Confessionele joden in Israël willen liberalen buitensluiten Kerk in de wereld Goedereede krijgt dominee van 23 jaar Burgers zijn ook mensen Vandaag fllsillsll Nieuwe boekei Trouw K wartet Trans World Radio zendt nu ook uit in Russisch Nieuwe data voor processen tegen Christelijk Instituut Europese christenen voor het socialisme Dalai lama wil terug naar Tibet TROUW /KWARTET DOVlERTiYG 24 J.VXüVRI 1974 KERK/BINNENLAND T2fi Van een medewerker AMSTERDAM In bijna alle liberaal joodse gemeenschappen ter wereld is beroering ontstaan door de eis van de nationaal religieuze partij in Israël dat alleen de orthodoxe rabbijnen mogen beslissen wie er jood is en wie niet. 1970 echter werd een compromis ge sloten, waarbij werd bepaald, dat toe treding tot het jodendom in Israël rechtsgeldig zou zijn ook als die door andere dan orthodoxe rabbijnen tot stand was gebracht. De thans geldige wet definieert een jood die onder de wet op de terug keer wenst te vallen als 'een persoon geboren uit een vrouw die joods is of tot het jodendom is overgegaan'. De NRP echter wenst, nu zij onmisbaar is als partner in een regeringscoalitie, dat een dergelijk toetreden moet zijn geschied volgens de bepalingen van de halacha, dat is de joodse wet zoals de orthodoxie hem interpreteert Dc schermutselingen die aan de vor ming van een nieuwe regering in Is raël vooraf gaan, mogen dan hoofdza kelijk de buitenlandse politiek be treffen, het religieuze terrein wordt niet vergeten. De nationaal religieuze partij, ongehinderd door haar twee zetels verlies, heeft haar eisen al op tafel gelegd, wil zij bereid zijn deel te nemen aan een nieuwe coalitie. De NRP wenst, dat de wet op de terug keer wordt gewijzigd. Zij is van me ning, dat voor Israël alleen acceptabel is een erkenning van de beslissingen van de orthodoxe rabbijnen. Miljoenen Daarom wenst de NRP een aman- dement op de wet op de terugkeer, zodat toetreding tot net jodendom al leen wordt aanvaard als dat is ge schied bij rabbijnen die als orthodox zijn erkend. Toetredingen geaccep teerd door liberale en conservatieve rabbijnen zouden voor Israël niet rechtsgeldig behoren te zijn. Zowel de liberale als de conservatieve stroming in het jodendom heeft mil joenen aanhangers. Reeds eerder heeft een dergelijke zaak gespeeld. In Misbruik De verlangens van de confessionelen in Israël hebben grote beroering ge wekt onder joden buiten het land. Premier Golda Meir is de laatste da gen bestookt met telegrammen. Libe rale en conservatieve voormannen in de Verenigde Staten noemden de posi tie die de confessionele partijen in Is raël innemen 'een onverantwoordelijk gebruik van een politieke positie'. In de VS ten slotte is maar eenzesde Premier Meir: veel telegrammen deel van de naar schatting zes mil joen joden de orthodoxie toegedaan. Twee miljoen joden behoren tot de „conservatiebe stroming en eveneens twee miljoen tot de liberale groepe ring. Maar het liberale jodendom is niet tot de VS beperkt Het heeft in vrijwel alle joodse ge meenschappen, ook in Nederland, een belangrijk aantal aanhangers. Binnen het jodendom is de orthodoxie maar een minderheid. Van vele kanten is daarom Golda Meir verzocht in geen geval toe te geven aan de eisen van de nationaal religieuze partij. Wijzi ging van de wet op de terugkeer, waradoor de bevoegdheden van libera le en conservatieve rabbijnen ook bui ten Israël zou worden beknot, zou de eenheid van het jodendom aantasten. Van een onzer verslaggevers GOEDEREEDE De oudste dienstdoende predikant van Neder land zal morgen meewerken aan de bevestiging van de jongste. Het is namelijk zijn kleinzoon. De 83-jarige ds. R. Kok uit Nijkerk zal deelnemen aan de handopleg ging, als zijn kleinzoon, de 23-jari- ge kandidaat R. van Kooten, zich verbindt aan de hervormde ge meente van Goedereede. Het is de laatste jaren een zeld zaamheid geworden, dat iemand op zo jonge leeftijd predikant wordt. De hervormde kerkorde schrijft een minumum-leeftijd van 23 jaar voor. De heer Van Kooten begon in 1969 zijn theologische studie. In 970 deed hij zijn propaedeutisch examen, in 1972 zijn kandidaats- en in januari 1973 zijn kerkelijk examen. In juni volgde het collo quium. Toen moest hij wachten tot zijn verjaardag (30 november), voordat hij zich beroepbaar kon stellen. Hij behoort tot de modali teit van de gereformeerde bond. Zijn grootvader ds. Kok, die zelf al op zijn 24e jaar dominee was, heeft een bekende plaats in kerke lijk Nederland ingenomen. Hij was jarenlang predikant in de gerefor meerde genieenten, maar trad in 1950 zijn gemeente in Veenendaal uit en werd christelijk gerefor meerd. Ondanks zijn 83 jaar is hij nog steeds in actieve dienst, thans ver bonden aan de kleine christelijk gereformeerde kerk van Nijkerk. Kandidaat Van Kooten wordt mor genmiddag bevestigd door zijn va der ds. G. H. van Kooten uit Delft, 's Avonds doet hij zijn intrede. Door de verlengde studie komt het bij de hervormden en de gerefor meerden vrijwel niet meer voor, dat iemand voor zijn 25e jaar do- ïinee wordt. Prof. dr. R. Schip pers van de Vrije Universiteit was 21 jaar, toen hij in 1928 de gere formeerde pastorie van Drachtster- compagnie betrok. Recenter is het geval van ds. J. Brons (thans te Veenendaal), die in 1956 op 21-ja- rige leeftijd christelijk gerefor meerd predikant werd in Mij drecht. De rond 1900 bekende gere formeerde theoloog P. Biesterveld was al predikant op zijn twintigste jaar. Zij worden allen nog over troffen door de beroemde Engelse baptistenprediker Spurgeon, die (zonder opleiding) al dominee was op zijn achttiende. De redactie behoudt zich het recht voor haar ter opname in deze rubriek toegezonden meningsuitingen verkort weer te geven. Bij pubiikatie wordt met de naam van de inzender onder tekend. Brieven kunnen worden ge stuurd aan het secretariaat hoofdre dactie Trouw/Kwartet, postbus 859. Amsterdam. Vogelmoord Heel fijn dat Huib Goudriaan het heeft opgenomen voor de trekvogels die in Italië worden afgeslacht. Wij mogen niet toestaan dat onze zangvo gels door die vraatzuchtige barbaren worden uitgeroeid. Handtekeningen verzamelen vind ik echter lariekoek. Met handtekeningen kunnen wij de oorlog tegen de vogelmoordenaars niet winnen. Wij moeten vooral de toeristenboycot organiseren. Iemand die ook maar een greintje gevoel heeft, kan zijn vakantie niet in Italië doorbrengen. Werkende jongeren, scholieren en studenten moeten zich verenigen in aktiegroepen om de trek vogels te redden. Wie doet er mee in Amsterdam? Amsterdam Lia Korrel AMRO/EABC In Trouw/Kwartet van 28-11-73 schreef Aldert Schipper over geldle ningen van de Amrobank aan Zuid- Afrika via de Europian American Ban king Corporation. Naar aanleiding hiervan heeft de werkgroep Betaald Antwoord een aktie georganiseerd om rekeninghouders van deze bank hun plaatselijk bankkantoor een brief te laten schrijven over deze lening (mo delbrief via Betaald Antwoord, Wes terstraat 123, Amsterdam). Zelf heb ik deze weg bewandeld en kreeg van de Raad van Bestuur uit Amsterdam een brief, waarin de nadruk wordt ge legd op het feit, dat de bank 'geen De Rotterdammer Nieuwe Haagse Courant Nieuwe Leidse Courant Dordts Dagblad Uitgaven van B.V. De Christelijke Pers Directie: Ing. O. Postma, F. Diemer. Hoofdredactie: J. Tammlnga. Hoofdkantoor B.V. De Christelijke Pers: N.Z. Voorburgwal 276 - 280, Adam. Postbus 859. Telefoon 020 - 22 03 83. Postgiro: 26 92 74. Bank: Ned. Midd. Bank (rek.nr. 69 73 60 768). Gem.giro X 500. waarde-oordeel wil geven over het po litieke stelsel van een bepaald beleg- gingsgebied; in een democratisch gere geerd land is het alleen aan de over heid een dergelijk oordeel te formule ren'. Ik hoop, dat dit antwoord via de pers aan ieder bekend mag worden, zodat elke rekeninghouder weet, wel ke politieke doeleinden de Amster dam-Rotterdam Bank nastreeft! Baarn J. K. Brinkman Oorlogsrantsoen (2) Het zou goed zijn als de Zeeuwsvlaan- derense kamer van koophandel betere gegevens verstrekte want wij, in het westen van Nederland, kregen geen 1400 gram brood per week, maar 400 gram en dat ging op 18 april 1944 in. En wat voor brood kregen we. Daar gaat het nu wel niet om. Als onze kinderen dit lezen kunnen ze niet be grijpen dat wij honger hadden en sui kerbieten aten enz. Wil men nog meer weten, op 29 juli 1944 is het aardappelrantsoen verlaagd tot 2 kilo per week en op 22 januari 1945 is men in de centrale keuken begonnen om tulpenbollen te verwerken. Rotterdam mevr. Visser Boerin in Frankrijk De televisie-recensent Ton Hedra kan het bijna wekelijks niet laten deze uitzending af te kraken. Toegegeven, de televisieafleveringen benaderen op geen stukken na de werkelijkheid zo als in de boeken weergegeven met een kleine uitzondering voor de rol van de boerin. Het meest stotende in de commentaren van de recensent is, dat deze totaal geen voorstelling heeft van de toestanden in een gehuchtje in Frankrijk, zoals deze door de begaafde schrijfster mevr. Den Hollander-Bron der in haar boeken zijn neergelegd. Hieruit blijkt heel sterk dat de heer Hydra de boeken niet heeft gelezen, zoals hij zelf in het begin al heeft meegedeeld. Hiermede doet hij tekort aan de schrijfster die een stuk leven op zo'n gevoelige wijze heeft beschre ven. Purmerend P. J. Meerkerk Prof. Verkuyl (2) Nadere informaties geven mij aanlei ding mijn beschuldiging dat prof. Verkuyl zich nimmer iets aantrok van het lot der Zuid-Molukkers, in te trekken en mijn spijt daarover te be tuigen. Toch blijf ik van mening dat prof. Verkuyl zich in het publiek niet zo over de activiteiten der Zuid-Mo lukkers had mogen uitlaten als hij in uw blad gedaan heeft. Eindhoven P. Wijmans-De Jager Oorlogsrantsoen 'Nederland eet minder brood dan oor logsrantsoen' (Tr/Kw 15-1). Als ge pensioneerde van de Lettergieterij Amsterdam v/h N. Tetterode heb ik voor mij liggen het gedenkboek, sa mengesteld door het personeel van ge noemde firma, waarin beschreven staat het weinige wat de Duitsers ons lieten en het vele wat de direktie voor ons heeft gedaan om onze nood te lenigen. Ons wekelijks rantsoen was per persoon 800 gram brood 1 kg aardappelen (als ze er waren) 100 gram kaas (als het er was), dus geen 1400 gram brood als geschreven. Men kon eten krijgen van de centrale keuken, maar dan moest je wel per portie een aardappelbon inleveren en dan was de stamppot meer suikerbie ten dan aardappelen. Toen kon men geen patat kopen met dik mayonaise zoals nu die het broodmenu drukken. Even een staatje van de prijzen toen: een brood 800 gram, ca. 35,-; 1 hl aardappelen (70 kg) 500 tot 700 gul den; 1 hl tarwe 3500,-; 1 pond boter (als het verkrijgbaar was) meer dan 100,-; één sigaret van slechte kwali teit 1,-. Dat was voor ons gewone mensen natuurlijk niet te betalen. Hadden we maar 1400 gram brood per persoon per week kunnen krijgen, dan waren er misschien minder ge storven. Amsterdam C. J. Ilildebrand Regeringssteun Volgens een bericht van Tr/Kw van 11-1-74 aarzelt de heer Van Leyen- horst, lid van de Tweede Kamer voor de CHU om steun te geven aan het dagblad De Tijd, 'gezien de noodzaak van de beperking van de overheidsuit gaven, die de CH-fractie steeds heeft voorgestaan'. Enige wéken geleden stond er in Tr/Kw. een overzicht van de bedragen, die de verschillende lan den in Europa uitgeven door defensie. Hieruit bleek, dat Nederland voor dit doel 5866 miljoen gulden (ik herhaal acht en vijftighonderd zes en zestig miljoen!) zal uitgeven. Ik heb nooit gelezen dat de heer Van Leyenhorst bezwaar gemaakt heeft tegen dit waanzinnig hoge bedrag. Geconclu deerd moet dus worden, dat deze afge vaardigde van een christelijke partij 'de noodzaak tot beperking van over heidsuitgaven' tot uiting wil brengen in het tegengaan van de verlenen van enige schamele miljoenen guldens als steun aan de christelijke pers, in- plaats van een voorstel te doen de uitgaven voor defensie bijvoorbeeld eens met 500 miljoen gulden te verla gen (wat volgens de deskundigen zon der enig bezwaar mogelijk is). Baarn A. Rooker Naschrift redaktie: De steun aan De Tijd komt niet uit de belastinggelden, maar uit het bedrijfsfonds voor de pers, dat gevuld wordt met een be scheiden deel van wat de tv- en radio reclame opbrengt daag' (16 jan.) heeft geen computer nodig, 'hij heeft er weinig tijd voor nodig, als er iemand zalig verklaard moet worden, dan toch wel Johannes 23, de Heer zelf heeft paus Johannes allang zalig gesproken, 't ging in één moeite door met alle zachtmoedigen en vredestichters'. Twee en Twee vier, nee daar is geen computer voor nodig. T.z.t. zal de Vaticaan-computer ook wel aan deze uitkomst komen. Is dit Reformatie contra Rome-anno 1974 Om in de computersfeer te blij ven, eigenlijk een onnutte 'probleem stelling'. Er zullen wel zijn, die het zelf wisten en er zullen er niet zijn, die het wel dachten. Het blijft voor een ieder van kracht, dat er gestreden moet worden om in te gaan. Rotterdam E. van Rossen Schiphol Zalig Onlangs las ik een artikel waaruit de lezer er kennis van kon nemen hoe veel zaligen er waren volgens bereke ning van de Vaticaan-computer, het was maar een triest resultaat na 20 eeuwen christendom, slechts een handjevol. De schrijver(ster) van 'van- Is het niet het allerbeste, als de staat Schiphol voorgoed sluit? Ten eerste geeft dit een grote besparing op de miljoenennota. Ten tweede een grote besparing op brandstof. De werkne mers kunnen óp wachtgeld en met vervroegd pensioen. De armoede en ellende is dan van de baan en alle be woners rond-Schiphol zullen juichen. Zwanenburg J. Stammis Benzinetekort Wanneer wij een regering hadden, die strenger op zou treden tegen autorij ders die dronken achter het stuur zit ten (ze moeten van die lui de auto gelijk in beslag nemen en de eerste jaren een rijverbod opleggen), dan zou je eens zien hoe veel dat zou schelen met de benzine en de onge lukken. En ook de ondeugdelijke au to's naar de schroothoop. Dordrecht L. B. Willemstein DRIEBERGEN Het ook vanuit Ne derland gesteunde evangeliserende ra diostation Trans World Radio is be gonnen met radiouitzendingen in het Russisch, elke zaterdagmorgen. Ze worden verzorgd door de Duitse orga nisatie 'Licht im Osten'. Naar schatting luisteren tenminste tien miljoen Russen regelmatig naar christelijke radiouitzendingen in hun taal. Vooral mensen, die te ver weg wonen om bijeenkomsten van christe nen te kunnen bijwónen, zijn op deze uitzendingen van buitenlandse zen ders aangewezen. JOHANNESBURG De Zuidafri- kaanse justitiële autoriteiten hebben nieuwe data bekendgemaakt voor de processen tegen stafleden van het Christelijk Instituut in Johannesburg: Peter Randall 4 februari, Theo Kotze 20 februari, Roelf Meyer 20 maart, Brian Brown 22 maart en Danie van Zyl 26 maart. Dr. Beyers Naudé is op 15 januari voor het streekhof in Johannesburg verschenen voor het aanhoren van de aanklacht inzake het citeren in een uitgave van de Ravan Press van ie mand die beperkte bewegingsvrijheid heeft. Deze zaak, waarvoor ook Peter Randall en Danie van Zyl zich moeten verantwoorden, is uitgesteld tot 28 fe bruari. Op 25 februari dient het ho ger beroep van dr. Beyers Naudé inza ke zijn weigering te getuigen voor de Schlebusch-commissie. Kort nadat Ghana onafhankelijk werd besloot het jonge land een zeehaven te bouwen, ruim twin tig kilometer van de hoofdstad Accra. De haven werd officieel geopend in 1962. Kort daarna werd bij de haven een woonge bied gebouwd voor de werkers in de haven. Zo ontstond de ge meente Tema. De stad heeft thans ruim een half miljoen inwoners. De huizen in Tema zijn van de 'Tema Ontwikkelingsmaatschappij TDC' en worden aan de arbeiders verhuurd. De haven trok veel werkkrachten aan, maar er werd niet genoeg gebouwd. Dat veroorzaakte een geweldige wo ningnood. De leefsfeer in Tema was erg onplezierig. Niemand voelde zich er echt thuis. Je was er om geld te maken. Wie een huis had nam zoveel mogelijk onderhuurders voor hoge prijzen. De huizen gingen achteruit en vervuilden verschrikkelijk. De groepen, die in Tema ontstonden waren gebaseerd op stamverwant schap. Een gemeenschappelijke stem, die kon spreken voor de inwoners van Tema en die voor hun belang kon op komen was er niet. In 1970 vormde het oecumenisch comité in Tema een industrie-pastoraat. Een vormingslei der zette een soort broederschappen van arbeiders op, die nu gemiddeld zo'n 150 leden hebben bij de verschil lende ondernemingen in de haven. Paraplu De vormingsleider merkte door het contact met de arbeiders dat er be- M (lOti •at clv BERLIJN Dit voorjaar wordt voor het eerst een conferentie gehouden door een vaste Europese groep 'Chris tenen voor het 'socialisme'. De plan nen om tot zo'n permanente groep te komen hebben een concreet stadium bereikt na de voorbereidende vergade ring die eind september in Arnhem heeft plaatsgehad op instigatie van de Keulse oecumenische werkgroep Poli tiek Avondgebed. Aan deze vergade ring deden toen circa tachtig protes tantse en katholieke christenen mee uit Duitsland, Nederland, Frankrijk en Zwitserland. De basis waarop zij samengaan werd toen onder meer zo geformuleerd: 'Wij zien onszelf als christenen, die het evangelie trouw kunnen blijven, wanneer wij in de tegenwoordige te genstellingen partij kunnen kiezen en aan de kant van de benadeelden, on derdrukten en uitgebuitenen kunnen staan' tegen 'het systeem van de kapi talistische overheersing'. NEW DELHI (AFP) De dalai la ma, de geestelijke leider van enkele miljoenen Tibetanen, is volgens het Indiase dagblad Motherland onderhan delingen met Peking begonnen over zijn terugkeer naar Tibet Na de inlijving van Tibet door China in 1959 week hij uit naar India. Chi na zou zijn terugkeer wensen 'om de onrust in Tibet weg te nemen'. De da lai lama zei zaterdag nog in een inter view, dat hij terug wil gaan, als de Chinezen akkoord gaan met een volks raadpleging onder internationaal toe zicht. Zaligverklaring Een lezer uit Kampen schrijft naar aanleiding van ons commen ad op een bericht over de komende z^-or verklaring van wijlen paus Johacnee XXIII. Hij schrijft: 'Vanaf de twefc g eeuw heeft de kerk zich verwoni ad over mensen in wie zij in bijzoni|iol mate Gods genade ontmoette. Ze uiting aan haar respect voor deze te christenen (martelaren, confe|e res, professores) door verering, plaatselijke bisschop deed een spraak over deze mensen, slechts dan, als algemeen al bew ring voor de desbetreffende fi| heerste'. 'Op den duur kwam de; sluitvorming, ook voor de zaligv ring steeds meer in Rome te lij echter niet los van de bisschop Om brokken te vermijden moest, langdurige besluitvorming plaat" den. De zaligverklaring is een e etappe op de weg naar de heilij klaring'. 'Op deze manier wil de kerk tekenen van Gods genade of ten, als steun voor mensen die tus navolgen. Dat is dus de bed< hoop en kracht te geven aan de sen door als gemeenschap uit te ken dat semmigen, gezien hun li het wel gehaald moeten hebben, kan bovendien aanmoedigen tot besef van eigen onmacht'. Tot z mijn scribent, onder dank dat mijn stukje heeft willen lezen, kan echter moeilijk verwachten dl door zijn verklaring ondersteb ben. Ook ik ben van mening dj bepaalde mensen Gods genade meer ontmoet dan in anderen. Ik me ook bewondering voorstellen e kan me ook indenken dat de kerk ke mensen eert en met grote d baarheid aan hun leven en weri rugdenkt. Maar ons bezwaar gaat tuurlijk tegen heel dat plechtig klaren en dat onderzoek. En van sprekend ook tegen de gedachte de kerk nota bene gaat uitspreken 'sommigen, gezien hun leven, het gehaald moeten hebben'. Wat haald? De zaligheid, de uiteinde bevrijding? Is dat iets dat geh moet worden of wordt die ons schonken? 't Enige waarep een n al strijdend en iri de navolging Christus op steunen kan is, dachl de belofte Gods. Daar hoeft voor niets bij. En als de schrijver meent dat er veel moet veranderei dat mensen als King en Bonhoe beslist op de nominatie zouden ten dan heeft hij wel heel weini; grepen van de inzet van deze men Velen zullen een dergelijk sollen mensen voor wier werk zij de gr ste bewondering hebben nimmer nen waarderen. Ik moet alleen al denken aan zo'n onderzoek. Met ii brokken'. i door Aldert Schipper NED. HERV. KERK Beroepen te Hekelingen-Simonsha (toez): kand. J. E. A. Moolenaai Lith. Bedankt voor Hoek van Holland: Noordmans te Apeldoorn; voor Br voort: J. C. Krajenbrink te Vorden GEREF. KERKEN Bedankt vcor Zuidland: A. Hansei Nieuweroord. GEREF. KERKEN (VRIJG.) Bedankt voor Axel: H. J. de Vriei Amsterdam. GEREF. KERKEN (VRIJG B.V.) Beroepen te Heemstede/Lisse: K Holwerda te Doorn. GEREF. GEMEENTEN Beroepen te Amsterdam-C: A. F. I koop te Moerkapelle; te Emmeloc N. W. Schreuder te Goes. OUD GEREF. GEM. IN NED. Beroepen te Werkendam: J. v.d. te Ede. hadden de slag gewonnen en daarmee was Tema iets meer 'hun eigen stad' geworden. Ik ontleen dit voorbeeld van indus-» trie-pastoraat in een ontwikkelings land aan een boekje dat zojuist in Ge- nève is uitgegeven door de afdeling voor stedelijke en industriële zending, een afdeling van de commissie voor wereldzending en evangelisatie van de wereldraad van kerken. Het boekje heet 'Struggle tot be human', Strijd om mens(elijk) te zijn. In het boekje staan een stuk of zeven voorbeelden van pastoraat in een stedelijke en in dustriële samenleving. Bevrijdend hoefte was aan een gemeenschappelijk orgaan, dat voor de rechten van de arbeiders opkwam en zo ontstond de 'Tema welzijnsorgamatie TWA'. Drie en twintig kerken en andere organisa ties kwamen onder één paraplu. De TWA bemoeide zich met de hoge prij zen op de markt, met de huren en vooral met de hoge waterprijs. Sinds 1963 betaalden de inwoners per huis een cedi (ongeveer een rijksdaalder) per maand. In juli ging het waterlei dingbedrijf in andere handen over. De prijs werd ineens tot drie cedi verhoogd. Maar dat werd de mensen in Tema niet meteen gezegd. Pas in februari 197' kregen de men sen een rekening met terugwerkende kracht. Er kwamen protesten van de arbeidsraad van Tema. De welzijnsor ganisatie vroeg om lagere prijzen. Maar er kwam geen antwoord. De arbeiders in Tema hebben een ge middeld inkomen van nog geen veer tig-cedi per maand. Ze konden de ho ge waterprijs eenvoudig niet betalen. Onbetaalde rekeningen stapelden zich op bij het waterleidingbedrijf. Wanbe talers zouden afgesloten worden, dreigde men. Toen besloot de TWA een protest mars te organiseren. Alle inwoners van Tema deden mee. De TWA maak te spandoeken met opschriften zoals: 'Waterprijs omlaag, nü', 'Denk aan de gewone man', 'Burgers zijn ook men sen', en 'Waterafsluiten betekent cho lera'. Gewonnen Twee dagen voor de mars en drie da gen voordat de watertoevoer voor de niet-betalers zou worden afgesloten, besloot de regering in Accra dat de waterprijs weer een cedi per maand zou worden. De mensen van Tema Het boekje presenteert het industrie pastoraat als een bijdrage aan het be vrijdend handelen van de kerk. Men sen worden geholpen zich voor hun bevrijding in te zetten en zich open te stellen voor sociale gerechtigheid en culturele vernieuwing. Het indus trie-pastoraat is langzamerhand een wereldwijde beweging geworden, die in elk land weliswaar andere nuances heeft, maar toch sterk gemeenschap pelijke trekken heeft. Dat blijkt heel duidelijk, wanneer we naast het inter nationale verslagje van de wereldraad het veel meer doorwrochte studie boekje van de Nederlandse industrie pastor ds. Joh. Pasveer leggen (Pasto raat in een industrieel klimaat, uitga ve Boekencentrum). Er spreekt eenzelfde betrokkenheid uit bij het lot van mensen in een snel veranderend leefklimaat. Het indus triepastoraat werd een pionier in het doordenken van de plaats van de christelijke gemeente daarin. De auto ritaire gezagsverhoudingen, het alles overheersende rentabiliteitsdenken, de vervreemding van de industrie-arbei ders, de kloof tussen rijk en arm. Het pastoraat werd hierdoor een eerste aanzet van kerkelijke bemoeienis met basis-gemeenschappen nog voordat het woord 'basisgroep' uitgevonden werd F. Barcsel-Anderle: KNUTSE1 MET MODERNE MATERIALEÏ Werken met Tesa. Nederlands Franske Obér. Uitg. Helmond, mond. Aant. pag. 240; prijs ƒ19,91 Een boek, volgens dc aanbeveling de omslag, om kinderen van 7-16 op prettige wijze, mèt opvoedkun bijbedoelingen, creatief bezig te den. Meer dan 300 voorbeelden van kleur getoonde werkstukken wer tot een vrij dik boek gebundeld, der 't op iedere bladzijde genoemd geroemde Tesa plakband-assortin schijnt échter niets mogelijk te zodat naar onze smaak een en der nogal sterk naar reclame I (en dat voor zo'n slordige twintig den!). Maar goed, er worden daar ook heel wat aardige knutsel-idei gebracht, die tot een haast eindi reeks van praktische voorwer speeltjes en niemendalletjes kui leiden. Behalve attributen voor pentheater en kindertoneel, ook en ander voor in het (kinder-) keer, muziekinstrumenten en sp< jes. Het meeste is van papier, touw, hout, glas, enz. gemaakt of van n riaal uit de natuur of d.e huishoui De afbeeldingen, die naast de wer schrijving met duidelijke werkt ningen voorkomen, laten feilloos gevoerde werkstukken zien, b« niet het werk van kinderhandjes aanbevolen leeftijd wordt steeds meld). Onder goede en geduldigde ding zal de jeugd er overigens wat van terecht brengen. Jammer dat niet wat beter pa werd gebruikt voor een boek - da hoopt zeker de uitgever - veel ger pleegd zal moeten worden. R.I

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1974 | | pagina 2