Godsdienstvrijheid mag niet ten koste gaan van nationale eenheid Kamer stort zich in prijzenproblematiek fllsifafilll Uit de kerkbladen Rahman treedt af als islam-leider Vandaag Protestanten in Roemenië Trouw Kwartet Vraagtekens bij één collecte per dienst Beroepingswerk Nieuwe boeken TROUW/KWiABITET DINSDAG 22 JIAM1ARI 1974 KERK /B INNEN LAN D T2/K2 door dr. J. ter Vrugt-Lentz Kerkelijk Roemenië is de laat9te maanden op een nogal verontrustende manier in de publiciteit ge komen. Eerst door het bericht, dat het (protestantse) theologisch onderwijs in Roemenië in handen was gekomen van een overtuigd marxist, geruggesteund door de Roemeense regering. Toen doordat de baptistenpredikant Josif Ton zijn kerk openlijk ervan beschuldigde, zich door de staat te laten leiden in plaats van door de Heer Jezus Christus, kort daarna door de lakonieke mededeling, dat ds. Ton van zijn funktie als docent aan het baptistenseminarie in Boekarest was ontheven en dat hem ook een preekverbod was opgelegd. Abdoel Rahman SINGAPORE Toenkoe Abdoel Rah man is afgetreden als secretaris-gene raal van de islam, na mislukte pogin gen om tot een dialoog met de chris telijke kerken te komen. Abdoel Rahman, de vroegere premier van Maleisië, werd in maart 1972 tnt secretaris-generaal van het islamitisch wereldcongres gekozen. In feite oefen de hij deze functie al sinds mei 1970 uit als secretaris van de islamitische conferentie van ministers van buiten landse zaken. Naast een streven, om tot meerdere eenheid onder de mos lims te komen, zag de nu 70-jarige Rahman het als zijn taak, tot een ge sprek te komen met het christendom. Deze dialoog startte in december 197' in Genève. Teleurstelling over de wereldzendings- conferentie in Bangkok en de daar >p volgende discussie in de christelijke kerken en een gelijktijdige verhar ding in de islam-wereld, bracht Rah man tot zijn besluit, zijn functie neer te leggen. Hij wordt opgevolgd door Sayyid Hassan Mohammad Al-Thu- many, tot nu toe adviseur van de Egyptische president Sadat voor s- lam-zaken. In tegenstelling tot Rah man staat Al-Tuhamy bekend om zijn orthodoxe opvatting. De reaktie van een aantal christenen in Nederland op de beschuldiging van ds. Ton en de tegen hem genomen maatregelen: 'Dus Wurmbrand heeft toch gelijk!' is begrijpelijk, maar daarom nog niet terecht. Er is hier nl. niet zozeer sprake van geloofsver volging. Als dat zo was, zou de orthn- doxe kerk, Roemenië's nationale kerk, die 80 pet van de bevolking omvat, in de eerste plaats het slachtoffer zijn Evenmin bestaat de leiding van de baptistenunie uit 'verrader?'. Anders zou ze zich niet openlijk en officieel achter het manifest van ds. Ton ge steld hebben. Groei Het gaat hier veel meer om een poli tiek probleem. De Roemeense rege ring, die zich in de buitenlandse poli tiek een vrij grote zelfstandigheid te genover Moskou permitteert, wil bin nenslands eenheid: nationaal (steeds sterker roemenisering van de Hon gaarse en Duitse minderheden), poli tiek (communisme) en kerkelijk. De grondwet, die het land na de commu nistische machtsovername kreeg, gaf aan clle doo rde staat erkende kerken en religieuze groeperingen dezelfde rechten. Aangezien tot dan toe de Roemeense orthodoxe kerk de bevoor rechte staatskerk was geweest, bete kende dit voor de niet-othodoxe chris tenen een grote vooruitgang. Maar zelfs bij communisten kruipt het ker kelijk bloed waar het niet kan gaan: al is de regering principieel atheïs tisch, toch heeft ze om zo te zeggen een zwak voor de 'eigen' (orthodoxe) kerk, waartoe ook de meeste rege ringsleden althans in hun jeugd be hoord hebben. Daarom is proselytis- me, d.w.z. het winnen van leden voor de eigen kerk ten koste van een an dere, niet toegestaan, want het kan kl- leen maar betekenen, dat protestantse groepen of kerken leden van de or thodoxe kerk 'overnemen'. Maar het is niet verboden, vrijwillig van kerk te veranderen en er zijn nogal wat or thodoxe Roemenen, die zich tot de pinkstergemeenten of de baptisten aangetrokken voelen. Vooral de laat ste groeien sterk: het aantal officieel geregistreerde baptisten is sedert de tweede wereldoorlog verdrievoudigd. Zowel de orthodoxe kerk als de rege ring zijn met de groei van de kleine protestantse gemeenschappen weinig ingenomen. Dat de orthodoxe kerk haar leden niet aan een andere kerk wil verliezen spreekt vanzelf. Maar ook de regering heeft liever ortho doxe dan protestantse onderdanen. Daarvoor heeft zij behalve het al ge noemde gevoel van verbondenheid met de orthodoxe kerk een paar heel praktische redenen Ten eerste is voor deze kerk als vroe- Ds. Josif Ton gere staatskerk samenwerking met de staat een traditie en al is ook voor de andere kerken de gehoorzaamheid aan de overheid natuurlijk een vanzelf sprekende zaak. ze staan toch anders tegenover de staat dan de orthodoxe kerk, die de behoedster van de be staande orde is, onverschillig of dit nu een kapitalistische of een commu nistische orde is. Onhanteerbaar Ten tweede is voor de orthodoxe kerk, ook alweer omdat ze staatskerk was, staatsinmenging in kerkelijke aangelegenheden altijd een normaal verschijnsel geweest. Dat de commu nistische staat b.v. aan priesters, die hem niet aanstaan, kan verbieden om hun ambt uit te oefenen of dat hij de benoeming van een bisschop onmoge lijk kan maken, is iets waarover deze kerk zich niet opwindt of ergert. Ze zorgt er eenvoudig voor, dat de staat zoiets niet hoeft te doen, en dat kan ook makkelijk, omdat ze centraal be stuurd wordt door de patriarch en zijn bisschoppen. Dat is meteen de derde reden: met één brief aan het patriarchaat kan de regering alle orthodoxe gelovigen be reiken, maar een mededeling aan over honderden gemeenten verspreide pro testanten, die bovendien maar een heel klein percentage van de bevoi- king uitmaken, kost haar veel meer moeite. Zulke gemeenten zijn dus zo wel door hun andere traditie als door hun andere struktuur minder makke lijk 'hanteerbaar'. Vandaar dat de staat probeert, ze toch in de hand te krijgen, niet alleen om ongewenste politieke ontwikkelingen tegen te gaan, maar ook om de ortho doxe kerk zoveel mogelijk te bescher men tegen verlies van leden. In het geval van de baptisten heeft de staat, zoals ds. Ton in zijn manifest be schrijft, op onwettige manier, door dreigementen, gedaan gekregen, dat de baptistenbond, de kontaktorganisa- tie van de zelfstandige baptistenge meenten, ging optreden als een lande lijk bestuur, waaraan de gemeenten moesten gehoorzamen. Dit bestuur werd dan gedwongen, in zijn eigen naam allerlei door de staat gedikteer- de beperkingen aan gemeenten en predikanten op te leggen. Hersteld Door zijn manifest heeft ds. Ton de protestantse minderheidsgroepen uit de verstarring gewekt, waarin ze, ge biologeerd door de macht van de staat, geraakt waren. Volgens de laat ste berichten wordt aan zijn oproep, om weer van de in de grondwet gega randeerde vrijheden gebruik te ma ken, zowel door de centrale bestuursor ganisatie als door de afzonderlijke ge meenten op grote schaal gevolg gege ven. De staat accepteerde na besprek- dingen met vertegenwoordigers van de Internationale baptistenorganisatie niet alleen dit, maar ging er ook mee akkoord, dat ds. Ton werd aangesteld tot predikant van de grote baptisten gemeenten in Plogesti en in zijn funktie aan het seminarie in Boeka rest werd herstel. Dat de Roemeense regering berjid is, gerechtvaardigde eisen in te willigen, hoewel ze de macht heeft, ze naast zich neer te leggen, verdient respekt. Maar de toekomst zal moeten leren, of ze zich deze soepele houding op den duur kan blijven permitteren. Ook de pinkstergemeenten en anderen schijnen zich nl. bij deze 'beweging voor de burgerrechten' aan te sluiten en wie weet, of de lutherse en calvi nistische kerken van de Duitse en Hongaarse minderheden niet eveneens zullen proberen, de vrijheid, die op het ogenblik in het kader van de 'Roemenisering' van de bevolking steeds meer bedreigd wordt, te her winnen? En dat zou een gevaar voor de politiek van nationale eenheid be tekenen. Mevrouw dr. J. ter Vrugt-Lentz is verbonden aan het interuniversitair instituut voor oecumenica in Utrecht. Vrouwen gaan demonstreren op B innenhof Van onze parlementsredactie DEN HAAG Terug van het kerstreces zal de Tweede Kamer zich vanmiddag, na eerst over Suriname en de Antillen gesproken te heb ben, zich in de prijzenproblematiek storten. De verwachting is, dat het debat, met name over de laatste prijsmaatregelen van minister Lubbers, om half vijf zal beginnen en tot ongeveer elf uur zal duren. Kamervoorzitter Vondeling heeft namelijk het goede voornemen, voortaan de vergaderingen uiterlijk op dit late avonduur te sluiten en er geen nachtwerk meer van te maken. Minister Lubbers zal morgen aan het woord komen en kan bijvoorbeeld zijn visie geven op de vraag of zijn getroffen maatregel juridisch wel pre cies past in de prijzenwet. Als be zwaar zou worden gevoeld, dat de mi nister erkent dat een bepaalde prijs verhoging redelijk is. Niettemin wil hij en is dat de bedoeling van de wet? de ondernemers een maand laten wachten voor zij de verhoging kunnen doorvoeren. Het ziet er naar uit, dat de prijzen slag en de hele sociaal-economische po litiek de behandeling van de begro ting van landbouw (woensdag en don derdag) zal overschaduwen. Donder dag zal minister Lubbers een onge vraagde krachtige steun in de rug krijgen van demonstrerende huisvrou wen, die tegen de stijgende prijzen protesteren. Het initiatief tot dit gro te protest is genomen in de Haagse Transwaalwijk. Aan de minister zullen bij deze demonstratie duizenden hand tekeningen worden overhandigd van de anti-duurtecomite's. 'Achter ieder opgehaalde handtekening', aldus de organisatie, 'staat de wil van een vrouw, van een man, die van de mi nister van economische zaken recht vaardig optreden verlangt'. Het debat over Suriname en de Antil len, dat vanmiddag aan het prijzende- bat voorafgaat, is wel interessant maar erg ondankbaar. Het belangrijk ste onderwerp van de begroting van het kabinet van de minister voor Su rinaamse en Nederlands-Antilliaanse zaken is de onafhankelijkheid die Ne derland aan de eigenlijk tegenstribbe lende landen wil verlenen. Nu kan het Nederlandse parlement hierover niet vruchtbaar discussiëren, omdat de onderhandelingen worden gevoerd in de Koninkrijkscommissie. Deze com missie zal straks een rapport uitbren gen, maar zoals- de zaken er nu voor staan is alleen maar een inventarisa tie van de problemen te verwachten. Veronica Tussen al deze bedrijven door zal van daag in de Eerste Kamer de beslissing vallen over de illegale zeezenders. D'66, de VVD, de CHU en de PSP willen het debat en de stemming over het wetsontwerp uitstellen totdat mi nister Van Doorn zijn nota over het mediabeleid bij de Tweede Kamer heeft ingediend. Het is niet waarschijnlijk, dat deze partijen hun zin krijgen, temeer om dat minister Van Doorn vorige week al aan de KVP heeft beloofd, dat radi- o-Veronica niet direct wordt aange pakt. Er kan nu eerst beslist worden over de aanvraag van radio-Veronica om legale zendtijd. Morgen verschijnt minister Van Doorn in de Tweede Kamer om met de vaste commissie van CRM te pra- Guinee-Bissau te erkennen, dit proces en dwingt daardoor het Nederlandse volk solidair te lijken met de onder drukker i.p.v. de onderdrukte. Daar om moet de staat Guinee-Bissau on middellijk worden erkend en onvoor waardelijke, direkte steun worden verleend voor de opbouw van het land. Amsterdam Rien Cardol Drugbeleid De redactie behoudt zich het recht voor haar ter opname in deze rubriek toegezonden meningsuitingen verkort weer te geven. Bij publikatie wordt met de naam van de inzender onder tekend. Brieven kunnen worden ge stuurd aan het secretariaat hoofdre dactie Trouw/Kwartet, postbus 859. Amsterdam. Het zou van werkelijke wijsheid ge tuigen om nü het druggebruik soft drugs uit de semi-criminele sfeer te halen. Alcoholica zijn véél gevaar lijker. Ik heb dit duidelijk meege maakt omdat ik jaren door helaas voorgeschreven gebruik van halo- piridol (zie Rusland) in een al 'aange slagen' toestand verkeerde. Hasj maakte dit niet erger, maar alcohol pils wel; het veroorzaakt katers die niet overgaan maar een blijvende werking hebben en de ziel verwoes ten. Haarlem SJoerd M. Dijkstra Tongentaai (5) Wie God wil loven en prijzen, hij ne me het Nieuwe Liedboek voor de ker ken. Een keur van psalmen en gezan gen. 'Geef dat eeuw in eeuw uit, ons lied u loven mag; Zij worden nooit beschaamd, die op uw goedheid bou wen'. Zó hebben wij kontakt met de levende Heer. We wéten wat wij doen! Rotterdam F. L. Stolk Guinee-Bissau Op 20 januari was het één jaar gele den dat Amilcar Cabral werd geveld op dat moment niet alleen secretaris generaal van PAIGC, de bevrijdings beweging van de Portugese koloniën Guinee-Bissau en de Kaap Verdische Eilanden, maar tevens één van de be langrijkste, ook in het westen veel be wonderde, theoretici van het Afri kaanse verzet tegen de blanke onder drukkers. De dood van Cabral was dan ook ongetwijfeld een zware slag voor de vrijheidsstrijders in de Portu gese koloniën. Toch heeft de PAIGC inmiddels de onafhankelijke republiek Guinee-Bissau uitgeroepen, waarmee zij aangeeft hoe sterk zij is ook zon der Cabral. De bevrijding van de Por tugese koloniën is niet meer tegen te houden, omdat zij gedragen wordt door het volk. De Nederlandse rege ring ontkent, door haar weigering De Rotterdammer Nieuwe Haagse Courant Nieuwe Leidse Courant Dordts Dagblad Uitgaven van B.V. De Christelijke Per» Directie: Ing. O. Postma, F. Diemer. Hoofdredactie: J. Tammlnga. Hoofdkantoor B.V. De Christelijke Pers: N.Z. Voorburgwal 276 - 280, A'dam Postbus 859. Telefoon 020-22 03 83. Postgiro: 26 92 74. Bank: Ned. Midd. Bank (rek.nr. 69 73 60 768). Gem.giro X 500. In het (gereformeerde) maandblad Het Diakonaat geeft de (hervormd-O predikant D. J. Karres suggesties met betrekking tot de diakonale collecte: Principieel behoort de diakonale col lecte wezenlijk onderdeel te zijn van de eredienst der gemeente. Dat duide lijk in tegenstelling tot die voor de eigen gemeente. Die kan evengoed voor de dienst worden gehouden, net als vroeger 't busje voor plaatsengeld; die kon nog beter worden afgeschalt en compleet worden meebegroot bij de vaste bijdragen. Want daarin zorgt de gemeente alleen voor zichzelf. Het diakonale vloeit echter, net als het missionaire, regelrecht voort uit het evangelie. Als dienst aan de ander begint ze in huis. Dit impliceert dat het streven naar één collecte per zon dagse dienst van de nodige vraagte kens moet worden voorzien. Het is juist om de inzameling meer gewicht te geven, mits men dan maar niet spreekt van het ene offer, alsof er na het ene offer van Christus van nog één offer gesproken kan worden. Het wordt bedenkelijk als het inzamelen tot verzamelen wordt; het wetk de ge dachte dat alles toch één pot nat is, waarbij juist het diakonale verloren gaat. Men kan dan niet meer bewust en gericht geven. Daarom, zo lang het ideaal van één inzameling voor een doel buiten de gemeentehuishouding nog niet haalbaar is, liever met elke zondag een diakonale collecte dan een mengvorm waardoor het diakonale roepingsbewustzijn van de gemeente wordt doodgedrukt. Verdient het dan geen aanbeveling el ke collecte een gerichte bestemming te geven en eindelijk eens op te hou den met het spreken van een collecte voor de diakonie? Alleen- al dat woordgebruik suggereert dat diakonie iets anders zou kunnen zijn dan de gehele dienende gemeente, in al haar leden. Een gerichte bestemming remt elk gedachteloos geven, omdat ze ook ten over de steun aan de nocdlijdende dagbladen. De minister wil deze steun reeds verlenen in af'vacl.ting van de nota over het mediabeleid. Maar op tafel ligt wel een brief van de minis ter, waarin hij onder meer duidelijk en overtuigend uiteenzet wat de prin cipiële reden is van deze steun. Het congres van de PvdA zal zaterdag in het Turfschip in Breda de politiek roerige week besluiten en de balans opmaken. De bijeenkomst is echter in de eerste plaats georganiseerd met het oog op de komende verkiezingen van de Provinciale Staten en de gemeerte- raden. Het debat over de begroting van land bouw, dat voor morgen op de agenda staat, betekent de eerste openbare confrontatie van de nieuwe landbouw minister mr. A. P. L. M. M. van der Stee, met het 'groene front'. Mr. Van der Stee is als opvolger van mr. T. H. Brouwer, die om gezondheidsredenen als minister moest aftreden, niet met gejuich binnengehaald. Hier komt nog bij, dat hij een begroting moet verde digen waarvoor hij zelf niet heeft ge tekend. In de landbouwproblematiek moet men speciaal ingevoerd zijn. Dat was niet het geval met minister Van der Stee, die voor zijn benoeming staatssecretaris van financiën was. De landbouwkringen hebben hem echter het voordeel van de twijfel willen ge ven. De nieuwe minister kan deze week bewijzen, het vertrouwen waard te zijn. Met het landbouwdebat zit de Tweede Kamer midden in de actualiteit van het besluit van de Franse regering om de koers van de frank te laten zweven. De landbouwpolitiek in de EEG is r.u moeilijker, en de discussie over de prijspolitiek in Europees ver band ingewikkelder dan ooit tevoren. De begroting van hec departement van landbouw is niet ongunstig beoor deeld. Het stuk is geen 'keerpunt'. Niettemin kan men voorspellen, dat er een stevig woordje gewisseld zal worden over het probleem van het ko pen van grond, een bekend heet hang ijzer in de Nederlandse politiek. Het jaarlijkse landbouwdebat biedt, om op nog een aspect te wijzen, ook ruimte voor een 'wereldwijde' gedach- tenwisseling. De wereldvoedselsituatie zal stellig aan de orde komen. Het grote probleem is nog steeds, een or ganisatie in het leven te roepen die een antwoord heeft op acute voedsel problemen. DUPONT Dupont is dicht en gesloten. Dupont (eigenlijk Schroder en Dupont) bij de brug van de Leidsestraat over de Kei zersgracht. Een boekhandel met allu re. gespecialiseerd en misschien daar om minder bekend. Maar de pui van Dupont viel al meteen op toen die op de destijds nog stille gracht ver scheen. Het moet in de jaren twintig geweest zijn, want ik was aan de over kant op 't gymnasium, met tussen de middag melk vart vijf cent van de concierge, ik geloof dat hij Bertus heette, maar dan moet hij die naam met onze illustere scheikundeleraar gedeeld hebben. Het was 't laatste jaar dat we daar nog zaten, het vol gend jaar gingen we naar de overkant in de Creatie van Ingwersen Sr., bij de Runstraat. Ik herinner me heel goed dat Dupont er kwam. Onze on vergetelijk dr. Lakke woonde hij toen ook al in dat vreemde grachten- huis aan de overkant van het gym? sprak erover. Ilij was erg' gevoelig voor de gevelspiegel van de gracht. Hij wees ons op verbouwingen die de toets van zijn kritiek konden door staan en andere die als verachtelijke misbaksels moesten worden veroor deeld. Hij had voor ons allerlèi na men. Mij noemde hij soms hobo »n dan weer fluitist. Met de vinger om hoog en toegespitste mond. Ik hoor hem nog zeggen met dat overdreven accent: Dupont! 't Was in dat jaar dat het Paleis voor Volksvlijt. net Chrystal Palace van Amsterdam, af brandde en wij daar tussen de middag van hoorden en verder de hele school vergaten om geboeid naar het instor ten van de muren te kijken. Ik heb nooit fraaiere brand gezien. Ja, daar tegenover Dupont, natuurlijk iets ver der op de gracht, daar beklommen wij, soms in de pauze-uren de daken. Een huiveringwekkende zaak, zo hoog oo- ven de donkere grachten te staan. Na- j tuuriijk mocht het niet. En dan wees je het elkaar aai), waar 't allemaal was, de kerk en verderop in de bocht de sigarettenfabriek met de Turkse naam, waar meisjes in het sousterrain sigaretten zaten te maken en.Du pont. Dupont die eruit sprong en tp- gelijk in de maat en in de pas bleef, het beeld niet verstoorde, maar da voornaamheid van de gracht nog on-' dersteunde. Zo had Lakke het gezegd en daar hadden wij vrede mee. En nu is Dupont dicht en gesloten. Grauw papier bedekt de ramen waar anders dure en exquise boeken lagen. We zul len Dupont toch missen. NED. HERV. KERK Beroepen te Reeuwijk: G. Post te Arnemuiden; te Leiden: M. H. Boog- ert te Hellendoorn; te Hoek van Hol land: D. Noordmans te Apeldoorn; te Katwijk aan Zee: A. Vlietstra te Doornspijk. Overleden: W. A. Plug (73) Em. te Hattem. Stond te Eierland te Brede- voort en te Hattem (De Hezenberg). GEREF. KERKEN Bedankt voor Goes: C. J. v. d. Drift te Nieuwerkerk a/d IJssel; voor Amster- dam-Slotervaart-Osdorp: P. van Breu- gel te Leeuwarden. Beroepn te Leek (Gr.): L. Raven te Bierum, die dit beroep heeft aangeno men. CIIR. GEREF. KERKEN Beroepen te Vlaardingen: R. van Beek te IJmuiden. GEREF. GEMEENTEN Beroepen te Utrecht: C. Harinck te Franklin Lakes (USA), voorheen pred. te Utrecht. De deze maand in Den Haag gesloten gereformeerde Westerkerk. van de diakenen een goed overleg en een sterke selectie vergt. Zou het daaibij niet goed zijn vooraf het :>e- nodigde bedrag te begroten en dat ook vooraf te vermelden? Het geeft iets ontspannends als men niet elke zondag hetzelfde hoeft te geven. Het zet een rem op een vreugdeloos routi- negedoe en wekt verwachting als er deze zondag eens een flinke schep do- venop moet. Heeft het niet iets van het speelse van de Heer. die het ene moment tevreden is met vijf broden en twee vissen en een volgende keer een hele eze' vraagt, waarvan de eige naar nog maar afwachten moet of hij die heelhuids terugkrijgt uit het feest gewoel. NUCHTERHEID Begin van dit. Jaar hebben de gerefor meerden in Den Haag hun Nieuwe Zuiderkerk en Westerkerk wegens bouwvalligheid en overcompleet-zijn gesloten. De Westerkerk was de Haag se dolantiekerk. Na in Gereformeerd Den Haag over de sobere bouw (des tijds 24.200 gulden!) te hebben ge schreven. vervolgt dr. C. Gilhuis: 'Die soberheid inzake kerkgebouwen vond misschien hier ook wel haar oorzaak in. Men had prachtige kerken, ja kathedralen verlaten en zaaltjes »*n pakhuizen verkozen terwille van de waarachtigheid der kerk. Liever deze soberheid met de kathedraal van het evangelie erin, dan het omgekeerde. Voor het plan van de Westerkerk op dook heeft men nog serieus gedacht aan een pakhuis aan de Brouwers gracht. Vóór de Bazarlaan heeft men zelfs vergaderd in de Loge van de Vrijmetselaars aan de Fluwelenburg- wal. Dat we nu een gebouw wegens steeds meer optredende gebreken moeten sluiten, is dus niet zo'n schok kende zaak, hoeveel persoonlijke ge voelens dit ook oproept, als de zaak waarvoor het gebouw er stond, maar doorgaat. En dat is. God zij dank. het geval'. Tenslotte ds. M. Groenenberg in Her vormd Utrecht: Het komt me voor dat we vanuit ons christelijk geloof een paar leefregels kunnen vaststellen, waaraan we ons in 1974 willen houden. Ik bedoel geen alternatief te bieden voor de lezing der geboden in de kerkdienst. Daar voor zijn ze te geïmproviseerd. Maar zo'n soort lezing zou in de dienst wel meer overkomen. Daar zijn ze dan: 1. Gij zult niet hamsteren en niet het slachtoffer worden van enige paniek, waardoor de economie plotseling on nodig vastloopt en uw naasten onder de gevolgen daarvan lijden. 2. Gij zult in uw huis niet meer stroom gebruiken dan nodig is. 3. Gij zult tevreden zijn met het be scheiden deel benzine dat u wordt toegewezen en niet boven anderen oe- voordeeld willen worden. 4. Gij zult niet een klagend volk zijn en u ook niet laten opjutten tegen «.'e regering zolang deze de lasten zo b'l- lijk mogelijk tracht te verdelen. 5. Gij zult u te weer stellen tegen ie der die een beroep doet op uw meest egoïstische gevoelens. 6. Gij zult gedenken de vele voorrech ten. die ge hebt en waardoor u toch blijft behorer. tot de rijke landen, ♦m ook blijmoedig blijven helpen waar en wanneer gij daartoe geroepen wordt. Brommer tegen trekker: dode Van een verslaggever IJSSELMUIDEN Dc zeventienjari ge G. M. van der Kolk uit Hasselt n omgekomen toen hij met zijn brom-, fiets frontaal tegen een landbouwtrek ker botstp AO-boekje nr. 1496 van de Stichting IVIO te Lelystad heeft cie titel Distri butie geschreven door AO-redactie/J- Stigter; nr. 1497; Experimentele wo ningbouw werd geschreven door W. J. van Heuvel. Prijs per los nummer 1,25. Bij uitgeverij Holland Post te Arn hem iü uitgegeven Holland Camping 1974. 10e druk. De distributie van dit werkje dat 2001 adressen bevat van kampeerterreinen voor tenten en cara vans, bungalowparken, watersportac commodaties, appartementen, kam peerboerderijen en jeugdherbergen wordt verzorgd door uitgeverij Meu- lenhoff te Amsterdam. 320 blz 6.40. De Internationale Campinggids is uit gekomen bij druk'.orij Interdijk. Ook hiervan wordt d2 distributie verzorgd door uitgeverij Mcule. hoff te Amster dam. Info.matie wordt gegeven over 1650 tent- en caravanterreinen in 22 Europese land:.i. 350 pagina's met kaartjes cn foto's; prijs 9,75. Het nieuwe echtscheidingsrecht door mr. M. W. E. Kjopman. Studiepocket privaatrecht van uitgeverij Tjeenk Willink te Zwolle 3e druk. 116 blz. 12,50. HAVO - De christelijke scholenge meenschap voor v.w.o.-havo, het Cor- deriuscollege in Amersfoort, heeft verslag gedacn van de experimenteer periode 1967-72. Te bestellen bij de school. Limb. Ileijnricsstraat 23, Amersfoort tegen de prijs van 3.75. I

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1974 | | pagina 2