'Nog altijd Sarrasani,
maar heter van de naald'
'HAIER
dsgpecepf
Griep te pakken?
...OPROEP CODE
Jan de Visser van AVRO's radiojournaal:
Dierenartsen in
Amerika erkend
Aspro Bruis lost bruisend op
werkt daardoor sneller
en is beter voor de maag.
Gespannen meesterverteller
TROITW KWARTET VRIJDAG 1 FEBRl'ART 1974
BIWENLAN'D/R AD10-TV
T4/K6
MARY PERKINS
door Riet Diemer
HILVERSUM Aan het regel
matig oplevend verlangen van de
AVRO om te vieren of te herden
ken komt (op 4 februari) AVRO's
radiojournaal ruimschoots tege
moet. Op die dag is het veertig
jaar geleden dat Willem Vogt de
opdracht uitvaardigde: 'Maak zo
iets als het bioscoopjournaal,
maar dan heter van de naald'.
Daarmee wil gezegd zijn, dat AVRO's
radiojournaal (vroeger onder andere
namen) de oudste nog bestaande
radio-actulaiteitenrubriek, niet alleen
in Nederland maar waar ook ter we
reld is. 'Nog bestaande' benadrukt Jan
de Visser, het vaderlijke hoofd van de
jubilerende rubriek. Bewijs dat de
AVRO de primeur der gehele wereld-
radiojournalistiek wegsleepte kan hij
niet leveren. 'Maar ze zeggen het al
tijd en bewijs maar eens het tegen
deel.'
In de kraamkamer van de nachtuit-
zendingen van AVRO's radiojournaal
heeft hij zich omringd door enkele Ie-
den van het team. die na elkaar of
door elkaar van enthousiasme voor
het radio-actualiteitenwerk getuigen.
Op de televisie de foto van Gustav
Czopp, de eerste radioreporter.
In het pakket van feestelijkheden is
er voor de luisteraars op zondagavond
3 februari van half negen tot tien
over negen op Hilversum 1 een
speciale uitzending waarin markante
reportages van weleer te horen zullen
zijn. Historische opnamen van onder
meer het koperen jubileum van Am
sterdams bekende burgemeester Wil
lem de Vlugt (1933) de prestaties van
zwemkampioene WlLly den Ouden,
voetballer Bep Bakhuys en schaker
dr. Max Euwe, het te water laten van
de Nieuw Amsterdam. Radio Oranje
en de watersnood in 1953.
Radioverslaggevers van nu praten met
en over personen, die daarin een rol
speelden of met radiomensen van
toen zoals Felderhof en Kees Borst
lap.
Dat de radio-actualiteiten voor de
meeste mensen te moeilijk zouden
zijn noemt Jan de Visser een misver
stand. 'We hebben een geweldige ho
ge dunk van de luisteraars. Neder
landers zijn geïnteresseerd in de din
gen om hen heen. Trouwens ander
half miljoen luisteraars zullen toch
wel niet alleen super-intellectuelen
zijn.' De opmerking dat de rubrieken
te moeilijk zouden zijn komt uit een
rapport van het Centraal Instituut
voor toetsonderzoek in Arnhem.
Klaas Samplonius: 'Als een geïnter
viewde in de uitzending iets beweert
dat boven de pet zou gaan omdat er
zulke vaktermen inzitten, dan probe
ren we dat daarna op de vangen.
'Wanneer de minister spreekt over:
Het KB met betrekking tot de T en
T-wet dan wordt dat: 'Het koninklijk
besluit over de Telegraaf- en Tele-
foonwet.'
Als tweede en laatste jubileumservi
ce aan de luisteraars, volgt op donder
dag 7 februari van 's avonds zeven tot
half negen op Hilversum 2 een
Trefpunt-uitzending waarin de relatie
politiek en publiciteit wordt gezocht.
De invloed van pers, radio en tv. op
politiek en politici wordt nagegaan.
Het spreekt voor zich dat er een
enorm verschil is tussen de Heet van
de naald'-reportages, vastgelegd op de
plaat uit de radio-oertijd, en de actua-
liteitenuitzendingen van nu. Gustav
Czopp had een keer in de week een
uitzending zodat er meer sprake was
van een weekoverzicht. Het eerste on
derwerp was een rondgang door de
menagerie van het Sarrasani-circus
met G. Josselim de Jong.
Jan de Visser sinds 1964 bij de
Van een onzer verslaggevers
UTRECHT Het dierenartsdiploma
van de Utrechtse universiteit is als
eerste officieel gelijkwaardig gesteld
aan het diploma van de opleidingen in
de Verenigde Staten en Canada. De
Raad voor het onderwijs van de Ame
rikaanse maatschappij voor dierge
neeskunde. die de erkenning verleende,
wordt internationaal als gezaghebbend
erkend.
Hiermee is transatlantisch iets gere
geld waar men binnen Europa nog
steeds de grootste moeite mee heeft.
Het debat over internationale erken
ning van (universitaire) diploma's
sleept zich in de EEG al jaren tame
lijk vruchteloos voort
'Staatsieportret'
van de staf van losse
cn vaste
medewerkers van
AVRO's
radiojournaal mot
bekende gezichten
all van Dick van
Rijn (rechts voor».
Frlts Thors. staand
achter hem Marcel
Bruyns. zittend"
rechts van het
midden Klaas
Samplonius. staand
links van hel midden
Jan do Visser,
zittend links In het
midden Jan
Engelman. Achter
hem Sonja van
Proosdij en Herman
Emmink.
74. De heer Bennie de Klapper, gara
gehouder en handelaar in derdehands
auto's, zat in zijn garage lui en vadsig
op een stapeltje opgepompte oude
binnenbanden. Aan zijn ademhalings
organen ontsnapte een constant ge
zoem en het had er alles van dat de
luiaard de schone dag domweg ver
sliep. 'Hé, luiwammes!' Sta eens op
van je luchtbed!' brulde Linke Lo-
wietje, toen hij zijn handlanger daar
zo weinig actief aantrof. 'Pardon?'
vroeg Bennie de Klapper koeltjes.
'Had je wat? Dacht je soms dat ik
sliep? Knoop het dan eens in je ker-
FERDINAND
sepit dat ik ijverig op middelen zat te
zinnen om weer eens wat schot in de
zaak te krijgen. Daar ben jij immers
toch niet toe in staat, zodat ik alles
wel weer moet opknappen!' 'O
neeben ik daar niet toe in staat?'
snauwde Lowietje sarrend, 'ik heb je
toch immers gisteren door de telefoon
al duidelijk gezdgd wat ik van plan
was, niet?' 'Jawel, jawel, maar ik
kèn die plannetje van jou,' sarde Ben
nie. 'Doe nou maar gauw wat ik je
zeg en voor je het weet heb je een
ton geld in je zak.' gromde zijn mak
ker. 'Ik weet nu alles van het knetter
carter af. Ik heb goed gespioneerd en
voor mij is de zaak nu rond. Stel dus
verder geen vragen en doe gewoon
wat ik je beveel. Heb je nog een wa
gen gevonden, die gerepareerd kan
worden?' 'Ga maar mee, ik heb er
nog een.' antwoordde Bennie de Klap
per en hij wees zijn makker een afge
leefd autootje, dat door een halfsleet
se ketting werd aangedreven. 'Het is
een Draetnaaghel de Luxe,' zei Ben
nie. 'Die modellen met een zonnedak-
je worden al in geen vijftig jaar meer
gemaakt. Er ontbreekt nog een wiel
aan, maar dat versier ik wel.'
'Héél geschikt voor ons doel.' grijns
de Lowietje...
AVRO, daarvóór verbonden aan
N CRV's radiioactualiteitenrubrieken
'We proberen nog altijd een stukje
folklore erin te houden'. Hij vertaalt
folklore met 'prettig nieuws', dat kan
de ujtreiking van een gouden plaat
zijn. Radio-verslaggever Marcel
Bruyns: 'Leuk nieuws is niet moeilijk
te vinden maar er is zoveel slecht
nieuws, dat belangrijker is dat het
leuke vaak toch weer eruit gezwiept
wordt. Nou ja, er is toch weinig goed
nieuws' verbetert hij even later zich
zelf.
Geen vingertje
(ADVERTENTIE)
deld luisteren is men behoorlijk
tevreden. Al weet het team, dat mee
geprofiteerd wordt van de radio-
nieuwsdienst die er vaak vlak voor
zit. 'Maar we gaan ook op dat nieuws
in. 'Een reële Jan de Visser:"s Avonds
zijn we achteruitgevlogen door de TV
en toen de KRO met 'Tussen twaalf
en twee' kwam was onze tussen-de-
middaguitzending niet meer onze
meest beluisterde. Toptijd is nu 'tus
sen 'Arbeidsvitaminen
De AVRO maakt gebruik van een
groot aantal correspondenten in het
buitenland, waarvan er veel in dienst
van de Telegraaf zijn en een paar van
de Volkskrant en van GPD-bladen.
'Wij kondigen aan: dit is die en die,
correspondent van dat en dat dagblad.
De luisteraars weten dat. Wij maken
gebruik van de mogelijkheden van De
Telegraaf, maar financieel dragen we
nnauwelijks bij aan deze mensen',
verduidelijkt Jan de Visser.
'De doelstelling?' vraagt Jan de Vis
ser: 'Nog altijd Sarrasani. maar dan
heter van de naald'. Serieuzer ver
volgt hij: 'De achtergronden van het
nieuws zo objectief mogelijk benade
ren om de luisteraars in staat te stel
len een eigen oordeel te vormen'.
Marcel Bruyns: 'En alsjeblieft niet 't
opgestoken vingertje. Bij ons is het
hoor en wederhoor. Heeft mijnheer A
over mijnheer B gezegd dat hij niet
deugt dan krijgt mijnheer B in een
volgende uitzending gelegenheid te
reageren.'
Er wordt wel eens gesproken over
binding van AVRO en VVD? Jan de
Visser: Iedereen mag over ons zeggen
wat hij wil. De radio-journalisten vor
men een groep potentaatjes, die poli
tiek uit elkaar lopen, maar die el
kaar toch het licht in de ogen gun
nen. Ik ben WD, maar ik weet niet
wat de anderen stemmen.'
Marcel Bruyns: 'Als ik de tweede Ka
mer doe. betrap ik me erop dat ik erg
voorzichtig ben met de WD. Maar zo
word je uiterst subjectief ten nadele
van de WD. Er komen wel reacties
binnen over eenzelfde onderwerp, dat
de een te rechts belicht en de ander
te links vindt.'
Veel telefoontjes en brieven krijgt
een dergelijke rubriek niet Hans En
gelman: 'Behalve 's nachts. Het is
voor sommige luisteraars een stuk
ontspanning om de telefoon te grij
pen.'
Reacteur-verslaggever Klaas Samploni
us: 'Een winkelier uit Borculo liet uit
protest het licht in zijn etalage bran
den. De politie vroeg naar zijn inko
men. Wij werden gebeld met de vraag
of dat zomaar kan. Dat hebben we
's nachts uitgezocht'.
Passen en meten
Per week worden 31 uitzendingen
gemaakt: overdag 25 en 's nachts zes.
Ze variëren van tien minuten tot twee
of drie minuten. Alleen zaterdags is
er geen AVRO-journaal. De bedoeling
is dat de langere uitzendingen een
kwartier gaan duren. Uit de regels op
het schoolbord in het redactielokaal:
'Tijd is tijd' en 'Weg is weg' blijkt al
dat de rubriek een kwestie van passen
en meten met seconden is. Marcel
Bruyns: 'In twee minuten kun je net
zoveel zeggen als op bijna een kran
tenkolom geschreven kan worden.'
Met een luisterdichtheid van 1.5 tot
2.0 dat wil zeggen dat zo'n ander
half tot twee miljoen mensen gemid-
Jan de Hartog was bij Willem Duys
te gast en de schrijver van meer
dan twee miljoen verkochte boeken
wist zijn reputatie als
meesterverteller waar te maken.
Daarvoor scheen hij zich soms wel
te moeten forceren en ook leek hij te
gespannen, maar toch wilde ik blijven
luisteren. Want telkens wanneer ik
meende het voor gezien te houden,
sprong er weer een lekker vertelsel
naar buiten. Vnor wie het nog niet
wist, deed De Hartog uit de doeken,
dat we allemaal met een zogeheten
Calvinistisch sop zijn overgoten.
Insiders zijn daar natuurlijk allang
mee vertrouwd, zelfs alle Nederlandse
bisschoppen op één na.
Vanaf 9 uur lien op het andere net
een door EO uitgezonden
documentaire nver het conflict tussen
Israël en de Arabische landen. En
ook dat was een programma dat mij
interesseerde, dus werd voortdurend
schakelen weer mijn lot. Zo heb ik
een goed woord van opperrabbijn
Soetendorp kunnen meenemen en
heeft me de schrijnende overeenkomst
verbaasd tussen de Arabische
sootprenten op Joden in schoolboekjes
en de weerzinwekkende caricaturen
van Hitiers tekenknechten.
Opperrabbijn Soetendnrn vergeleek
de bekende Allenby-verhinding tussen
Israël en Jordanië met de smalle brug
naar vrede. Blijkens de in Jan-Willem
Mullers film opgenomen interviews
is het geloof in een wezenlijke brug
tussen Arabieren en Israëli's zeer
klein. Argwaan en haat zullen nog
lang een 'doortocht' naar een beloofd
land in de weg staan.
Het televisiespel Het Huis aan de
Radio vandaag
Gracht begon zo laat dat ik daarvan
maar een half uur rustig heb kunnen
bekijken. Te weinig dus om een
afgerond oordeel te mogen geven. In
het doel dat ik dan wel heb gezien,
vond ik het inspringen van een
verteller ook al werd dit gedaan
door Ton van Duinhoven niet
geslaagd. Het verstoorde voor mijn
gevoel de dramatische handeling en
gaf aan het spel meer het karakter
van een documentaire. Voorts
waren de belangrijke passages uit
het boek van Frans Coenen te frag
mentarisch in scènes omgezet. Alsof de
bewerkers Krik Denekamp en
Jan Staal ook nog iets wilden over
brengen van de titel van de roman:
Onpersoonlijke herinneringen.
Aan de theaterpersoonlijkheid van
Loudi Nijhoff. Ellen Vogel en.
Hans Croiset was het te danken, dat
er nog enige hndv kon worden gegeven
aan het stuk. Maar toen was er
nog te weinig voelbaar gemaakt van
de lichamelijke en geestelijke tragiek
in een onmogelijk huwelijk, om
door het lot van deze mensen te worden
aangeraakt. Als dat in de tweede
speelhelft wel is gebeurd, heb ik
iets gemist.
TON HYDRA
HILVERSUM I
AVRO: 7-00 Nws. 7.11 Ochtendgymn. 7 20
(Si Dag met een gaatje. <7.55 Verkeersinf.
8 00 Nws. 8.11 Rad.ojournaal. 8.30 De Groen
teman.! 9.00 Schoolradio. NOS: 9 20 Wat
heeft dat kind? 9.35 Waterst. AVRO: 9.40 <S)
Inl. tot muz.begrip. 10.00 (S) V.d. kleuters.
10.10 <S-M) Arbeidsvitaminen. <11.00 Nws.
11.03-11 05 Radiojournaal.) 11.30 <S) Torbelli-
no Folclorico (Til). Iberische volksmuz. 11.55
Beursber. NOS: 12.00 Toerisme: toerist, ir.f.
Overheidsvoorl.: Uitz. v.d. landb. NOS: 12.40
S) Licht ork. met koor. 12.50 Recht en
slecht. 13.00 Nws. VARA: 13.11 Dingen v.d.
dag. NOS: 13.25 Spiegel van Belgie. 13.50 in
tern. Spectrum: hudeud. ei» semi-klass. muz..
14.30 blik op de Derde Wereld: inf. progr.
14 45 Blik op Eur.: inf. progr. 15.00 Zoek
licht op Nederland: rep. on comm. uit alle
delen v.h. land en veel muz. (16.00 Nws.)
16 45 Human. Verb VPRO: 17 00 VPRO-Vrij-
dag- rechtstr. progr. over een akt. onderw.
17.55 Med.
VPRO: 18 00 Nws. 18 11 Vandaag dit. mor-
gen dat. PP: 18.20 Uitz. v.d. K.V.P. 18.30
VPRO-Vrijdag: komra. en analyses. KRO:
19.00 (SSpringplank: jonge artiesten wagen
de sprong naar sucies. 19.30 Instemmen met
velen: het gezongen woord in de liturgie.
20.00 (S) In antw. op uw schrijven: ver-
zoekpl.progr. 22.00 <S) Wie niet kijken
wil cabarctprogr. 22.25 Overweging
22.30 Nws. 22.40 (S) Hits. 23.55-24.0#
Nws.
HILVERSUM II
KRO: 7.00 Nws. 7.02 Het levende woord.
7.07 <S) Badinene: klass muz. (7.30 Nws;
8.41-7.50 Echo.) 8.24 Overweging. 8.30 Nws.
8.36 Gymn. v.d huisvr. 8.45 Moeders wil is
wet. 9.40 Schoolradio. 10.00 (S) Aubade:
klass. muz. (10.30-10.32 Nws.) 11.00 Gebakje»
en een beter leven - verh. van wel en wee.
11.55 .Med. 12.00 (S) Van twaalf tot twee,
met 12.22 Wij v.h land; 12.26 Med. t.b.v.
land- en tuinb.: 12 30 Nws; 12.41-12.50 Echo;
13.00-13 05 Raden maar 14.00 Schoolradio.
14 30 (S) Interlokaal op vrijdag, met 15.30
Nws. 17.00 Zonder grenzen: rubr. over mis
sie en zending 17.10 (S) Country time. 17.50
Nws. 17.32 Echo.
KRO: 18.00 (S) Licht ork. met solisten.
18.30 Nws. 18.41 Echo. 18.50 Verkenning:
nws. feiten en achtergr. op soc.-maatsch.
terrein. 18.58 Marktber i.sm. KNBTB. VPRO:
19.00 (S) Nova Zembla FM: leugens. »er-
warr.. strijd en goed nws. (20.00 Nws: 20 05-
20.15 Vandaag dit. morgen dat.) NOS: 20.50
Den Haag vandaag. VARA: 21.00 (S) A'dams
Nonet: klass. en hedend. muz. In de pauze-
ca. 21.35-21.45 Theater- en filmnws. 22.25 <S)
Staalkaart. 23.15 (S) Mod. koormuz. 23.55-
24.00 Nws.
HILVERSUM III
EO: 7.02 (S) Gospelsound: muz. speciaal
voor jonge mensen. 8.02 (S) Tussen thee en
koffie. 10.03 (S) De muzikale fruitmand: ver-
zoekpl.progr. van en voor zieken. NCR/:
11.03 Kiesschijf - voor huisvr. en bedrijf:
verzoekpl. 12.03 Bi, Barend op de Holl. toer.
13.03 (S) Onruerend goed: Nederl. artiesten.
NOS: 14.03 De heug en meug show. AVRO:
15.J3 Cees van Zljtveld 1, met o.a. Soultime
U.S.A. 16.03 Cees van Zijtveld II. met o.a.
Amerlk. en Engelse hit-parade. 17 03 Radio
journaal. 17.06 Postbus 700: verzoekpl-
progr.
NOS: 18.02 Joost mag niet eten. 19.02 Rock
and Roll methode. 20.02 Gevolmachtigd: ver
zoekpl. VPRO: 21.02 VPRO-Vrijdagavond
Show: gevar. lich>.e muz. en plaatbespr
<22 55 Med.) AVRO: 2 02-7.00 Krijn Torringa
en Cees van Zijtveld.
TV vandaag
NEDERLAND I
NOS NOT
10.45-12.00 Schooltelevisie
NOS
18.40 Peilstand
18.45 Ti-ta-tovenaar
18.55 Journaal
NCRV
19.05 Waar of nietwaar'
NOS
20.00 Journaal
NCRV
20.21 Eddy Go Round-Show
21.10 Ted en de Meester.
kwissers
22.40 Muzikale ontmoeting
met Mozart
NOS
22.50 Uit de Kunst
23.15 Journaa'
NEDERLAND IT
NOS
18.45 Ti-ta-tovenaar
18.55 Journaal
TROS
19.05 Zorro
19.30 Wereld op wielen
NOS
7
We vliegen nog altijd naar het oos
ten. Het landschap onder ons wordt
door lange, donkere schaduwen over-
togen. De late middagzon zinkt lang
zaam maar zeker naar de horizon weg.
Nog steeds mag niemand opstaan om
naar het toilet te gaan. Hoelang zal
dat nog duren? Ik merk dat ik honger
en dorst heb. Sinds 's morgens half
zeven hen ik niets anders gehad dan
een kop koffie Ik denk ineens aan de
aangebroken flakon whisky in mijn
aktentas. Ik bied hem eerst aan mijn
jonge reisgenote aan. Ze zegt, dat ze
nog nooit in haar leven whisky ge
dronken heeft en proeft voorzichtig.
'Hoe kan een mens zoiets vies drin
ken!' zegt ze. Ik zelf neem een stevige
slok en voel hoe het vuurwater mijn
lichaam met een behaaglijke warmte
doorstroomt. Voor mijn voeten staat
nog altijd de kartonnen doos met de
onaangebroken fles cognac. 'Mag pas
na de start geopend worden', staat tr
op het etiket. Ik zal hem pas openma
ken als de omstandigheden het eisen
of als we weer vrij zijn. In mijn kof
fer zitten twee dozen chocolade, maar
mijn koffer iigt onder in de buik van
het vliegtuig. O, ais we nu maar gauw
landen? Waar' Dat kan me eigenlijk
niet eens schelen Op de een of ande
re manier zullen we het dan wel fik
sen. als het gevoel van onzekerheid
maar eenmaal verdwenen is.
Steeds meer passagiers krijgen hoge
nood. Vooraan duikt af en toe de ge
maskerde kaper op. De stewardessen
proberen met hem te onderhandelen.
Het kan zo niet verdergaan' Enkele
passagiers houden hiet niet langer
meer. Zij veTichten hun behoeften in
de papieren zakken, die voor elke zit
plaats in een netje zitten. Zoals in
een ziekenhuis moeten ook hier De-
paaide zedclijkheidsnormen wijken.
Niemand ne*.mt er aanstoot aan. De
stewardessen m^gen de gevulde zak
ken wel ophalen en naar het toilet
brengen. Tenslotte weten ze te berei
ken dat flkens één persoon zijn
plaats mag verlagen en naar het toilet
WALTER JOST
Uitgave CentriPress - Bussum
gaan. Bij dit vol bezette vliegtuig zijn
er bijna drie uur nodig voor de laat
ste passagier aan de beurt is. Zolang
zullen we waarschijnlijk niet meer in
de lucht blijven. De stewardessen ne-
palen de volgorde. Ze beginnen bij de
achterste rij.'Ik zit op de derde ;ij
van achteren, dus het lot is me gun
stig gezind deze keer. Ik had nog wat
kunnen wachten omdat ik kort voor
het vertrek in Kloten Zürich nog naar
het toilet ben geweest. 'Uw beurt',
zegt de stewardess tegen me. 'Gaat u
maar, want u weet niet wat er nog
gaat gebeur-m'. De vriendelijke klank
van haar stom werkt geruststellend.
Het is de toen van een kameraad, niet
die van een personeelslid van een
luchtvaartmaatscnappij, die de op
dracht heeft vriendelijk te zijn tegen
de gasten. Wij zitten allemaal in het
zelfde sohu;tje, personeel, zowel als
passagiers. Wij zullen elkaar moeten
helpen. Achter mij zit een Oostenrijk
se. Zij heet'L een grappig hondje bij
zich, dat Whisky heet. Ook dit hondje
heeft zijn problemen en heeft verzor
ging nodig. Ook hij hoort tot onze ge
meenschap. Mijn buurvrouwtje is he
lemaal weg van het hondje en helpt
zijn bazin zoveei ze kan,
We vliegen nu over een dor land
schap. De woestijn begint Volgens
mijn bcreken.'ng moeten we Cairo ver
achter ons hebben We zijn in het Na
bije Oosten. Vliegen we nu naar Bei
roet of naar Bagaad? Ik hoop, dat het
Beiroet is, de stad die ik een maand
geleden heb leren kennen. Daar zou
ik zeker bevriende mensen aantreffen.
Geelachtig bruin tot rossig ligt de
woestijn onder de laatste stralen van
de bloedrode avondzon. We zullen in
de nu volgende minuten moeten lan
den, willen we niet door de nacht
verrast wordan. Zou men onze reuzen
vogel in het donker veilig op de aar
de kunnen neerzetten? We vliegen
nog altijd op grete hoogte. Bloedrood
zinkt de zor, die ons tot nu toe bege
leid heeft, achter de horizon weg. On
der haar laatste licht blaast de woes
tijn haar leven uit. Hoe schitterend
het uitzicht ook is. ik wordt toch van
vrees vervuld. Wij vliegen over een
onbekende eindeloze woestijn door de
nacht, door het ongewisse. In deze
nacht moeten wij ons doel vinden.
We zullen weer naar de aarde terug
keren, levend of dood. Misschien zul
len we de zon nooit meer zien op
gaan. Morgen vroeg zal de zon zoals
zoveel miljoenen jaren aan de ooster
kim opgaan. Ze zal misschien ergens
in de Arabische woestijn een kleine
puinhoop beschijnen de treurige over
blijfselen van onze trotse 'Nidwalden'
met het Zwitserse kruis. Wij zullen er
niets van weten en niets voelen van
het verdriet, dat onze geliefden in het
vaderland zal verscheuren. We zijn in
de eeuwigheid opgelost, zoals duinen,
die door de wind worden weggebla
zen. Maar staat er niet in het Evange
lie, dat er geen haar van ons hoofd
valt zonder dat God de heer het weet?
Zijn wij niet in Gods hand? Wat er
ook moge gebeuren, ik moet mijn lot
aanvaarden en ik ben bereid het te
accepteren.
De woestijn is bleek geworden als het
gelaat van een dode. Boven ons begin
nen sterren te flonkeren. Ons vlieg
tuig heeft zijn 'ichten ontstoken, wit
te en rode. Van de aarde af gezien
zijn wij net een ster geworden, een
ster, die zijn weg tussen miljoenen
andere sterren baant. Ver beneden
ons duiken ineens ook lichten op: een
stad middenin de woestijn. Daar bene
den wonen mensen, mensen, die een
andere taal spreken en die een andere
godsdienst aanhangen. Horen zij het
zachte brommen van onze motoren?
Weten zij, dat het vliegtuig in <le
nacht een gekaapt vliegtuig is? Zijn
ze ons vriendelijk of vijandelijk ge
zind? Is dit misschien het bevriende
land, waarover onze kapers spraken?
We lijken nu lager te gaan vliegen.
Buiten de stad zien we nu twee lange
rijen lichten. Dat moet een vliegvïld
zijn. Missch'en wirdt daar dan ons lot
beslist. Ons vliegtuig gaat in een wij
de bocht. Gespannen staar ik naar de
landingsklappen achter aan de vleu
gels. Het komt me voo<r, dat ze iets
bewegen. Dat zou een teken zijn. dat
we gaan landen. Maar nee, ze blijven
roerloos. De lichten verdwijnen wear
in de nacht
(wordt vervolgd)
20.00 Journaal
TROS
20.21 Alles of niets
21.10 Tatort
22.50 Interview met de
Min.President
IKOR
23.00 Lessen voor leven
den: filmportret van
Dr. Elisabeth
Kubler-Ross
NOS
23.40 Journaa'
DUITSLAND I
10.00 Journaal. 10.05 Herh. v.h. Journaal
van gisteravond. 10.25 Wayway out;
12.05 Kult. magazine. 12.50 Persoverz. 13.00-
13.20 Journaal. 15.50 Journaal. 15.55 Jeugd-
magazine. 16.40 Kinderprogr. 17.10 W.K.
Skiën 1974. 17.55-18.00 Journaal,
Zuurkool
met kabeljauw
500 gram zuurkool
500 gram kabeljauw
1/2 liter visbouillon
30 gram boter
30 gram bloem
peper, zout, foelie
knoflook
paneermeel
boter, laurier
De schoongemaakte kabeljauw inwrij
ven met zout en peper en wat knof
lookpoeder. Dan gaarpocheren in
weinig water, met wat foelie en een
laurierblaadje. Maak van een halve li
ter visnat een saus door de boter te
smelten er de bloem door te roeren
en vervolgens het visnat. De zuurkool
loshalen met een vork. Dan in een
vuurvaste schaal laag om laag een bo
dempje saus, laagje zuurkool, laagje
vis, laagje saus, paneermeel en hier
en daar een klontje boter. Op het
roosier in een hete oven zetten tot er
een bruin korstje op het gerecht zit.
(Recept van mevrouw E. Lever-Wiers-
ma, Arnhem).
Menutip: kop kerriesoep, zuurkool met
kabeljauw, aardappelkrokettcn, fruit.