Geref. synode niet akkoord met IKON Theologische persoonlijkheden De ABN vraagt of u even 'n zonnige vakantie komt uitzoeken. In memoriam ds. A. G. Bar key Wolf Gereformeerden houden het bij samenwerking Geref. werelddiakonaat mikt op betrokkenheid èn op acht miljoen Samen op weg in één zendingsblad Vandaag Centrale informatie spoorwegen verdwijnt Protest vakcentrales bij Zuid-Afrika Algemene Bank Nederland vakantiereizen Trouw Kwartet fllslllalll Nieuwe boeken Beroepingswerk Vakbond buiten spel zondag 3 februari 1974 zondag voor het werelddiakonaat GIRO 2211. TROUW/KWARTET VRIJDAG 1 FEBRUARI 1974 KERK/BINNENLAND T2/K2 A an een onzer verslaggevers LI NTERFA De gereformeerde synode is niet akkoord gegaan met de voorgestelde interkerkelijke omroepstichting Nederland (IKON). De synode wilde gisteren zelfs geen principe-uitspraak doen in de richting van interkerkelijke samenwerking op radio- en tv-gebied. De betrokken deputaten kregen de op dracht het overleg over een nieuw sa menwerkingsorgaan voort te zetten en hierover nog dit jaar te rapporteren. Een definitief besluit, zo sprak de synode uit, om metterdaad deel te gaan nemen in dit samenwerkingsor gaan zal pas genomen worden wan neer daanoor de juridische vorm ge kozen is, waarin de eigen verantwoor delijkheid van de zendgemachtigde krt-ken het beste kan worden geëffec tueerd. Met 36 tegen 33 stemmen besloot de synode tevens deputaten te verzoeken 'gelijktijdig rapport uit te brengen over de vraag of de gereformeerde kerken de verzorging van de aan haar toegewezen zendtijd zelf ter hand die nen te nemen en zo ja of zij dit op adequate wijze kunneti doen'. Dat be tekent dat de synode wanneer ze straks definitief over toetreding tot de IKON moet beslissen een volledig uitgewerkt alternatief op tafel wil hebben over de mogelijkheden om als gereformeerde kerken op eigen houtje de toegewezen zendtijd te benutten. Vooral over dit laatste toonden de ra dio en tv-deputaten bij monde van dr. A. Kruyswijk zich bijzonder teleurge steld. Niettemin verklaarden zij zich bereid ook deze opdracht uit te voe ren. In het voorafgaande synodedebat be toogde deputaat prof. dr. G. N. Lam mens tevergeefs dat de klok door de synode teruggedraaid werd. Zoeken naar een andere juridische vorm dan die van een stichting, nu goed, depu taten waren bereid dit aan de andere kerken voor te stellen hoewel prof. Lammens voorspelde dat dit bij de andere kerken behoorlijke irritatie zou wekken omdat het minstens een jaar uitstel zou betekenen. Van ene ondemocratisch functioneren van de IKOR-stichting was hem bovendien nooit iets gebleken. Maar prof. Lammens noemde het zon der meer onfatsoenlijk jegens de an dere kerken als de gereformeerden er nu weer serieus over gaan denken om alles alleen te doen. In 1969 koos de gereformeerde synode al voor inter kerkelijke samenwerking. Het zou ge weldig gezichtsverlies betekenen ais de synode de zaak nu weer helemaal open zou laten. Een kleine meerderheid van de syno deleden liet haar onbehagen over al lerlei IKOR-CVK aktiviteiten echter zwaarder wegen dan eventueel ge zichtsverlies. Ds. 3. van Oeveren uit Dr. A. Kruyswijk Haren sprak over de gewetensnood van véle synodeleden. Van een verslaggever UTRECHT Het centrale informatie nummer van de Nederlandse Spoor wegen in Utrecht (321132), dat op 11 januari m allerijl werd bemand om de toegenomen vraag naar inlichtin gen de baas te kunnen, is deze week voor het laatst bereikbaar. Het pu bliek blijkt weinig geneigd het inter lokale tarief te betalen voor telefo nische informatie, die men ook bij een plaatselijk station kan verkrijgen. Van een on'er verslaggevers UTRECHT Het overlegorgaan van NVV, NKV en CNV heeft bij de Zuid- afrikaanse ambassade in Den Haag geprotesteerd tegen het optreden van de Zuidafrikaanse regering geduren de de staking in de textielindustrie in Durban. Tienduizend zwarte werkne mers legden daar het werk neer, van wege de willekeurige en onrechtvaar dige vaststelling van de (lage) lonen. De Nederlandse vakcentrales hebben met klem geprotesteerd tegen het bre ken van de staking met geweld en het arresteren van 250 stakers. Zij hebben hun onmiddellijke vrijlating geëist en aangedrongen op het scheppen van een goede onderhandelingsprocedure door erkenning van de representatieve Afrikaanse vakbonden van de Afri kaanse werknemers zelf. LUlVTEREiX Uit het besluit dat de gereformeerde synode geno men heeft inzake de verhouding tot de hervormde kerk, blijkt dat de gereformeerden de bestaande samenwerking met de hervormden graag willen voortzetten en eventueel uitbreiden, maar dat zij het begrip 'integratie' voorlopig uit htm gezichtsveld houden. We laten hier de tekst volgen van het betreffende besluit: Dc synode overweegt: 1 a. Het kon- takt tussen de Nederlandse hervormde kerk en de gereformeerde kerken in Nederland zoals dat vorm heeft gekre gen in 'Samen op weg' dient te wor den voortgezet: b. Tussen beide genoemde kerken is onder meer nog onvoldoende overeen stemming inzake de leer aangaande de kerk zoals onder andere in de handha ving van de belijdenis, de ruimte en grenzen van de kerk tot uiting komt; c. Op het plaatselijk grondvlak in vele delen van het land komt een vrucht baar gesprek tussen beide kerken nau welijks op gang: d. Het onder b en c gestelde is van zo groot gewicht dat in groeiende kon takten tussen beide kerken in dit sta dium niet verder kan worden gegaan dan wat met het woord 'samenwer king' kan worden aangeduid. de kerk te verzoeken deze keuze over te nemen. Er volgt dan nog een aantal punten die onder meer betrekking hebben op dc instelling van de interimraad van deputaten UTRECHT Het werelddiakonaat van de gereformeerde kerken in Nederland vraagt dit jaar van de kerkleden een procent van hun netto-inkomen. Deze aktie wordt ingezet op zondag 3 februari wanneer de februarikollekte voor het we relddiakonaat wordt gehouden. Voor de gemeenteleden is er door het Algemeen Diakonaal Bureau in Utrecht een diakonale kalender gemaakt ivaarin elke maand de aandacht gevraagd wordt voor een bepaalde vorm van de hulp van het werelddiakonaot en iedere maand wordt opnieuw de vraag gesteld om een procent van het besteedbare inkomen te bestemmen voor de genoemde vorm van hulpverlening. Het gereformeerde werelddiakonaat hoopt dat op deze wijze de leden van de kerken een grote betrokkenheid krijgen met de problemen van de Derde We reld. De inkomsten van het gereformeerde werelddiakonaat bedroegen in 1973 zes miljoen gulden, dit jaar hoopt men minstens acht miljoen gulden bij elkaar te krijgen. door Go Verburg Aert G. Barkey Wolf is over leden, zoals het zo prozaïsch heet. Hij zelf zou spreken van een thuiskomst. Hierdoor werd zijn leven gevuld: straks zal ik met God zijn. Hij is er nu. Het is goed. Als jong predikant begon hij in Loe»ien aan de Vecht en Vreeland. Hij heeft in Loenen het liefelijk kerkje neergezet. Vele notabelen in het land heeft hij aangespoord iets te schenken voor dat gebouw. Hij had iets seigneuriaals over zich, toen al als jonge man, ver neem ik over mijn verre voorgan ger. De paden van mijn grootou ders heeft hij gekruist toen hij in Den Haag voorganger was. Maar altijd was hij een buitenbeen. Hij was te 'links' om in de Haagse kerkbode van ds. K. Wijk te schrij ven. Na veel persoonlijk verdriet is hij naar België gegaan en heeft daar vele jaren met grote vreugde gewerkt. Barkey Wolf was een zwerver, een soort heilige landloper. Overal is hij geweest, hij heeft alom ge preekt, en velen hebben prachtige herinneringen aan zijn bloemrijke beeldspraak. In een veelvoud van boeken heeft hij zijn geloof uitge dragen in de Heer die ruimte schept en die bevrijdt. Dat was zijn boodschap. Hoe beeldend kon hij spreken bijvoorbeeld van een ervaring in de Verenigde Staten opgedaan, toen hij daar eens preekte. Een neger werd niet toe gelaten tot de kerkdienst. Toen ging Jezus weer weg!, vertelde ds. Barkey Wolf. De laatste jaren viel het hem niet mee alles mee te maken, maar hij bleef aktief en progressief in zijn denken en geloven, ook vanwege zijn veelvuldig reizen, dat hem een ruime blik op de wereld en de mensen had gegeven. Nog twee weken geleden kreeg ik een brief van hem om te bedanken voor de nieuwjaarswensen. Tegt>- lijk zocht hij voor zijn jonge vriend mee naar wegen voor verde re bezigheid in het koninkrijk van God. Of ben je honkvast?, vroeg hij. Hij was het zeker niet Barkey Wolf is bij God, en jonge en oude mensen herinneren hem zich als een waar vechter voor komst van Jezus op deze aarde. Voor de ouderen een vastigheid van oude tijden, betekende hij voor de jonge mensen die hem kenden een enthousiast voorbeeld van hoe het ook kan in de kerk. Een kerk die vaak vol is van klei ne onenigheden, heeft in hem een dienaar verloren die verder keek dan zijn leven lang was. Ik hoop dat vele mensen van hem dit le ren: het koninkrijk van God is rui mer dan wij "Vaak denken. Go Verburg is gereformeerd predi kant te Loenen aan de Vecht. LUMTERiEN De gereformeerde synode heeft gisteren besloten te voldoen aan het verzoek van de gereformeerde zending om sa men met de hervormde raad voor de zending cén zendingsblad te gaan uitgeven. De commissie van rapport had eerst niet veel zin de stap tot samen werking met de hervormden te doen. De Kamper hoogleraar dr. K. Runia vreesde dat op deze manier de gere formeerde lezers wel eens in verwar- ADVERTENTIE) 2 a. Dat ten aanzien van het verzoek van de gezamenlijke vergadering van dc generale synode van de Nederland se hervormde kerk en van de generale synode van de gereformeerde kerken in Nederland gehouden op 15 en 16 juni 1973 (dit betreft het ontwerp voor een gemeenschappelijke synode, red) thans geen definitieve beslissing kan worden genomen omdat daarvoor in de bestaande bepalingen van de kerkorde de grondslag ontbreekt; b. Dat de grondslag voor een eventue le beslissing ter zake zal worden ge legd in artikel 128 der kerkorde wan neer de wijziging van di* artikel de goedkeuring zal hebben ontvangen van de volgende generale synode; c. Dat er geen bezwaar bestaat zich reeds thans een voorlopig oordeel te vormen over het bedoelde verzoek en dit oordeel tegelijk niet de vastgestel de 'wijziging van artikel 128 der kerk orde voor te leggen aan de kerken om de mindere vergaderingen in de gelegenheid te stellen van haar gevoe len blijk te geven. De synode besluit: 1. Het 'samen op weg' gaan voort te zetten en het groeiend kontakt met de Nederlandse hervormde kerk in deze fase uit te bouwen in de weg van 'sa menwerking'; 2. Het ontwerp statuut in principe te aanvaarden met dien verstande dat in plaats van de voorgestelde term 'ge meenschappelijke synode' gekozen wordt voor de term "gemeenschappe lijke vergadering van synoden', en de synode van de Nederlandse hervorm- Keus volop. Nu nog wel. Maar het is zomer vóór u 't weet. De reisgidsen liggen klaar. Kom. De Rotterdammer Nieuwe Haagse Courant Nieuwe Leidse Courant Dordts Dagblad Uitgaven van B.V. De C hristelijke Per# Directie: Ing. O. Postma, F. Diemer. Hoofdredactie: J. Tammlnga. Hoofdkantoor B.V. De Christelijke Pers: N.Z. Voorburgwal 276 - 280, Adam. Postbus 859. Telefoon 020-22 03 83. Postgiro: 26 92 74. Bank: Ned. Midd. Bank (rek.nr. 69 73 60 768). Gem.giro X 500. door dr. C. Rijnsdorp In zijn Theologische persoonlijkheden (uitg. J. H. Kok. Kampen, 226 blz., 19.90) heeft dr. G.^Puchinger eenentwintig grotere en kleinere stukken gebundeld over achttien op de kaft met name genoemde theologen, laat ik zeggen van Becket tot Berkouwer. En dan komen er nog twee, namelijk Schaepman en Haarsma, elk in een combinatie ter sprake: SchaeDman met Kuyper, en Haarsma met Noordmans. Het register achterin beslaat ruim zeven bladzijden en vermeldt 486 in het boek genoemde namen. Toen ik indertijd in het Gereformeerd Weekblad hot uitvoerige artikel Herinneringen aan Van Ru- Ier las, viel mij de lengic op van het persoonlijk getinte voorstuk. Het baat daarin over Oxford. De auteur onderhoudt met de universiteit daar, en speciaal met Manchest?r College, bijzondere be trekkingen. Omstreeks verst en Nieuwjaar gaat hii er gerogeld heen. He? ging erom dc omstan digheden duidelijk te, maken in een stil rust uur namelijk waaronder dat hele complex van herinneringen aan de groie, pas gestorven Neder landse theoloog loskwam. Nu dit stuk in een bock is opgenomen, dat begint met het artikel Becket en Canterbury, valt het bezwaar van uitvoerigheid weg. omdat men ongezocht de achtergrond ziet van Puclvngcrs kennis van de geschiedenis van de Kerk van Engeland en van iemand als bijvoor beeld Newman. Zo gaat het ook met de andere stukken. Artikelen die voor een krant te gedegen lijken en radiolezingen die de lucht zijn ingegaan, krijgen hier vanzelf hun plaats in het geheel. Want de kortheid van er.kele bijdragen is nergens oppervlakkigheid. Dr. Ptichinger kent de academi sche wereld van een stuk Europa door veelvuldige reizen en persoonlijke contacten. In hem is een flink stuk blijven leven van de weetgierige, bijna zou ik zeggen ideale studenten met een brede be langstelling voor dc geesteswetenschappen, maar in het bijzonder voor kerk. geschiedenis en litera tuur. Het is een lievelingsdenkbeeld van hem dat gestorvenen kunnen blijven leven, zolang er maar over hen gedacht, gesproken en geschreven wordt. En zo kan hij zich ook zo hevig voor het heden interesseren, omdat hel toekomstige historie is. Spanning Onlangs heeft dr Puchinger aan zijn serie gebun delde vraaggesprekken er een onder de titel On derwijsvernieuwing tooge\oegd: he'. is een uitgave van W. D. Meinema B V. Delft. Wat mij in die interviews altijd weer opvalt, is dc spanning tus sen de zaken waarover hot gaat en de persoon van dc ondervraagde. Denkt men aan die vele bundels terug, dan ziet men meer een galerij van mensen Dr. G. Puchinger dan de geordende massa van hun meningen. En zo gaat het ook hier, al zijn het geen vraagge sprekken. De auteur wordt sterk geboeid door mensen van betekenis ep dan wil hij ook alles van en over hen weten. Dit enthousiasme is de drijvende kracht, soms meer achter de zinnen dan er in, maar het resultaat is, ondanks een zekere neiging tot breedvoerigheid, bij uitstek verschei den cn leesbaar Gezellig Voor mij is het echt -ion gezellig boek geworden. Zo heeft de schrijver ccllege-uitspraken van wij len prof. dr. Joh. de Groot in zijn verzameling op genomen, die anders vermoedelijk verloren zou den zijn gegaan. Ik noem er een paar. 'Zolang Is raël bestond heeft het dichters gehad. Het he breeuws kent /eer veel woorden voor lofprijzing. Dat is karakteristiek' (bi. 128). 'In het Oosten meende men dat de goden steeds weer voor één jaar het lot der mensen bepaalden. Vandaar de wens: Gelukkig nieuwjaar!' (130). Laat ik het boek met u doorbladeren en hier en daar op een uitspraak wijzen. Zo zegt de auteur op bl. 15, dat 'ook martelaren geen verfijnde en ideale figuren behoeven te zijn, maar mensen, wier levens, even als het onze, soms in het vraagteken staan!' Het gaat daar over Becket. Van Erasmus lezen we de opmerking, dat de denkarbeid van de ketters het christendom meer van nut is geweest dan het bloed der martelaren. Over Bavinck: 'Hij was in zoverre voor ons besef moderner dan Kuyper, dat hij veel meer overtuigd was van de beperktheid van eigen kennen en kunnen, taak en roeping dan Kuyper' (66). In verband met prof. Lucas Linde boom moet men begrijpen 'hoe broodnodig de ac tie van de anti-revolutionaire richting in ons land is geweest' (78). Over aartsbisschop-kardinaal De Jong: 'Helaas wat maakt het veel uit in wat voo. tijd zelfs de beste mens regeert!' (89). Karl Barths optreden 'was zo schrikkelijk nuchter, zon der enig decorum' (uitspraak van Miskotte op bl. 113). Urs von Balthasar zei over Barths geschrif ten: 'Hij schrijft goed. omdat hij twee zaken in zich verenigt: hartstocht en zakelijkheidl' (114) Op bl. 133 leest men in verband met prof. dr. Maarten van Rhijn, dat het hoogste niveau wat de N.C.S.V. destijds te bieden had dit was: 'persoon lijke vroomheid en een geloofsgetuigenis zonder tromgeroffel'. Wat Schilder betreft, men dient te 'erkennen dat Schilders niet aflatende kritiek op de theologie en vooral op de 'canonisatie' van Kuyppr. niet alleen begrijpelijk, maar ook nodig is geweest' (147). Noordmans over de gerefor meerden: al te strenge handhaving der belijdenis kan bij de gereformeerden omslaan in het tegen deel: men kan erdoor in strijd komen met de ka tholiciteit der kerk' (156). En een laatste citaat: 'De gereformeerde theologie heeft altijd gewor steld met dc keuze tussfn identiteit der heiligen óf gemeenschap der heiligen' (166). U ziet hoeveel informatie en onpartijdige beoorde ling in dit boek van dr. Puchinger wordt aange reikt. Evenals Huizinga's boek over Erasmus Ik las het veertig jaar geleden tijdens een vakan tie laat het een bepaalde smaak na. Die na smaak ls goed en dat kan alleen als het gerecht goed is. NACHRIFT. Dr. W. Barnard maakt me erop at tent, dat de uitdrukking 'Dienst van Schrift en Tafel' niet voor het eerst in de Buurkerk te Utrecht is gebruikt (zoals ik op gezag van drs. Paul Oskamp in Trouw/Kwartet van 6 december schreef), maar uit de Amsterdamse Nocturnen stamt, en anno 1957 door hemzelf werd geïntrodu ceerd, om het 'vaatwerk van het Woord' aan te duiden. Ik geeft deze correctie hierbij gaarne door. C.R. ring gebracht konden worden. Hij vond de samenwerking voorts veel te voorbarig. Dr. J. C. Gilhuis sprak na mens de gereformeerde zending en legde uit dat het blad voor de lezer alleen maar wat beter wordt, dat de redactie het iets' gemakkelijker krijgt en dat de hervormden op deze manier ook wat worden geholpen. Ds. C. Ch. Griffioen uit Woerden had reeds een tegenvoorstel gereedgemaakt voor ge val de synode toch iets zou voelen voor samengaan. Hij voerde als argu ment aan dat de gereformeerden nu eenmaal besloten hadden 'samen op weg' te gaan met de hervormden en te streven naar meer samenwerking. De zendingsbegroting had de synode tevoren reeds geheel aanvaard. Het to taalbedrag beloopt dit jaar meer dan tien miljoen gulden. De gereformeerde synode heeft beslo ten volgend jaar als haar vertegen woordigers naar de assemblee van de wereldraad in Djakarta af te vaardi gen de Amsterdamse ds. Joh. C. Baumfalk en prof. dr. K. Runia uit Kampen. Uitgeverij Agathon in Bussum heeft twee boeken van Simone de Beauvoir opnieuw uitgegeven: de roman De schone schijn en de novellenbundel De gebroken vrouw. De schone schijn beleeft .zijn vierde druk, telt 173 blz. en kost 12,50; De gebroken vrouw is een derde druk, heeft 232 blz. en de prijs ƒ13,50. Brieven van lezers staan op pagina 11 GEVOELIGHEID Terecht weas prof. Verkuyl in het de bat op de Gereformeerde synode naar aanleiding van de interkerkelijke sa menwerking op het gebied van radio en televisie, op de sensibiliteit die no dig is voor dit werk. Van hen die hier namens de kerken bezig zijn met alles wat er in de wereld gebeurt is een evangelische 'gevoeligheid' ver eist. Gevoeligheid voor die punten in onze samenleving waar het aankomt op het betrachten van gerechtigheid. Daarom is de kwalifikatie 'links' die sommigen zo gemakkelijk geven aan het informeren inzake bestaande wan toestanden ten enenmale ten onrech te. Daarmee maakt men zich te ge makkelijk van de nood van mensen af. Wie jl. woensdagavond iets zag van de NOS-uitzending over de bevrij dingsbeweging Frelimo kan zich er al leen maar over verbazen met welk een gemak mensen die daar beweren geweest te zijn verklaren dat dit alle maal onbekend is. Willen zij dit dan niet zien? Willen zij het dan niet waar hebben dat epn zo 'beschaafd' (wijl westers) land als Portugal door gaat met het toepassen van de meest wrede "orm van kolonialisme? Hier past sensibiliteit. Hier gaat het er niet om welke macht wij in het zadel willen helpen of houden, maar hier gaat het om mensen die niet tot ont plooiing kunnen komen (daar was de vertegenwoordiger van de werkgevers in gesprek met de heer Lanser het onlangs immers zo gevoelig mee een). Hier gaat net om bevrijding van men sen en een kerk die er bang voor is om hieraan mee te helpen weet niet wat kerk-zijn is. De gemeente moet gevoed worden, zei iemand. Uitste kend, maar niet alleen de gemeente en bok niet alleen met al die woorden die we nu al zo vaak gehoord hebben en met al die zekerheden die de men sen in uren van beslissing toch ont vallen. En waarom? Omdat de kerk hen nog steeds niet geleerd heeft hoe dit geloof handen en voeten moet krijgen In een onrechtvaardige we reld. De g.ur.eente moet gevoed wor den met dezo sensibiliteit, die kerke lijk gezien niets met links te maken heeft maar alles met dat woord van Jezus, waarin Hij de armen en ver drukten voor Hen uitduwt en zegt: zoveel als gij dit aan één van mijn minsten gedaan, hebt. hebt gij dat Mij gedaan NED HERVORMDE KERK Beroepen te Asperen: K. Schaap te De Noordoostpolder (wijkgem. Marknes- se-Luttelgeestte Medcmblik: B. A. Venemans, kand. te Amsterdam. Eervol ontslag verleend m.i.v. 1 jan. jl. aan L. A. Klootwijk te Ede, als le- gerpred. Hij zal te Baardwijk bijstand in het pastoraat gaan verlenen. GEREF KERKEN Beroepen te Leiden: R. J. Koolstra te Amsterdam-SIotermeer/Geuzenveld, die dit beroep heeft aangenomen. Afscheid op 3 feb. van Bergum: A. Sijbrandij, wegens emeritaat op 65-ja- rige leeftijd. Intrede te Hoevelaken: kand. D. Soe- teman te Amsterdam (afkomstig uit Haarlem). Beroepen te Eindhoven: J. J. Rebel te Hilversum-C. DOOPSGEZ BROEDERSCHAP Beroepen te Wageningen: mej. J. W. Zuidema te Joure, die dit beroep heeft aangenomen. ORANJESTAD (ANP) De vakbord United Federation Association (UFA) is jp het eiland Sint Maarten buiten spel gezet, omdat werkgevers recht streeks in onderhandeling zijn getre den met hun werknemers. Veel direc ties hebben reeds overeenstemming met hun personeel bereikt over de De UFA heeft naar schatting enkele honderden leden. Sint Maarten telt bijna 6100 inwoners. ADVERTENTIE miljoenen kinderen hebben geen ouders meer miljoenen moeders zoeken tastend hun weg miljoenen vaders verdienen geen droog brooi gehandikapten worden opzij gesmeten bejaarden hebben de straatgoot als huis de nood in de wereld is ontstellend gerechtigheid is vaak ver te zoeken groot zijn ook de mogelijkheden k om te helpen-daarom vragen i uw diakenen u om elke maand I tn.v. atgamaan diakonaal burtau van da garalormaarda karkant koningtlaan 7. utracht f'van wat u kunt f besteden te f bestemmen voor f de verre naaste nop de F grens van het bestaan f maar binnen het bereik ^van onze handen w diakenen vragen u allemaal mee f te helpen in dienst van Jezus Christus f want samen kunnen we veel

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1974 | | pagina 2