Het verdrag van de VU met Potchefstroom I0E ANDERS E MUREN ELPEN FDREKEN? EIGEN RACISTISCH VERLEDEN AFZWEREN Keuze tussen breuk of dialoog )r. J. P. Feddema (voorstander van handhaving): Ben van Kaam (voorstander van opzegging): OUW/KWAiRTET ZA/TERDAG 12 JANllARt 1974 B1'ITEM.\\D T15/K13 Op tal van niveaus, in Nederland en daarbui ten, is de laatste jaren de discussie verhe vigd over de bestaande relaties met de repu bliek Zuid-Afrika. Steeds duidelijker dringt zich de keus op tussen de breuk of de dia loog. Op deze pagina treft u een polemiek tussen dr. J. P. Feddema, wetenschappelijk medewerker niet-westerse sociologie aan de Vrije Universiteit en Ben van Kaam, redac teur van het VU-Magazine. Binnenkort vergadert namelijk de uni versiteitsraad van de Vrije Universiteit op nieuw over de relatie van deze universiteit tot de Potchefstroomse Universiteit vir Chris telijk Hoër Onderwijs. Sinds 1958 bestaat er tussen de beide universiteiten een overeen komst 'om de kulturele bande van die twee verwante lande hegter te bind'. Overdreven gebruik is er niet gemaakt van dit verdrag. In de afgelopen vijftien jaar zijn er tien hoogle raren uitgewisseld. Toen fn 1969 de kinder psycholoog De Wit naar Zuid-Afrika zou gaan, protesteerde de wetenschappelijke staf. Dit leidde tot een brief van de toenmalige Senaat van de VU aan de 'PU', waarin ge steld werd dat er binnen de universiteit geen onderscheid behoort te worden gemaakt op grond van huidskleur of ras. In antwoord daar op verwees de universiteit van Potchef stroom eenvoudig naar de onderwijswetge- ving in Zuid-Afrika. In 1972 kwam er van aller- Ook binnen de universitaire gemeenschap in Zuid-Afrika groeinde de afgelopen jaren het verzet tegen de apartheidspolitiek van de regering. lei kanten protest toen de Potchefstroomse hoogleraar Cloete een paar maanden aan de afdeling Nederlands kwam doceren. De vereniging van Neerlandici en de studen tenraad schreven in een brief aan de univer siteitsraad dat het verdrag tussen de VU en de PU niet langer voortgezet mocht worden. In april besloot de universiteitsraad na lang durige discussie voorlopig geen wijziging te brengen in het verdrag met de PU, maar de ze universiteit wèl in kennis te stellen van de gerezen bezwaren. Voorts zou contact ge zocht moeten worden met zwarte universitei ten in Zuid-Afrika. Aan de commissie voor buitenlandse betrek kingen werd opgedragen een brief op te stel len waarin deze bezwaren onder woorden zouden worden gebracht. Die commissie vormde voor deze taak een Zuid-Afrika-werk- groep, die een ontwerp maakte. Maar dit ont werp stuitte in de universiteitsraad meteen op het bezwaar dat zo'n brief de PU wellicht zélf ertoe zou bewegen het verdrag met de VU te verbreken. De commissie voor buiten landse betrekkingen kreeg toen de opdracht om in bredere zin een beleid jegens Zuid- Afrika uit te werken en zich daarbij even tueel te doen adviseren door een zwarte Afri kaan. Op grond van deze opdracht werd dr. Seti- loane, werkzaam aan de Basler Mission, naar de Vrije Universiteit uitgenodigd. Die betoog de dat de VU niet van twee wallen kan eten: indien zij contacten wenst met de zwarte uni versiteiten dient zij het verdrag met het blan ke bolwerk van Potchefstroom op te zeggen. De werkgroep Zuidelijk Afrika van de com missie gaf toen haar opdracht terug: zij kon geen beleid adviseren op grond van de be sluiten van de universiteitsraad, die ook naar het oordeel van de meerderheid harer leden onverenigbaar waren gebleken. De commis sie voor buitenlandse betrekkingen verzocht daarom de universiteitsraad om een nieuwe uitspraak. Over dit verzoek zal de universi teitsraad zich binnenkort moeten beraden, den. In een gratis aan de VU verspreide 'Pot- chefstroomkrant' wordt er onder meer aan herinnerd, dat toen het universitair protest tegen de onderwijs-apartheid in Zuid-Afrika in 1971 een hoogtepunt bereikte, 1600 studen ten van Potchefstroom een petitie onderte kenden, waarin bijval werd betuigd met het optreden van regering en politie tegen deze protest-acties. De rector van de PU schreef dankbaar in zijn jaarboek dat de PU-studen- ten hiermee weer eens overtuigend hadden aangetoond, dat er op de campus geen plaats is voor een 'geest van compromisme en liberalistische denkpatronen'. Mi ids enige tijd bestaat er aan de VU de werkgroep Potchefstroom it als doelstelling te bewerkstelligen dat de VU op korte termijn ar contact met de Universiteit van Potchefstroom verbreekt. De den van de universitaire gemeenschap aan de VU zijn eind novem- r door de werkgroep benaderd met een brief, waarin het verzoek >rdt gedaan instemming te betuigen met deze doelstelling via een ndtekening en hiervan de universiteitsraad van de VU in kennis mogen stellen. Ik constateer in de brief van de werkgroep drie lofdlijnen in de argumentatie voor deze actie: door de dialoog met Potchefstroom steunen we de regering van Zuid-Afrika; door de dialoog met Potchefstroom verklaren we ons tot vijanden van de zwarten; en de ervaring leert dat de dialoog met Zuid-Afrika, zelfs die van Verkuyl, niets heeft bereikt. iar aanleiding van argument 1: apartheidsfilosofie is ontwikkeld de Broederbond door mensen als of. Cronjé (Universiteit van Preto- a) en prof. Van Bruwer en dr. Ver- lerd (Universiteit van Stellenbosch) niet in Potchefstroom, zoals door werkgroep wordt gesteld. Er be aat alleen in Potchefstroom sinds kele jaren misschien wel mede ider invloed van buitenlandse con- :ten een tamelijk invloedrijke oep, die het blad 'Woord en Daad' tgeeft en daarin de regering niet kritisch bejegent. Zij vindt o.a. dat apartheid voor de kleurlingen en k voor de geürbaniseerde Afrikanen reeël is en dat de politiek van de uislanden veel eerlijker (in finan- eel opzicht en ook qua gebiedsuit- eiding) moet worden opgezet. Ook int Potchefstroom haar. wat men 'n iid-Afrika noemt 'verligte'. Afrika irs zowel onder de docenten als on- de studenten. Zeker ze zijn niet f nog niet) in de meerderheid, betekent dat. dat ze zonder moeten worden afgeschreven, ndat de leiding van de P.U. (nog) 1 verkeerde handen is? jj «osweken iU Ike beweging bestaat uit progressie- -fn, een middengroep en reactionii- Betekent een kritische dialoog et de reactionairen niet altijd zon- g ir meer steun voor de progressieven het helpen losweken van de mid- ngroep uit de groep van de reactio- liren? De Zuid-Afrikaanse regering niet gebaat met het contact tussen VU en de P.U. Zij wenst de toene- ende mentaliteitsverandering onder Afrikaners niet. Zij zal de voor- iur geven aan het eenmalige schok- fect van verbreking van de relatie daar is men in ZA. zo langzamer- IV ind aan gewend geraakt boven de •rzel- of liever: de gist-functie die a het kanaal V.U.-P.U. kan worden tgeoefend. Het verbreken van het ntact met Potchefstroom isoleert oe "ogressieven aldaar en verzwakt hun °?en de middengroep naar zich toe tuigen. ftisch is het verbreken van het con- ct met Potchefstroom beter te ver eisen, zij het wel vanuit een be- «lde ethiek. Is het niet de ethiek a terugtrekken om het krijgen van •'Ie handen te voorkomen? Mijn vraag is dan meteen: O.k., maar hoe kun je nu door terugtrekking of door verbreking van het contact werken aan de opdracht die Verkuyl ons voorhoudt in zijn boekje 'Breek de muren af'? Bovendien: sluit dit wel aan bij de conflictleer van het evange lie in welke niet een collectivistische maar een personalistische benadering centraal staat? Een gangbaar conflict middel, al of niet onder invloed van de klassenstrijd-idee, is de strategie om alle personen uit een bepaalde collectiviteit (natie, bevolkingsgroep, klasse of ras) op één hoop te gooien en dan zich te keren tegen deze col lectiviteit als geheel. Evangelische weg Is daarentegen de evangelische weg niet veeleer personen uit deze collec tiviteit trachten te winnen voor het goede, zodat deze de waarheidsvraag voorop gaan stellen, hieraan de solida riteit met de eigen groep onderge schikt maken en binnen deze groep zich actief gaan inzetten voor gerecn- tigheid en vrede? Indien men de laat ste weg wil volgen moet men m.i. de kanalen met een collectiviteit die op onze weg is geplaatst niet sluiten, maar juist open houden om ze te kun nen benutten. Overigens leert ons ook de Individual Psychologie dat genezing niet tot stand komt via isolement en opslui ting van de betreffende persoon, maar juist via contact. Wordt het geen tijd. dat we deze moderne ervaringen ook proberen toe te passen op de relaties tussen groepen? Zijn we niet op de verkeerde weg, als we 'zieke' groepen afstoten en isoleren en daardoor hun ziektebeeld verergeren, zoals ook hij individuele personen het geval is? Het tweede argument Als de werK- groep ethische bezwaren heeft tegen de dialoog met Potchefstroom. hoe denkt zij het dan ethisch te verant woorden. dat zij zich geheel aansluit bij de redenering van dr. Setiloanc: Elke poging om onze vijanden, de Zuidafrikaanse blanken, die wij heb ben afgeschreven via een dialoog af te brengen van hun racistische politiek, betekent vijandschap met ons? Zou zij ook meteen instemming betuigen als bv. de progressieven in Rusland (de Amalriks enz.) de Wereldraad van Kerken tot vijand zouden verklaren, omdat deze een dialoog onderhoudt met de. Russisch Orthodoxe kerk? Het argument van dr. Setiloane klopt ook niet mét de ondervinding. Zo zijn bij voorbeeld de Zambianen veel feller tegenstanders van blank Zuid-Afrika dan de Trwana en toch heeft de V.U. reeds jaren een goede relatie met de Universiteit van Lusaka. Driehoeksverhouding De Tswana zullen het m.i.: veeleer toejuichen wanneer .de V.U. een ver drag met hun Universiteit sluit, niet alleen om materiële, maar ook om psychologische redenen. Niet alleen vanwege de concurrentiepositie met de zgn. Bantoe-Universiteiten in Zuid- Afrika, maar ook omdat ze begrijpen, dat Potchefstroom bepaald wel enige moeite zal hebben met zulk een drie hoeksverhouding. Het moet me overi gens van het hart, dat ik deze drie hoeksverhouding, dus het zoeken van contact met de Universiteit van Leso tho, Botswana en Swaziland, zelf heb voorgesteld in een vergadering van de commissie buitenland van de V.U. in het bijzijn van dr. Beyers Naudé, wel ke laatste hierop zeer positief reageer de. Het was zeer bewust bedoeld als een èn-èn-verhouding. Het is dan ook verdrietig te constateren dat anderen mijn voorstel nu benutten om vanuit welke integere motieven ook, hiervan een öf-öf-aangelegenheid te maken. Ik zou er aan willen herinneren dat Je nauwe contacten van de VU met Zuid-Afrika voor Martin Luther King geen reden waren om het aangeboden ere-doctoraat van de VU te weigeren. Integendeel, ik meen te weten dat nij zijn aanvankelijke aarzeling overwon, toen hij vernam van de contacten met Zuid-Afrika, meteen begrijpend welke effecten zijn erepromotie in dat land zou hebben. Trouwens, dr. Setiloane lijkt me niet representatief voor z.ijn eigen Luthuli Memorial Foundation. In de eerste plaats omdat deze organi satie gebruik maakt van het blanke apartheids-systeem zoals bv. dat van de zgn. 'Bantu-educatiun' om zo de verdrukten in Zuid-Afrika te kunnen helpen. In de tweede plaats omdat de ze organisatie heeft geparticipeerd in de conferentie 'La violence des pacifi- ques' (het geweld der vreedzamen). gehouden te Driebergen op 4 tot 8 april 1972 ook wel de Camara con ferentie genoemd en daar akkoord is gegaan met de volgende strategie jegens Zuid-Afrika. Veranderingen daar zouden volgens deze conferentie via drie niveaus moeten worden be werkstelligd: a. door te werken onder de zwarten (leadership training etc», b. door te werken aan een waarden verandering onder de blanken, kort om bij dezen een proces van bewust wording op gang te brengen en c. door het creëren van multiracialc ge meenschappen om Zuid-Afrika te la ten zien hoe een 'common society' kan worden opgebouwd. Deze drie ;;i- veaus werden, dus ook door de Luthu li Memorial Foundation, gezien als een samenhangend geheel, ook al kan er uiteraard sprake zijn van een zeke re taakverdeling. Langzaam proces Het derde argument Een intensie ve dialoog is m.i. een effectief midd?I. Alleen treden de resultaten meestal eerst na lange tijd aan het licht. Men kan nooit zeggen dat er niets is be reikt. Zelf heb ik gemerkt welk een diepe indruk de tournée van Robert Allereerst moet het misverstand de wereld uit, dat Feddema in zijn artikel wekt. De discussie aan de VU had niet als uitgangspunt het voeren van een dialoog tussen VU en Universiteit van Potchefstroom. Daarover moet ook iets gezegd worden en verderop in dit artikel hoop ik dat te doen. Maar het gaat om iets anders. Het gaat degenen die het ontwerp aan de orde stelden aan de VU om de vraag of de Vrije Universiteit met het sinds 1958 bestaande verdrag tot uitwisseling van docenten niet zélf fout zit. En het antwoord van de werkgroep Kairos, de SRVU, de Ver. van Neerlandici, de Raad der Theologische Faculteit en de werkgroep Potchefstroom is: ja. De VU zit fout. Pot chefstroom is een universiteit die (terecht) niet naar geloofsovertui ging vraagt bij de toelating van studenten. Maar wel worden mensen geweerd op grond van hun ras. Wie in de ogen van blank Zuid-Afrika geen zuiver blanke huidskleur heeft, wordt geweerd. En met deze, rassendiscriminatie bedrijvende universiteit heeft de VU een uitwis selingsovereenkomst waarover Feddema in z'n gehele artikel niet rept. Kennedy door Zuid-Afrika in 1965 heeft gemaakt op duizenden Zuid-Af rikanen, zodat ze er twee jaar daarna nog steeds over spraken, ook al waren ze het (nog) niet met hem eens. Niet iedereen wordt op één dag van een Saulus een Paulus. Bekering is veelal een langzaam proces, waarbij contac ten vooral met buitenlanders een gro te rol kunnen spelen. Laten we niet vergeten dat een Dom Camara in zijn jongere jaren fascist is geweest m Beyers Naudé actief lid van de Broe derbond. De vele externe contacten van laatstgenoemde zullen zeker van betekenis zijn geweest in het proces van verandering dat hem er op een gegeven moment toe bracht uit de Broederbond te treden. Hetzelfde geldt voor de moedige stellingname tegen apartheid van mensen als prof. Keet, prof. Ben Marais, prof. Geyser, prof. Pistorius, dr. B. Engelbrecht en dr. Bruckner de Villiers. De verharding van regeringszijde, o.a. tot uiting komend in het Schlebusch- onderzoek en het intrekken van pas poorten etc. is een duidelijke illustra tie dat de regering zich ernstige <or- gen maakt over de invloed van de vredesgroepen en over de toenemende mentaliteitsverandering onderde blanken. Laten we op dat laatste in spelen en niet de reactionaire Zuidaf rikaanse regering steunen, die uit angst ze voelt de grond onder de voeten wegzinken het kleine beetje contact dat er nog is, steeds meer wil wegnemen. En als de dialoog via net kanaal met Potchefstroom wordt ge weigerd (geen toekenning van visa etc) zullen we op creatieve wijze moe ten zoeken naar andere bovengeweld- dadige mogelijkheden om de progres sieven in Zuid-Afrika te steunen, des noods via een radiozender op de gren zen van dat land. Laten we aan de V.U. ophouden elkaar te bestrijden, maar eensgezind ons inzetten voor dat doel (muren af te breken), nu Zuid- Afrika eenmaal op onze weg is ge plaatst. Dr. J. P- Feddema Naar de mening van een groeiend aantal mensen bij de VU is dit ver drag in strijd met grondslag en doel stelling van de VU. Rassendiscrimina tie is zelfs zozeer in strijd met het in Nederland heersende rechtsbesef, dat het strafbaar is gesteld in het Wet boek van Strafrecht (art. 429). Door het verdrag met Potchefstroom aan te houden, vestigen we de indruk niet zo zwaar te tillen aan het feit dat Pot chefstroom rassendiscriminatie be drijft. En die indruk wordt nog ver sterkt door het feit, dat de VU al de jaren dat het verdrag bestond nooit aanleiding heeft gezien dit puht van universiteit tot universiteit aan te roeren. Er is nooit een dialoog ge weest. Het idee om een 'dialoog' aan te van gen ontstond pas, toen van verschei dene kanten aangedrongen werd op verbreking, c.q. opschorting van het verdrag. Het werd door Feddema en anderen als een soort alternatief aan geboden, dat gretig werd opgepakt door hen die toch wel gehecht waren aan de banden met Potchefstroom. Maar Feddema moet nu niet nèt doen of een initiatief tot een dialoog de ge moederen aan de VU beroert. Het gaat degenen, die deze zaak aan de or de stelden erom dal de VU een streep zet onder het eigen racistische verle den. En één van de erfenissen van dat verleden is het verdrag met Pot chefstroom. Algemene kwaal Menigeen schrikt misschien. Een ra cistisch verleden? De VU? Behoefte om oude koeien uit de sloot te halen heb ik niet, maar zonder veel moeite is dit aantoonbaar. Zoals in het gehe le blanke westen zijn ook aan de VU pas heel geleidelijk-aan de ogen open gegaan voor het racisme van de blan ke en eigenlijk zitten we nog midden in dat proces. Het is historisch on juist en bepaald hoogmoedig te den ken. dat slechts onder de blanken in Zuid-Afrika een merkwaardige 'ziekte' heerst, die 'genezen' moet worden (uitdrukkingen van Feddema). Het is een kwaal, waarmee vrijwel de gehele blanke wereld was (en is) besmet. En dat de VU-gemeenschap daarvan verre van vrij was, blijkt niet alleen uit tal van geschriften en uitlatingen uit haar verleden vanaf 1880, maar ook uit het feit dat men tien jaar na de officiële invoering van de apartheids politiek in 1948. een verdrag kon sluiten 'om de kulturele bande van die twee verwante lande hegter ie bind', terwijl men heel goed wist dat Potchefstroom discrimineerde op grond van huidskleur, zelfs zonder dat de wet dit gebood (pas in 1959 werd de wettelijke rassenscheiding op alle Zuidafrikaanse universiteiten van kracht). Men kan niet stellen dat de VU voor apartheid was, men kan wel volhouden dat de VU niet zo zwaar tilde aan de rassendiscriminatie in Zuid-Afrika. Ernst noch omvang van deze problematiek werd ingezien. Op z'n best kan gezegd worden dat de VU er wat verlegen mee was en het vraagstuk onder in de la hield, de houding die over het algemeen door de westelijke landen werd aangeno men. In die periode nog deed zwart Zuid- Afrika wanhopige pogingen om tot een dialoog met blank Zuid-Afrika te komen. Dat is mislukt. Sharpville in 1969 was het bloedige einde van de mislukte poging vanaf 1912 van het African National Congress om langs geweldloze weg veranderingen te bewerkstelligen in Zuid-Afrika. Men kan waarlijk niet volhouden dat zwart Zuid-Afrika niet alles heeft ge daan om geweld te voorkomen. Het monddood maken van Luthulll was het einde. Steun gezocht In het begin van de jaren zestig wer den we ook hier verontrust. Trouw probeerde in 1963 een 'dialoog' aan te gaan met het dagblad Die Transvaler. Dat werd botweg geweigerd. Wel voor een dialoog voelde het dagblad Die Burger, representant van die politieke stroming onder de Afrikaner, die heel goed beseffen, dat de blanken het in Zuidelijk Afrika niet zullen redden zonder de steun van het blanke wes ten. Vooral Vorster begint, na moord op Verwoerd in 1965 met zijn politiek van 'uitwaartse beweging', die o.a. tot doel heeft Zuid-Afrika's apartheidspo litiek direct of indirect onder te bren gen bij de NATO. Contact met het westen wordt belangrijk. Feddema stelt dat de reactionaire Zuidafrikaan se regering 'het kleine beetje contact dat er nog is steeds meer toil wegne men'. Dat is volstrekt onjuist. Men wil zoveel mogelijk contact. Zuid-Afri ka is zeer beducht om uit de V.N. ge stoten te worden (wat volgend jaar wellicht zal gebeuren), men wil con tact in sportorganisaties, op kerkelijk terrein (toen in 1968 de predikanten Vorster, Gericke en Potgieter naar Lunteren reisden, was hun vrees en verwachting, te worden geconfron teerd met een poging de Zuidafrikaan se kerken uit de G.O.S. te verwijde ren) en ook op wetenschappelijk cn cultureel terrein. In zo'n situatie rust op het blanke westen de plicht om de bereidheid tot het aanhouden van formele banden, afhankelijk te stellen van Zuid-Afri ka's bereidheid tot het opgeven van de apartheidspolitiek. Doet het westen dat niet dan bevordert het de omvang van de rassenoorlog die al in Zuide lijk Afrika is begonnen. Alle geweld loze middelen (verdragsopzeggingen, economische en culturele boycots) zullen dit jaar moeten worden gehan teerd om bloedvergieten op grote schaal in Zuidelijk Afrika te voorko men. De situatie is veel ernstiger dan velen denken. Op 3 april 1973 begon op Madagascar de oecumenische conferentie van de kerken van geheel Afrika. Een drin gende brief is toen uitgegaan naar de kerken van Europa en Noord-Amerika 'omdat wij van oordeel zijn dat u de morele verplichting hebt om u met ons te verbinden in de strijd voor recht en waardigheid in ons ivereld- deel We zijn bang voor de mo gelijkheid. dat zuidelijk Afrika wel eens het Vietnam van het laatste deel van deze twintigste eeuw kan wor den'. De enige dialoog Op diezelfde dag (3 april) dacht de universiteitsraad van de VU dat een verdrag met een rassendiscrimineren- de universiteit die in Zuid-Afrika als een 'bolwerk van apartheid' wordt be schouwd, nog wel kan worden gecon tinueerd. Terwijl zelfs zwarte Afri kaanse staten zich niet eens meer ge schikte dialoogpartners van Vorsters achten en de Zuid-Afrikaanse regering erop wezen, dat slechts met zwart Zuid-Afrika een dialoog moet worden aangegaan (Mandela c.s., die levens lang hebben op Robbeneiland), meende de VU nog wel als dialoog partner te kunnen functioneren, hoe wel blank en met een racistisch verle den. Maar de tijd waarin dat mis schien nog ging, is allang voorbij. Het enige wat de VU nog rest, is haar po sitie duidelijk maken tegenover zwart en blank. En dat kan alleen door een streep te zetten onder eigen racistisch verleden. Er is bepaald geen reden om vanuit een bestraffende positie het verdrag met Potchefstroom op te zeggen. Een schuldbelijdenis, dat men niet veel ^e™®r heeft ingezien (waar een chris telijke universiteit behoort te staan, is meer terecht. Hoogmoedige taal zou niet passen. Erkenning van mede schuld door jarenlang zwijgen kan misschien een aantal mensen in Potchefstroom nog aan het denken zetten. En misschien bevordert dat de enige dialoog die er komen moet, nl. de dialoog tussen blank en zwart Zuid-Afrika. Ben van Kaam

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1974 | | pagina 15