concert zonder orkest Otrivin Een dagje uit 19e-eeuws kinderleven, bij DAT fijn spottend gespeeld Boeiend Neem uzelf niet bij de neus. Neus verstopt? Residentie Orkest oogst groot succes Eerlijke vertolking Schumann door Foldes 'Ach lieve menschen schrikt dan niet wanneer g'opstandige kindren ziet' 'Agon': balletwedstrijd tussen de componist en de choreograaf Stormachtige ovaties voor de Philharmonia Hungarica Bruinvis op Friese kust aangespoeld Gevaarlijke gevangene .6 jtOUW/'lCmRfl'iKT .MiVVv.iVÜ II KKBR'L.lRl 1974 KUNST/BINNEN LA_\D T7/K7 door Adr. Hager PEN HAAG De KeuzeconeertïO-ié door het Residentie Orkest, mesemteerd in liet HOT-tliealer. mag men zonder meer een "hucces noemen. door Jac. Kort AMSTERDAM De Hongaarse pia nist. Andor Foldes, die vrijdagavond in het Concertgebouw optrad in de se rie Het Romantisch Pianoconcert, had een bij uitstek romantisch werk te vertolken: het onvolprezen (en soms ook verguisde) concert voor piano en orkest in A kleine terts van Robert Schumann. Dat dit werk bekendheid heeft gekre gen, dankte de componist aan de ge lukkige omstandigheid, dat zijn vrouw, begaafde pianiste. Cara Wieck, de compositie van haar echtgenoot overal in Europa heeft vertolkt. Voor haar toenmalige collega's bood het stuk te weinig kansen tot virtuoze schittering, iets waarop zij in die da gen vooral uit waren. Die op en top virtuoze stukken uit het midden van de vorige eeuw zijn nu voor het grootste deel volkomen vergeten. Schumann's Concert boeit de luisteraar anno 1974 nog altijd, dank zij de warme muzikaliteit en de rijke fantasie die de componist in de gelukkigste en vruchtbaarste jaren van zijn leven hebben bezield. Andor Foldes gaf de solopartij in alle opzichten wat zij vereist: brede pia- nistiek, een goede dosis pathos en wat lyriek, een en ander voortkomend uit een eerlijk geloof in dit poëtische werk, en steunend op een groot tech nisch en artistiek vermogen. Het Utrechts Symfonie Orkest zorgde onder leiding van David Zinman voor een begeleiding, die geheel in over eenstemming was met de visie van Andor Foldes en die ook technisch op hoog peil stond. Na de pauze dirigeerde Zinman Mah ler's Vijfde Symfonie, een van de minst problematische van 's meesters symfonieën, waarbij men zich nu eens zonder veel zorgen aan de zuiver mu zikale ontroering kan overgeven. Het orkest had er zich onder Zinmans alerte en felle leiding klaarblijkelijk terdege op voorbereid. De zeer uitge breide. veeleisende partituur kwam niet alleen gaaf. maar ook zeer over tuigend tot klinken, hetgeen waarlijk geen geringe prestatie is. Werk van Balanchine en Strawinsky door Hans W. Ledeboer AMSTERDAM Het was zondagmiddag dati wel een concert in de C-serie van liet Concertgebouworkest, maar van dit meer dan honderdkoppige ensemble waren maar een paar musici aanwezig: Brian Pollard (fagot). Piet Honing (klarinet) en Adriaan van Woudenberg (hoorn) in hun functie als leden van bet Danzi Kwintet, en verder de slagwerkers Jan Labordes, Niels le Large- Ruud van den Brink, plus de fagottist Kees Olthuis. Het laatste viertal vertolkte in dit programma de Sonate voor twee pia no's en slagwerk van Bartók, waarin Olthuis en Van den Brink de piano partijen voor hun rekening namen; een fraai bewijs van veelzijdigheid. Veelzijdigheid was trouwens ook het kernmerk van het programma als zo danig. Er was een zeer gelukkige com binatie tot stand gebracht van muziek uit de veertiende en vijftiende eeuw met die van onze eigen tijd. Een com binatie die kennelijk niet was gericht op het wat commerciëel omlijsten van hedendaagse muziek met aantrekkelij ke meesterwerken van vertrouwde sig natuur. Wat niet wegneemt dat een groot aantal bezoekers in de goed ge vulde zaal toch wel gekomen was voor Kees Ottens Ensemble Syntagma Mu- sicum, dat nu eenmaal terecht, be faamd is om zijn joyeus-muzikale ver tolkingen van oude muziek. Wat over igens mutatis mutandis, ook geldt voor Frans Vesters Danzi Kwintet op het gebied van de eigentijdse muziek. Maar vijf musici Wat Otten met zijn uit maar vijf mu sici bestaand vocaal-instrumentaal en semble ditmaal in composities vari on der meer Landini, Da Bologna, Dufay en Obrecht liet horen, was als altijd weer fascinerend door de spontane muzikaliteit en de overtuigende stijl- zuiverheid. Die niets te maken heeft met het moeizaam en 'verantwoord' academisch recontrueren van de oude uitvoeringspraktijk dat bij vele van dergelijke emsembles meestal op een slaapverwekkende authenticiteit dood loopt. Het waren naar mijn smaak de ze middag vooral de vocale stukken (waarin de contratenor René Jacobs een belangrijke aanwinst voor het en semble bleek te zijn) die bewezen hoe Syntagma Musicum kerkelijke ei: we reldse muzieken va.i zes eeuwen her, in onze tijd als evenzovele uiteenlo pende, ontroerende en boeiende ont dekkingen weet te presenteren. Die een fraai gevariëerd geheel vormen met muziek als de 'Tien stukken voor blaaskwintet' (1968) van György Lige- ti, en 'Signs' van Ton Bruynel, een van zijn sterkste stukken (1968/69), voor blaaskwintet en geluidsbanden, waarin het Danzi-Kwintet zijn partij meesterlijk blies. En zelfs het puur elektronische 'Omaggio a Joyce' van Luciano Berio (1958) dat inmiddels tot de 'klassieken' van deze tijd be hoort, bleek naadloos in dit geheel te passen. Het was een heel fijne mu- ziekmiddag. Otrivin helpt direkt. Even druppelen en u kunt weer vrij ademhalen. Otrivin prikkelt niet en werkt urenlang. Gezwollen neusslijm- vliezen slinken. U hebt een fijne neus voor Otrivin. verkrijgbaar bij apotheker en drogist als handige spray of druppelflacon. Christine Kraft en Coen van Erkel in 'Ach lieve menschen door Ber Huising DAT, Dokumentair Aktueel Teater, gaf, vrijdagavond in Amsterdams museum Willet Holtliuysen- met de eerste voorstellingen van 'Ach lieve menssen schrikt dan niet Wanneer g" opstandige kindren ziet', een bijzonder aardig, fijntjes spottend, gespeeld dagje uit liet braaf betuttelende negentieiide- eeuwse kinderleven, zoals dat volgens de belerende moraliserende, en daarmee onderdrukkende, op voeders moest zijn. AMSTERDAM Agon, waarmee Het Nationale Ballet donderdag in de Stadsschouwburg in première kwam vrijdagavond in Eind hoven, zaterdagavond in bet Circustheater in Scheveningen is een van de drie 'Griekse' balletten, die zijn gemaakt door de componist Igor Strawinsky en de choreograaf George Balanchine, in heel nauwe samenwerking. De twee anderen zijn Orpheus, dat over ruim een week iu première komt, en Apollo. Fons Eickholt stelde de tekst samen uit de liedjes, versjes en lesjes, die Hieronymus van Alphen, Petronella Moens, Francijntje de Boer. P. 't Hoen en anderen, voor kinderen schreven, en die stijf staan van deugdzaamheid. plichtsbetrachting, ijver, tucht en onderdanige dankbaar heid voor al wat vader, meester en God bestierde, ook als dat leidde tot pijn en dood, armoe cn onrecht, ver driet en verdrukking. Vaders, meesters en bazen hadden al tijd het Deste voor met kinderen, knechten p.n meiden. Moeders waren daar om het te bevestigen. En God hadden zij altijd bij de hand om elke twijfel weg te nemen. Zodat de jongen in het spel naden kend toch lot vragen komt zoals Mul- tatuli ze bijvoorbeeld stelde in zijn Gebed van de Onwetende. Dokumentair is deze voorstelling door het gebruik van de, knap aaneengere gen, authentieke teksten; aktueel is ze ook wel doordat die historische in vloeden lang nawerken, tot aan he den: en teater is het ook geworden. Want wat die kinderen allemaal te slikken kregen behoorde tot hun da gelijkse leventje dat, zoals DAT be wees. kostelijk is na te spelen. In de kostuums en een dekortje, met de dingen, van die tijd, verzorgd door Paul Gallis en om het sfeertje hele maal voelbaar te maken, een draaior geltje en een clavecimbel, bespeeld door Marijke Smit Sibinga. Ontwaken, ontbijten De kinderen ontwaken, ontbijten, gaan naar school, spelen buiten, mo gen naar de kermis ook met een mo raal, spreken ernstig met moeder, krijgen 's avonds een toverlantaren vertoning en een leerzaam verhaaltje voor het slapen gaan. Maar aan al wat zij doen en beleven hangt een zeden les; aan de onweersbui en het stok paardje, het dode vogeltje en de drijf tol (goed dat hij geslagen wordt), een soldaatje spelen en het bedelkind. om tureluurs van te worden. Christine Kraft is het brave, soms even ondeugende meisje; Coen van Erkel is de jongen die met humor wat verzet in zijn gehoorzaamheid doet; Jeanneke Stam speelt de alles goedpratende moeder alsof zij in de vorige eeuw geboren is; Huub Schol ten is de autoritaire, eigenwijze schoolmeester en strenge vader met enkele milde trekjes. En ook nog de nar die het spel inleidt. Marina We- melsfelder zingt en speelt de liedjes, met een grappige ironie, en doet ook nog een tante en een meid die zeer tevreden is. dat zij dag en nacht mag dienen. Zij spelén hun spel, en de verveling, en zeggen hun lesjes, zoals zij aanne men dat het toen werd gedaan, zonder een komische overdrijving dus, en dat werkt uitstekend, want zo parodieëren de teksten zichzelf. En daar heb ik glimlachend van genoten. Museum Willet Holthuysen is helemaal de prachtige, ouderwetse omgeving voor zo'n spel, maar de ruimte was er wel bepurkt en dat waren de bewegings mogelijkheden dus ook. Agon is het oud-Griekse woord voor wedstrijd, sportkamp, maar ook mar teling en zelfs doodsstrijd. En dit bk^- let is een wedstrijd tussen componist en choreograaf, tussen muziek en dans, maar dan een wedstrijd in ma thematisch precisiewerk, in koele wis kundige constructies, zoals een spel van twee schaakgrootmeesters. Die mathematiek leidt tot hoogst gecom- pliceerde maavoeringen, waarin cho reograaf en componist elkander als 'tegenstanders' pogen te verstrikken en waarin voor de danser, die maar moet zien hoe hij zich in die 'hogere wiskunde' staande houdt, de marte ling overblijft! Want het is allemaal ontstellend moeilijk te dansen en de benodigde virtuositeit is bovendien voor de on bevangen toeschouwer niet eens di rect waar te nemen, omdat die gee» doel in zichzelf is. maar middel in de strijd. Agon ontroert dan ook niet, heeft niet de bedoeling te ontroeren, biedt wel de spanning, welke een in een be paalde tak van sport ingewijde lief hebber kan beleven aan het bezien van die eigen sporttak. Waarmee meteen is gesteld, dat Agon lang niet voor ieder aantrekkelijk is, en dat het voor Het Nationale Ballet in alle opzichten een waagstuk is. er mee op de planken te komen. Zowel Balanchine als de leiding van Het Nationale Ballet hebben dat be seft en Balanchine heeft dan ook zijn eigen balletmeesteres Patricia Nearv als gast afgestaan om Agon met Het Nationale Ballet in te studeren. He moet haar heel wat werk hebben ge kost, de dansers van Het Nationale Ballet geestelijk volslagen uit te kle den, hen te ontdoen van ieder restje dramatiek en romantiek en hun ten slotte slechts de koele virtuositeit van de compuer te laten. He resultaat is zeker interessan. te meer omdat de toeschouwer terdege ervaart hoe - de toegepaste danstech- niek academische of moderne dans niet bepaalt of een werk klassiek dan wel eigentijds is. Balanchine ge bruikt de klassiek-academische tech niek. Hij maakt er eigentijds werk mee, juist gebruik makend van de vir tuose mathematiek van dat klassiek- academische ballet. En de applausjes voor de afzonderlij ke op het toneel getoonde 'tours' gol den wellicht niet in de eerste plaats de prestaties van de dansers, maar vooral de 'zetten' van de twee 'schaak grootmeesters' in hun spel. Voor Het Nationale Ballet is Agon een soort examenstuk. Dat ensemble toont, te zijn opgewassen tegen de in gewikkelde ritmen en de geëiste virtu ositeit. Wat nog niet de belófe in houd, dat Agon voor een groot pu bliek een repertoirestuk wordt, daar voor is het waarschijnlijk te koel, te wiskundig. (ADVERTENTIE) i- De belangstelling van een voorname- ■n ]ijk jeugdig publiek en de mogelijk- l« heid programma's uit te voeren die doorgaans niet binnen het armbereik al van een symfonie-orkest liggen, recht vaardigen deze opzet, die zich afspeelt buiten de eigenlijke concertzaal. Men moge het op beleidsterrein niet im- g. mer eens zijn met de leiding van het Haagse ensemble, qua programmering blijkt men een fijne neus te hebben voor een diversiteit van mogelijkhe- den. Het is aan de andere kant ono- n- rerkomelijk dat men die neus ook ld stoot, maar men kan ook wel eens e. met de neus in de wind lopen, omdat de opzet slaagt, jt Zoals zaterdagavond bij een overwe- e- gend 'hip' publiek voor wie de jaren te rond 1910 volkomen voltooid verleden d, lijd zijn. Het. einde van een tijdperk, Ie het begin van een nieuw. Bilderdijk jd zei dat reeds: In het verleden ligt het n. heden en zonder Strawinski, Debussy o. en Schönberg zou dat 'heden' er op ri muzikaal gebied heel anders uitgezien hebben. Zij waren schakels in een groot geheel. Ook Charles Ives? Dat blijft een vraag. Ook na de drie werk jes, die de Italiaanse dirigent Marcel- [e !o Panni neerzette, al dan niet met op l„ de band opgenomen strijkers. Er loopt bij Ives altijd iets door elkaar - bij zijn muziek wel te verstaan M al is dat op zich een vondst, een repeterende vondst is stomvervelend. Dorothy Dorow s- Een Nederlands orkest, een Italiaanse dirigent, Franse liederen en een En gelse sopraan luisterend naar de naam Dorothy Dorow. Haar vocale kwalitei ten demonstrerend in de twee Bal- mo'nt-liederen en in de drie Japanse^ liederen van een Strawinski, die nav het schrijven van. deze liederen nog zestig jaar lang zou componeren. De zangeres wist meer te imponeren door technische beheersing dan door vocale schoonheid en dat maakte de keuze toch wat dubieus. Niet de drie bekende Biiitis-liederen, maar de twaalf Chansons van dezelfde naam, zijn door Debussy geschreven voor récitant twee fluiten en twee harpen. De gedichten van Pierre Louys inspireerden Debussy tot een werk waarin het kwintet slechts dient tot het aangeven van de sfeer. Hij doet dat met zoveel verfijning en in houd dat men zou verwachten, dat .le samenwerking met Louys langdurig zou warden. Maar ook hier liep het in het leven anders dan men verwachtte. 'Het is zeker geen eer voor een musi cus een partituut niet te begrijpen, maar een schande', aldus Schönberg over zijn als Opus IX verschenen Kammersymphonie. Zoiets laat het Residentie Orkest niet op zich zitten. En het was duidelijk dat dirigent Panni en de vijftien solo-instrumenta listen het krankzinnig moeilijke werk begrepen hadden. De muziek rond 1910 stond centraal op dit concert en na afloop kon men terecht zeggen: 1910, dat was me 't muzikale jaartje wel! l door Jac Kort AMSTERDAM Degenen, die beweren dat er geen goede en slechte orkesten bestaan, maar wel goede en minder goede dirigen ten. hebben zich zaterdagmiddag triomfantelijk op eigen gelijk kunnen beroemen. k Philharmonia Hungarica. waarop londer meer) mijn Rotterdamse colle- :a verleden week in deze rubriek heel reel aan te merken had, gaf in het ider van de VARA-matinees een con- >rt waar 'de stukken van afvlogen', n concert dat uitliep op zo'n storm- :htige ovatie, dat er een toegift ivische Dans van Dworsjak) gege- moest worden. Maar dit keer tnd er dan ook een dirigent van we- ildberoemdheid 'op de bok'. Antal ►rati, die niet alleen het gehele pro- jamma uit zijn hoofd dirigeerde, ar dit bovendien deed op die sug- itieve, bijna had ik gezegd, dwin- icie wijze, die grote dirigenten ken- tkt en waar geen enkel orkestlid [evoelig voor kan blijven. En dat Horizontaal: 1. vernis. 4. behoeftig, 7. bun, 8. maanstand, 10. zin, 13. alge meen kiesrecht. 14. boom, 16. schort je. 17. roofvogel, 19. Europeaan, 20. scheik. element, 21. water in Fries land, 22. hoofdbestuurder van de Re publiek Venetië, 24. rondhout, 26. in- sekt, 27. jong; schaap, 28. vertraging stoestel. Verticaal: 2. soort bijl, 3. huisdier, 4. oertuig, 5. pers. voornaamw. 6. mu- ekinstrument, 9. twist. 11, klein ind, 12. plechtige gelofte. 15. tennis- term, 17. papegaai. 18. dichter, 21. landbouwwerktuig, 23. vreemde munt, 25. reeds, 26. lengtemaat (afk). Oplossing van vrijdag: Hor en Vert: 1 telepaat; 2 elegie; 3 lepel 4 egel; 5 pil; 6A.E. 7 tentamen 8 en 12 nn; 9 en 11 vat; 10 para; 11 en 9 vadem; 12 en 8 narede. er voortreffelijke musici in dit orkest zitten, is deze middag op duidelijke wijze gebleken, zowel bij het Strijkor kest, bij de blazers, maar ook in Je slagwerkgroep. Hongaarse opstand Van de Hongaren, die na het misluk ken van de Hongaarse opstand in 1956 hun land verlieten en in Wenen een nieuw orkest oprichtten, zijn er na bijna twintig jaar niet zoveel meer over. Hun plaats is ingenomen door Duitsers en Oostenrijkers, maar Dor> ti zelf van origine Hongaar is dit emigrantenorkest altijd trouw ge bleven, voorzover zijn internationale verbintenissen hem dat mogelijk maakten. Welnu, die trouw is wederkerig. Men hoefde slechts te luisteren naar de prachtige vertolking van Haydns symfonie 'La Reine', ditmaal niet in een spichtige kamerorkestbezetting, maar door een middelgrote strijkers- groep. Dorat' is niet benauwd voor felle accenten en een verzadigde or kestklank in Haydn, maar alles blijft transparant en lichtvoetig. Buitengewoon kleurig en gedifferen tieerd was ook de uitvoering van Bar- toks Danssuite met als uitersten de mystieke Oosterse dans en de nieuwe boerse dans. Na de pauze Dworsjaks Zesde Symfo nie, de eerste waarmede de componist internationale erkenning verwierf, cn die hem dan ook tot groot symfonicus stempelt. Een werk vol krachtige the ma's, instrumentale vondsten,'kortom een meesterwerk met een tot het laat ste toe volgehouden spankracht. De Hongaren, zogezegd op de punt van hun stoel, gaven van deze symfo nie een schitterende vertolking en brachten het publiek too de extase, waarover ik het in het begin van mijn recensie al heb gehad. door R. N. Degens Van een verslaggever LEEUWARDEN Aan de wadden- kust bij het Friese Wirdum is een do de bruinvis aangespoeld. Het is onge ler twintig jaar geleden dat een der gelijke vis op het wad werd gesigna leerd. Het dier, dat ongeveer ander halve meter groot is en nog in goede conditie verkeerde, is naar de land bouwhogeschool in Wageningen ver boerd voor onderzoek. De bruinvis komt oorspronkelijk voor in de noor delijke zeeën. GRONINGEN De 22-jarige gedeti neerde O. C. A., die - naar eerst giste ren bekend werd - eind vorige week een twintigjarige verpleegster op haar kamer in Zwolle heeft verkracht, is nog steeds op vrije voeten. Le man hoort thuis in het Van Mes dagasiel te Groningen. Hij was don derdagavond niet teruggekomen ran stadsverlof. Bekend is dat hij in cate gorie 1 is geplaatst. Dat wil zeggen dat hij gevaarlijk geacht wordt voor omgeving en in staat moet wor den geacht mensen te doden. Kees Otten

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1974 | | pagina 7