0KT0BER-00RL0G BRENGT WENDING IN GESPREK OVER ISRAËL fllslllaill Theologisch beraad over het Midden-Oosten Vandaag M Nieuwe boeken Trouw K wartet TROUW/KWARTET AT VWD YG 4 FEBRUARI 1974 KERK/BINNENLAND T2/K2 TI door dr. E. Flesseman-van Leer Als een dertigtal theologen uit het Westen en uit het Midden-Oos ten bijeen gebracht worden om samen te overleggen, welk licht de bijbel werpt op de vraag van Israël en het conflict in het Midden- Oosten, is het te verwachten dat het er fel zal toegaan. Dat was dan ook inderdaad het geval op het beraad, dat door de Wereldraad van Kerken van 21 tot 25 januari in Cartigny bij Genève was be- - i i r i-i S legd. In september van het vorige jaar heeft een soortgelijke, zij ;v het niet door de wereldraad georganiseerde bijeenkomst in Libanon jptfyl - s' 3^w5»:^ass|sis plaatsgehad, waaraan bijna de helft van de in Cartigny aanwezige theologen had deelgenomen. Het verschil tussen beide bijeenkom sten was aanzienlijk. Dat lag natuurlijk in de eerste plaats aan de veranderde politieke toestand. Tussen toen en nu ligt de oktoberoor- log, die eindelijk de kans op vrede in het Midden-Oosten meer nabij heeft gebracht. In september waren alle Arabieren die wij ontmoet hebben overtuigd van het grote militaire overwicht van de Israëlische vijand, en zoals een zeer vooraanstaande 'ei- der van de Palestijnen in een gesprek met ons ze': van de partij die onder ligt kun je geen concessies verwach ten. De afgelopen oorlog heeft echter laten zien dat de Israëli geen onover winnelijke supermensen zijn en is het machtsevenwicht groter geworden. Daardoor bleken nu in Cartigny de Arabische christenen minder onver zoenlijk te zijn en verklaarden zij zich zelfs bereid, althans in gesprek ken onder vier ogen, een onafhanxe- lijke joodse staat te erkennen iets wat vier maanden geleden nog on denkbaar had geschenen. Toch lag het verschil tussen beide conferenties niet alleen aan de gewijzigde politieke toe stand. Zij die elkaar al eerder ont moet hadden, wisten een beetje beter wat zij aan elkaar hadden; zij hadden voor elkaar een gezicht gekregen. Daardoor was de hele stemming in Cartigny meer ontspannen en was het Gasten gemakkelijker met elkaar te spreken deze te diep in hun traditie verwor- teld. De protestantse kerken uit het Westen, en voceal de calvinistische, hebben altijd waarde gehecht aan net Oude Testament en aan de geschiede nis, en daardoor is het joodse volk a's het oude verbondsvolk nooit helemaal uit hun gezichtsveld verdwenen. De oosterse kerken daarentegen, met hun veel statischer theologische denken, hebben alle nadruk laten vallen op de eeuwigheid waarin de verhoogie Christus heerst; in die visie was geen plaats voor de geschiedenis en het joodse volk, en werd het Oude Testa ment vergeestelijkt en verdrongen. Bovendien bemoeilijkten de politieke consequenties van onze theologische opvattingen de mogelijkheid elkaar nader te komen. In een van de eerste gesprekken verweet de oosters-ortho- doxe metropoliet van Libanon de wes terlingen dat hun theologie alleen ui ting en dekmantel is van westers tri omfalisme en kolonialisme. Na een felle reaktie van prof. Berkhof is die beschuldiging later niet meer her haald. Dat zij echter gemaakt kon worden is een teken van het dieoe wantrouwen, dat de arabieren tegen het Westen koesteren. Ongewoon beeld uit de, wat genoemd wordt, de oktober-oorlog: op een woestijnweg lopen een Israëlisch en een Egyptische officier rustig met elkaar te praten in afwachting van wat vredesbesprekingen zullen opleveren. wezigen als een teken van hoop ge zien en noemden zij zelf een soort mijlpaal. Vooral het meisje maakte diepe indruk. Hoewel zij het bestaans recht van Israël geen ogenblik in twijfel trok, oefende zij wel scherpe kritiek uit op de politieke koers van haar land en pleitte zij voor samen werking en volle erkenning van de rechten van de Palestijnen. Zij is van oorsprong een Marokkaanse, spreekt daardoor ook Arabisch, en heeft een duidelijk oriëntaals uiterlijk. Zij weersprak niet alleen in haar woor den, maar ook in haar uiterlijk zozeer de geijkte voorstelling, die de Arabie ren zich var de Israëliërs als aggres- sieve westerlingen gemaakt hebben, dat de Libanese metropoliet verklaar de, dat hij met haar oneindig veel ge- Voornaamste Het voornaamste theologische ge sprekspunt was de verhouding tussen Oud en Nieuw Testament, en met na me het gewicht dat aan het Oude Tes tament moet toegekend worden. De meerderheid van de westerse theolo gen beriep zich immers voor hun ge loof in de blijvende bijzondere plaats van het joodse volk en de blijvende band tussen die volk en zijn land vooral op het Oude Testament. Het overgrote deel van de oosterse christe nen daarentegen beschouwde het Ou de Testament alleen als een heenwij zing naar Christus en als in hem ge heel vervuld. Op grond daarvan wezen zij iedere mogelijkheid van een nog uitstaande belofte voor het joodse volk af. Sinds de komst van Christus is dit Volk gelijk aan alle andere-vol keren geworden en heeft het geen bij zondere rol of tjak meer. Hierin wer den zij trouwens bijgevallen door twee politiek links georiënteerde wes- teuropese theologen, al gebruikten die daarvoor marxistische argumenten, die tot een denkwereld behoren waar van de oosterse kerken wel heel ver af staan. Welke plaats? De vragen naar de plaats van Israël en de interp~etatie van de bijbel spe len in de wereld-aad al sinds zijn op richting in 1948 ondergronds een be langrijke rol. Het is daarom een winstpunt dat zij nu eindelijk in Car tigny openlrik aan de orde zijn ge steld. Toen zijn ze daar niet dichter tot een oplossing gebracht. Daarvoor is de tegenstelling tussen de westerse en de oosterse kerken te groot en ligt Aanvankelijk leek het alsof de ge sprekken in Cartigny de diepe kloof tussen de christenen van het Westen en van het Oosten alleen maar zouden bevestigen pn zelfs verdiepen. Later is men echter op een andere lijn van denken overgegaan. Die omslag is me de veroorzaakt door het bezoek van twee gasten. De ene was een israë- lisch meisje, leidster van het politieke bureau van de wereldbond van joodse studenten, de andere een Palestijns moslim, die in Genève was als de min of meer officiële vertegenwoordiger van de PLO, de Palestijnse bevrij dingsorganisatie. Het feit dat zij uit tegengestelde kampen samen aan één tafel wilden zitten werd door alle aan- Mevrouw dr. E. Flesseman-van Leer (foto), hervormd theologe, bezocht het door de wereldraad van kerken georganiseerde beraad, in Cartigny (Zwitserland) over de 'bijbelse interpretatie en haar be tekenis voor de houding van de christenen inzake de situatie sn het Midden-Oosten'. Het beraad kwam tot de conclusie dat er voor alle volken recht moet zijn, onafhankelijk van religie, ras of cultuur. Dit betekent dat er ge lijke rechten moeten zijn voor alle volken in het Midden-Oosten. De toepassing tan deze rechten van Israëli en Palestijnen moet echter voor geen van beide volken tot nog meer onrecht leiden. Teneinde een begin te maken met het herstel van het onrecht dat de Palestijnen is aangedaan, dient hun op zijn minst op alle niveaus de gelegenheid worden gegeven hun identiteit in termen ran poli tieke zelfbeschikking uit te druk ken makkelijker kon praten dan met zijn westerse medechristenen. Andere wending Ik geloof dat het bovenal die opmer king is geweest die ertoe heeft bijge dragen dat de gesprekken een andere wending hebben genomen. Want daar door werden wij westerlingen- ons er van bewust dat de nadruk, die wij op het Oude Testament en de bijzonder heid van het joodse volk leggen meer tussen ons en onze arabische gespreks partners instonden, dan onze politie ke inzichten. Zor.is in persoonlijke ge sprekken gebleken was, zijn zij im mers thans bereid om evenals wij hat bestaansrecht van de staat Israël te aanvaarden, al zijn hun motieven daartoe geheel andere dan de onze. En wij waren het met hen eens dat de Palestijnen het kind van de reke ning zijn geworden en dat het hoogst noodzakelijk is dat hun recht gedaan wordt. En zo besloten wij gezamenlijk om de vragen over de uitleg van de bijbel en de verkiezing van het joodse volk te laten rusten en ons te concen treren op de vraag naar recht en ge rechtigheid in het Midden-Oosten, in het licht van de bijbel. recht was het vrijwel onmogelijk cm gemeenschappelijke woorden te vin den om onze inzichten op papier ie zetten. Ik geloof nog altijd dat wij in de grond van de zaak dicht bij elkaar stonden, maar het werd hoe langer hoe duidelijker dat de accenten ver schillend gelegd werden. Daardoor konden wij maar niet het juiste even wicht tussen de rechtmatige aanspra ken van de Palestijnen en de erken ning van de joodse staat vinden. Dit lag voornamelijk aan een verschillen de beoordeling van de politieke situa tie. Op een gegeven ogenblik riep een van de Arabische gesprekspartners uit: 'Als iemand in de Verenigde Sta ten opkomt voor de rechten van de negers, gaat hij toch ook niet eerst uitdrukkelijk de rechten van de blan ken erkennen.' Deze vergelijking is tekenend. Want terwijl de meeste the ologen uit het Westen Israël in t'e grote Arabische wereld als de bedreig de partij zagen, beschouwden de Ara bische theologen Israël als de bedrei ger en konden zij niet geloven dat jo den in Israël en daarbuiten zich nog altijd niet werkelijk veilig voelen. Het is ditzelfde verschil in beoordeling waardoor de joden zich vaak door uit spraken van de wereldraad in de steek gelaten voelen en de arabieren ervan overtuigd zijn dat de wereld raad eenzijdig pro-Israël is. Winst Zij, die gehoopt hadden dat in Car tigny de theologische vragen die tus sen de kerken van het Westen en van het Midden-Oosten in staan diepgaand behandeld zouden worden, zul'en deze bijeenkomst -ils een mislukking beschouwen. Anderen daarentegen zullen de concentratie op de vraag naar de bijbelse gerechtig heid in verband met de problemen van het Midden-Oosten juist als winst beschouwen. Zelf ben ik van mening dat de erkenning van het heilsgeheim van het joodse volk en zijn band mot het land van furdamenteel belang is voor het christelijke geloof en dat wij terwille van de eenheid van de ker ken daarover nog diepgaand van ge dachten zullen moeten wisselen met onze mede-christenen uit de Arabi sche landen Ma?r ik ben er ook van overtuigd geraakt dat dit gesprek op het ogenblik nog niet gevoerd kan worden. Want zolang het orfrecht en het lijden van de Palestijnen nog voortduurt, zullen onze Arabische ge sprekspartners onze woorden onver mijdelijk blijven misverstaan. ACHTER DE WOLKKOLOM We zijn aan het eind van boek Gene- sis. De laatste woorden resten ons O' nog. Ze melden ons de naar Egypti-! sche maatstaven (en ook de onze) ho-:,-, ge leeftijd van honderd en tien jaarl-L" iets over zijn nageslacht en tenslottejEi de eed die hij zijn broers laat zweren om zijn beenderen te zijner tijd te]a brengen naar het land dat God aan je Abraham, Izak en Jakob gezworen heeft. Dan sterft hij en de allerlaatste re woorden munten bijna uit door hunL., prozaïsche aard (in de St. Vert) 'en mijn leide hem in eene kist in Egyp- te'. Ik heb er in mijn jeugd eens een dominee over horen preken. Dat] deed men vroeger graag: de laatste! woorden van een bijbelboek. En niet ten onrechte. Als we maar niet verge- ten dat het verhaal doorgaat. Daarvan moet Jozef volgens de schrijver ook getuigd hebben toen hij zijn broers de eed liet zweren onder de begelei- rE ding van niet minder dan een profe- tie: God zal zeker naar u omzien en uit dit land voeren naar het land dat CT Hij Abraham, Izak en Jakob onder g' ede beloofd heeft. Zo'n stille kist heeft iets engs. Daar ligt de vrij zeker gemummificeerde Jozef in. En die'_~. kist heeft daar een hele tijd gestaan.! Je bent benieuwd, waar? Hebben de; Hebreeën er langs gelopen en hebben1 w ze later in de uren van hun grootste V( onderdrukking naar die kist gekeken,] r( met grote bange vragen in hun hart,! .j zoiets van: God vergeet ons toch niet, daar staat die kist nog. Die kist diej n naar KanaSn moet. Of hebben ze zich! s) ermee getroost en die doodskist als; p een teken van leven en hoop be-i y schouwd? Dan zou het een heel bij-] 0 belse gedachte zijn. De kist spreekt d voor wie 't niet gelooft van de dood, v meer niet. Daar ligt een mummie in.j s Maar ,wie er weet van heeft ziet iets anders, hoort iets anders, die weet dat; v er iets aan verbonden is, een toezeg- v ging die niet op de aarde valt, een be- 0 lofte die zo zeker zal ingelost worden' g als God God is. Zo moesten ze die ja ren door komen. Met de dood voor! hun kinderen en de dreiging en de zweep achter hen. En ze kwamen er door. En later lezen we dat de kist] meegaat. Achter de wolkkolom gaat] r dit vreemde levensteken mee. Wanti j er is altijd meer van ons reizen en] trekken door dit leven te zeggen dan r wij denken. (Genesis 50, 22-26). n Bedreiger Inhoudelijk is ook daar niet zo heel veel uitgekomen. Wel werd voorop ge steld dat recht in bijbelse zin steeds gepaard gaat met liefde, dat het ge lijkheid van de mensen inhoudt en dat het in de eerste plaats niet recht- voor-mij maar recht-voor-mijn naaste is. Maar toen wij probeerden deze al gemene uitspraken in de politieke ïe- aliteit van het Midden-Oosten te ver taler., bleken wij niet veel anders te kunnen zeggen dan wat door anderen al met meer politieke kennis van za ken naar voren is gebracht. En eerst De vraag naar het wonder; Joh. D. Bosch: De vraag naar het wonder. Uitg. Bigot en Van Rossum BV, Blari- cum, 116 pag., prijs ƒ11,50. Een enkel citaat kan wellicht het geestelijk klimaat van dit met heldere intelligentie en toewijding geschreven boek verduidelijken. 'Het wonder van Jona is een beeld van de wederge boorte'. 'Het boek Job is alleen zinvol wanneer men kan het zien kan als be schrijving van de zeer pijnlijke weeën van een wedergeboorte'. 'Christus en duivel staan niet voor moreel-goed enerzijds en voor moreel-kwaad ander zijds, maar voor tweeheid-met. Een in tegenstelling tot tweeheid in conflict'. In verband met Romeinen 5:28 wordt gezegd, dat 'Jezus de mens kon verlos sen van het door het reflexief bewust zijn veroorzaakt lijden'. De schrijfster wil bijbelse grondwoor den weergeven in 'termen, die ont-i leend zijn aan de hedendaagse diepte- psychologie'. Dat klinkt eenvoudiger dan het is. In werkelijkheid gaat het om termen, die ontleend zijn aan de wereldbeschouwlijke achtergrond van' één bepaalde diepte-psychologie, nl. die van de oudere Jung. Gaat men op dit punt eenmaal met de schrijfster mee, dan kan men alleen maar bewondering hebben voor haar prestatie. Dat zij niet afrekent met Bubers 'Godsverduistering' wat vanuit haar keuze voor Jung toch wel nood zakelijk moet zijn lijkt me een kort. Overigens is het voor de door de schrijfster niet-overtuigden, tot wie ik behoor, een boeiende en vruchtbare zaak de verschuivingen na te gaan, van alle bijbelse grondwoorden ten gevolge van het uitgangspunt van de schrijfster. S.J.P. De Rotterdammer Nieuwe Haagse Courant Nieuwe Leidse Courant Dordts Dagblad Uitgaven van B.V. De Christelijke Pers Directie: Ing. O. Postma, F. Diemer Hoofdredactie: J, Tammlnga. Hoofdkantoor ri.V. De Christelijke Pers: N.Z. Voorburgwal 276 - 280, Adam. Postbus 859. Telefoon 020-22 03 83. Postgiro: 26 92 74. Bank: Ned. Midd. Bank (rek.nr. 69 73 60 768). Gem.fliro X 500. Van Ruller (8 en slot) Van Ruller wil niet tegen zondags- sport zitten aan te hikken. Hij ziet de zondag niet als eer instelling van God. Mensen die zoiets beweren, kan ik met de beste wil ter wereld geen gave gereformeerden noemen. Dat moet u wel goed weten, heer Klei. Verder viel het mij op dat bij Van Ruller thuis moeder de vrouw na het eten uit de bijbel voorleest. Goe de gereformeerde zede is, dat de man en vader zulks doet. lste Exloërroond J. Tipker Kzn (discussie gesloten, red.). Middenstand Met veel pijn en verbazing kijk ik naar het optreden van de midden standsorganisaties. Ruim 30 jaar heb ben wij een winkel gehad. Door diver se omstandigheden moesten wij de zaak sluiten. Tegen de supergroten 'bijv. is niet op te boksen. Daar komt nog bij dat de regering Biesheuvel het goed vond dat de huur van de winkel met 300 pet de hoogte inging. Duizenden kleine winkeliers hebben hun zaak al moeten sluiten. Dat was niet de schuld van de regering Den Uyl. Nu plotseling komen er felle ak- ties van de organisaties, organisaties die alleen maar het belang van de groten zien. Volgens mij wordt er een slecht rechts politiek spelletje ge speeld. Amsterdam C. de Groot Steenkool Op elk terrein des levens treft men mensen aan die gezegend zijn met een geniale blik. Zelden echter op dat van de politiek. Een typerend voorbeeld hiervan is de huidige minister-presi dent van Nederland. Als minister van economische zaken in het kabinet-Cals presteerde drs. Den Uyl het op voor schrift van de EEG tot sluiting van onze kolenmijnen over te gaan. Het b- langrijkste argument was dat steen kool als brand- en grondstof voor de industrie had afgedaan. Thans in een tijd dat het ghele politieke en econo mische leven in ons land beheerst wordt door een oliecrisis, beleeft Ne derland het onvoorstelbare schandaal dat ook de laatste van de drie nog overgbleven Limburgs mijnen de Emma haar produktie heeft ge staakt. In West-Duitsland wordt met subsidie van de andere EEG-landen ook van Nederland! de mijnbouw sterk opgevoerd, evenals trouwens in Amerika. Rotterdam Av Smit Verpleegkundigen In het artikel 'ontslagen verpleegkun digen' in Tr-Kw van 25.1.'74 zegt dr De Haan over de salariëring: (zijn dit overigens niet de bruto cijfers? Wat blijft er schoon over?) 'Een salaris, waarmee menig student het zou wil len doen.Dit is een verdraaide voorstelling van de zaak. Een ver pleegkundige behoort eerder tot de werkende jongeren dan een student. Na het behalen van dit diploma (als hij of zij niet wordt ontslagen tenmin ste), na een zware werk-studie tijd van 4 jaar verdient men nog steeds maar een klein gedeelte van wat een academicus verdient. Bovendien ont vangen de ouders van vele studenten aftrek, de ouders van een verpleeg kundige niet. Normaal, dat dit in een salaris wel mag zijn terug te vinden. Nog enkele getallen 5 jaar geleden verdiende ik als verpleegkundige A netto (oude opleiding in Groningen) 825,- incl. onregelmatigheidstoeslag. Mijn vriendin verdient dit. als wijk verpleegster na 2-jarige dagopleiding extra en 4 dienstjaren in deze funk- tie. nog in 1974. Huizen W. v. d. Helde-v. d. Berg Middenstand (2) De regering schijnt bezield met een gruttersmentaliteit door de kleine ne ringdoenden te willen aanpakken. De prijsstijgingen zouden heel wat min der zijn, als de consumenten niet te lui waren om op de kleintjes te let ten. Wie bereid is om 1,25 neer te tellen voor een dwarsgebakken brood, terwijl een goed brood ook voor 0,78 te koop is, heeft geen reden tot klagen. De margarinefabrikanten, die menen dat re hun gestegen grondstof kosten volledig moeten doorberekenen aan de consument, zouden gemakke lijk tot andere gedachten te brengen zijn, wanneer iedereen wat minder van dit smeermiddel tot zich nam. Ik zie geen enkele reden tot regeringsin- grijpen, daar wij zelf in staat zijn de prijsopdrijvers te straffen. Arnhem Kees Mijderwljk Middenstand (3) De kleine zelfstandige dreigt de dupe te worden van het overigens terechte streven van de regering, het inflatie percentage zo laag mogelijk te hou den, door een strak prijsbeleid en jeugdige werknemers een rechtvaardig deel van de welvaart te garanderen. Staat u achter deze beide beleidspun ten van de regering en bent u met ons van mening dat de kleine midden stand moet blijven? Dan geldt ook voor u: de hoop van Joop is bij de kleine middenstand te koop! Amsterdam Ria en Hans Liefhebber en Chris On derstal Vogelmoord (3) Veel mensen zijn gelukkig erg ge schrokken van Huib Goudriaans arti kel over de trekvogelmoord in Italië van 11 jan., maar toch zijn er nog veel te veel mensen die er onverschil lig tegenover staan. Zij beseffen niet, wat voor ramp de mensheid binnen enkele jaren bedreigd, als die moord op onze nuttige insekteneters daar doorgaat, afgezien van het treurige lot. dat de vogels zelf, vooral de gefol terde lokvogeltjes, treft. Elk jaar wor den er minstens 250.000.000 vogels neergeknald, die in één maand tijd 40.000 ton insekten kunnen verdelgen. Laat toch iedereen wakker worden en niet meer naar Italië met vakantie gaan. Als onderwijzeres ben ik een aktie begonnen op school. De leerlin gen gaan met handtekeningenlijsten rond. Laten overal de scholen zo'n ak tie ondernemen. Wilt u meer inlich tingen? Bel of schrijf naar Stichting Mondiaal Alternatief, de Ruyterstraat 94 in Zandvoort, tel. 02507-4210. Alkmaar Mej. E. de Boer Vogelmoord (4) De eerste oproepen in Tr.-Kw. om massaal te protesteren tegen de vogel moord in Italië nam ut niet zo serieus. De eerste oproep tot een toeristenboy cot van Italië vatte ik op als een grapje. Het grote artikel van 30.1.'74 maakte me echter duidelijk dat er weer iets verbijsterends aan de gang is. Vooral die uitspraak van die domi nee doet de deur dicht; 'Aan onze houding tegenover het dier wordt af gelezen in hoeverre we mens zijn'. Dit hoort thuis in het rijtje van: het bedrag dat aan honde- en katte- brood wordt uitgegeven is 3 tot 4 maal zo hoog als het bedrag voor ont wikkelingshulp, de dieTenbescher- mingsakties in gebieden waar mensen als ratten sterven de bezorgdheid over de Amazonas als zuurstof leve rancier terwijl de indianenstammen ge decimeerd worden. Aan dit rijtje is nu toegevoegd: Toeristenboycot wegens vogeltjesmoord van het enige (buiten Joegoslavië) grote toeristen- land aan de Middellandse Zee waar nog niet een fascistische dictatuur het volk onderdrukt. Amsterdam H. Pulte Liedboek (slot) Helaas heb ik weer gemerkt dat men bij het verschijnen van het Liedboek voor de Kerken alleen maar een blik werpt in de index; en mist men dan de woorden Ere zij God, botweg zegt: Het staat er niet in. Wel, mevr. L. A. Kroon-Bouman uit Zuidbroek, het staat er wel degelijk in en wel gezang 134, sterk van tekst en mooi van me lodie. Amsterdam H. A. Spekkers Ster-geld De redactie van Trouw-Kwartet heeft wel gélijk, als ze stelt dat de extra steun die enkele dagbladen zullen krijgen, niet uit de zak van de belas tingbetaler komt, maar uit de STER- opbrengst. In wezen komt het dan van de kijk- en luistergelden, want als de kranten geen steun kregen uit de STER-pot, zouden die kijk- en luister bijdragen lager kunnen zijn. Emmeloord L. de Bonte Verschraling (4) Natuurlijk kan bij het veranderen der tijden het onderwijs niet blijven zoals het in de dagen van ouders en groot ouders was. Als er toen een teveel was aan dril, aan kennisoverlading éls dan moet dat veranderen. Maar moet dat dan in het andere ui terste overslaan? En dat komt naar mijn ervaring op sommige scholen voor. Als ouders en grootouders na schooltijd en in de vakantie aan de gang moeten om bij te spijkeren wat een leerling (met een all-round mooi rapport) onder schooltijd (op een school met niet onvermaarde naam) niet of te weinig kreeg, dan is er in dat nieuwe iets mis. Een 5e klasser moet dan buiten schooltijd de hoofd steden van de Nederlandse provincies en van de staten van Europa nog le ren. Een gymnasiumleerling loopt vast met Duits en Latijn, doordat ont leden en naamvallen voor hem op de basisschool onontdekt terrein waren. Wie dat ervaart, die begint te vrezen, dat het onderwijs, wat basiskennis be treft, hier en daar toch wel verschrik kelijk aan het vermageren is. Doetichem G. Blankensteijn Protocollen In Tr.-Kw, van 30 jan. staat, dat ko ning Feisal van Saoedi-Arabië aan de Franse minister Jobert tijdens diens bezoek aan Riadh o.a. een exemplaar van de 'beroemde' Protocollen van de Wijzen van Zion aanbood, een uiter mate antisemitisch geschrift. Het woord 'beroemd' is blijkbaar een ver schrijving van berucht. Het is nl. een beruchte falsificatie, oorspronkelijk ten behoeve van de antisemitische propaganda in het tsaristische Rus land op het éinde van de vorige eeuw geschreven door de Russisch-ortho- doxe monnik Nilus. Amsterdam dr. Henriette Boas Eenzijdig positief Er zijn de afgelopen weken zoveel eenzijdige negatieve geluiden over Den Uyl en den olie geventileerd, dat een eenzijdig positief geluid best kan..x Ik vind nl. dat al zijn er fouten gemaakt het kabinet het nog niet zo gek gedaan heeft. In aller lei commentaren lijkt het wel alsof zo'n beetje iedereen het slachtoffer is van de maatregelen van het kabinet, behalve het kabinet zelf. En dat is na tuurlijk onzin. De populariteit van Den Uyl c.s. is er niet beter op ge worden. En dan de enorme financiële consequenties; wie ambitieuze plannen heeft, heeft geld nodig, handen vol geld en een beperking van het benzi neverbruik aanvankelijk 30-40 pet. betekent dan idem zoveel procent minder aan belastingen en accijnzen en dat is nog maar het topje van de olie ijsberg die dit schip van de staat bedreigt. Den Haag Bert Aalbers Rundvlees (1) Belijdenis De redactie behoudt zich het recht voor haar ter opname in deze rubriek toegezonden meningsuitingen verkort weer te geven. Bij publikatie wordt met de naam van de inzender onder tekend. Brieven kunnen worden ge stuurd aan het secretariaat hoofdre dactie Trouw/Kwartet, postbus 859. Amsterdam. Een bericht op de voorpagina van 24 januari heeft nog eens bewezen, dat de EEG. alleen in het belang is van de producenten. Naast een boterberg van 400.000 ton nu een eerste aanzet van 40.000 ton voor een rundvlees- beg. Alleen om de consumenten prijs hoog of nog hoger te houden. Voor de consument is er maar een weg: aansluiten bij een consumenten organisatie, daarna propageren van een kopers-staking. Groningen J. J. Hindriks De nieuwe belijdenis der geref. ker ken is in opdracht van de synode een knieval voor Kuitert. Van een eenpa rig geloofsgetuigenis is dan ook geen sprake. De synode moet niet aan de bijbel of belijdenisgeschriften dokte ren, maar aan de kerken. Onze tijd wil democratie en wereldvrede. Niet alleen maatschappelijk, maar ook ker kelijk. Geen medezeggenschap der le den leidt tot vrijzinnigheid en onker kelijkheid. Alleen democratie kan de kerken hun plaats in de samenleving weer doen innemen. Rotterdam P. C. van Wijk

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1974 | | pagina 2