Lector belastingrecht kreeg toegang tot kansel
Restaurants in Katwijk
zien geen brood meer
Stellendam concurrent
voor Scheveningen
mm
Geen vrije overvaart
voor Buitenkagers
Bureau Huisvesting;
tijdelijk bezet
Apostolisch Genootschap
bouwt nieuwe kerk
Woonoord voor
zwakzinnigen in
Zoeterwoude
Ds. H. O. Sasse
naar Oegstgeest
Ds. Den Tonkelaar
25 jaar predikant
Marktberichten:
raOliW/K,m«iTET WOENSDAG 0 J VATARI 1074
STAD EN REGIO
Geluidsbanden (welwillend afgestaan...) gaven de doorslag voor mr. J. Reugebrink
(door S. J. de Groot
TiTÏÏDERDORP De lector in het belastingrecht, mr. Jacobus Reugebrink (43) komt dit jaar der
tien keer voor in het preekrooster van de gereformeerde kerk van Leiderdorp. Toen de classis Leiden
van deze kerken de geluidsbanden met zes preken van de lekeprediker Reugebrink had beluisterd
het afstaan van de banden leverde nu eens geen crisistoestand op had ze er geen moeite mee,
hem deze preekbevoegdheid te verlenen.
Ds. Te Winkel van Sassenheim kwam
naar Leiderdorp om dit besluit de
kerkeraad en de lekebroeder zelf mee
te delen. Kerkordelijke bezwaren te
gen een regelmatiger voorgaan van de
heer Reugebrink in de kerkdiensten
waren hiermee opgeheven.
Reeds als kind raakte Koos Reuge
brink door het geestelijke klimaat
thuis, met theologische vragen ver
trouwd. Zijn rechtenstudie had op de
ze belangstelling geen negatieve in
vloed. Trouwens, de kerkhistorie laat
zien dat in vroeger tijden elke theo
loog een juridische ondergrond had.
Ik vroeg de heer Reugebrink hóe hij
de weg naar de preekstoel had gevon
den.
'Van de keik van Leiderdorp is lang
zamerhand wel bekend, dat zij niet
bepaald échter ligt. Toen de gedachte
was gerezen om ook eens leken te la
ten voorgaan, vroegen ze mij of ik er
wat voor voelde wat evangelisch licht
op mijn vak, het belastingrecht, te la
ten schijnen. Ik heb toen gepreekt
over de tekst: 'Geef de keizer wat des
keizers is'.
Dat is kennelijk een beetje in de
smaak gevallen want de kerkeraad
verzocht mij later, dit méér te doen.
Toen ik zo een paar keer op de preek
stoel had gestaan, vonden sommigen
het, met verwijzing naar de kerkorde,
toch wel nodig toestemming aan de
classis te vragen. Dat vond ik best,
maar ik was niet van plan voor een
soort van vierschaar een examen af te
leggen. Immers, ik had me voor die
preken zelf niet aangemeld. 'Als jullie
vinden dat daar toestemming voor no
dig is, ga je er zelf maar heen'.
Nu worden de diensten in de Hoofd-
straatkerk voor zieken op de band op
genomen. Zes preken op de band zijn
toen naar de classis gegaan en die
had na er een paar te hebben ge
hoord, geen bezwaar'.
'Ik ben bewust gereformeerd, maar
niet in kerkistische zin. Ik vind het
een geweldige ervaring dat die kerk
anwoorden probeert te formuleren
voor de mensen van deze tijd. Ik ben
zeer oecumenisch ingesteld en met
een kerkelijke ontwikkeling zoals in
Leiderdorp kun je alleen maar geluk
kig zijn, maar de sociologische ver
schillen moeien we toch niet onder
de tafel pralen. In het algemeen kun
je zeggen dal hervormden en gerefor
meerden lange tijd uit elkaar zijn ge
groeid, qua sfeer en zelfs op het punt
van de beroepsuitoefening. Op het
platteland was de gereformeerde veel
al de knecht.
We moeten ons niet verbeelden dat
mensen buiten de kerk zullen zeggen:
Jezus Christus is deredder van de
wereld, want kijk maar 's hoe ééns
die kerken het met elkaar zijn. De
wereld is zo vervreemd van de Heer
dat men dat niet eens ziet. Er zijn
toch ook verscheidene voetbalvereni
gingen, die allemaal hetzelfde spel be
oefenen, waarom zouden er dan geen
verschillende kerken kunnen bestaan.
Zo redeeert men. Je moet als her
vormden en gereformeerden gewoon
weer aan elkaar wennen. En ook dul
den dat de een anders is dan de an
der. Je moet niet tegenover maar
naast elkaar gaan staan, zonder de
verschillen ie accentueren'.
Bevrijding
Vrijgemaakt
De heer Reugebrink heeft gestudeerd
aan de Rijksbciastingacademie en aan
de Leidse universiteit (fiscaal recht).
'Mijn vader was ook bij de belastin
gen. Hij werd in 1945 de gereformeer
de kerk uitgezet. Het gezin werd 'vrij
gemaakt'. Maar ik had er toch geen
vrede mee. Op een goeie dag ik
was in militaire dienst kwam ik
thuis met de mededeling dat ik belij
denis wilde doen in de gereformeerde
kerk. Dat gat geen trammelant thuis.
In 1950 is ook het gezin naar deze
kerk teruggegaan. Binnen een week
zat m'n vader weer in de ouderlingen
bank'.
Hoe ziet u de geref. kerken in deze
tijd?
Is er in uw zienswijze een centraal
thema in de boodschap van de kerk
voor de generatics van nu?
•Juist deze tijd bewijst dat de mens in
zichzelf doodloopt. Als er iets is data
de mens van nu nodig heeft, dan is
het: heil, bevrijding, ruimte. Wij
mensen jutten elkaar op allerlei ma
nieren op. In dié situatie klinkt er
vanuit de kerk een woord, dat de
mens verlost van zichzelf en hem
naar z'n bestemming brengt. Hij kan
boven zijn enge werkelijkheid worden
uitgetild en krijgt dan weer kijk op
de toekomst. Het centrale woord van
de Bijbel is voor mij: bevrijding,
hoop.
De mens mag een partner van God
zijn. Dit geeft hem de ruimte. Als
God Zijn verbond aanbiedt, moeten
wij ons naar dat verbond gedragen.
En dat is: gerechtigheid doen. Het
verbond vraagt niet dat erover wordt
getheoretiseerd, maar dat het wordt
gedéén. De doop moet gelééfd wor
den. Vreest God en onderhoudt Zijn
geboden. Dót is in één woord het
menselijke leven. De mens wordt in
die geloofshouding niet kleiner, maar
pas werkelijk méns.
Wie dat niet doet, blijft een vreemde
ling. Ik ben een vreemdeling op de
aarde, verberg uw geboden voor mij
niet, zo bidt de psalmdichter'.
Niet hétzelfde
Ook in de gereformeerde kerken is de
verontrusting binnengeslopen. Is er
werkelijk sprake van een uitverkoop
van confessionele en geestelijke waar
den?
'Ik geloof het niet. Er is zoveel onbe
grip. Mensen als Kuitert leren je op«
nieuw lezen. Ze proberen dat zo te
doen, dat mensen in deze tijd een ant
woord krijgen op hun eigen vragen.
Ze zij er zich van bewust dat dit
antwoord voorlopig kan zijn. Het is
een tastend antwoord. Als het nodig
is, sturen ze bij en corrigeren ze.
Jezus Christus is gisteren en heden
dezelfde. Maar Hij blijft niet hétzelf
de. Hij blijft door de eeuwen heen de
zelfde Persoon. Maar elke generatie
heeft weer andere vragen. En Hij wil
ook in deze lijd daar antwoord op ge
ven.
Ik herken <n de vraagstelling van de
'nieuwe' theologen mijn eigen vragen.
En dan is het antwoord niet eens zo
erg belangrijk meer. De tijd is ver
schoven. de mens is verschoven en
ook onze taal is anders geworden.
Wie hetzelfde nü zegt als ten tijde
van de tachtigjarige oorlog, zegt iets
volkomen anders. De woorden van Je
zus moeten opnieuw klinken. In ónze
belevingswereld.
Buitenlandse theologen als Bonhoef-
fer en Moltman en binnenlandse als
Miskotte en Breukelman hebben veel
invloed op mijn denken gehad'.
- yy
SM®!
•S' yrt!.i!:-
Paraplu
Hoe moeten wij ons de kerk In de
toekomst voorstellen?
'Van de institutionele vormen van de
kerk zoals die er nu zijn, ben ik niet
zo zeker. Misschien zal de kerk van de
toekomst in kleinere groepen opere
ren. Ik zou het wel betreuren als de
kerk uiteenviel in afzonderlijke groe
pen (actie-, bezinnings- en gebedsgroe
pen bijv.), die nooit meer zouden sa
menkomen onder die éne paraplu van
de evangelieverkondiging en elkaar,
vanuit hun geloofservaring, geen
moed meer zouden inspreken. Met de
bijeenkomsten van mensen en groe
pen in vormingscentra moeten we wel
doorgaan, maar dat betekent niet dat
we in de plaatselijke gemeente zelf
het kerkbezoek kunnen nalaten'.
Mr. Reugebrink: Wijzen leven met de dag
Dagen
Om een indruk te geven van een
preek van <tc heer Reugebrink woon
de ik zondagmorgen in de Hoofd-
straatkerk le Leiderdorp een door
hem geleide dienst bij, waarin hij
sprak over een vers uit de bekende
'oudejaarspsalm' 90: 'Leer ons zo onze
dagen tellen, dat wij een wijs hart be
komen'.
De verwisseling van de katheder voor
de kansel bezorgde hem geen merkba
re emoties. Met de vrijmoedigheid
van een ervaren predikant verklaarde
en actualiseerde hij zijn tekst. Hij
spreekt rap. maar moet wel proberen
de kracht van zijn stentorstem wat in
te tomen, omdat die op den duur ver
moeiend kan zijn voor zijn gehoor en
bovendien werkelijk nódige accenten
verloren laat gaan.
Reugebrink, die met opzet juist aan
het begin van het nieuwe jaar, ont
trokken aan de oliebollengeur, deze
psakm had gekozen, zei daarin dat da-
VVV-directeur: beangstigende situatie
Van een onzer verslaggevers
KATWIJK Een aantal restaurants in Katwijk aan Zee ziet er op liet ogenblik geen brood meer in.
Ondanks het feit dat de badplaats iedere zomer een grote toeristische belangstelling geniet en de WV
jaarlijks grote groepen vakantiegangers naar het dorp weet te halen, sluiten er restaurants. De vraag
luidt nu derhalve: waar moeten de toeristen, als ze dit jaar komen, eten?
De dames- en kindermodezaak van Mijnders blijft, maar *sz omers zal hier geen restaurant meer zijn.
Jaa^T^Ia^^twlïtm^neneër^safsU^:
Vorig seizoen was het hotel 'Noord
zee', waarvan de eigenaar, als eerste,
besloot te stoppen met het verlenen
van volledig pension. Alleen kan men
bij 'Noordzee' net als dat bij de eerste
de beste particulier het geval is, ka
mers huren, niet ontbijt krijgen. Voor
het diner zal men naar andere adres
sen moeten gaan. Hotel 'Noordzee'
met zijn honderd bedden biedt de toe
rist zo minder service. Het voorbeeld
van de 'Noordzee'-direktie wordt ver
moedelijk dit jaar opgevolgd door ho
tel-restaurant 'Atlanta'. Eigenaar L. J.
Haasnoot overweegt, aldus wordt in
Katwijk vernomen, ook dit jaar alléén
logies-met-onbijt in te voeren. 'Atlan
ta' heeft veertig bedden. En als de
plannen doorgaan zullen dus ook hier
het komende seizoen de gasten naar
elders worden verwezen voor 'de war
me hap'.
Behalve de heer en mevrouw Mijn
ders zélf, is er nog één personeelslid
werkzaam in de zaak. 'In het restau
rant werkten wij achter wel met z'n
tienen', zegt de heer Mijnders. En dat
houdt in dat het sluiten van het res
taurant ook betekent dat de werkgele
genheid binnen de horeca-secor in
Katwijk vermindert.
Koning
Hoe denkt de WV over het sluiten
van restaurants? Vanzelfsprekend
vroegen wij directeur Chr. Verplan-
cken van de Katwijkse VVV, 'n organi
satie die nu eenmaal nauw bij het
toerisme en dus ook de hotels en res
taurants, is betrokken, om commen
taar.
De heer Verplancke: 'Ik heb van de
sluiting gehoord. Als het inderdaad
doorgaat, voorzie ik wél moeilijkhe
den. Met andere woorden, ik vind het
beangstigend. Er zal niets anders op
zitten dan een beroep te doen op de
strandexploitanten, maar ik' ben bang
dat de toerist gaat uitwijken naar an
dere plaatsen, waar ze volledig pensi
on kunnen krijgen. De klant is nu
eenmaal nog altijd koning. Dat hier
in Katwijk restaurants sluiten kan to
taal verkeerde gevolgen hebben. Wij
zijn van de berichten over de sluiting
erg geschrokken. Noordzee, Antlanta
en Mijnders, dat betekent toch gauw
zo'n dikke tweehonderd stoelen. Ik
hoop niet dat er nog meer restaurants
gaan sluiten. Ook in het voorjaar heb
ben wij ze zo nodig
Sanering
SCHEVENINGEN De inkomsten van de verkoop van vis en haring
waren in 1972 rond 105.000 hoger dan in 1971 en zelfs hoger dan
ooit tevoren, zo vermeldt het deze maand verschenen jaarverslag over
1972 van de Gemeentelijke Stichting voor het Beheer van de Sche-
veningse Visafslag. Deze hogere inkomsten zijn een gevolg van de
prijsverhogingen van de vis, aangezien de hoeveelheden gelijk wa
ren aan die in 1971.
Toch heeft de Scheveningse visafslag
een exploitatietekort van ƒ236.700
(1971 was dat 318.300). Een van de
oorzaken is dat de verse vis die in
Stellendam werd aangevoerd en de
diepgevroren vis, die in Scheveningen
buiten de afslag we^d verkocht een
zodanige waarde vertegenwoordigt,
dat indien deze produkten via de
Scheveningse visafslag waren verhan
deld van een voordelig exploitatiere
sultaat in plaats van een nadelig saldo
sprake zou zijn.
Ondanks dat de aanvoer van schepen
uit visserijhavens ten zuiden van
Scheveningen sterk nadelig werd
beïnvloed, door de nieuwe afslag in
Stellendam, vertoonde de totale aan
voer aan de afslag van verse vis, ex
clusief verse haring een lichte stij
ging ten opz.chte van 1971, t.w. bijna
500.000 kg. Het gemiddelde aandeel
dat ue S heven'ngse kotters in die
aanvoer hadden was echter geringer
dan dat van de kotters van elders. De
Scheveningse kotters hebben gemid
deld 2418 Vg aangevoerd. Kotters van
elders 4789 kg. Dit was in 1971 resp.
3061 kg en 4610 kg. Het blijkt dat de
ze verschillen verband houden met
het geringore motorvermogen van de
Scheveningse kottervloot
De vang$trcsultaten van de in span
vissende kotters die de haring vers
aanvoeren is teruggelopen door de
geleidelijke loeneming van het aantal
hektrailers, waarop de haring met
zout verwerkt wordt of wordt diepge
vroren. In 1967 werd 6.791.854 kg ver
se haring aangevoerd waarvan de op
brengst ƒ3.528.213 was. In de volgen
de jaren was dit: 1968, 3.405.153 kg is
f 1 843.964; 1969, 3.168.117 kg is
1.746.465: 1970: 6.978.713 kg is
4.522.831: 1971: 4.851.677 kg is
f 2.970.063: en in 1972 3.433.779 is
2 160.639.
In het verslagjaar werden grote par
tijen platvis (schol en schar) en rond-
vis (w.o. kabeljauw) naar Engeland.
Ierland, Duitsland, Frankrijk en Bel
gië geëxporteerd. Aan de vraag naar
makreel kon niettegenstaande de toe
genomen aan'oer bij lange na niet
worden voldaan.
Tenslotte is er nog restaurant Mijn
ders in de Voorstraat, dat er helemaal
mee stopt. Maar dat is een verhaal
apart. De heer G. S. Mijnders heeft al
twintig jaar lang 's zomers een restau
rant en 's winters een zaak in dames-
en kinderraode. Hoewel hij vorig jaar
al van plan was ermee te stoppen,
gingen de deuren van het restaurant
toch nog open. Dit keer zal dat niet
meer het geval zijn, maar de schuld
ligt hier bij de gemeente, want op
zichzelf genomen ziet de heer Mijn
ders een goede broodbelegging in een
restaurant. Hij heeft er dan ook nooit
psijt van gehad, er mee te zijn begon
nen.
'Dat is de hoofdzaak', zegt de heer
Mijnders. 'Twintig jaar heb ik hier de
zaak en twintig jaar wacht ik op sane
ring. Ik kan geen kant meer uit. Voor
een restaurant is de ruimte hier te
klein; er had al nodig uitgebreid moe
ten worden. Dat kan niet, omdat nie
mand nog precies weet waar wij aan
toe zijn. De verbouwing had al jaren
geleden plaats moeten vinden. Nu zou
het een investering worden die niet is
op te brengen. Voor onze confectie
zaak is de ruimte groot genoeg. Daar
om hebben wij nu besloten het res
taurant niet te laten terugkeren. Het
is wel jammer, maar het kan nu een
maal niet anders'.
Voorlopig nog betalen
BUITENKAAG De eerder aangekondigde vrije overvaart voor de
Buitenkagers met de pont over de Ringvaart, die de verbinding vormt
tussen Buitenkaag (gemeente Haarlemmermeer) en Kaageiland (ge
meente Alkemade) is voorlopig nog géén feit. Optimisten hadden ver
wacht dat de vrije overtocht per 1 januari zou kunnen ingaan.
korfc-ni om.-c-iiit-Sc-re/Tlo
V. ort -ni ou v 5 -SJ it - e -tc^xo f
kor t -Tiieu v:?-u ifc~3o-1e2lo£
fcorfc-51 iouws-u il-clo-ïvtfio
kor fc-nieu wn-ui't-3 o-to/tio i
gen tellen geen bezigheid is voor de
laatste uren van het jaar, maar een
manier van leven. Wij rennen door
de dagen heen. Niet de jaren vliegen
heen, maar wij. Wij hebben geen tijd.
Voor elkaar niet. Maar ook niet voor
de eeuwigheid. Als de wijsheid van
onze generatie afhing van het dagen
tellen, was het met die wijsheid niet
best gesteld.
Dagen zijn geen aaneenschakeling van
uren, geen kleurloze hoeveelheid tijd.
In de Bijbel heeft een dag alles to
maken met het leven. Een bijbelse
dag is nooit neutraal. Hij is tot de
rand toe gevuld met activiteit. Elke
dag is een dag uit de geschiedenis. En
geschiedenis is: wat gebeurt tussen
God en mens. Je dagen tellen is: men
selijk leven, inten6 leven, geen vegete
ren, maar bewust deelnemen.
Elke dag is een aanbod van God, dat
wij alleen kunnen accepteren als wij
ook de door God aangeboden vulling
aanvaarden. En dat zint ons in de re
gel niet. Die vulling is: het zoeken
van Gods koninkrijk en zijn gerech
tigheid. Leer ons onze dagen tellen is:
leer mij vandaag werken met uw aan
dacht voor mij.
Een 'goede dag' wensen is: een
dóórwensen van wat God tot ons zegt.
Hij heeft aandacht voor mij en daar
om heb ik tijd en aandacht voor jou.
Dat veronderstelt een levende betrok
kenheid op God en medemens. Op de
ze manier hebben wij aan dagen ge
noeg. Meer kunnen wij niet aan. Met
Gods goedzitierenheid opstaan en je
medemens togemoetgaan. Gelijk wor
den aan het beeld van Jezus, in Wie
Gods liefde lijfelijk zichtbaar is ge
worden.
Dwazen kennen alleen maar jaren.
Wijzen leven met de dag. En wijzen
zijn mensen die open blijven naar de
toekomst en naar de vervulling van
Gods beloften. Vandaag is God mijn
tijdgenoot. En Zijn grote dag, waar
naar wij uitzien, zal jaren duren, ja
tot in eeuwigheid.
Ambt
Dat was een van de zeven preken,
waarmee lekeprediker mr. Jacobus
Reugebrink dit jaar dè preekstoel in
Leiderdorp ma? beklimmen.
Zijn preek van maart is in concept al
klaar. Dat kan geen beroepsprediker
hem nazeggen. Maar die wordt dan
ook élke zondag op de preekstoel ver
wacht. PreKcn is een van de vele fa
cetten van zijn ambtswerk.
Als er m ér van zulke lekebroeders
waren als Reugebrink, zou het veelge
prezen 'ambt aller gelovigen' van zijn
dikke laag stof worden ontdaan, zou
de gemeente ontgroeien aan de dorai-
neeskerk en zou de beroepspredikant
zich meer kunnen oriënteren op ande
re wezenlijke elementen in zijn
ambtswerk die nu wellicht onvoldoen
de aandacht krijgen.
Daarom heeft de classis Leiden met
de inwilliging van het verzoek van de
Leiderdorpse kerkeraad een verstan
dig besluit genomen.
KATWIJK De commissie voor o
derwijs en culturele zaken vergade
woensdag 9 januari om half acht
het gemeentehuis.
SASSENHEIM Dinsdag 15 januaT^
om 8 uur komt de raad bijeen oÉ/
met de commissaris van de koning#'
een profielschets te bespreken aai*
gaande de te benoemen burgemeestq
WOUBRUGGE Ter gelegenhei
van de gebedsweek voor de éénhejn i
der Kerken wordt op vrijdag 18 jam
ari een gecombineerde dienst gehor\"
den in het Oude Raedthuijs. De voq
gangers zijn pater R. van Sasse vicli
IJssel (R.K.) ds. F. A. L. Franke—
(herv.), ds. J. Hulzebosch (geref.)
drs. M Roos (N.P.B.). Imt
LEIMTJIDEN Donderdag wordt jwe
zaal Keijzer een vergadering gehopn
den om te komen tot oprichting v& c
een afdeling Leimuiden van de Ven k
niging voor Vreemdelingenverkeejen
De heer H. ten Hoopc is voorzitter vallei
het voorlopige bestuur. tide
VOORHOUT De rijkspolitie heij,,
de daders opgespoord van de dicfsti,er
van een aantal straatnaambordjes. H£on
zijn vijf Voorhouters in de leefti£at]
van 15 tot 16 jaar.
LISSE De geruchten als zou
drukkerij Imperator te Lisse van pli
zijn vijftien man personeel te
slaan, zijn loos, zo heeft de direcl
verklaard. Het aantal orders is
laatste maanden weer toegenomen,
dat de toestand van het bedrijf bel
is geworden. Wel hebben enkele
dewerkers ontslag genomen en is
een paar tijdig gevraagd naar am
werk uit te zien.
ROELOFARENDSVEEN De he|
A. M. J. van der Meer heeft zijn zilv
ren jubileum bij de bloemenveiliij
EMM gevierd. Directeur Meima bo<
een enveloppe met inhoud aan.
drijfsleider Verdel wees erop, dat i
heer Van der Meer met vrijwel all
veilingactiviteiten vertrouwd is.
mens de collega's bood de bedrijfslcT
der een gascomfoor aan voor de zelje
gemaakte boot.
ZOETERWOUDE Bij graafwerk
zaamheden op het complex van HeinT
ken in de Barrepolder is een groei
gedeelte van een Romeinse amphor
(grote wijnkruik) te voorschijn geL
men. De Stichting Oud-Zoeterwoudf-
heeft goede contacten met de bou?
coordinator van Heineken, de he#n
Dikken. Bij merkwaardige vondstqel
wordt men steeds op de hoogte geel
steld. |de
'at
LEIDEN Twee gezinnen hebbeie 1
gistermiddag gedurende enige tijd b|n
reau Huisvesting aan de Hooigracl|e
bezet gehouden. Na de komst van diet
politie zijn de gezinnen echter wet
rustig vertrokken.
NIEUW VENNEP Dezer dagen bi
begonnen met de bouw van een Apo^
tolische Kerk in Nieuw-Vennep. Hé
gebouw komt te staan op de hoek vafsti
de Zuiderdreef en het Dr. Van Haé'
ringenplantsoen. De grote zaal krijj
tweehonderd zitplaatsen. In verban1
met de groei van Haarlemmermeer
zuid, is er een mogelijkheid de kerf
zaal te vergroten door middel van eeer
schuifwand, die de grote zaal scheid
van een kleinere waarin plaats vooP"
75 personen.
ZOETERWOUDE De Stichting G^f
miva te Nieuwkoop heeft nu officiëi
de wens te kennen gegeven een wooife'
oord in Zoeterwoude te vestigen voc£ar
zwakzinnigen. Als plaats hiervoor
gekozen een terrein van 12 h.a. in
Zwetpolder, grenzend aan de Zwetk ari
de en liggend tussen de Zuidbuurts
weg en Dr. Kortmanstraat, dat reedr
eigendom is van de stichting. In h< 0
woonoord zullen ongeveer 300 zwa
zinnigen gehuisvest kunnen wordeiP
terwijl ook nog van een 100-tal perse
neelsleden sprake zal zijn.
OEGSTGEEST Ds. H. O. Sasse
Delft heeft het beroep van de hu
vormde gemeente te Oegstgeest aang
nomen. Het was op hem uitgebracl
in de vacature van ds. Irik (nu t
Utrecht).
De Kaag-inwoners hebben al een vrije
overtocht, maar de bevolking van Bui
tenkaag moet voor elke oversteek be
talen. De gemeente Haarlemmermeer
toonde zich in december bereid een
vast bedrag per Buitenkager beschik
baar te stellen, waarna de gemeente
Alkemade de toezegging deed de Bui
tenkagers een vrije overtocht te ga
randeren. Het voorstel van B. en W.
van Haarlemmermeer werd door de
raad goedgekeurd. Het wachten is nu
alleen op de goedkeuring van Gedepu
teerde Staten van Noord-Holland.
Een woordvoerder van de gemeente
Alkemade: 'Als de goedkeuring af
komt is het binnen een paar dagen
bekeken. De inwoners van Buitenkaag
moeten dan wat formaliteiten vervul
len, zoals een pasje aanvragen, maar
dat is een kwestie van enkele dagen.
Wij verwachten dat het per 1 februari
wel kan ingaan'.
Bij de gemeente Haarlemmermeer is
men iets pessimistischer. 'Het kan wel
een maand of twee duren voor G.S.
het besluit van de gemeenteraad goed
keuren. Dat zou betekenen dat op z'n
vroegst in februari de toestemming
van G.S. bij ons binnenkomt. Wij zul
len dan wel direkt de gemeente Alke
made er van in kennis stellen', zo
werd gezegd.
WARMOND Op 16 januari hooj".
ds. A. J. den Tonkelaar, hervorm*
predikant alhier, zijn zilveren ambt ,jr
jubileum te vieren. Die dag won ,e
van 4 tot 6 uur een receptie gehoude |e
in het Trefpunt. Om 8 uur 'savondkj(
is er daar een bijeenkomst voor d ei
gemeente. Op zondag 20 januari hoopl0(
de predikant in de morgendienst ie!
over deze 25-jarige ambtsbedienin ej
te zeggen.
Ds. Den Tonkelaar is achtereenvo w
gens predikant geweest in BuurmaVc
sen en Bussum. In 1972 werd hij pr$0(
dikant te Warmond, als opvolger va^0
ds. Snijders, die naar Nijkerk vertrol Zj
VEEMARKT
LEIDEN. 8 Januari Op de markt werden
totaal aangevoerd 1812 dieren, gespecificeet ke
als volgt: Machtrunderen 100. gebruiksva
283. vette klaveren 15, nuchtere kalvere =1
1036. veulens l, varkens 22. lopers 29. bi Al
gen 309, bokken of geiten 17.
Noteringen slachtrunderen koelen le kwa
535-590 per kg gesacht gewicht, 2e kwal. 4S
500. 3e kwal. 455-465, worstkoelen 445-45(m.
nuchtere slachtkalveren 250-350.
Gebrulksvee: melk- en kalfkoeien 1500-20'».
varekoelen 950-1900. fok of mesterij 250-47 aa
lopers 140-160. biggen 110-125. drachtige aeilij
gen 600-700.
n
ISJW!