Kerken hebben weinig aandacht voor verkeersprobleem Kerkbalans eigenlijk een geloofsenquête fllaill^ I Vandaai Duitse r. katholieken wordt deelneming avondmaal ontraden f Conferenties Trouw Kwartet Vorig jaar slechts 11 nieuwe r.k. kerken Paus Johannes voorlopig nog niet zalig 66ste Gebedsweek voor de eenheid Proces in hoger beroep tegen dr. Beyers Naudé Ir Beroepingswii Bulletin van raad van kerken Indonesiër als zendeling naar Nederland 4* KERKBALANS 74 Nieuwe boef) TROUW/KWARTET VRIJDAG 11 JANUARI 1974 KERK HILVERSUM De kerk heeft het verkeersvraagstuk in het verleden niet voldoende ernstig geno men. Dit is de mening van ds. J. van Veen in een interview dat deze maand is afgedrukt in het blad Wegwijs van de Vereniging voor Veilig Verkeer. Ds. A an Veen is secretaris van de hervormde raad voor zaken van overheid en samenleving. Hij vindt dat niet alleen de hervormde kerk in het verkeers- vraagstuk is tekortgeschoten. Ds. Van Veen zet in het blad uiteen dat de raad van kerken naar aanlei ding van de brief van dr. K. E. H. Oppenheimer c.s. bezig is de vragen te bestuderen. Het voorstel-Oppenhei- mer vindt ds. Van Veen onvoldoende structureel. 'Je zou je kunnen afvra gen maar dat is mijn persoonlijke De redactie behoudt zou het recht voor haar ter opname in deze rubriek toegezonden meningsuitingen verkort weer te geven. Bij publikatie wordt met de naam van de inzender onder tekend. Brieven kunnen worden ge stuurd aan het secretariaat hoofdre dactie Trouw/Kwartet postbus 859 Amsterdam. Prof. Verkuyl Evenals prof. Verkuyl in zijn reactie in Trouw-Kwartet van 9 jan. heb ik een hekel aan het vertrappen van vlaggen voor ambassades van landen die je niet bevallen of het verbranden van boeken van schrijvers, wier me ning je niet deelt, zoals onlangs nog in Chili is gebeurd. Er is echter nog wel wat meer aan de hand bij de om streden demonstratie. Een poosje ge leden heeft president Soeharto in Ne derland een bezoek gebracht. De Zuid- molukkers wilden toen graag met hem praten, maar de president wilde niet en ook de toenmalige Nederlandse re gering wilde dat niet. President Soeharto heeft de president van de Zuid-Molukken. dr. Chr. Sne- mekil direct nadat president Soekarno was afgezet, laten fusilleren. Soekarno had Soemekil laten leven-, als gevange ne weliswaar, maar toch. Wij Neder landers hebben een schuld aan Indo nesië. maar ook aan de Zuidmolukkers, die met en voor ons vochten. Prof. Verkuyl weet dat allemaal. Hij heeft veel geschreven over de rechten van cle Indonesiërs. Laat hij dat ook eens doen voor de Zuidmolukkers. Prof. Verkuyl wil verzoening met In donesië, maar dan ook met de Zuidmo lukkers. Laat hij ook voor een plaats voor hen vechten. Zij hebben het moeilijk. Eindhoven P. Wijmans-Dc Jager Wat een blunder Hoe is het mogelijk dat ons nationale bezit, het aardgas, zo onzakelijk en onverantwoordelijk verkwanseld werdt. Nog onbegrijpelijker is de mo tivatie dat 'men in de beginfase van De Rotterdammer Nieuwe Haagse Courant Nieuwe Leidse Courant Dordts Dagblad Uitgaven van B.V. De Christelijke Pers Dagelijks bestuur: B. Bol. Den Haag. dr. E. Bleurnink. Paters- wolde; mr. G. C. van Dam. Nootdorp; W. A. Fibbe, Rot terdam- J. Lanser. Utrecht; dis J. W. de Pous. Den Haag; J Smallenbroek, Wassenaar Overige leden van het alge- meer bestuur; K. Abma. Am sterdam; H. A. de Boer. IJmui- den; Th. Brouwer. Assen; mr. dr. J. Donner. Den Haag, J. van Eibergen, Schaarsbergen; mr. K. van Houten, Wagenin- gen; ds. O. T. Hylkema. B'lt- noven; Jac. Huijsen. Delft; mevrouw M. C. E. Klooster- man-Fortgens. Voorschoten; mevrouw J. G Kraaveveid- Wouters. Heerhugowaard; prot. dr. G. N. Lammens. Naarden; ds. F. H. Lands man, Den Haag H de Mooij. Rijnsburg; H. Otievanger Bui tenpost; mr. dr. J. Ozinga. Lunteren; H. H. Wemmers. Den Haag; drs R. Zijlstra. Oosterland (Zld Directie: Ing. O. Postma F. Diemer Hoofdredactie: J. Tamminga Hoofdkantoor B.V. De Christelijke Pers, N.Z. Voorburgwal 276 - 280, A'dam. Postbus 859. Telefoon 020-22 03 83. Postgiro: 26 9274. Bank: Ned. Midd. Bank (rek.nr. 69 73 60 768). Gem.giro X 500. de export nog weinig idee had van de aardgasmarkt', want juist in deze be ginfase heeft men wel clausules in de exportcontracten opgenomen waardoor de prijs voor het aardgas kan worden aangepast. Het contract met Italië voor de levering van aardgas is volgens uw bericht van 9 januari later afgesloten en mist deze clausule. Het zou mij niet verwonderen, als er ook geen re kening is gehouden met de reeds lang aan de gang zijnde geldontwaarding, zodat tegen het einde van de contract periode het gas in Italië nog maar een fractie zal kosten van wat het ons zal kosten. Wie is hiervoor verantwoorde lijk? Houdt de regering geen toezicht op het afsluiten van dergelijke con tracten? Het zou gced zijn dat dit door een soort 'Watergatekommissie' tot de bodem wordt uitgezocht om daarna aan het Nederlandse volk, als gezamenlijke eigenaars, het resultaat mee te delen'. Voortbuizen G. J. van Elten Vuilnis Ik zou de heer Ubels willen adviseren een kijkje te nemen in Ridderkerk, waar wel voldoende afvalbakken zijn aangebracht. Het is de moeite waard te zien wat er naast ligt. Dat de kin deren de eenden brood geven is prachtig, maar leer ze dan de lege zak mee naar huis te nemen en niet acn- ter te laten op de groenstrook. Jong geleerd etc. Laten we niet te veel kij ken naar iemand die het fout doet, maar proberen een voorbeeld te zijn door het zelf goed te doen. Misschien komt u dan terug op uw laatste re gels. Ridderkerk J. C. G. v. d. Bos- de Rouville Zuinigheid Wij moeten alleen kopen wat strikt ncdig is. zo zuinig mogelijk zijn en ons een beetje leren behelpen. Dan kan men met minder geld toe zodat men minder hoeft te werken. Geen nieuwe meubels, verbouwingen, te veel kleren of huishoudelijke appara ten, doch leren om ons op een goed kope manier te vermaken. Eenvoudi ge, stevige kost eten, anders worden er steeds meer mensen ziek. Suiker, wit meel. alle snoeperijen, drank en tabak zouden verboden moeten wor den, want vrijwillig kunnen wij hier blijkbaar niet vanaf blijven. Personen auto's en motorfietsen verbieden vanwege de jaarlijkse 3.000 verkeers doden. Het openbaar vervoer alleen gebruiken voor lange afstanden, want korte afstanden kan men best lopen of fietsen. Door dit alles zouden velen werkeloos worden, maar dat hindert niet want die krijgen uitkering. In elk geval hebben we er niets aan de mensen aan het werk te hcuden met overbodig of zelfs schadelijk werk. Ei genlijk zou iedereen nuttig werk moe ten doen: veel boeren en arbeiders weinig witteboordwerkers. want dan kunnen de werktijden kort zijn. Dras tisch versoberen leidt ook tot kleinere verschillen in inkomen, want er wordt dan net genoeg geproduceerd om iedereen het minimuminkomen te kunnen geven. Amsterdam S. v. Kampen mening of de voorgestelde, in het systeem ingrijpende maatregelen wer kelijk wel zo in het systeem ingrijpen of dat ze in wezen het systeem toch ongemoeid laten. Het zijn zeer concre te voorstellen, maar als je praat over scherper toezicht door de overheid, ever snelheidslimieten en over inten sievere strafvervolging, dan zeg ik, dat ze als zodanig het systeem niet veranderen. Je probeert dan alleen de excessen van dat systeem te beteuge len', aldus ds. Van Veen. De raad van kerken heeft na haar eer ste antwoord aan Oppenheimer thans een consultatiegroep gevormd, waarin ook dr. Oppenheimer en ds. A. A. Spij kerboer zitten. Deze groep wil in de loop van dit jaar met een fundamen- teler standpunt komen. Kerkelijke stem Wegwijs drukt buiten het gesprek met ds. Van Veen ook nog een brief af van kardinaal Alfrink onder de ti tel 'Kerken moeten hun stem laten horen'. 'Het zal geen verwondering wekken Domgehouden 's-Gravendeel dat de kerken zich meer en meer be trokken voelen bij de problemen, die samenhangen met de veiligheid van het verkeer', schrijft de kardinaal. 'De onveiligheid van het verkeer 'over komt' ons niet, zoals we van natuur rampen zouden kunnen zeggen. Een ongeluk in het verkeer is immers in de meeste gevallen terug te brengen tot een samenloop van factoren, waar in menselijke vrije verantwoordelijk heid de belangrijkste rel speelt. Het is pijnlijk te constateren dat niet ie dere weggebruiker die verantwoorde lijkheid schijnt aan te kunnen'. De kardinaal zegt verder dat het een taak van de kerk is steeds weer op te roepen tot verantwoordelijkheid, zo dat men bereid wordt zich in te pas sen 'in het -systeem van regels en voorschriften, dat men zijn snelheid bewust aanpast aan de omstandighe den, dat men de mede-weggebruikers niet ziet als concurrent of tegenstan der, dat men afweegt of eventueel an dere middelen van vervoer dan de ei gen auto gebruikt 'zouden moeten worden etc'. Aan het artikel 'ambtsdragers weten van niks' van A. J. Klei zou ik willen toevoegen, dat de ambtsdragers dom gehouden worden door hun hogere or ganen. Naar aanleiding van het syno deverslag van 1971 vroeg ik in okto ber van dat jaar 'in een ingezonden stuk in 'woord en dienst', waarvoor dienen en wat doen en kosten al die 'Raden'. Dan proberen ze eerst om je met een klu'tje in het riet te sturen. Ze vinden het fijn dat je belangstel ling toont en met je kerk meeleeft. Het zal ter discussie gesteld worden. Als je na 15 maanden nog niets ge hoord hebt dan informeer je weer eens 4 apr.1 1972 kreeg ik berient. dat de reduktie in overleg met de 'Ra den' spoedig zal .«'arien om de ambts dragers voor te lichten. Einde 1973 is dit nog niet gebeurd. Als je met je kerk meeleeft dan wil jc als leek toch graag voorgelicht worden. Maar bet blijft bij mooie woorden per brief. Dit is voor mij het bewijs, laat die leek maar £om Inmiddels vernam :k van een predikant uit het noorden des lands, dat hij positief op het inge zonden stuk bad gereageerd. Maar nij kreeg zelfs geen antwoord. (Woord en Dienst is het blad voor Ambtsdra gers). A. Noteboom Van een onzer verslaggevers UTRECHT In 1973 werden elf nieuwe rooms-katholieke kerken in Nederland gebouwd, tegeno ver vijftien, die moesten wor den gesloten, volgens een giste ren gepubliceerd Kaski-rapport Dc vijftien sluitingen betroffen in vijf gevallen een noodkerk, die werd vervangen door een definitieve. De andere tien moesten als overtollig worden gesloten of vervangen door een kleinere kerkgelegenheid. Zij waren bijna alleen gelegen iu de cities van dc grote steden. Voor 1974 is de sluiting te ver- wachten van de Dominicus te Alkmaar, de Bonifatius te Dor drecht en nog enkele kerken ln Zuid-Holland. Bij een voort gaande ontvolking van stedelij ke gebieden, gezinsverdunning en teruggang van het kerkbe zoek zal verdere sluiting van kerken onvermijdelijk zijn, al dus het Kaski. Het verwacht, dat dit ook in de nieuwere wij ken aan de orde zal komen. In 1973 kwamen elf nieuwe kerk ruimten gereed, negen minder dan in 1972. De tendens, dat er steeds kleinere kerken gebouwd worden, zette zich in 1973 met kracht voort. De meesten had den slechts driehonderd of min der zitplaatsen. Van de elf had den zeven een meervoudige be stemming. Opmerkelijk is, dat er vorig jaar geen enkele in sa menwerking met de reformato rische kerken werd gebouwd. Vorig jaar besteedde de r.k. kerk ruim 13 miljoen aan bouw, herstel en ander bijzon der onderhoud van haar kerkge bouwen. Daarbij komt dan nog het normale onderhoud, dat Ie dere kerk jaarlijks kent. BONN In het deze week verschenen document over de eredienst voor de r.k. synode in West-Duitsland wordt de deelneming van ka tholieken aan protestantse avondmaalsvieringen sterk afgeraden. Tongentaai (4) De heer R. Brouwer noemt in zijn in gezonden stuk Tongentaai (3), tongen- taal een fiktie en begeeft zich daar mee op gevaarlijk terrein en toont zijn gebrek aan kennis. Op gevaarlijk terrein, want de bijbel waarschuwt ernstig tegen de zonde tegen de Heili ge Geest, waarvoor géén vergeving is. Suggereer niet dat een gave van de Heilige Geest van de duivel zou ko men. De gave van het spreken in ton gen (of talen) is gegeven op de Pink sterdag, niet om een taalbarrière te kunnen overwinnen, immers Petrus legt in zijn redevoering uit wat er aan de hand was en blijkbaar begreep iedereen hem (Grieks was de interna tionale taal in die dagen, zoals nu En gels). Tongentaai diende daar om God te prijzen voor zijn grote daden, in talen en met woorden die de Heilige Geest hen ingaf! Den Haag F. G. Poot MILAAN Paus Johannes XXIII wordt zeker in '974 nog niet zalig verklaard. Met deze mededeling in het Milanese weekblad 'Amica' ont kent pater A. Cairoli, die het zalig- sprckingsproces voorbereidt, ge ruchten dat de zaligverklaring van de vorige paus tijdens het heilig jaar zal plaatsvinden. Volgens Cai roli, die reeds acht jaar lang mate riaal over paus Johannes verzamelt en getuigen ondervraagt, zal het onderzoek nog jaren duren. Volgens het docume moet men niet doer., alsof er spoedig een eenheid in geloof zal zijn. Aangezien de protes tantse kerken geer wijding kennen is cle aanwezigheid van het eucharisti sche mysterie niet gewaarborgd. Bo vendien is ook de opvatting over het avondmaal bij de protestanten anders dan bij de katholieken. Mocht een ka tholiek in geweten toch goede rede nen hebben een avondmaalsviering bij te wonen, dan 'moet hij daarbij voor ogen houden, dat zijn thuis-zijn in ei gen kerk niet in gevaar mag komen'. Het document raadt ook aan de ere diensten op zondag niet te beperken AMERSFOORT Van 18 tot 25 ja nuari wordt de 66e internationale week van gebed voor de eenheid van de christenen gehovden. De raad van kerken in ons land en het (r.k.) apos tolaat van het gebed hebben gezorgd voor een Nederlandse vertaling van de liturgie, die is samengesteld door de werdldraad van kerken te Genève en het katholiek centrum voor chris telijke eenheid te Lyon. In een brochure zijn naast een 'orde van dienst' voorbeden, bijbelteksten en viagen voor iedere dag van de ge bedsweek opgenomen. De brochure kan worden besteld bij Graafseweg 11 te Nijmegen en Konin gin Wilhelminalaan 5 te Amersfoort. tot eucharistievieringen. Hierbij wordt gedacht aan het lof, de vespers, meditaties en preekdiensten. De mens zou op die manier weer bevrijd kun nen worden van de dwang tot een le vensvorm, die de industriële massa maatschappij hem opdringt. Het document zal van 22 tot 26 mei op de volgende zitting van de r.k. synode in Wuerzburg worden bespro ken. Zendingsconferentie voor jongeren, georganiseerd door de commissie zen- dingsoverleg van de gereformeerde zendingsbond in de hervormde kerk. de hervormd-gereformeerde jeugd bond en de hervormde inwendige zen dingsbond, op 15 en 16 februari in de Ernst Sillemhoeve te Lage Vuursche. Thema: De uitdaging van de wereld godsdiensten. Aanmelding voor 6 fe bruari bij het hervormd bondscen- trum 'Silvosa', Pr. Bemhardlaan 1, Bilthoven, tel. 785402. Prijs 12.50. Weekendconferentie in het kader van de kerkenconferentie 1974 op confe rentiecentrum 't Dackhues, Huissen (gld). Thema: Bevrijding. Aanmelding 't Dackhues. tel. 08304 8841. Prijs 35,, Van een verslaggever JOHANNESBURG In Johannes burg is gisteren het proces in hoger beroep tegen dr. C. F. Beyers Naudé begonnen wegens zijn weigering te getuigen voor de regeringscommissie Schlebusch. Beyeu Naudé is directeur van het Christelijk Instituut voor Zuidelijk Afrika en staat bekend als een tegenstander van de Zuidafrikaan- se rassenpolitiek. Naast dr. Beyers Naudé staan ds. Theo Kotze, Peter Randall en Brian Brown terecht. Het proces zal, naar wordt verwacht duren tot vol gende week vrijdag. In verband hier mee is het proces uitgesteld dat Beyers Naudé nog wacht in verband met het citeren van woorden van een persoon met beperkte bewegingsvrij heid (Paul Pretorius, de vroegere lei der van de Nusas, de nationale unie van Zuidafrikaanse studenten). Dr. Beyers Naudé kreeg bij het eerste proces wegens zijn weigering te getui gen voor de Schlebusch-commissie een boete van 50 Rand (ongeveer 200 gulden) subsidiair een maand gevan genisstraf en drie maanden voorwaar delijk. Hij is niet van plan een boete te betalen en zal dus, wanneer hij nu in hoger beroep weer een subsidiaire vrijheidsstraf krijgt opgelegd de ge vangenis in gaan, tenzij een ander de boete betaalt. Dit laatste is reeds een maal gebeurd in het geval van Ilona Kleinschmidt, die ook geweigerd had voor de commissie-Schlebusch te ge tuigen. In Engeland, Duitsland en Ne derland wordt getracht kerkelijke waarnemers naar het proces in Zuid- Afrika te zenden. POLARISATIE OF HARMONQ De woorden hierboven dui tweeërlei aanpak van een sitl probleem aan. De één geeft vertrouwen Kan een polariser treden, waarbij het standpunt ander zonder omwegen wordt, beide standpunten dui< genover elkaar komen te sta; een keus gemaakt kan woi harmonist kiest voor het mod< bij ieder voor zich het standi de ander nog eens nader ovi een poging doet daar vooral hi en acceptabele uit naar vorei len om vervolgens te zien in 1 er overeen stemming te bere inzake een bepaalde keus die zamenlijk gedaan wordt en uitstippelt die men samen bi gaan. Beide modellen hebbi voor en iets tegen. Polarisati duidelijkheid, harmonie kan brengen. Polarisatie kan te v en mensen voorgoed van elka wijderen, harmonie verleidt eens gemakkelijk tot het verc van datgene waarom het e s gaat. Verwoede aanhangers vamen larisatie moeten, willen ze enpdw ginselvastheid vertoneD, dit m het enig zaligmakende beschou wensen het ook als zodanig ei zien. Wie altijd praat over hp en vrede loopt toch de kans werkelijke problemen voorbij en de narigheden te laten Vrede op zichzelf betekent ni Denk aan 't kerkhof, stiller 1 niet. Niemand spreekt de and< tegen. Daar kan het niet in zit zal ik wel voor harmonist gi worden maar er zit niet ander ben van mening dat beide hun waarde hebben. De situa hier beslissend zijn. Er zijn digheden waarin de zaak waai[ gaat, de rotte plek, keihard licht moet komen. Er is geen uitweg. En er zijn omstandL j waarin dit helemaal niet nodi er met een zeker eharmonic ve1, a gewonnen is. Men kan van beide modellen geen standpu ken. En het is zeker niet zo evangelie ten allen tijde een niemodel voorschrijft, als het voorschrijft op dit gebied en niet juist aan onze eigen b< a vanuit het geloof overlaat. TE n e sla; Ifdi éke k lol nk NED. HERVORMDE KERK L' Beroepen: te Leerdam: H. fc Slooten te Nijkerk; te Nieuwe L A. Vlietstra te Doornspijk. Fd; Afscheid op 11 januari van StL parochie: G. v. d. Meulen weg! e vroegd emeritaat om gezondhei o nen op 62-jarige leeftijd; 13 jike Hoek van Holland: F. C. M. burg ber. te Middelburg; van 1 Koog en Den Hoorn; A. W. Fd denburg ber. te Tubberen. Intrede: te Enschede: H. W. uit Zuidlaren (Dr.); te Nieuweiet drs. W. A. Douwes kand. te lei op 16 jan. te Aalburg: kand. 1 9! te Waddinxveen; op 6 jan. te I bacht: K. Pot uit Asperen. GEREF. KERKEN Afscheid van Colijnsplaats Wi ke en Geersdijk: P. Blokland t ie >t€ AMERSFOORT Van de brochure 'Bevrijding', die de raad van kerken heef' uitgegeven ter voorbereiding op de kerkenconferentie 1974 zijn meer dan 26.000 exemplaren verkocht. De raad van kerken meldt dit in zijn nieuwe informatiebulletin 'onder an deren'. Du kerkenconferentie is in september vorig jaar begonnen als vervolg op de vergadering van het centraal comité van de wereldraad van kerken in Utrecht in augustus 1972. In veel plaatsen is men in gespreks groepen aai de gang rond het boekje Bevrijdi De eerste gespreksronde is vorige maand afgerond. Het nu ver- sche.ieu inform tiebulletin moet hel pen de tweede fase te starten, waarin conclusies getrekken zullen worden uit de gesprekken. Plaatselijke raden van kerken wordt verzocht zoveel mo gelijk het initiatief daartoe te nemen. In mei begint de derde fase. die als doel heeft te komen tot landelijke bij eenkomsten van plaatselijke afvaardi gingen. In november kan dan de con ferentie gehouden worden. Het is de bedoeling dat de kerkenconferentie 1974 een voorbereiding wordt van de grote assemblee van de wereldraad van kerken, die volgend jaar in Dja karta wordt gehouden. DEN' HAAG Ds. Lutiko Handojo. (37) zal begin april uit Djakarta met vrouw en kinderen naar Nederland komen, waar de hervormde synode hem heeft benoemd tot missionair predikant. Ds. Handojo zal hier wer ken in de kerkelijke gemeenten met het doel practisch te illustreren, dat ook Indonesische kerken een taak in Europa hebben om het evangelie te verkondigen. Intrede op 6 jan. 't Harde: Th| stra uit Stad aan het Haringvi l GEREF. KERKEN VRIJG. Afscheid van Leeuwarden-Huifcia Grutter ber. te Drachten. GEREF. GEMEENTEN Beroepen te Wageningen: R. Bie te Leiden. BAPT. GEMEENTEN Intrede te Vriescheloo: kand van de Wetering uit Boskoop, Enschede. VRIJ EV. GEM. Intrede op 6 jan. te Stadskan selkanaal: W. F. Praas uit Gou Van een onzer verslaggevers UTRECHT Een derde deel van de hervormden. 45 procent van de rooms-katholieken en 80 pro cent van de gereformeerden draagt regelmatig bij aan de in standhouding van hun kerke- werk. Dat werd gisteren meegedeeld op een persconferentie ter introductie van de actie Kerkbalans '74, die van 14 tot 26 januari zal worden gehouden. Zeven kerken zullen dan, evenals vorig jaar, een beroep doen op in totaal 9.5 mil joen Nederlanders, om een verant woorde bijdrage te leveren voor het plaatselijke kerkewerk. Vorig jaar werd een soortgelijke actie een succes. De gemeenten, die meede den, zagen hun inkomsten gemiddeld stijgen met respectievelijk 23 procent (r.k.) 18 procent (geref.) en 16 pro cent (herv). Daarbij moet worden aangetekend, dat de hervormden de actie ook al in 1972 voerden en toen tot een stijging kwamen van 30 pro cent. Naast deze drie kerken doen ook de lutheranen, de remonstranten, de oud katholieken en dit jaar voor het eerst de doopsgezinden mee. De werkwijze is weer hetzelfde als vorig jaar: vol gende week wordt op alle adressen, die bij de kerkelijke administratie be kend zijn, een envelop afgegeven. De week daarna wordt de antwoordstrook met toezegging opgehaald. Neveneffect Deze bezoekjes hebben ook allerlei neveneffecten. Ds. W. den Ouden, voorzitter van de interkerkelijke com missie geldwerving, sprak van een verkapte geloofsenquête, die de kerke raden, die het consciëntieus opvatten, januari 1974 nog maanden werk geeft aan dé uit werking. De diepste vraag is: wat is het jc waard, dat het evangelie mor gen ook nog verkondigd wordt in je woonplaats? Prof. dr. H. Berkhof die zijn optre den op deze persconferentie zijn eer ste (semi-)officiële daar als voorzitter van de raad van kerken noemde zei dat hij soms wel eens jaloers was op de kerken in Duitsland, die zoveel geld rechtstreeks uit het loonzakje krijgen via het systeem van de kerk belasting. Toch vond hij, dat het na deel in geestelijk opzicht te groot is. Daarom was hij blij met de situatie, zoals in Nederland, dat de kerk zich steeds weer waar moet maken, om aan geld te komen. Op het mogelijke verwijt, dat een ac tie als Kerkbalans egoistisch zou zijn, gelet op de nood in de wereld, zei prof. Berkhof: Er gaat onafgebroken een enorme geldstroom vanuit de Ne derlandse kerken de wereld in. Dat kan alleen, als de mensen steeds op nieuw gemotiveerd worden om meer aan hun naaste te geven, dan zij van nature geneigd zijn te doen. Wie de instandhouding van het eigen kerke werk niet belangrijk acht is bezig de kip te slachten, die de gouden eieren legt. Ongezond De heer J. Vaatstra liet vanuit de commissies van beheer van de gere formeerde kerken een somber geluid horen. De vaste bijdragen, die de kurk vormen waarop de kerk financiee drijft, lopen al enkele jaren achter. Vele plaatselijke gereformeerde ker ken zitten met tekorten of er dreigen tekorten. Het is ongezond, dit steeds weer met extra collecten en extra ac ties op te moeten vangen. Bovendien worden we geconfronteerd met enkele bijzondere omstandighe den, die ons met zorg gaan vervullen, aldus de heer Vaatstra. Het deel der gereformeerden, dat geleerd heeft te geven, vergrijst en wordt geringer. Juist dat deel behoort tot de 35-40 procent die op verantwoorde wijze bijdraagt. Veel jonge kerkleden, die niet hebben geleerd te geven op de wijze als hun ouders, dragen minder bij. Vaak zijn zij daartoe niet in staat, maar vaak ook willen zij niet. Jan Donkers: Opgeruimde vei Uitgeverij De Harmonie - 12,50. n 'Opgeruimde verhalen' van di geboren Jan Donkers is zijn Dat wil niet zeggen dat hij ee kende is en als donderslag bij hemel de literaire wereld is binnenvallen. Integendeel. In was hij redacteur van Propia en sedert die tijd was hij ve aan de Universiteit van Ami en de VPRO-radio. Zijn naam wijls te vinden in Soma, Filn g Gids, en de Haagse Post. Ook f nieuwe blad De Revisor is hijui teur. De zeven verhalen in deze bun een keuze uit Donkers grote tie: zes ervan verschenen e« k bovengenoemde bladen en de g 'Zeggen en Schrijven' (1968). zondere aan zijn proza is de t \t humor, de directheid, maar vi e eenvoud van stijl. Waar Dont|r over schrijft - en dat wissel eens hij slaat nooit op hol zich niet te buiten aan een dikdoenerij. Een schoolvoorbe zijn kunnen is het verhaal In nog geen twintig bladzijdei Donkers het portret van Ant j, beider op een suikerfabriek, door hem geteisterde werksti Zelden las ik een beter verhi getreiter dat ontaardt in ter«n slotverhaal 'Bordeauxse pap' het knapste. Het bezoek van aan zijn ouders - met zijn nie liefde - is met veel gevoel voo details beschreven. Eenmaal bij zijn conventioneel levende gaan de herinneringen leven, bruik daarvan is zo subtiel wichtig dat er geen moment s van pose. Een sterke bundel.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1974 | | pagina 2