Gereformeerde zending
voor het eerst boven
tien miljoen gulden
fllslllatl
Kerk in de wereld
Kaartjes bij conducteur (nu vaak
te duur) straks anders berekend
Vandaag fc
Zit er een
derde
confessie in
de lucht?
Nieuwe boekei
Trouw
Kwartet
Tweede May Day van
Youth for Christ
In Oostenrijk letter op voorruit
TROUW/KWARTET WOENSDAG 9 JANUARI 1974
RAiAlRN De gereformeerde zending wil dit jaar voor liet eerst in kaar geschiedenis meer dan
tien miljoen gulden uitgeven, bijna een half miljoen meer dan in 1973. De adjunct-directeur van
het Zendingscentrum in Baam, ds. A. Vos, noemt in ZD, het zendingsblad van de gereformeerde
kerken, de stijging van 5,5 niet hoog.
De totale begroting bedraagt
ƒ10.409.000. Dat is 540.000 gulden
meer dan vorig jaar. Ruim zeven mil
joen is voor het werk overzee. Voor
het werk in Nederland is het overige
21,5 procent uitgetrokken. Ds. Vos
schrijft dat over dit deel van de be
groting nog al eens vragen worden ge
steld. Hij vindt dat terecht. 'Als je
voor de zending geeft, wil je dat een
zo groot mogelijk deel daarvan naar
het werk overzee gaat. Toch mag die
post 'kosten in Nederland' niet gezien
worden als de beruchte 'strijkstok'.
Want onder deze kosten valt ook een
brok echt zendingswerk. Als de depu-
taten vergaderen, als de gemeenten
missionair toegerust worden, als onze
financiële steun moet worden overge
maakt naar overzee, als er allerlei
voorbereidingen moeten worden ge
troffen voor de uitzending, terugkeer
van onze zendingsarbeiders, is dat dan
geen direct zendingswerk? Om dat
allemaal te bunnen doen zijn er men
sen nodig. En wat is het gelukkig dat
we zo'n 'leger* van vrijwilligers heb
ben die zich Inzetten voor dit boeien
de werk. Maar niemand zal kunnen
ontkennen dat er ook vakmensen no
dig zijn, die dit werk dag in dag uit
moeten kunnen doen. Een ieder weet
Ds. Bouma (6)
De redactie behoudt zou het recht
voor haar ter opname in deze rubriek
toegezonden meningsuitingen verkort
weer te geven. Bij publikatie wordt
met de naam van de Inzender onder
tekend. Brieven kunnen worden ge
stuurd aan het secretariaat hoofdre
dactie Trouw/Kwartet postbus 859
Amsterdam.
Rijksgenoten (4)
Hebt u ook de avond voor kerst de
uitzending van de NCRV gezien? Dan
hebt u kunnen zien hoe onze eigen
rijksgenoten, bejaarden, zieken en
kinderen, daar verzorgd worden. Nou.
verzorgd? Gewoon een schande voor
ons Nederlanders. Maar nog grotere
schande voor onze regering om daar
al jaren niets aan te doen dan alléén
een tekening te laten maken voor een
nieuw huis, maar verder niets te
doen. Is er nu niet eens een politieke
partij of kerk die daar eens wat voor
doet?
Leiden
mw. A. Veerman
Tongentaai (3)
Terecht noemt de heer Zijlstra ton
gentaai een fictie. De grote imitator
Stan, leerde een slang de menselijke
taal spreken. Jaren daarna leerde de
almachtige God in een enkel ogenblik
een ezel menselijke woorden spreken.
Weer jaren daarna op het pinkster
feest. waren het gewone vissers, die
zomaar in vreemde talen spraken. De
heilige Geest leerde ze dat in ogen
blik, omdat die vele vreemdelingen
onder hun gehoor hun moedertaal
niet verstonden. En ook zij moesten
de grote daden Gods horen en gelo
ven. Waartoe zou tongentaai nu die
nen nu Gods woorden en daden in al
le talen verkondigd en in de bijbel
beschreven zijn? Voor mij niet te
vatten.
Andljk
R. Brouwer
Prof. Goudzwaard (4)
In Tr/Kw. van 29-12-73 uw gesprek
met prof. Goudzwaard gelezen. Na
zijn bijzonder boeid boekje 'Grote
taak voor kleine mensen' is zijn bij
drage nu ook weer bijzonder aktueel.
De pagina die werd gebruikt en de
woorden van Goudzwaard die daar
werden geschreven zijn voldoende
voor een politiek program van chris
tenpolitici. Laten zij. en wij als gewo
ne mensen ook. deze pagina inlijsten.
Leven en werken vanuit de overtui
ging en opdracht zoals door de hoog
leraar geschetst. De schepping bou
wen en bewaren.
De Lier
Jan M. van Dijk
Laten we nu maar eens echt eerlijk
wezen: vlees eten is moord. Het is
toch helemaal niet nodig, als er ge
noeg granen, peulen e.d. op uw bord
je liggen. Het is luxe, we gaan er al
leen maar meer en meer van eten en
volgen keurig de reclame's. En wat
doet de dierenbescherming? Die vindt
het allemaal best, die zorgt dat uw
hond een goed pension heeft. Leest U
het boek: 'Voedsel in Nederland' dan
komt U ook te weten wat er verder
in uw gehaktbal of kip zit behalve
'goede' dingen. Laten we wijzer zijn!
Vlaardlngen
Th. G. Braaksma
Gereformeerde bond
Als je erg van volle kerken houdt,
moet je nog een paar stappen verder
gaan dan de geref. bond, nl. naar de
geref. gemeenten, dus, om hen nader
aan te duiden tussen de vele gerefor
meerde denominaties, de ds. Kersten-
kerken. Deze kerken zijn nóg voller
dan de kerken van de geref. bond, al
thans naar verhouding, want hun zie
lental is gewoonlijk kleiner. En als je
dan óók nog een verband suggereert
tussen volle kerken en 'ware' evange
lieverkondiging, dan zou je kunnen
zeggen dat het volle licht in de kerk
diensten van deze geref. gezindte zou
moeten schijnen. Bepaalt dus de op
komst van de schare de 'waarhead'?
Het is maar wat je onder waarheid
verstaat, met of zonder uitverkiezing.
Maar het is mijn ervaring dat je bij
deze geref. gezindte (hoe vol de ker
ken dan ook mogen zijn) aardig in
het donker kunt zitten omdat het
Woord Gods zó eenzijdig geïnterpre
teerd wordt, dat het praktisch onder
de korenmaat staat. Volgens ir v. d
Graaf ziet de Spijkerboer bij de ge
ref. bond te veel spoken. Misschien
zou je aan ds Spijkerboer, die graag
bij geref. bonders gaat kerken, Je
raad kunnen geven eens een paar jaar
te gaan wonen en kerken in Leer
broek of Schoonrewoerd of Ouderkerk
aan de IJssel. Met opzet noem ik o.a.
deze gemeenten omdat ik daarvan wel
een kleinigheidje kennis heb. En nu
nog dit Ds. F. W. J. van de Kieboom
werkte jarenlang in Bergen (N.H.).
Ds. F. J. Los bearbeidde niet zo kort
Spanbroek-Opmeer, met de consulent
schappen Aartswoud en Hoogwoud. Al
deze gemeenten waren toen al geheel
geseculariseerd. Maar deze mannen
werkten er hard en nauwgezet, of
schoon geruisloos, zonder enige bom
barie. Zo wonnen zij het vertrouwen
en de achting van hun hele gemeente.
Zij hadden lang geen volle kerken (zo
af en toe op den duur toch wel eens).
Maar het getal deed hen niet veel. En
het volle woord der waarheid lieten
zij schijnen zodat de gemeente, al was
de kerk soms toch wel weer erg leeg,
niet in het duister zat. Wat een
prachtkerels, deze vrienden der waar
heid! Want het is geen kunst om
kerkse merisen in de kerk te krijgen,
maar het is wèl een kunst om gesecu
lariseerde gemeenten weer iets te
doen verstaan van de dingen van
Gods koninkrijk.
Leeuwarden
L. J. v. d. Kam
De Rotterdammer
Nieuwe Haagse Courant
Nieuwe Leidse Courant
Dordts Dagblad
Uitgaven van
B.V. De Christelijke Pers
Directie:
Ing. O. Postma,
F. Diemer.
Hoofdredactie:
J. Tammlnga.
Hoofdkantoor B.V. De
Christelijke Pers: N.Z.
Voorburgwal 276 - 280,
A'dam. Postbus 859.
Telefoon 020-22 03 83.
Postgiro: 26 92 74. Bank:
Ned. Midd. Bank (rek.nr.
69 73 60 768). Gem.giro
X 500.
ook hoe de loonontwikkelingen zijn.
Daarom zijn wij erop attent om de
personeelskosten zoveel mogelijk te
beperken zonder iemand onrecht te
doen en zonder de slagvaardige te
remmen. Naar internationale maatsta
ven gemeten is hel percentage van
nog geen 21,5 procent voor dit stuk
zendingswerk laag te noemen', aldus
ds. Vos. Hij geeft in enkele statistieK-
jes aan hoe het werk verdeeld !s.
Voor direct kerkwerk (waaronder ook
de opleiding van predikanten, de ge
meentetoerusting en lektuurwerk zijn
opgenomen) is bijna 3,5 miljoen gut
den begroot Dat is ongeveer de helft
van het totaalbedrag van de regionale
begrotingen. Voor onderwijs, beurzen
en studentenwerk is 1,5 miljoen gul
den uitgetrokken. Voor medisch werk
en de bouwdienst (bouw van kerken
en scholen)nog eens ruim 1,1 miljoen.
In actieve dienst en in opleiding telt
de gereformeerde zending thans rifl
zendingswerkers. Voorts wordt voor
twee zendingswerkers die niet in
dienst van de Gereformeerde zending
staan, een financiële bijdrage gegeven.
Dekking
Volgens het dekkingsplan voor de be
groting van 1974 zal aan de Gerefor
meerde kerken via de omslagregeling
(quota) niet het totale uitgavenbe-
drag worden gevraagd, doch
ƒ9.798.000,-. Aangezien nog een be
drag van 84.000,- uit vorige jaren be
schikbaar is, zal er nog 527.000.-
moeten komen om de begroting 1974
sluitend te maken. De Gereformeerde
zending hoopt deze ƒ527.000,- te ont
vangen uit extra giften en adopties.
Het Zendingscentrum van de Gerefor
meerde Kerken in Baam geeft in de
loop van januari een speciale brochu
re uit onder de titel: 'Zending te gel
de'. Daarin wordt de hele begroting
uitvoerig toegelicht.
DRIEBERGEN Na het succes van
vorig jaar in Steenwijk, organiseert
youth for Christ ook dit jaar weer .op
Hemelvaartsdag (23 mei) een May
Day. Zesduizend jongeren worden ver
wacht in de Ahoyhallen in Rotterdam.
In Oostenrijk kunnen «de automobilisten zelf bepalen op welke dag van de week zij niet zullen rijden
na het ingaan van de bezuinigingsmaatregelen op 14 januari. Ze moeten een plaatje op de voorruit van
hun auto plakken waarop de dag staat aangegeven. Voor hen die de hele week mogen rijden geldt de
letter 'S\
DEN HAAG/TJTREGHT Het liberale Tweede-Kamerlid Koning lieeft erover geklaagd dat het
nieuwe systeem van kaartjesverkoop in de trein tot 'buitensporige prijsverhogingen' leidt. De Neder
landse Spoorwegen hebben toegegeven dat er door liet nieuwe systeem onbillijke prijsverhogingen zijn
doorgevoerd; zij hebben al besloten een wijziging door te voeren. Het personeel moet over die wij
ziging echter nog geïnstrueerd worden.
De hec'r Koning noemde als voorbeeld
van buitensporige prijsverhoging een
enkele reis eerste klas van het onbe
mande station Oosterbeek naar Rot
terdam-centraal, die van 15.60 op ze
ventien gulden kwam. Dezelfde enkele
reis, maar dan tegen vastrechttarief
kwam van 7,80 op negen gulden.
Aan de ministers Westerterp en Lub
bers vraagt de heer Koning nu of het
nieuwe verkoopsysteem van plaatsbe
wijzen in de trein 'een voldoende
rechtvaardigingsgrond is voor derge
lijke buitensporige prijsverhogingen'.
Hij vraagt ook of ddze verhogingen
wel in overeenstemming zijn met het
stringente prijsbeleid van de regering.
Bij het nieuwe verkoopsysteem maakt
de conducteur in de trein gebruik van
'stripkaartjes'. Daarbij wordt de prijs
afgerond op hele guldens: de conduc
teur scheurt van de stripkaart een
aantal guldensstroken af, overeenko
mend met de door de reiziger af te
leggen afstand. De spoorwegen heb
ben dit systeem ingevoerd in verband
met de verwachte drukte door invoe-
sing van de benzinedistributie: het tijd
rovende uitschrijven van plaatsbewij
zen werd daarmee voorkomen. 'Van
het begin af wisten we' echter dat het
systeem onvolmaakt was en dat verfij
ningen zouden moeten plaatsvinden',
aldus de N.S.
Secties
Bij de opzet van de stripkaart werd
het spoorwegnet in, secties verdeeld:
er wordt dus niet betaald volgens de
werkelijk afgelegde afstand maar naar
het aantal gepasseerde sectiegrenzen.
Daardoor ontstaan verschillen in
prijs, zowel naar boven als naar bene
den,. Daar bovenop kwam nog de af
rondingen op guldens-bedragen en de
extra-gulden voor het kopen van een
kaartje in de trein.
De spoorwegen hebben inmiddels, om
dat er onbillijke verhogingen zijn
doorgevoerd en daarom is nu t'en ver
fijning uitgedokterd. Daarbij heeft
men de sectieindeling laten vallen; zo
spoedig mogelijk zal men de werkelij
ke afgelegde afstand in rekening
brengen. Daarbij zal steeds een gul
den extra berekend worden. Indien
men normaal in de gelegenheid was
een kaartje aan een loket, bij een an
der verkoopadres, via een automaat
en dergelijke te kopen, dan wordt de
prijs naar beneden afgerond indien
he't om een bedrag tot vijftig cent
gaat. Afronding naar boven (tot een
hele gulden) vindt plaats vanaf 55
cent. 'Men betaalt dus nooit meer dan
45 cent', aldus de N.S.
door Aldert Schipper
Predestinatie (1)
De secretaris van de gereformeerde
bond, ir v.d. Graaf, schijnt mij toe
een ruim denkend man te zijn (zie
Tr/Kw van 4-1). Bij de leer van de
uitverkiezing denkt hij aan een poort
i.p.v. een muur. En - naar Ef. 1:4 -
aan een uitverkiezing in Christus: een
rijke Jezus voor een arme zondaar.
En hij ziet dat alles in het licht van
de liefde Gods. Maar: richt de bond
zich niet voor de volle 100% naar de
Dordtse belijdenisgeschriften, die hij
na(ast) de bijbel (de) waarheid acht?
En deze spreken van een goddelijke
verkiezing èn verwerping. Het staat
alles vooruit vast; 's mensen wil is
m.b.t. de zaligheid gebonden. Ik ben
het met ds Spijkerboer geheel eens:
Het is bij de bond maar een dubbel
zinnig gedoe... Paulus gebiedt te bid
den voor alle mensen, God wil eiker
behoud (1 Tim. 2.). Maar dan is er
ook hoop voor alle mensen! Zó groot
is Gods liefde en zó ontzaggelijk groot
de waarde van het offer van zijn
zoon. Geprezen zij Zijn Naam!
Utrecht
A. Witzel
Predestinatie (2)
Ir. J. v. d. Graaf heeft nog een goed
woord over voor de Dordtse leerre
gels. Ik zou het ook hebben als er een
woord van mededogen instond voor
wie per slot 'voor eeuwig verloren
gaat. Noch de reformatoren, noch de
opstellers van de formulieren hebben
blijkbaar ooit een nacht wakker gele
gen en met God geworsteld over hun
lot. En ik heb nooit gehoord van the
ologen of gelovigen die er niet tegen
op konden en in psychiatrische in
richtingen belandden. Daarom houdt
ik het voor een spel met barbaarse
ideeën.
Amerongen
P. Verburg
'We hebben precies twee jaar lang ge
beden voor de vorming van een chris
telijke gemeenschap. Na die twee jaar
gaf de Geest ons in juli 1968 het
startsein. Op 15 augustus hadden we
het geld bij elkaar voor een oud ver
vallen huis met twintig kamers mid
den in het nieuwste ghetto van Mil
waukee. Zo begon onze gemeenschap
met twee vroegere seminaristen en
een ex-non. We kwamen bij elkaar om
in ons dagelijks leven vorm te geven
aan het christelijk getuigenis, waaro-
over we op het seminarie en in het
klooster hadden gehoord.
We zijn begin of half twintig. We
werken volledig of part time. We heb
ben de gelofte afgelegd van barmhar
tigheid en armoede. De noden van on
ze mensen gaan altijd voor. We ge
bruiken ongeveer tien procent van
ons verdiende geld voor onszelf. Ons
huis en onze diensten staan voor ie
dereen open.
Ons huis wordt door de buren volle
dig gebruikt. Er is in de buurt geen
bureau voor maatschappelijk werk.
Onze eerste zorg is het bevorderen
van christelijke ontwikkeling. Een of
ficiële goedkeuring van de katholieke
kerk hebben wij niet Wel zijn we lid
van de Nationale vereniging van le
ken.
We hebben geen geschreven leefre
gels. We wijden ons geheel aan de
Geest en we laten ons door hem lei
den. We zijn hier in een rol die we
vaarwel zeggen, zodra de mensen in
de buurt hem kunnen overnemen.
Dan vertrekkne we naar een andere
plaats'.
Typering
Ik ontleen dit stukje tekst aan een
bloemlezing over basisgroepen, die is
uitgegeven door het Idoc in Rome.
Ik doe dit omdat ik het vermoeden
heb (eigenlijk heb ik meer dan een
vermoeden, maar wil dat niemand
opdringen) dat er op de meest ver
schillende plaatsen in de wereld een
verandering in het kerkelijk leven be
gonnen is, een soort globale reforma
tie. waarvan we nog maar enkele te
kenen zien. Een van die tekenen is de
werkelijk al opzienbarende groei van
het aantal kleine groepen werk- en
gespreksgroepen, liturgische en kate-
chetische actiegroepen en nieuwe ge
meenschapsvormen, kloosters met
deelnemers van beiderlei kunne, soms
met kinderen. De Duitse theologe Do-
rothee Sölle had het pas over een
'derde confessie'. Of je daarover nu al
kunt praten weet ik niet
Voorzover bekend bestaat er nog geen
overzicht over het verschijnsel basis
groep. dat enigszins volledig is. Wel
zijn er al veel artikelen geschreven en
congressen gehouden (o.a. in Amster
dam).
Daarom wil ik een voorzichtige gooi
doen naar wat typerend is voor een
basisgroep. Hij bestaat uit gewone
mensen en is voor gewone mensen. Ze
hebben doorgaans hun geloof verloren
in de grote kerkelijke organisaties. Zij
hebben meest een nogal orthodox aan
doende geloof. Ze zien vaak wat in de
Heilige Geest en ze vormen een per
manente groep die open staat voor
wat er buiten de groep gebeurt
Gewoon
Een voorbeeld uit Peru. In Sicuani
wilde de Lions' Club (een gezellig-
heidsvereniging van het establish
ment) een koor. Er was geen diri
gent Ze vroegen een non. Die zei ja.
In het koor zaten ook nog twee pries
ters (ook establishment). Door het
zingen ontstonden verschillende
vriendschappen. Toen het koor werd
ontbonden bleven vijf echtparen, twee
vrijgezellen, de non een van de twee
priesters bij elkaar om te praten over
de leefsituatie in de stad Sicuani.
Na een jaar bestond de groep prac
tised niet meer. Zij hadden anderen
geanimeerd die nu een groep van
veertig mensen vormden, die ging
werken als parochieraad. Jaren gingen
voorbij zonder dat de raad iets deed
om over naar huis te schrijven. Toen
vroeg de pastoor aan de groep om de
financiën van de parochie te gaan be
heren. Iemand uit de groep zou in
het parochiehuis gaan wonen als ad
ministrateur en als vertegenwoordiger
van de raad. Dit plan werd vermoede
lijk afgewezen omdat het van de pas
toor kwam.
In die tijd ontstond er een crisis in
het gemeenschapshuis van de congre
gatie van de moeders van barmhartig
heid in Sicuani, de gemeenschap
waarvan de non, die het koor van de
Lions vroeger leidde, lid was. Zij trok
het parochiehuis in op zoek naar
een nieuwe levensstijl. Om haar heen
ontstond een nieuwe groep van vijftig
mensen, die het boek van de Hande
lingen volgden en hun have en goed
gemeenschappelijk maakten, samen
mediteerden en baden.
De leden van de nu nog steeds be
staande groep zijn godsdienstonderwij
zers van het platteland, academici,
echtparen, teenagers, ongehuwden, he
le gezinnen, nonnen en priesters. Ie
der lid kan vrienden uitnodigen. Het
huis staat in beginsel open voor ie
dereen, voor gesprekken, voor gebed,
studie, recreatie. Gebeden wordt er in
aansluiting op bijbellezingen aan ta
fel, voor of na het eten, met een
psalm en gebed voor vooraf besproken
doelen. Woensdags wordt een bezin-
ningssamenkomst gehouden. Die be
gint om zes uur 's avonds met een
maaltijd, gevolgd door een bijeen
komst van half acht tot half tien. Een
van de groepsleden leidt een onder
werp in over een thema dat direct
met het leven te maken heeft over
een bijbels onderwerp, over de eucha
ristie of over recreatie.
De Duitse theologe Dorothee
Sölle.
Opleving
Het vreemde is dat een dergelijke re
ligieuze opleving niet alleen in rijke
landen (de VS) of in een arm land
(Peru) bestaat, maar ook in Oost-Eu
ropa is wat aan de gang. Winrich
Scheffbuch schrijft in het blad Dein
Reich Komme herhaaldelijk over
groepen sowjetburgers die in de mar
xistische samenleving proberen naar
het oer-christendom terug te grijpen.
In 1961 is in veel gemeenten een
nieuw leven ontstaan, toen Chroests-
jow in een radiotoespraak de voor
spelling deed dat binnen tien jaar de
laatste sowj et-gelovige zijn religie
vaarwel zou zeggen. In veel gemeen
ten ontstond paniek voor de ver
schrikkelijke middelen waarmee de
staat de profetie van Chroestsjow wil
de verwerkelijken.
Tegenwoordig roept men in de ge
meenten 'Prijs den Heer* als men te
rugdenkt aan die dagen. En nu de
termijn, die de sowjet-leider zich ge
steld had, voorbij is kan men terug
zien op een brede opwekkingsbewe
ging. 'En waar is Chroestsjow geble
ven?' vragen de christenen.
Een groep christen-baptisten had aan
de voorwaarden voldaan om officieel
erkend te worden, maar de registratie
bfeef uit. De mensen huurden van de
staat een leegstaand kerkgebouw. Elke
zondag drie uur durende diensten in
een meestal meer dan volle kerkzaak
Maar na twee jaar was op een dag de
kerk verzegeld. 'We stonden op de
stoep en konden het niet geloven',
vertelt de leider van de gemeente.
'We verbraken het zegel niet We zijn
immers geen staatsvijanden. We hou
den ons aan de wetten en bidden voor
de regering'.
Langzamerhand kwamen meer dan
duizend gemeenteleden voor de geslo
ten kerkdeur. Daar werd de dienst ge
houden. De mensen waren kwaad over
de maatregel, maar dankbaar over de
kans in het openbaar te kunnen getui
gen. Het koor zong. Er waren indivi
duele getuigenissen. Geen klachten,
doch er was iets blijs en vanzelfspre
kends in de bijeenkomst. De volgende
dag werden verscheidene mensen ge
arresteerd en na een aantal maanden
veroordeeld tot strafkampen. Er be
keerden zich echter veertig mensen
na de openluchtsamenkomst. Sinds
dien komt de gemeente weer in het
oude gebedshuis samen. Maar dat is
niet groot genoeg meer. Dus worden
er nu ook huisdiensten gehouden. In
middels is de gemeente officieel gere
gistreerd door de staat.
Heroriëntatie
Bij het ruige engagement in een ghet
to in de VS, in een Peruviaans stadje
of in een plaats achter de Oeral
steekt het glad verlopende leven in
ons land soms een beetje kaal af. Dat
neemt niet weg dat ook hier een in
middels respectabel aantal kritische
gemeentes en basisgroepen is ontstaan
(en in enkele gevallen ook al verwa
terd. Volgens de informatie-brief voor
kritische groepen en gemeenten in
Nederland (te -krijgen op het adres:
De W. Pfisterlaan 55, Driebergen)
zijn de groepen hier en daar bezig
met een heroriëntatie. Typerend lijkt
mij wat de Groningse Citygroep
schrijft: 'Toen de Citygroep ontstond
was het heel duidelijk \Vaarom ze ont
stond: we konden het in de kerken
niet meer zo vinden en je voelt je
makkelijk met elkaar verbonden als
je je ergens tegen kunt afzetten. Nu
zijn we dat kwijt en de vraag is:
Wat is de Citygroep nu?
Terugkerend zien we drie aspecten
die met elkaar te maken hebben:
1. een religieuze inspiratie
2. een beweging tot meer en betere
communicatie in allerlei relaties te
komen
3. een oproep tot maatschappij-kriti
sche visie en activiteiten.
We moeten in het hart van de City
groep mensen hebben die voor de in
tegratie van de drie gebieden gevoel
hebben'.
NOG EEN BRIEF AAN DE KAAfcd in
IN DE KEltK VAN E
Ik kom nog even op Iets terug. OpfjWe
vraag waaroui je daar zondagmorLere]
stond. Je staal er nog niet zo lang.T eer
vorige dominee zou er misschf
nooit op gekomen zijn om daar op,
tafel een plaats voor je in te
Misschien vond hij je wel
maar wat let ons om de dingen dieLjjerl
opzij zetten op te nemen? Uitera' -
niet alles natuurlijk, maar waai
zouden we je warme licht niet in
duceren in dat uur van ontmoet
dat in onze kerken soms zo ijse
koud kan zijn? Weet je waarom
mij zo treft? Omdat je alleen be
Ja. ik weet wel dat je in de adven
tijd gezelschap gekregen hebt, m;
nu ben je toch alleen, maar j
schijnt je niet te deren. Weer moet
aan Buxtehude denken en dan
speeld op zo'n Noord-Duits orgel, i
gens uit do contreien van Lubeck
zo, met schelle en zuivere tonen, J
niets te verbloemen hebben en ij
gens om heen draaien. Je bent jij
omdat je alleen bent en omdat
vooral ook nooit moet verworden
zo'n hele kaarsentoestand, een oij
winning op alle klaterlicht dat j
verzinnen. Je bent een stuk zegei
Wodan en Donar met hun licht-1
roesfeesten, hun donder van drift
geweld, op de reklamelichten die
niet willen doven, omdat we bang 2
voor de stilte en de leegte. Je b
als een vlam die stil wil manen
inkeer en viede, tot één en al
zijn. Ver boven je sprak de domi
van de enige zekerheid die bestaal
horen en geloven en doen. Een
zaak, zoals jouw vlam, die door
kind uitgeblazen kan worden,
licht bleef binnen stromen die moi
en de nacht leek ver weg, maar 't
net alsof je zeggen wilde: je hebt Pr
in de dag moeten vinden en moeoro
aansteken om me in de nacht norTp(
te hebben. nl
iel<
NED. HERVORMDE KERK
Beroepen te Huizen: A. van Brumii®11
len te Hielden, die bedankte viiPSe
Delft en Rijssen; te Woudenberg: Fe®
Schipper te Dordrecht.
Aangenomen naar Holten (3e pref
kantspl., tocz.): A. Schellevis, kart>^
momenteel hulppred. aldaar;
Oegstgeest: H. O. Sasse te Delft.
Bedankt voor De Lier (toez.): J. 1
dervaart te Schore en Vlake.
GEREF. KERKEN
Beroepen r.e 's Gravenzande: A.
sen te Nieuweroord.
GEREF. KERKEN (VRIJG.)
Beroepen te Axel: H. J. de Vries
Am"sterdam-Z".W. ff0
GEREF. KERKEN (VRIJG. BV.)
Bedankt voer Urk: H. J. van (Jas
Kwast te Amstelveen. 'en
GEREF. GEMEENTEN L.
Bedankt voor Rotterdam-W.: Ch. vl
de Poel te Yerseke; voor Hoogeverv
Beekbergen en Groningen: J. vl/J
Vliet te Aagtekerke. l
Internationale
Joost Reuten (kritische gemeente IJ-
"mond) is pas naar een internationaal
congres geweest in Lyon, waar veel
mensen van basisgroepen bij elkaar
waren. Hij meldt 'dat er met name in
Italië en Frankrijk zeer levende basis
groepen bestaan, waarvan er 'n aantal
gekenmerkt wordt door een duidelijk
communautair leven, zonder samen te
wonen, door zeer sober te leven (som
migen verdienen hoge salarisssen,
waardoor anderen vrijgesteld kunnen
werken voor bepaalde projecten) in
het algemeen door een christelijk so
cialisme en een bewonderenswaardig
engagement'.
Reuten schrijft dat in Lyon gesproken
werd docx Julio Girardi (eerder uit
Rome verdreven en onlangs op grond
van zijn marxistische ideeën ontslagen
aan het instituut catholique in Parijs)
en door Gonzales Arroyo (Chileense
jezuiët, steun van Allende, leider van
christenen voor het socialisme). Deze
twee riepen op tot een soort interna
tionale van basisgroepen. Zou er dan
toch zoiets als een 'derde confessie'
(Dorothee Sölle) in de lucht zitten?
Filosofie, filosofen, filosoferen,
eerste terreinverkenning, door Gen
Beekman; uitgegeven door Ambobi
ken in Bilthoven; 183 blz; pit
13,50. C
Een paar jaar geleden zond de Nfoa
een aantal tv-dialogen uit tussen \fcel
reldberoemde filosofen. Dat war^oi
merkwaardige uitzendingen, wa|ec
waarschijnlijk maar een beperkt aabu
tal kijkers van genoten heeft Vom(
velen was het vooral iets lachwAjl
kends, dat gepraat over moeilijke
gen. Ikzelf ken tenminste twee m^y
sen die wel wilden kijken, maar al
drie filosofische volzinnen in lachü-
uitbarstten en voor de rest van
uitzending niet meer konden ophefcj.
den. Filosofie is gek, belachelijk,
zin, onnodig en wartaal. TenminsL
als je er geen behoefte aan hebt
proberen mee te denken met filosofe j
die problemen van iedereen (zo {C
zijn de onderwerpen waarover ze pW:
ten meestal niet) onder woordL
trachten te brengen. Maar die moeL
moet je er wel voor over hebben L:
zelfs dan zal het niet altijd lukkL
om filosofische redeneringen te viSL'
gen.
Goedwillenden die filosofie groter
deels boven de pet gaat kunnen vi
plezier beleven aan het inleiden"
boekje van Beekman. Op een buitij1
gewoon bevattelijke manier (Beekm'J
is leraar en het lijkt me een goeiv
wordt uitgelegd wat filosofie is, wa
over filosofen nadenken en hoe ze
doen. wat het nut en de betekenis 1
van filosofie. -I
Mensen die iets makkelijker omgal
met filosofische theorieën zullen 1>',
boekje al gauw te eenvoudig vind®
omdat eigenlijk alleen wat bas is gei
vens (plus meningen van bekende U
losofen over hun vak) op een rijtlJ
gezet worden. Voor zulke mensen J
dit boekje dan ook niet bedoeld. I1
rest zal waarschijnlijk dank zij Beel]
man met wat meer moed grijpen nai'
filosofische werken, in de hoop er 1]
eindelijk wat van te begrijpen. h
Hans Hellmut Kirst: 'Veroordeeld f
waarheid'. Uitg. De Boekerij, Baan
225 blz. Prijs ƒ16,90.
De lezer wordt veroordeeld tot .uiter1
scherp opletten, wil hij goed bijho
den wat allemaal geschiedt. Kil
bouwt in zijn bekende fragmentenst
het verhaal op en we moeten bekc
nen dat het volgen van deze thrill
vermoeide. Mogelijk ook omdat
ontknoping halverwege al te venni
den was. Een "journalist die veel wi
wordt doodgereden, een bonte ho
veelheid belangrijke figuren inclusi
vlot vrouwwerk, al naar gelang do
en toch geslepen, wordt in de af
toe wat langdradige geschiedenis b
trokken.