Gereform. synode ziet
de IKON nog niet zitten
Uit de kerkbladen
Aantal kerkelijke
vergaderingen tot
helft terugbrengen
"-©■se
fllBlllall
Trouw
K wart et
Vandaag
i
Debat over radio- en televisiebeleid
van
Red Band
natuurlijk
«•«ÏSKf1
S3%S-r«
<S>
Bisschoppen opnieuw scherp tegen Smith
Waarom Maria
niet meer
vereerd wordt Bisschop
Beroepingswen
Waldenzenkerk
in Rome beklad
Nieuwe boekei
TROOT/IKlMiKllKr DINSDAG 29 JANUARI 1974
KERK /BINNENLAND
T2/io
Van een onzer verslaggevers
LUCNITBRlBN De kerkelijke omroepproblematiek, waar de gere
formeerde synode zich gisteren mee bezighield ontlokte aan ds. M.
Wilschut (Soest) een aan een televisieprogram ontleende kantteke
ning: Ik zie het niet meer zitten ik kan er niet meer bij.
Ds. Wilschut vertolkte, naar later
bleek, hiermee de opvatting van ver
scheidene andere synodeleden. Aanlei
ding voor de bespreking was het voor
stel van de deputaten radio- en televi
sie-uitzendingen om toe te treden tot
een nieuwe interkerkelijke omroepor
ganisatie IKON.
De morgenbespreking was een aaneen
schakeling van vage klachten, rondom
de juridische vorm van een eventuele
toekomstige kerkelijke omroep. De de
putaten hadden daarvoor het meest
voor de hand liggende, de stichtings
vorm, voorgesteld. Maar talrijke syno
deleden gaven er blijk van te vrezen
dat hierdoor de verantwoordelijkheid
van de kerk voor de uitzendingen on
voldoende uit de verf zou komen.
Maar wat dan wel? Deze vraag kreeg
meest mistige antwoorden. Een depu-
paatschap, dat verder toch met andere
kerken zou samenwerken of een or
gaan dat alleen maar kerkdiensten
zou uitzenden of het onderbrengen
van de zendtijd bij de NCRV.
Onbehagen
Veel onbehagen bleek er te zijn over
de programma's die het Ikor, het or
gaan waarmee in een toekomstige ker
kelijke omroep zou worden samenge
werkt, op de buis brengt Ds. D. J.
Roos uit Overveen en betrokken bij
radio-Bloemendaal, stelde de Ikor-tv-
rubriek Kenmerk van vorige week te
genover de NCRV-rubriek Ander
Xieuws. 'Bij het Ikor zag ik een actie
groep van verplegenden, die het on
eens was met staatssecretaris Hen
driks van volksgezondheid en verder
een korte informatie over de nieuwe
aartsbisschop van Athene. Maar An
der Nieuws vertoonde een voortreffe
lijke reportage over ds. Pedro Gilhuis,
op het zendingsveld in Brazilië.* Ds.
Roos was gebleken uit de reacties van
luisteraars naar radio-Bloemendaal
dat velen graag ook via de Hilversum-
se zenders een kerkdienst zouden wil-
len beluisteren. 'Maar alleen maar
kerkdiensten via de ether brengt ons
in een ghetto', zei ds. Roos. Dat ghet
to wilde de Amsterdamse hoogleraar
prof. dr. D. Nauta ook vermijden. Hij
zelf ziet vrijwel nooit een televisie
uitzending. 'Ik ga er meestal met
mijn rug naar toe zitten, maar mijn
vrouw houdt mij op de hoogte', zei
prof. Nauta, die verder zei dat hij
Prof. dr. G. N. Lammens
ADVERTENTIE
RED
BAND
toch wel waardering had voor de uit
zendingen, die worden gedaan.
Portretschilder
Dr. H. B. Weijland uit Arnhem verge
leek Ikor en convent van kerken
(CvK) met een portretschilder. Hij
portretteert de kerk, maar de kerkle
den herkennen zich er niet in. Hij
pleitte voor zodanige kerkelijke uit
zendingen 'dat de gemeente er door
gevoed wordt'. Van de stichtingsvorm
moest ook hij niets hebben. 'Waarom
nemen we niet deel in de NCRV, in
een vorm zoals de theologische ether
leergangen, met een eigen curatori
um', vroeg dr. Weijland.
Volgens ds. L de Jong uit Maastricht
is het evenwel niet in de eerste plaats
nodig dat de kerkleden zich herken
nen in een kerkelijke radio- of televi
sie-uitzending. Hij vindt uitzendingen
waarin een zekere zelfkritiek door
klinkt niet misstaan. 'Wanneer ds. C.
van de Velde (uit Oosterhout), de in
diener van het minderheidsrapport
van de commissie van advies, sugge
reert dat er valse profeten zullen op
staan, dan moeten wij bedenken dat
het oordeel begint bij het huis van
God, de kerk.' Ds. De Jong waar
schuwde tegen het terugtrekken in
een binnenkerkelijke gerustheid, alhoe
wel hij toegaf dat de dialoog met de
wereld een waagstuk is. Terugtrek
king noemde hij echter laf.
Meer openheid
Ds. K. Bisschop uit Naarden pleitte
ook voor grotere openheid. Hij wilde
bij kerkelijke uitzendingen wat min
der aan de kerk als instituut en wat
meer aan de mensen denken. Hij
waarschuwde tegen het verlangen met
de kerkelijke uitzendingen te streven
naar applaus van Nederlands grootste
dagblad. Het is volgens hem nodig dat
de kerkelijke omroep een eigen kriti
sche verantwoordelijkheid bezit. Hij
wilde in geen geval een soort 'Kerkin
formatie' (het berichtenblad van de
gereformeerde kerken) op de beeld
buis.
Prof. dr. J. Verkuyl uit Amsterdam
herinnerde de synodeleden er nog
eens aan wat er een uniek omroepbe
stel in ons land is. Tin dit bestel moet
het de kerk niet om het eigen image
gaan, maar om het image van Hem.
die geen Image, geen gedaante of
heerlijkheid had', zei prof. Verkuyl.
Hij betoonde zich verbaasd dat er zo
veel kritiek op de rubriek Kenmerk
bleek te zijn. Kennelijk, als reactie op
prof. Nauta's afstand tot de media,
stelde prof. Verkuyl dat de rubriek
Kenmerk nodig is 'omdat ik dingen
wil weten, die niet in boekjes, maar
in het dagelijks leven te koop zijn.'
documentaire gezien, het is gewoon
onbegrijpelijk welk een mensonterend
lijden de indianen in Suriname wordt
aangedaan en hoe een handje vol ver
plegend personeel de moed opbrengt,
het lijden van deze wrakken iets te
verzachten. Volgens mij kan door een
grootscheepse aktie een oplossing wor
den gevonden, want er zullen velen
zijn, die de tv-uitzending niet hebben
gezien en toch bereid zijn een bijdra
ge te schenken. Mogelijk kan dit
schrijven er toe bijdragen dat er spoe
dig een aktie van de grond komt!
Apeldoorn
J. van Dijk
scheiden deel van de STER-opbrengst
Voor het overige zijn we van mening,
dat De Telegraaf, als dit blad eenmaal
noodlijdend wordt, op dezelfde wijze
moet worden bejegend als zijn nood
lijdende voorgangprs.
Federatie
De NKV-voorzitter is van mening dat
het CNV onvoldoende vertrouwen
heeft. Maar 'Wim Kok op de bok, Spit
trekkende hit en Lanser Jan in de
achterban(k)' is niet bepaald vertrou-
wingwekkend.
Rotterdam
De redactie behoudt zich het recht
voor haar ter opname in deze rubriek
toegezonden meningsuitingen verkort
weer te geven. Bij publikatie wordt
met dc naam van de inzender onder
tekend. Brieven kunnen worden ge
stuurd aan het secretariaat hoofdre-
dactie Trouw/Kwartet, postbus 859.
Amsterdam.
Drugbeleid
De alcohol-hasj-vergelijking ziet voor
bij aan het wezenlijk verschil tussen
iets wat primair genotmiddel en iets
wat uitsluitend 'ontsnappingsmiddel'
is. Juist omdat softdrugs vooral voor
de jeugd een zo handzaam en effectief
middel zijn tot een roes, waarin men
voor de opgaven van het leven kan
wegvluchten, mag liberalisering daar
van niet overwogen worden. Het ware
toch te dwaas dat de overheid, die
enerzijds miljoenen en miljoenen
spendeert aan de vorming en het on
derwijs voor de jeugd, anderzijds door
drug-liberalisering overvloedige gele
genheid zou scheppen voor diezelfde
jeugd om zich in de drugs-roes aan
het beoogde 'mens-wordingsproces' te
onttrekken en aldus zowel persoonlijk
als maatschappelijk het effect van die
gespendeerde kosten en moeite in be
langrijke mate te frusteren.
Amsterdam
F. de Jong
Regeringssteun (2)
De overheidssteun die het linkse kabi
net aan enkele linkse dagbladen gaat
geven, wordt uiteraard door linkse
commentaren verdedigd. O.a. de heer
Aantjes (die het linkse kabinet
steunt!) en onze krant vinden belas
tinggelden voor noodlijdende kranten
heel gewoon.Vraag: Wat zou het
commentaar zijn als De Telegraaf
eens noodlijdend ware en steun
vroeg? Zou Den Uyl, de VPRO, de
VARA, Aantjes en uw commentaar
dan ook zo luiden? U kunt gerust 'ja'
zeggen, want zulke kranten ergeren
niet en worden (naar verluidt) door
honderdduizenden gelezen.
Rotterdam
H. Verloop
Naschrift redaktie: Het is blijkbaar
nodig te herhalen, dat de financiële
bijdrage die dit kabinet aan enkele
kranten wil verschaffen, niet uit de
belastinggelden worden geput maar
uit een fonds, gevuld met een be-
Klacht
Dr. A. Kruyswijk, die nu eens niet als
praeses van de synode maar als voor
zitter van de deputaten voor radio- en
televisie-uitzendingen sprak, ging in
tegen de bezwaren die velen zeiden te
hebben tegen de vorm van de Ikon.
Hij vroeg de synode een klacht in te
dienen bij de particuliere (provincia
le) synodes van Friesland Noord en
Zuid tegen de laatdunkende uitlatin
gen in de Friese kerkbode van ds. L.
H. Kwast, die de 9taf van het Ikor
o.m. 'oecumenische belleblazers'
noemde.
De directeur van het convent van ker
ken, prof. dr. G. N. Lammens, ver
wonderde zich er over dat de synode
nu ineens de juridische vorm van de
kerkelijke omroep in het geding
bracht. Het Ikor en het CvK waren
ook stichtingen en daarom lag deze
vorm voor de nieuwe kerkelijke om
roep voor de hand. Vroeger is er
nooit ook maar een klacht over deze
juridische vorm vernomen en 'als je
alles nu weer wilt terugdraaien, moet
je toch wel heel zonneklare argumen
ten tegen de stichtingsvorm hebben.'
De concept-statuten voor de Ikon zijn
opgesteld in samenwerking met mr. J.
van Santbrink, een deskundige van de
NOS. Deze noemde de stichtingsvorm
de beste waarborg voor de kerken, dat
zij zeggenschap in. de Ikon houden,
want 'als een kerk dan iets niet aan
staat, dan kan zij met medeneming
van de zendtijd de stichting verlaten.'
Nadat de rij sprekers hun bijdragen
aan het debat hadden geleverd, werd
het niet duidelijk, welke riohting de
beraadslagingen verder zouden kun
nen nemen. Er volgde drie kwartier
intern beraad, waarna werd besloten
dat donderdag het gesprek zal worden
voortgezet on zo mogelijk afgesloten.
'Roofbouw op kerkelijke leiders', cartoon uit Acid.
FRANKFORT (EPD) Breng al
le kerkelijke vergaderingen terug
tot op de helft en besteed het vrij
komende geld aan het diakonaat.
Dit voorstel van de voorzitter van
het diakonaatswerk van de evange
lische kerk in Duitsland, dr. Theo-
dor Schober. heeft in de bondsre
publiek veel weerklank gevonden.
Volgens Schober leidt de conferen
tieziekte tot permanente roofbouw
op de kerkelijke leiders en de har
monie in huil gezinnen. De oliecri
sis heeft bewezen, hoeveel beper
kingen mogelijk blijken, wanneer
het moet. De kerk biedt de wereld
geen goed voorbeeld, waneer
steeds meer vergaderingen, confe
renties en synoden in het weekend
gepland worden.
De kerk moet meer consideratie
betrachten Jegens mensen, die van
de ene vergadering naar de andere
jagen en zich onderweg nog door
de papiermassa's heen moeten wor
stelen.
Nog steeds geldt het woord van de
psalmist 'Hij geeft het Zijn bemin-
denden in de slaap', aldus Schober,
maar daarmee worden bepaald niet
dc managers bedoeld, die tijdens
de synodezitting hun ogen niet
meer open kunnen houden.
(ADVERTENTIE)
etietsje
tocee<^
!«lleeSesse9-
NVvtie'
jjJSIi»)*1 eve°
OtfV» v
paaï°"
**30*
,taalandetS'
SALISBURY (Kipa) Opnieuw heb
ben de vijf blanke r.k. bisschoppen en
een neger-üisschop van Rhodesië gepro
testeerd tegen de rassenpolitiek van
de regering Smith. Hoewel zij reeds
meermalen in de afgelopen jaren hun
stem hebben verheven, hebben zij dit
nu gedaan in de meest scherpe be
woordingen. In een in alle kerken
voorgelezen brief tonen de bisschop
pen zich zeer bezorgd over de slechte
verhoudingen in het land.
echter, als deze devotie vanzelf weg
valt, omdat er geen behoefte pieer
aan is van binnenuit, is er geen reden
om te jammeren. Het is als met een
geneesmiddel. Als je je lekker voelt,
moet je het niet slikken.'
Zuinigheid (3)
Dhr. Beekman protesteert tegen mijn
standpunt, dat werkloos worden niet
erg is. Toch zijn de WW-uitkeringen
niet slecht: een half jaar 80 pet. van
het loon. Bij massale werkloosheid
zou het bovendien niet meer dan bil
lijk zijn om de werklozen hetzelfde te
geven als de werkenden, een kwestie
van goede inkomensverdeling. Minder
kopen is dus niet 4-sociaal. Integen
deel, dit spaart het milieu en de ener
gie- en grondstoffenvoorraden. En het
kan ook leiden tot korte werktijden,
wat wel prettig is want lekker is
maar een vinger lang! Soms is het
nuttig om ontslagen te voorkomen
d.m.v. subsidies (landbouw. Herplaat
sing van werklozen moet niet zozeer
geschieden om hen aan werk te hel
pen, maar juist om de anderen werk
uit handen te nemen.
Amsterdam
S. van Kampen
Rijksgenoten (slot)
Ook ik KéV'tfe avond voor de kerst de
De Rotterdammer
Nieuwe Haagse Courant
Nieuwe Leidse Courant
Dordts Dagblad
Uitgaven van
B.V. De Christelijke Pere
Directie:
Ing. O. Postma,
F. Diemer.
Hoofdredactie:
J. Tamminga.
Hoofdkantoor B.V. De
Christelijke Pers: N.Z.
Voorburgwal 276 - 280,
Adam. Postbus 859.
Telefoon 020-22 03 83.
Postgiro: 26 92 74. Bank:
Ned. Midd. Bank (rek.nr.
69 73 60 768). Gem.fllro
X 500.
In Kruispunt gaat dr. Bruno Borchert
in op de vraag, waarom Maria niet
meer vereerd wordt:
'Dat is niets nieuws in het westen.
Hier bij ons is Maria eeuwenlang niet
vereerd. Zij was een symbool, en wel
van de kerk. Zij speelde een rol bij
de 'heilsfeiten' en werd mede-her
dacht met Jezus, zoals op kerstmis.
Dit symbool werd door het vatikaans
concilie weer in ere hersteld, maar
evenals toen is dit ook nu geen basis
voor een 'devotie'. De Mariadevotie
ontstond pas na de verschrikkingen
van de barbaarse IJzeren Eeuw, toen
hellevisioenen bloeiden en het beeld
van een hypermannelijke God, de on
barmhartig rechtvaardige rechter,
Christus, allesoverheersend was. De
cultuurbrengende monniken hebben
toen doorzien dat barmhartigheid no
dig was en meer vrouwelijke teder
heid, om het leefklimaat in Europa
gezond te maken. Ze hebben beseft,
dat de oneindig rechtvaardige Chris
tus moeilijk voor te stellen was als te
gelijk óók oneindig barmhartig, wan
neer hij niet gepredikt wordt als de
menselijke zoon van Maria. Hieruit
ontstond de devotie tot 'De Moeder
van de Barmhartigheid'. Maria aldus
vereren betekende, dat er een door
slaggevende invloed mogelijk was op
een alleen-maar-rechtvaardi™ oordeel
in het hiernamaals. Een schrikwek
kend perspectief werd hoopvol
Mariadevoties ontstaan uit een be
hoefte. Meestal wordt er dan iets in
de kerk verwaarloosd, is er bijv. een
gebrek aan vrouwelijke mildheid, aan
tedere beleving van de seksualiteit, 'n
aandacht voor verschoppelingen en
zrlcen, aan menselijkheid in het heili
ge. aan het opvangen van angsten.
Mariadevotie heeft daarom zeer vaak
gezond gewerkt. Bestrijding van deze
devotie is onjuist Van de andere kant
Groningen beleefde een novum. In
het kader van de gebedsweek voor de
eenheid schreef bisschop Möller het
hoofdartikel in de (gereformeerde)
Groninger Kerkbode. Daaruit het vol
gende:
'Wanneer ik het boek van prof. Berk-
houwer van de Vrije Universiteit over
Verontrusting en verantwoordelijk
heid lees, dan herken ik haast op ie
dere bladzij problemen waar ook wij
mee zitten. De katholieken en gerefor
meerden leefden vroeger sterk binnen
eigen milieu en de ontmoeting nu
met alles wat er in de samenleving
aan de hand is en aan ideeën leeft,
komt soms hard aan. De juiste weg te
vinden in de huidige situatie is voor
de christenen niet eenvoudig. Mis
schien is het nooit eenvoudig geweest.
Het christendom moet zo verkondigd
worden dat het het hart en de geest
van de huidige mens kan raken. Daar
voor is een openstaan noodzakelijk
voor wat de mensen op het ogenblik
denken en voor de omstandigheden
waarin zij leven. Toch mag het chris
tendom zich niet zozeer aanpassen dat
het verwatert of dat het wezenlijke
verloren gaat De juiste weg gaat over
een dunne draad waarop men moet
lopen maar waarvan men heel gauw
naar links of naar rechts kan afvallen.
Omdat er nu eenmaal naar links of
naar rechts misstappen worden gezet,
zitten onze kerken met polarisatie. Ik
heb de indruk dat dc zaken in dc ge
reformeerde kerken rustiger verlopen
dan in de katholieke kerk. De kerken
hebben bij het vinden van een juiste
weg elkaar nodig. Zij kunnen eikaars
ervaringen, goede en slechte gebrui
ken'.
Eerlijk
Ir. J. van der Graaf prijst in De
Bisschop MöHer
Waarheidsvriend (geref. bond) de eer
lijkheid van bisschop Simonis:
'Het is te begrijpen dat de oecumeni
sche beweging de bisschop deze op
merkingen niet in dank heeft afgeno
men. Maar ik geloof dat we zeggen
moeten: eindelijk weer eens een eer
lijke stem! Want zoals deze bisschop
het zegt, zo liggen de zaken toch in
derdaad bij Rome? Maar overigens,
als wij eerlijk reformatorisch zijn zeg
gen wij toch hetzelfde, maar dan om
gekeerd? Simonis zegt: Rome is dé
kerk en elementen van kerk-zijn vindt
men in de andere genootschappen.
Wat zei echter Calvijn? Was hij niet
van oordeel dat de kerk uit het dienst
huis van Rome was uitgeleid, maar
dat desniettemin sporen of vonken
van de ware kerk in Rome waren
overgebleven? Moeten we dat, als we
eerlijk reformatorisch zijn niet nu
ook nog zeggen? Trente is toch nog
nooit herroepen? En vindt men el
kaar in de huidige oecumene in feite
niet op de bodem van een soort reli-
Record
fel
BOVAG OOK ONDER
DE PROTEST-ANTEN?
Wie had dat gedacht dat zo'n eerblir
waardige organisatie als de Bo\|b<
zich openlijk ongehoorzaam zou
klaren aan de regering door zijn
den te adviseren om niet langer
door de regering ingestelde benzi g
rantsoenering en het daarmee anni je
verplichte innemen van benzineb e]
nen te bevorderen? Wie had dat
dacht van een organisatie die zich
het algemeen nog al gezagsgetro
opstelt en *eker met misnoegen n j
allerlei buitenparlementaire aktivi
ten zal zien? Toch is het de voi
week gebeurd. Tegen de regelini |e
van het kabinet in, nog juist tevo
in volkomen overeenstemming t<
men besproken, kwam dit advies.
intussen zich de moeite getroost he£
om zich ervan te vergewissen of
deze protestactie zoveel reden was
genoemde organisatie liet voorkom^
formidabele verliezen en zo
kwam tot andere gevoelens. Bijna
dere garage- en pomphouder die
hiernaar vroegen gaf toe dat het ii r
begin wel wat slapper geweest was
wie had trouwens anders verwac 6
maar dat juist de laatste tijd de
ken zeker niet minder draaiden
een jaar geleden. Het advies van
Bovag moet daarom een slag in
lucht genoemd worden. Intussen i
niet ongevaarlijke slag. want n
vraagt zich af voor welke motiei
dit optreden dan wel werd ingegev r<
Wat kan zo'n organisatie, of althfei
het bestuur ervan bewogen hebb
om zoiets te ondernemen? Het is
te denken dat de pomphouders
zichzelf deze laatste week al wat vn.
geviger zouden geweest zijn met b u
benzine en daar had m.i. niemi n
aanstoot aan genomen, maar dit adv et
heeft een nare bijsmaak, al beho
niemand daar verder een garage
pomphouder op aan te kijken,
deed het bt-stuur.
NED. HERVORMDE KERK
Beroepen te Hoevelaken: E. F. V
gunst te Capelle a.d. IJssel.
Overleden: F. N. J. Ouwehand (5
zendingspred. in dienst van de Z
serse zending te Lausanne.
CHR. GEREF. KERKEN
Beroepen te 's Gravenhage-Zuid:
Witzier te 's Gravendeel.
GEREF. GEMEENTEN
Beroepen te Scherpenisse: A. F. H
koop te Moerkapelle.
GEREF. GEMEENTEN IN NED.
Beroepen te Alblasserdam: A. W
te Veenendaal.
GEREF. KERKEN (VRIJGZM.)
Overleden: K. C. Smouter (45) te
rendrecht (buiten verband): st<
voordien te Exloërmond-Valthermt
en te Breda.
la
geus humanisme, terwijl da leer van
de rechtvaardiging van de goddeloze'
nog altijd levensgroot tussen Rome en
de Reformatie staat? De oecumene is
met eerlijkheid gediend. En aan die
eerlijkheid heeft Simonis met zijn uit
spraak bijgedragen. Laten ook de ha-
zaten van de Reformatie eerlijk zijn'.
Wereldvreemd
Het Algemeen Doopsgezind Weekblad
las in een Amerikaans blad:
'De historie zit vol humor. De oude
ren hebben een voorsprong op de jon
geren nu het op versobering aankomt.
Zij, die aan soberheid zijn gewend
zijn beter voorbereid op bezuiniging
dan de welvaartskinderen. Zo kan
China de energiecrisis veel beter ver
werken dan Japan, Europa en Ameri
ka. Zo kunnen ook de strenge wereld
mijdende Amish-Mennonieten in de
VS voor wie auto's en electriciteit ta
boe zijn, aan de Amerikanen vragen:
Wat voor energiecrisis bedoelen jullie
eigenlijk? De Amish-Mennonieten
gingen altijd door voor ouderwets cn
achterlijk. Zij krijgen nu echter een
voorsprong op hen, die hun ziel en
zaligheid aan allerlei apparaten heb
ben verkocht. De wereldvreemde
Amish glimlachten: ze hebben altijd
wel geweten, dat deze wereld vreemd
was. Ze hebben zich nooit iets aange
trokken van de grillen van de tijd. Zij
rijden met paard en wagen en stoken
deze winter weer opgewekt hun pot
kachel. Zij zijn hun tijd vooruit. Vele
eersten zullen de laatste zijn, staat in
hun bijbel, en vele laatsten de eer
sten'.
En dan nog een curieus berichtje in
het lutherse blad ELK:
Na het fietsrecord van ds. v. d. Mey
zie vorig nummer van ELK nu
een autorecord van ds. J. Wiersma in
Tiel en Culemborg. Op kerstmorgen
leidde hij om kwart voor tien de
dienst in Culemborg. Om 10.45 uur
begon daarna de dienst in Tiel, ook
door hem geleid. In Tiel verzorgden
de kerkeraadsleden tot aan de preek
dc liturgie'.
ROME (EPD) 'Leve de Madoni.r'
'Leve Christus Koning', 'Neen teglt
de echtscheiding' en 'abortus
moord' zijn de leüzen, waarmee
Waldenzenkerk in Rome is beklad,
daders worden gezocht in rechtskat 1
lieke kringen. In nog een opschie
werden de waldenzen ketters E.
noemd. De bond van protestantse kr'
ken in Italië heeft zich onlangs uit
sproken vóór de in 1970 ingevoei
echtscheidingswet. Het Vaticaan voi
een campagne om deze wet weer af
schaft te krijgen.
Kinderen dagen ons uit, door prf
dr. Rudolf Dreikurs. Ned. bewerkt
door werkgemeenschap 'Ouders'. UI
Contact, Amsterdam, 313 pag., pr
24,50.
Vroeger kwam de heer des huizes
een gegeven moment de kamer in m
de mededeling: we gaan deze zom
met vakantie daar en daar naartoe,
en de rest van het gezin hoefde
leen maar dankjewel te zeggen. 1
genwoordig zijn er (gelukkig stee
meer)] gezinnen die in hartje wint
om de tafel gaan zitten om de zom<
se vakantie te bepraten. Ieder m
zijn verhaal houden en tenslo
wordt er gestemd (en vaders stem
niks meer waard dan die van zi
jongste spruit). Wie aldus de za
aanpakt is welbeschouwd een vol
ling van Dreikurs, want deze psych
ter biedt ons ins zijn boek een den
cratisch opvoedingsmodel aan, waai
de gezinsraad een grote rol spee
Dreikurs wil het midden houden t
sen autoritaire en anti-autoritaire
voeding. Niet om bij een laf midd
terecht te komen, maar om te onti
men zowel aan machtsuitoefeni
door de ouders als aan oeverloze t(
geeflijkheid (vriendelijker uitgedru
principieel de kinderen hun gang
laten gaan). Dreikurs hamert op ov
leg, gebaseerd op gelijkwaardighi
en onderling respect En omdat zul
dingen makkelijker gezegd zijn d
gedaan (wanneer moet je als oud
die het toch beter weet, op z'n mir
toch een duwtje in de goeie richti
geven?) is zijn boek zeer rechtstree
op de praktijk afgestemd. Trouwei
her en der zijn werkgemeenschapi
doende ouders met elkaar in cont
te brengen om sémen de door Dl
kurs aangewezen weg te (leren) ga
Voor mensen die opvoedkundige bl
den lezen en pedagogische artikelj
in (dames)tijdschriften niet o
slaan, is Dreikurs gedachtenwei
niet iets nieuws of vreemds. Maar
voor hen is dit boek plezierig, w<
ze hebben nu alles op een rij. L
nogmaals, getoetst, aan de praktijk. 1