Over
de
grens
van
de burgerlijke
ongehoorzaamheid
dichtbij
fi.
Commentaar NIET ELKE MIDDENSTANDER KAN ER BEROEP OP DOEN
Tweesprong
Boten afhouden
Bakkerij fusie wekt
onrust personeel
eLorulit
CCj&H öèjetCoruj Zd/yt-
wPLcmf 'p** 'ïfyfyCi
k mhcL,
het weer
Biskaje-orkaan
nadenken over tijdspassering
mohammed
tijdbon
j EKSTRA TIJD
..pEfmèljt
MINUTEN!
Hl
Iplpi
WM
A
3ff|
lép»
MINUTEN
M
protest
prik
TROUW/KWARTET VRIJDAG 1 FEBR1IM1K.I 1974
BINNENLAND
T5/K.7
De fractie van de CHU in de Tweede
Kamer heeft goede staatsrecht i.e
argumenten aangevoerd voor haar
weigering, deel te nemen aan de werk
groep die een christen-democratisch
initiatief-ontwerp van wet voor een
abortusregeling gaat voorbereiden. De
studie van deze werkgroep mag im
mers worden gezien als een uitvloeisel
van de afspraken die op voorstel van
de heer Burger bij de formatie van het
kabinet-Den Uyl zijn gemaakt. En
aangezien de CHU buiten die forma
tie is gebleven, heeft zij met die af
spraken niets te maken.
Ook voelen wij wel iets voor de rede
nering dat de afspraak inzake de
abortuswetgeving op zichzelf niet van
staatsrechtelijke bedenkingen is vrij te
pleiten: men doet aan de eigen verant
woordelijkheid van de regering tekort,
als men de wetgeving op een zo be
langrijk onderdeel van beleid uitslui
tend aan de Tweede Kamer overlaat
en de rol van de betrokken ministers
ertoe beperkt, dat zij gelaten het mo
ment afwachten waarop zij het contra
seign mogen plaatsen. De abortus-af
spraak is een van de schoonheidsfou-
ten die we voor lief hebben moeten
nemen om uit de impasse van de for
matie te komen.
De houding van de c.-h.-fractie is,
formeel beschouwd, dus volkomen
correct. Ons probleem is echter, dat
in een zaak als de abortusregeling
staatrechtelijke overwegingen ternau
wernood terzake zouden mogen doen.
De abortus behoort tot de categorie
van kwesties van leven en dood waar
over de christen-democratische partij
en menen, unieke inzichten te hebben
en fundamentele dingen te kunnen
zeggen. Voorts is op dit terrein van
beleid nooit gebleken van enig ver
schil van mening tussen KVP, ARP
en CHU.
Als, onder welke omstandigheden dan
ook, van de christen-democratische
fracties wordt verlangd dat zij die
unieke inzichten in een wetsontwerp
zullen vastleggen, zou men mogen
verwachten dat de drie partners in
een federatief samenwerkingsverband
formaliteiten en schoonheidsfouten
vergetend, zich broederlijk aan het
werk zetten om te laten zien, waar 'de
eigen weg van de christen-democratie'
heen loopt. Deze samenwerking blijkt
niet te kunnen worden opgebracht en
dat wekt de indruk, dat die eigen weg
uitkomt op een tweesprong.
De gereformeerde synode heeft deze
week het beeld vertoond van een ge
zelschap dat met een benauwd gezicht
bezig is allerlei boten af te houden.
Interkerkelijke samenwerking in de
wereld van radio en televisie is op een
zijspoor gezet en integratie met de
hervormde kerk is voorlopig uit het
gezichtsveld verdwenen.
Nu kan het afhouden van boten een
uitstekende bezigheid zijn wanneer
daar gegronde redenen voor aanwezig
zijn. Maar zulke redenen zijn er op de
gereformeerde synode niet geweest, ze
zijn tenminste niet boven water geko
men. Wie kennis neemt van de bedrij
vigheden in Lunteren komt tot de con
clusie dat gevoelens van onbehagen de
doorslag gegeven hebben.
Dat onbehagen gold uitzendingen van
IKOR/CVK. We zullen hier niet be
weren dat al die uitzendingen punt
gaaf waren, maar het getob over de
IKON wekte de indruk dat naar gere
formeerde overtuiging het evangelie
weliswaar niet naar de mens is, maar
dat het werk van kerkelijke zendge
machtigden vooral wèl naar de mens
moet zijn.
Het onbehagen met betrekking tot de
hervormde kerk gold de aanwezigheid
van vrijzinnigen in die kerk. Met
groot gemak werd vergeten dat ook
de gereformeerden vrijzinnigen in huis
hebben, al heten ze (nog) niet zo. Aan
de andere kant hadden de aanwezige
hervormde moderamenleden ook
openlijker moeten zeggen dat ze niet
van zins zijn vrijzinnigen buiten de
deur te zetten, in plaats van schimmi
ge verhalen over een dialoog zus qf
zo te houden.
Met elkaar geen synodeweek om in
een lijstje te zetten.
Van een verslaggever
NIJMEGEN Maandag gaan de drie
voedingsbonden met de directie van
broodgigant Menieba onderhandelen
over de plannen van Meneba haar
broodfabrieken Roding in Nijmegen
en Wieleman in Arnhem samen te
voegen. Bij bakkerij Roding werken
ongeveer 200 mensen en bij Wiele-
man's bakkerij ongeveer 150. Meneba
overweegt de produktieafdeling van
Roding in Arnhem onder te brengen.
Omdat de reorganisatieplannen wat
vroegtijdig zijn bekend geworden, is
onder het personeel van Roding onge
rustheid ontstaan. Daarom zijn verte
genwoordigers van de bonden gister
middag naar Nijmegen getrokken om
informatie te geven, te vernemen wel
ke toezeggingen zijn gedaan bij de
overneming van Roding in 1971, en
de onrustgevoelens te kanaliseren, zei
de heer W. A. A. Winter van de
NKV-bond.
Volgens c'e directie van Meneba wordt
er niemand ontslagen.
l_, .^L"VÜ_
door Piet Hagen
NIJMEGEN Benzinepomphouders die eigenmachtig de distributie afschaften en middenstanders
die dreigden htm belasting niet te betalen zijn ongehoorzame burgers. Maar hebben zij daardoor het
recht hun aki ties bet stempel van 'burgerlijke ongehoorzaamheid' op te drukken, zoals vorige week ge
beurd is?
pomphouders die eigenmachtig de distributie afschaften
Op het eerste gezicht is deze vraag
makkelijk te beantwoorden. Bij 'bur
gerlijke ongehoorzaamheid' denk je
aan Gandhi of Martin Luther King.
Dan gaat het om geweldloze acties te
gen groot onrecht. Dat is toch wel an
ders dan de 'ongehoorzaamheid* van
een pomphouder die lak heeft aan de
distributie.
Dat is zo, maar toch mag je defce mid
denstanders het lichtvaardig gebruik
van de term 'burgerlijke ongehoor
zaamheid' niet al te zwaar aanreke
nen. De laatste jaren hebben bezet
ters, krakers, boycotters, stakers en
wie al niet te pas en te onpas zich
van deze term bediend. Op een gege
ven moment is zo'n woord zo gedeva
lueerd, dat zelfs middenstanders met
deze vlag hun lading dekken.
Je kunt je de gedachtenkronkel die
daarvoor nodig is nog wel voorstellen:
als studenten hun zin krijgen door ar
gumenten uit de sfeer van de burger
lijke ongehoorzaamheid, waarom zou
dan ook de overigens op recht en or
de gestelde middenstander niet eens
zo zijn gelijk afdwingen? Benzine
pomphouders bewijzen dat je daarmee
nog succes hebt ook.
De vraag doet zich voor wat nu wel
en niet tot burgerlijke ongehoorzaam
heid gerekend kan worden. Een man
die dit probleem diep heeft uitgespit
is de rechtssocioloog Kees Schuyt,
ruim een jaar geleden gepromoveerd
op een studie over 'Recht, orde en
burgerlijke ongehoorzaamheid' en
sindsdien tot vervelens toe belaagd
als dè autoriteit in Nederland op dit
terrein. Schuyt's dissertatie ging voor
al over Amerika: de beweging voor
gelijke burgerrechten, het studenten
protest, de Vietnam-beweging.
Het afgelopen jaar heeft hij zijn idee-
en wel vertaald naar de Nederlandse
situatie. In een artikel in 'Kernvraag'
nr. 38 (een uitgave van de gemeen
schappelijke dienst van de geestelijke
verzorging bij de krijgsmacht') wijst
hij zelf op het verschil tussen Ameri
ka en Nederland. 'In Nederland gaat
het om Madurodam-achtige situaties.
In Amerika en elders gebeurt alles
veel heviger: het staatshoofd is mach
tiger, zijn wapens zijn gemener, de
misdaad is misdadiger, de radicale
studenten zijn radicaler, de corruptie
is corrupter, de rijken zijn rijker, de
armen zijn armer, het geweld is ge
welddadiger. De Nederlandse situatie
zal zich minder snel lenen voor recht
vaardiging van ongehoorzaamheid aan
de wet op politieke of morele gron
den'.
Groot onrecht
Het is duidelijk dat Schuyt niet iede
re verongelijkte burger die tot actie
overgaat rangschikt onder het begrip
burgerlijke ongehoorzaamheid. Hij be
perkt het begrip wel niet tot modelac
ties als van Gadhi of King, maar re
kent bijvoorbeeld ook de acties voor
vrije meningsuiting van Amerikaanse
studenten, of het tegenhouden van
treinen met militairen voor Vietnam
daaronder. Toch: er moet wel een
groot onrecht geschieden, voordat in
Madurodam sprake is van gerechtvaar
digde burgerlijke ongehoorzaamheid.
Thuis, in Nijmegen, doet Schuyt al
pratend een poging te verduidelijken
waar ongeveer de grens ligt van de
burgerlijke ongehoorzaamheid. Hij
doet dat overigens zeer voorzichtig: de
normen waaraan deze ongehoorzaam
heid getoetst moet worden zijn niet
voor alle tijden en alle plaatsen de
zelfde. Ze verschuiven, veranderen,
moeten steeds opnieuw geïnterpre
teerd worden. 'In mijn boek heb ik
tien kenmerken van burgerlijke onge
hoorzaamheid genoemd, zoals het wel
overwogen, gewetensvolle, geweldloze
en openlijke karakter van de daad.
Maar je kunt die normen niet hante
ren als een meetlat, zo van: een boy
cot van het collegegeld zit net onder
de grens, maar de bezetters van het
Amerikaanse consulaat zitten wel
goed. Je kunt zelfs geen volgorde van
belangrijkheid aangeven van de ver
schillende normen. Je zou kunnen
zeggen: als een actie niet gevoerd
wordt uit eigen belang, is dat een
heel sterk argument. Maar ook dat is
betrekkelijk. Iemand die tegen de
kerncentrales in Kalkar is en de extra
heffing op zijn elektriciteitsrekening
niet betaalt, doet dat misschien om
volgende generaties voor gevaren te
behoeden. Maar er zit ook een ele
ment van eigen belang in: je betaalt
minder. Daarom kun je deze normen
niet hanteren als regels. Je moet al
tijd doorvragen. Waarom wordt een
argument gebruikt? In welke situatie?
Het is als met schaken: in het eind
spel kan één pion meer waard zijn
dan een toren'.
Niet direct
Toch is er wel iets te zeggen over het
gewicht van de argumenten die je
moet aanvoeren om burgerlijke onge
hoorzaamheid te rechtvaardigen.
Schuyt: 'In ons land zal er niet direct
sprake zijn van een groot, sociaal on
recht zoals bij de zwarte bevolking
van Amerika. Er zijn hier geen per
manent onderdrukte minderheden zo
als in een dictatuur. Maar er zijn wel
groepen permanente verliezers. Men
sen die in het democratisch spel
voortdurend het onderspit delven.
Ik heb zelf het voorbeeld van de wer
kende jongeren genoemd. Die zouden
op grond van hun permanente achter
stelling kunnen grijpen naar midde
len van burgerlijke ongehoorzaam
heid. Bij studenten die tegen het col
legegeld zijn ligt dat anders: mis
schien hebben ze op één punt niet
hun zin gekregen, maar je kunt niet
zeggen dat ze als groep voortdurend
gepakt worden. In zo'n geval moet je
een klein onrecht (als je dat zo voelt)
slikken terwille van het democratisch
spel, waarin nu eens de een, dan de
ander zijn zin krijgt Studenten die
wel college lopen, maar geen college
geld betalen en middenstanders die
zouden weigeren belasting te betalen
staan dus op één lijn met belasting
ontduikers of zwartkijkers. Er is
sprake van wetsontduiking, niet van
burgerlijke ongehoorzaamheid'.
Kalkar
Behalve groot onrecht zoals de rassen
discriminatie in Amerika of he per
manente achterstelling van bijvoor
beeld de werkende jongeren in Neder
land kan ook de onmacht van de bur
ger tegenover een tekort schietende
overheid argumenten opleveren om
burgerlijke ongehoorzaamheid te
rechtvaardigen. Daarbij denkt dr.
Schuty bijvoorbeeld aan mensen die
weigeren de Kalkar-heffing te betalen.
Hij noemt dat 'protesten tegen een
hardhorende, lakse overheid'. De bu
reaucratie, de technocratie of hoe je
de kolos waardoor wij bestuurd wor
den ook noemt is zo ingewikkeld, zo
ondoorzichtig, dat de burger nauwe
lijks in staat is zijn verantwoordelijk
heid als burger te dragen. Hij kan
niet op tegen zo'n machtig apparaat.
In het geval van de Kalkar-centrale
kan hij misschien niet eens nagaan of
dit project wel of niet gevaarlijk is.
Maar wanneer hij er innerlijk van
overtuigd is dat de overheid hier on
verantwoord bezig is (al zou het maar
zijn omdat ze de gevolgen niet precies
kent), dan kan een daad van burger
lijke ongehoorzaamheid te rechtvaar
digen zijn. Maar ook dan zal de onge
hoorzame burger bereid moeten zijn
de lange weg van een zorgvuldige ar
gumentatie af te leggen. Want niet el
ke middenstander kan zich op burger
lijke gehoorzaamheid beroepen.
RECTIFICATIE
Niet de beeltenis van Peter von Bruc-
ken Fock zoals het onderschrift sugge
reerde, maar het gelaat van zijn colle
ga Arthur Frid illustreerde in onze
krant van gisteren de beschouwing
over de wetswinkel in het Amster
damse Huis van Bewaring. Het spijt
ons. Redactie Trouw/Kwartet.
De Noordpoolkou heeft dit wintersei
zoen andere dan Europese uitvalswe
gen gevonden, onder meer naar het
Midden-Oosten én N oor dr Amerika.
Daardoor zitten West- en Midden-Eu
ropa nu al wekenlang 'opgescheept'
met een zachte, in het Alpengebied
Föhnachtige zuidelijke compensatie
stroming. Als gevolg hiervan is janua
ri, zoals gisteren al gemeld, de op
twee na warmste louwmaand van deze
eeuw geworden, wanneer we naar de
nachttemperatuur kijken.
In de Alpen kan feitelijk alleen in de
hogere bergingen goed geskied en ge
rodeld worden. Afdalingen tot in de
dalen zijn nauwelijks mogelijk. In de
ze situatie komt nog steeds weinig
verandering. Zo zien wij dat eigenlijk
het karakter van een winter afhangt
van het feit, of we globaal genomen
in een koude noordelijke of een war
me zuidplijke stroming stak komen te
liggen. De winter wordt dus óf te
warm óf te koud. Een tussenweg tus
sen beide uitersten met constante nor
male temperaturen is niet te realise
ren.
De weerkaart van dit ogenblik geeft
enerzijds een hogedrukgebied van
1.025 millibar boven de Alpen, de Bal
kan en de Oekraïne te zien, ander
zijds een lagedrukgebied van 980 mb.
ten zuiden van IJsland en een diepere
kern van 960 mb. ten zuidwesten van
Engeland, die. een noordoostelijke tot
noordelijke koers volgt. Deze depres
sie veroorzaakt in een uitgebreid ge
bied zeer veel wind. Cork in zuid-Ier-
land meldde zich om half vijf dinsdag
middag mei een windstoot van 9
Beaufort, heeilandje Ouessant voor
de kust var. Bretagne rapporteerde
een wind van 94 km/uur oftewel 10
Bf.
Het koufront van de depressie trok
gisterenmiddag en in de vooravond
noordwest-Spanje binnen met boos
weer. Gijón aan de noordkust van
Spanje meldde, voor het front uit, een
zuidenwind van 110 km/uur tijdens
orkaanstoten van 11 Bf.
In het bijna 300 m. hoog gelegen Viqo
onweerde het er lustig op los, met
binnen twaalf uur 43 mm regen, het
Eurorecord van de laatste januari
dag.
Ten zuiden van de depressiekern ont
wikkelde zich een wester trogstrom,
die op het weerschip K ten roesten
van Biskaje een uitschieter van 110
km/uur veroorzaakte, 10 meter hoge
golven bij een zware regenbui en een
ruim 6 mb. in drie uur tijd stijgende
barometer. Een Frans schip op 40 gra
den N.B. en 19 gr. W.L. meldde een
gemiddelde wind van 100 km /uur (11
Bf.) en golven van 7 m.
Het genoemde koufront zal het weer
ook in ons land in de loop van het
weekeinde wat koeler maken, na aan
vankelijke regen en vervolgens enkele
buien.
geleidelijk meer
bewolking^
Amsterdam
onbew.
10
0
De Bilt
half bew.
9
1
Deelen
onbew.
9
2
Eelde
onbew.
9
0
Eindhoven
onbew.
10
0.2
Den Helder
licht bew.
8
0
Luchth. R'dam licht. bew.
9
0
Twente
mist
8
2
Vlissingen
onbew.
9
0
Zd.-Limburg
onbew.
9
1
Aberdeen
half bew.
7
0
Barcelona
zwaar bew.
14
0
Berlijn
zwaar bew.
8
0
Bordeaux
licht bew.
12
0.1
Brussel
onbew.
10
0.3
Frankfort
geheel bew.
4
1
Genève
regen
5
6
Helsinki
geheel bew.
2
0
Innsbrtlck
zwaar bew.
9
0
Kopenhagen
geheel bew.
4
0
Lissabon
regen
14
0.2
Locarno
regen
3
12
Londen
zwaar bew.
Luxemburg
geheel bew.
6
2
Madrid
zwaar bew.
7
0
Malaga
geheel bew.
17
0
Mallorca
half bew.
17
0
MUnchen
mist
3
0
Nice
zwaar bew.
12
6
Oslo
regen
3
l
Parijs
zwaar bew.
10
0
Rome
zwaar bew.
15
0
Stockholm
geheel bew.
3
0
Wenen
zwaar bew.
6
0
Zürich
zwaar bew.
4
0
Istanboel
licht bew.
7
0
Las Palmas
zwaar bew.
20
0
New York
licht bew.
Tunis
licht bew.
10
0
HOOG WATER 2 februari VLissingen: 8.52-
21.38. Harlngvlietsluizen: 10.14-23.05, Rotter
dam: 11.2o- Schevenlngen: 9.54-22.39,
IJmulden: 10.38-23.23, Don Helder: 1.09-13.51,
Harlingen: 3.45-16.34. Delfzijl: 6.04-18.53.
OPKLARINGEN
BEWOLKING
BAX. TEMP.
*10 MtN. TE MP.
WINDRICHTING
onder redactie van loessmil
Beid uw tijd en duur uw uur,
toant tijd is geld en je kunt de
klok niet terugzetten. De goeie ou
we tijd komt nooit meer terug, ius
pas op je tellen, want de tand des
tijds van déze tijd knaagt
ook aan onze vrijetijdsbesteding.
Uren, dagen, maanden, jaren vlie
gen als een schaduw heen en ze
lijken wel steeds harder te vliegen.
Waar moet dat heen?
Naar een distributie van tijd, vond
de Amersfoortse kunstenaar-ideeën-
man Pieter Erkelens en ontvouwde
zo'n week geleden zijn 'ekstra fijd-
plan', compleet met bonkaarten,
tijddeskundigheidscommissie en
tijdcontrolecommissie. Want de
mens wordt heden ten dage 'ge
dwongen tijd te nemen voor waar
voor hij voorheen geen tijd had,
ivaardoor hij geen tijd kan nemen
voor dat waarvoor hij voorheen
wèl tijd had'. Een en ander zal 'in
grijpende gevolgen voor onze be
volking' hebben en om uit deze
'dreigende impasse te geraken' en
'het totaal aan maatschappelijke
krachtvelden weer in evenwicht te
brengen', besloot de ideeënman ex
tra tijd uit te geven in de vorm
van bonnen, die elk recht geven
op dertig minuten. Wie meende
met 24 liur per dag niet toe te ko
men, kon in de Bernulfusstraat 32
in Amersfoort een aanvraagformu
lier voor extra tijd krijgen, daarop
invullen wat hij elke dag van de
week 's morgens, 's middags en 's a-
vonds uitgespookt, wat hij met de
vrije zaterdag en zondag doet en
waarvoor hij extra tijd nodig
dacht te hebben. De tijddeskundig
heidscommissie zou dan beoordelen
of de aanvrager zijn tijd nuttig be
steedt (aan zinnigheden, onzinnig
heden of dubbelzinnigheden) en
op hoeveel minuten extra tijd de
aanvrager eventueel wekelijks
recht heeft. En wie in orde bevon
den wordt, kan uiteindelijk met
een bon in de hand zijn horloge
door een commissie een half uur
laten terugzetten.
Heeft er iemand op gereageerd?
Erkelens: 'Zeker honderd reacties
hebben we binnengekregen van
mensen die formulieren wilden
hebben en die ook ingevuld terug
stuurden. Ik vind de respons lot
nog toe overweldigend; dat had ik
eigenlijk niet verwacht. Het per
centage dat echt naar Amersfoort
Na 'Jezus Christ Superstar' en de
geruchtmakende Deense plannen
(die voorlopig bij plannen
gebleven zijn) voor een film over
het liefdeleven van Jezus vindt de
filmwereld het blijkbaar hoogtijd
om de geschiedenis van de profeet
Mohammed, grondlegger van de Is
lam, vast te leggen. Er werd allang
over zo'n film gesproken, maar nu
pas durft de in Beiroet wonende
producent-regisseur Moestafa
Akkad (die de Amerikaanse natio
naliteit heeft) het aan, nu geble
ken is dat een aantal puur Islami
tische landen achter het idee staat
en Marokko, Libië, Koeweit en Ba-
chrein zelfs willen bijdragen in de
produktiekosten van zeven miljoen
dollar.
Met dat geld gaan ze in april tege
lijk beginnen aan een Arabische
en een Engelse versie (met twee
groepen acteurs) van 'Mohammed,
boodschapper van Allah'. Beide
versies worden opgenomen dichtbij
Marakesj in Marokko, waar Mekka
in miniatuur wordt opgetrokken.
In tegenstelling tot de 'christe
lijke' films zal de hoofdpersoon
Mohammed er niet één keer in te
zien zijn en evenmin te horen, om
dat dat volgens de leer van de is
lam niet mag. Ook laten de makers
de vrouwen van de profeet links
liggen, maar desondanks moet het
leven van Mohammed wel uit de
verf komen. De film speelt zich af
in de zevende eeuw in Mekka en
Medina en zal beelden te zien ge
ven van de strijd en vervolging
van de profeet en zijn aanhangers.
Het draaiboek voor 'Mohammed,
boodschapper van Allah' is
geschreven door de 52-jarige Ier
Harry Craig, die dan wel niet Mo
hammed zelf mocht laten zien of
spreken, maar toch volhoudt dat
de aanwezigheid van de profeet
merkbaar zal zijn. Ruim een jaar
heeft hij enigszins moeizaam aan
zijn script gewerkt, omdat pagina
voor pagina gelezen en goedge
keurd moest worden door autori
teiten op het gebied van de Islam
van de Al Azhar-universiteit in
Cairo en van de universiteit van
Medina in Saoedi-Arabië.
komt om een horloge of wekker te
rug te laten zetten, zal wel erg
klein zijn, maar dat geeft niet. De
meesten zullen het gewoon fijn of
ludiek vinden zulke tijdbonnen te
bezitten. Het tijdplan lijkt mis
schien een beetje absurd en in z'n
totaliteit niet uitvoerbaar, maar
als we er mee bereiken dat de
mensen er over gaan nadenken hoe
ze hun vrije tijd echt zinvol kun
nen besteden, geeft me dat al een
blij gevoel. In elk geval zullen de
mensen die nu reageren, tot de
conclusie komen of al gekomen
zijn, dat ze hun tijd niet kunnen
verdoen met de hele week tv-
kijken'.
Op de formulieren zijn sommige
mensen heel serieus te werk ge
gaan. Ze probeerden heel nauw
keurig in te vullen, hoe ze hun
avonden doorbrengen, wat na de
eerste dag al erg moeilijk blijkt te
worden. Er zijn er bijvoorbeeld,
die tussen zes en zeven zeggen ie
eten, tussen zeven en acht tv kij
ken en zelfs eerlijk opschrijven
hoe laat ze een borreltje pakken.
Erkelens zelf is op het moment Pe
zig tijd Ie nemen voor dingen,
waarvoor hij anders geen tijd
heeft: relaxen in een rustig Drents
plaatsje en onderdeliand nieuwe
ideeën uitbroeden.
Wa SS IkS
DERTIG
Een stukje van de bonkaart met
'ekstra tijd voor één persoon', die
na een uitvoering vooronderzoek
door de 'tijddeskundigheidscom
missie' aan gegadigden verstrekt
wordt. Elke bon is goed voor een
half uur extra (zie ook: nadenken
over tijdspassering).
Na een demonstratieve mars door
de binnenstad van Utrecht gaan
Spaanse gastarbeiders in het NV-
huis morgen protesteren tegen de
pas in Spanje uitgesproken zware
straffen tegen een aantal vakbonds
leiders. Een van de veroordeelden,
een priester, kreeg bij die gelegen
heid 162 jaar gevangenisstraf. De
Spaanse werknemers, die hun pro
testactie houden in samenwerking
mat de Accien Fuego die Spaanse
politieke gevangenen en hun gezin
nen wil helpen eisen vrijlating van
deze recent veroordeelden en alle
andere politieke gevangenen.
Dat wordt morgenavond een lollig
boel in de grootste bar-dancing
van Ede. In dat 'Buitenzorg' zullen
een paar artsen van het tbc-consul-
tatiebureau met een injectiespuit
klaar zitten om de bezoekers te
prikken. Ieder die bij zijn drankje
en dansje een gratis prik toe wil,
kan die krijgen en de dokters ho
pen maar dat dat er veel zullen
zijn. Want bij één Edese barbezoe-
ker is kort geleden open tbc ont
dekt; de patiënt was in verschillen
de café's geweest, zodat de kans
bestaat dat hij hier of daar an
deren heeft besmet. Om daarachter
te komen, posteren de artsen zich
op de drukke zaterdagavond in
Ede's grootste etablissement, waar
ze zo'n achthonderd uitgaanders
een spuitje denken te kunnen ge
ven. Op het consultatiebureau
wordt dan over een paar dagen ge
controleerd, van wie de iogespo-
tenen tekenen van besmetting ver
tonen.
Ml
-
C.
-A
i|
oZ ©P'8
<E=
Leer om leer