OVER KERKEN EN KRANTEN
Nieuwe kerk in VS Oecumenische
van presbyterianen
Uit de kerkbladen
Ihaikd
Umdaag j
Trouw
Kwartet
Vragen over steun
aan dagbladen
Belastingontduiking:
in hoger beroep
vijf maanden geëist
wildgroei
Gereformeerden in België
hebben eigen classis
Zevenjarige laat
schip wegdrijven
Kermis en kerk
hebben met
elkaar te maken
Beroepingswei
Nieuwe boekt
TROtW/KWAiRTET DINSDAG 15 JANUARI 1974
KERK T2I0C
door A. J. Klei
Voor de EO-microfoon werd
zaterdagavond laat op krachtige
toon verklaard dat de finan
ciële actie Kerkbalans 1974 en
(aanstaande) regeringssteun
voor het dagblad De Tijd en
Trouw/Kwartet zoveel
als broertje en zusje zijn.
Het gaat niet zo best met de kerken,
althans niet met de kerken die
meedoen met Kerkbalans, en
kranten die subsidie nodig hebben
floreren slecht. en in beide
gevallen ligt de oorzaak hierin dat er
respectievelijk niet gepreekt en niet
geschreven wordt in gebondenheid
aan Gods Woord. Toen ze in de
kerken begonnen te zwalken liep
het met de betrokken kranten ook
mis, aldus de EO-man, die verder
zei dat dit eigenlijk geen wonder
was: steeds meer mensen zitten
liever in een kleine kerk en lezen
liever een kleine krant, waar de
bijbel open ligt. Dan maar wat
minder kerkelijk aanzien en wat
minder nieuws in de kolommen, ze
hebben het er graag voor over.
Dit was het verhaal van de EO-
commentator. Ik citeer uit het
hoofd, dus niet letterlijk, maar ik
meen de strekking van de
uitzending goed weergegeven te
hebben. Alleen op het woord
'zwalken', dat zeg ik er eerlijk bij,
zou ik zelf nooit gekomen zijn, dat
vond ik eigenlijk wel een mooie
vondst van mijn sprekende collega.
Maar nu ga ik mijn verhaal houden
en daarbij bekreun ik mij net zo
min als de EO om tussentinten en
houd ik het ook bij eenvoudig zwart
en wit
Het gaat slecht met kerken die
speciale campagnes nodig hebben om
geldelijk op de been te blijven en
het ziet er weinig rooskleurig uit
bij kranten, die in Den Haag hun
hand moeten ophouden. Toen ze in
de kerken het stof van de bijbel
wegbliezen om te proberen opnieuw
te lezen en te begrijpen wat het
allemaal voor vandaag betekent was
het ook gedaan met het voor de
hand liggende in de krant De
mensen kregen te horen dat je er
niet bent met de meest zorgvuldige
zorg voor je zieleheil en dat de zaak
niet bekeken is met bidden voor en
een giro uitschrijven ten bate van
verdrukten, maar dat je voor hen
ook nog wel eens de straat op zou
moeten, en dat zinde ze niet Het
zinde ze evenmin dat ze in hun
krant over deze dingen te lezen
kregen. Ze gingen liever naar een
dominee die, zoals ze het
uitdrukten, niet aldoor over Vietnam
■preekte en ze kozen een krant
zonder al dat gezeur over strukturen
en ontwikkelingslanden. Maar dat
was geen kleine krant, dat was dan
een hele grote, waarin je lezen kon
met wie Soekarno in Londen naar
bed ging en die zich bezighield met
de brandende vraag naar welke
omroep Mies Bouman nu zou gaan.
Hé dachten sommigen van die
mensen, dat is toch eigenlijk wel
erg werelds. Weet je wat we nemen
er zo'n kleine krant bij, daar staat
wel niks in over sport en televisie,
maar dat krijgen we immers al in
huis via die andere krant.
In de EO-uitzendiag werd
nadrukkelijk gepraat over de kerken
die met Kerkbalans meedoen en die,
als ik de EO goed begrepen heb,
hun eenheid niet zozeer in de
belijdenis als wel in hun lege
portemonnee vinden. Laten we het
erop houden, dat vooral gedacht is
aan de roomse, de hervormde en de
gereformeerde kerken. Het is waar,
getalsmatig ziet het er bij die
kerken niet bar fleurig uit. Het zijn
er heel wat die weglopen, maar lang
niet iedere wegloper is op sjouw
naar steviger en stelliger
overtuigingen; misschien moet ik
zeggen: was 't maar waar. De meeste
weglopers worden 'niks'. Gingen ze
weg vanwege 'de politieke
prediking'? (EO-citaat). Welnee, ze
zagen het allang niet meer zitten.
Het kan zijn dat een paar van hen
nog even opveerden onder die
'politieke prediking', maar och,
neeEen laatste stuiptrekking
van de kerk, zeiden ze
schouderophalend.
Maar goed, er is een naar
verhouding gering aantal mensen
dat de grote kerken verlaat om heil
te zoeken in kleinere
gemeenschappen, waar minder of
niet getornd wordt aan
vanzelfsprekendheden en waar je te
horen krijgt dat als alles vertikaal
maar in orde is, dat horizontale
vanzelf komt (misschien moet ik
weer zeggen: was 't maar waar). Ze
hebben ook liever geen krant over
de vloer, waarin vraagtekens worden
gezet achter hun zekerheden. Ik heb
daar alle eerbied voor, wanneer
hierin een puriteins of piëtistisch
getinte wereldmijding spreekt. Maar
de zaak wordt volstrekt
ongeloofwaardig en bijzonder
bedenkelijk, wanneer iemand om die
redenen overstapt op een
boulevardblad onder het motto dat
je tenminste weet wat je daaraan
hebt.
Of Trouw/Kwartet het dan zo goed
doet? Lieve lezers, ik zou een
avondvullende lezing kunnen
houden over onze zonden en
tekortkomingen, maar het is heus
niet zo (gelijk bepaalde
brievenschrijvers schijnen te
denken) dat we elke ochtend de
rooie koppen bij elkaar steken,
zoekende wie we zullen verslinden.
De EO^man had het over kleine
kranten, waar de bijbel open ligt,
maar ik begrijp niet hoe je daarover
durft praten als je je ogen stijf
dicht knijpt voor allerlei bezigheden
die zich in je omgeving afspelen.
Het kan zijn, dat wij soms te veel in
huis willen halen, maar we zijn.
erop uit om de tijdgeest met al z'n
hang naar gerief en genot, buiten de
deur te houden. En om op Mies
terug te komen, we zijn ook weer
niet zo onthecht dat we haar gang
naar de AVRO hebben verzwegen.
De Rotterdammer
Nieuwe Haagse Courant
Nieuwe Leidse Courant
Dordts Dagblad
Uitgaven van
B.V. De Christelijke Pers
Directie:
Ing. O. Postma,
F. Diemer.
Hoofdredactie:
J. Tammlnga.
Hoofdkantoor B.V. De
Christelijke Pers: N.Z.
Voorburgwal 276 - 280,
A'dam. Postbus 859.
Telefoon 020-22 03 83.
Postgiro: 26 92 74. Bank:
Ned. Midd. Bank (rek.nr.
69 7r 60 768). Gem.giro
X 500.
heeft getrapt De lafheid van de hui
dige ar-kamerleden ls zo groot, dat zij
zelfs bij een doelpunt in eigen doel
niet meer durven te appelleren. Laat
staan dat ze zelf een schot durven te
lossen, al was het maar een schot
voor de boeg (wat ze nog van de heer
Biesheuvel hadden kunnen afkijken
ook).
Amsterdam R. Lindhout
Gerechtigheid
De redactie behoudt zou het recht
voor haar ter opname in deze rubriek
toegezonden meningsuitingen verkort
weer te geven. Bij publikatie wordt
met de naam van de inzender onder
tekend. Brieven kunnen worden ge
stuurd aan het secretariaat hoofdre
dactie Trouw/Kwartet postbus 859
Amsterdam.
Quakers
In het nummer van 3 januari van uw
krant staat het stuk 'Quakers dringen
bij Nixon aan op aftreden'. Hierin
wordt geschreven dat, als de menin
gen in een Quaker-vergadering ver
deeld zijn over een belangrijke beslis
sing, er net zo lang over gepréét
wordt tot alle aanwezigen op de 'ker
kelijke' vergadering zich met het
voorstel in kwestie kunnen verenigen.
Dit is niet helemaal onjuist, maar
toch niet volledig juist. Als men nl,
in een Quakervergadering door praten
niet tot een beslissing kan komen
waarmee allen het eens zijn, wordt
door de 'schrijver' om stilte gevraagd.
Dit zwijgen, waarbij ieder tracht in
nerlijk stil te worden en in het besef
van Gods tegenwoordigheid zijn eigen
mening en inzicht los te laten, werkt
zuiverend. Spanningen in en tussen
de aanwezigen kunnen op die manier
worden opgelost. En in deze sfeer kan
een nieuwe zienswijze licht brengen,
een zienswijze en daarop volgende be
slissing die door allen aanvaard kan
worden. Juist het samen stil zijn is zo
belangrijk. Wordt langs deze. weg
geen algemene overeenstemming be
reikt en ook dat kan toch nog wel
voorkomen dan wordt er geen be
sluit genomen en wordt het agenda
punt tot een later tijdstip verdaagd.
Amersfoort
P. A. v. Emmerik
Machtigingswet (4)
Het bewijs dat van Wiegel werd ge-
eist, dat de machtigingswet een socia
listisch breekijzer is, kon uiteraard
niet door Wiegel worden geleverd.
Wie kan immers een bewijs leveren
van wat nog staat te gebeuren? Maar
dit bewijs is inmiddels ongevraagd op
overtuigende wijze verstrekt in de ad
vertentie van de heer Van der Louw.
die daarmee knalhard in eigen doel
Ir. J. Vreugdenhil, die Israël schuldig
heeft verklaard aan het uitmoorden
van de bevolking van Deyr, Jassin en
Balad el Sjeik, zou ik op het volgende
willen wijzen. De Israëli's weten dat
zij nog steeds bedreigd worden door
volken die hun dat in cultuur ge
brachte stukje woestijn, hun leefge
bied, misgunnen en die het toch al zo
vervolgde jodendom willen uitmoor
den. En wat Palestina betreft: wij mo
gen als christenen geen haattendenzen
hanteren, maar we mogen ons even
min laten leiden door mensen die er
niet tegenop zien om vliegtuigkapin
gen en andere terreurdaden aan de
macht te willen komen.
Maartensdijk
G. J. Kolenbrander
NOS opheffen
Ds. Bouma (7)
Van een verslaggever
DEN HAAG De Kamerleden Van
Leijenhorst en Tolman (CH) hebben
minister Van Doorn (CRM) vragen
gesteld over de financiële steun van
twee miljoen gulden aan het dagblad
De Tijd. Zij informeren of de rege
ring thans de principiële beslissing
heeft genomen om voortaan noodlij
dende dagbladen permanent te subsi
diëren, ongeacht de economische per
spectieven van de betreffende dagbla
den.
De NOS hoeft niet méér zendtijd te
krijgen, we hebben Immers goede om
roepen genoeg (waarbij ik de VPRO
uitzonder). De NOS is onnodig en
veel te duur. Laat deze regering, die
zo van bezuinigen houd, deze instel
ling maar opheffen.
Zwanenburg J. E. Slegers-Kulper
Waar is het voor nodig dat een die
naar des woords het aan de grote
klok hangt dat hij en zijn vrouw er
tegen zijn om vlees te eten. Wij moe
ten ons leven toetsen aan het Woord
van God en waar staat dat wij geen
vlees mogen eten? Je krijgt juist het
idee dat ze heel veel vlees eten in de
bijbel.
Ermelo L. Bobbenberg-Schuitema
Predestinatie (3)
Ik meng mij niet in de discussie over
de predestinatie en over de Dordtse
leerregels. Maar als de heer P. Ver
burg (Tr/Kw 9-1) schrijft: 'Ik heb
nog nooit gehoord van theologen of
gelovigen die er niet tegenop konden
en in psychiatrische inrichtingen be
landden', dan antwoord ik: 'Nou, ik
anders wel!' De discretie verbied mij
hier een lijstje op te stellen, maar ik
zou de heer Verburg een aantal na
men kunnen geven van theologen
(hoogleraren èn predikanten) die
werden 'opgenomen' omdat zij er 'niet
tegenop konden'. Daar zouden dan
•klinkende namen 'bij zijn! De heb
ook wel eens zo mijn bezwaren tegen
theologen, maar zoals de heer Ver
burg ze met één enkel stukje in nega
tieve zin op één hoop gooide!Nee,
daar moest ik toch even op reageren.
Harderwijk H. Flder
NS-65-pluskaarten
Steeds onbruikbaarder worden voor
ons bejaarden de 65-plus-kaarten van
de NS, waarvan de praktische waarde
steeds eenzijdig verminderd wordt In-
plaats van 2 vrije dagen in februari
nu weer 1 in januari en 1 in februari
dus nog meer in hartje winter en fei
telijk voor korter gebruik resp. korte
re afstanden want voor 9.30 uur mag
je niet weg. Daarbij komt nog 'sa-
vonds niet op spitsuren. Als we dan
nog naar de geheel verboden dagen
kijken, blijft er niet veel van de vro
lijke reclame over!
Spljkcnisse
N. Mink
Gereformeerde Bond (2)
Zelf ben ik lid van de Duitse Evange
lische Kerk en dus bij geen enkele
strijd in de Nederlands Hervormde
Kerk betrokken! Uit het ingezonden
stuk in uw blad van 9 dezer van br.
L. J. van der Kam uit Leeuwarden,
kreeg ik de indruk, dat hij óf de arti
kelen van ir. De Graaf niet goed gele
zen óf niet goed begrepen heeft Ik ga
de voorzitter van de gereformeerde
bond hier niet verdedigen; dat kan
men veilig aan hem zelf overlaten.
Wel wil ik hier zeggen, dat zijn arti
kelen, die ik gelezen en grondig be
studeerd heb, mij uit het hart gegre
pen waren, zó wel gefundeerd, zó bij
bels verantwoord en zó glashelder.
Wat de heer Van der Kam bedoelt
met 'waarheid mét of zónder predesti
natie' is mij van een man van ontwik
keling niet duidelijk.
Rijswijk A. van Oei
Van een verslaggever
DEN HAAG De procureur-generaal
bij het gerechtshof in Den Haag heeft
gisteren wegens onjuiste belastingaan
gifte vijf maanden gevangenisstraf
geëist tegen de 55-jarige oud-wereld
kampioen bridgen Bob S.
S. leeft tegenwoordig als tennistrainer
in Casablanca in Marokko. De recht
bank in Rotterdam had S. wegens de
ze belastingontduiking twee maanden
gevangenisstraf opgelegd. Het gaat om
een bedrag van 250.000 gulden aan in
komsten, die S. niet aan de belasting
had opgegeven. Hij zou de kwart mil
joen opzettelijk hebben verzwegen.
Voor het hof zei S. gisteren, dat hij
was afgegaan op het advies van een
belastinginspecteur, die hem verze
kerd zou hebben dat over het betref
fende bedrag geen belasting zou hoe
ven worden betaald. Mr. A Vreeswijk,
hoofdinspecteur van 's rijks belastin
gen, bevestigde dat zijn collega inder
tijd had geconcludeerd dat het 'onaan
nemelijk waj dat over het bedrag in
komstenbelasting zou worden gehe-
Van een onzer verslaggevers
BIRMINGHAM De Verenigde Staten zijn een nieuwe presbyte
riaanse kerk rijker. Tweehonderd vier en veertig gemeenten, die
zich afgescheiden hebben van de zuidelijke presbyteriaanse kerk,
hebben de 'nationale presbyteriaanse kerk' gesticht.
der zijn er nog enkele kleine afsplit
singen van de verenigde presbyteri
aanse kerk in de jaren dertig, zoals
de orthodoxe presbyteriaanse kerk en
de bijbel-prysbyteriaanse kerk van dr.
Carl Mclntire.
Voor de nieuwe kerk is belangstelling
in de (van oorsprong Nederlandse)
Reformed Church en Christian Re
formed Church, die beiden in het
zuiden praktisch niet voorkomen.
Op de constituerende vergadering in
Birmingham, Alabama werd een ju
rist, W. Jack Williamson, ouderling
in Greenville, Alabama, tot moderator
(praeses) gekozen. Scriba werd dr.
Morton H. Smith, hoogleraar dogma
tiek aan een seminarie in Jackson,
Mississippi.
Smith wordt de theoreticus achter de
afscheiding genoemd. Hij is in Neder
land bekend, omdat hij in 1962 pro
moveerde bij prof. dr. G. C. Berkou-
wer aan de Vrije Universiteit te Am
sterdam op 'Studies in Southern
Presbyterian Theology'.
Verontrusting
De nieuwe kerk, die door Williamson
werd gekarakteriseerd als beslist cal
vinistisch, is ontstaan uit verontrus
ting over vrijzinnige tendenzen in de
zuidelijke presbyteriaanse kerk. Met
de naam 'nationaal' wil men accentue
ren, niet tot het zuiden beperkt te
willen blijven. Men wil grote nadruk
leggen op de zelfstandigheid van de
plaatselijke gemeente, op evangelisatie
en zending.
De situatie in de Verenigde Staten is
nu zo, dat naast de grote verenigde
presbyteriaanse kerk (ruim drie mil
joen leden, overwegend in het noor
den, de kerk van dr. Eugene Carson
Blake) en de conservatievere zuidelij
ke presbyteriaanse kerk (900.000 le
den) deze kerk nu de derde is. Ver-
AMSTERDAM Het artikel 'Gerefor
meerde zorg over oecumenische wild
groei' in onze krant van gisteren be
vatte een storende zetfout. Uiteraard
(en niet 'onbegrijpelijk', zoals er
stond), dat men plaatselijkgeneigd is,
is het voor deputaten 'begrijpelijk'
de zaak van de eenlieid ter plaatse ho
ger te stellen dan de regels, die de
kerkverbanden hebben gesteld.
Van een onzer verslaggevers
BRUSSEL In de gereformeerde
kerk te Brussel is zaterdag de classis
België yan de gereformeerde kerken
geinstitueerd. Daarbij waren aanwe
zig afgevaardigden van de deputaten
voor de zaken van de Belgische ker
ken, de particuliere synode van
Noord-Brabant/Limburg, waaronder
de nieuwe classis ressorteert, en de
federatie van protestantse kerken in
België.
De zes gereformeerde kerken in Bel
gië behoorden tot nu toe tot de clas
sis Dordrecht. Zij tellen samen twee
duizend leden. De stichting van een
eigen Belgische classis is een belang
rijke stap naar verdere integratie in
het Belgische protestantisme.
Van een verslaggever
ENSCHEDE Een zevenjarige
jongen uit Enschede heeft zon
dagmiddag in de Enschedese
binnenhaven voor grote conster
natie gezorgd door een vracht
schip (500 ton) te laten weg
drijven.
De jongen had het verlaten
schip doorzocht na een ruit van
de kajuit te hebben vernield.
Toen hij in de stuurhut enkele
knoppen van de motor indrukte
weerklonk een waarschuwings
signaal. Geschrokken verliet hij
het schip en maakte de tros los,
waardoor het schip op drift
raakte. Enkele toegeschoten
buurtbewoners wisten het
schip, dat lichte averij opliep te
bereiken en af te meren.
Alsof dit niet genoeg was,
maakte de knaap daarna ook
nog de ketting van een luxe
jacht los. Dit jacht kon door
andere pleziervaarders in veilig
heid worden gebracht.
Kermis en kerk hebben met elkaar te
maken, betoogt drs. Gerard de Haas
in een artikel over Jezus in de under
ground in het gereformeerde jongeren
blad Risiko:
Ziende naar Jezur in de underground,
maar ook in de Jesus' People en bij
de Children of God en Youth for
Christ, zal men gauw de opmerking
maken dat er een hoop kermis bij zit.
Dat is waar, maar het is niet toeval
lig. Want in de moderne jeugdcul
tuur, in de underground en in de
popwereld zitten nu eenmaal veel ker-
mistradities. In die kermistradities
hebben veel religieuze overleveringen
en vormen een onderdak gevonden.
Het opvallende van de moderne
jeugdcultuur en volkscultuur is dat,
nu onze moderne industriële en verste
delijkte maatschappij tot enige stabili
teit en rust komt, ook de oude vor
men van vóó de industriële revolutie
weer naar boven komen, zowel in de
jeugdcultuur alsook in de religieuze
ervaringen van de jongeren. En bin
nen die oude vormen nemen de oude
kerk en de oude kermis een vanzelf
sprekende plaats in. Kerk en kermis
waren vroeger onverbrekelijk met el-
.kaar verbonden. Alleen al in de ge
meenschappelijke vormen zien we dat
duidelijk. Het denderende kermisorgel
was ook het alle geluid overdonderen
de kerkorgel. De mystieke, halfduiste
re sfeer van de kermis en het circus
was ook in de oude kerk aanwezig. De
deun van de kermisliederen was terug
te vinden in de elementaire rythmen
van de kerkliederen. En dat is een
zeer elementaire deun. Het is geble
ken dat in deze deunen het synchrone
rythme van de menselijke hartslag te
horen valt. Het is niet toevallig dat
de Reformatie, in een periode van
fundamentele herbezinning, op de be
tekenis van het christelijk geloof, de
deunen van de straat en van de kerk
oppikte en daar de psalmwoorden op
toonzette. Maar ook in de hedendaag
se popmuziek die voor de christelijke
jeugdrevivals gebruikt wordt, vinden
we weer het oorverdovende geluid en
het elementaire menselijke rythme.
En de grillige kleuren langs de wand
van het jongerencentrum, bewerkstel
ligd door de ingenieuze vloeistofpro
jectie, is een regelrechte herhaling
van de mystieke kleurenpracht van de
oude middeleeuwse gebrandschilderde
kerkramen en zij brengen ook dezelf
de gevoelens van vroomheid en bezin
ning teweeg. Zowel in de kerk als in
de kermis gaat het om de eenheid en
de volheid van het menselijk bestaan.
Dat is door de underground weer ont
dekt.
Ds. A. Vroegindeweij schrijft in het
Gereformeerd Weekblad (uitgave
Bout):
dat de scheiding der geesten steeds
duidelijker wordt. Aan de éne kant is
er een teruggang van het kerkelijk le
ven te constateren doordat de mensen
de politieke prediking; die zo eenzij
dig gericht is op het leven hier en nu
en die geen rekening houdt met
diepste levensvragen van zonde en ge
nade, van vergeving en verzoening,
van leven en sterven; moe worden
omdat ze geen antwoord krijgen op de
diepste levensvragen en In hun nood
en ellende, in hun strijd en aanvech
ting voor Gods aangezicht in de steek
worden gelaten. Aan de andere kant
komt er steeds meer vraag naar de ge-
reformeerde prediking, naar een pre
diking van de drie stukken die een
arme zondaar en een rijke Christus
verkondigt en die de weg wijst in de
voetstappen van de Heere Jezus Chris
tus, de weg der dankbaarheid aan een
ieder die genade gevonden heeft bij
God. Deze ontwikkeling die we de
laatste jaren al op gang zagen komen
gaat versterkt met ons mee in het
nieuwe Jaar. En het is verheugend dat
er zoveel gereformeerde studenten zijn
aan de theologische faculteiten van
Utrecht niet alleen, mar ook van
Lelden. Want we zullen er rekening
mee moeten houden dat de vraag naar
de gereformeerde prediking toeneemt.
Dr. J. J. Buskcs geeft in Woord en
Dienst elf adviezen aan 'enkele jonge
re collega's, die mij vroegen, wat zij
moesten doen, om op korte termijn
een hartverlamming te krijgen':
1. Geloven, dat het Koninkrijk Gods
het meest gediend wordt door
vergaderingen bij te wonen en
dus geen enkele vergadering over
te slaan.
BEDROG
Eén van de meest nuttige uitzet
gen voor de televisie is ongetw n e
die van Koning Klant. Men kan itf*1
ook de vraag stellen waarom det di
formatieve uitzending zo weinig tfmpl
beeldbuis komt. De humor ontbfde
er niet in, zoals vorige week evet sloo
beslissende scène van Lijmen jetie
schot) getoond werd ter ondeiig111
ning van de gerechtvaardigde ki wqr
op al die schuimers die met
telexgidsen mensen geld uit de d
trachten te kloppen. Boeiend wa ;ds
de vergelijkende prijzen van pij n 2
lende middelen, die allen exact d aot
de grondstoffen bleken te bev^ek
maar in prijs uiteen liepen van ets
enzestig cent tot drie gulden. iats
oplichting en woekerwinsten gt doe
ken. Wordt het geen tijd dat de rhe
theken onder algemeen beheer ge >en:
worden? Men kan heel die drop i
mei er buiten laten maar werken!
geneesmiddelen dienen feitelijk
object van handel te zijn en
niet wanneer er duidelijke bew d
zijn dat er meer kruidendokter "w'
Nederland wonen dan alleen in Qofd
ren. Wie de uitzending volgt -ri a
men kan gevoegelijk aannemen vo
men daar de waarheid en niets110*
de waarheid verneemt, daarvoor n 1
de gegevens te exact en stelt men|el
te gemakkelijk bloot aan proc]9'
van de kant van bedrijven 1 dei
wel de gedachte dat wij op meei111
één terrein zwaar bedrogen wo n
Blijkbaar allemaal omdat men s ei
rijker wil worden, anders is het 8e
te verklaren. Onze maatschappij ffa
door het oog van deze rubriek 8'
van een jungle, waarin men be ste
lijk op zijn hoede moet zijn. 0
lend is al weer enige tijd de abui
te wijze waarop allerlei grote baf
bijkantoren plaatsen, alsof het .d
kest. Van wiens geld gaat dat e
lijk? Ben ik als kleine inlegger
behoeve van studie of andere spa
jecten geïnteresseerd in een baliefpi
gens de laatste stijl, in het duv
meubilair dat zich denken laat, iAT
laatst ontworpen pui? 'tMag van J
best in een keet, waarschijnlijk lo1
beton, als ik maar eerlijk geh( n
wordt en niet hoe vaak gel
dat niet altijd weer moet horen hc
iets niet kan, terwijl als ik even ee
houd het weer wel kan. Dit la n
natuurlijk nimmer bij het geld (uy
voeren. Ook hier zou een toezich t
z'n plaats zijn. Een bond van ge n
leggers zou hier iets kunnen cjm
Koning Klant moet blijven. Helaa ir
NED. HERVORMDE KERK
Beroepen te Bredevoort: J. C.
jenbrink te Vorden; te Opheu
(toez): C. Treure te Katwijk aan
te Wouterswoude: A. J. Mulde
Nieuwer Ter Aa.
GEREF. KERKEN
Beroepen te Putten (Gld): R. Haj13
ras te Musselkanaal.
GEREF. GEMEENTEN
Bedankt voor Randburg (Z.-Afrfr
J. van Haaren te Amersfoort.
2. Naast de preekbeurten ex officio
zoveel mogelijk uitnodigingen
voor preek- en spreekbeurten
aannemen.
3. Geen enkele keer voor een benoe
ming in een synodale raad of een
kerkelijke commissie bedanken,
in de veronderstelling, dat er an
ders van de kerk niets terecht
komt.
4. Altijd zelf doen, wat even goed
en in de meeste gevallen beter
door anderen kan worden ge
daan.
5. Geen enkele door-de-weekse
avond thuis blijven, om met je
kinderen een spelletje te spelen
ook geen enkele avond met je
vrouw naar het concertgebouw of
naar de schouwburg gaan.
6. Aan allen, die de pastorie opbel
len, door je vrouw laten meede
len, dat je van zes tot half zeven
het halfuurtje van het avond
eten telefonisch te bereiken
bent
7. Na een late vergadering de akte
tas mee naar huis nemen, om al
le s'tukken voor het naar bed
gaan nog eens door te nemen.
8. Het program voor de komende
week zo opstellen, dat je van te
voren weet, dat je die komende
week meer herdershond dan her
der zult zijn.
9. Op de verjaardag van je vrouw of
van je jongste dochtertje afwezig
zijn, omdat je op een conferentie
van Kerk en Wereld een lezing
moet houden, die alleen door jou
gehouden kan worden.
10. Niet geloven, dat alleen de Be
waarder van Israël niet slaapt en
nochtans niet moe en mat wordt,
en evenmin geloven, dat God het
zijn beminden in slaap geeft.
11. Wat Paulus' getuigenis, dat 'het
niet is desgene, die loopt'
nieuwo vertaling; dat 'het niet
daarvan afhangt, of iemand
loopt' zeggen en in praktijk
brengen; geef mijn portie maar
aan fikkie!
Elf gratis adviezen op grond van per
soonlijke ervaring.
Jean Ray Laury: LAPPENDEKI g
(Oorspronkelijke titel 'Quilts ir
veriets, a contemporary Approaie
Vert. A. van Dael-Schouten. Uit. e
Kosmos Amsterdam-Antwerpen. ii
pag. 128, prijs 19,50. c
Na haar eerder verschenen en ooi(
onze krant besproken boeken 'A
queren' en 'Lappenpoppen' gaat j
vrouw Laury in dezelfde lijn en
verder met 'Lappendekens'. Voor
zich voor bezigheid met lap en d i
interesseert valt er ook in deze l a
we uitgave weer heel wat te kij
.te bewonderen en te leren.
Met slechts een knipoog naar
pronkstukken van vóór grootmoe
tijd, worden originele eigentijdse 1
stikte dekens' getoond en uitgeb
besproken. Schrijfster laat zien v
mooie en verrassende resultaten
alleen in de gebruikelijje patch-v)
techniek, maar ook met b.v. aarJ
kaar genaaide kleine kussentjes
(machinaal) doorgestikte vormen
met applicatie en borduurwerk
reikt kunnen worden s
Het boek staat boordevol goede fo j
(16 pagina's in-kleur) en verhelde
de tekeningen van de auteur. Son
ge ontwerpen (van diverse kun
naars) zijn heel knap en zó vakkui
uitgevoerd dat we ons afvragen of
niet voor minder begaafden frus
rend zou kunnen werken: dat kat'
toch nooit.Het is beslist niet de
doeling het getoonde na te mal
ook is 'Lappendekens' geen boek
alleen maar plaatjes te kijken. N
tussen de regels door zegt schrijf
heel duidelijk 'ik heb je op een i
gebracht en verzin nou zelf ook n
eens zoiets.De aanwijzingen
de werkwijze zijn duidelijk genoeg
het werk hoeft niet al te tijdrov
te zijn; vaak wordt de naaimachine
geschakeld.
Ook voor het maken van kleil
voorwerpen dan levensgrote lappei
kens nodigen de vele originele sug
ties en wenkens tevens tot eigen
periment.
Een goed verzorgd en doelmatig b<
waarin veelzijdig op een enkelvot
onderwerp wordt ingegaan. Ook v
groepswerk (bejaarden b.v.) gt
aanbevolen.
R-I