Family in Heaven: 'n machteloos stuk deVeluwti Stampvolle zalen voor Cage en Stockhausen Magnifiek concert Northern Sinfonia 'Zevende' werkte onweerstaanbaar VORM EN KLEUI Ontruiming paviljoens zal niets oplossen 'Clubtrainers bij zwemmen meer zelfbewust' Lodewijk de Boer vergreep zich .124.90 Verkrijgbaar in de boekhandel Wat vindt u van het GETUIGENIS. TROUW/KTOAlRTUr MAlANDAG 18 1974 KÜNST/BIXNENLAND T6/S door Jac. Kort AMSTERDAM Er bestond gistera vond gelegenheid om kennis te maken met de Northern Sinfonia of England, een sinds twaalf jaar bestaand orkest van 27 (zoals het programma terecht zei) 'voortreffelijke instrumentalisten' en bovendien met de 31-jarige Israëli sche dirigent, Yoav Talmi, die met in gang van september 1974 tot artistiek directeur en dirigent van het Gelders Orkest te Arnhem is benoemd. Van de werken die het orkest deze avond vertolkte Watermusic van HSndel,Symfonie nr 83 (La Poule) van Haydn en Verklarte Nacht van Schönberg is vooral het laatste uit nemend geschikt om orkest (in dit ge val alleen de strijkers) en dirigent op hun artistieke en technische vermo gens te toetsen, want de componist heeft waarlijk alles in het werk ge steld om de poëtisch-mystieke sfeer van Richard Dehmels gedicht in een sensitieve muziek, vol klankschakerin gen en veelkleurige orkesttinten te 'vertalen'. De manier, waarop de Northern Sin fonia of England 'VerklSrte Nacht' vertolkte, kan niet anders dan magni fiek genoemd worden. Iedere nuance kwam tot haar recht, elk detail had zijn plaats en de spanning verslapte geen seconde en dat in een werk, dat zonder onderbreking een half uur duurt. Het is duidelijk, dat dirigent Yoav Talmi, die het werk zonder partituur leidde, in deze prachtige uitvoering een belangrijk aandeel had, door zijn rustige, maar uiterst doelbewuste di rectie. Wat dit betreft, mag men in Arnhem hoge verwachtingen van deze jonge kunstenaar koesteren. De Franse pianiste, Michèle Boegner trad als soliste op in het Pianoconcert in A grote terts (K.V. 488) van Mo zart Zij deed dat in een vertolking, die eerder ferm dan week genoemd kan worden, die in de Finale zelfs enigszins stoer aandeed, maar waarin toch in het Adagio een grote rust kon worden waargenomen en die getuigde van een persoonlijk inzicht Het orkest nu aangevuld met enige zeer goede blazers, zorgde voor een uitstekende in het klankgemiddelde passende begeleiding. door Piet Visser AMSTERDAM Moet muziek altijd maar als probleem-materie de zalen ingeslingerd worden? PvdA-KamerUd bij demonstratie: UTRECHT De PvdA is tegen ontruiming van de paviljoens v Dennendal. Het zal een grote druk op de pupillen leggen en ni oplossen, integendeeloverplaatsing van de pupillen naar eb11 verstrekt alleen maar de tegenstellingen en schept nieuwe blemen. Aldus het PvdA Kamerlid J. C. van der Doef, na afloop van de demonstra tie voor het behoud van Dennendal zaterdagmifdag in de Utrechtse bin nenstad. De heer Van der Doef, die partijbestuur en Tweede Kamer-frac tie vertegenwoordigde, sprak zich uit voor de commissie-Langmeijer, die deze week door staatssecretaris Hen driks van volksgezondheid is be noemd. Hij betoogde dat naar zijn mening de- commissieleden niet uitsluitend tech nische uitvoerders zijn van de op dracht van de staatssecretaris en dat ze ook zelf zullen moeten bezien of ontruiming van de paviljoens nog no dig is. Aan de demonsttratie namen tussen de er. 700 en 800 mensen deel, onder wier halve het Kamerlid Van der Doef, het Kamerlid Drentth (PvdA), C| Muller, de meeste van de zeven I slagen stafleden, personeelsleden 1 de Willem Arntszstichting en vele den van politieke en maatschappeli, organisaties, die de vernieuwingen het gebied van de zwakzinnigena in Dennendal steunen. De demons tie had een uiterst rustig verloop duurde ongeveer drie kwartier. Na afloop van de demonstratie zeil van de ontslagen stafleden, JanT der, te verwachten dat de voorf men evacuatie van drie Dennendl viljoens niet door zal gaan, omdaL rekende cp het gezond verstand! de leden van de commissie LangeiJ Hans Kox wordt artistiek leider Concertgebouworkest HAARLEM De 43-jarige componist- dirigent Hans Kox is benoemd tot ar tistiek leider van het Concertgebouw orkest als opvolger van dr. Marius Flothuis. De benoeming van Hans Kox gaat officiëel in op 1 september a.s. de vertrekdatum van dr. Flot huis, mar hij zal wel geruime tijd eerder in dienst treden in verband met de taakoverdracht. Hans Kox die sinds anderhalf jaar een dergelijke functie, maar dan als part-time job, bij het Noordhollands Philharmonisch Orkest heeft, werd op 19 mei 1930 in Arnhem geboren. Hij kreeg zijn opleiding bij Jaap Spaan derman (piano) en Henk Badings (compositie). Hij werd voornamelijk bekend als componist; van zijn al ta melijk omvangrijk oeuvre worden re gelmatig werken in binnen- en bui tenland uitgevoerd. Als dirigent treedt hij meestal op bij uitvoering van eigen composities. Desgevraagd deelde hij ons mede dat bij een veel omvattende functie als die in Amster dam van eigen creatief werk tot zijn spijt niet zo veel meer zal komen. De aangeboden werkkring was echter zo aanlokkelijk dat hij meende dit offer wel te moeten brengen. UTRECHT (ANP) 'De clubtrainers moeten meer zelfbewust worden. Wan neer ik zeg, dat we bij de Europese kampioenschappen tien medailles kun nen halen, dan wordt er gelachen. Maar waarom zou Nederland dat niet kunnen? Daaraan moeten we allemaal meewerken.' KNZB-bondsadviseur Bert Sitters heeft dit tijdens een zwem- discussiedag verklaard. Sitters, die zijn taak tweeledig zag: als bondscoach, waarbij de prestatiesport centraal staat, en als bondsadviseur (het leiden van cursussen, contact onderhouden met de clubtrainers en research), pleitte daarbij ook voor een groter aanzien van de clubtrainers en tevens voor een grotere betrokkenheid bij het bondswerk, door hen bijv. mee te ne men naar internationale wedstrijden, wat overigens reeds op beperkte schaal geschiedt, opdat zij ervaring kunnen opdoen. 'Door de clubtrainers uit de schaduw te halen kan dit het zwempeil in zijn totaliteit ten goede komen,' zo betoogde Sitters, die voor de zwemmers en zwemsters mental training als een noodzaak zag, welke niet losgekoppeld kan worden van de iwemtraining. 'We weten er eigenlijk nog te weinig van. Een onderzoek hiernaar vraagt geld, maar helaas, dat ls er niet' Voor ons hoeft dat niet. Ook niet in de Grote Zaal, evenmin door het Concertgebouw-Orkest. En dan ls er nog een ruim veld tus sen de pop-muziek en de Zevende van Beethoven om een variatie van ont spannende kunst voor te schotelen zonder dadelijk bij een al te lichte muze terecht te moeten komen. Er w&s inderdaad zaterdagavond (èn zon dagmiddag weer) die fantastische, vreugdevolle 'Zevende'. Terwijl ik dit schrijf hoor ik de men sen in de zaal (via de radio dan) dit stuk uit-applaudiseren en jubelend Haitink bedankén voor zijn laaiende uitvoering van dit onverwoestbare werk. Als altijd onderga je het op een onweerstaanbare manier en het sleept je mee boven alle eigen laten we zeggen: 'aardse' gedachten en ge voelens; het opent ondenkbare verten van licht. In het begin klonk alles wat ruig en hard, elders werd het mild en sereen; maar altijd met een leidende beheersing die niets aan het toeval overliet. Dit alles was mijn in druk van nè de pauze. Het concert was geopend met als Concertegbouw-orkest-noviteit de tienjarige 'Piccola musica concertata' die Lex van Delden indertijd als een opdracht voor het Kunstmaand-orkest had geschreven. Het is een prettig stuk picturale muziek met bijna-ro- mantische, toch wel expressieve melo dieën, verrukkelijk en perfect gebla zen door de drie trombones van Kees Blokker, Jackues Banens en Henk van Bergen, begeleid door drie pauken en het strijkorkest. Ter afwisseling volgde Debussy's 'Pré lude l'après-midi d'un faune, dat na 80 jaar nog steeds boeit door zijn fa scinerende kleuren en golvende melo dieën; om vóór de pauze te slui ten met vijf aria's van Mozart. Drie ervan alweer noviteiten op dit podi um, in een fraaie techniek en leuke voordracht daar vroegen de teksten om! gezongen door Dietrich Fi- scher-Diéskau. Door deze bekwame zangtechniek en de volledig aangepas te begeleiding werd dit programma- nummer een stuk ouderwetse vrolijk heid van integere en hoge kwaliteit. En daarna die 'Zevende* vol vreugde! Wat wil men meer! Roelant Radier, Paula Petri en Henk Votel in Familly in Heaven. AMSTERDAM Vrijdagavond ging in Amsterdams Brakke Grond de eerste voorstelling van Family in Heaven. Lodewijk de Boer die de theatrale 'family' in doel vier liet uitroeien was voor een, over bodig, vervolg aangewezen op een soort hiernamaals. Dat verleidde hem tot uitzinnig trappen tegen het povere beetje (rooms) geloof, dat hem toch niet werd bijgebracht. met voortreffelijks foto' door JAC. GAZENBEEK Een van de beste kenners van de Velui legt dit luisterrijke land tussen Randmejè en Rijn in al zijn schoonheid en rijkda voor u open. Dit boek van Gazenbeek is het resula van een leven lang verkeren temidden v de natuur en de mensen van zijn geb< testreek, van talloze zwerftochten noord naar zuid, van oost naar west, I van veelvuldig speuren in de historie. Een rijk gevarieerd beeld van alfl wat de Veluwe te bieden heeft Men kan en moet soms kritiek hebben op wat sommige mensen van het ge loof niaken, of hoe zij het misbrui ken, maar Lodewijk de Boer gaat te keer tegen wat hij er zelf van maakt. En dat moet ik hier wel even weerge- ven. De 'heaven' (hemel) van De Boer is een huiskamertje met ouder wetse meubels en thee op het lichtje. Het mannetje (Henk Votel) dat daar de baas, de vader, speelt is een krui sing van Charley Chaplin, Hitler, Dra- cula, en een bij buien machteloos schreeuwende krankzinnige.' Wat dan klopt. Wie zo voor god denkt te spe len moet gek zijn. De zoon (Roelant Radier), Jezus dus, is een apathische slungel, die niets meer wil dan, ver geefs, masturberen op de divan, waar van hij telkens epileptische aanvallen krijgt. De moeder (Paula Petri) loopt sensueel te zeuren over ene Elsje, die zij nog hoopt te krijgen. Cocki Boon stra komt af en toe als een moeder overste denkbeeldige internaatmeisjes toespreken. De twee broers van de 'fa mily1 Huib Broos en Cees Linnebank, die er binnen rollen, begrijpen er te recht niets van en raken gaandeweg al hun praats kwijt. Hun zusje, Marti- ne Crefcoeur, daarentegen begint voor het eerst te praten. En Paps, Wim Kouwenhoven, is na zijn dood nog de zelfde schijnheilige schurk. Er wordt in de 'heaven' nog altijd bar gevloekt en geraasd, niet alleen door de 'family* die nu eenmaal a-sociaal was, maar ook door de anderen. In het platste Nederlands. Een woord als scheet bijvoorbeeld vliegt grif uit alle monden. Er wordt gescholden en ge- voohten en er is er niet één vrij van hysterische buien. Het is bekend dat Lodewijk de Boer als regisseur zijn spelers heel -'er krijgt in die hevighe den. Daarbij gebruikt hij allerlei the atereffecten: goede eigen, op de altvi ool gespeelde, muziek die te hard wordt versterkt; toneeldonder en - bliksem, wind, rook, licht- en geluids spelletjesde hele hocus-pocus, waarbij bijvoorbeeld ouderwets diabo lisch doende illusionisten meisjes doorzaagden of lieten zweven. Het valt niet te ontkennen dat De Boer en zijn medewerkers hiermee tot opvallende brokjes heftig theater ko men, maar niet te slikken is de hoog moedige pretentie van een warhoofd, die zijn uitvoerige toelichting begint met 'Family in Heaven' is een poging om een multi-interpretabel Kristelijk Godsbeeld naar aarde te halen' en daarmee neerhalen bedoelde. Maar hij kon er niet bij. Hij smeet in het Wil de weg, en grof, met onbegrepen uit spraken, onverteerde stukjes geschie denis, ondoordachte filosofietjes over dood en eeuwigheid, en willekeurige verzinsels. Hij doordacht niet en be toogde niet Hij schreeuwde maar wat. Hij begreep te weinig en ver greep zich. En eindigde machteloos met een verzuchting, dat er niets ver andert en alles weer opnieuw begint. Als je dan ziet en hoort wat hij alle maal overhoop haalde om het wat te doen lijken denk je, onwillekeurig in De Boers idioom: hij belazert de kluit. Waarbij het sterk lijkt op een moed willig onvolwassen aansturen op sen satie, een rel, een schandaal. Als het daartoe kwam zou het niet verstandig zijn. Want treffend symbolisch voor De Boers vertoning lijken mij de ver woede machteloze pogingen tot zelfbe vrediging (van de zoon in het stuk). Beschouwingen van: Het Getuigenis, het geschrift dat een aantal vooraanstaande figuren uit de Nederlandse Hervormde Kerk publiceerde, nader bezien. Prof. Dr. J. N. Bakhuizen van den Brink Dr. Qkke Jager Drs. H. de Jong Drs. A Noordegraaf Ds. J. Overduln Ds. J. H. Velema Ds. W. W. Verhoef Prof. Dr. J. Verkuyl Met de volledige tekst van het Getuigenis Paperback f 9.90f uU ZOMER KEUNING -WAGENINGEN Verkrijgbaar in de boekhandel HET ACTIVEREN VAN CREATIEVE EXPRESSE door AB.DEBROUWER door R. N. Degens AMSTERDAM John Cage en Karlheinz Stockhausen hebben dit weekeinde een groot aantal lief hebbers van eigentijdse muziek op de been gebracht. In Nijmegen, Middelburg. Utrecht, Amster dam, Den Haag en Groningen heeft de zangeres Ueana Melita met een groep spelers een bewerking van de 'Songbooks' van John Cage ten tonele gebracht, en in Amsterdam, Den Haag en Utrecht was Karlheinz Stockhausen zelf, met een aantal getrouwen en een indrukwekkende hoeveelheid ap paratuur, aanwezig voor de uitvoering van een drietal van zijn werken. In Amsterdam waren er stoelen te weinig om alle belangstellenden in de kleine concertgebouwzaal (vrijdag. Ga ge) en de Bachzaal (zaterdag, Stock hausen) een zitplaats te geven. Ueana JJelita en Mark Furneaux had den de negentig onderdelen van de twee Songbooks van Cage volgens de zeer veel vrijheid latende aanwijzin gen van de componist uitgewerkt tot een voorstelling van 'Vijf kwartier zang, dans, muziek, mime, show, gags' zoals was aangekondigd. Waarbij ver geten was te vermelden dat het 'la chen, gieren, brullen' moest worden. Want dat was duidelijk de teneur van deze vertoning, waarin vooral na de pauze parodie en persiflage de boven toon voerden. Hoeveel echte Cage er in het Melita-filter was achtergeble ven valt moeilijk te beoordelen; het aftreksel was vooral in het begin erg waterig; maar ook de onversnede nCa- ge is niet ieders smaak. Het zou dus best kunnen dat de minst pittige pas sages het meest authentiek-Cage wa ren. In elk geval hebben Ileana Meli ta, Mark Furneaux, Simone Schouten, Dorien Baerend, Galia Gil, Garmt Knollema, Marianne Hile» Mieke Lod der, Theo Bles en Susy met ken nelijk plezier, in gekke costuums mu sicerend en acterend een kolderièke vertoning gegeven waarvan in kort bestek geen beschrijving te geven valt. Misschien wel een bewijs dat het echt goed gek was; geheel volgens plan. Want meer was er kennelijk niet mee bedoeld. Dat is a!£^3 heel anders bij Karlheinz Stockhausen. Die begon dan zaterda gavond in de Bachzaal wel met een luchtige mondelinge toelichting, waar in zelfs een anecdote over een Franse filmactrice die hij eens contactmicro foons op het fraaie naakte lichaam ge drukt zou hebben, teneinde haar op gewonden reacties hoorbaar te maken; maar het werd toch, zoals te verwach ten was, een dood-ernstige, lange avond. Begonnen met een stuk uit 1964 'Mikrofonie I' waarin inplaats van een filmster, een tam-tam van on geveer twee meter middellijn door vier mannen met de meest uiteenlo pende voorwerpen geslagen, gekitteld en gestreeld wordt, terwijl de reacties door een contactmicrofoon worden op genomen en via een imposante regel- apparatuur door vier luidsprekers (rondom opgesteld) hoorbaar worden gemaakt Stockhausen wilde daarmee destijds (en nu kennelijk nog) nog nooit gehoorde geluiden tot een com positie verwerken. Hoewel er hier en daar wel wat van te horen is dat je niet direct kan thuisbrengen, zijn de meeste geluiden zeer associatief en na vijf minuten, vanwege hun algemeen galm-karakter, niet meer zó boeiend. Zodat iedereen in de zaal na vijftien minuten onrustig wordt en de 33 mi nuten die het stuk duurt wel drie uren lijken. SCIENCE FICTION Puur geluidslaboratorium werd na de pauze gepresenteerd met 'Pole' uit 1970. Als twee figuren uit een scien cefictionverhaal die onbeweeglijk en onaandoenlijk wereldrampen veroorza ken, zitten daarbij twee spelers van het ensemble aan een electrochord en een electronium, bijzonder onheilspel lend uitziende apparaten uit het arse naal van Stockhausen. De gil- en kras- geluiden zijn dienovereenkomstig. En tot slot was er van de veelzijdig beperkte klankfan tast Stockhausen een stuk 'intuïtieve muziek', getiteld 'Ceylon', een onderdeel van een 17-de- lige 'Zyklus filr kommende Zeiten'. Met de meester zelf aan de twee-velli- ge trom, en verder met o.a. piano, Karlheinz Stockhausen tam-tam, bellen en electronische appa ratuur werd dit toch nog het boeiend ste want ook kortste stuk van een programma waaraan nog mee werkten Peter Eötvös. Joachim Krist, Aloys Kontarsky, Tim Souster en Ha- ral d Bojé. Zij behoren tot de secte- achtige groep waarmee Karlheinz sinds enkele jaren de wereld via on telbare concerten en grammofoonop namen zijn muzikale heil brengt, want hij meent dat (zijn) nieuwe klanken de mens zichzelf beter zullen doen leren kennen. Stockhausen zelf is daar kennelijk immuun voor; hij weet niet meer van opihouden. Handenarbeid op een nieuwe manier. Van a tot z gericht o j ontwikkeling van de persoonlijke originaliteit. Ab de Brouwer maakt u vertrouwd met tal van aantrekki s technieken en leert u gebruik te maken van vele soorten n u riaai. Zijn aanwijzingen zijn glashelder. En de tekeninga i foto's, waarvan vele in kleur, iaten u prachtige voorbeeldei pi „vrije expressie" zien. Een rijke overvloed van stimuler a ideeën. Vaak ongelóóflijk goed. Met dit boek als hulpmiddel en inspiratiebron komt i moeeliikheden e'9en flaa'e- artistieke werkstukken die u voldoening en e vreugde schenken. 232 groot-formaat bladzijden, met 165 tekeningei» foto's in zwart/wit en in kleur f 39.90 „Vorm en kleur" is verkrijgbaar In de boekhandel" EEN BOEK VAN ZOMER KEUNING - WAGENING Een wereld van creatieve

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1974 | | pagina 6