lIlBlllSllI Gereformeerd theoloog verdiept zich in Lenin Doopsgezinden ook zonder toren gelukkig Vandaag Nieuwe boekei Beroepingswerl TROlW/KiWiABTET ZATERDAG 12 JANUARI 1974 KERK T2/B Wanneer ik mensen uit een tijdsclirif- tenlial zie komen, dik tevreden met de verse VN o£ de nieuwe HP, vraag ik me wel eens bekommerd af: zouden zij ook de vreugden en verrassingen ken nen die de lectuur van kerkbladen in het algemeen en van liet ADW in het bijzonder ons biedt? Ik vrees van niet, ik heb zelfs het angstige vermoeden dat de meesten bij de letters ADW eerder denken aan een of andere sociale wet dan aan het algemeen doopsgezind weekblad. Toch gaan niet vermoede werelden voor je open bij het lezen van het ADW en dan springen ze niet op je af vla poenig opgedirk te artikelen, nee, ze dienen zich bescheiden aan door middel van een argeloos en puur berichtje, weggestopt in een brave grijze ko lom. Zo schoot m'n gemoed laatst vol toon ik onder het wijknieuws van Beverwijk dit las- Het torentje op het kerkgebouw moet wegens bouwvalligheid worden afgebroken. Herstel zou duizenden guldens vergen. Welnu, doops gezinden kunnen ook zonder toren gelukkig zijn en de Heer dienen. Het zijn maar een paar zinnetjes. En het staat er zo onopgesmukt: wij kunnen ook zon der toren gelukkig zijn en de Heer dienen. Alsjeblieft! Hier treedt de doperse wereldmij- ding, waarop calvinisten zo kunnen smalen, ons op haar schoonst tegemoet. Of die toren in Beverwijk nu wel of niet in elkaar don dert, het laat de doopsgezinden onverschillig. Ze kijken er om zo te zeggen overhéén. Hoe schriit steekt hierbij af de drukdoenerig- heid van gereformeerden cn roomsen. Die zouden in het Beverwijkse geval binnen de kortste keren een toren-fonds gesticht heb ben. Vlijtige dominees en vurige priesters zouden in hun preek de nadruk leggen op het heenwijzende karakter van een toren en ze zouden in hun kerkblaadjes opjuttende ver haaltjes schrijven over 'de stand': we naderen de tweeduizend, nog even de handen ineens en de tanden op elkaar. En natuurlijk zou de jeugd ingeschakeld worden, je kreeg de actie R.O.T. (redt onze toren). Mooie slagzin voor een spandoek: R.O.T. is niet rot Echt iets voor de jongelui, haha! Maar niets van dit aards gewemel bij de doopsgezinden, die zijn gelukkig zónder to- nadrukkelijk de omgeving. Een aantal meters verder naar het plein toe staat de doopsgezin de Singelkerk, maar dat die kerk daar te vin den is kom je alleen aan de weet door een naambord naast de deur van wat er uitziet als een gewoon grachtenhuis. De doopsgezin den hebben zich namelijk niet in een of an dere uitbundige neo-stijl gestort en zijn hun schuilkerk trouw gebleven. Wie de deur bi- nengaat, moet een lange en smalle gang door voordat hij in de kerkruimte komt: een ver rukkelijke zaalkerk met twee (doorgaans le ge) gaanderijen, daterend uit het begin van de zeventiende eeuw. Van een toren is geen sprake, maar we weten het inmiddels: ook zonder toren kunnen de doopsgezinden geluk kig zijn en de Heer dienen. Dit laatste geschiedt niet op de bodem van stevige belijdenisgeschriften. Op oecumeni sche zondag kerkte ik in de Singelkerk. Niet om oecumenisch te doen, maar omdat ik Ie mand wilde spreken bij de koffie-na-de-dienst en ik ook iets wilde meepikken van de spijze die niet vergaat. De voorganger las de ge loofsbelijdenis van Nicea maar niet dan nadat hij de gemeente uitvoerig gerustgesteld had: hij las dit stuk niet om zijn gehoor bij de lurven te pakken en te binden aan belijdenis uitspraken, maar om op deze bijzondere zon dag de band met andere kerken te beklemto nen. Een verkwikkende ervaring voor iemand die (een deel van) zijn brood verdiend heeft met het bijwonen van weinig opwekkende de batten over het funktioneren van de belijde nis en over de vraag of je nu juridisch of ju- dicieel aan de gang moet gaan. Intussen ben ik de Beverwijkse doopsgezin den met hun gammele toren niet vergeten. Bij het lezen van die paar zinnetjes overviel me de vraag, hoe ver de onthechtheid van doopsgezinden, al dan niet in Beverwijk, gaat Zullen ze. wanneer onverhoopt de kerkban ken het begeven, dapper zeggen: ook zonder kerkbanken kunnen we gelukkig zijn enz.? Ik zag ze in de geest al staan: met opgeheven hoofde in een kale eerlijke ruimte.Aldus vermenigvuldigden zich mijn gedachten bij de lectuur van dat wijkberichtje in het ADW. Toen ik mijn ontroering meester was, zag ik dat het nog niet uit was. Er kwam nog wat. Dit: Br. Gerard Maarse, nationaal trainer-coach van de dames-kernploeg van de Nederland- sche Schaatsbond zou over de schaatssport spreken. Nu krijgt de eveneens van menniste komaf zijnde wereldkampioene Atje Keulen- Deelstra nog concurrentie van stoere zusters uit deze gemeente in Kennemerland. Gaat het dan om de Menno-cup? Ziehier een verrassende wending, die VN of HP je nimmer zal leveren. Geniale vondst ei genlijk. De lezer.staat nog te hijgen van het vergezicht dat hem -is geboden op de gelukza ligheid van toren-loze dopersen, of de schrij ver van het wijkbericht neemt hem bij de hand en voert hem naar de banaliteit van een lezing over hardschaatsen of zo. Door deze onverwachte manoeuvre wordt de indruk van het voorgaande nog versterkt en de geestelij ke hoogte, waarop de doopsgezinden in Bever wijk zich bewegen, nog onbereikbaar voor normale stervelingen. Eén vlekje ontsiert he laas het bericht. Ik bedoel het geuren met de menniste komaf van mevrouw Keulen. Want zo gauw je van iemand hoort dat hij of zij dit of dat van 'komaf' 'van huis uit', is, kun je er zeker van zijn dat de betrokkene het nu niet meer is. In elk geval tasten we volstrekt in het onzekere over de houding van me vrouw Keulen jegens torens. Tot zover over het ADW. Ik hoop duidelijk gemaakt te hebben hoezeer het lezen daarvan een opwindende zaak is. Tenslotte nog kort over twee andere knipsels, door bevriende collegiale hand op mijn bu reau neergelegd. Een korte rectificatie in het vrijgemaakte gereformeerde Nederlandse Dag blad maakt duidelijker dan menig moeizame verhandeling hoe het exclusieve kerkbegrip van de vrijgemaakten in hun kring funktio- neert. Voor goeie vrijgemaakten geldt dat al leen hun eigen kerk echt kerk, de ware kerk is. In hun krant staat onder de rubriek 'kerk nieuws' dan ook uitsluitend nieuws uit de vrijgemaakte gereformeerde kerken. Nu kan ook een vrijgemaakte krantenman zich vergis sen en zo gebeurde het dat er onlangs in het Nederlands Dagblad het volgende stond: De beide beroepingsberichten in ons blad van zaterdag zijn abusievelijk terecht gekomen onder het kopje 'Kerknieuws'. Het zijn beroe pen uit de Ned. Herv. Kerk. Een aantal weken terug schreef ik op deze pagina over de heer Schakel. Ik durf er ei genlijk nauwelijks weer over te beginnen, want dat artikeltje leverde me boze blikken en idem brieven op. Maar goed. ik gaf toen te kennen dat ik de heer Schakel een aardige, rechtse man vond die zichzelf goed wist te verkopen en dat je bij links nooit tegen zulke aardige mensen aanliep. Ik vroeg me af: hoe zou dat komen? Het (aardige, linkse) blad Tijd en Taak schenkt me het antwoord op de ze kwellende vraag: Aardige mensen bij links van het kaliber Schakel zijn veel tc bescheiden om aan de weg te timmeren. P.S. De Krijtberg moet blijven! Polemologie, door B.V.A. Röling. E< inleiding tot de wetenschap van o< log en vrede. Derde herziene dra Uitg. Van Gorkum, Assen. 261 blz 26,-. Het gezin in opvoedingsnood. Openb re les bij de aanvaarding van hi ambt van lector in de specialie ped gogiek in de faculteit der sociale w tenschappen van de Vrije Universiti te Amsterdam door dr. P. A. de Ru ter. Uitg. Callenbach, Nijkerk. 27 blz 2,95. Bij de stichting IVIO te Lelystad verschenen in de serie AO deeltje 1 1494; Tin: oud en nieuw door D. v. Wal 20 pagina's, en nr. 1495; Geest lijkc stromingen, door Hans Kooge 20 pagina's. Prijs per deeltje 1,25. Karate, door M. Meeus. Encycloped in beeld. Uitg. Standaard. Antwe pen/Amsterdam. 297 blz - ƒ16.50. Groot paardenboek, door W. Slo Uitg. Amsterdam Boek, Amsterda 160 pagina's met veel illustratie 29.75. De ondernemingsraad een handle ding, door I. A. C. van Haren. Uit Kluwer, Deventer. 238 blz - 17.50. Verslag Internationaal congres politi ke gevangen Zuid Vietnam; prijs ƒ5 te bestellen bij Brede Vietnam-bev» ging Nederland, Dintelstraat 27, 0 dorp. Alkmaar, of door storting op ronummer 2901988 ten name van penningmeester van de BVBN. Hl congres over de politieke gevangem in Zuid Vietnam werd gehouden o 12 en 13 oktober in de RAI te An sterdam. Het verslag bevat alle op hl congres verstrekte gegevens. GELOOF EN ERVARING door W Veldhuis. Uitg. Ambo, Bilthoven, 1 pag., prijs 6,90. De auteur, di systematische theologie doceert aa de r.k. theologische hogeschool Utrecht, probeert de verbindingslij nen te laten zien tussen geloof en 1» ven. J. HEEMSKERK AZN. door J. J. Hui zinga. Een boeiende dissertatie, dif politiek Den Haag uit de jaren 186C tot 1890 tot leven brengt, met menses als Thorbecke. Groen van Prinsterer, Van Houten, Abr. Kuyper en Keuchfr nius. Heemskerk (enkele malen pre mier)' raakte ten onrechte in het ver geetboekje, doordat zijn conservatief partij verdween, platgedrukt tusset de liberalen en de confessionelen ir de schoolstrijd. 301 blz. Verkrijgbatf door storting van 30 gulden op giror» kening 1011837 van J. J. Huizingt Willem de Zwijgerstraat 10, Harlitt gen. door prof. dr. H. M. Kuitert Sinds jaar en dag houdt de theologie zich intensief bezig met Karl Marx en liet marxisme. Het aantal meer of minder oppervlak kige studies over dit thema neemt nog steeds toe. en wat er aan pamfletten over is verschenen, is langzamerhand niet meer te tel len. Met de figuur van Lenin staat het anders. Er is, althans door theologen, weinig over deze man geschreven. Vermoedelijk omdat daarvoor geen reden aanwezig was. In deze situatie is intussen verande ring gekomen. Er is nu ook een boek van een theoloog over Lenin, geschre ven door een Nederlander: Bastlaan Wielenga, onder de titel Lenlns Weg zur Revolution (uitg. Chr. Kaiser, München 1971, Prijs DM27,-). Waarom dit boek? Voordat ik op deze vraag inga een en kel woord over de auteur. Hij is gere formeerd, zoen van de vroegere Hil- versumse predikant J. L. Wielenga, en zijn boek diende oorspronkelijk als proefschrift. Aan dat laatste zit nog een verhaal vast: de Kirchliche Hoch- schule. waaraan Wielenga promoveer de (bij Gollwitzer), heeft geweigerd het laatste hoofdstuk goed te keuren en maakte dat ook uitdrukkelijk be kend. De andere hoofdstukken werden intussen goed genoeg bevonden, zodat de doctorstitel wel verleend werd. Ik vermeld dit pikante detail omdat het dat zal blijken iets te maken heeft met mhoud en thema van het geheel. Waarom Waarom nu een boek over Lenin; dat was de vraag waarmee ik zou begin nen. Natuurlijk is het eerste wat een lezer denkt: mode, precieser gezegd: linkse mode. Ik zal niet ontkennen dat niet alleen rechts (Wiegel) maar ook links in de mode kan zijn; maar die tijd is alweer een beetje voorbij. Dat is punt één: en vervolgens is het boek gewoonweg niet een typisch mo dieus boek, zcals iedereen kan consta teren die het ter hand neemt. Wat is het dan wel? In ieder geval en dat dan maar op de eerste plaats gezegd een uitermate interessant boek. Dat komt omdat het inderdaad over een episode uit de opbouw van het communisme gaat waarover we weinig zijn ingelicht; de rol van Lenin als re volutionair organisator cn zijn con flicten met een aantal kameraden die oorspronkelijk dezelfde weg gingen maar in de loop van de strijd afhaak ten: Struve en Bulgakov. De ondertitel van het boek heet dan ook: Eine Konfrontation mlt Sergcj Bulgakov und Peter Struve im Inter esse clner thoologischen Besinnung. Ik vind deze confrontatie een vondst, en zal dat hieronder nog verduidelij ken. Wieler.ga is daarvoor niet alleen heel Lenin doorgekropen in het Russisch maar ook alles wat op de conflicten met Struve en Bulgakov te maken heeft. Vandaar dat het boek zo'n dikke pil geworden is (530 blz.) cn dat brengt weer mee dat het even duurt voordat een bespreker moed ge noeg heeft om eraan te beginnen. Die moed vond ik ruimschoots beloond, alleen al omdat het boek zoals ik al zei een uitermate interessant boek is geworden dat men uren ach ter elkaar kan blijven lezen. Oogmerk Maar die mleressantigheid is toch nog niet het eigenlijke oogmerk van het boek; ook niet de eigenlijke waarde ervan. Om die op te sporen moeten we te rug naar de vraag: waarom nu juist over Lenin? Dat heeft te maken met de fundamentele vraag die Wielenga bezig houdt, de vraag naar het doen. In hoeverre is het hele christelijke bedrijf, kerk en theologie incluis, een kwestie van praten zonder doen? Na tuurlijk. iedereen kan zich situaties voorstellen, waarin praten geen kwaad kan. integendeel, waarin praten een vorm van communicatie kan wezen. Maar juist als de onhoudbare toestan den van verdrukte en uitgemergelde, van verkochte en platgebombardeerde volken en groepen in het vizier ko men, wordt het anders. Kun je dan nog blijven praten, of is praten dan binnen de kortste keren een vlucht voor het doen? Ik denk dat hier de 'link' ligt tussen wat Wielenga fundamenteel bezig houdt en de figuur van Lenin. Een van Lenins belangrijkste pamfletten draagt als titel: Wat doen? Lenin had zijn doel: revolutie tenville van de uitgemergelde en ontrechte Russische bevolking, en hij deed. Alle praten en overleggen maakte hij daaraan onder geschikt, richte hij op dat doel, met als keerzijde: alle praten dat op een ander doel gericht was of dat z.i. van het doel afleidde, beschouwde hij als verraad aan de goede zaak. Deze consequente handhaving van dc eenheid die cr tussen praten cn doen behoort te bestaan, tekent de opstel ling van de figuur van Lenin. Niet alles Het is natuurlijk niet alles wat cr over Lenins positie te zeggen valt, ook niet alles wat Wielenga's analyse ons te zeggen heeft. De argwaan die wij op grond van de geschiedenis koesteren tegen Lenins manier om het grote doel de midde len te laten heiligen, komt in het boek ter sprake. Voorts Lenins na druk op de orthodoxie: de zuivere marxistische leer moest gehandhaafd worden, anders kwam de groep in de war; met andersdenkenden moest je niet discussiëren, want dat was immers zinloos; de waarheid stond al vast enz. enz. Alle othodoxie zo lijkt het wel is te allen tijde zichzelf gelijk. Maar op deze dingen ga ik hier verder niet in. Ook niet, althans niet uitvoerig, op do tegenspelers Struve en Bulga kov. Ik vermeld in het voorbijgaan al leen dat de hele vraag of christenen mogen deelnemen aan revolutionaire bewegingen van marxistische aard. al uitvoerig is besproken door Bulgakov. Wielenga geeft ons in zijn overwegin gen een helder inzicht, dat daarom zo belangrijk is omdat Bulgakov als wei nig anderen het onrecht heeft gezien (en daarvan getuigt!) dat het Russi sche landvolk is aangedaan, maar des ondanks het toonbeeld is (en wordt) van iemand die bij de vraag: Wat doen? door de mand zakt. Bulgakov durft niet mee te doen met de revolu tionaire beweging, en doet dus niets. Zij het dan aat een man als Struve ook door Wielenga beschreven nog verder gaat, en van oorspronkelijk ka meraad en onrechtbestrijder overstapt naar wat in het marxistisch jargon dan de reactie heet. Beide gestalten maken met hun positiekeuze de vraag: Wat doen? tot een mes-scherpe aange legenheid. Stampij "Wielenga's laatste hoofdstuk dat door de Hogeschool niet werd geac cepteerd wil een aantal theologi sche overwegingen bij het geheel doen. Het is mij niet duidelijk waar om de Hogeschool over dit hoofdstuk zoveel stampij heeft gemaakt. Er staat geen onver'ogen woord in, of het moest zijn dat W'elenga erin uit spreekt dat christenen hij zegt tel kens: de gemeente solidair (zij het dan kritisch) mogen en moeten zijn met de opstandige massa's die zich van hun onderdrukkers trachten te ontdoen. Die conclusie lijkt mij onontkoom baar. Maar ik moei er nog wat aan toevoe gen om haar van haar al te onschul dig karakter te ontdoen. Wielenga heeft heel goed gezien dat ook hier de vraag: Wat doen? kritisch ingrijpt door A. J. Klei ren. En wie meent dat dit stichtelijke klets koek is. moet eens meegaan naar het Singel in Amsterdam. Daaraan staat, in de buurt van het Koningsplein, een roomse kerk te pronken: De Krijtberg, gave neo-gotiek waar in de roomsen triomfeerden na 't verlaten van de schuilkerken. Twee toren heeft de hoog oprijzende Krijtberg en zij beheersen Aan het Singel in Amsterdam verheft zich trots De Krijtberg (rechts), een door Alfred Tepe in het laatste van de vorige eeuw gebouwde neo-gotische kerk. Vlak bij is de doopsgezinde Singelkerk, schuilgaand achter de gevel van een gewoon grach tenhuis (op de foto herkenbaar aan het spandoek, waarop een kerst-inn aangekon digd werd. Lenin op een affische ter gelegenheid van de veertigste herdenking van de oktober-revolutie. in onze ovei leggingen. Iemand die meent wat hij zegt (wij moeten de zwarten b.v. bijspringen) moet zich óók bezinnen op de vraag wat hij dan nu moet doen, d.w.z. hij moet een strategie willen ontwikke len. als een allereerste aanzet te dienen voor de harde vraag wat we eigenlijk willen zolane we niet een strategie willen (en daar dan naar willen han delen). Eén vraag Strategie Nu hebben de marxisten een strate gie: teil hemel schreiende omstandig heden zijn alleen te veranderen door de klassenstrijd, of breder geformu leerd: de massa moet in haar eigen bevrijdingsgeschiedenis handelend op treden. Op dit soort vragen gaat Wie lenga in. Zeer terecht. Hij doet dat minder duidelijk dan ik gewild zou hebben. Maar daarover zal ik niet te veel zeuren. Zijn boek is bedoeld om Ik noem één vraag: als gemeente mee doen met een revolutionaire beweging waar is trouwens zo'n gemeente?? is één ding. Maar mag een gemeen te een dergelijke revolutionaire bewe ging ook zelf organiseren, op touw zetten? Die vraag blijft bij Wielenga open, en met deze vraag nog menige andere op theologisch en ethisch ge bied. Maar aan mijn waardering voor het boek doet deze kritiek in het geheel niets af. IN GEBED In een van de lezingen van mor| zondag van de doop van Jezus, lees dat Jezus na zijn doop in gebed 1 (Lukas 3). Het trof mij bijzonder, moet er altijd overheen geleren b ben, zoals dat gemakkelijk gebeurt verhalen die je al zo vaak gehoord gelezen hebt. Je denkt, ik weet 't hoe 't ging. En dan ineens blijkt d iets te zijn dat tot nu toe onop merkt bleef. Jezus bad na zijn do Hoe. wordt ons niet meegede< Knielend, staande, liggende? Maar bad. Vandaag zeggen mensen nog eens dat ze zich bij dat bidden zo v nig kunnen voorstellen. Hij deed 1 en wij weten wat dat inhield, als bad. Dan sprak Hij met God. 1 schien moet ik zeggen: Hij sprak God, want bij het bidden komt i meteen het weerwoord van God. To kan de mens dat ervaren, ook bl een hoorbaar of op de een of andt manier verneembaar antwoord uit, i een spreken met. Hij deed het, to Hij gedoopt was. Zo. uitf het wat van de Jordaan. Er was iets met H< gebeurd dat Hij zelf gewild had, vertelt Mattheus het. En dan he Hij behoefte om naar God te kijki Zoals een kind bij het krijgen v een geschenk de ogen van vader moeder zoekt. Vroeger, herinner me, gingen de mensen bij het avoi maal aan de lange witte tafels. O mijn vader en moeder deden d Soms vanaf een gaanderij. Daar ln men ze terug. Ze waren 'aan' gewee En dan bleven ze even stil zitten, b gen het hoofd en soms zag ik hun 1 pen bewegen. Ze waren in gebed. H ogen, hun harten zochten even ogen, het hart van God. Soms denk wel eens. hebben wij dan zulke n menten niet meer? Kom mij niet n sleur aan. Aan de grootste sleur zi zij onderworpen dis 'nergens me aan doen'. Grotere sleur is niet der baar. Hebben wij zulke moment dan niet? Krijgen wij dan nooit wi Of staat ons leven dan nooit meer zo'n moment dat je even stil staat zit en in gebed raakt? NED. HERVORMDE KERK Beroepbaar: drs. A. van Buuren, pr dikant voor bijzondère werkzaaml den (leraar godsdienstonderwijs). Va Bommellaan 13B, Wassenaar. Overleden: G. K. van der Horst (8 em. pred. te Zandvoort. Was pre kant te 's Heerenberg, Steenberg Deersum, Akkrum, Watergang en/- Hoogwoud. GEREF. KERKEN Beroepen: te Zierikzee F. Spoelstra Sprang-Waal wijk. GEREF. KERKEN (VRIJGEM.) Aangenomen: naar Zaandam J. KI mer, miss. pred. te Spakenburg d bedankte voor Baarn en Damwoud Driesum. GEREF. GEMEENTEN Bedankt: voor Poortugaal F. Harim te Den Haag Zuid.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1974 | | pagina 2