BIJ MAATSCHAPPIJLEER KAN EN MAG ALLES 'HAEEX Lerares in de rol van aangeefster en verkeersleidster Veel onzekerheid over een nieuw schoolvak Aardgas snel veel duurder ...OPROEP CODE WALTER JOST TROUW/KTiMtTET MAANDAG 4 FEBRUARI 1974 BINNENLAND/RAIDIO ENr MARY PERKINS Dc Mammoetwet deed in 1968 niet alleen met een aantal nieuwe schooltypen zijn in trede maar ook met een paar nieuwe school vakken. Maatschappijleer was zo'n vak; niet helemaal nieuw, omdat bij het lager beroeps onderwijs al lang een soortgelijk vak be stond, maar wel nieuw op MAVO-, HAVO- en VWO-scholen. Wat is maatschappijleer voor een soort vak? En wie geven maatschappijleer? Om iets te weten te komen over dit schoolvak is onze onderwijsredactie op een scholengemeen schap en op een huishoudschool gaan kijken. De conclusies uit deze bezoeken: over dit vak bestaat veel onzekerheid en zolang niet vaststaat wat de inhoud van dit vak is en wie er leraar in mogen zijn, zal de onzekerheid nog wel even duren. Alles kén en még nu, en iedereen kan leraar maatschappijleer zijn, omdat elke school een bepaald aantal lesuren door onbevoegdheden mag laten vervullen. Zolang maatschappijleer zo'n wa zig vak is, komen die onbevoegde 'uren' meestal bij die onbevoegden terecht. V ZAL ROL ■I SP£L£V, BLUM. MotT HÉM AUÊÊW VAT HAPbÊft MAKEN/ AMSTERDAM De derde klas van een huishoudschool krijgt maatschappijleer, 'maatschappe lijk inzicht', zoals het op deze school heet. Eén uur per week wordt er gepraat over 'de maat schappij', wat in de praktijk neer komt op praten over sociale ver zekeringen. wetgeving, vakbewe ging. 'al die dingen waar deze meisjes later, als ze in de arbei dersmaatschappij terechtkomen mee te maken krijgen', zoals de lerares zegt. Veertien meisjes praten over 'zorg voor je medemens,: vandaag komen de AOW, de AWW, bijstandsuitkeringen enz. ter sprake. De meeste meisjes we ten behoorlijk goed wat al die sociale wetten betekenen. Ze hebben er vaak mee te maken, nu al, omdat er thuis over gepraat wordt, omdat familiele den in de bijstandswet lopen, moei lijkheden hebben met de ziektewet, woonproblemen hebben. De televisie blijkt bovendien een belangrijke rol te spelen. De uitzending van de vori ge avond komt ter sprake, en naar aanleiding van zo'n uitzending wordt dan weer gediscussieerd. Het is een erg levendige les. Iedereen praat, vaak door elkaar heen, iedereen zegt haar mening, en de lerares stuurt dan de gesprekken een beetje bij. De oliecrisis. 'Waarom gaan we niet achter de Arabieren staan?' zegt een leerling, 'zonder olie zijn we niets waard en we moeten er straks toch achter staan'. Er valt even een stilte en dan beamen andere meisjes dit standpunt. Tot de lerares de \'raag stelt of dat wel een eerlijk standpunt is. Dan barsten de tegenstemmen los. Het lijkt er niet op dat iemand een ander wil overtuigen, het gaat er meer om dat iedereen haar zegje wil doen. En dat gebeurt dan ook voort durend. 'Daar in Koeweit zijn ze stinkend- rijk en ze willen nog veel meer geld ver dienen'. Een ander meisje is daar heel nuchter over: 'Ach meid, ieder een wil toch zeker geld verdienen, ie dereen is toch egoïstisch? Als in jouw tuin olie wordt gevonden, dan heb jij toch zeker het recht om daar geld voor te maken? Jij hebt het toch ze ker gevonden?' Lampen uit? Nu gaat iedereen door elkaar heen- schreeuwen. De bezuinigingen komen ter sprake, alle lampen in de Tweede Kamer passeren de revue (die moeten eerst maar eens allemaal uit, vinden ze), de feestverlichting met Kerstmis ('mogen we alsjeblieft voor die paar dagen een beetje gezelligheid, nou dan'), om dan plotseling om te zwen ken naar ziekteverzekeringen. 'Bij die volksverzekeringen zit je mooi in de boot', vindt een meisje, 'als zij vinden dat je met honderd gulden toekunt, dan krijg je maar zo weinig. Maar particuliere verzekeringen zijn hele maal niks, want daar moet je veel te veel voor betalen'. Maatschappijleer is een praktisch vak op deze school. De lerares vindt dan ook dat het erom gaat dat de leerlin gen te weten komen waarvoor ze later allemaal betalen moeten als ze een baan hebben. 'En ze ipoeten leren hun mening onder woorden te bren- •gen. Ze praten en kijken wel goed, dat is opvallend. En het zijn flap-ui- ten, zodat zo'n les eigenlijk wel leuk is. Dat vinden ze zelf ook, ze praten 76. Linke Lowietje wist genoeg van het zakenleven om het niet te laten bij een doodenkel zakengesprekje. Na dat hij de vele voorschotten had ge teld, die de 'captains of Industry' hem ter hand hadden gesteld, ging hij over tot het consolideren van de reeds veroverde positie. Het potje stond nu op het vuur en diende lek ker warm gehouden te worden. Hij vond nu, dat hij dit warmhouden het beste kon laten geschieden door aller eerst een aantal lieden een geestrijk borreltje aan te bieden. Voor dit doel had de schelm zowel een dure zaal als een fraai smokingcostuum ge- FERDINAND huurd en hij had alle belangrijke bonzen van pers en industrie uitgeno digd. Hij gaf daar nogmaals een uit eenzetting van zijn plannen en hij toonde zich een gulle gastheer. 'Drink de boel maar op, jongens,' lachte Lo wietje. 'Als alles op is, bestellen we nog méér.' (Het wordt toch van jullie eigen centen betaald, dacht de schavuit erbij). Welnu de drinkpartij werd een daverend succes, de geld en persbonzen waren bij de flessen ge woon niet weg te slaan en het eind van het liedje was dus, dat de finan ciële basis van de rally stevig op haar pootjes stond. En de H.H. journalis ten zorgden wel, dat alles in de krant kwam, lekker opgemaakt en zo Laat in de avond werd een van de kranten moeizaam gespeld door Eelco Eelkema, die zéér zorgelijk keek. 'Daar komen beslist moeilijkheden van,' peinsde Eelco. Toch schenen de maohinaties van Linke Lowietje succes te hebben, want de volgende ochtend bracht de post al een stapel tje brieven in zijn bus. Daar waren verzoeken bij om inlichtingen alsme de aanmeldingen tot deelneming aan de knetterrally. Wat kon er dus ei genlijk nog fout gaan het zijn flap-uiten, zodat zo'n les eigenlijk wel leuk is graag en doen goed mee met de ge sprekken die ik op gang breng. Het is gelukkig ook maar een kleine groep, zodat ik wel kan voorkomen dat som migen de baasspelen over anderen'. 'Aangeven' De rol van de lerares is voornamelijk een aangeversrol; en als het onder werp dat ze op tafel legt, aanslaat dan moet ze verkeersleidster spelen, zor gen dat iedereen iets kan zeggen en spraakverwarring zien te voorkomen. 'Ze praten vaak al voordat ze denken, maar ik ben al blij dat ze zich \oor deze onderwerpen interesseren. Je moet bedenken dat het nog betrekke lijk kleine kinderen zijn met veel vooroordelen. Die probeer ik dan een beetje op te ruimen. Maar het is al meegenomen als ze willen praten over iets meer dan een jurk en een jon gen'. Maatschappijleer op een HAVO gaat zin? Het is de bedoeling dat op grond van de opmerkingen die de leerlingen opschrijven een volgende keer gedis cussieerd wordt over het onderwerp: het gezin. 'Bespreekbaar maken' De leraar: 'Het gaat er om onderwer pen bespreekbaar te maken. Het gezin is een ontzettend belangrijk onder werp waar iedereen wel iets over denkt. Het moeilijke is dat de leerlin gen er niet zo gauw toe komen hun eigen mening te zeggen. Ze zijn bang dat ze uigelachen worden. Maar ik vind het belangrijk dat ze weten dat ze voor hun mening, uit moeten ko men. Dit vak moet ze gevoel voor ei genwaarde, een eigen inbreng, zelf standig denken bijbrengen. Daar doet het onderwijs niet zoveel aan en daar om valt dit vak zo raar'. Als er onderwerpen ter sprake komen waarmee de leerlingen zelf ervaring heel anders. Op deze school is het een nieuw vak en een leraar heeft niet veel materiaal om op terug te grijpen. Twintig vijfdeklassers zitten het eer ste uur een beetje duf bij elkaar. Ze krijgen maar één uur maatschappij leer, gedurende twee jaar; maatschap pijleer is bovendien geen eindexamen vak en dat stimuleert ook niet erg. De leraar geeft grote witte vellen door met een vraag. Daar onder moe ten de leerlingen dan opmerkingen zetten. Het zijn vragen als: wat is de taak van de vrouw in het gezin?, en: wat is de taak van een man in het ge- hebben (drugs bijvoorbeeld), dan gaat het wel goed, dan praten ze veel. 'Maar dat komt zo zelden voor, ons schoolsysteem werkt te weinig met de eigen ervaringen van de leerling'. Niets ligt vast De leraar heeft allerlei methoden uit- gebrobeerd. Dat moet ook wel omdat nergens vastligt wat en hoe je dit nieuwe vak moet geven. 'Sommigen geven staatsinrichting, ikzelf besteed veel aandacht aan'sociale wetten en zo. Je moet actueel zijn, maar ik ben ervan afgestapt. Ik heb indertijd de oorlog in Vietnam ter sprake ge bracht, maar dat leverde niets op. De meerderheid van de leerlingen is vrij rechts en niet geneigd over een ander standpunt na te denken. Dat komt door thuis, daar doen ze hun menin gen op. Ze weten heel weinig van de werkelijkheid af, weten niets van ar beiders en hun omstandigheden en zijn ook niet geïnteresseerd'. Is maatschappijleer een politiek vak? 'Nee, maatschappijleer betekent voor mij: sociale vorming en sociale be wustwording. Sommigen zeggen dan dat dat politiek is, maar dat zeg ik niet. Politiek komt er altijd bij te pas en dan krijg je felle discussies tussen de leerlingen. Maar ik probeer niet de revolutie te maken, maar wil ze laten zien dat je over dat soort onderwer pen kunt prAten.' Andere sfeer De ervaring is dat de leerlingen niet graag praten, zich niet bloot willen geven. Dat kan aan allerlei factoren liggen: de keuze van de onderwerpen, de leeftijd, het soort school, het socia le milieu waaruit ze komen. Maar het komt zeker ook doordat maatschappij leer zo'n ander soort vak is. 'Het is een andere sfeer. Alleen de orde al: ik stel daar heel andere eisen aan dan mijn collega's in hun lessen. Dat vin den de leerlingen moeilijk, maar de aard van dit vak brengt dat met zich mee. Het moeilijkste is. dat er geen ver wachtingspatroon bestaat Wat is dat nou voor een vak. denken ze. En dat geldt ook voor de leraren. Het komt nogal eens voor dat leraren die paar uur maatschappijleer 'erbij' geven. Dat loopt vaak helemaal mis: niet al leen gaat het fout tijdens maatschap pijleer, maar ook hun eigen vak blijkt ineens moeilijker te gaan. Het is ei genlijk helemaal verkeerd dat leraren maatschappijleer vaak via toevallighe den in dit vak gevallen zijn. Dat er geen specifieke eisen gesteld worden.' Dat het geen eindexamenvak is, vindt, deze leraar niet erg. 'Hoe zou je zo'n vak moeten examineren? Je kunt niet toetsen hoe het werkt'. Radio vandaag HILVERSUM I VARA: 7.00 Nws. 7.11 Ochtendgymn. 7.20 (S> Spitsuur. (7.54 VPRO: Deze dag. 8.00 Nws. 8.11-8.23 Dingen v.d. Dag.) 9.15 (S) Licht strijkork. 9.35 Waterst. 9 40 Schoolradl- o. 9.50 (S) Muz. voor luisteraars. 11.00 Nws. 11.03 (S) Radio Filh. Ork. met solisten: mod. muz. NOS: 12.00 Den Haag deze week. VPRO: 12.15 VPRO-maandag: tussen-de-nud- dag-magazine. 13.00 Nws. 13 11 Vandaag dit. morgen dat. 13.20 (S) VPRO-maandag-muz. AVRO: 14.45 Reg. zaken. 15.10 <S) Hedend. orgelmuz. 15 35 (S) Mijn dochter Muriel. 16.00 Nws. 16.03 Radiojournaal. 16.05 Pople pel: kinderen draaien hun eigen platen 16.30 (S) Mikadoo: kindermagazine. Over- heidsvoorl.: 17.40 De politie nu. AVRO: 17.55 Med. AVRO: 18.00 Nws. 18.11 Radiojournaal. 18.21 Gesproken brief. 18.25 (S) Jazz spec trum. NOS: 19.00 (S) Harm, en fanf. in Ne- derl. en Eur. 19.30 Muzibas: muz.onderw, aan de basis. 20.00 (S) Vrijspraak: journalis ten interviewen door hen zelf gekozen perso. neri in Nederl. of daarbuiten. 21.50 Uitgebr, rep. 22.15 Voer blinden en .slechtzienden 22.25 Ultz. v.d. Bond zonder Naam. NOS. 22.30 Nws. AVRO: 22.40 Radiojournaal. NOS: 22.50 (S) Hobbyscoop: popul. progr. over electronica. 23.20 (S) NOS-Jazz - Jazz ln ak» tie. 23.55-24.00 Nws. HILVERSUM II NCRV: 7.00 Nws. 7.02 Het levende woord. 7.0S (S) Preludium: klass. muz. 7.30 Nws. 7.41 (S) Hier en nu. 7.55 Aangestipt: pro. gr.overz. 8.24 Op de man af: evangel, comm. bij de tijd. 8.30 Nws. 8.36 Gymn. v.d. huisvr. 8.45 (S) Plein publ. 11.00 (S) V.d. kleuters. 11.15 (S) Zllverpraat. 11.55 Med. 12.00 (S) De Kllima Hawalians Show. 12.21 Voor boer en tuinder. 12.26 Med. t.b.v. land en tulnb. 12.30 Nws. 12.41 (S) Hier en nu. 12.50 Makro: soc. econ. rubr. 13 00 (S) Ka. pel v.d. Kon. Luchtm. 13.15 (S) Opera-aria's. 14 05 Schoolradio. 14.3o 'SI Nederl. kamer- muz. 15.00 Geref. middagdst. 15.30 Nws. 15.33 SStudio 6: maandagmiddagmagazin# met 16.30 (S) Hier en nu. 16.50 Pleister plaats: toerisme en recreatie. 17.20 Over- heidsvoorl.: Ontmoetingen met Rijksgenoten. 17 30 Nws. 17.32 (S) Hier en nu. NCRV: 18.00 (S) NCRV Combo Corner. 18.19 Ultz. v.d. P.S.P. 18.30 Nws. 18.41 Toe- lichting bij het nws. 18.48 (S) Met uw in stemming: kerkliederen met toelicht. 19.00 (S) NCRV Vocaal Ensemble: oude,liederen. 19.30 (S) Literama: kron. over boeken, schrijvers en toneel. 20.00 Nws. 20.05 Facet- ton v.d. bevrijding (4). 20.20 (S) Mod. muz. 21.17 Dichten is luisteren naar licht: ge sprek. 21.45 Orgel, twee violen, cello en con trabas: oude muz. 22.00 (S) De komponlst v.d. maand. 23.00 De opgestane en de aards# Heer. 23.35 (S) De kompinist v.d. maand. 23.55-24.00 Nws. lucht gegrepen. 11.03 (S) Verzoekpl. 12.03 (S) Van twaalf tot twee. met 13.03 'Raden maar. TROS: 14.03 Van twee tot drie op III. 15.03 Hugo van Gelderen Show, inkl. natio nale tlp-twlntig. NOS: 18.02 Joost mag niet eten. AVRO: 19.02 (S) Nederland-non-stop. 20.02 Radio journaal. 20.05 Take the 8-traln. 21.02 De r.è- gen-uur-show. 22.02 (S) Superclean Dream- machine. 22.55 Med. 23.02 (S) Vanavond laat. 0.02 Radiojournaal. 0.05 Droora-tóp-llen, 1.02 Muz. met Me'.a. 2.02 Continu de nacht- door. 5.02-7.00 Voor dag en dauw de mist ln. BELGIE 324 m NED. 12.00 Nws. med. en SOS-ber. 12.08 Landb.- kron. 12.15 Lichte muz. <12.50 Buitenl. perso- verz. 13.00 Nws, akt.. weerber. en toneela genda.) 14.00 Nws. 14.03 Schoolradio. 15.00 Nws. 16.00 Nws en beursber. 16.10 Licht klass. conc. 17.00 Nws en med. 17.10 Jeugd- progr. 17.30 Big Band Battle. 17.55 Weeg schaal. 18.00 Nws. 18.05 Ultz. v.d. soldaten. 18.45 Sport. 18.55 Taalwenken. 18.57 Ork. v.d. week. 19.00 Nws, akt. en med. 19.30 Lichte muz. (19.40 Keurig Engels.) 19.45 Openb. kunstbezit. 20.00 Lichte muz. (20.30 Nws.) 20.35 Intermezzo. 20.45 Van muzen en men sen. 20.50 Nieuwe opnamen. 21.00 Splln- ternws. 21.10 Licht progr. 22.00 Nws. 22.05 Jeugdprogr. (23.00 Nws.) 23.05 Lichte muz. 23.40-23.45 Nws. TV vandaag NEDERLAND I NOS NOT 11.10-12.00 Schooltelevisie NOS 18.45 Ti-ta-tovenaar 18.55 Journaal NCRV 19.05 In de Soete Suiker bol 19.10 Beverly Hillbillies 19.30 Tweekamp NOS 20.00 Journaal NCRV 20.21 Muz. in uw straatje 21.10 Tussen salon en souterrain 22.00 Hier en Nu 22.40 Geestelijke liede ren NOS 22.50 Journaal NCRV 22.55 Ander Niéuws-Extra NEDERLAND II NOS Oorlog en vrede In plaats van, zoals gebruikelijk, zoveel mogelijk probleemrubrieken en praatprogramma's uit het aanbod te lichten, heb ik me dit weekeinde meer bepaald tot de onderdelen die de meeste kijkers zullen hebben uitgekozen. Ging het in Bellevue om een gesprek over oorlog en vrede tussen Henk Neuman en mr. F. Kalfshoven, een meer primaire vorm van oorlog en vrede was te beleven in de film To Sir. with love, een fascinerend verhaal met de beroemde acteur Sidney Poitler in een indrukwekkende creatie als zwarte onderwijzer voor een onbehouwen troep uit de Londense sloppen. Meer nog dan de acteerprestaties, boeide de conflictsituatie, die waarschijnlijk in meer scholen voorkomt dan we vermoeden. En dan is de school alleen maar dc plek, waar een nog wijder vertakt maatschappelijk probleem naar buiten komt. Deze door de AVRO vertoonde film was dan ook meer dan een interessante tijdspassering. Voor wie enig psychologisch en sociologisch inzicht verlangde, was er van de zwarte schoolmeester veel te leren. Voor een theaterproduktie die uit sluitend als amusement is bedoeld, zorgde de VARA door zaterdagavond een televisieregistratie van Arsenicum en oude kant uit te zenden. Een beproefde 'hit', die het altijd wel doet, ook al zijn niet alle rollen optimaal bezet Dat was ln deze voorstelling eveneens het geval. Met dezelfde ver taling van Joeki Broedelet meen ik in 1966 een opvoering te hebben gezien die dichter bij de door schrijver Joseph Kesselring beoogde sfeer stond. Sylvia de Leur en Mart Gevers probeerden met grimassen en hou terige bewegingen ouder te lijken dan ze zijn, maar ze hadden te weinig van de excentrieke, gifmengende tantetjes. De hele voorstelling was trouwens meer naar de kolder getrokken dan naar het geraffineerde van de zwarte humor. Er werd meer van het 'van dik hout zaagt men planken' gewerkt, dan met de fijne doorzichtigheid van oude kant. Van de jonge mensen op weg naar het concertpodium zal waarschijnlijk de Roemeense violist Serban Lupu de meeste aandacht op zich hebben ge vestigd door een razend moeilijke polonaise van Wieniawsky met grote virtuositeit uit te voeren. Hij bleek in het praatje met Willem Duys ook goed te zijn toegerust met humor en snedigheid, wapens die musici prach tig zouden kunnen gebruiken om de afstand tussen podium en publiek te verkleinen. Ik moet toch eens informeren hoeveel kijkers geboeid worden door de afle veringen van Star Trek, die de NOS zondagmiddag uitzendt. Zelf vind ik het een interessante vorm van science fiction, die je soms het gevoel geeft dat er in de nabije toekomst heel wat van zal uitkomen. TON HYDRA Van een verslaggever GRONINGEN Het prijsvoordeel dat aardgasverwarming op dit mo ment oplevert, is niet meer dan een fopspeen. Over niet al te lange tijd zal men tóch weer een prijs moeten betalen die normaal voor de olie moet worden neergeteld. Dit is de mening van dr. C. Krijgsman, hoofddirecteur van de Nederlandse Gasunie. Hij zei dit voor de Vereniging van Handelaren Groningen in een causerie over de problemen rond de toekomsti ge energievoorziening. 9 'Shalom aleichum!' zeg ik tegen een van de soldaten. 'Aleichum shalom', antwoordt hij en grijnst breed. Hij geeft met een siga ret en vuur. 'Schucran', zeg ik en daarmee is mijn Arabisch nagenoeg uitgeput Ik zou willen weten waar we zijn. 'Koeweit9' vraag ik, maar ik krijg geen antwoord meer. Dc soldaat is in de menigte verdwenen en andere soldaten duiken op. Zij deler, landingskaarten onder ons uit, zoals je die doorgaans op °en luchthaven moet invullen. 'U bent op een revolutionair vliegveld van het Volksfront tot bevrijding van Palestina', adresseert een kleine, ge zette man met een snor ons. 'Er zal u niets gebeuren. Vul de kaarten waar heidsgetrouw in en geef ons uw pas'. Veel passagiers hebben het moeilijk om uit de Engelse en Arabische vra gen wijs te worden. Een oudere vrouw weigert haar identiteitspapie ren af te geven. 'Ik geef u mijn pas niet. Wat moet ik zonder pas begin nen?' 'Wij hebben al tweeëntwintig jaar geen pas en we leven nog steeds', merkt de Palestijn op. Ook mijn pas wordt afgenomen, mijn diplomatenpss met het Amerikaanse visum, dat ik nu voor de tweede maal gebruik. Het internationale inentings- bewijs houd ik bij me. Ze hebben er niet uitdrukkelijk om gevraagd. Zou die pas me de das om kunnen doen? gaat het door mijn hoofd. Misschien zal men mij voor een belangrijk per soon houden en me als gijzelaar w- bruiken. Men beveelt ons weer in het vliegtuig te gaan zitten. Vaag steekt de lucht reus in het donker tegen de nachthe mel af. De lichten zijn gedoofd. Op een afstandje zie ik het silhouet van een ander verkeersvliegtuig. Wij zijn dus niet alleen hier. Voor het vliegtuig staat een jeep. Te gen de laadbrug wordt een ladder ge zet, die nauwelijks tot aan de deur Uitgave Centrl Press. Bussum van het vliegtuig reikt. Over deze lad der moeten we om beurten omhoog klauren. Ongeveer vier meter is net van de ingang naar de grond. On danks mijn bagage, die ik niet wil achterlaten, lukt het me omhoog *e klimmen. Boven word ik door krachti ge handen vastgepakt en naarbinen getrokken. En geleid door het schijn sel van zaklantaarns bereik ik weer mijn plaats op rij 24, waar mijn blon de reisgenote al heeft plaatsgenomen. De plaats aan mijn echterzijde is nog leeg. Waar is het Amerikaanse meis je? Ik hoor, dat ze zich bij een Ame rikaanse familie heeft aangesloten. Jn haar plaats krijg ik een jonge Ameri kaan als buurman. Hij komt uit een Zwitsers geslacht dat aan het begin van deze eeuw naar Amerika emi greerde en nu heeft hij zijn vakantie doorgebracht in het land van zijn voorvaderen. Achtetr ons is de Oosten rijkse met het hondje Whisky ook gaan zitten. Niet alle passagiers hebben het vlieg tuig verlaten. Na de eerste schrik stelde men vast, dat er helemaal geen brand was uitgebroken. Het waren slechts de vleugellichten, die helrood opvlamden en de vermeende rook bleek het fijne zandstof te zijn, dat door de motoren was ingezogen en via de airconditioning door het vliegtuig interieur was gewerveld. Slechts één passagier was gewond: een vrouw, die bij haar sprong omlaag een arm had gebroken. Ons vliegtuig had de landing dus overleefd. Maar er is geen elektrici teit meer. We zitten in het donker. De airconditioning en de waterspoe ling in de toiletten zijn afgezet. Door het vliegtuig patrouilleren guerilla- strijders met machinepistolen over de schouder. Iedere passagier wordt nog maals onder de loep genomen. Op nieuw moet iedereen een kaart invul len, waarop speciaal naar de gods dienst wordt geïnformeerd. Wij wor den geteld en weer naar onze passen gevraagd. De Palestijnen willen blijk baar vaststellen of er onder de passa giers Israëlische staatsburgers of ande re passagiers van joodse afkomst zijn. Eindelijk is de rust teruggekeerd. De stewardessen brengen appels en si naasappels rond. Later krijgt iedereen nog een beker heet water. En nu be gint de nacht. De langste nacht ln mijn leven, lijkt het me toe. Ik weet nog steeds niet waar we zijn. Nie mand heeft ons tot nu toe verteld wat er met ons gaat gebeuren. Slechts stukje bij beetje cn voor een deel pas na mijn thuiskomst heb ik me een volledig beeld van de kaping kunnen vormen. Om 12.39 uur verhief zich de 90 ton zware HB-IDD 'Nidwalden' van baan 34 van de luchthaven Zürich-Kloten met als reisdoel Kennedy Airport m New York. De vlucht voerde over de Rijn bij Bazel naar Frankrijk. Nadat de vlucht enkele minuten oud was, kort voor de Franse stad Luxeuil, op ongeveer 8000 meter hoogte, hoorde captaiji Fritz Schreiber plotseling ru moer achter zich. Hij draaide zich om en keek naar de deuropening van ae cockpit, waar stewardess Ursula Gyger door een onbekende man bij de hals werd gegrepen. De man had een re volver bij zich en een handgranaat. Kaping! ging het captain Schreiber bliksemsnel door het hoofd. Zoiets zat er in, sinds het begin van het jaar al 47 vliegtuigen gekaapt waren en de Swissair al enkele dreigementen had gekregen. Het volgende ogenblik kwam een tweede persoon de cockpit binnen: een jonge vrouw in een ele gant marineblauw met rood afgezet mantelpakje, zwarte lakschoenen en een knalrode zeilmuts. Zij was naar schatting 24 jaar, ongeveer 1.65 m groot en mollig van gestalte. Zij om klemde in beide handen een handgra naat. In de linker een geribbelde zwarte en rechts een vergulde. 'Van nu af aan ben ik de captain. U moet mijn bevelen gehoorzamen. Keer om, richting Zürich en stijg tot 29.000 voet vlieghoogte., Met deze woorden stelde zij zich aan captain Schreiber voor en gaf duidelijk te verstaan, dat ze geen tegenstand duldde. Captain Schreiber dacht aan de voorschriften: geen tegenstand bieden en proberen de situatie wat te ontspannen. Geen enkele beweging maken, die als verde diging kan worden opgevat. 18.45 Ti-ta-tovenaar 18.55 Journaal AVRO 19.05 Toppop 19.30 Tips voor je toe. komst NOS 20.00 Journaal AVRO 20.21 Een mens van goede wil (6) 21.10 Televizier Magazine 21.55 Cannon NOS 22.45 Journaal TELEAC 22.50 Ondernemer - les 10 DUITSLAND I 10.00 Journaal. 10.05 Journaal van gistera- vond. 10.20 Akt. 10.45 Natuurfilm. 11.30 Showprogr. 12.15 Akt. 12.40 Persoverz. 12.50- I 13.20 Wereldspiegel. 16.15 Journaal. 16.20 i Voor oudere kijkers. 17.05 Kinderprogr. 17.55-18.00 Journaal. (Reg. progr.: NDR: 9.30-10.00 Sesamstrasse. 18.00 Dlo Zwel v.d. Dienststelle. 18.30 Akt. i 18.45 Zandmann. 18 55 Sportjournaal. 19.26 Inf. progr. 19.59 Progr.overz. WDR: 8.20-9.20 Schooltelevisie. 9.30-10.00 Sesamstrasse. 10.30- 12.10 Schooltelevisie. 18.00 Reg. nws. 18.u5 Kinderprogr. 18.15 Drei im Morgenland. (18.40-19.20 Akt.) 19.45 Intermezzo.) 20.00 Journaal en weerber. 20.15 Akt. 21.00 Spel- progr. 21.45 Dok. progr. 22.30 Journaal, komm. en weeroverz. 22.50 Wetensch. progr. 23.35 Journaal. DUITSLAND II 17.00 Journaal. 17.10 Engadlner Bilderdo- gen. 17.45 Akt. en muz. 18.25 Der rosarote Panther. 19.00 JUR- i NAAL. 19.30 Film: Zwischenstatlonen. Ende elner Freundschaft. 20.15 Medische rubr. 21.00 Journaal. 21.15 Ein Haufen toiler Hun- de. 23.15 Journaal. DUITSLAND III NDR 8.05-13.15 en 16.30 Schooltelevisie en kur- sussen. 18.00 Sesamstrasse. 18.30 Kursusprogr. 18.45 Gymn. 19.00 Kursusprogr. 19.30 Kursus progr. 20.00 Journaal en weerber. 20.15-22.30 Berl. Werkstatt: 20.15 Dok. progr.: 21.00 Zol- tan KodalyMuslk ist fur alle da... 21.45 Einmal wirst auch du mlch lieben. DUITSLAND III WDR 8.20-11.45 Schooltelevisie. 16.00 Sesame Street. 17.00 Schooltelevisie. 17.30 TV-cur- sus. 18.00 Sesamstrasse. 18.30 Engelse taalcur sus. 19.00 Zandmann. 19.05 Progr. voor Itali aanse werkn. 19.15 Prisma v.h. westen. 19.45 Nws 'uit Noordr.-Westf. 19.55 Komm. 20.00 Journaal en weerber. 20.15 Dok. serie. 21.45 Journaal. 22.05-22.50 Cursusprogr. BELGIE NEDERLANDS 14.00-16.00 Schooltelevisie. 17.00-18.00 Schooltelevisie. 18 00 Colargol. 18.05 Partridge Family. 18.30 Tekenfilm 18.35 Veilig verkeer. 18.40 Volksuniversiteit. 19.10 Sporttribune. 19.33 Kortweg. 19.38 Weerber. 19.45 Journaal. 20 15 Quiz-show. 21.55 Literair progr. 22.30 Wetensch. gespreksprogr. 23.20 Journaal. BELGIE FRANS 14.00 t.e.m. 15.00 Schooltelevisie. 18.10 V.d. kindoren. 13.30 Magazine v. vrouw. 19.00 R.K. godsd. uitz. 19.30 Spor- tultz. 19.45 Journaal en weerber. 20.15 Fla- mengo-festlva:. 21.05 La voie lactee. 23.05 Wordt vervolgd Journaal.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1974 | | pagina 4