Politie Zuid-Korea
arresteert elf
kerkelijke leiders
Jeruzalem, heilige
stad voor wie?
fllBlllSl
Zending islam stijgt
met olieprijzen
Vandaag
Trouw
Kwartet
Ook hervormde
kritiek op
opzet IKON
Benzinehamsteraar tot
25 boete veroordeeld
Rijken en Dieven
Godsdienst populair
in Joegoslavië
Omgekomen bij botsing
Spanje telt 183 niet-
katholieke groepen
Dl ie uwe boeki
TROUW KWARTET DONDERDAG 14 FLBKliYRl 1974
KERK
Van een onzer verslaggevers
SEOEL De politie van Zuid-Korea heeft elf jonge predikanten gearresteerd, die werkzaam waren
onder de armsten van de Zuidkoreaanse bevolking. De predikanten waren in verzet gekomen tegen
het verbod van president Park Tsjoeng Hie om kritiek te leveren op de Zuidkoreaanse grondwet.
Op 17 januari gaven de elf leden van
het industriepastoraat een verklaring
uit, waarin zij stelden dat het verbod
van de president als doel had de be
volking te misleiden, dat er vrijge
sproken zou moeten worden over een
herziening van de grondwet en dat de
democratie hersteld zou moeten wor
den.
Op 20 januari reageerde de Zuidkore
aanse vakbondsfederatie met een ad
vertentie in de pers. waarin zij meld
de dat sommige predikanten onrust
zouden stoken onder de arbeiders en
waarin tevens werd gedreigd dat de
vakbeweging aan deze activiteiten een
einde zou maken.
'Geestelijken moeten aich met hun ei
gen werk bezighouden', schreef de
vakbeweging, 'en anders moeten zij
bun godsdienst loslaten en zich direct
inlaten met de vakbeweging, de poli
tiek of het sociale leven. Zij moeten
een duidelijke positie innemen en
zich niet langer mengen in de vakbe
weging'.
Ontbinding
De gemeenschappelijke protestants-ka
tholieke werkgroep inzake arbeidspro
blemen gaf hierna een resolutie uit
tegen de koreaanse vakbondsfederatie
gericht
De gemeenschappelijke werkgroep
President Park Tsjoeng Hie
stelde dat in talrijke gevallen de bur
gerrechten van arbeiders door de vak
beweging worden geschonden en dat
de federatie en de bond van textielar
beiders zouden moeten worden, ont
bonden.
De gemeenschappelijke werkgroep
noemde een aantal voorbeelden van
ernstige schending van de burgerrech
ten van de arbeiders. Arbeiders wer
den geslagen, ontslagen, mishandeld,
vermoord en kregen schade aan hun
ogen. Het toppunt van terreur onder
de werknemers bereikte de directeur
van een textielfabriek, die moorde
naars huurde om een arbeider te do
den met een schroevendraaier.
Excuus
De werkgroep eiste van de vakbewe
ging dat deze excuus zou aanbieden
aan de werknemers omdat zij niets
deed tegen deze misstanden.
De dag nadat de verklaring van de ge
meenschappelijk protestants-katholie
ke werkgroep werd uitgegeven wer
den de elf gevangengenomen. Het zijn
een onderwijzer, twee predikanten en
acht vicarissen. Er bevinden zich nu
in totaal dertien kerkelijke voorman
nen in de gevangenis, twee andere
predikanten werden reeds eerder dit
jaar gearresteerd.
De namen van de gearresteerden zijn:
Yoon Suk Kyu (26). ds. Kim Kyong
Nak (39). Lee Hae Hak (29). Kim Jin
Hong (33). Lee Kju Sang (35). Park
Yun Soo (29), Kim Sung II (32),
Hong Gil Bok (29), In Myong Jik
(28), ds Lim Shin Young (32) en
Park Chang Bin (30). Eeerder werden
gevangengenomen: ds Chang Joon Ha
en ds. Baik Kee Wan.
Vesper (3)
De reactie van de heer A. J. Klei op
de t.v.-verperdiensten geeft ook mijn
gevoelens grotendeels weer. Hoewel ik
hoogliturgische kerkdiensten op prijs
stel, meen ik, dat deze vespers een
zeer kunstmatige ihdruk maken. Ik
begrijp trouwens helemaal niet waar
om gewone kerkdiensten niet
geschikt zouden zijn voor uitzending.
Ik geloof, dat IKOR-CVK er het beste
aan doen om weer ochtendkerkdien
sten uit te zenden. Tenslotte is de
kerkdienst het brandpunt van activi
teit van de kerk.
H. I. Ambacht
P. Kors
De redactie behoudt zich het recht
voor haar ter opname in deze rubriek
toegezonden meningsuitingen verkort
weer te geven. Bij publikatie wordt
met de naam van de inzender onder
tekend. Brieven kunnen worden ge
stuurd aan het secretariaat hoofdre
dactie Trouw/Kwartet, postbus 859.
Amsterdam.
Vesper(4)
Vesper (1)
Met interesse heb ik de artikelen van
C. G. van Zweden en A. J. Klei over
vesperdiensten gelezen. Ook ik ben
geboeid door de vesperdiensten en
vind het niet alleen een goede kerk
dienst via de t.v. maar ook een grote
inspiratiebron voor de liturgie van do
plaatselijke kerkdiensten. Ik kan mij
voorstellen dat deze t.v.-diensten ui
termate goed voorbereid worden. Gtv
bruikmakend van het medium televi
sie is het voor velen mogelijk een
kerkdienst in de huiskamer te bele
ven. dankzij de goede voorbereiding
van alle mensen die meewerken aan
de uitzending van een vesperdienst.
Rotterdam
J. A. van Arkel
Vesper(2)
Reeds jarenlang volg ik de verschil
lende kerkdiensten via radio en t.v. ik
kan U wel zeggen', dat vooral de dien
sten uit de Doopsgezinde Vermaning
tc Westzaan een diepe indruk op mij
hebben gemaakt. Ik kan er niet, zoals
de heer Klei, iets sjieks in ontdekken,
integendeel, ik zie alleen maar heel
gewone mensen voor mij, die ernstig
proberen deze dienst met orde op het
scherm te laten verschijnen, een goed
bijbels gegeven, dacht ik.
Sasscnheim
W. Krop-v. d. Berg
De Rotterdammer
Nieuwe Haagse Courant
Nieuwe Leidse Courant
Dordts Dagblad
Uitgaven van
B.V. De Christelijke Pers
Directie:
Ing. O. Postma,
F. Diemer.
Hoofdredactie:
J. Tammlnga.
Hoofdkantoor B.V. De
Christelijke Pers: N.Z.
Voorburgwal 276- 280,
Adam. Postbus 859.
Telefoon 020-22 03 83.
Postgiro: 26 92 74. Bank:
Ned. Midd. Bank (rek.nr.
69 73 60 768). Gem.giro
X 500.
Het bespreken van kerkdiensten is
een rare protestantse gewoonte, die
voorbijgaat aan het doel van zulke
diensten. Men kan er echter vrede
mee hebben, zeker als het 'van binnen
uit' gebeurt en als daarbij op liturgi
sche problemen serieus wordt inge
gaan. Niets van dit alles echter in de
bijdrage van de heer Klei. Hij vindt,
dat in de vespers maar eens boeren
gelaten moeten worden, dat er stoelen
moeten omvallen enz.De heer Klei
weet cr gewoon niets van.
IJsselstein
D. B. van der Waals
C. M. G. van der Waal-Seinen
Vesper (5)
Dank u wel, IKOR voor de vespers op
zondagmiddag! Ze zijn een verade
ming. Ik sla er nooit een over. Wie
naar deze vespers nog nooit heeft ge
keken, die mag spijt hebben. Hij
heeft iets moois gemist Ik wens u
van harte sterkte toe. Laat u niet ont
moedigen!
Wateringen
H. Bulthuis-Souisen
Korps mariniers (2)
De besehuldigingen van de VVDM en
de defensie commissie van de PvdA
aan het adres van de mariniers heb
ben slechts één doel: het korps mari
niers te torpederen, omdat dit het
enige onderdeel van de strijdkrachten
is. dat zij tot nu toe niet hebben kun
nen ondergraven. Een laaghartige fa
scistische actiemethode.
Amsterdam
H. W. Berkhout
Korps mariniers (3)
Het commentaar 'Discipline' (1) in
Trouw-Kwartet van 9.2.1974 is naar
mijn mening onoordeelkundig en on-
zurgvuldig. Op welke 'bewezen' gege
vens is het gebaseerd? Natuurlijk ge
beuren er wel eens dingen die «liet
door de beugel kunnen (maar dan
ook meestal niet gaan).
Hilversum
K. Jaan.ma
Links of niet?
Of dr. K. van Dijk van de WD zou
hebben beweerd, dat De Tijd een
linkse krant was geworden; zijn frac
tie maakt bezwaar tegen steun, omdat
de redactie de abonnees zou hebben
weggeschreven, maar even later blij
ken, volgens dezelfde Van Dijk.
hoofdartikelen uit NRC, De Tijd, Het
Parool, de Volkskrant en Trouw-
Kwartet verrassend gelijk en gewoon
onderling uitwisselbaar. Dan kan het
niet kloppen, dat De Tijd z'n lezers
weggeschreven heeft, terwijl dat feit
niet geconstateerd is bij de Volks
krant, een krant uit dezelfde katholie
ke wereld afkomstig; en kan het- ook
niet kloppen, dat De Tijd dan zo'n
linkse krant is, want NRC staat wel
anders bekend en Het Parool is nu
ook niet zo meteen een stokpaardje
van links Nederland.
Emmeloord Erik S. Korthof
Zie voor meer brieven
pagina T16/K18
DEN HAAG De plannen voor de
oprichting van een nieuwe interkerke
lijke omroep (IKON) waarin bet
IKOR en het CVK zouden opgaan
komen volgende week niet aan de
orde in de hervormde synode.
Dat was wel de bedoeling, maar in
het moderamen van de synode bleken
vragen te leven, die ernstig genoeg
waren om nu nog niet zonder meer te
beslissen over de ontworpen statuten
en reglementen.
Het synodemoderamen heeft in de
ontwerpteksten een vrij groot aantal
kleine en grotere wijzigingen voorge
steld, die alle bedoeld zijn om de zeg
genschap van de kerken te verdiepen
over de wijze, waarop de nieuwe
stichting de toebedeelde zendtijd ver
zorgt.
Totdat de hervormde synode anders
oordeelt, menen de hervormde leden
van het IKOR-bestuur daarin namens
de hervormde kerk verantwoordelijk
heid te vervullen. Het moderamen
van de hervormde synode wil in deze
periode van onderhandelen over het
nieuwe statuut niet de programma
mogelijkheden besnoeien, maar pogen
een structuur te vinden, die de nieu
we stichting en de kerken dwingt,
met de wezenlijke vragen voortdurend
en in een brede groep bezig te zijn.
ZEVENBERGEN De kantonrechter
van Zevenbergen, mr. J. H. Saelman,
heeft een benzinehamsteraar uit Oud-
Gastel veroordeeld tot 25,boete
en verbeurdverklaring van de in be
slag genomen honderd liter benzine.
De verdachte, de 58-jarige T.V. had in
verband met de benzinedistributie
twee vaten van elk vijftig liter benzi
ne opgeslagen in een wagenloods.
ADVERTENTIE
Deze week in
Hervormd Nederland o.a.:
Alternatieve geldbeleggingen.
Daagt er vrede in het
Midden-Oosten?
De vastenbrief: ten strijde
tegen fatalisme.
Theologiestudenten in
motivatie-crisis.
Vesper: Een proef om ere
dienst en t.v. te verenigen.
Ik abonneer
mij op/vraag
een
proefnummer
van
Hervormd
Nederland.
WOONPLAATS
GIRONUMMER
Abonnementsprijs 21,per
half jaar; 42,per jaar. Abon
nementen kunnen elk ogenblik
ingaan.
Bon ingevuld in BLOKLET-
TERS in envelop (zonder
postzegel) verzenden aan:
Hervormd Nederland.
Antw.nummer 1776, Den Haag.
Kandelaar op de berg Sion, de grens tussen het oude en nieuwe Jeruzalem.
door ds. F. Mooi
Is Jeruzalem een heilige plaats voor joden, moslims en christenen? Alle drie
genoemde godsdienstige groeperingen hebben heel bepaalde herinneringen aan
deze stad en aan de historie die zich daar heeft afgespeeld.
Het spreekt vanzelf dat er daardoor
een uitgesproken emotionele bin
ding bestaat niet deze plaats. Daar
komt nog bij dat de naam Jeruzalem
een duidelijke symboolwaarde heeft:
de stad van de vrede, wijzend op
een nieuwe samenleving van mensen
in het licht van het komende rijk
van God.
Tot zover is alles akkoord. Als ech
ter het begrip 'heilige stad' een veel
concretere inhoud krijgt en gaat
duiden op een rituele of zelfs heils-
noodwendige functie van Jeruzalem,
dan zullen we de christenen al
thans de evangelische christenen
moeten schrappen uit het rijtje
van heilige-stad-kandidaten. Voor jo
den cn Arabieren (moslims) is Jeru
zalem een heilige stad. Christenen
hebben geen heilige stad.
Heilig
Wie in het nieuwe testament en
ook nu Jezus Christus wil vol
gen, krijgt te maken met een merk
waardige. 'ontheiliging' van alles
wat speciaal als 'heilig' of 'gedijd'
of 'rein' gold. Zo lijkt het tenmin
ste. Men kan het ook en beter an
dersom zeggen: Alles waarmee Chris
tus in aanraking komt, en dat is in
principe heel onze wereld, wordt ge
heiligd, wordt in beslag genomen
voor God en zijn komend rijk.
En als het dan over 'heilige plaat
sen' gaat, zegt Jezus: niet op de berg
Gerizim en niet in Jeruzalem, maar
overal op aarde, waar God in geest
en in waarheid wordt aangeroepen
en gehoorzaamd dair is het heilig.
En de sabbat ('heilige tijd') is er
voor de mens, niet de mens voor de
sabbat. En de dingen en de dieren
zijn niet 'rein' of 'onrein' in zich
zelf. De vraag is maar, wat de men
sen er mee doen. Wat er uit hun
hart voortkomt Welke 'mentaliteit'
er in hen is.
Alle volken hadden en hebben
nl. de neiging om bepaalde plaat
sen, dingen, personen, tijden, hande
lingen, heilig te verklaren. Deze din
gen worden dan ervaren als dragers
van bijzondere 'macht'. Ze worden
voorwerpen van verering en van
verwachting, van angst vaak ook. Zè
worden onaantastbaar, ze staan
in tegenstelling met gewone of pro
fane zaken en personen in direct
contact met de goddelijke wereld. In
de Joodse traditie is dit sterk het
geval met de sabbat, met de tempel
en de prieser, en inderdaad ook
met de stad Jeruzalem.
Geestelijke strijd
Tegelijkertijd moeten we constate
ren, dat er in het oude testament
vanaf de eerste bladzijde (het schep
pingsverhaal) en verder steeds door
een geestelijke strijd wordt gestre
den tegen alle mogelijke 'religie' in
de zin van verering van of angst
voor heilige zaken. Daarom is
het scheppingsverhaal zo'n revolutio
nair bericht. Voor alle volken waren
zon en maan en sterren en moeder
aarde volstrekt heilige grootheden
of zelfs goden en godinnen.
In de bijbel zijn het gewone 'din
gen', door God op hun plaats gezet
met een bepaalde nuttige functie en
de mens krijgt de opdracht om de
aarde en alles wat er op is, te be
heersen en er verantwoord mee om
te gaan. Geen Baals dus, geen heili
ge bomen of stenen of dieren of
plaatsen. Dit alles wordt zo nu en
dan door de profeten weggehoond
en weggescholden. Op de diep-reli-
gieuze volken rondom maakte Israël
dan ook de indruk een zeer ongods
dienstig of zelfs God-loos volk te
zijn.
Het nieuwe testament gaat heel con
sequent nog enkele stappen verder
door ook de - sabbat en de tempel
niet meer zo absoluut te stellen en
het principiële verschil tussen 'rein'
en 'onrein' op te heffen. Alweer
moeten we het eigenlijk anders zeg
gen: de scheming tussen heilige
tempelgrond en profane aardè is niet
meer geografisch aanwijsbaar. Die
ligt ergens in de mensenwereld,
déér waar Gods welbehagen in de
mensen wordt aanvaard of verwor
pen. De grens tussen de gewone tijd
en de sabbat wordt niet meer ge
markeerd door zonsondergang en
zonsopgang, maar door het al of niet
laten gelden van Gods gerechtigheid
op aarde. En 'al wat God geschapen
heeft is rein'. Het verdient liefde en
respect. Alleen de mens kan het be
zoedelen en misbruiken.
Spraakgebruik
Het is merkwaardig dat er in ons
spraakgebruik nog altijd de neiging
bestaat om allerlei zaken te voorzien
van het bijvoeglijk naamwoord 'hei
lig'. Terwijl het evangelie in dit op
zicht zo duidelijk is!
Zo lezen we nog voortdurend van
'de heilige stad' of van 'de heilige
doop' of het 'heilig avondmaal'.
Waarom zouden we dit eigenlijk
doen, als de apostelen gewoon spre
ken over het avondmaal en over de
doop en over de schriften? De doop
is geen heilige handeling, maar een
geloofszaak en dat is heel iets an
ders. Evenzo is de bijbel geen heilig
boek. De Koran is voor de Islamie
ten een heilig boek en dat boek
heeft dan ook inderdaad voor hen
een heel andere functie dan de bij
bel voor (de meeste) christenen.
Het is bijbels gezien een ge
vaarlijke zaak als men de bijbel zelf
als een heilig boek zou behandelen.
Dit soort heiligheid, dat beant
woordt aan allerlei menselijke reli
gieuze behoeften, wordt in de bijbel
bestreden. Verkondigd wordt een
heiliging door geloofsverbondenheid
met Christus en zijn rijk.
Jeruzalem
Het rijk van God is wel wereldom
vattend, maar het heeft geen geogra
fisch aanwijsbare steunpunten op
aarde.
Het heeft natuurlijk alles te maken
met politiek van mensen en volken,
maar niets met het in bezit'hebben
van heilige plaatsen, ook niet van
Jeruzalem.
Zoals in het begin reeds gezegd:
voor Joden en Arabieren ligt dat an
ders, en waarschijnlijk moeilijk ge
noeg. Laten christenen en .vooral
ook de paus het niet nog moeilijker
maken, door ook nog een zekere
vorm van aanspraken te maken op
deze stad. Zij kunnen daardoor dui
delijk maken, dat vrede voor hen
bestaat in gerechtigheid en goede
verhoudingen op basis van Gods
liefde voor Joden en andere volken,
waarbij heel wat andere aanspraken
kunnen vervallen.
Ds. F. Mooi is hervormd predikant
te Haren (Gr.).
Ook baptisten houden
IKON-boot af
Van een onzer verslaggevers
SNEEK Ook de baptisten zullen
waarschijnlijk voorlopig niet toetre
den tot de interkerkelijke omroep Ne
derland (IKON).
De algemene vergadering van de unie
van baptistengemeenten in oktober
krijgt een voorstel van de (besturen
de) commissie der unie, om de nieu
we omroep eerst twee jaar positief
kritisch te volgen en daarna te beslis
sen over toetreding.
Op zaterdag 8 juni houden de baptis
tengemeenten een buitengewone alge
mene vergadering in Zwolle om te be
slissen over de situatie, waarin zich
het baptistencentrum De Vinkenhof
te Bosch en Duin bevindt. In De Vin
kenhof wordt huisvesting geboden aan
het uniebureau, terwijl het ook facili
teiten verleent aan de theologische
opleiding van toekomstige baptisten-
voorgangers.
BELGRADO Functionarissen van
de communistische partij in de regio
Kosovtka Visina in Joegoslavië heb
ben de partijleiding gevraagd, alle 'ac
tieve religie-aanhangers' onder de le
den met royement te bedreigen. Tach
tig procent van de bevolking van dit
gebied is openlijk rooms-katholiek, or
thodox of islamiet, klagen zij.
De islam bedrijft de laatste tijd al
veel grotere missionaire expansie in
Afrika en Azië. Verwacht mag wor-
dén, 'dat haar de komende jaren veel
grotere inkomsten ten dienste zullen
staan. Castro zei dit in de vergadering
van de commissie wereldzending en
evangelisatie van de wereldraad.
Wanneer men er in het verleden van
uitgegaan is, dat alle rijkdommen in
de wereld in de handen van christe
nen waren, is nu een situatie ingetre
den, die misschien directe gevolgen
Van een verslaggever
DONIAWERSTAL Op de weg van
Lemmer naar Sneek is de 25-jarige
Sije van der Veen uit Emmeloord ver
ongelukt. Hij reed met zijn auto te
gen een vrachtwagen en overleed on
middellijk.
nt
TEBINGTINGGI n£
In Tebing Tinggi (Noord-Sumat jr
een vrouw tot levenslange gevai
straf veroordeeld omdat zij, alsJ
malige presidente van de commm'
sche vrouwenvereniging erva
dacht werd aan de staatsgree41
1965 deelgenomen te hebben. Oi
alle verzekeringen van het teg$
gaat de jacht op mensen en ha^
der enige terughouding veroo
van mensen in Indonesië bij
door. Bepaalde kringen zullen b u
gelijke 'straffen' de schouders o gr
of hun instemming betuigen, <j
niet verwacht worden van de
raad van Kerken die dit jaar
karta zal vergaderen. Op z'n^
zullen daar vragen gesteld
worden. Ik ken Tebing Tinggi
jaren veertig en vijftig. LanglL
kwam ik er maandelijks doorhi
mijn tocht naar Medan, vanu1
zuiden. Een klein plaatsje tei
van de rubberplantages van de|£
concerns. Ik zie do koelies nog
arm en vrolijk. Ik zie ze vooral
door de jaarlijkse overstromin; s
de regentijd. Onze jeep kwam ei
ternauwernood door. Nog stei ^ai
het daar dus zo dat ze last 1
van overstromingen. Ik herinn
dat Barth het vaak over de ov er
mende goedheid Gods heeft, hi
ik willen denken aan de overst d
de haat van de angst Anders f01'
het niet verklaren. Wie het In#te
sche volk zelf kent weet d
vreemde machten zijn, die van
af er in gebracht moeten zijn:
venslange veroordeling voor
vrouw die acht jaar geledei
groepje vrouwen om zich hee a
omdat ze terecht ontevreden
over hun lot. Mag dan tegen c
nisten alles? Je vraagt je af hi
man als Solsjenitzin daarove
denken. Heeft hij juist zulke p
ken niet gewraakt?
NED. HERV. KERK
Beroepen te Den Haag (toez.):
Wilzing te Boxmeer; te Bev p
(buitengew. werkz.): drs. L.
Rijendam-Beek, kand. te Breukej31
Overleden: J. H. Chr. Israël
pred. te Vierhouten. Was prediljoi
Asch, Vleuten, Gendt, Zoelen
Vaals.
GEREF. KERKEN
Beroepen te Gouda en Harling^
de Jonge te Nijkerk; te Harde
drs. M. Kievit te Wieringerw
Den Bosch: M. v.d. Sijs, voorh
Suriname; te Klundert (2e pp) u
bergen; drs. D. de Bruijn te B
heim.
>e'
dt
BAZEL Dr. Emilio Castro van de wereldraad van kerken verwacht,
dat de verhoging van de olieprijzen tot gevolg zal hebben, dat de
missionaire activiteit van de islam veel sterker zal worden.
kan hebben voor de verhouding van
christenen en islamieten. Laat men er
daarom rekening mee houden, dat de
oecumenische verhouding en de be
reidheid tot dialoog met de andere
wereldgodsdiensten wel eens ernstig
op de proef kan worden gesteld, aldus
Castro.
MADRID Volgens gegevens van
het ministerie van justitie telt Spanje
momenteel 183 godsdienstige genoot
schappen of groeperingen, die volgens
de normen geregistreerd zijn. Al deze
groeperingen of genootschappen dra
gen deze naam, omdat zij niet als
kerk erkend worden. Alleen de rooms-
katholieke godsdienst wordt als kerk
erkend.
GEREF. KERKEN (VRIJG.)]
Beroepen te Emmen: Joh. StratF
Bunschoten; te Gronüigen-oos 1
Schelling te Middelburg.
CHR. GEREF. KERKEN
Beroepen te Zwijndrecht: B. va;
den te Amersfoort; te Opperdo
de Graaf te Maarssen.
GEREF. GEMEENTEN
Bedankt voor Hilversum en A
dam-C: A. F. Honkoop te Moerk
BAPTISTEN GEMEENTEN
Benoemd tot leraar godsdienst!
wijs; B. Posthumus te Deventerjoi
Guy Peellacrt Nik Cohn
Dreams, uitgeverij De Harmonii.-.
sterdam - prijs 19,50.
Een zeer mooi boek met vele f;1
sche illustraties, een lust voii";
oog, üüüren gegarandeerd !a
not.als het hier niet ging o
dagbladrecensie van nieuwversi -
drukwerk, had het bij een sei
spraken als bovenstaande kunn^-
ven. Nik Cohn, auteur van het I
ze rockboek Awopbopaloobop
bamboom (summiere, maar w
popwezen vanaf de jaren vijfl
heden in zijn kern treffende,
en Guy Peellaert, baanbreker oi
gebied met zijn kreatie van de
Jodelle cn Pravda (illustraties,
rend van montagetrucs metfni
schriftfoto's tot fraai tekenwerl
zorgden een co-produktie die i
melijk bedoeld is om naar te le
Zeer aandachtig teneinde geen
te missen (de Kraft tomaten-k r»
bij de hamburgers en flesjes
de 'gefakete' zingende-vetkui e
eenkomst ter ere van 'the King
Presley; Cliff Richard brengt ii ke
'kippekont' in model, het bekei w
baar met het zakkammetje in te
hand, de ander voorzichtig
rend), en er verder eigenlijk ht
gen toe te doen. Ingewijden 1 N-
geen uitleg nodig. De helden vi
en nu zijn bekend. Meer nog F
voelens die zij vertolk(t)en. De
de mythen. Cohn wist ze mi
paar woorden te treffen, Peellai
feilloos weer in 'beeld en plai
herkenning is dan ook onmid
en juist om die herkenning dn
hele zaak. Je moet zelf met je i
pak en je Italiaanse puntschoen
gemakkelijk maar zo was het n
maal, naar je eerste dansles zi
weest (petticoats, muziek vai
Boone en Connie Francis, een
leraar) of tien jaar later in h(
zog van de Stonés ouders en
ders hebben geschokt of in de
rage een ongemakkelijke love
Doornspijk, Stompetoren of Ju
hebben bezocht (peace brother!
het niet begrijpt, zal het nooit'
pen.
W.
opu
P<