Zuster Brechtje Folkerts en haar varende polikliniek Belangstelling voor strikt financieel nieuws vrij matig ÏS fllsulla! Lutherser> Namibië uit kerkverband Charismatische wereldconferentie Nog steeds religie in Albanië Trouw K wartet wat lezers willen weten Nieuwe boeke TROUW/KWVRTET VRIJDAG 25 JANUARI 1074 KERK/BINNENLAND. T2i Van een onzer verslaggevers Als je zuster Brechtje Folkerts over haar werk aan het Sentanimeer, dicht bij het voormalige Hollan- dia, nu Jayapura (aan de noordkust van Irian Jaya, zoals de provincie nu heet) hoort praten, krijg je de indruk dat ze haar draai nu helemaal gevonden heeft. Ze is na drie jaar medisch opbouwwerk (in totaal twintig tropenjaren in dienst van Oegstgeest) even thuis met het gelukkige gevoel iets goeds tot stand te hebben mogen brengen: een medische post van waaruit ze duizenden Papoea's kan helpen In alle bescheidenheid gezegd, want erg bescheiden IS ze: de polikliniek, annex woning, die ze dank zij Simavi- gelden en de gratis hulp van de be volking in het plaatsje Yoka kon bou wen is er het overtuigende bewijs van. In september 19"2 werd dit cen trum in aanwezigheid van synodele den en vertegenwoordigers van de In donesische gezondheidsdienst na een samenkomst in het kerkje feestelijk geopend. Honderden Irianezen, de vrouwen met haar mooiste sarongs en kebaja's, de kinderen van de zon dagsschool ook al op hun paasbest gaven er mee glorie aan. Voor het eerst ging ze naar het toen malige Nieuw Guinea in 1954, waar ze in Hollandia (ziekenhuis) en omge ving werkte. Daar kwam een gedwon gen eind aan in 1962, bij de over dracht aan Indonesië. Ze gebruikte de tijd in Europa voor het volgen van een opleiding voor vroedvrouw in de tropen. Daarvoor ga je naar Engeland. Nog maar net klaar, of ze kon meteen door naar Nigeria, waar ze tot het bit tere eind van het Biafra-drama bleef. Toen was het: wéér naar huis zonder land. Maar inmiddels had de synode van de evangelische kerk op Irian om een verpleegster gevraagd en dat leek Oegstgeest meteen geknipt voor Brechtje. In december 1970 zette een vliegtuig haar weer in de hoofdstad (Jayapura) neer en 'het was net alsof ik weer thuis was'. ledereen hielp Ze ging prater met alle mensen, die ze nodig meende te hebben en kreeg alle medewerking. Yoka leek haar 'strategisch' de beste plaats om vanuit te opereren en toen daar nog de fun damenten van een voormalig gezond heidsgebouwtje bleken te liggen, was de bouwplaats snel bepaald. Er werd een plan ontworpen, een stenen on derbouw gemetseld, waarop een over wegend gabo gabo (een soort latten die in elkaar passen, in feite de nerf var de takken van een sagoplant) bo venbouw werd gezet. En daar zetelt ze nu met haar apotheekje, behandel ruimte. enkele kamers voor kraam vrouwen die extra zorg behoeven, een ruime waranda, waar de patiënten plegen te wachten en natuurlijk haar eigen huis. Neem nu een willekeurige werkdag van zuster Brechtje Folkerts. 's Mor gens om zes uur trekt ze de deur ach ter zich dicht, stapt in de VW-combi en rijdt zo'n twintig minuten over de goed berijdbare weg naar Abe, waar een klein ziekenhuisje annex kraam kliniek staat. Dat is van Simavi en nu toch deze naam valt kan er meteen bij worden gezegd, dat behalve Brechtjes huis ook de auto door deze organisatie is gefinancierd Teamgenoten Goed, daar haalt ze dan haar twee teamgenoten op: een verpleegster en een verpleger, de eerste één van zus ter Folkerts eerste leerlingen destijds (moeder van vijf kinderen) en de tweede, eveneens Papoea, of, zoals men tegenwoordig zegt: Irianees. die bij de straks te houden polikliniek mannen en jongens zal helpen. Dan weer terug naar Yoka en de prauw inladen. Vroeger met mankracht, maar tegenwoordig voortgedreven door de buitenboordmotor, gekregen van een dominee uit de classis Breda (jubileumcadeau voor deze predikant, die dat het meest zinvolle geschenk van zijn gemeente vond) wordt koers gezet naar een van de oeverplaatsjes aan het Sentanimeer, waar omstreeks half acht wordt aangelegd. Elke dag is een andere piaats aan de beurt. In twee weken is ze zo 'rond*. Hulp genoeg bij het uitpakken. Daar is steeds ook de dukun of vroedvrouw van de plaats bij. Deze figuur was vóór Brechtjes komst eigenlijk de eni ge hulp ook bij ziekten en ongevallen. Dat brengt zuster Folkerts even op dit uitstapje: 't Was eigenlijk zo aan doenlijk toen ik hier aankwam uit Nederland. Er liepen een heleboel van die inheemse vroedvrouwen blij en spontaan op me af. Ze werden des tijds door ons opgeleid en bijge schoold en dat bleek allemaal door te zijn gegaan. Hun uitrusting (van toen) hadden ze toch nog zó keurig in 1 orde! Ze zitten meestal in de kleine kampongs en hebben daar groot ver trouwen. Voor het medische opbouw werk zijn ze gewoon onmisbaar'. Een van dp huizen in het te bezoeken dorp is steeds tijdelijk Dolikliniek, waar in enk?le uren heel wat patiën ten worden behandeld. Om te begin nen moeders en kinderen (de hoofd taak van zuster Folkerts), maar daar komt natuurlijk van alles bij: mensen met wonden, tbc-gevallen, die nog veel voorkomen in deze streek, kort om alle voorkomende ziekten en li chamelijke ongemakken. Is er een pa tiënt die verdere zorg behoeft, dan kan die met de prauw mee om via Yoka met de VW-combi verder naar het ziekenhuis in Jayapura te worden vervoerd. Steeds zijn er uit de kam pong vrouwen die komen helpen: met het bijhouden van de medische kaar ten, het innen van de vergoedingen (iedereen betaalt, hetzij in geld, het zij in natura want de streek is naar regionale maatstaven redelijk welva rend), het op de beurt afroepen van de mensen, enzovoort. Zo omstreeks elf uur gaat het team huisbezoeken doen. Bij zieken die niet lopen kun nen, maar toch vooral ook veel preven- Met Pinksteren is er altijd een soort openlucht bazaar, Avaar de mensen van de kerk allerlei zelfgemaakte dingen bijeen brengen, die dan weer voor een goed doel worden verkocht. Zuster Brechtje Folkerts, weer helemaal thuis op Irian Jaya. De redactie behoudt zich het recht voor haar ter opname in deze rubriek toegezonden meningsuitingen verkort weer te geven. Bij publikatie wordt met de naam van de inzender onder tekend. Brieven kunnen worden ge stuurd aan het secretariaat hoofdre dactie Trouw/Kwartet, postbus 859. Amsterdam. Kerk en verkeer Ds J. van Veen zegt in zijn interview met 'Veilig Verkeer' (Tr.-Kw. 11.1), dat onze 'Open Brief inzake het ver keer in wezen het verkeerssysteem on gemoeid laat, alleen de execessen pro beert te beteugelen. Ter verduidelij king: Wij pleiten in die brief (thans ook als petitie aan de Tweede Kamer overhandigd) wel degelijk voor in het verkeerssysteem zélf sterke ingrijpen de maatregelen: duidelijk verlaging der verkeerssnelheid, meer toezicht, adequaat strafbeleid. N.a.v. de oliecri sis heeft de regering verregaand in het verkeer ingegrepen: hoge boetes, snel le berechting, onmiddellijke publika tie in de pers. Het is beschamend, dat dit ingrijpen wèl gebeurde om olie, maar niet om mensenlevens te sparen. Wij pleiten uiteraard ook voor plano logische verbeteringen, openbaar ver voer, beter onderwijs, verbetering van rijexamen etc., maar achten de door ons genoemde maatregelen-op-korte- termijn noodzakelijk en met onze des kundigen ook juridisch en technisch uitvoerbaar. Of de gevormde consulta- tiegroep, zoals de berichtgever schrijft, met een fundamenteler stand punt kan komen, is op dit ogenblik nog zeer ongewis. Onze 'Open Brief' is een eerste poging, de op dit punt (het verkeerssysteem) barbaarse sa menleving te doorbreken. Leiden W. J. H. Baart. K. E. H. Oppcnheimer en A. A. Spijkerboer Machtigingswet (5) Eind oktober 1971 zei Prins Bernhard in een interview, dat het misschien wel eens wenselijk zou zijn om het parlement een paar jaar uit te schake len (ik zeg het nu maar met eigen woorden) en daarna de regering van haar daden verantwoording af te laten leggen aan het parlement. Begin no vember 1971 interpelleerden daar ver scheidene fractieleiders van de Twee de Kamer over aan minister-president Biesheuvel, ja, zelfs de fractieleider van mijn politieke partij. De fractie leider van de PvdA drs. J. M. den Uyl, vond het zelfs bedroevend, dat er mensen waren die de prins nog gelijk gaven. Nu leven wij in januari 1974 en wat zien we nu. De heer Den Uyl voert nu precies uit waar hij op 2 no vember 1971 tegen was. Mijn vragen zijn: was prins Bernhard soms van een profetische geest vervuld? Mag de heer Den Uyl alles, wat Biesheuvel misschien niet mag? Zoetermeer P. van Wely. ren van de 6e klas 10 eenvoudige zin nen correct te laten schrij\-en. Jaren lang heb ik met dat bijltje gehakt en zelfs in de 4e klas kreeg ik veel bete re resultaten dan de Amsterdamse 'kritisch' heren in de 6e. Waren onze omstandigheden soms zo veel gunsti ger? We stonden voor 50 a 60 leerlin gen! De bankenrijen reikten van muur tot muur bijna en de tussenpaden lie ten slechts uiterst zuinig verkeer toe. Daar komt nog bij. dat onze patiënten nog extra moeilijkheden hadden op te lossen n.l. de kwestie van e en ee, o en oo, s en sch. Behalve enkele stum pers, die nu op een L.O.M.-school of een B.L.O.-school een plaats vinden, leerden nagenoeg allen een redelijk dictee te schrijven, ja, een Oostenrijks 'pleegmeisje haalde na 3 maanden bij na steevast een 10, de grote triomf van 0 fouten! Velp W. P. Weyland Roemenië Juist de 20 pet die zich niet bij het communisme in Roemenië neerleggen worden het mikpunt van dit goddelo ze systeem. Ds Wurmbrand heeft wel degelijk gelijk en ds Ton niet minder. Zij zijn dan ook de stem van de echte verdrukten van achter het ijzeren gor dijn. Onder het mom om de eenheid te bewaren worden zij gemarteld en gedood. Zwolle H. J. Schuurman tief: prenatale voorlichting, voedings adviezen voor moeder en kind. Behal ve medicijnen wordt zo nodig ook speciale bijvoeding uitgereikt; zuster Folkerts betrekt-dit alles van de ge zondheidsdienst en Simavi. Heel scala Halverwege de dag vaart de prauw weer terug. Zuster Folkerts middagen eo avonden verlopen minder volgens een vast schema. Er is dan een heel scala van werkzaamheden: gezondheids- en hygiënische voorlichting in kerkelij ke vrouwenclubs die regelmatig bij eenkomen. op Je nabijgelegen maat schappelijke school van de kerk, waar elk jaar opnieuw dertig meisjes uit heel Irian een aangepaste opleiding voor maatschappelijk werk krijgen om dan ergens z.g. kampongwerk te gaan doen. Daa" werken ook twee Holland se dames: Ans Meijer en Marijke Bak ker. Bij haar eenvoudige voorlichting gebruikt zuster Brechtje diamateriaal Deze preventieve activiteiten wil ze in de toekomst verder uitbreiden. Daar toe wil ze het poliklinische werk meer en meer aan Irianezen gaan overdragen. Is ze thuis, dan komt er haast vanzelf weer aanloop van men sen uit de buurt die haar hulp nodig hebben en verder is er natuurlijk het nodige administratieve werk, de vrij omvangrijke correspondentie met Ne derland, onder meer met heel wat schoolkinderen. De meeste mensen behoren tot de pro- testanse kerk. Zuster Brechtje's werk is volstrekt kerkelijk en ressorteert onder de synode, waarmee de samen werking allerhartelijkst is. De mensen leven van wat het land en het water opbrengen en de jongeren van plaat sen als Yoka hebben veelal admini stratieve of andere betrekkingen in Jayapura (de stad die zijn Hollandse stempel nu wel helemaal heeft verlo ren). Daardoor ontstond in de dorpen naast ruil- ook geldverkeer. Een van de problemen is hoe met geld moet worden omgegaan. Kerkelijk onder ling dienstbetoon is er onder meer dankzij een grote tuin, die de vrou wen van de gemeente onderhouden en waarvan de opbt engst altijd is be- WINDHOEK De polarisatie binnen de blanke lutherse gemeenten in Na mibië (Zuid-west-Afrika) ten aanzien van een samengaan met de zwarte lu theranen spitst zich toe. De noodge- meenschap van evangelisch-lutherse christenen in Zuid-Afrika Nelcsa heeft zichzelf ontbonden, en een 'evange lisch-lutherse belijdenisgemeente' ge vormd, die zich onder de vrije evan gelisch-lutherse synode in Zuid-Afrika heeft gesteld. Verleden jaar hebben twee lutherse gemeenten die dicht bij de Nelcsa staan geprobeerd het lidmaatschap van hun kerk aan de lutherse wereld bond door te snijden, omdat deze medeverantwoordelijkheid heeft voor de acties van de Afrikaanse bevrij dingsbewegingen aan de grenzen van Zuid-Afrika. stemd voor een constructief doel: voor zondagsschoolwerk, voor naaimachines en ander materiaal om in de vrou wengroepen kleding te kunnen maken, voor een nieuwe kerk en ga zo maar door. Samen verder Merkwaardig is dat primair de vrou wen gemeenschapszin demonstreren. Zij zijn het die hun mannen motive ren om zich daar óók voor te geven, bijvoorbeeld bij de bouw van het me dische centrum van zuster Folkerts in Yoka. Slotvraag: zijn de Irianezen verzoend met hun tegenwoordige staatkundige situatie? Zuster Folkerts: de instelling van de mensen in mijn omgeving is bepaald niet zo van 'de bezetters zijn gekomen en we wilden zo graag onaf hankelijk zijn'. Het gevoelen is dat er samen verder moet worden gewerkt en dat Irian Yaja in het grote ver band met Indonesia moet tonen wat het waard is. Maar als ze dat zegt, voegt ze er onmiddellijk aan toe dat de meeste dorpen om en bij de hoofd stad, laat staan die in de afgelegen streken, zich hun staatkundige band amper realiseren. Bij de langzame ontwikkeling is er vanuit Jakarta noch van een voorkeurs-, noch van discriminerende behandeling sprake. In de opbouw speelt de kerk een be langrijke actieve rol. Het grote pro bleem dat remmend daarop werkt is het volslagen ontbreken van commu nicatie op Irian Jaya. Er is behoudens de vliegdienst van de zending (MAF) naar en van het bergland eigenlijk geen enkele vaste verbinding. Niet over land en niet over zee. GIJ MOET U NIET LATEN OPJ TEN Het kan geen kwaad de laatste i>r 'geboden' die ds. Groenenberg 'Hervormd Utrecht' schreef pL Tr/Kw 22 jan. 1974) nog eens ove nemen, voor wie het ontgaan m^e] zijn. Hier zijn ze: 4. 'Gij zult niet klagend volk zijn en u ook niet 1. opjutten tegen de regering zolang ze de lasten zo billijk mogelijk tri te verdelen. 5. Gij zult u te weer len tegen ieder die een beroep <L op uw meest egoïstische gevoelen:1 Gij zult gedenken de vele voorrLn ten. die gij hebt en waardoor u t en blijft behoren tot de rijke landen en ook blijmoedig blijven helpen v ie en wanneer gij daartoe geroe ee] wordt'. Hier zijn de geboden, ik vooral aan het achtste gebod, op bijzonder treffende manier hard maakt. Men kan zich afvragen waai'g, dit soort hard maken nu juist een theoloog en in de kerk moet 1( ijl JERUZALEM Van 28 februari tot 6 maart wordt in Jeruzalem een cha rismatische wereldconferentie gehou den. De leiding heeft David du Ples- sis, de oud-secretaris van de wereld conferentie van pinksterkerken. Aan deze conferentie zal ook een groep Nederlanders deelnemen. Onder de sprekers zijn de Nederland se Carrie ten Boom, Michael Harper, de grondlegger van de Fountain Trust in Engeland, en de Amerikaanse evan- geliste Kathryn Kuhlman, bekend door haar genezingsbediening. De laatste zal voorgaan in een 'wonder- dienst'. TIRANA In Albanië, de 'eerste atheïstische staat ter wereld', blijft de geheime politie een voortgang van het religieuze leven registreren. In de ha venstad Durres zou de religiositeit zelfs toenemen. Ondanks dreiging met de doodstraf bezoeken geestelijken in burgerkleding heimelijk de gelovigen om te dopen en huwelijken te bevesti gen. In 1967 verklaarde de regering, dat de godsdienst in Albanië was uit geroeid. schieden. Op deze manier met de jdi boden bezig zijn past een christel partij. Of moet men daar altijd vr< eei dat met zulke konkretiseringen te zei mensen tegen de haren in gestre ht worden? Hier klinkt een totaal au geluid dan dat van één van de oj santen van deze regering die zijn sr. genstanders gebrek aan verantwoo lij lijkheidsbesef verweet. Gij zult een klagend volk zijn! En juist <jko zijn we zo knap in. Er hoeft maar te gebeuren waarbij er naar onze temonnaie gewezen wordt of we gen steen en been. Terecht stelt e Groenenberg dat wij tot de rijke el den behoren. Iedereen kan dat wicif en ervaart het. tenzij hij totaal jeti blind is. Wij zijn de laatsten die gen mogen. Of het moest zijn om moeite die we hebben om de situ eli in de wereld werkelijk tot ons te ten doordringen en er het nodige te doen. ÖJ Wie heeft gelijk? De Rotterdammer Nieuwe Haagse Courant Nieuwe Leidse Courant Dordts Dagblad Uitgaven van B.V. De Christelijke Pers Directie: Ing. O. Postma, F. Diemer. Hoofdredactie: J. Tammlnga. Hoofdkantoor B.V. De Christelijke Pers: N.Z. Voorburgwal 276 - 280, A'dam. Postbus 859. Telefoon 020-22 03 83. Postgiro: 26 92 74. Bank: Ned. Midd. Bank (rek.nr. 69 73 60 768). Gem.giro X 500. In september sprak ik mijn verwonde ring uit over het feit, dat mevrouw Den Uyl in een interview in uw blad wel tweehonderd woorden nodig had om de eerlijkheid van de heer Den Uyl (van het kabinet) te betonen. Nu rapporteerde Den Uyl, dat in decem ber in Rotterdam 350 miljoen ton olie was biinengekomen. Schravemade van de een of andere vakbond, die zich ook onledig houdt met het tellen van olietonnen, beweerde echter, dat er 600 miljoen ton was aan komen va ren. Het zou nuttig zijn te horen, wie van de twte de waarheid spreekt. Bred« drs. E. Campert Verschraling (2) Het ingezonden stukje van L. J. van 't Spijker wijst op de onkunde waar toe het moderne onderwijs de leerlin gen voert en waarin, helaas, sommige onderwijzers verzonken zijn. Al be denkt men de interessantste projecten voor de kinderen, het blijkt lapwerk, als er geen systematisch, afgerond geheel van de leerstof meu samengaat. Eigenlijk is men dan bezig een gaaf stuk in flarden te scheuren, en de leerling houdt rafelige lompen over, waar hij weinig aan heeft. Zeker, hij heeft geleerd enkele dingen in grote boeken op te snorren, maar zijn hoofd is leeg. Tot mijn hoogste verbazing las ik bij de spellingkwestie van de werkwoordsvormen, dat de onderwij zers het niet klaar speelden de kinde- Publiek van landelijke kranten wat meer geboeid In vergelijking met de rubrie ken die tot dusverre in deze se rie zijn belicht, wekt het nieuws op het terrein van beurs en fi nanciën bij liet Nederlandse volk slechts een beperkte be langstelling. Een 'zeer' of 'tamelijk' sterk ontwik kelde interesse voor deze gebieden des levens treft men aan bij 1 op de 6 Nederlandse mannen (16 procent) en 1 op de 11 vrouwen (9 prccent). Wie de vrij geringe omvang van de ze geïnteresseerde groepen betreurt, kan zich enigszins troosten met de gedachte, dat het publiek van de landelijke pers in het algemeen wat meer door de rubriek 'beurs en fi nanciën' wordt geboeid dan de ge middelde Nederlandse krantelezer. Tussen de meeste dagbladen die in deze artikelenserie figureren, bestaat in dit opzicht weinig verschil. Trouw bij voorbeeld heeft eenzelfde percentage geïnteresseerde mannelij ke lezers (24) als de Volkskrant en het Algemeen Dagblad. Voor het pu bliek van de Telegraaf en De Tijd is het percentage wat hoger (resp. 27 en 30), voor dat van Het Kwartet wat lager (20). Een duidelijke uit schieter vormt de mannelijke le- zerskring van NRC-Handelsblad, waarvan 42 procent 'zeer' of 'tame lijk' belangstellend volgt, wat er in de wereld van beurs en financiën te koop is. Lezeressen Het ligt voor de hand, dat de vrou welijke interesse over de hele linie minder hevig is. In de hoogste twee belangstellingscategorieën vindt men slechts 9 procent van de lezeressen van Trouw en de Volkskrant (die daarmee precies op landelijk niveau liggen). De overeenkomstige percen tages vcor de andere bladen zijn: Kwartet - 5 procent; Telegraaf - 10; Algemeen Dagblad - 7; De Tijd - 8; en NRC-Handelsblad - 15 procent. De groep met een 'matige' belang stelling (de middelste categorie) is zowel onder het totale Nederlandse lezerspubliek als onder dat van de landelijke pers niet indrukwekkend groot. Het ligt dus voor de hand, dat de resterende twee groepen die voor beursnieuws en financieel nieuws 'nauwelijks' of 'helemaal geen' interesse kunnen opbrengen dat wél zijn. Bijna driekwart van de Nederlandse mannen en 88 pro cent van de vrouwen vallen in deze categorieën. Van het mannelijke pu bliek van Trouw en Het Kwartet be hoort 60, resp. 66 procent tot de groep nauwelijks of niet geïnteres seerden. De overeenkomstige percen tages zijn voor de Volkskrant: 59; voor de Telegraaf: 61; voor het Alge meen Dagblad: 64; voor NRC-Han delsblad: 45; en voor De Tijd: 52 procent De omvang van de groep (vrij) ongeïnteresseerde lezeres sen varieert van 71 procent (NRC- Handelsblad) tot 89 procent (Het Kwartet). Twee vormen Het dient wellicht te worden bena drukt dat de cijfers, in deze serie artikelen vermeld, betrekking heb ben op de interesse van lezers voor bepaalde soorten van nieuws, en niét op hun belangstelling voor be paalde dagbladrubrieken of -pagi na's. Die twee vormen van interesse behoeven zeker niet samen te val len. Zo zou het niet gerechtvaardigd zijn, de in dit stuk genoemde per centages te betrekken op de interes se voor de financieel-economische pagina die naast de pagina met beursnoteringen dagelijks door de meeste landelijke kranten wordt gepubliceerd. Voor verscheidene van deze kranten, en zeker ook voor Trouw/Kwartet, geldt, dat de zuiver financiële berichtgeving" slechts een gering deel van deze rubriek uit maakt. Het greotste deel van het nieuws en de achtergrondinformatie op deze pagina valt meestal nauwe lijks meer onder het begrip 'beurs en financiën', maar hoort thuis in de veel ruimere categorie 'econo misch nieuws', die buiten het ge zichtsveld van de onderzoekers viel. Hierin worden onderwerpen als de energieproblematiek (oliecrisi), de grondstof fenmarkten (graan tekor ten), middenstandsproblemen enzo voort behandeld. Interesse in 'Beurs en Financiën' onder het lezerspubliek van Kwartet en vijf andere landelijke dagbladen. Bron: Nationaal Nationaal Onderzoek Persmedia (N.O.PJ. De verschillende categorieën ['zeer', 'tamelijk', 'matig', 'nauwelijks', 'helemaal niet'] geven de mate van interesse aan van resp. mannelijke en vrouwelijke lezers (van 13 jaar en ouder). De getallen geven percentages weer. De getallen tussen haakjes geven gemiddelde percen tages voor heel Nederland aan. Zeer Nauwe- Helemaal Zeer Tamelijk Tamelijk Matig lijks niet TROUW Mannen 10 7) 14 9) 24 16 (10) 18 (14) 42 (60) Vrouwen 3 2) 6 4) 9 9 6) 18 (14) 64 (74) KWARTET Mannen 11 7) 9 9) 20 14 (10) 15 (14) 51 (60) Vrouwen 2 2) 3 4) 5 6 6) 21 (14) 68 (74) VOLKSKRANT Mannen 11 7) 13 9) 24 16 (10) 17 (14) 42 (60) Vrouwen 3 2) 6 4) 9 10 6) 21 (14) 60 (74) TELEGRAAF Mannen 13 7) 14 9) 27 12 (10) 15 (14) 46 (60) Vrouwen 4 2) 6 4) 10 9 6) 16 (14) 65 (74) ALG. DAGBLAD Mannen 11 7) 13 9) 24 12 (10) 14 (14) 50 (60) Vrouwen 2 2) 5 4) 7 8 6) 17 (14) 68 (74) N.R.C.-HANDELSBLAD Mannen 25 7) 17 9) 42 13 (10) 16 (14) 29 (60) Vrouwen 6 2) 9 4) 15 15 6) 17 (14) 54 (74) DE TIJD Mannen 13 7) 17 9) 30 18 (10) 17 (14) 35 (60) Vrouwen 1 2) 7 4) 8 12 6) 24 (14) 55 (74) NED. HERV. KERK Beroepen te Hendrik Ido Ambachp' Vroegindeweij te Emmeloord; te lch dinxveld: A. Breure te Westbroek, s bedankte voor Benschop: te Ferwf S. J. Seinen tc Tange-Alteveer. Beroepbaar: H. E. G. Reefhuis, k; Jacob van Kuysdaelstraat 70, Utre Aangenomen naar Eemnes-buiten Schaap, kand. te Laren, die bedaiU, voor Sommelsdijk-Herkingen, Si '1 luinen en Dussen. Afscheid op 27 januari van Twello C. Groenewoud, wegens emerit) van Capelle a. d. IJssel: H. van Giesen, beroepen te Wolvega. Inrede op 25 jan. te GoederepU kand. R. van Kooten uit Delft; te kei delburg op 27 jan.: F. C. M. Roo burg uit Hoek van Holland; te Gi chem: W. J. van der Waal uit Bait voorheen o.a. dir. vormingscent in 'De Oorsprong' te St. NicolaasgafVi. Nisse: rnej. dra M. G. Bergkotte, knd uit Utrecht; te Barneveld op 30 pai P. Alblas uit Huizen. GEREF. KERKEN Overleden: G. D. Kuiper (70), missionair pred. te Heerde. Som hc Aalsmeer en was vervolgens van ip tot 1959 missionair predikant op >e, den-Java. Afscheid van Rotterdam-Zuid: dr II. van ZuY'.en, wegens emeritaat; lrum: H. Herder, wegens emeriti Intrede te Bergum: P. L. Smilde Hilversum: te Joure: P. Blokland Colijnsplaat c.a.; te Delft (geest, zorging van het Bethel-ziekenhi Ae. van der Woude uit Maassluis. GEREF. KERKEN (VRIJG.) Intrede te Drachten: D. Gruttei Leeuwarden-Huizum. CHR. GEREF. KERKEN Beroepen te Zaandam: J. de Jon Emmeloord. 01 D Freddy de Vree. Rita Renoir, Grote Mamixpocket nr. 86. Paris-f^ teau. Amsterdam Brussel, 176 blz. 14.90. De Vree bundelt hier een aant; al" stellen waarvan een aantal eerdei publiceerd zijn in o.a. 'Vooruit' 'Kunst Cultuuragenda', en wat ul ter werk, zoals twee lange essays Jerzy Kosinski en William S. J roughs. De kleine stukjes hand over meest buitenlandse literal Auteurs als Apollinaire, Artaud, taille, Crowley, Colin Wilson, Stig german, etc. komen ter sprake in wijls nogal kort bestek. Lang nieeg tijd lijken De Vree's observaties^ wichtig genoeg om gebundeld te den. Vaak biedt hij niet meer dan at redelijk geformuleerde korte bof ik spreking, en daar gaan er zoveel in een dozijn. Toch is het juist dsco wisseling een van de aantrekkeli, n kanten van dit boek. De Vree is een nuchter lezer, hij veel van literatuur en is duidelijk geïnteresseerd en ook die lite ft verschijnselen waar hij minder al d teit mee heeft. Zo besteedt hij ri?i aandacht aan de mode van de occf16 mystieke literatuur, waarbij zijn trouwen hem niet verhindert een tig, kritisch betoog te houden.. Natuurlijk is dit boek vooral bel wekkend om de grote artjkelqn ij Kosinski en Burroughs. Daarin m De Vree beschouwing £n .inter (gevoerd voor het Derde 'érografü van de BRT), fyetgeen leidt tot informatief geheel. Veel uit deze L del steekt d^r wat schraal bij a het is danook./lé vraag of al die te stukjes' bij elkaar (hoezeer zld Vree's -belangstelling karakterise wel ,een uitgave in boekvorm r a] vaardigen. T. II

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1974 | | pagina 2