de zending verhe ven, hetgeen uit de titel herleidbaar is: 'Christelijk onderwijs inet de we reld als horizon'. Het werd geschre ven door prof. dr. J. Verkuyl en door drs. C. Plomp, welke laatste zijn le raarschap vier jaar onderbrak om als secretaris onderwijs en jeugdzaken van de Nederlandse Zendingsraad de band tussen zending en onderwijs te vernieuwen. Uit de titel blijkt al een gelovige overmoed: de horizon is namelijk de gezichtseinder die de rest van de we reld aan ons gezicht onttrekt In het verleden trokken zendelingen 'en kolo nialisten bij ons vandaan telkens weer nieuwe horizonnen over en l\et was de gezindheid waaruit ze gingen die uitmaakte of ze er wijzer of dommer van zouden worden. Verkuyl heeft zelf al die horizonnen overschreden en het volksdeel waaruit hij afkom stig is, vaak genoeg gechoqueerd met zijn ontdekkingen. Het zijn zijn waarnemingen waar prof. dr. G. Th. Rothuizen terecht van het boekje kan zeggen dat het ons 'uit de provincie uitleidt'. Er is daar tegenover ook een conservatieve wijs heid, die op de vraag 'waarom is de wereld rond' antwoordt: opdat wij niet te ver kunnen kijken. Zelfs mijn zeer progressieve leermeester, Robert Peereboom, in leven hoofdredacteur van Haarlems Dagblad, schreef in zijn boekje 'Het Dagblad': De Voorzienig heid heeft de mens bespaard meer leed tc moeten verdragen dan zijn mededogen verwerken kan'. Hij heeft dit als verklaring voor het verschijn sel dat 'een relletje in uw woonplaats u meer beroert dan een bloedige revo lutie in Zuid Amerika. Zelfs deze briljante journalist, die constant bezig was met het volkenrecht, de ontwape ning en de VN, had zich daarbij" ken nelijk neergelegd. Zelfverlossing Dit argument 'je kan de hele wereld niet op je schouders nemen', zou men tegen het boek van Verkuyl en Plomp kunnen aanvoeren. Theologisch zit er natuurlijk ook wel enige plofstof in Verkuyls constatering dat de westerse christenen de brieven aan de Romei nen en de Galaten als de sleutel en de hoofdzaak van de Paulinische theo logie beschouwd hebben en ze óók nog eenzijdig uitlegden, vandaar de eeuwenlange vraagstelling 'Hoe krijg ik een genadige God?' Hij spreekt in dit verband van 'krampachtig bezig zijn met onze zelfverlossing' inplaats van 'in het dagelijks leven zoeken naar de gehoorzaamheid aan Hem, in wie de Godsheerschappij begonnen is'. Dat hij hier met achteloze zwier het woord 'zelfverlossing* gebruikt voor een geloofshouding die zich vaak juist zo aftobde in het afschrijven van ei gen verdiensten, is even ironisch als veelzeggend: zo gaat dat als je ogen geopend worden voor het wereldom vattend perspectief van Gods Konink rijk. Alleen meen ik dat prof. Ver kuyl zich niet altijd voldoende reali seert dat zijn lezers nu eenmaal niet al zijn avonturen hebben meegemaakt en daardoor ook niet dezelfde gezich ten zien als hij bij bepaalde bijbelge deelten. Het wordt hoog tijd dat hij eens persoonlijke memoires schrijft, dan weten we ook, om het eens plat te zeggen, 'waar hij het allemaal van daan heeft'. En laten we nu niet meieren dat wij (ADVERTENTIE) De redactie behoudt zich het recht voor haar ter opname in deze rubriek toegezonden meningsuitingen verkort weer te geven. Bij publikatie wordt met de naam van de inzender onder tekend. Brieven kunnen worden ge stuurd aan het secretariaat hoofdre dactie Trouw/Kwartet, postbus 859. Amsterdam. Arabieren en Joden (3) Dr. W. Tj. Binnerts zet in zijn reactie van 18-2 ook nog eens uiteen dat de Arabieren zich bedreigd voelen door de Joden. De geschiedenis laat zien dat menig volk zich door de Joden be dreigd gevoeld heeft. Een recent en zeer afschrikwekkend voorbeeld is Nazi-Duitsland. dat met dwaze argu menten de Joden te lijk ging. Overal waar Joden zich ophouden, duiken leugens tegen hen op, met gevolg: gol ven van antisemitisme en pogingen tot uitroeiing. Nu zit de gedachten- De Rotterdammer Nieuwe Haagse Courant Nieuwe Leidse Courant Dordts Dagblad Uitgaven van B.V. De Christelijke Pers Directie: Ing. O. Postma, F. Diemer. Hoofdredactie: J. Tammlnga. Hoofdkantoor B.V. De Christelijke Pers: N.Z. Voorburgwal 276 - 280, A'dam. Postbus 859. Telefoon 020 - 22 03 83. Postgiro: 26 92 74. Bank: Ned. Midd. Bank (rek.nr. 69 73 60768). Gem.giro X 600. of onze kinderen teveel belast zouden kunnen worden met wereldvraagstuk ken. Er is nauwelijks een historische kracht te bedenken die met meer voortvarendheid horizonnen overzeil de en de wereld in zijn vizier bracht als het westers protestantisme. Geen wonder dat dit nu zijn trekken thuis krijgt. Met de oorverdovende echo er van zal het christelijk onderwijs moe ten klaarkomen. Drs. C. Plomp doet daarvoor een serie praktische voor stellen, uitgesplitst over klas 1, 2, 3, 4, 5 en 6 van de basisschool en over de eerste drie klassen en de drie laat ste klassen van het algemeen voortge zet onderwijs. Wij zijn ervan overtuigd dat de be perkingen op het gestalte geven aan deze taak voor het christelijk onder wijs eerder worden opgeworpen door de gegroeide routine dan door het be vattingsvermogen van de leerlingen. De zorg dat zij met deze problemen niet kunnen worden belast is in wer kelijkheid een zorgeloosheid van 'na ons de zondvloed', want zij zullen er onontkoombaar mee worden belast. En prof. Rothuizen stelt nogal een be slissende vraag in de discussie over deze taakstelling van het christelijk onderwijs: 'Voor wie wat hier ge vraagd wordt werkelijk te veel ge vraagd is, zou voor hem het christen dom niet teveel gevraagd zijn?' AMERSFOORT De gereformeerde gemeenten zenden een evangelist uit naar Nieuw-Zeeland. Het is de heer J. J. Groen, die zijn werk voornamelijk zal vinden onder Nederlandse emi granten, die geen aansluiting konden vinden bij het kerkelijk leven daar. De heer Groen, die al eerder in Nieuw-Zeeland gewoond heeft, wordt vanavond in Amersfoort bevestigd als ouderling met bijzondere op dracht. Nieuw-Zeeland wordt het vierde emi- gratieland, waar de gereformeerde ge meenten actief zijn. In de Verenigde Staten en Canada hebben zij 22 ge meenten, waarvan verschillende reeds in de vorige eeuw gesticht werden, met 7400 leden. In Randburg, Zuid-Af- rika werd in 1970 een gemeente ge sticht. De gereformeerde gemeenten hebben verder zending in West-Irian, Nigeria en sinds vorig jaar in Zuid- Afrika. kronkel bij de Arabieren en met hun oliestroom kan het antisemitisme ver komen. Ik kan maar één verklaring vinden voor deze steeds weerkerende anti-Joodse mentaliteit. Hier werkt sa tan, die niet. wil dat Joden tot hun Messias komen, bij welke Cebeurtenis de beloften aan Israël in vervulling zullen gaan: Een centrum van werke lijke shaloom te worden voor de gehe le wereld. Schoonhoven N. Mcls Bejaardenhuizen Wat in Tr./Kw. van 8-2-1974 over be jaardenhuizen stond, was niet opbou wend. Bij ons is de verhouding tussen directeur en commissie voorteffelijk. Er wordt niet alleen over gezellige avonden overlegd, maar ook over het houden van godsdienstoefeningen, verzorging, voeding, het organiseren van wedstrijden en lezingen e.d. Dat moeilijkheden meestal aan de direc teur te wijten zouden zijn, is een een zijdige mededeling. Ik weet wel, dat het niet alles goud is, wat er blinkt. Maar veel mensen die naar een be jaardenhuis gaan, vergeten vaak, dat dit niet alleen een grote verandering in hun leven betekent, maar dat ze zich moeten aanpassen, althans moe ten trachten dit te doen. Bejaardenhuis Zuiderhof, Vinkeveen. Zuid-Af rika Telkens moet Zuid-Afrika onder de knoet van de pers. Nu ook weer in 'De leugen van de week" d.d. 15.2.1974. Negen procent blank ver dient tweederde, 91 procent ge- kleurden mogen één derde verdelen. Ik teken hierbij aan: 1. De apartheid is door God zelf ge maakt. en het is voor de maatschappij gewenst, deze praktisch door te voeren. Turken, Ambonezen, woonwa genbewoners, zwarten en blanken enz. Tevens is het opmerkelijk, dat zij die familie of vrienden in Z.-Afrika heb ben. dit meestal heel anders zien. Per soonlijk heb ik familie die er voor zending en onderwijs zijn of waren. Ze zeggen: het kan niet anders. 2. Als wij de cijfers zien, die aange ven, hoeveel de beschaafde wereld verbruikt van de wereldproduktie t.o.v. de ontwikkelingslanden, dan doen we hetzelfde als Zuid-Afrika. Vroomshoop J. Boessenkool Den Uyl en Koekoek Ofschoon in geen enkel opzicht een volgeling van Den Uyl en PvdA, zo mag ik hopen dat de gouden plaat van Koekoekseenzang, niet nog meer verkocht wordt Overal komt men die nietszeggende, te populaire dreun, nog niet eens de naam van persiflage waard, tegen. Vooral de kroegen in de volksbuurten, joelen met deze plaat Het is voor mij nog de vraag of de politiek van Den Uyl hiermee niet eerder gebaat dan geschaad is? Amsterdam F. G. de Groot Dit is 'De gitaarsipeler' van de zeventiende-eeuwse schilder JoHfennes Vermeer, die uit het Kenwood-museum in Londeil gestolen itë. Het schilderij moet zevenmiljoen gulden waard zijn maar men verwacht niet dat de dieven het stuk kunnen verkopen. f I k Speelplaats 'Christelijk onderwijs met de wereld als horizon' ligt geheel in het verleng de van de eerdere publikaties van drs. T. M. Gilhuis, zoals 'Profiel van een school met de bijbel', en 'Op de speel plaats van het heil'. Voor een oordeel daarover verwijzen we graag naar wat gezegd werd door dr. Buskes die met al zijn striemende kritiek op de chris telijke organisaties de christelijke school bleef verdedigen. Hij zei voor de NCRV-mlcrofoon: 'Langzamerhand ga ik behoren tot de oude mannen die vanwege hun hoge leeftijd met een stok in de hand zitten op de speelplaats van het heil. Dat zijn geen stakkers. Integendeel, zij zien ook met vreugde naar de stoottroep van Gil huis, die, bezig vanuit de verwachting van de Toekomst met een hoofdletter, de Laatste Toekomst, de Toekomst van Christus, met de toekomst met een kleine letter, de naaste toekomst, alles op alles zetten om onze christe lijke scholen voluit te maken tot scholen mèt, uit en tot de Bijbel'. pe hier besproken boeken zijn ver schenen in de reeks 'Cahiers voor het Christelijk Onderwijs' bij Kok in Kampen. Van een onzer'verslaggevers LONDEN De anglicaanse kerk wil liaar leer en liturgie aportaan zelf regelen, zonder toezicht van de staat. De algemenejj synode heeft een resolutie in deze geest aangenomen. LEIDEN Op de zitting van de ge reformeerde synode in maart, tijdens welke een omvangrijk rapport over de houding van de kerk ten aanzien van Zuidelijk Afrika aan de orde komt, worden weer enkele vertegenwoordi gers van de Zuidafrikaanse kerken verwacht. Onder hen zijn dr. C. S. Ge- ricke, lid van het moderamen van de Nederduits gereformeerde kerk en dr. P. E. O'Brien Geldenhuys. Namens de Dopperkerk zullen ds. Van der Linde uit Kaapstad en prof. Tj. van der Walt uit Potchefstroom aanwezig zijn. Deze laatste is reeds in ons land. De delegatie onder leiding van dr. Geric- ke komt op 22 maart in ons land aan. De gereformeerde synode spreekt nog over een vertegenwoordiging namens de met-blanke gereformeerde kerken Zowel het Lager- als het Hogerhuis moeten het verzoek inwilligen. Dr. Michael Ramsey, de aartsbisschop van Canterburry, zei niet te geloven, dat het parlement de gevraagde vrijheid zal weigeren. Dat zal dan nog geen scheiding van kerk en staat betekenen. Op het ogen blik is het zo, dat niet alleen alle ker kelijke wetten door het parlement moeten worden goedgekeurd, maar dat ook de bisschoppen en vele an dere hoge geestelijken van de angli caanse kerk door de kroon worden be noemd. In 1927-28 heeft het Lagerhuis twee maal achtereen een voorgestelde her ziening van het dienstboek van de anglicaanse kerk (het Book of Common Prayer) tegengehouden. Het betrof hier een herziening in katholi- serende richting, die op fel verzet stuitte van de evangelische richting in de anglicaanse kerk. De synode sprak zich ook uit voor herziening van de abortuswet uit 1967. De synode wil, dat westelijk toe gestane abortus beperkt wcjrdt tot de eerste twaalf weken, van zwangerschap (nu 28) en dat een van de artsen die tot de abortus machtigt, fl'e ingreep uitvoert. I Kinderdoop De synode hield zich langllurig bezig met het probleem, dat er fveel kinde ren worden gedoopt, die i men nooit meer in de kerk terugzieL Uiteinde lijk werd de volgende uilfspraak aan vaard: 'De kinderen van d j ouders die vragen of hun kind gedocjpt kan wor den en die bereid en in :5taat zijn de vereiste belofte te doen fjnet betrek king tot de opvoeding vani-het kind in het christelijk geloof, moften. gedoopt worden'. Deze formule ka«i betekenen, dat de kinderdoop bepeilltt wordt tot kinderen van kerkelijkJRjpelevenden, maar kan en zal ook inleen veel rui mere zin worden uitgelegd AMERSFOORT Drs. B. Oosterom, hervormd predikant te Oudewater, spreekt zaterdag 16 maart, 2 uur, in het Jaarbeurscongrescentrum te Utrecht tijdens de algemene ledenver gadering van de hervormde- bond voor inwendige zending op g.g. (IZB) over 'overeenkomst en verschil tussen uit en inwendige zending'. De middagver gadering is voor ieder toegankelijk. Op de morgenvergadering, die alleen be stemd Is voor leden van de IZB, zullen de activiteiten en de financiën worden besproken. UTRECHT In aansluiting op ons eerder bericht betreffende actie tot fi nanciële steun aan dr. C. F. Beyers Naudé en zijn medestanders in het proces, dat thans in Pretoria gevoerd wordt (giro 7685 van de generale dia- konale raad van de hervormde kerk te Utrecht) zij nog medegedeeld, dat in deze actie vijf organisaties samenwer ken: het hervormd werelddiakonaat, het gereformeerd werelddiakonaat, de katholieke stichting Mensen in nood, de stichting Oecumenische hulp aan kerken en vluchtelingen en de werk groep Kairos. De gereformeerde kerken staan thans op een tweesprong, schrijft prof. dr. D. Nauta in Centraal Weekblad. Zij moeten nu kiezen: gereformeerd of anders? waarbij hij 'gereformeerd' breder ziet dan de kerk in haar huidi ge vormgeving: 'Bij gereformeerd heb ik het oog op een norm; een norm die gegeven is en aangewezen in de periode van de reformatie der zestiende eeuw. Die norm houdt onder meer dit in, dat er in de kerk leven en beweging moet zijn onder leiding van de Geest van Christus: dat het in haar midden aan vernieuwing niet mag ontbreken; dat er steeds weer zal blijken te zijn een grijpen naar hoger. Wij zijn gerefor meerd om steeds opnieuw meer en voller en* dieper gereformeerd te wor den, in leer en leven beide. Zo bedoel ik het, wanneer hier gesteld wordt dat onze kerken zijn en mogen blij ven gereformeerd, ook in het gebeu ren en de voortgang van onze dagen. Ook wanneer er sprake is van een sa mengaan met anderen of van een op gaan met anderen in een nieuwe kerkgemeenschap. Of verdient het toch de voorkeur dat wij gaan streven naar een kerk met een algemeen christelijk karakter? Zo willen kennelijk sommigen het Zij hechten niet meer zozeer aan het ei gene van de gereformeerde belijdenis en levensopvatting, welke betekenis dat ook voor het verleden moge heb ben. Laten er ook andere stromingen in onze kerken vertegenwoordigd zijn. Het is zelfs niet noodzakelijk dat al len zouden moeten worden gerang schikt onder de tot dusver bekende groepen of richtingen. Laat er een grote mate van vrijheid worden toege staan, mits wij er van verzekerd mo gen zijn dat het allen betreft mensen van goeden wille, die zich door het Evangelie aangesproken gevoelen en zich de belijdenis van Jezus Christus als Heer niet willen schamen. Voor al dezulken zou er 1n onze kerken ruim te moeten worden gegeven. Naar mijn mening zijn aan die voorstelling aller lei bezwaren verbonden, welke ik nu niet nader opsom. Het zal moeten blijven bij een kerk van Gerefor meerd stempel.' GELUKKIGE DAGEN De deur naar het zuiden heb ik opl gedaan. Het is nog te koud om gehlj buiten te zitten, maar-zo, met de zg op mijn gezicht en de kachel in mil rug, is het best uit te houden. Het| zondagmiddag. Deze dag is het dof minder stil dan anders. Het is can val. Ook tot de 'kleinste dorpen is gebruik doorgedrongen. Jan van overkant zit in de Raad van Elf. Da$ om moet Coos een jurk hebben p cies als die van alle vrouwen van dejryr raadsleden. Janne van Hannese he^^ morgenmiddag carnaval op de beja^nt denclub en zal daar verschijnen een bont jak gedragen op een w31K breed uitstaande blauwe broek en e aai boerenpetje op het geheel. Vooral kinderen hebben gisteren bij de (f61 tocht, die wel drie keer het dorp ro^... moest wilde ze een beetje eer vv' hun werk hebben, genoten. Hun h j dere ogen staan nog stralender d anders. En dat allemaal vanwege 1 'vaarwel aan het vlees*, (carne vale In de stad was gistermiddag het g weid niet te harden. Koeweit en bo ;.1.; Koekoek waren ook onder de zotte V* Dat zal ook wel een afscheid betel!®5 nen. als ik het goed zie. Dan zie het in ieder geval anders dan de po P tieke koffiedikkijker van de Avro zondagmiddag, die zich al in de r" gang van de met dit kabinet meedoe de confessionelen verkneukelde. Ma®'1( dat had weer niets met een afschep* van het vlees te maken. De wind gaan liggen en er ritselt alleen np wat in de kale beukenheg, die to r* maar slecht al z*n blad wil loslate^' en met rafelige bruine vlekken de scheiding met het erf van boer Kl<p sens markeert Maar dan is daar Deze plaat van Jan van der Schoor in Credo van het nieuwe blad uitbeelden. I'de veelzijdigheid Oecumene Prof. Nauta vervolgt: 'Deze opvatting behoeft niet in conflict te komen met het oecumenisch streven naar onze daden. De rechtmatigheid hiervan hebben wij leren inzien. En wij kun nen daar volop onze bijdrage aan be tonen door met andere kerken contact tc onderhouden en door met andere kerken zo nodig zelfs in federatief verband te trei/en. Er zijn allerlei verhoudingen vin vriendschappelijke en broederlijke 'aard te bedenken en te verwezenlijk'! n, ook wanneer wij menen te moetijp vasthouden aan het Gereformeerd karakter van onze ker ken. Het meedjien aan de oecumeni sche beweging Jjiehoeft volstrekt niet gepaard te gaarl met het verloochenen van het eigen stempel dat onze ker ken dragen enj.waaraan zij op goede gronden, aan cq* Bijbel ontleend, me- Bijbel roi eens het vesper. De deur gaat dier" en de stoelen worden bijgeschové We horen van het lijden en dat i niet moeten denken dat we buiti schot kunnen blijven. Goede woordf- die meer waard zijn dan goud. Ei ingetogen recitatie van eeuwige woi den. Als het afgelopen is kijken T elkaar aan en zuchten cliep. als iets dat ons sterk ontroerd heeft. NED. HERV. KERK Beroepen: te Bleskensgraaf (toez.): Treure te Katwijk aan Zee. Bedankt: voor Voorthuizen: K. SchiL; per te Dordrecht; voor Hoogkerk: d G. Kuiper te Dokkum; voor Delft: Wieman te Alblasserdam; voor Bodii graven: J. Vroegindeweij te Emmqii oord. CHR. GEREF. KERKEN Beroepen: te Zeist, Soestdijk, Utreclfa Noord, Urk, Zwartsluis en St. JanRi klooster: A. Baars, kand. te Benn kom. Beroepbaar: A. Baars, Pr. Bernharte laan 1, Bennekom; K. Th. de Jong in Boterbloemlaan 68, Apeldoorn; W. Kruis, Burglaan 27, Apeldoorn; D. K. G. Ruiter, A. van Dijcklaan 2|e Baarn. GEREF. GEMEENTEN Beroepen: te Dordrecht: C. Harinck Franklin Lakes (VS), die bedankl voor Utrecht GEREF. KERKEN Intrede op 24 febr.: te Schipluideit kand. drs. J. Renkema te Kampen. tr nen waarde te moeten hechten. Een beslissing in deze zin brengt van zelfsprekend haar consequenties met zich mede. Wij zullen dan niet mogen aarzelen die consequenties te trekken, ook wanneer zulks ingaat tegen de opvat ting van degenen die een ander beeld van de kerk zouden wijlen verwerke lijken. Wij zullen het er voor over moeten hebben om dan als intolerant en onverdraagzaam te worden voorge steld. Want in die geest spreken som migen er over, wanneer de kerk vast houdt aan haar belijdenis en- deze meent te moeten handhaven tegen af wijkingen. Hoe het zijn moge, het zal tot duidelijkheid moeten komen, in welke richting onze kerken willen koersen. Het kan niet blijven bij een dubben en een twijfelen over de te volgen keuze, veel minder bij een on beslist laten van de bedoelde kwestie voor goed.' Credo Van Credo is het eerste nummer uit. Dit maandblad wil een op een wat eenvoudiger publiek afgestemde te genhanger zijn van bladen als Wen ding en Voorlopig. Het mikt, blijkens de inleiding van redactiesecretaris dr. B. Wentsel, vooral op de 'zwijgende meerderheid' in het midden van de gereformeerde kerken. De redactie raad bestaat uit dr. Wentsel, ds. M. P. van Dijk en drs. H. G. Leih. De lijst van medewerkers bevat de namen van ds. D. H. Borgers, prof. Gordon Spykman (VS), drs. J. Helderman, G. Koers, ds. H. Koetsveld, mevr. drs. J. L. R. Ledegang-Keegstra, ds. C. Mak, dr. B. van Oeveren, ds. J. Overduin, dr. R. Reinsma, B. Roolvink, drs. A. Schouten, ds. P. Schravendeel, prf. John Stek (VS), R. Tennis, dr. J. Vlaardingerbroek, dr. H. B. Weijland, en Hans Végh. De administratie voert de heer A. C. Ledegang, Van Galen straat 60, Zandvoort Een jaarabonne ment kost 18 gulden. Het Nederlands bijbelgenootschap gaat zijn kwartaalblad geheel vernieu wen en uitbreiden. Het eerste num mer van 'Met de bijbel de wereld in' komt eind maart uit. Alle 250.000 le den van het NBG krijgen het gratis, niet-leden kunnen abonnee worden voor zeven gulden per jaar. Het blad komt in de plaats van 'De wereld in' en 'Besturennieuws'. Vincent Teresa: 'Mijn leven in dé' Maffia.' Zuid Hollandsche Uit Mlf Den Haag. Prijs ƒ24.90, 341 biz. Als niemand minder dan Maffia bonk no. 1 doorslaat en zijn verknoeid!' beste jaren in honderden pagina' kleine druk aan de openbaarlieii prijsgeeft dan is het begrijpelijk da° de vroegere kameraden een prijs vai^ een half miljoen dollar op zijn (per1 manent verborgen) hoofd-zetten. Nie dat zijn toekomstige moordenaar e waarlijk rijker van zal worden, een g<1 huurde tweede zal de eerste kille voor een aanzienlijk minder groot be drag een doos koek van eigen deeg la: ten eten. Wij doorworstelden eerde' dikke werken over deze misdaadzaken' Maar weer hebben we met huiverinj kennis genomen van een verbijsteren de overvloed aan ongerechtigheden die uiterst gedetailleerd (van kruimel dieven tot en met wijlen papa Do van Haïti) door Vincent Teresa vak kundig en zeer overzichtelijk word opgesomd. Thomas G. Renner heef hem daarbij bekwaam geholpen. G. L Hans Werner Richer: Vergeefse nc derlaag.' Uitgave Leopold Den Haag Prijs 17.90 315 biz. Ditmaal een oorlogsroman, die ziel] grotendeels afspeelt in een krijgsge< vangenkamp in Amerika, waar ondeij vele anderen, Duitsers die de neder laag bij Monte Cassino overleefden, terecht kwamen. Wie meent dat anti- nazi militairen in die omgeving, vei weg van de slagvelden, daar een be trekkelijke rust zouden genieten komt zeer bedrogen uit. De terreur viert cl hoogtij, een complete nationaal socia listische staat is aanwezig en wie zelf! midden in de Verenigde Staten wei gert in de uiteindelijke overwinninj te geloven, wordt deskundig afgestrafl en zelfs vermoord. Bewakers maker zich daar niet druk over, voor hen zijn al die Duitse kerels hetzelfde Wie op het voetbalveld gevallen is' heeft lil werkelijkheid een behande ling ondergaan. En niet benadrukl hoeft te worden dat juist dat niet d< slechtste mannen waren. Overleden aan gevangenen psychose was door gaans niet anders dan dood door op hanging (door de kampgestapo afge dwongen)'. Een benauwend verhaal over mannen wier beetje geweten ir een verstikkende omgeving wordt ge smoord. G.L

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1974 | | pagina 2