Hervormde sympathie voor boycot-acties J Kerk in de wereld Nieuw wetsontw erp maakt Zuid Afrika tot politiestaat lllsillall! Meer aandacht voor de gebedsdienst op Prinsjesdag Geld van wereldraad voor anti-racisme Vandaag Kalkar onze ondergang? 'Nederland harder tegen minderheden' Weijland en Hoedemaker Wat verwachten politici van de kerk? Een kattebelletje voor Jakoeboe Gowon Beroepingswen Nieuwe boekei TROUW/KWARTET DONDERDAG 21 FEBRUARI 1974 KERK /BINNENLAND T2/K: DU Van een onzer verslaggevers DOORN De hervormde synode staat positief tegenover acties die als doel hebben het winkelend pubhek te wijzen op zijn verantwoordelijkheid bij het doen van zijn aankopen, speciaal met het oog op de situatie in Zuidelijk Afrika. De acties kunnen de bezinning op het koopgedrag bevorderen vindt de syno de. Zij weigerde evenwel acties zoals de Angola-koffie-actie en de Boycot Outspan-actie met name te noemen. De synode is voorts van mening dat emogratie naar Zuid-Afrika met het doel daar functies in het arbeidspro ces te vervullen voor een hervormde af te raden is. De synode heeft besloten steun te ver lenen aan groepen die zoeken naar een mogelijkheid in Zuid-Afrika op een verantwoorde wijze geld te beleg gen. Deze drie besluiten heeft de synode gisteren genomen op voorstel van de raad voor zaken van overheid en sa menleving. Alvorens deze besluiten evenwel werden genomen werd in de synode langdurig van mening gewis seld. Grijs Ds. F. J. Dun uit Hummelo vond het niet zo gemakkelijk om een duidelijke ethische keus te maken in het con sumptiegedrag. 'Ik weet niet of het hout, dat aan mijn huis verwerkt is en dat uit Rusland komt, niet mis schien door dwangarbeiders is ge kapt,' zei hij. 'Voor mij is de keus niet zo duidelijk tussen zwart en wit. Je moet kiezen tussen 49 percent grijs en 51 percent grijs,' opperde hij. Hij zei tevens dat hij niet zoveel venvacht van boycot-acties. Ook ds. Kooistra pleitte voor voorzichtigheid. Hij meld de dat zijn zoon hem na de synode zou vragen naar zijn houding in de stemming, maar hij moest toch in ge- moede tegen zijn zoon, die bij Albert Heyn postte, zeggen, dat de kerk niet zomaar achter zo'n boycot kan gaan staan. De heer Wijkstra wees er nog eens op dat boycotacties als doel hebben een bewustwordingsproces op gang te brengen bij het winkelend publiek. Zulke acties geven vorm aan een pro test dat men voelt tegen een stuk on- ADVERTENTIE Deze week in Hervormd Neder- land o.a. Interview met Sacharow. Vernieuwingen in de zwak zinnigenzorg, Interview met Kay Okma. Een wel heel bedaard ge loofsgetuigenis. Jongeren steeds emotioneler. De NCRV ziet Abraham. Ik abonneer mij op/vraag een proefnummer ivan Hervormd Nederland. WOONPLAATS GIRONUMMER Abonnementsprijs 21,per half jaar; 42,— per jaar. Abon nementen kunnen elk ogenblik ingaan. Bon ingevuld in BLOKLET- TERS in envelop (zonder postzegel) verzenden aan: Hervormd Nederland. Antw.nummer 1776, Den Haag. BAD SAAROW Het uitvoerend comité van de wereldraad van ker ken heeft in zijn vergadering in Bad Saarow in de DDR opnieuw toe stemming gegeven uit het fonds tot bestrijding van het racisme een bedrag uit te keren aan bevrijdingsbewegingen en groepen die wer ken aan strijd tegen racisme. Het totaal bedrag van de giften, be stemd voor 29 organisaties, is 450.000 dollar (ongeveer 1,25 miljoen gul den). In dit bedrag is een half mil- HILVERSUM Premier Den Uyl is van mening dat door de onverwachte stroom van Surinamers naar Neder land in ons land een hardere mentali teit is ontstaan ten opzichte van min derheidsgroepen. In vergelijking met andere landen is de tolerantie in Nederland nog altijd groot Toch is de regering 'met grote zorg" gevuld over spanningen tussen Nederlanders en minderheidsgroepen als gevolg van huisvestingsproblemen en een ander levensgedrag. Premier Den Uyl zei dit gisteravond in een interview voor de NOS-radio, dat nog was opgenomen vóór zijn vertrek naar Suriname. De minister-president vindt het belang rijk dat in Nederland verblijvende Su rinamers nu en straks na de onaf hankelijkheid werk proberen te zoeken in eigen land. De redactie behoudt zich het recht voor haar ter opname in deze rubriek toegezonden meningsuitingen verkort weer te leven. BIJ publikitie wordt Vrijzinnigen met de naam van de inzender onder tekend. Brieven kunnen worden ge stuurd aan het secretariaat hoofdre dactie Trouw/Kwartet, postbus 859. Amsterdam. ter wel konsumptieve bestedingen worden, dat is zo klaar als glas. Het is een illusie dat daardoor ook de irv- vesteringen in de zuivere produktivi- teitssector wel in voldoende mate zul len toenemen. Daar zijn de omstan digheden niet naar. Utrecht A. J. Ahsmann Heeresma lleeft Heeresma zich al eens laten in formeren over de opzet van de Geert Groote School (één van de vrije scho len in Nederland) in Amsterdam? Mo gelijk verder de vrije hogeschool te Driebergen? Bij hen zullen veel be zwaren zijn opgeheven. Amersfoort Fenna Waninaker Heilig Als ik ds. Mooi goed begrijp, is het niet bijbels om te spreken over heili ge stad, de heilige doop en heiliga- vondmaal ttn Heilige Schriften. Nu is het waar dat de uitdrukkingen heilige doop en heilig avondmaal in de bijbel niet voorkomen. De benaming heilige stad echter komt vijf maal in de bij bel voor (Mattheüs 4 vers 5, Matthelis 27 vers 53, Openbaring 11 vers 2, 21 vers 2 en 22 vers 19). de benaming Heilige Schriften éénmaal (2 Timo- theus 3 vers 15). Wat de benaming heilige doop aangaat, in de eerste vraag van het formulier lezen we dat de te dopen kinderen in Christus ge heiligd zijn. Betekent dit zonder zon de? Neen 'geheiligd' wil hier zeggen: afgezonderd, apart gezet. Vandaar dus de benaming heilige doop. Alphen aan de Rijn H. Wiegman Betty Smit (slot) Wat G. de Jong over Betty Smit schrijft, is niet juist. Ik ken haar per soonlijk van het Leger des Heils, waar wij zo'n twaalf jaar geldden sa- inen in het korps waren. Zij is een hoogstaande, heel bescheiden vrouw. Ik geloof dat je moet uitdragen. Zij is alleen in een gammele boot naar de half wilde indianenstammen gegaan ver over de rivier. Naar mensen die nog nooit een blanke vrouw gezien hadden. Zij trotseerde het gevaar. Zij predikte waar het echt nodig was. Wie doet dit haar na? En dat voor zo'n tengere vrouw. Hulde aan Betty Smit! Den Haag Men van Geldcren Alarm: inflatie Wie het niet gelooft zal het zelf mer ken. De inflatie zal door deze rege ring niet worden teruggedrongen, maar juist opgejaagd. De regering blijkt te geloven dat de welvaart wel komt als de bestedingen maar gesti muleerd worden. Dat zullen dan ech- Bij het lezen van het artikel 'Wat doen ze in zo'n nare kerk' dacht ik aan afscheiding en doleantie, die juist door de strijd tegen de vrijzinnigheid geboren zijn. Ik dachtook aan de woorden prof. Graafland: 'De uittocht van de doleantie uit de hervormde kerk was indertijd een verarming voor die kerk. Haar terugkeer zou nu geen verrijking zijn.' Numansdorp A. Vogelaar Israël Het is opmerkelijk dat een deol van het Nederlandse volk zonder meer zich uit als zijnde pro-Israël. Dit ge beurt vaak op bijbelse gronden. Men spreekt over Gods oude verbondsvolk en verwijst naar de profetieën van het Oude Testament, bijv. Jeremina 33 vers 25. Maar de openbaring van Gods Heil eindigde hiermee niet. Toen de volheid des tijds gekomen was, heeft God Zijn Zoon uitgezonden, geboren uit een vrouw (Galaten 4 vers 4). Het Woord is vlees geworden in de stal van Bethlehem En nadat Jezus aan het kruis was gestorven scheurde het voorhangsel van de tempel in tweeën van boventot beneden. Nu geen heili ge plaatsen meer. geen heilige stad, geen heilig land. Maar de staat Israël ontkent dit alles. Het moet toch wel duidelijk zijn, dat voorwaarde voor het voortbestaan van de staat Israël is: teruggave van de bezette gebieden, stoppen met de propaganda voor im migratie en beveiliging van de lands grenzen zoeken bij garanties van de VN. Zo kunnen de Ijver en het intel lect van het Joodse volk ook nog ten goede komen aan de naburige landen. Hoogeveen J. Bade joen gulden begrepen van de Neder landse regering. Het is het grootste bedrag dat sinds het begin van het programma is toegekend. Het fonds van het programma tot bestrijding van het racisme heeft nu in totaal 1.050.000 dollar uitgegeven. Meer dan zestig procent ging naar bevrijdings bewegingen in Zuidelijk Afrika. Dit jaar gaat 322.000 dollar naar Zuidelijk Afrika. Van het bedrag gaat 100.000 dollar naar het PAIGC, het bevrij dingsfront van Guinee Bissau en de Kaap Verdische Eilanden. De PAIGC werkt voor een verdere zelfstandig heid Van het land, dat zich vorig jaar september zelfstandig verklaarde. An dere grote giften gaan naar het Mo- zambique-Instituut van het Frelimo (60.000 dollar) en de Swapo, de be vrijdingsorganisatie in Zuidwest-Afri- ka (30.000 dollar). Het geld is onder meer gevraagd voor verbetering van het onderwijs en de bestrijding van cholera in Mozambique. Swapo heeft het geld gevraagd voor hulp aan vluchtelingen uit Zuidwest-Afrika. Er is speciale aandacht geschonken aan Indiaanse minderheden. De Ame rikaanse indianen-beweging AIM krijgt 15.000 dollar voor het voeren van processen ter erkenning van indi aanse rechten op land. Verder krijgen Indianen-organisaties in Columbia en Canada financiële hulp. Dit jaar is veel geld gegaan naar anti-apartheids- bewegingen in de Verenigde Staten, Groot-Brittannië, Nieuw-Zeeland en Nederland. In een speciale boodschap spreekt de wereldraad van kerken zijn ongerustheid uit over 'de toenemende daden van onderdrukking van de Zuidafrikaanse regering, zoals de acti viteiten van de Schlebusch-commissie, de groei van de lijst van 'ingeperkte' personen en de vervolging van afwij kende meningen in Zuid-Afrika zelf en in Zuidwest-Afrika dat in strijd met de wet bezet wordt door Zuid-A frika'. Naar de republiek Zuid-Afrika gaat in totaal 30.000 dollar, gelijk ver deeld over de Luthuli Memorial Foundation van het Afrikaanse Natio nale Congres en het Panafrikaanse Congres van Azania (Zuid-Afrika). In Nederland ontvangt de stichting waar in de Mondlane-stichting en het Ango- lacomité samenwerken voor de uitga ve van de informatiekrant Facts and Reports 4.000 dollar. Eenzelfde bedrag ontvangt de anti-Apartheidsbeweging Nederland. Ds. S. Kooistra recht en zij doen tevens een beroep op onderdrukkers de gerechtigheid te betrachten. De heer Wijkstra vindt het niet nood zakelijk dat elke hervormde vanaf vandaag aan elke boycot-actie mee doet, maar hij wil wel dat de her vormden elkaar vragen kunnen stel len naar de verantwoordelijkheid van hun keus als consument AMSTERDAM De rubriek "Uit de kerkbladen' van dinsdag bevatte een storende zetfout De scriba van de ge reformeerde synode, dr. H. B. Weij land, schreef in zijn kerkblad niet 'Wij weigeren een dialoog aan te gaan met de zieke', maar 'met de ziekte'. De passage luidde: Het gaat er ook niet om, dat wij vrijzinnigen niet christelijk zouden willen behandelen. Er is zelfs iets te zeggen voor het woord van Hoedemaker 'Samen zijn wij ziek geworden, wij moeten nu ook samen gezond worden'. Maar wij wei geren een dialoog aan te gaan met de ziekte. Daar ligt nu precies de kwes tie'. Van een onzer verslaggevers DRIEBERGEN De raad van kerken in Nederland heeft con tact opgenomen met de Haagse raad van kerken over de gebeds dienst' die de Haagse kerken elk jaar op Prinsjesdag beleggen in de Grote Kerk. In deze dienst, die door vele Kamerle den, ministers en ambtenaren wordt bijgewoond, wordt gebeden voor de regeringsarbeid in het komende jaar. Overwogen wordt, om deze dienst veel grotere bekendheid te geven en ook te doen uitzenden door de televisie. Dit deelde dr. A. H. van den Heuvel mee in de hervormde synode. In haar novemberzitting stelde de synode zich achter de suggestie van prof. dr. J. Verkuyl inzake een andere formulering van de bede in de troonrede. De raad van kerken werd verzocht, hierover contact op te ne men met de regering. Binnen de raad van kerken heeft men zich hierop be raden, maar aldus' dr. Van den Heuvel de raad gaf de voorkeur aan het accentueren van de gebeds dienst. Rekenschapsbericht Dr. Van den Heuvel zei ook, dat de bezinning in de raad van kerken over een beginselverklaring doorgaat. De tweede proeve vond aanvankelijk bij de meerderheid binnen de raad niet zo'n gunstig onthaal, maar is niet van de tafel. Overwogen wordt nu, om de 'beginselverklaring1 om te buigen tot een 'rekenschapsbericht'. Binnen de raad leeft immers de kritiek, dat de raad geen beginselverklaring nodig heeft, omdat hij al een pre-ambule heeft. Praeses ds. J. C. H. Jörg zei, dat de hervormde en de gereformeerde verte genwoordigers in de raad veel waarde aan de tweede proeve hechten (waar in met name prof. dr. A. J. Bronk- horst de hand heeft gehad), omdat de eerste proeve zoveel onrust in de ker ken gewekt heeft en deze tweede zo goed is. In de junizitting van de synode kun nen voorstellen verwacht worden inza ke de stichting mechanische registra tie en administratie (SMRA) van de hervormde kerk. Een commissie van registratie- en computerdeskundigen onderzoekt plannen voor een ledenad ministratie, die de hervormde kerk voor zo min mogelijk geld zoveel mo gelijk rendement kan opleveren, ver telde dr. R. J. Mooi, secretaris alge mene zaken van de synode. Solzjenitsin In een brief aan Solzjenitsin heeft de hervormde synode zich aangesloten bij de vele protesten tegen de verban ning van de schrijver. De synode schreef onder meer: 'U hebt zich ge durende de laatste jaren met grote moed indringend ingezet voor de rechten van de mens in uw eigen va derland en bent de stem geworden van vele christenen en andere bur gers, die zelf niet in het openbaar konden of durfden spreken. Uw gaven van hoofd en hart hebben ons geïn spireerd en bemoedigd. Daarvoor wil len wij u danken.' 'Wij bidden u kracht toe, om met de zelfde waarheidsliefde en bewogen heid uw roeping te volgen, mede ten dienste van onze kerken en van onze maatschappij', aldus de hervormde synode. Christelijk Instituut reageert: KAAPSTAD (Reuter) Het Christelijk Instituut voor Zuidelijk Afrika heeft verklaard dat de voorgestelde wetgeving waaronder el ke vorm van vergadering kan worden verboden en buitenlandse fond sen voor oppositionele organisaties kunnen worden afgesneden 'alle twijfels wegneemt dat Zuid Afrika een politiestaat is'. tuut voor Zuidelijk Afrika. Voor deze organisaties bestemde fondsen kunnen volgens het ontwerp zelfs worden ge blokkeerd indien zij reeds vóór de af kondiging van deze wet zijn ontvan gen. Elkeen die buitenlandse fondsen werft of ontvangt ten behoeve van zo'n 'besmette organisatie' kan een boete van 10.000 Rand 40.000) op lopen of vijf jaar gevangenisstraf of beide. Deze felle reactie kwam weldra na de publikatie van de wetsvoorstellen, waarvan wij gisteren nog zeer in het kort bericht hebben. Het eerste wetsontwerp, een wijziging van de reeds bestaande wet op oproe rige vergaderingen, zal het iedere plaatselijke magistraat mogelijk ma ken om elke vergadering van twee of meer personen te verbieden, indien deze naar zijn oordeel de rust in ge vaar brengt of raciale onrust teweeg brengt. Volgens de huidige wetgeving kan een magistraat alleen een verga dering van 12 of meer personen ver bieden en dan ook niet alnger dan 48 uur. De tweede voorgestelde wet verbiedt het ontvangen van gelden uit het bui tenland door organisaties die door de president van de staat "besmet' wor den verklaard op grond van voor hem bevredigende aanwijzingen dat die or ganisaties betrokken zijn in de bin nenlandse politiekmen daarbij steun, medewerking of raadgevingen van een buitenlandse organisatie of enkelin gen ontvangen. Onder de organisaties die door deze wet getroffen zouden kunnen worden zijn de NUSAS, de National Union of South African Stu dents, de SASO, de (zwarte) South African Students Organisation en ver scheidene kerkelijke of christelijke in stellingen, zoals het Christelijk Insti- Stiohting Oecumenische Hulp 5.000 per jaar. Daarnaast gaat veel geld naar activiteiten van het Christelijk Instituut, die zich inmiddels verzelf standigd hebben, zoals de training van predikanten van onafhankelijke zwarte kerken, onderwijsprojekten, vrouwen-vormingswerk enzovoort. Van de zijde van het Algemeen Dia- konaal Bureau der gereformeerde ker ken luidde de eerste reactie op de be richten: 'Dit gaat betekenen dat wij niet meer betrokken mogen zijn bij het werk van onze broeders en zusters in Zuid-Afrika'. Bij zijn opening van het parlement sprak staatspresident Fouché reeds van organisaties, die niet de normale evolutionaire weg van verandering zijn toegedaan, maar 'zich richten op radicale, zelfs revolutionaire politieke activiteiten'. Een moeilijke omstandig heid daarbij was, naar hij zeide, dat zij vrijwel allemaal gefinancierd wor den uit het buitenland, in sommige gevallen zelfs door organisaties die ook 'terroristische' bewegingen steu nen. Uit Nederland Het Christelijk Instituut ontving voor dit jaar van het Algemeen Diakonaal Bureau der Gereformeerde Kerken 60.000, van de sectie Werelddiako- naat van de Diakonale Raad der her vormde kerk (volgens een doorlopen de verplichting) 75.000 en van de een konferentie voor kerkelijke ambtsdragers met medewerking van Michel van Huiten bij Kerk en Wereld op 8 en 9 maart 1974 opgave: Kerk en Wereld De Horst 1, Driebergen telefoon 03438 - 2241 toestel 213 Jeugdpuistjes TV;informatie over huidziekten: goed maar dan wel zorgvuldig. De uit zending van zondagavond j.l. toonde aan dat het formuleren van werkelijk zinvolle quiz-vragen niet ieders werk is, zeker niet als het gaat over de juiste behandeling van ziekten. Men kan zich m.i. beter niet op het gladde ijs wagen. Het nut van plaatselijke behandeling van jeugdpuistjes zonder passende inwendige geneesmiddelen is twijfelachtig. Micrlo A. van Riet, arts Zwarte en ook blanke Amerikaanse christenen vergroten hun rol in het verzet tegen de Portugese onderdruk king van zwart Afrika. Vooral de zwarte Amerikaanse kerken doen er wat aan. Een teken van die groeiende activiteiten is een beroep, dat de Kerk van Christus doet op president Jakoeboe Gowon van Nigeria, druk op de Amerikaanse oliemaatschappij Gulf uit te oefenen om te bereiken dat de ze maatschappij afziet van de exploita tie van de olievelden in de Angolese provincie Cabinda. De kerk ziet met zorg dat de Ameri kaanse banden met Portugal steeds inniger worden. Na de laatste oorlog in het Midden-Oosten hebben de VS meer steun beloofd voor de Portugese koloniale oorlog in Afrika. Die steun bestaat uit aanzienlijke kredieten, de levering van wapens en vliegtuigen en waarschijnlijk de belofte dat Ame rika Guinee Bissau uit de Verenigde Naties zal houden en niet zal erken nen. (Curieus is dat Nederland voor zijn weigering Guinee Blssati te erkennen dezelfde zwakke argumenten gebruikt als de Verenigde Staten). Luchtmachtbassis In december 1971 sloot de Amerikaan se regering van Nixon met de Portu gese regering een akkoord. Amerika zou de Portugezen een vijfjarige geld lening verstrekken in ruil voor het gebruiksrecht van de luchtmachtbasis Lajes op de Azoren. In de laatste oor log in het Midden-Oosten heeft Nixon van deze openlijke steun aan het Por tugese kolonialisme dankbaar profijt getrokken. Toen alle Europese landen de Amerikanen toestemming weiger den voor gebruik van hun luchtruim en vliegvelden voor wapentransporten ter beschikking te stellen, was alleen het regime van Caetano bereid Lajes als tussenlandingsplaats voor de enor me C5a-transportvllegtuigen en voor de Phantom-straaljagers voor Israël. Portugal kwam deze nieuwe vriend schapsdaad te staan op een nog steeds voortdurende olieboycot door de Ara bische staten. Normaal krijgt Portugal 90 procent van zijn olie uit de Arabi sche wereld. Tijdens de boycot kon Portugal terugvallen op een overeen komst met de in Angola opererende Gulf Oil Cy. Volgens het contract met deze firma kan Portugal zijn 12,5 pro cent royalty laten uitbetalen in olie. Portugal heeft bovendien het recht 37,5 procent van de totale Gulf-pro- duktie te kopen en in geval van oor log of van nationale noodtoestand kan Portugal zelfs de hele produktie van Gulf overnemen. Een probleem daar bij is alleen dat de olie uit Angola nogal harshoudend is en nog niet zo gemakkelijk te raffineren is tot gewo ne benzine. De mogelijkheid voor Portugal om op 'eigen' olie-produktie terug te vallen geeft een niet te verwaarlozen stuk elasticiteit aan de Portugese koloniale politiek. Die eigen olieproduktie moet beschermd worden. Daar heeft niet al leen Portugal, maar langzamerhand ook Amerika groot belang bij. Daarom weigert de regering-Nixon, Sleutelpositie Gowon ondanks druk uit het congres, de hulp in geld en wapens aan Portugal publiek te maken. Zeker is evenwel dat de VS aan Lissabon een wapensy steem hebben beloofd waarmee de Portugezen 'iets' kunnen doen tegen de Angolese guerrilla-strijders, die sinds enige tijd de effectieve SA-7 luchtdoelrakettcn van de Sowjet-Unie tot hun beschikking hebben. Zo blijven de Portugezen de wapens ontvangen om de Gulf-velden in Ca binda te beschermen tegen de aanval len van de nationalisten. En diezelfde wapens zijn dan weer te gebruiken bij het overvallen van dorpen en posten van de bevrijdingsbeweging. Steeds meer blijkt dat Gulf een sleutelpositie inneemt in de Portugese politiek. Dit wordt ook ingezien door de natio nale raad van de Kerk van Christus in de Verenigde Staten, een van de vijf grootste kerken in de VS. De voorzitter van deze kerk, ds. W. Ster ling Cary, schrijft in een brief aan president Gowon van Nigeria dat Gulf in 1962 driekwart van het oorlogsbud get in Angola voor zijn rekening nam, terwijl er maar 33 Angolezen bij Gulf werk vinden. Gulf moet uit Angola weg, vindt ds. Sterling Cary. Maar hoe? In zijn. brief aan Gowon beroept Sterling Cary zich op de gemeenschap in Christus. Sterling Cary wijst er op dat Gulf van plan is een fabriek voor vloeibaar gas te vestigen in Nigeria, waar Gulf ook werkt. Ds. Sterling Cary zegt: 'We geloven dat de tijd rijp is voor uw regering om stappen te nemen ten aanzien van Gulfs werk in Angola.1 Dit is allerminst een bescheiden vraag. Het afzien van zo'n enorme in vestering betekent een offer van bete kenis voor een ontwikkelingsland. En of Gowon zich kan permitteren deze suggestie op te volgen is twijfelachtig. 'We weten dat wij als kerk of als lid van de Afrikaanse gemeenschap geen bergen kunnen verzetten', schrijft ds. Sterling Cary. 'Maar we kunnen ons best doen. Het volk van Angola zal zelf zijn toekomst moeten maken, net als het Nigeriaanse volk dat heeft ge daan. De Angolezen sten-en vandaag voor hun toekomst, gedood als zij worden door de Portugese napalm, de Navo-kogels en indirect door de Gulf Oil.1 EEN VOLLE BUS Het is weer druk op de religieuze markt. Mijn brievenbus heeft moeite om de geschriften die steeds uitbundi ger worden te verwerken. 'Wie zijn de zevende-dags Adventisten? staat ei in een massief rood blok bovenaan een blad dat doet denken aan een weekblad. De inhoud geeft de indruk van een levende kerk die de komst (advent) van de Heer verwacht et verder zich met aardse zaken als dt staat, geweldloosheid, milieu, gezondt leefwijze en dergelijke bezig houdt Pas op de laatste bladzijde wordt een kleine alinea gewijd aan het hardnek kig vasthouden aan de zaterdag it plaats van de zondag, alsof er enig* zekerheid bestaat dat dit 'sedert d< schepping der wereld' de zevende daj is. De heer S. uit Sneek stuurt mi een ook van buiten bewerkte envelop pe vol met profetieën die hij ontvaa gen heeft. De inhoud is wat soonbei der. Jezus doorbrak de wet van di zwaartekracht en de geluidsbarrièr en wij zijn in de eindtijd, zo word ons verzekerd. Maar daar is al wee een ander geschrift. Dit keer van d Nationaal Christelijke Werkgemeei schap die zich tegen het IKOR t weer stelt, Ze vinden dat het IK01 de terreurdaden na het bestand vai 1973 scherp moet veroordelen. Indie: daarvan op de hoogte zal dit IKO! niet aarzelen, naar ik meen. Tensloti de grootste van alles: Extra editie va De Realiteit. Volgeschreven door zr Basileia Schlink, wier boekjes oo midden in het blad ruime aanbevelin ontvangen. Zr. Sbhlink is een geprc moveerde dame. Des te verwonderli] ker is het openingsartikel over de kc meet Kohoutek. Dit moet voor d kerst geschreven zijn, want iederee heeft kunnen opmerken hoe deze doo sommigen vol angst tegemoet gezien verschijning weinig opvallend gewees is. Is het dan juist om te spreken va: 'natuurrampen' die in frekwentie e omvang toenemen en van 'losgelate natuurkrachten'? Dan volgt er een o somming van meldingen gedurend het eerste halfjaar 1973. Ik denk di met weinig moeite in het verlede halfjaren te vinden zijn waarin mee meldingen voorkomen. Men kan zici afvragen of dit tnu allemaal moet oi mensen van deze tijd met die en v> unieke verschijning van Jezus in aai raking te brengen. Vier geschrifte: Vier keer verwarring. Ik wilde mas b gewoon verder gaan met het same de Schriften lezen in de kerk en daa uit voortvloeiend wat bezig zijn m< de moeilijke zaken van ons menselij, r samenleven. Schreef Mieha niet df het hierom gaat: Recht doen, vriend lijkheid liefhebben en nederig m God wandelen? it NED. HERV. KERK Bedankt voor Rijssen: J. Wieman Alblasserdam te Groningen (toez.) R. Hensen te Groningen en A. d(l Leeuw te Velp voor het studentenpa^ to ra at. CHR. GEREF. KERKEN Beroepen te Siegerswoude: A. Baar kand. te Bennekom. ar GEREF. GEMEENTEN Beroepen te Rotterdam-West: A. Bres man te Rijssen. 31 Bedankt voor Melissant: E. Karens t W Opheusden; voor Arnhem: K. de Gie ch te Den Haag, fo VRIJE EV. GEMEENTEN h; Beroepen te Rotterdam: T. J. Prins t ita Enschede. door Aldert Schipper Robert Ludlum: Het Osterman-weclw end. Uitgave: L. J. Veen, Wagcnli gen. Prijs: 14,90. TV-directeur John Tanner woont i ac een rustig, luxueus voorstadje, in dei n triller, Saddle Valley geheten. Ee en welvarende en gelukkige Amerikaan! eb familie, die zich voorbereidt op d jn komst van een aantal zeer bevriend ol echtparen: een genoeglijk weekend. I n de week, die voorafgaat krijgt Tanne ti een hoogst mysterieus verhaal te ho ren, namelijk dat z'n beste vriende T zijn betrokken bij de staatsgevaarlijk samenzwering 'Omega'. Met achter docht, verdenking, aanslagen als dei bouwt de auteur een spannende inti ge op, waarin de door twijfel scheurde Tanner ten slotte excelh als de held, die de internationale bi de uiteraard op het nippertje ontmaskert. Overigens zullen zeer varen lezers van detectives de ontkni ping min of meer hebben verwacht Dat neemt niet weg, dat Ludlum 1« vensechte echtparen met spitse dialo gen heeft neergezet en met deze ro man van een schokkend weeken hoog op de bestsellerslijsten van on derscheidene landen is opgeklommen Wie houdt van de sfeer van geheim diensten, verrassende zetten cn tegen zetten, komt in dit verhaal ruim schoots aan z'n trek. IN HET LAND VAN DE BIJBEI door I. Snoek. 12e druk. Uitgave J. N Voorhoeve te Den Haag. 213 blz. 9,90. 'Snoek' blijft populair bij ie der, die bijbelse verhalen moet vertel len en 'couleur locale' in zijn verhaa wil doen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1974 | | pagina 2