Is een kerk progressiever als de pers er bij is B illBlIlslli Uit de kerkbladen Wester terp dreigt met minder vluchten van KLM naar Paramaribo Conferenties* il Vandaag Trouw Kwartel 'Leve de aarde': kerken bezig met de milieucrisis Ierse regering steunt vormingswerk van De Haaf 'Proeve beter dan hervormd getuigenis' Beroepini Nieuwe boeken TROUW 'KWARTET LTVUVG 19 H.UKi \RI 1974 KERK ULV\E.\LA>D 3$ .01 door dr. G. Dekker Is eeri kerk progressiever als de pers er bij is? De hervormde synode hield tot voor een paar jaar de deuren dicht voor de pers, maar kunnen we nu zeggen dat zij daardoor een minder progressief beleid voerde dan de gereformeerde synode, waar sinds jaar en dag een perstafel stond? Deze wat wonderlijke vraag, die ik met nee beantwoord, wordt me inge geven door de lectuur van het boek 'De beheerste kerk' van de Tilburgse godsdienstsocioloog W. Goddijn. Hij handelt daarin over de veranderingen in de rooms-katholieke kerk in ons land tussen 1960 en 1970. Goddijn geeft niet alleen een beschrijving van de gebeurtenissen maar biedt ook een min of meer theoretisch 'model van progressie en regressie'. Een model aan de hand waarvan men kan vast stellen of er van vooruitgang (pro gressie) of van stilstand en achteruit gang (regressie) sprake is. Omdat in Trouw/Kwartet van 19 december j.l. al aandacht besteed is aan de histori sche kant van Goddijns studie, houd ik me nu bezig met het model en met de progressie zelf. Model voor progressie? Het hele boek handelt over progressie en regressie, verschijnselen die tel kens terugkeren in het kerkelijk le ven. Dat wil zeggen (steeds zien we vernieuwingen èn een rem op ver nieuwingen, zien we discontinuïteit èn continuïteit, creativiteit èn streven naar stabiliteit. Voor dit alles zoekt Goddijn een verklaring, waarbij hij de volgende veronderstelling heeft: 'Wanneer een kerk drie factoren, nl. democratische gezagsuitoefening, vrije wetenschapsbeoefening en moderne publiciteit, in zich opneemt en in kri tische solidariteit samenvoegt, treedt er vooruitgang op. Worden deze facto ren door een meer centralistisch en autoritair kerkelijk gezag ontkoppelt en belemmert zij binnen de groepen van gezagsdragers (bisschoppen), be oefenaren van de wetenschap (theolo gen) en publicisten de onderlinge so lidariteit dan treedt er achteruitgang op' (26). Deze veronderstelling wordt dan verder in het hele boek uitge werkt De hele kerkvernieuwing èn de af remming van het vernieuwingsproces worden rondom deze drie factoren: het gezag, de wetenschap (bij Goddijn Dr. G. Dekker, als socioloog verbonden aan het theologisch instiuut van de Vrije Universiteit te Amsterdam, geeft hier enkele gedachten naar aanleiding van 'De Beheerste Kerk' door prof. dr. W. Goddijn, uitg. Elsevier, Amsterdam; prijs 14,50. Prof. Goddijn was directeur van het Pink, het sociologisch bureau van de katholieke kerk ln Nederland en secretaris van het Pastoraal Concilie. Toch is zijn boek niet exclusief rooms-katholiek. De door Goddijn beschreven problemen kunnen zich ook binnen protestantse kerken voordoen. Het door Goddijn ontworpen model voor progressie en regressie in de kerk is naar zijn bedoeling ook toepasbaar op andere kerken dan alleen katholieke. De door ons uitgezochte cartoon van Marcus slaat overigens duidelijk op r.-k. progressiviteit. is dat meestal de theologie) en de pu bliciteit beschreven. Bezwaar Hebben we hiermee nu een duidelijk en ook in andere situaties toepasbaar model van progressie en regressie in het kerkelijk leven in handen? Ik moet zeggen dat ik er sterk aan twij fel, in ieder geval als we het formule ren op de wijze zoals hierboven is weergegeven. Deze formulering sugge reert immers te gemakelijk dat als de drie factoren maar gecombineerd voorkomen er als vanzelf progressie zal zijn (en als ze niet gecombineerd voorkomen regressie). Maar we kun nen toch niet zeggen dat de publici teitsmedia zich minder hebben bezig gehouden met de gebeurtenissen rond om de benoemingen van Simonis en Gijsen dan met het Pastoraal Conci lie? Of om een ander voorbeeld te noemen: kunnen we nu zeggen dat de Nederlandse Hervormde Kerk, die tot voor kort geen publiciteitsmedia op haar synodevergaderingen toeliet, een minder progressief beleid voerde dan de Gereformeerde Kerken, waarvan de syn odevergaderingen altijd publiek waren? En wat de wetenschap betreft: die kan toch net zo goed gekoppeld zijn aan een regressief als aan een progressief beleid? Nu spreekt Goddijn in zijn boven aan gehaalde veronderstelling over 'vrije' wetenschapsbeoefening. Maar dan komt er nog een ander bezwaar om de hoek kijken. Het is niet zo dat een bepaald (door Goddijn centralistisch en autoritair genoemd) kerkelijk ge zag de drie factoren van elkaar los koppelt, maar ze zet die factoren om het zo te zeggen buiten speL Een au toritair gezag is per definitie geen 'democratische gezagsuitoefening", laat ook per definitie geen 'vrije weten schapsbeoefening* toe en geeft ook (nogmaals: per definitie) geen ruimte aan 'moderne publiciteit'. De op deze wijze geformuleerde hypothese is met andere woorden dubbel op. We kun nen alleen maar zeggen dat de drie genoemde factoren (democratische ge zagsuitoefening enz.) kenmerken zijn van een bepaalde vorm van kerk-zijn, nl. van een niet-autoritaire kerk vorm, maar dat betekent in deze hele samenhang dan ook een progressieve kerkvorm. Daartegenover staat dan een autoritaire kerkvorm, waarin de drie op deze wijze geformuleerde fac toren ontbreken. Nuanceringen De redactie behoudt zich het recht voor haar ter opname in deze rubriek toegezonden meningsuitingen verkort weer te geven. Bij publlkatie wordt met de naam van de inzender onder tekend. Brieven kunnen worden ge stuurd aan het secretariaat hoofdre dactie Trouw/Kwartet, postbus 859. Amsterdam. Blijham (slot) Zeer terecht maakt de heer Nijenhuis aanmerlung op uw commentaar 'Hoogst bedenkelijk' van 30 januari. Wat een geluk dat.de politie en inwo ners van Blijham zich niet van de wijs hebben laten brengen door dom krantengeschrijf, en dat zij de schrijf proef rustig hebben uitgevoerd: nu kon de brandstichter snel worden ge- yat. Een compliment voor de Blijham- se politie en lof voor de bevolking De Rotterdammer Nieuwe Haagse Courant Nieuwe Leidse Courant Dordts Dagblad Uitgaven van B.V. De Christelijke Pers Directie: Ing. O. Postma, F. Diemer. Hoofdredactie: J. Tammlnga. Hoofdkantoor B.V. De Christelijke Pers: N.Z. Voorburgwal 276 - 280, A'dam. Postbus 859. Telefoon 020 - 22 03 83. Postgiro: 26 92 74. Bank: Ned. Mldd. Bank (rek.nr. 69 73 60768). Gem.fllro X 500. voor haar uitstekende medewerking. Gouda dr. P. van den Berg (Herplaatsing wegens misstelling.) Oosterschelde Het al of niet afsluiten van de Ooster schelde is zo langzamerhand een heet hangijzer geworden. Zij die zich de ramp van 1953 nog levendig kunnen herinneren zullen in overgrote meer derheid wel vóór afsluiting zijn. Een jongere generatie heeft meer oog voor het milieu, wat men daaronder ook moge verstaan. Ik zal niet ontkennen dat elke medail le twee zijden heeft. Maarre.is het niet mogelijk de Oosterschelde af te sluiten en tegelijkertijd het 'milieu' te ontzien? Ik dacht van wel! Er is op het ogenblik ook zoiets als een ener gie-crisis en de Oosterschelde heeft te maken met een getijivolume van onge veer een miljard kubieke meter wa ter. Deze immense hoeveelheid water die elk getij in en uit de Oosterschel de vloeit vertegenwoordigt toch een grote hoeveelheid energie en, als we nu de Oosterschelde kunnen afsluiten met in de sluitgaten waterkrachtcen trales, dan slaan we geen twee vliegen in één klap maar liefst drie. Voor de waterkrachtcentrales moet het getij gehandhaafd blijven, waar mede het milieu gered blijft en toch de veiligheid wordt bereikt die nood zakelijk is terwijl er bovendien ener gie gewonnen wordt welke op de duur de kosten van de waterkracht centrales zal goedmaken. Hilversum A. Spits Korps mariniers (9) 'Ik heb nog nooit iets gemerkt van mishandeling of marteling', schrijft meneer Smit uit Doorsnpijk in Tr/Kw. van 13 februari. 'Maar', ver volgt deze meneer, 'tijdens oefeningen ia België is het voorgekomen.en hierbij gaat hij voorbeelden geven van je reinste mishandeling en hij noemt als voorbeeld een wraakoefe ning van de mariniers op paracom mando's 'door ze met prikkeldraad aan een boom vast te maken en een hele dag in de ijzige kou te laten staan of dat ze elkaar half bewuste loos sloegen.' Als dit geen mishande ling is, is dit zeker de gewone manier van oefenen bij de mariniers, en kan het de heer Smit nauwelijks kwalijk genomen worden dat hij dit zo ge woon vindt omdat hij niet beter weet. Den Helder Ans de Groot Rundvlees Mevrouw Rijnsburger-Ernst, 40.000 ton rundvlees uit de markt nemen veroorzaakt een kunstmatige schaarste die leidt tot prijsverhoging. De EEG let alleen op het belang van de produ cent. Die prijsverhoging moet betaald worden, weer door de weerloze consu ment. Deze laatste wil ik mondig ma ken door hem op te wekken lid te worden van een consumentenorganisa tie. Die moet dan zitting kunnen ne men in de EEG-organer. Groingen J. J. Hindrlks Het lijkt er op dat de zaak zelf veel ingewikkelder is dan zo'n eenvoudig- model doet denken. Goddijn brengt verderop in zijn studie zelf ook be paalde nuanceringen aan. Bijvoor beeld wanneer hij stelt: 'Juist in hun gemeenschappelijke dienstbaarheid aan dezelfde geloofsgemeenschap ont moeten zij (de drie factoren) elkaar in functioneel verband' (151). En: 'De aard (cursivering van mij) van de in teractie tussen de twee belangrijke factoren: gezag en wetenschap is van beslissende betekenis voor inhoud en tempo van de kerkvernieuwing* (159). Naar mijn mening is echter een ver dere uitwisseling van de relatie tus sen de verschillende factoren nodig om tot een bruikbaar model te ko men. Want we geloven wel dat het verband tussen wetenschap en publiciteit ener zijds en de kerk anderzijds van belang is voor de beoordeling van de kerke lijke situatie. Maar dan meer in die zin dat een gestoorde verhouding een teken is van een (althans volgens be paalde maatstaven) ongezonde kerke lijke situatie. Als bv. de publiciteits media zich niet met de kerkelijke si tuatie bezighouden, hetzij omdat zij vanuit de kerk gezien geen toegang krijgen, hetzij omdat zij die situatie niet de moeite van hun aandacht waard vinden, dan is er iets mis met de kerk. Hetzelfde kan gezegd worden over de wetenschap. Als dat zo is en er zijn tekenen die daarop wijzen dan moet dit een signaal zijn voor de kerken. Daarmee komen we aan de kerkelijke ontwikkeling zelf. Het is duidelijk dat Goddijn zowel progressie als regressie in het kerke lijk leven constateert. Toch ziet hij de kerk langzaamaan vooruit gaan: 'Als de springprocessie in het Luxemburg se Echternach: twee stappen vooruit (progressie) en een stap achteruit (regressie) waardoor de bonte stoet toch als geheel langzaam vooruitgaat' (40). Stagnatie in de vernieuwing is bij hem soms gelijk met institutiona lisering van bereikte resultaten. Van daaruit is de ondertitel van zijn stu die ook goed te begrijpen: 'Uitgestel de revolutie in R.-K. Nederland'. God dijn is dan ook zeker geen pessimist: 'Op de herfst volgt telkens weer een winter en een lente!' (80). We verke ren nu alleen ln een soort pauze ln de ontwikkeling. Dit is een boeiend onderwerp, waaro ver we hier niet veel kunnen zeggen. Maar we moeten ons naar mijn gevoel in het huidige kerkelijke leven wel afvragen of de situatie niet veel min der onschuldig is dan men op grond van bovenstaande citaten vermoedt. Enerzijds denken we dan aan de slachtoffers, die deze 'zig-zag-politiek' van de kerk in de loop van de tijd heeft gemaakt. Ook Goddijn heeft daar wel degelijk oog voor: 'Dit 'over leven' van het instituut betekent niet, dat de weerstanden tegen veranderin gen en het weigeren om risico's te dragen niet heel wat moderne gelovi gen hebben verwijderd van de kerk. Voor hen was de prijs intellectueel gezien of uit sociaal-politiek oogpunt te hoog' (63). Anderzijds suggereert een dergelijke beschrijving een zekere vanzelfspre kendheid in het terugkeren of het zich vertraagd doorzetten van vernieu wingsten denzen (de lente komt im mers ook vanzelf!), terwijl het best mogelijk is dat de vooruitzichten op kerkelijke vernieuwing op het ogen blik in Nederland veel somberder zijn. Het is vrijwel zeker dat Goddijn en ik hier van mening verschillen of beter: de bestaande situatie verschil lend beoordelen. Ik vraag me soms af of de mogelijkheden van werkelijke kerkvernieuwing althans voorlopig niet voorbij zijn. Ik denk dan aan de allerwege te constateren reactie verschijnselen op de ontwikkelingen zoals die plaatsvonden (het bestaan van de E.O. is slechts een voorbeeld) en op kerkelijk gebied aan het niet meer spreken over de Algemene Kerk vergadering in de Nederlandse Her vormde Kerk, aan het verdwijnen van de groep Synoodkreet in de Gerefor meerde Kerken enz. Het lijkt er veel op dat de groepering mensen, die tot voor enkele jaren nog actief was bin nen de kerken om deze te veranderen, de kerk nu de rug heeft toegekeerd of in ieder geval binnen die kerk inac tief is geworden. Dat zich hieronder veel academici bevinden is in het licht van hetgeen we hiervoor zeiden over de relatie tussen kerk en weten schap veelbetekenend. Het zou de moeite waard zijn dit aspect van de ontwikkeling van de laatste jaren na der te onderzoeken, juist ook in het belang van de toekomst van de kerk. Suriname tegen hogere tarieven Van een verslaggever SCHIPHOL Minister Westerterp (verkeer en waterstaat) zal de KLM adviseren de frequentie van haar vluchten op Paramaribo te verminderen, wanneer de Surinaamse regering vasthoudt aan haar standpunt de tarieven op deze route niet te verhogen. De Nederland se bewindsman zei dit gistermorgen op Schiphol na zijn terugkeer uit de Surinaamse hoofdstad. Hij heeft daar besprekingen gevoerd met de nieuwe Surinaamse minister-president Henk Arron en minis ter Bruma. Minister Westerterp maakte de reis naar de West onder meer om de ope ning van de nieuwe directe KLM-ver- binding Amsterdam-Aruba mee te ma ken en op de Antillen besprekingen te voeren met zijn nieuwe ambtge noot daar, ir. Ernest Voges. Deze be sprekingen verliepen bijzonder goed. De Antilliaanse regering gaat wel ak koord met de tariefsverhogingen. 'We hebben aan het einde van het vo rig jaar al een verhoging voorgesteld van zes procent op dit traject', aldus Westerterp. 'De LATA' (de internatio nale organisatie voor burgerlucht vaart) heeft daarna al een verhoging van zeven procent, noodzakelijk ge worden door de gestegen brandstof kosten, goedgekeurd. De Surinaamse regering stelt dat in de in 1971 geslo ten luchtvaartovereenkomst de tarie ven voor vijf jaar zijn vastgelegd. Ik heb er op gewezen, dat de overeen komst ook vermeldt dat de lijn winst gevend moet zijn en dat is beslist niet het geval', aldus de bewindsman. De minister zal nu zijn Surinaamse collega van economische zaken, onder wie de luchtvaartaangelegenheden res sorteren, binnen vier weken stukken doen toekomen, waaruit blijkt dat de KLM-lijn Amsterdam-Paramaribo door de sterk gestegen prijzen van de brandstoffen zeer zeker niet meer ren dabel is. De Surinaamse regering zal aan de hand van deze gegevens haar stand punt bepalen', 'maar het is lang niet zeker, dat zij akkoord zal gaan', aldus een woordvoerder van de Surinaamse regering. Daarnaast heeft de Surinaamse minis ter aan drs. Westerterp gevraagd om op iets langere termijn luchtvaartbe sprekingen te voeren, gezien de moge lijke staatkundige ontwikkelingen in de toekomst. Op dit moment kunnen Nederlanders Minister Westerterp en rijksgenoten naar Paramaribo en de Antillen vliegen tegen 'cabotageta- rieven', die sterk gereduceerd zijn in verhouding tot het IATA-tarief. Mi nister Westerterp heeft het idee dat de Nederlandse regering het verlies van de KLM op deze lijn zou kunnen opvangen van de hand gewezen. 'Het is natuurlijk volstrekt onmogelijk om de huidige zeer lage tarieven in feite nog verder te verlagen, terwijl de IA- TA-tarieven inmiddels al zijn ver hoogd'. aldus minister Westerterp. AMSTERDAM 'Leve de aarde' is de titel van een door Meinema in Delft uitgegeven boekje van 46 pagi na's, waarin de referaten te vinden zijn die gehouden werd op 10 oktober 1973 te Arnhem, op de door de raad van kerken gehouden milieudag. Na de inleiding van ds. Hans Bouma vin den we hier de verhandelingen van mevrouw E. G. van Aiking-van Wage- ningen, dr. J. Welma, prof. dr. E. Schuurman en prof. J. de Graaf. Er zijn een paar artikelen aan toege voegd, o.m. van drs. J. E. van Veen, de secretaris van de sectie sociale vra gen van de raad van kerken. 'Leve de aarde' is nr. 13 in de brochure-reeks Ter Sprake. De prijs is ƒ2,80 (bij 25 en meer ex. 1,60). Sjaloomdiensten: zondag 24 februa ri Dennendal. Zondag 3 maart Anar chisme. Zondag 10 maart Maria Sneth- lage over Cuba. Zondag 17 maart nieuwe film van Cineclub over Chili. De Sjalomdiensten beginnen om half elf in de werkplaats Sjallom De Work 2 in Odijk. BELFAST De nieuwe Ierse rege ring onder Brian Faulkner heeft steun beloofd voor het in ons land ge starte programma van vormingswerk voor protestantse en rooms-katholieke volwassenen uit Noord-Ierland. De Ierse raad van kerken heeft met de regering gesproken over het vor mingswerk dat plaatsvindt op De Haaf Ln Bergen (NH). De regering toonde veel interesse voor dit werk. In oktober '73 werden 'De Haaf' ln Bergen twee conferenties gehouden met leidinggevende personen uit Noord-Ierland. Aan de conferenties namen zowel protestanten als katho lieken deel en wel op een fifty-fifty basis. De eerste groep bestond uit ver tegenwoordigers van de pers, de uni versiteit, het zakenleven, de advoca tuur, onderwijs en vakbeweging. De tweede groep uit z.g. informele leidersfiguren afkomstig uit de twee meest bedreigde wijken van Belfast. Voor de deelnemers aan de conferen tie was dit de allereerste keer dat zij onbedreigd, in vrijheid en zonder haast met elkaar konden spreken over de toekomst van Noord-Ierland; en een plan konden ontwerpen om de cultureel en sociaal economische pro blematiek de baas te worden. Beide conferenties zijn volledig gefinancierd door de Wilde Ganzen van het IKOR en door de Sectie Internationale Hulp van de Generale Diakonale Raad van de Hervormde Kerk. Ook de andere kerken-hebben financiële steun toege zegd. Napraten in de gereformeerde pers over de synode. In de Groninger Kerkbode is ds Keimpe Dijk enthousi ast over de 'proeve van een eenparig geloofsgetuigenis. Ds. Dijk: Dit stuk heeft veel meer kwaliteiten, is veel evenwichtiger en opent meer vensters naar de wereld, meer dan het zg. Getuigenis De grote waarde van het geloofsgetui genis is gelegen in het feit, dat het, zoals de synode al vaststelde, een zeer belangrijke handleiding biedt voor het belijden van de kerk. Er worden een aantal punten gegeven, de synode heeft zich er in principe achter ge steld. Velen hebben het gevoel, dat de kerk vandaag eigenlijk alleen nog maar vragen weet te stellen, of dat onze kerk in feite leert wat mensen als Kuitert en Wiersinga leren. En niet weinigen, wat onzeker en uit het lood geslagen, stellen de vraag: maar wat belijden we nu eigenlijk met el kaar. Daarop geeft het geloofsgetuige nis een duidelijk antwoord. We hopen dan ook, dat het althans dit effect heeft, dat er een stuk verontrusting, zowel ter rechterzijde als ter linker zijde, wordt weggenomen. Zij die het niet meer zagen zitten, wat dat nu ei genlijk inhoudt: gereformeerd-zijn, kunnen het weer ontdekken. Hope lijk zien ze dan ook dat het niet min der maar méér inhoudt dan ze altijd dachten! Bevrijdend In het Kerkblad van Noord-Brabant en Limburg schrijft ds. A. T. Besse- laar: 'De proeve van belijden die nu de ge meenten ingaat en ook naar andere kerken gezonden wordt, zou ons ver der kunnen helpen. Het vraagt om eenheid en het heeft als ik het goed begrijp niet het zaad van de twee dracht in zich zoals destijds het 'Getui genis'. Déze proeve zal ons echter evenmin verder helpen als we letter zifters zijn en allemaal om het hardst gaan schreeuwen wat we erin missen en wat we niet voor onze rekening kunnen nemen. Dit belijden zal ook niet helpen als we elkaar ermee wil len binden. Het zou bevrijdend kun nen werken en ruimte kunnen schep pen als we willen beseffen dat het be lijden van de kerk groter is dan wat ik zelf kan zeggen. En als we het wil len aanvaarden als concentratiepunt dat telkens de aandacht terugleidt naar wat in leven en sterven onze enige bemoediging is, dat we van Christus zijn. En als herkenningsteken dat het ons mogelijk maakt om elkaar te zien als mede-gelovigen die in hun onge loof elkaar hard nodig hebben'. Eenvoudiger? Prof. dr. Herman Ridderbos, een van de opstellers van dé proeve, schrijft in het Gereformeerd Weekblad (uitga ve Kok): 'Het zou mij niet verwonderen, wan neer er uit de kerken de vraag ge steld zal worden: kon het niet nóg korter en nóg eenvoudiger? Dat kan hot zonder twijfel en ten behoeve van bepaalde situaties - ik denk bijv. aan de instemming, die de jonge lidmaten met de belijdenis moeten betuigen, - zou ''en korter en directer stuk wei- Pro/. dr. Herman Ridderbos licht de voorkeur verdienen. Maar de kerk moet in haar belijdenis méér op het oog hebben dan ook voor de aller eenvoudigste genoeg zou zijn. Daar om zal m i. het thans aangeboden stuk niet alléén moeten bekijken on der het gezichtspunt van de eenvoud en de kortheid, maar ook onder dat van de verantwoording, die de kerk heeft af te leggen t.a.v. allerlei vragen die de Christelijke leer betreffen. Dat behoeft echter niet te betekenen, dat zij zich in een ander stuk óók niet korter en eenvoudiger zou kunnen uitdrukken. De kerk ^eeft de taak in haar belijdenis haar leden een 'staf fill kerk Een le?eres uit Voorburg werd de vL rige week getroffen door wat ir schreef over liefde en verantwoord! lijkheid. En de volgende dag over 1 tiek op elkaar. t a Ik schreef zoiets als: laten we elkajonc nu niet eindeloos kritiseren, maar Vi handen ineen slaan bij de brand vs ter: het wereldleed. Haar reactie gebruiktjn v ze om mij meteen in te lichten ovaste bepaalde aktiviteiten die, als ik het jdei hoor, niet tot een kleine kring b al perkt mogen blijven. Ze gaf mij hfme adres door van mevrouw An Kwabkei Loevesteinlaan 869 te Den Haag. 7>r schrijft letterlijk: 'Op welk tijdstiien men daar ook komt, altijd staan &et daar in de gang kledingpakketten klainni voor verzending'. Het werkterrein vj oei mevrouw Kwak is Indonesia. Iedereepl n schijnt zij te 'besmetten' met hai>or hobby'. Om de mensen in de lande non waar zij vroeger gewoond heeft nu l eer helpen. En dat gaat niet zomaar. %t wordt een degelijke correspondent ral aangehouden. De contacten die daa nv door ontstaan worden opnieuw 'uitgioet buit' om eraohter te komen wat indjing viduele mensen nodig hebben. Eeflan verpleegster komt schorten tekoiiidc een andere luiers en lakens. De daii ilj< die in Bandoeng een en ander ve iroi zorgt krijgt griep. Onmiddellijk ga aal er vanuit Den Haag een seintje na; tr iemand anders om haar te bezoekejrijp Enfin, het is ontroerend en beschij. mend. Het was overigens niet het enjspi ge geval waarvan ik deze week hooSs 1 de. Een dergelijke aktie voor mensejewi in het oostblok is weer het werk va iri] een ander. Fijn dat zulke dingen gjen beuren. Ik heb de moed niet om d h0 soort werk vergeleken met de grofek projecten het 'kleine' werk te no rs men. Wie de inzet kent waarmee hi,or gedaan wordt weet wel beter. Ik gei.n het door omdat het iets moois is. Ie dat anderen kan stimuleren om oo »0i in eigen omgeving te beginnen. %de liefde en verantwoordelijkheid. ro i om te gaan' in handen te geven. Dat kan op meer dan één wijze en ook op meer dan één wijze naast elkaar gebeuren. En zo zou men naast het thans gebodene aan een nog meer ge concentreerd 'model' kunnen denken. Men moet in de kerk niet alles in één keurslijf willen persen. Want er is niets schadelijker voor de kerk dan wanneer haar belijdenis, met hoeveel zorg ook opgesteld, bij de grote massa -van de leden niet voldoende of in het geheel niet functioneert. En mis schien moet inen er daarom wel meer dan één hebben'. Hoedemaker Over het boot-afhouden wat betreft de hervormden, schrijft de scriba van de synode, dr. H. B. Weijland, in Ons Kerkblad (classes Arnhem en Ede): 'Wat de gereformeerde synode nu be- sioten heeft, is, dat zolang er geen duidelijkheid over de positie van m.n. de vrijzinnige theologie komt, van een samen-groeien tot één instituut geen sprake kan zijn. Men versta mij wel: Niet dat de gereformeerden van uit een zekere hoogheid (alsof er bij henzelf niets aan de hand zou zijn) nu een oordeel willen vellen over de herv. kerk. Het gaat er ook niet om, dat wij vrijzinnigen niet christelijk zouden willen behandelen. Er is zelfs iets te zeggen voor het woord van Hoedemaker 'samen zijn wij ziek ge worden, wij moeten nu ook samen ge- zend worden'. Maar wij weigeren een dialoog aan te gaan met de zieke. Daar ligt nu precies de kwestie. De koers is dus voorhands: Wèl samen op weg, wèl samen aan het werk - daarom werd dan ook besloten om de zendingsbladen van beide kerken te coördineren - en dan later zien of er sprake kan zijn van een meer inéén- groeien van beide kerken'. NED. HERVORMDE KERK Bedankt: voor Monster: A. Vlietstra tM1 Doornspijk; voor Hoevelaken: E. Ben Vergunst te Capelle a.d. IJssel. (ge GEREF. KEKKEN Beroepen: te Hillegersberg-Terbregf (voor wijk Ommoord in samenwerkii met de herv. gemeente): R. Molemaki te Sittard. Aangenomen: naar Amstelveen-Buiti veldert: mej. E. G. van Egmond, pi alg. dienst evangelisatie te Baarn. Aangenomen: naar Holten: G. W. IL .Peddemors te Amersfoort. f CHK. GEREF. KERKEN Beroepen: te Boskoop: W. F. Kruii kand. te Apeldoorn. Aangenomen: naar Zaandam: J. dl Jong te Emmeloord. Jet Geeraerts. Verhalen. Mantea ii 1973. Gebonden, 198 blz. ƒ19,90. e] In deze bundel verzamelde de succee rijke Vlaamse schrijver dertien verh La len, geschreven in de periode va 0i 1961 tot 1973. Voor een deel stonde zij al in do bundels De troglodiete (1966) en Indian Summer (1969). A a leen de laatste vier zijn nooit eerdir gepubliceerd in boekvorm. Die vil beschouwt Geeraerts blijkens zijn ve antwoording bij deze uitgave als 'vi 'e geroefeningen in voorbereiding tiPU Gangreen 3'. Zijn lijvige Gangreen-d >r len, die veel stof hebben doen ome waaien, verschenen in '68 en '72. Ga green 1 (Black Venus) telt al zo10 dertien drukken. Geeraerts' schrijve schap is ondanks dit grage lezen a: kritiek onderhevig. Die kritiek ge li11 minder zijn vakmanschap - hoew k daaraan ook getwijfeld wordt - ma: w meer de 'boodschap' de 'inhoud' vjP« zijn werk. Ook in het eerste verhak bijvoorbeeld van 'Verhalen' vinl h weer zo'n typerende vermengii w plaats van geweld en mannelijkhei E Een blanke gaat op buffeljacht en t cl dens die jacht denkt hij voortdurei li aan zijn minnares. De stier waan ia gejaagd wordt gaat slechts moeizaa ai dood en de uiterste inspanning waart mee de jager - en zijn negerhelper het dier tenslotte neerleggen, kern merkt hun behoefte aan potenti m Hard en mannelijk, in een lijfeli; i' spel op leven en dood, gedragen zie Geeraerts figuren en daar zitten bi^ denkelijke kanten aan, tenminste aai de wijze waarop Geeraerts over dlH dingen schrijft. e Een tweede kritiekpunt: Geeraertjb stilistisch vermogen. Ilc schreef al d ti niemand zal beweren dat Geeraer I niet kan schrijven, maar een wat s cuurdere stilering zou zijn werk todg goed doen. Uit deze verhalen wou k dat manco nog niet eens zo duidelij k alsof beperking in omvang heel goeji is voor een schrijver als Geeraert i die wanneer hem een groot boek voc i ogen staat de pen zo lustig voert dij stromen taai ons dreigen te overspo len. Maar goed, in elk geval geejj schrijver om over te slaan, deze Gee j aerts, en de bundel 'Verhalen' lijl l me een goede introductie. j T. v. 1 ZUIVER VAN HART EN VUIL VAl HANDEN, door prof. dr. G. C. va i Niftrik en hoofdaalmoezenier F. J. A. Sampers. Uitgave J. N. Voorhoev 1 te Den Haag. 63 blz.; 8,90. Lezingei over de verhouding van het christo lijk geloof tot het handelen van elk dag, gehouden kort voor het overli, den van prof. Van Niftrik voor he verbond van christelijke werkgevei (dat staat niet in het boekje).

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1974 | | pagina 2