Zes SGP-ers in gesprek met Rik Valkenburg Wereldraad van kerken zet ontwikkelingsbank op /Ilslllalll Oecumenische steun voor Solzjenitsin Vandaag Roemeense baptisten steunen prof. Josif Ton Trouw K wartet Nieuwe boeken Geloofsgetuigenis verschijnt in maart TROUW/KWARTET MAjALMXAG 25 FEBRUARI 1974 KERK/BINNENLAND T2/KI door A. J. Klei De Veenendaalse interviewer Rik Valkenberg, onvermoeid in de weer in de rechter flank van de gereformeerde gezindte, heeft met zes SGP-ers gepraat en het resultaat van zijn vlijt neergelegd in een boek dat 'SGP-ers over brandpunten' heet. Toen ik dit werkje in handen kreeg vloog ik meteen op twee van de zes af: op de Urker oudgereformeerde dominee E. du Marchie van Voort- huysen en op de journalist L. M. P. Scholten. Op de eerste omdat ik hem een paar maal hoorde preken, hetgeen (om met de Schaduw te spreken) een hoogstmerkwaardige ervaring was. En op Bert Scholten omdat die elke dag tegenover mij zit De lezer, die van huis niet ver- Burgemeester G. van den Berg: 'Ook als SGP-bestuurder moet je, net als Mozes, wel eens van twee kwaden de beste kiezen' trouwd is met de geestelijke contrei en waarin de (meeste) SGP-ers zich bewegen en argeloos dit boek inbla- dert, zal het gevoel krijgen dat hij in een wereld terecht komt waar een andere taal gesproken wordt en waar andere wetten gelden. Als het bijvoorbeeld over theologie gaat zijn niet (pak weg) Berkhof of Sölle in het geding maar kom je steeds de achttiende-eeuwer Van der Groe te gen. En eerder dan een vraag over (zeg maar) het al dan niet afsluiten van de Oosterschelde komt er een over wat voorkeur verdient: de sta tenbijbel van de GBS of die van het NBG. Ik maakt me sterk dat het me rendeel van de afnemers van Trouw/Kwartet niet meteen Van der Groe thuis kunnen brengen en dat hen ook ontgaat waarom onenigheid moet bestaan over een statenbijbel zus of zo (aangenomen dat ze afkor- Ds. P. J. Dorsman: 'Hameren op hetzelfde aam beeld: Tot de Wet en tot de Getuigenis' tingen GBS en NBG kennen). En wie weet wat de Tukker-bijbel is? De onbekendheid met veel van wat de SGP-ers beweegt en bezighoudt, komt, dacht ik, ook hiervandaan dat zij weinig in de publiciteit komen. De zes SGP-ers: v.l.n.r. G. van den Berg, ds. P. J. Dorsman, ds. E. du Marchie van Voorthuysen, ir. H. van Rossum, ds. H. Rijksen en L. M. P. Scholten. Ze zijn tegen het gebruik van radio en televisie, dit is een officieel Ds. H. Rijksen: *Wij moeten een terzake kundig kader hebben in Partij en Kamer' standpunt van de partij, en daarmee neem je jezelf al bijzonder veel wind uit de zeilen. Ook onderling zullen ze elkaar niet voor de voeten lopen want buiten de kolommen van het partij-weekblad De Banier ko men ze elkaar niet zo gauw tegen. De zes geïnterviewden vertegenwoor digen maar liefst vier verschillende kerkgenootschappen: burgemeester G. van den Berg van St Philipsland. Tweede-Kamerlid ir. H. van Rossum en ds. H. Rijksen uit Zoetermeer be horen tot de gereformeerde gemeen ten (synodedaal); ds. P. J. Dorsman uit Staphorst is hervormd; ds. Du Marchie van Voorthuysen is, zoals Ds. E. du Marchie van Voorthuysen: 'Oondanks alles, nog aan de SGP verbonden blijven' gezegd, oud-gereformeerd, en collega Scholten is lid van de uitgetreden gereformeerde gemeenten. Ik wil maar zeggen dat de één geabonneerd is op De Wachter Sions, de ander op De Saambinder en een derde op De Waarheidsvriend. Vandaar wellicht de grote belahg- stelling in SGP-krlng voor deze pa perback, waarin een paar notabele partijgenoten bij elkaar staan. Uitge ver G. Kool, Stationssinge 50 in Veenendaal, vertelde dat de eerste oplage binnen de korste keren uit verkocht was en dat er tweede druk van 'SGP-ers over brandpunten' dat ƒ13.90 kost uitkomt Ik vernam van hem ook dat dit Rik Valkenburgs 25ste boek is. Aan deze mededeling kan toegevoegd worden dat over een paar weken nr. 26 zal verschijnen bij Kok in Kampen. Weer een bun del interviews, over 'Kerkelijke smaakmakers", en daarin paradeert een andere collega van me, nL Henk Biersteker. Nu over ds. Du Marchie van Voort huysen, telg van een voorname Dire- bergense familie. In het dorp waar ik opgroeide, was de hervormde do minee een gereformeerde bonder, maar naar het oordeel van sommige gemeenteleden was hij niet 'zwaar" genoeg. Daarom gingen zij, als op een doordeweekse avond 'Marchietje' (zoals ze zeiden) in een naburige plaats preekte, daar naar toe. Ik ben een keer mee geweest het was in een stampvol gebouwtje. Ik herinner me vooral zijn aankondiging van de tussenzang: psalm 103 vers 6. Van ons de schuld en zonden wegge daan. dat kunnen we eigenlijk niet zingen, zei ds. Du Marchie van Voorthuysen met een vloed van woorden. En na het zingen nog eens: mensen, dat heb je nou wel gezongen, maar. Mijn indruk was dat hier de twijfel zo ongeveer de hoogste vorm van ge loof is en die indruk wordt ver sterkt als ik het interview met deze predikant lees. Op de vraag van Rik Valkenburg of zijn ouders genade kenden, antwoordt ds. Du Marchie van Voorthuysen: 'Ze waren wel om gezet. Of ze ook overgezet waren, dat weet God alleen Ik hoop het voor mijn ouders. Voor mijn va der heb ik zelfs een kleine hoop.' En zijn eigen bekeringsgeschiedenis is ook een lang relaas van getob en twijfel met onderscheidingen tussen toegekeerd, opgekeerd- en bekeerd- zijn. Net zo lang tot een 'zielsvrien din' hem als 'broertje' kan aanspre- Ir. H. van Rossum: 'Je moet art. 36 N.G.B. niet richten op personen, maar op denk beelden' ken. College Scholten, met wie ik hierover praat, vindt mijn opmer king over twijfel als hoogste vorm van geloof ernaast Het geloof moet door de twijfel héén zegt hij. Maar ik krijg het gevoel dat het in de twijfel blijft steken. Inmiddels hebben we tegelijk een staaltje van Valkenburgs merkwaar dige vragen gesignaleerd: kenden uw ouders genade? Hij houdt er een soort van, wat je noemt 'harde' techniek op na, maar dan op een door weinig of geen andere intervie wer betreden terrein. 'De wederge boorte gaat die niet aan de ontdek king vooraf?' 'Maar de ware ont dekking vloeit die voort uit weder geboorte'? 'Heeft u dan bezwaren tegen de aloude, heerlijke statenver taling?'. Rik Valkenburg vraagt ook flink dóór over ds. Du Marchie van Voorthuysens afkeer van tv, radio en pick-up: maar het Urker mannen koor dan? En een goeie preek op een bandrecorder voor zieken? Ds. tiu Marchie van Voorthuysen hoopt dat het nooit zo ver zal komen: een preek van hem op de band, 'niet voor één of voor drieduizend zware of lichte zieken. Maar dan hoop ik tot hen te zeggen: arme zieken, zie de stem van de grote Medicijnmees ter te horen, de zone Gods!' Het kan inmiddels duidelijk zijn dat ik met grote aandacht en ook ge- Journalist L. M. P. Scholten: 'Men moet vandaag de dag goed weten wat art. 36 in de huidige problematiek betekent' boeid in dit boek heb gelezen. Rik Valkenburg blijft met zijn vragen nooit aan de buitenkant hangen. Jammer is dat hij niet erg zorgvul dig schrijft. Soms gebruikt hij vrij platte praattaai. Een zinnetje als 'De rest is allemaal overleden' (het gaat n.b. over de zusters en broers van ds. Du Marchie!) kan eigenlijk niet. Verder kom je 'op zich' tegen iil plaats ovan 'op zichzelf' en 'waar van' als het moet zijn 'van wie' en 'wordt je' in plaats van 'word je'. Je hebt niks over Bert Scholten geschreven, hoor ik een licht verwijt. Ik zou zeggen: lees 'SGPers over brandpunten' en sla pagina 124 op, waar het ant woord staat op de vraag: 'Men zou denken, meneer Scholten hoort veel meer thuis bij het Reformatorisch Dagblad b.v. dan bij Trouw?' BOEKAREST Een delegatie van de Europese baptisten federatie heeft een bezoek gebracht aan de Roemeense geloofsgenoten en met name aan prof. Iosif Ton, die eind vorig jaar door middel van een vlammend protest tegen de politieke invloed op de "kerk beroering wekte. Inmiddels hebben vijftig baptisten predikanten de protestbrief tijdens het bezoek aan Boekarest vast dat de 300.000 Roemeense baptisten zich als een man stellen achter Ton. Zij con stateerden dat in Roemenië niet het zelfde gevaar dreigt als in de Sowjet- Unie, waar een dergelijk protest tegen staatsinmenging aanleiding was tot het ontstaan van de zg. initiatiw- niki. i door Aldert Schipper OOST-BERLIJN De wereldraad van kerken zegt In een verklaring naai aanleiding van de verbanning van de Russische schrijver Solzjenitsin dat het de raad spijt dat de Russische regering door de uitwijzing van de schriJvelV en door hem het staatsburgerschap te ontnemen, een belangrijk intern pro bleem heeft trachten op te lossen. jr 'Door zijn pogingen' zijn volk te helpen de werkelijkheid van het verleden onder ogen te zien is Solzjenitsin moedig voor de menselijke vrijheid in het strijd-n perk getreden', zegt de wereldraad. y De raad vraagt verder aandacht voor de veiligheid van Solzjenitslns gezin en! voor de vele duizenden in de hele wereld, die vervolgd worden omwille van^ hun overtuiging. De wereldraad vraagt aan diegenen die Solzjenitsin ondersteunen ook huIpD voor alle andere vervolgden om hun geweten.. Felle verwijten aan Zuid-Afrika door Aldert Schipper OOST-BERLIJN Dr. Philip Potter, de secretaris-generaal van de wereldraad van kerken, noemt Zuid-Afrika een fascistische politie staat Hij gebruikte deze sterke uitdrukking naar aanleiding van een verklaring die het uitvoerend comité van de wereldraad in Bad Saarow in de DDR vorige week heeft aangenomen. In de verklaring drukt de wereldraad grote bezorgdheid uit over de toene mende onderdrukking in Zuid-Afrika en Namibië Zuidwest-Afrika) en be looft steun aan diegenen die een ge tuigenis afleggen voor verzoening en gereahtigheid. Het uitvoerend comité heeft in Bad Saarow voorts besluiten genomen in zake de strijd tegen de rassenwaan en tegen de honger in de wereld. Het co mité heeft nu ook ingestemd met het plan tot Instelling van een oecumeni sche ontwikkelingsbank op coöperatie ve basis. Giften Het uitvoerend comité keurde de nieuwe giften goed, die gedaan zijn door het fonds tot bestrijding van het racisme (zie onze krant van donder dag jl.). Het comité heeft zich tevens beraden over een verlenging van het mandaat voor het programma, dat de ze zomer door het centraal comité moet worden verlengd. Drs. B. Sjollema, de secretaris van het programma, deelde mee dat bij de leden-kerken de wens bestaat het pro gramma verder te verdiepen en te verbreden. Het is zijn indruk dat de laatste tijd de steun van de leden-ker ken voor het programma is toegeno men. Dat komt mogelijk onder meer doordat die kerken die reserve heb ben ten aanzien van het terugtrekken van beleggingen uit Zuidelijk Afrika inzien dat het bedrijfsleven niet geïn teresseerd is in gebruik van de inves teringen terwille van sociale verbete ringen voor de zwarte arbeiders in Zuid-Afrika. Een gesprek dat de Duitse kerken op 2 februari zouden hebben steenarend die er op de Veluwe nog over is moet dan maar wijken voor de recreanten. Ze hebben er gewoon recht op van bos en hei te genieten' (En dan te bedenken dat er op de Ve luwe helemaal geen steenarden zijn). En verder: 'De bedrijven die er op de Veluwe zijn moeten doordraaien. Het gaat om een totale omzet van een mil jard per jaar*. De heer Des Tombe ge bruikt verder eenzelfde argument als de heer Vet: 'Aantasting door recrean ten, hoe enstig ook, zijn veelal niet blijvend. Ze kunnen dadelijk hersteld worden', (veelal: een afgebroken tak). Een lichtzinnige opmerking die wel licht gebaseerd is op afwezigheid van kennis. Er is immers heel wat niet te herstellen: 1. Voor het toerisme aan gelegde voorzieningen (bv wegen); 2. Door de toeristen bewerkte verande ringen (b.v. bodemstruktuur door belo- ping). Nijmegen Pieter-Paul van Laake EO en defensie (2) Met het ingezonden stuk van de heer A. van Esch ben ik het volkomen eens. Ook ik heb een gevoel van ver bazing als ik de EO in 'Nader Beke ken' hoor. Heeft de Heere ons als wolven onder schapen gestuurd of als schapen onder wolven? De vervolgin gen onder de gelovigen in Rusland zijn zeer zeker zwaar, maar zij hebben de Heer. Wat heeft de heiden die door de christen vervolgd wordt? Haarlem N. Benninghoven Zuid-Vietnam Als meelevend lid van de gerefor meerde kerk en contactpersoon van Amnesty International voel ik me ge dwongen mijn adhesie te betuigen met het stukje in Tr/Kw. van 20 fe bruari, waarin theologen aandacht vragen voor de gevangenen in Zuid- Vietnam. Het deed me zo'n genoegen dat nu ook steeds meer theologen warm worden uit medelijden met de meer dan 200.000 gevangenen, die nog steeds bijna vergeten in de ge vangenissen van Zuid-Vietnam onmen selijk lijden moeten verduren. U kunt de Zuidvietnamese regering kaarten en brieven sturen, waarin u (in enke le Engelse zinnen) om puur humani taire redenen om vrijlating van bur gergevangenen verzoekt. Deze kunt u richten aan: President Nguyen Van Thieu, Independence Palace, Dinh Doc Lap, Saigon, Republic of Viet nam. Uw geld (waaraan zo dringend behoefte bestaat) kunt u kwijt op gi- roreb. 454000 t.n.v. Vietnam, Amnesty International, Roetersstraat 34, Am sterdam. Dit geld is bestemd voor (ex-)gevangenen en hun familieleden, die vaak in kommervolle omstandig heden achtergebleven zijn. Bij A.L. kunt u ook adoptieadressen krijgen en alle andere informatie en folders. Telefoon 020 - 224674. Bloemendaal E. v.d. Ploeg-De Raad De redactie behoudt zich het recht voor haar ter opname in deze rubriek toegezonden meningsuitingen verkort weer te geven. Bij pnbllkatie wordt met de naam van de inzender onder tekend. Brieven kunnen worden ge stuurd aan het secretariaat hoofdre dactie Trouw/Kwartet, postbus 859. Amsterdam. Recreatie Mr. A. L. des Tombe, voorzitter van de landelijke stichting Recreatie, die u in Tr/Kw van 19-2-74 aanhaalt, is mis schien wat wereldvreemd. Kent hij de houding van zijn 'recreatiegenoten' niet? De Volkskrant van 19-2-74 haalt J. Vet, directeur van de Gelderse VW aan (die op 18-2-74) sprak): 'De natuur is er voor de mens; die ene Dr. Philip Potter met het Duitse bedrijfsleven is door dat bedrijfsleven afgelast omdat het niet geïnteresseerd was in de onge twijfeld lastige vragen die de kerken te stellen hadden. Het plan tot instelling van een oecu menische coöperatieve ontwikkelings bank, dat nu is uitgemond in een vast omlijnd besluit, is reeds jaren oud. De vele moeilijkheden die de tot standkommg tegenhielden zijn thans uit de weg geruimd door de secretaris van het programma voor ontwikke lingshulp, de Indiër C. L Itty. Hij heeft als legale vorm voor de bank die van een coöperatie gekozen. De bank heeft ten doel hulp te verle nen aan de armste gebieden in de we reld. Aan de bank kan worden deelge nomen door het kopen van een parti- cipatiebewijs. Dat kost minimaal vijf honderd en maximaal een miljoen Zwitserse frank. Het geld zal voorlo pig ter beschikking komen van ker ken en kerkelijke organen, die wer ken volgens de oecumenische gedach te. Elk participatiebewijs geeft recht op een stem-in heb beleid, onafhankelijk van de grootte van de deelneming. De bedoeling daarvan is om aldus aan de armen een grotere invloed in de bank te geven dan aan de rijken. De rente die de bank over de deelnemingen zal uitkeren zal zo laag zijn dat de bank in staat is leningen voor zeer lage rente te verstrekken. Het uitvoerend comité vergaderde Drs. B. Sjollema buiten aanwezigheid van de beide or thodoxe leden, de Russische metropo liet Nikodim en de vertegenwoordiger van het patriarchaat van Constantino- pel metropoliet Meliton. In plaats van de ziek gemelde Nikodim was er een Russische vertegenwoordiger met een adviserende stem aanwezig. Het is daarom opvallend dat het uitvoerend J comité in betrekkelijk harde bewoor dingen op de beschuldiging van patri arch Pimen van Moskou heeft gerea geerd. Het uitvoerend comité zei op de suggestie dat de wereldraad te ho rizontalistisch is dat het denken in ca- tegoriën van horizontaal en verticaal helemaal niet voorkomt in het chris telijk woordenboekje en dat het tegen de orthodoxe theologie ingaat deze ca tegorieën te gebruiken. De Rotterdammer Nieuwe Haagse Courant Nieuwe Leidse Courant Dordts Dagblad Uitgaven van B.V. De Christelijke Pers Directie: Ing. O. Postma, F. Diemer. Hoofdredactie: J. Tammlnga. Hoofdkantoor B.V. De Christelijke Pers: N.Z. Voorburgwal 276 - 280, A'dam. Postbus 859. Telefoon 020-2203 83. Postgiro: 26 92 74. Bank: Ned. Midd. Bank (rek.nr. 69 7360 768). Gem.fliro X 500. Verhaal nog es watdoor acht Ne derlandse schrijvers geboren in de pe riode 1934-1944. Samenstelling: Wim Hazeu. Standaard/P. N. van Kampen. 210 blz. prijs ƒ12,90. Acht verhalen van acht Nederlandse schrijvers, die de tweede wereldoorlog geheel of gedeeltelijk hebben meege maakt, zonder dat zij in die tijd partij hoefden te kiezen. Wira Hazeu heeft deze bloemlezing in de eerste plaats samengesteld voor een Vlaams lezers publiek, maar ook voor Nederlanderes is het een aardig boek om met een aantal misschien wel van naam maar nog niet door hun werk bekende schrijvers kennis te maken. De au teurs hebben zelf hun verhaal geko zen, zodat men Hazeu niet kan verwij ten dat bijvoorbeeld J. M. A. Biesheu vel met een van zijn minder goede verhalen, 'Rasskes Bjes Titula', verte genwoordigd is. Andere auteurs in deze bundel zijn: J. Bernlef, Jeroen Brouwers, Rudolf Geel, Peter van Gestel, Hans Plomp, Kees Simhoffer en Dick Walda. Een redelijke dwarsdoorsnede van de gene ratie van 30- 40 jarigen. De toege voegde bibliografie maakt het de lezer gemakkelijk ander werk van deze schrijvers te vinden. A.Z. UTRECHT In maart zal de 'proeve van de geloofsgetuigenis voor deze tijd', die door de gereformeerde syno de met groe instemming werd ontvan gen, in druk verschijnen. Het wordt een themanummer van het maandblad Kerkinformatie in pocketvorm. De prijs is 1,75 (bij aantallen korting), te bestellen door te storten op giro 51.31.53 ba het algemeen ke. kelijk bu reau, Koningslaan 11 te Utrecht. HEBREEUWS KIND De moeder van het clandestiene jon getje (Mozes) ze heeft hem nu drie maanden laten onderduiken, met alle spanning daarvan moet nu verdere maatregelen nemen. Want je kunt wel aan zo'n avontuur beginnen, maar het afmaken, is twee. Ze is al bezig. We zien haar doend'd met een biezen kistje, een kleine boot, waarin de jonge prins, het mooie kind kan gaan spelevaren in het riet aan de boorden van de Nijl. Intussen staat een oudere zuster op een afstand het geval aan te zien. 't Lijkt idyllisch. Zo is het ons verteld. Maar 't is natuurlijk afschu welijk en geladen met doodsgevaar en angst. Het meisje staat bevend tussen de hoge beplanting. Wat zal er gebdu- ren' Er komen vrouwen aan die bij een prinses horen. Het fragiele bootje wordt opgemerkt en bij de prinses gebracht. Een hebreeuws kind! Het meisje tussen het riet ziet het. Nog even wacht ze tot de verlegenheid met dit mooie, vreemde kind kompleet is om dan voor de dag te komen met haar voorstel om een voedster voor het kind te zoeken. De samenzwering tegen de dood lukt. Het is goed. In het onbestemde van de omgeving holt ze weg om even later terug te komen met haar moeder. Er wordt een af spraak gemaakt. De moeder buigt zich over haar kind en uit zich in bewon derende woorden alsof ze hem voor 't eerst ziet, knipogend tegen de doch ter. Of met doodsangst in het hart? Wie zal het zeggen. Wat moeten wij mensen niet allemaal doen om aan de grdep van de dood te ontkomen? En vooral aan de dood die we elkaar aan doen? Als we strikken beginnen te spannen voor elkaar, dan wordt het spitsroeden lopen. Dan wordt het leven één grote strijd tegen de dood. In list en geheim, in samenzwering tezamen tegen die aansluipende ver- derver. Hier wordt ons die strijd ge tekend, als een teken van hoop. De vijand is minder machtig dan we den ken. Hij heeft z'n zwakke plekken. De diktatuur van de dood kan ook afge wezen worden. Daar ligt het kind: dit is een hc<breeuws kind! Het kind van Gods plan en Gods grote verhaal door woestijnen en wateren heen naar zijn toekomst. (Exodus 2, 3-10).

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1974 | | pagina 2