Aan de affiches ligt het niet... s mi is hel kiezen of delen Tecfyl Wereldgebeddag in teken van vrede Hervormde zending ruim tien miljoen Vandaag /Il=lll±\ll Brochure over jeugddiensten Trouw Kwartet Indonesische kerk maakt zich vrij Pax Christi pleit voor Israëliërs in Syrië Kerk van Uitgeest start Chili-actie Nederland doet mee aan jaar voor de vrouw Rome houdt vast »an oud «tgndmint inzake Jeruzalem Nieuwe boeken TROL'W/KmVRTET MLWSTkAG 11 FEBRUARI 1974 KERK T2/K2 door Haro Hielkema Het is zondagavond zeven uur. Tussen de goedbezette kerk banken door wandelt de kerke- raad in ganzenpas in de richting van de preekstoel. Ook de predikant: niet in toga. maar in stijf zwart pak. Als de laatste klanken van het orgel weggestorven zijn, spreekt hij de verzamelde menigte toe. Niet met het gebruikelijke 'u' of 'gij', maar met 'jullie'. En tijdens de dienst stappen jongeren van hun plaats en gaan met een geldzakje langs de rijen. Na afloop wordt er in de leerkamer van de kerk koffie gedronken. Zo zag vroeger een degelijke 'jeugddienst' eruit In modernere uitgaven zal de dominee in een blauw pak. een spijkerjasje of een vrolijk gekleurd overhemd aanwezig zijn. en zal hij -volgens de aankondiging in het kerkblad - niet preken, maar spreken. Zal de ruisende orgelklank plaats hebben gemaakt voor hamerende piano's of jankende gitaren. Zullen de jongeren de lezingen verzorgen en zal er na afloop misschien pils getapt worden in de sociëteit naast of onder de kerk. Een hemelsbreed verschil denk je. Maar dat valt mee (of tegen). Aan de affiches en de aangekondigde onderwerpen ligt het niet: op uiterst progressief aandoende aanplakbiljetten staan de kreten van de dag. Maar menig geëngageerde ziel liep een deuk(je) op toen hem bleek dat na afloop van de klemmende toespraak over (zeg maar) onderdrukking en vrijheid, de collecte niet was voor (zeg maar) Amnesty International, maar ook dekking van de onkosten, d.w.z. het honorarium van de ingehuurde preektijder en dat van de typiste van het zing-mee-blaadje. Vernieuwing Alle veranderingen blijken vaak niet meer dan versiersels of lokkertjes te zijn. Heel wat jeugddienstcommissies hebben zich suf gepiekerd of ze nu werkelijk met een vernieuwing bezig waren of zomaar wat aanrommelden. Het probleem kwam onlangs ook op bij de landelijke gereformeerde en hervormde jeugdraden, en vel zó erg dat er een brochure uit deze hoek is verschenen onder de titel •Jeugddiensten?' De samenstellers zagen het onderwerp kennelijk zo moeilijk dat ze achter de titel een nadrukkelijk vraagteken plaatsten. Deze aankondiging zal bij vele jeugddienstcommissies en kerkeraden een opgelucht gevoel brengen. Eindelijk een handleiding hoe jeugddiensten nu wél opgezet moeten worden! Helaas, het mag niet zo zijn. Ook na het doorlezen van de brochure zal het bij het voorbereiden van een jeugddienst niet gaan om de vraag 'Hoe krijgen we zoveel mogelijk mensen in de kerk? Wat kunnen we allemaal verzinnen? maar om het eigen initiatief, de eigen gedachten. De brochure stelt steeds de vraag naar motieven, doel, vorm en inhoud; de samenstellers willen slechts hulp bieden bij de bezinning op de jeugddienst. Nogmaals, het moet een teleurstelling zijn voor diegenen die bij voorbesprekingen na het vinden van een 'mooie bijbeltekst' ogenblikkelijk bestsellers van Huub Oosterhuis, Hans Bouma of anderen uit de kast grijpen en ijverig naar een toepasselijk gedicht, gebed of alternatieve lezing zoeken. Bert Hoorn noemt het in 'Tussen zeggen en doen': 'jatten wat men nodig heeft om het evangelie op het leven van alledag te betrekken'. Gemakzucht De brochure constateert dat het 'jatten' al begonnen is, maar of er gejat wordt met het oog op het doel. waarvoor het aangeboden is, is de vraag. Meestal worden deze teksten gebruikt uit gemakzucht, uit gebrek aan bezinning. Want hoe kan men anders de kollekte na de toespraak over Amnesty bestemmen voor de dominee? Natuurlijk, we willen wel voor dat goeie doel koliekteren, maar dan na afloop. Want in de dienst haal je meer op en kan die band, de koffie of de nieuwe geluidsinstallatie betaald worden. Zeer kritisch stelt de brochure zich op tegenover het verlangen om maar zoveel mogelijk mensen in de kerk te krijgen. 'Daar gaat het niet om', wordt er gezegd, 'maar om de ontmoeting tussen God en zijn mensen. Kerkdiensten hebben heel duidelijk een bedoeling, maar zijn geen doel op zichzelf'. Waarom dan een rollenspel, een diavoorstelling of een liedje met een naar religie riekende tekst? Als je er toch alleen maar conflicten door krijgt? Actiecentrum De samenstellers geven weer geen antwoord, maar wel een zeer duidelijke taakomschrijving, waar een jeugddienst aan moet beantwoorden: een actiecentrum. Wat in de kerkdienst beleefd is (dus ook in de kollekte, de alternatieve teksten, de toespraak)', moet in het dagelijks leven tot uitvoering komen, moet daarvoor een ondersteuning zijn. Een thema over de armoede in de wereld of het rassenprobleem? Goed, maar dan ook de hele dienst daarop afstellen. Zelf doordenken wat dat voor de hele liturgie betekent. En niet als een haas naar de werken van Oosterhuis, Bouma, Johannes de Heer of Louis van Dijk grijpen alsof Albert Heijn ze in een uitdagende uitverkoop aanbiedt De jeugddiensten die een reactie zijn op de sleur en de kleurloosheid van de kerkdiensten, zijn dus gelijk aan de diensten waar ze zich tegen afzetten. Het blijft gaan om de functies die de kerk moet hebben. De brochure besluit dan ook met een aantal modellen (toch!) van een jongerendienst in verschillende stijlen en een agepè-viering. Een voortreffelijke leidraad, die elke jeugddienstcommissie, ja zelfs elke kerkeraad. in het bezit moet hebben om die elke keer weer te kunnen pakken, nog voor de 'jatwerkjes' van Oosterhuis e.a. Die staan overigens rijkelijk genoemd bij de literatuuropgave. JEUGDDIENSTEN?', een brochure samengesteld door J. H. Gerritsen, ds. W. Griffioen, P. F. Keus, ds. Th. M. Loran, A. H. van Pijpen en N. Schouten. Uitgegeven door het Landelijke Centrum voor Gereformeerd Jeugdwerk en de Raad voor het Jeugdwerk van de Generale Synode van de Nederlandse Hervormde Kerk. Prijs: 3.00. Te bestellen via postbus 114. Driebergen, giro 482800 (t.n.v. Herv. Jeugdraad) of postbus 114, Driebergen, giro 482800 (tn.v. Herv. Jeugdraad) of postbus 99, Driebergen, giro (475060) (t.n.v. Geref. Jeugdwerk). De cartoons zijn overgenomen uit deze brochure. Dennendal (2) Prof. Hulsman trekt de lijn van de controversen in Dennendal door naar het terrein van de geestelijke volksge zondheid in het algemeen en terecht. Maar hij is hierin wel eenzijdig. Hij vraagt zich in deze samenhang af of het juist is wanneer een bestuur dat toch eigenlijk extern is aan de dage lijkse praktijk van de verpleging, nu maar zó kan ingrijpen en zijn wil op leggen aan de middenin die praktijk staande groep 'executieven' en sugge reert hiermee: Stel je voor dat zoiets overal elders navolging vindt? Hij ziet daarbij m.l. over het hoofd, dat deze bedenking in de eerste plaats geldt voor het optreden van de groep Carel Muller! Men kan zich nauwe lijks de chaos voorstellen die zou ont staan indien minder- of meerderheids- groepen uit personeel bij andere gro te inrichtingen ook allemaal de min of meer anarchistische weg zouden inslaan waarvoor 'Nieuw Dennendal' model staat Zeist H. Kroese den alleen maar éénmanskerken be staan. Bovendien hebben kwesties in de gereformeerde kerken de laatste jaren aangetoond, dat men groten deels volgens het onder A. uiteenge zette model werkt. Naar mijn mening berusten de door de geref. synode be speurde verschillen in de kerkbegrip pen daarom hoofdzakelijk op vooroor delen. Groningen H. H. Visser Synode (slot) Dennendal (3) Het is meer dan hoog tijd dat er radi caal wordt opgetreden tegen dat anar chistische gedoe van drs. Carel Muller en de zijnen. Maartensdijk G. J. Kolenbrander Dennendal (4) Bij Nieuw Dennendal blijven adhesie betuigingen binnenstromen. Weten die mensen met wie en wat zij hun solidariteit betuigen? Kennen zij de notulen van de stafvergaderingen, die alle medewerkers op Dennendal ter inzage krijgen? Die zouden hen enig inzicht geven in het beleid van drs. Carel Muller. Kennen zij de methodes van de medestanders van drs. Carel Muller om aanhangers te winnen? In timidatie is daar slechts één voor beeld van. Kennen zij de klachten van de ouders en medewerkers, die aan de inspecteur voor volksgezondheid voor de provincie Utrecht, de heer Engel hard, ter hand zijn gesteld? Amsterdam M. C. Oudejans-Beentjes Dennendaal (5) Het conflict in Den Dolder gaat niet over de zorg voor de pupillen of de taakuitoefening van het personeel, maar ligt in het enorme mentaliteits- De Rotterdammer Nieuwe Haagse Courant Nieuwe Leidse Courant Dordts Dagblad Uitgaven van B.V. De Christelijke Pers Directie: Ing. O. Postma, F. Diemer. Hoofdredactie: J. Tammlnga. Hoofdkantoor B.V. De Christelijke Pers: N.Z. Voorburgwal 276 - 280, Adam. Postbus 859. Telefoon 020 - 22 03 83. Postgiro: 26 92 74. Bank: Ned. Midd. Bank (rek.nr. 69 73 60 768). Gem.giro X 500. verschil tussen het bestuur van de Willem Arntz-stichting en de Utrecht se regenten enerzijds en Muller c.s. anderzijds. Kortheidshalve duid ik verder dit verschil aan met 'rechts en 'links'. Rechts vindt dat mensen zich moeten gedragen overeenkomstig de rol, die een autoriteit hun heeft toegedacht; links wil ze juist bevrij den van dit opgedrongen rollenspel. Terwijl rechts de geestelijk gehandi capten voor ongeneeslijk gek ver klaard, beint links met het stellen van de vraag aan welke kant van de mu ren van de inrichting zich de gekken bevinden. Een vraag overigens, die door de bizarre gebeurtenissen rond Dennendal extra actueel is geworden! Hoe dan ook: links blijkt in de psychi atrie successen te hebben. Nu bij her haling is komen vast te staan, dat het bestuur de situatie niet aan kan. dient het te vertrekken. Men kan Muller sympathiek vinden of niet, ze- kor is dat hij de belangen van de pu pillen beter behartigt dan de regenten of oudercomité's dat zouden kunnen. Het zou toch te dwaas zijn dat Den nendal moest worden gesloten ten ge volge van de onmacht van een handje vol heren, die leek zijn op het gebied van psychiatrie! Arnhem Kees Mijderwijk Zebralia Ofschoon boven de grote rivieren ge boren en daar opgevoed, ben ik niet temin zoon van een rasechte Maas trichtenaar. Nu en dan in Limburg terug voel ik mij als bevrijd en thuis. Ik vind er de gezellige omgang, de te gemoetkomende hartelijkheid en de heerlijk kinderlijke eenvoud van geest van de zuiderling. Ik zie, hoe daar vanuit het hart de ogen oplichten, de onbevangenheid zo'n fijne milde lach om de mond tovert, en de taal doet zingen. Het land van mijn voorge slacht, Limburg, moet beslist nooit aanpappen met welk ander gewest ook. Het moet niet meedoen met het plan 'zebralia' het moet blijven 'Lim burg allein', wil het neg iets van zijn oude charme behouden. Gorinchem F. Frans sen Synode (6) A. de hervormden proberen in een di aloog van orthodoxie met vrijzinnig heid steeds de kern van het geloof te zoeken. Hierbij zullen ze als het ware een geleidelijk evoluerende kerkstruc tuur scheppen, waar aan het individu een grote mate van vrijheid en ver antwoordelijkheid wordt toegekend. B. De gereformeerden zoeken het in het beveiligen van de grenzen, hier mee veronderstellend dat ze de pure onveranderlijke leer kennen. Elke vernieuwing in die leer roept automa tisch veel moeilijkheden op binnen de geref. kerkstructuur, omdat er steeds momenten voorkomen waarop er twee pure onveranderlijke leren naast el kaar bestaan. Op een dergelijk mo ment moet de gezamenlijke motivatie beslissen of er een kerkscheuring komt of niet. Het wordt nu duidelijk dat het onder B. geschetste model niet goed functioneren kan. Er zou- 'Het mag de gereformeerde synode niet onberoerd laten dat in veel IKOR-CVK-uitzendingen het evange lie. dat niet naar de mens ls, hele maal niet meer aan bod komt', schrijft de heer R. Huizinga, lid van de geref. synode, in Tr.-Kw. van 6 fe bruari jl. Als de lezers nu maar goed doorhebben dat deze opmerking over IKR-CVK volledig voor rekening van het rapport van radio- en televisie- deputaten, noch in de beide rapporten van de synodecommissie te vinden. Dat het evangelie niet naar de mens is, zal niemand tegenspreken. Maar dit evan gelie in zijn radicale ernst is ook niet naar de vróme mens of naar de mens die lid van de generale synode is. oZu er wellicht déérom onder sommige sy nodeleden zoveel weerstand bestaan tegen bepaalde IKOR-CVK-program- ma's? Omdat wél het evangelie aan de orde is maar men er domweg niet één wil? Want zo is de 'natuurlijke mens', ook al wordt hij lid van een synode. Zaandam Jan Pasveer (Discussie gesloten red.) niet naar de mens is, zal niemand te- Wijkverpleegsters Er zijn in Nederland honderden vaca tures voor wijkverpleegsters. Jaarlijks studeren er plm. 180 af maar het is helaas zo, dat velen na het behalen van het diploma hun heil zoeken in andere dienstverlenende sectoren. Als de overheid de eerste-echelons gezond heidszorg wil stimuleren, is het niet voldoende om over schaalvergroting en herstructurering te praten. Sociolo gen. psychotherapeuten en gespreks leiders ze zijn van harte welkom en ongetwijfeld nuttig. Maar als de over heid het aantal ziekenhuisopnames wil terugbrengen, zal ze toch aller eerst er voor moeten zorgen, dat er voldoende wijkverpleegsters komen. Sliedrecht Wijkverpleegsters D. v. Liere P. v. d. Waal M. Schroten Van een onzer verslaggevers DBN HAAG 'Maak ons vredestichters' is liet thema van de wereldgebeddag, die vrijdag 1 maart wordt gehouden. Elk jaar komen op de eerste vrijdag in maart miljoenen christenen over de hele wereld samen, om elk in hun eigen taal dezelfde gebeden te bidden. Vogelmoord (6) De heer H. Puite vindt het belache lijk om ons druk te maken over het uitroeien der trekvogels in Italië, zo lang er nog zoveel menselijk leed is in de ontwikkelingslanden. Bestrij ding van dat menselijke leed is echter niet in strijd met de vogelbescher ming. Deze (insectenetende) vogels zijn juist heel belangrijk, omdat ze de landbouwgewassen (waarvan de mens moet leven) beschermen tegen insec tenplagen, en wel zonder giftige be strijdingsmiddelen! Amsterdam Mevr. A. van Kampen-Mueller Kater Wat dr. Bas de Gaay Fortman onlangs in Trouw-Kwartet schreef over 'olie crisis en mentaliteitsverandering' is helaas ontstellend waar. Vermoedelijk heeft ieder oprecht mens, die de c niet als vaandel voor zich uitdraagt, maar innerlijk tracht waar te maken, menigmaal dezelfde kater te verwer ken. Geen wonder: mentaliteitsveran dering is nu eenmaal iets dat alles te maken heeft met wedergeooorte en bekering on deze merkwaardige zaken liggen niet allereerst in het politieke en economische vlak: ze hebben een andere dimensie. We moeten daarom niet verbaasd zijn over het uitblijven van een zeer gewenste versobering. Nunspeet P. J. O. de Bruijne De belangstelling voor deze jaarlijkse gebedsdag neemt nog steeds toe. Tot voor enkele jaren was het een speci fieke 'vrouwenwereldgebedsdag', maar nu probeert men er plaatselijk hele gemeenten van verschillende kerken bij te betrekken. In zoveel mogelijk plaatsen worden op deze vrijdag gebedssamenkomsten gehouden, waarin men tracht proble men, die de mensheid beroeren, aan God op te dragen en dat tot uitdruk king te brengen in de liturgie. Vrou wen uit Japan stelden deze keer de li turgie samen. Zij kozen juist dit the ma van de vrede, ontleend aan Mat- theüs 5 9. Er is ook een speciale jeugdliturgie samengesteld voor zondagsschool, jeugdkerk, bijbelclub, kinderneven- diensten enz. Van deze liturgie wordt ook steeds meer gebruik gemaakt voor samenkomsten op scholen. Ierland Behalve bidden en zingen wordt in deze gebedssamenkomsten ook iets concreet gedaan in de vorm van een collecte. Vorig jaar bracht deze collec te in Nederland 65.000 gulden op. Een groot deel van deze gelden gaat naar zending en missie, maar ook staat elk jaar een speciaal project centraal. Dit jaar is dat net verzoeningswerk, dat 4 anuit de kerken in Noord-Ierland ver richt wordt. Deze gebedsdagen dateren van 1887, toen mevrouw Daewin R. James, pre sidente van het vrouwencomité voor de inwendige zending van de presby teriaanse kerk in de Verenigde Sta ten, haar geloofsgenoten vroeg, op een speciale dag te bidden voor het evangelisatiewerk. Dit groeide uit, in terkerkelijk en internationaal, terwijl het bidden ook niet tot vrouwen be perkt bleef. Sinds 1928 wordt ook in Nederland de dag gehouden. Voorzit- Van een onzer verslaggevers OEGSTGEEST De begroting van de twee hervormde zendings-K instanties in Nederland bedraagt voor 1974 ruim tien miljoen.5 'Oegstgeest' (de hervormde raad voor de zending) heeft 7 miljoeiJ: nodig en 'Zeist' (de gereformeerde zendingsbond GZB) 3,3 mil-* joen. h Oegstgeest vraagt een half miljoen meer. dan er vorig jaar binnenkwam. Dit is zeker nodig om niet minder te gaan doen, aldus penningmeester H. J. Penning. Van dit bedrag zal er 6.6 miljoen binnen moeten komen van de eemeenteleden. Dat is uitgaande van 200.000 financieel meelevende gemeen teleden, 'gezinshoofden' en andere, 33 gulden voor een heel jaar. Deze 7 miljoen is allereerst bestemd voor het werk van 66 zendingsarbei ders overzee. Onder hen bevinden zich £8 zendingspredikanten, 20 art sen, 5 verpleegkundigen en voorts landbouwkundigen, maatschappelijke werksters, een vormingsleider, een so cioloog, een verkoopleider voor chris telijke lectuur. Zij verrichten hun ar beid in Indonesië, Kameroen, Nigeria, Ghana en Egypte. Verder worden dan nog acht theologische scholen, een so ciale academie en een lerarenoplei ding financieel gesteund. ster van het Nederlands comité is thans mevrouw M. Th. Alderse Baas van den Berg te Amsterdam, die on langs mevrouw Van Eeghen-van Pan- huys opvolgde. Liturgieën (40 cent) en jeugdliturgie- en (25 cent) zijn te krijgen bij me vrouw S. S. J. van KleefnHillesum, Pa penpad te Zaandam. DJAKARTA De baptisten van In donesië hebben zich vrijgemaakt van de Amerikaanse zending. In plaats van grote kerken en 'dure' predikan ten met hulp van buitenlands geld willen de Indonesische baptisten, hun kracht voortaan zoeken in soberheid. Ze willen overal huisgemeenten zon der kerkgebouwen stichten, die geleid worden door lekeleiders. Daarom werd ook het seminarie gesloten. De gebouwen zullen voortaan gebruikt worden voor conferenties en vor mingswerk. De docenten kregen een nieuwe taak als veldpredikers. DEN HAAG Pax Christi schrijft aan de Syrische ambassadeur in Brus sel dat de rooms katholieke vredesbe weging ernstig ongerust is over het lot van de Israëlische krijgsgevangenen in Syrië. Het internationaal comité van Pax Christi vraagt de ambassadeur al het mogelijke te doen om de Syrische regering te bewegen de krijgsgevange nen onmiddellijk vrij te laten. Inkomsten De inkomsten van de GZB over 1973 bedroegen per 30 november 3 miljoen. Daar is dus de decembermaand met de opbrengst van de kalenderverkoop nog niet bij. Om het werk in 1974 in de huidige omvang in stand te hou den en ook de vereiste uitbreiding te geven, acht het hoofdbestuur van de GZB nu 3,3 miljoen nodig. De Gereformeerde Zendingsbond werkt samen met kerken in Indonesië en in Kenia. Dit jaar heeft de GZB ook een bedrag op de begroting staan voor het wederopbouwprogram van de kerken in Soedan. UITGEEST De gefedereerde ge meente van gereformeerden en her vormden in Uitgeest heeft de synoden van beide kerken gevraagd, over te gaan tot actie ten gunste van de poli tieke gevangenen in Chili. Het verzoek houdt in vergroting van de schaal van de brievenactie voor Chili, waaraan de gemeente zelf al is begonnen. In de kerstdienst werd de Engelse t -kst uitgereikt van een brief. De kerkgangers werd gevraagd, persoonlijk een brief met die tekst te sturen aan de Chileense ambassadeur in Den Haag of, naar keuze uit een bijgevoegd lijstje, aan een van de re geringsleden in Santiago. Van onze parlementsredactie DEN HAAG Nederland zal deelne men aan het internationale jaar van de vrouw 1975. De ministerraad heeft besloten een nationaal comité in het leven te roepen, dat het Nederlandse jaar moet voorbereiden. Het doel van het jaar voor de vrouw is intensievere acties te stimuleren ter bevordering van de gelijkstelling van mannen en vrouwen en van de volledige integra tie van vrouwen in alle sectoren van het economische leven. Zoals bekend is in de algemene vergadering van de Verenigde Naties eind 1972 een reso lutie aangenomen, waarin het jaar 1975 tot het internationale jaar voor de vrouw erd verklaard. ROME Het Vaticaan heeft een be richt in het Israëlitisch dagblad Haar- etz tegengesproken als zou de katho lieke kerk haar wens hebben laten vallen tot internationalisatie van Je ruzalem. Volgens prof. Alessandrini, die deze week door Haaretz werd geci teerd. zou dit niet langer realistisch zijn. De perswoordvoerder, die Haar etz tegensprak, zei dat er helemaal geen wijziging is gekomen in de poli tiek van het Vaticaan ten aanzien van Jeruzalem. ADVERTENTIE minder benzine betekent minder rijden daarom moet uw auto langer mee daarom moet uw auto beter tegen roest worden beschermd laat daarom uw auto behandelen met 'n waterdicht merk. Zo n beschermende Tectyllaag is goed voor een besparing van vele honderden guldens*, zorg daarom Juist nu dat die bescherming nog intact is en geef 'm juist nu die "herhalingsbeurt". bel Valvoline (078)- 44011 voor meer informr.tie of adressen van de dichtst bij u zijnde Tectyl dealer. GEEN PLAATS We worden meteen midden in d( nood van het nieuwgeboren volk ge plaatst. Er is nl. geen plaats voor di volk. De nieuwe koning, die Joze; niet gekend heeft (en. die daarmee spreekwoordelijk geworden is)7 i naar alle waarschijnlijkheid Ramses II (1292-1225 v. Chr.), een stedenbou wer. Of het al zover is dat het voll der Iraëlieten talrijker is dan dat vai de Egyptenaren, laten we maar aai de propaganda-minister over. Er moe iets gezegd worden om de voorgeno men discriminatie te billijken. Daar voor is angst altijd een gced motie gebleken. Maak de mensen bang en z< zullen u volgen. Twee redenen wor den verder genoemd. Bij mogelijl konflikt kan dit volk zich voegen bi de vijand (misschien de Hitthieten) en'mochten zij het in hun hoofd krij gen om weg te trekken dan stort d< economie in elkaar. De motieven lie gen er dus niet om, ze zijn bot zelf zuchtig, zoals onze meeste motieven ii politiek handelen. Herendiensten ei dwangarbeid moeten de middelen zijr om het gestelde doel, veiligheid voo: eigen groepering, te verkrijgen. Help het niet dan worden de schroeven aangedraaid en volgen mishandeling en onbeschaamde slavernij. Een stuk je mensengeschiedenis dat maar al t< bekend is. Mensen zijn nog geen men sen. Aan de menswording ontbreek nog het een en ander. De naaste be staat alleen in de gestalte van eigei vlees en bloed. De vreemdeling is per definitie gevaarlijk en dient des noods uitgeroeid te worden, zolanj hij tenminste niet nuttig is voor ei gen doeleinden. Een triest verhaal da door de geschiedenis heen op droev* wijze vervolgd is. Apartheid en con centratiekampen zijn er het einde van. Mensen moeten maar niet zc hard zeggen dat ze mensen zijn. Zo lang het argument voor eigen toe komst werkt is het bruikbaar, daar naast niet. Het gaat spannend worden, want kan dit zo blijvep? Het boel heet 'Namen' en de naam heeft iets t( maken met gekend zijn, genoemd zijn in een hoge attentie opgenomen. Ei het boek heet 'Exodus' uittocht. De hoop werpt zijn schaduw zoals ovei ons leven, vooruit (Exodus 1, 8-14). Als kerkermuren kinden spreken dooi Richard Wurmbrand. Uitg. Buijten 4 Schippenheim, Amsterdam, 119 pag. prijs ƒ8,90. In dit door dr. J. C. Ma ris ingeleide en door mej'. J. C. A Maris vertaalde boek vindt men 'onge wone preken in de cel' van de veelbe sproken Roemeense predikant We at tenderen ook op de woorden van prof dr. C. Trimp en ds. J. H. Velema oj het achteromslag. Tijd der bezinning door prof. dr. J P. A. Mekkes. Uitg. Buijten Schip perheijn, Amsterdam, 88 pag., priji 7,90. Publikatie uit de kring van di (calvinistische) wijsbegeerte der wets idee. De auteur houdt zich bezig me de vraag wat de tijd van haar bestaai (sinds de jaren dertig) de reformato rische wijsbegeerte heeft gedaan. Meen je dat nou? Een bundel verha len, intervieuws, artikelen en reporta ges, gekozen door Hans Esbach ui het maandblad 'Aktie' van Youth foi Christ. Uitg. Buijten Schipper heijn. Amsterdam, 79 pag. prijs ƒ3. De samensteller is geïnteresseerd ii reacties van lezers; zijn adres is Hoofdstraat 260, Driebergen Twee geschriften uit de begintijd van de gereformeerde kerk in Nederlani door prof. dr. D. Nauta. Uitg. Buijter Schipperheijn, Amsterdam, priji ƒ4.90. In dit zeer onalledaagse boekje vinden we facsimileherdrukken var zestiende-eeuwse geschriften: Een cor te undersouckinghe des gheloofs uil 1555 en Corte belijdinghe des geloofs uit 1566. Ze worden voorafgegaan door een uitvoerigs inleiding van d< kerkhistoricus Nauta en een littera tuur-opgave. De prijs van deze onge wone en voor belangstellenden zeel aantrekkelijke uitgave is laag. Standaard modern citatenboek. Verza meld door Gerd de Ley. Standaard Uitgeverij - 940 blz - ƒ35,-. Citaten afo rismen en boutades van de 20ste eeuw, gerangschikt naar trefwoorden en met uitgebreide auteursnota's en bronvermelding. Bezig zijn met papier maché, maksers, poppen, cartoons, door Ab de Brou wer, Het Spectrum - Prisma 1586 - 96 blz. - ƒ4,50. Handleiding bij het ma ken van maskers, driedimensionale cartoons (.poppenmoppen') en onder gronden voor de modelopbouw. Bezig izjn met allerlei werkstukken, door Ab de Brouwer. Werken met hout-rollen en lakken van serpentines - vouwsels - creaties van het gewoon en gekleurd glas werken met een glassnijder - kant en klaar cement hoe maak ik een glasraam? Het Spec trum - Prisma 1588 - 4,50. De rijksarchieven in Nederland, deel 1 en 2. Overzicht van de inhoud van de rijksarchiefbewaarplaatsen bijge werkt tot 1 juli 1972. Eindredactie: dr L. P. L. Pirenne m.m.v. P. van Iter- son en mr P. G. J. M. Wagenaar. Prijs 52,Staatsuitgeverij.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1974 | | pagina 2