IS! I 'Joko viert zijn verjaardag': een absurde en bittere klucht i I X ABN Salaris Spaarplan Goede voorstelling van Theater van 'De Gebroken Kruik' Met Reinbert de Leeuw rondom Schönberg Veel meningsverschil over steun aan de landelijke dagbladen Boeiende Rachmaninow in matinee van VARA Bibliotheken gratis voor Voor 't eerst buitenlandse dirigent Jean Martinon vaste eerste dirigent Residentie-Orkest Duitser bekent wurgen van man De makkelijkste manier van sparen. Algemene Bank Nederland Bon voor informatie. Bliksemactie voor behoud Romeins schip TROUW kW VRTET M AANIMG 14 J VM Mil 1974 K UK ST/ Bi -\ EN LAND T7/K8fc door Ber Huising AMSTERDAM Na de proef- voorstellingen gaf Toneelgroep Baal vrijdagavond in Amster dams Brakke Grond de "officiële' première van Joko Viert Zijn Verjaardag, een toneelbewerking van een novelle, die Roland To- por schreef. Topor is caricaturist (cartoonist heet dat tegenwoor dig minder raak), hij overdrijft sarcastisch en zegt met een paar tekeningen meer dan met zijn hele verhaal. Daarin maakt hij het symbolische 'op de ruggen van de arbeiders' werke lijk. Joko. een fabrieksarbeider, heeft eerst geen zin om de 'congressisten' op zijn rug te vervoeren. Maar ande ren doen het en het betaalt goed. Jo ko bukt ook. en onder de dames en heren sjouwt hij zich ziek. Het is een zwaan-kleef-aan-ziekte. Heb je ze eenmaal op je nek, dan zit je aan ze vast. Dan delen ze je kamer je bed: ze eten je voedsel, ze misvormen ie gedachten, ze vernederen en mis handelen en volgens Topor die het ziekelijk wreed bekijkt slachten ze ook nog je zusjes. Als ze dan nog het zilveren bestek stelen maakt Joko's moeder een eind aan de troep met een hakmes en Joko viert zijn ver jaardag met een grafkrans. De symbolische bedoeling van die af loop kan ik niet volgen, maar aflopen moet het in het theater en dan is de dood altijd een d definitief slot. Nu zijn zinnebeelden, en vooral ab surde. gemakkelijker te tekenen, en te schrijven, dan voor te stollen. Met mensen krijgen zij een reële zwaarte. Als de spelers voortdurend anderen ziet torsen, de hele zaal door soms, word je er. met een beetje meeleven, zelf moe van. Als Joko vele voorstellingen gaat ha len. gaan die van Baal daar misschien wel van balen. En die zwaan-kleef- aan-kluit na de pauze, ook een gek ef fect, is wel een opvallend staaltje van collectieve prestatie maar dc persoon lijke uitingen en bewegingen worden er akelig door belemmerd, (ook een symboliek trouwens). Leonard Frank, de regisseur, die de goede vertaling van A. J. de Swarte nog bewerkte (en vulgariseerde als je het mij vraagt), liet Topors verbeel dingen dus lijfelijk verbeelden. In een mal fabrieksdecor met een loop graaf ervoor (ontwerp Rik van Ben- tum). Het uitbuiten kreeg een over duidelijke vorm. óok al doordat de tekst kenend raak is. De grand-guig- nol-achtige bloederige wreedheden na de pauze maakten mij niet aan het strikken. Dat was maar een tam doen- alsof. Scène uit 'Joko viert zijn verjaardag'van links naar rechts Rudolf Lucieer, Hans Dagelet, Olga Zuiderhoek en Kitty Courhöis. Carol Herwijnen Gunstigste rol In dit spel is Joko de enige echte mens, en dus de gunstigste rol. Hans Dagelet speelt hem fris en innemend, argeloos jong, en meer verbijsterd dan verslagen aan het slot. Els Inge borg Smits en Elja Pelgrom als de zusjes, of als fabrieksmeisjes, zijn ook nog warme typetjes. Dc moeder, van Marjon Brandsma. is al een ongevoeli ge praatautomaat. De congressisten zijn geen mensen meer, maar mon sters van een systeem: Kitty Courbois als een brutaal blondgepruikt sensu eel stuk; Carol van Herwijnen als een zakelijke autoriteit: Olga Zuiderhoek. hoewel 'professor' als een ordinair kijf achtig wijf; Rudolf Lucieer genuan ceerder als een slijmerige mooipra- tern. Bart Kiene is dan nog een slaafs bekrompen fabriekschef. Baal kwam dus met een ongewone voorstelling van een absurde en bitte re klucht, met malle effecten en goe de bedoelingen. Maar het is met maat schappijkritiek, haat tegen de onder drukkers en mededogen met de onder drukten wel zo. dat het minder werkt naarmate het zich verder van de wer kelijkheid verwijdert. Dus deed het mij lang niet zoveel als bijvoorbeeld ik mag wel eens 'ouderwets' zijn Brecht of zelfs Heijermans. door Ber Huising Toneelgroep Theater gaf zaterdagavond in de Schouwburg van Nij megen de eerste voorsteling van De Gebroken Kruik. Een beste voorstelling, wel wat te kluchtig aangezet en gerekt, maar toch ge- noegelijk verzorgd en leuk gedaan. door Jac Kort AMSTERDAM Aan de herden king van de honderdste geboorte dag van de Russische componist, Serge Rachmaninow wordt ten minste nog enige aandacht ge schonken in het muziekseizoen '73-'74, vergeleken met Max Re- ger, die in hetzelfde jaar werd ge boren en wiens naam ik tot he den nog niet op de programma's ben tegengekomen. De VARA had een van haar matinees geheel gewijd aan Adjeko, een opera in één bedrijf, naar een gegeven van Poesjkin, die Rachmaninow schreef toen hij negentien jaar oud was en de Symfonische Cantate 'De Klokken' naar een gedicht van Edgar Allen Poe, dat in 1914 ontstond en werd op gedragen aan Willem Mengelberg en het Concertgebouworkest. Adjeko, een zigeuner, die door zijn geliefde verlaten wordt, doodt haar en haar minnaar, maar wordt door de ge meenschap waarin hij leeft verstoten, zodat hij eenzaam achterblijft. Bij het beluisteren van dit nu ongeveer tach tig jaar oude werk, wordt men niet alleen vervuld van bewondering van wege het verbluffende vakmanschap, dat de jonge componist zowel op vo- kaal als instrumentaal gebied bezat Men wordt van begin tot eind geboeid door de theatrale kracht die van dit werk uitgaat. Deze opera zou men zo op de planken kunnen zetten, bv. met Paljas. In deze uitvoering in concertvorm was de rol bezetting uitstekend met de bas Ro bert Holl in de titelrol, de Roemeense sopraan Cornelia Pop als Zemfira, de Russische tenor Nikolai Ogrénitsj als de minnaar van Zemfira en de bas Hubert Waber als een oude zigeuner. Het magnifieke Omroepkoor (ingestu deerd door Meindert Boekei) en het Omroeporkest leverden eveneens voortrefelijke bijdragen. Het geheel stond onder de straffe leiding van de Engelse dirigent, Edward Downes. Na de pauze de vierdelige cantate De Klokken, waaraan Cornelia Pop, Niko lai Ogrénitsje en Robert Holl hun so listische medewerking verleenden. In deze cantate zijn de onderwerpen: geboorte, huwelijk, vrees en dood. welke gesymboliseerd worden door klokken van zilver, goud, koper en ijzer. Eveneens een fantastisch boeiend werk, waarin het kleurrijke orkest een schitterende achtergrond vormde van de virtuoze vokale episodes van koor en solisten. Van onze radio- en tv-redactie HILVERSUM De noodlijdende landelijke dagbladen moe ten niet met belastinggeld gesteund worden meent 48 pro cent van de Nederlanders, 31, procent vindt dat wel. Dit blijkt uit een enquete (telefonisch onder 450 personen boven 15 jaar) die de afdeling kijk- en luisteronderzoek van de NOS heeft verricht. Dit is gebeurd ten behoeve van het program ma 'Diagnose' dat de NOS-televisie gisteravond heeft uitge zonden. De heren drs. H. J. L. Vonhoff, lid van de Tweede Kamer /oor de VVD en dr. H. J. Roethof, lid van de Tweede Kamer voor de PvdA discussieerden in 'Diagno se' over de stelling dat noodlij dende landelijke dagbladen niet met belastinggelden behoren te worden gesubsidieerd. Uit het onderzoek bleek verder dat 31 procent van de onder vraagden verscheidenheid in de pers zeer belangrijk vindt, 33 procent zei dit tamelijk belang rijk te vinden en 16 procent ta melijk onbelangrijk. 10 procent volstrekt onbelangrijk. Vraag Nu is de vraag wat men onder verscheidenheid verstaat. Een jaar of tien geleden waren er in Nederland nog 14 landelijke dag bladen. Op het ogenblik hebben we er nog 6. Twee tot drie zoals Trouw, De Tijd (hoewel die zo juist een garantie voor 3 jaar voortbestaan onder bepaalde voorwaarden heeft gekregen) en de NRC dreigen te verdwijnen. Als dat zou gebeuren houden we ongeveer nog maar drie of vier landelijke bladen over. Op de vraag: vindt u als er nog maar drie of vier landelijke dagbladen overblijven dat de verscheiden heid van standpunten in de Ne derlandse pers nog voldoende is of niet, kwamen de volgende ant woorden: voldoende 72 procent, niet voldoende 20 procent.Van de ondervraagden zei 55 procent het belangrijk te vinden een krant te lezen die een afwijkende mening heeft van de eigen krant, 61 pro cent vond het leuk dat af en toe te doen. Kranten met een afwijkende me ning te lezen vond 34 procent niet belangrijk, 26 procent vond het zelfs niet leuk. Op de vraag of en zo ja hoe vaak men naast het eigen blad een krant met een afwijkende me ning leest antwoordde 18 procent met 'vaak' 46 procent met 'soms' en 37 procent met 'nooit'. Afwijkende mening Hoe hoger de opleiding van de ondervraagden des te meer lande lijke dagbladen wist men op te noemen, des te meer zei men ook een afwijkende mening naast de eigen krant op prijs te stellen, des te meer leest men ook een dergelijke krant. Toch is het niet zo dat men naar mate de opleiding hoger was ook meer voor het instandhouden van diverse landelijke dagbladen door middel van subsidie is. De opinies hierover zijn onder de verschil lende opleidingsniveaus nauwe lijks verschillend. Jongeren tussen 15 en 24 jaar zijn het vaker on eens met de stelling waarover werd gediscussieerd dan ouderen. Ze zijn vaker voor subsidiëring. DEN HAAG In de vacature van vaste eerste dirigent bij het Residentie Orkest, ontstaan door pensionering van Willem van Ot- terloo in december 1972, is met leer- en vorminpsolichtipen onmiddellijke ingang benoemd de IGCI cn VUMNIlippilUlUgCH Fransei Lyon geboren dirigent DEN HAAG Bij de invoering van - -- door R. N. Degens AMSTERDAM Bij uitzondering wordt in de programmering van de Rondom-concerten de aandacht op maar één componist ge vestigd: het derde concert, zaterdagavond in het Amsterdamse Concertgebouw was uitsluitend aan Schönberg gewijd. Wel jammer eigenlijk. want Schönberg wiens invloed op de ont wikkeling van de hedendaagse muziek zeer groot is geweest, is juist bijzon der geschikt om met figuren en stro mingen 'rondom' gepresenteerd 'e worden. In dit programma werd hij min of meer rondom zichzelf naar vo ren gebracht, met twee werken op en over de grens die zijn definitieve overgang naar het twaalftoonsysteem markeert: de Serenade op. 24 uit 1923, en de Suite op. 29 uit 1925. Twee stukken voor klein instrumentaal en semble, waaraan in de Serenade nog een zangpartij is toegevoegd. Beide 'werken geven, in het 'historisch per-, spectief' waarin men Schönberg tegen woordig pleegt te beluisteren, nogal duidelijk de inconsequenties en de krampachtigheden bloot waarvan de componist zich destijds zelf maar al te goed bewust was. Maar die hem niot beletten de voor hem enig mogelijke weg te blijven volgen. Reinbert de Leeuw heeft dat, zoals ge bruikelijk kort en goed, in zijn inlei ding tot dit concert aangestipt. In de uitvoering onder zijn leiding van bei de stukken door een aantal musici van de vaste groep die aan deze avon den meewerkt (plus ditmaal de bari ton Leuwe Visser) werd met grote be kwaamheid en toegewijdheid alle eer bewezen aan de geniale pionier van de hedendaagse muziek. De als altijd volle zaal reageerde daarop met inten se oplettendheid en dankbaar applaus. Met kennelijke instemming werd de mededeling ontvangen dat voor net volgende concert op 16 februari, in af wijking van het programma, Karl- heinz Stockhausen met zijn ensemble zelf voor de uitvoering van zijn Mi- krophonie I naar Amsterdam komt AMSTERDAM De 28-jarige West- duitse metselaar Jiirgen L.. die zater dagavond op verzoek van de Amster damse moordbrigade door de Westber- lijnse politie is aangehouden, heeft bekend de 44-jarige hotelbediende Frans Idema in de nacht van maan dag op dinsdag door wurging om het leven te hebben gebracht. De hotelbeiende werd pas woensdag middag levenloos aangetroffen door een uitvoerder van een bouwbedrijf. die opmetingen in de woning van ld?- 1 ma aan de Korte Keizerstraat in de RpPOm-nPZOPK fl9Tl hoofdstad wilde verrichten. Hij had AVCLUIU UC^UCIY a<lil een koord om de hals, dat met een van de uiteinden aan de bank was be- PnmriPi i -PYTinsi tl P vestigd. De Amsterdamse moordbrigu- X UIlipClI CApUölllC de begon onmiddellijk een groot scheeps onderzoek in de buurt, dat tot de aanhouding van de Westduitser in Berlijn leidde. Naar een tweede ver dachte. de negentien-jarige Westduitse student T. B., van wie wordt aangeno men dat hij eveneens naar zijn land is gevlucht, wordt nog gezocht. Wat het motief van de moord is geweest, is nog niet duidelijk. En dit. hier door het beroepstoneel (zo goed als) nooit gespeelde, blijspel van Heinrich von Kleist mocht best eens voor de dag gehaald worden. Het vergeelde niet. muf door het lange lig gen sinds 1806 en het kan tegen de, wel veel gespeelde, Molières wel op. De kruik brak door mannenbezoek bij Eva en haar moeder Matha gooit het voor de dorpsrechter Adam. ''.ij beschuldigt Eva's vrijer Reinbert. maar die zag een andere man en ver denkt jaloers een medeminnaar. Rech ter Adam wil grif iedereen veroorde len, want hij was het zelf. Een toeval lig aanwezige rechtsinspecteur, en de griffier, zorgen dat rechter Adam door de mand valt. De leugenachtige schurk had Eva wijsgemaakt, dat haar Reinbert als soldaat naar Indië moest, tenzij ze hem even terwille was. Hein rich von Kleist, los van zijn duits feo dale militaire afkomst, ontdekte :n Parijs dat de Franse Revolutie alweer was verworden tot, nu burgerlijke, willekeur, en in Zwitserland dat het landelijke leven (Rousseau's terug naar de natuur) ook niet zo puur was als het leek. Filosoof Kant had boven dien zijn zekerheden, omtrent wat waar is, ondermijnd. Die idealistiscne teleurstellingen, en zijn kritiek op de onrechtvaardige samenleving, ver werkte hij vermakelijk in dit stuk, dat hij in het zeventiende-eeuwse Utrecht (Maarssen) liet spelen. Met weinig vertrouwen in het recht, want die onbetrouwbare Adam wordt alleen maar overgeplaatst. Het satirische dat, evenals de door Dolf Verspoor ver taalde dialogen, nog eigentijds aan doet. werd in deze voorstelling, onder regie van Jochen Neuhaus, enigzins overspeeld, en verzwakt, door het hol lands oubollige kluchtwerk. Dat overi gens vol komische vondsten zit, die dan ook weer tijd vragen, zodat de rek er soms een beetje uitgaat. Ter wijl de regie toch bijzonder levendig, en zorgvuldig doordacht is. Het begin bijvoorbeeld, met von Kleist zelf die het doek opent, als Adam wakker wordt in het doorgesneden houten reehtshuis (prachtig decor van Wolf gang Mal), is meesterlijk van humor en sfeer. En de toneelbeelden, met kostuums van Barbara Buri, blijven boeiend en schilderachtig. de maakt Henk Schaar een fijn ko misch type. Nettie Blanken en Burrtv Every zijn een paar overdreven dom ginnegappende meiden, Trees van der Donck is een bijgelovig uitweidende getuige. Jan van Eijndthoven een 02- diende. de wet op het openbare bibliotheek werk kunnen leer- en vormingsplichti- ge jongeren volledig gratis van de bi bliotheek gebruik maken. Staatssecre taris Meijer van cultuur, recreatie en maatschappelijk werk heeft dit aange kondigd. Hierdoor zal voor een belang rijke groep van de bevolking een be lemmering voor het gebruik van de bibliotheek weggenomen worden. Staatssecretaris Meijfer zegt dit in de memorie van antwoord, die hij in de Tweede Kamer heeft gestuurd ter voorbereiding van de behandeling van de wet op het openbare bibliotheek werk. Jean Martinon. In het 71-jarig be staan van het orkest zal voor de eerste maal een buitenlander het Haagse orkest gaan leiden. In verband met lopende verplichtin gen elders zal Jean Martionon eerst in het seizoen 1975-76 de leiding van het Haagse ensemble op zich kunnen hij een dertigtal concerten per sei zoen zal leiden; men acht dit voldoen- nemen. Het ligt in de bedoeling, dat de voor een verantwoorde artistieke inbreng. De heer Martinon, geboren 10 januari 1010, was leerling van Roussel Miinch. Hij leidde orkesten in Lon den, Israël, Dusseldorf, Chicago en Pa rijs. Nu is hij muziekdirecteur van de Franse radio en televisie. Als compo nist heeft hij enkele werken op zijn naam staan; zijn 'Psaume' en zijn strijkkwartet werden onderscheiden. Naast de dertig concerten per seizoen zullen tevens de toernees en eventue le plaatopnamen onder zijn leiding staan. De heer Martinon blijft in Pa rijs wonen. (ADVERTENTIE) Kostelijk DEN HAAG De tentoonstelling over Pompei', in het Haagse gemeente museum. die zondagmiddag werd ge sloten. heeft 226.593 bezoekers getrok ken. Dit is het grootste aantal dat ooit een tentoonstelling in dit mu seum trok. Zaterdag was een topdag: 5517 bezoekers. Zondagmiddag kwa men vierduizend mensen. Bernhard Droog als de rechter is een kostelijke schijnheilige schurk, hin kend en gewond van de vorige avond, brutaal of onderdanig vechtend voor zijn bedrog, en komisch in alles, van het begin tot aan het eind. Edmond Classen staat daar mooi cynisch kalm tegenover als de griffier die. als von Kleist zelf, alles observeert en no teert. Jan Verhoeven doet de deftige supervisor, die de corruptie op een hoger plan brengt. Anita Menist :s een sterke, heftig aanklagende, moe der Martha, die op haar recht staiL zoals dat heet. Guy Lavreysen. ais Reinbert. speelt zijn achterdocht ver ontwaardigingen en spijt ook hevig, maar niet zo goed beheerst. Fennek?n F. Andreae is een zuivere, flinke Eva. de enige die de waarheid weet. en die eindelijk toch nog kan uitspreken. Van een stuntelende, mompelende bo- Wie een salarisrekening bij de ABN heeft, kan meedoen met het ABN Salaris Spaarplan. En kweekt dan bijna ongemerkt een financiële reserve. Zonder kosten. Zonder moeite. Want als u eenmaal met de ABN bebt afgesproken welk bedrag u maandelijks wilt reserveren, gaat bet sparen verder automatisch. U kunt al meedoen met f25,-per maand. En, geef toe, zo'n spaarpotje kunt u eigenlijk ook best opbouwen uit uw salaris. Salaris Spaarplan, dat is een prettige dienst van de ABN. Graag ontvang ik van u nadere gegevens over het ABN Salaris Spaarplan. Naam Adres_ Woonplaats _TeL__ In ongeffankeerde envelop zenden naar; Algemene Bank Nederland, Antwoordnummer 3502, Amsterdam. Vragen Bij deze benoeming plaatsen wij enke-j le vraagtekens. Nog steeds is niet dui delijk geworden waarom men er zo lang mee heeft gewacht. De heer Van Otterloo ging reeds in 1972 met pensi-l oen. Hoewel benoemd met onmiddel lijke ingang, zal de heer Martinon eerst in het seizoen 1975-76 de lei ding van het orkest op zich kunnen nemen. Onbegrijpelijk, is, dat men! een dirigent als Willem van Otterloo liet gaan omdat hij 65 jaar werd en in zijn plaats een dirigent benoemt die vorige week 64 jaar is geworden. Tegen de tijd dat hij effectief gaat werken is hij eveneens 65. In de loop van de tijd zijn meerdere namen genoemd voor het vervullen van deze vacature waaronder Iwaki, Semkow, Ajmane-Marsan, De Waart en Leitner. Tijdens concerten bij het Residentie Orkest in 1972 en 1973 heeft Jean Martinon blijk gegeven een dirigent te zijn, die een goede verhouding met het orkest weet op t bouwen. Tevens bewees hij, dat hij uitblinkt in het Franse repertoire doch ook, dat andere werken, onder andere van Strawinski en Bartók, zijn aanpak met de Franse slag minder goed kunnen verdragen. Zeker geen all-rounddirigent men zal er In de naaste toekomst in Den Haag van moeten uitgaan dat de meester zich toont in de beperking. Het ligt in het voornemen naast Martinon een jonge Nederlandse dirigent te benoemen. In deze benoeming zal Martinon een be langrijke stem hebben, al worden nu reeds binnen het orkest de namen ge noemd van Lucas Vis, Hubert Soedanl en Hans Vonk. Adr. Ilager A3 ALPHEN A. D. RIJN Het 37 meter lange Romeinse schip dat onlangs in Zwammerdam opge graven is en welke vondst tot ver buiten onze grenzen de aan dacht trok, dreigt verloren te gaan. Op het terrein waar de ontdekking gedaan is zal bin nenkort een gebouw verrijzen. De enige kans om het schip te behouden is dat er vóór maan dag een bedrag van 150.000 gul den op tafel ligt om de vereiste voorzieningen voor een spoedi ge berging te treffen, aldus prof. dr. W. Glasberger, verbon den aan het instituut voor pre en proto-historie aan de univer siteit van Amsterdam. Bewoners van Alphen a. d. Rijn zijn on der leiding van de Alphense ar chitect Derotti een bliksemactie begonnen om het vereiste be drag bijeen te krijgen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1974 | | pagina 8