Charismatisch reveil
in r.k. kerk Columbia
flisUil
Uit de kerkbladen
Vandaag
Protest tegen sluiting
Braziliaans radiostation
China op Horecava in Amsterdamse RAI
Trouw
Kwartet
Jodendom: unieke
eenheid van
staat en religie
Gebedsdag voor
Oosteuropese
christenen
Geldactie kathedraal
Westminster mislukt
Overvolle kerken bij
Russische kerst
Ontmoetingsdag van
geloofszendingen
Nieuwe boeken
I
TROUW/KT VRTET DINSDAG 8 JANUARI 1974
Voor kruiden en specerijen uit China bestaat veel belangstelling op de gisteren geopende Horecava-vak-
beurs in de Amsterdamse RAI. De beurs duurt tot donderdag.
SAO PAOLO De hulpbisschop van Sao Paulo, mgr. Neves heeft
de Braziliaanse regering ervan beschuldigd de kerk het zwijgen te
willen opleggen door de sluiting van het radio-station 'Radio Niore
de Julho'.
Van een onzer redacteuren
BOGOTA De Boliviaanse
jeugdevangelist Julio Cesar Rui-
hal heeft in Columbia een op
zienbarend charismatisch reveil
op gang gebracht.
Deze 21-Jarige voormalige medische
student ervoer zelf zijn bekering nog
maar roim een jaar geleden, in Cali-
fornië tijdens een meeting van de be
kende pinksterevangeliste Kathryn
Kuhlman Hij bleef rooms-kathoiiek
en trok spoedig de aandacht door op-
wekkingscampagnes in verschillende
Zuidamerikaanse landen. Aan het
Amerikaanse blad Christianity Today
ontlenen wij het verslag van zijn op
treden in Columbia, in november.
Aan Ruibal's komst was geen rucht
baarheid gegeven. De eerste keer
preekte hij simpel voor vijftig men
sen in een huissamenkomst in Bogota.
Daarna sprak hij voor honderd stu
denten, toen in een kerkdienst en ver-
De redactie behoudt zou het recht
voor haar ter opname in deze rubriek
toegezonden meningsuitingen verkort
weer te geven. BIJ publikatie wordt
met de naam van de inzender onder
tekend. Brieven kunnen worden ge
stuurd aan het secretariaat hoofdre
dactie Trouw/Kwartet postbus 859
Amsterdam.
Vuilnis
Ik erger mij altijd dood aan reclame
campagnes van de Stadsreiniging in
de trant van 'Houd uw stad schoon'.
Want de hamvraag die bij mij bij dit
soort acties altijd opkomt en die nog
nooit beantwoord is, is: 'Waarom zet
de gemeente geen bakken neer? (Het
aantal bakken dót er staat, is te ver
waarlozen). Dacht de gemeente dat de
mensen zo goed zijn om bananenschil
len en andere rommel die ze onder
weg kwijt moeten, in hun zak te hou
den tot ze toevallig een keer een bak
tegenkomen?
Door geen bakken te plaatsen werkt
de gemeente zelf haar acties tegen.
Waar moeten de mensen het afval la
ten? Waarom niet net zoals in Lon
den, waar in elke straat bij elke lan
taarnpaal een bak staat? Dan is een
boete van tien pond (in Nederland
zou dat honderd gulden kunnen zijn)
terecht! Maar zolang de stadsreiniging
dit hardnekkig blijft weigeren, zal ik
mijn afval op straat blijven gooien,
uit protest tegen deze bokkige hou
ding.
Amsterdam Frits Ubels
Bouma (5)
Ds. Bouma meent, dat het vlees eten
steeds minder wordt. In zijn totaliteit
is dat nog nergens in de statistieken
te bespeuren, integendeel. Verder
meldt hij, dat hij de laatste tijden in
Nederland geen varkens in de modder
heeft zien rondploeteren. Nou domi
nee, er lopen nog duizenden varkens
in de wei in Nederland, maar die
kimt u waarschijnlijk niet zien vanuit
uw studeerkamer. Discussie over bio-
industrie in de toekomst en dan graag
internationaal vind ik wel zeer nuttig
maar dan graag door terzake deskun
digen. P.S. Dominee, u bent bij ons
op de boerderij een week welkom
hoorl
Aalten
C. Hojtijzer
Onder invloed (2)
Wanneer bij een nachtelijke controle
blijkt, dat 66 autobestuurders zodanig
De Rotterdammer
Nieuwe Haagse Courant
Nieuwe Leidse Courant
Dordts Dagblad
Uitgaven van
B.V. De Christelijke Pers
Directie:
Ing. O. Postma,
F. Diemer.
Hoofdredactie:
J. Tamminga.
Hoofdkantoor B.V. De
Christelijke Pers: NZ.
Voorburgwal 276 - 280,
A'dam. Postbus 859.
Telefoon 020-22 03 83.
Postgiro: 26 92 74. Bank:
Ned. Midd. Bank (rek.nr.
69 73 60 768). Gem.giro
X 500.
volgens voor drieduizend mensen in
de open lucht.
Hij kreeg pas goed bekendheid, toen
pater Rafael Garcia-Herrero hem in
troduceerde in zijn dagelijks tv-pro-
gram 'Minuut voor God', samen met
een kind, dat in een van Ruibals sa
menkomsten genezen was van verlam
ming. Garcia-Herrero is een van de
leiders van de charismatische bewe
ging in de r.k. kerk in Columbia.
Daarna sprak de Jonge evangelist op
uitnodiging tot een menigte van tien
duizend mensen vanaf de trappen van
een r.k. kathedraal in Medellin, de
tweede stad van Columbia. Een 32-ja-
rige man, die zeven jaar verlamd was,
José Martinez, stond op uit zijn wa
gentje. Verwanten van de 19-jarige
José Ferroso vluchtten in paniek,
toen hij ineens 'Jezus, Jezus' begon te
roepen: hij was doofstom geweest
sinds zijn geboorte. Een journalist,
die gekomen was om de bijeenkomst
te kraken, schreef, dat hij die zondag-
dronken achter het stuur zitten, dat
rijden onverantwoord was, kan de
ontstellende conclusie getrokken wor
den, dat geregeld tientallen 'moorde
naars op wielen' op onze wegen zijn.
De tot nog toe lichte straffen schrik
ken hun niet af, in tegenstelling met
de USA en Canada waar zware straf
fen worden toegepast In de toepas
sing van de rechtspraak schijnt van
daag een economisch delict (zondags
rijverbod, dus enkele liters benzine)
zwaarder gestraft moet worden, dan
dronken autobesturen. Van discrimi
natie gesproken.
Oldebroek
H. Boeve
Onder invloed (3)
De heer Eeltink wijst in deze rubriek
op het zeer bedenkelijke feit dat bij
één nachtelijke controle 66 autobe
stuurders niet verder mochten rijden
omdat zij 'onder invloed' reden. De
statistieken hebben uitgewezen dat 10
procent van de verkeersongevallen op
rekening van de alcohol moet worden
geschreven. Voor 1972 betekent dat:
326 doden en 7334 gewonden in ons
land. Het is wellicht een overweging
waard om, mede in het kader van de
versobering, onze jeugd niet langer
meer bij de drankfles op te voeden:
één cijfer: bierverbruik per hoofd van
de bevolking in 1950: 10,91 nu:
65,91! Drank maakt brokken. U leeft
veiliger zonder alcohol. Graan voor
drank kan beter naar hongergebieden
gezonden worden. Er is behoefte aan
een 'alcohol-dr Meinsma' die de jeugd
objectief inlicht over het ontstaan der
140.000 alcoholisten in ons land.
Wlerlngwerwerf
J. A. Gerritsen
Prof. Goudzwaard (3)
Gaarne meer van dergelijke artikelen
als van prof. Goudzwaard. Indien we
op de oude voet doorgaan, en de ge
hele wereldbevolking doet mee, dan
zijn we binnen enkele jaren van het
probleem af. Alles is dan n.l. absoluut
op!
IJsselsteln
L. A. Hokke
'Wind van leer'
Ik vertaas mij er altijd over dat de
christenheid zich zo gemakkelijk laat
meesleuren door allerlei 'wind van
leer". In de afgelopen tien jaar beleef
de Nederland de sexuele revolutie en
gelijk worden er in uw blad allerlei
tolerante artikelen geschreven over
bijv. homofilie. Het marxisme heeft
een enorme opgang gemaakt in de we
reld en meteen zijn er christenen die
verkondigen dat revolutie een christe
lijke opdracht is. En daarmee wordt
de zendingsvisie een schaars goed. Dit
vrijwel onbeperkte aanpassingsvermo
gen van veel christenen trof mij ook
toen ik het interview met magneti
seur en helderziende Majafra las en
ongeveer drie maanden geleden een
artikel over klopgeesten en vliegende
beelden in België. Boeken over spiri
tisme en oosterse mystiek worden
meer dan ooit verkocht en steeds
meer kranten schrijven over spiritisti
sche raadsels. Inderdaad zijn die ver
schijnselen niet te ontkennen, maar
waar is het eigen geluid van het evan
gelie? De bijbel zegt nl. zulke duide
lijke dingen over het spiritisme: 'on
der u zal niemand worden aangetrof
fen die waarzeggerij pleegt geen
wichelaar, uitlegger van voorteken,
iemand die de geest van een dode of
een waarzeggende geest onder
vraagt Want ieder die deze dingen
doet is de Here uw God een gruwel
en terwille van deze gruwelen drijft
uw God hen voor u weg'. (Deutr.
18:10-13).
Voorburg
Jart Voortman
Vuurwerk (3)
Verschillende lezers hebben opmer
kingen gemaakt over de verspilling
van 20 miljoen aan vuurwerk tijdens
de jaarwisseling. Waarschijnlijk is er
toen ook voor meer dan 20 miljoen
aan oliebollen, drank en snoeperijen-
opgegaan. Eén week ervoor is er a.vi
kerstmaaltijden, snoeperijen e.d. nog
enkele malen zoveel besteed. Verder
geven wij in één week met elkaar ook
ongeveer 20 miljoen uit aan kopjes
koffie e.d. Totaal was dat ln de feest-
week voor meer dan 100 miljoen aan
lekker eten. drinken en snoepen.
Weet u dat voor 20 miljoen gulden 80
miljoen maaltijden verstrekt kunnen
worden aan de mensen die ook in
1974 nog op de grens van de honger
dood leven? Kent U de aktie 'Een
gast aan tafel' van de NOVIB? Het gi
ronummer is 645300, NOVIB. Den
Haag.
Rotterdam
A. P. de Winter
avond vijftig echte wonderen had
zien gebeuren.
Twee dagen later puilde het voetbal
stadion van Medellin uit met 70.000
mensen. De samenkomst duurde meer
dan drie uur. Een jongeman gooide
zijn krukken weg en klom over een
hek van twee meter om te bewijzen,
dat hij genezen was. Montoya Piedad,
die al zeven jaar blind was,
kon weer zien. Gustavo Gonzalez, al
65 jaar doof, zei plotseling weer per
fect te kunnen horen. Een vrouw,
wier arm vier jaar verlamd was ge
weest, zwaaide naar fotografen.
Grootste wonder
Ruibal zelf benadrukte steeds, dat de
genezingen voor hem van minder be
lang zijn. Ik roep altijd op tot boete,
toewijding aan God en een diepgaan
de bekering. Dat is voor mij het
grootste wonder". In La Ceja (waar
van gezegd wordt, dat het evenveel se
minaries als huizen telt) sprak hij tot
vier uur in de nacht met tweehon
derd priesterstudenten, hij woonde
een priesteitoljeenkomst bij en had
een onderhoud van twee uur met de
aartsbisschop. Daarna keerde hij terug
naar Bogota, waar hij nog optrad in
een gevuld sportstadion en een ont
moeting had met Columbia's president
Er was van de kerkelijke hiërarchie
geen oppositie. De priesters in de cha
rismatische beweging toonden zich en
thousiaste supporters van Ruibal. De
aartsbisschop van Medellin zei in een
verklaring, dat het religieuze aspect
van Ruibals optreden geen enkele re
den tot kritiek gaf, maar dat de bege
leidende verschijnselen, zoals de gene-
zlngswonderen, wel om wetenschappe
lijk onderzoek vroegen.
Een krant, die twee pagina's wijdde
aan interviews met mensen, die zel
den genezen te zijn, en met hun dok
ters, liet ook een psycholoog en een
arts aan het woord, die de genezingen
niet ontkenden, maar toeschreven aan
massa-suggestie, hypnose of parapsy
chologie.
De kleine protestantse gemeenschap
in Columbia was niet bij de campagne
betrokken. Zij toonde zich over het
algemeen enthousiast, al werd ook de
vrees geuit, dat de nadruk, ondanks
Ruibal, toch te zeer op de wonderen
was komen te liggen.
Billy Graham
Ook de thans 55-jarige Amerikaanse
evangelist Billy Graham merkt al eni
ge tijd een opmerkelijk toenemende
belangstelling van rooms-katholieke
zijde voor zijn campagnes. Tijdens
een tiendaagse actie in Saint Louis
werkten vele priesters en religieuzen
mee aan de nazorg. Tien procent van
de bezoekers, die gevolg gaven aan de
uitnodiging en de kaart invulden, wa
ren rooms-kathoiiek. Het weekblad
van het aartsbisdom steunde de cam
pagne. 'Saint Louis mag zich op het
ogenblik vertieugen ln de aanwezig
heid van dr. Billy Graham. Van zijn
befaamde kruistochten kan niets dan
goeds komen', schreef mgr. John T.
Byrne.
Ter Herkenning, tijdschrift voor
christenen en joden, wijdt een thema
nummer aan 'staat en religie'. Daaruit
dit citaat van drs. S. Gerssen, secreta
ris van de hervormde raad voor de
verhouding van kerk en Israël:
'Het Jodendom is nu eenmaal een
unieke eenheid van staat en religie
tegelijk, een volksleven dat door rle
religie gestempeld is en een religie,
die het dualisme wil overwinnen en
een greep wil doen naar de eenheid
des levens. Wie voor dit verschijnsel
de ogen sluit en niet bereid is er de
ook politieke consequentie uit te trek
ken, dat dit basisrecht aan het joodse
volk moet worden toegekend miskent
het jodendom zelf. Dat in tijden van
ernstige crisis zoveel niet-joden er
blijk van geven over nauwelijks enig
inzicht in dit joodse wezen te beschik
ken, stemt dieper teleur dan men net
met woorden kan uitdrukken. De Jo
den vragen nauwelijks of zij iets mo
gen hebben: zij vragen veeleer of zij
in deze wereld Joden mogen zijn. En
het schijnt dat de wereld daarop ant
woordt: Nu ja, desnnoods, maar alleen
op voorwaarde dat het niemand ook
maar iets zal kosten. Natuurlijk kan
dat niet, want samenleven in deze ve-
reld betekent bereid zijn plaats te la
ten voor de ander.
Het kan er niet om gaan aan de Pa
lestijnse Arabieren het recht te be
twisten op een eigen identiteit, maar
het gaat wel om de volgorde waarin
de problemen aan de orde worden ge
steld. Als de rechten van de Palestij-
nen betekenen de ontmanteling van
Israël als een joodse staat (staat en
religie) dan gaat het om niet minder
dan om een onverzoenlijke tegenstel
ling. Men kan niet tegelijkertijd net
bestaansrecht van de staat Israël er
kennen en eisen, dat de Zionistiscne
staat verdwijnt om plaats te maken
voor wat men eufemistisch een demo
cratische staat in Palestina pleegt ie
noemen. Men kan wel zeggen, dat al
leen nadat het bestaansrecht van c*e
staat Israël onbekrompen en zonder
enige restrictie is erkend, gezocht
moet worden naar een oplossing van
het vraagstuk van de Palestijnen. De
ze dingen, die men na elkaar moet
zeggen kan men niet tegelijkertijd
zeggen. Kerkelijke organen noemen
graag alles tegelijk en noemen dat
dan de dienst der verzoening. Het is
Van een onzer verslaggevers
AMSTERDAM Overal ter wereld
zullen komende vrijdag christenen
bidden voor hun broeders en zusters
in Rusland, China en andere commu
nistische landen. Het is de tweede
keer, dat zulk een internationale ge
bedsdag wordt gehouden.
Vorig jaar januari hield men de eer
ste. op aandringen van Gennadi
Krjoesjkof, de voorzitter van de raad
van evangelische kerken in de Sowjet-
unie. De evangelische alliantie nam
de dag op in haar internationale week
van gebed. Vooral was er belangstel
ling voor in Duitsland, Engeland,
Zwitserland en Taiwan. In Amerika
bad een aantal christenen van 's mor
gens 9 uur tot 9 uur 's avonds. De
Amerikaanse kerk in Den Haag hield
een speciale dienst.
Ook de gebedsdag op 11 januari wordt
door de evangelische allianties in ver
schillende landen gesteund. Nadere
gegevens te verkrijgen bij Kruistoch
ten, postbus 47, Erraelo.
LONDEN De geldactie voor de ka
thedraal van Westminster die drin
gend aan restauratie toe is, is vrijwel
volledig mislukt Tegenover de totale
inkomsten van 300.000 gulden staat
een uitgave van 150.000 gulden voor
de kosten van de campagne. Men had
gehoopt anderhalf miljoen binnen te
krijgen. Ook de St-Pauls Cathedral in
Londen en de Westminster Abbey
hebben dringend restauratie nodig.
echter Juist de tegenstelling van de
echte verzoening; het is het doen
voortbestaan van de onverzoenlijk
heid. Joden voelen dat haarscherp
aan, omdat het m hun existentie gaat.
Als zij hun stem verheffen tegen dit
eindeloos enerzijds-anderzijds worden
zij door niet-joden gemakkelijk als
spelbrekers ervaren'.
Duidelijkheid
Hoewel prof. dr. K Runia, het 'Appél
en Voorstel' van dr. E. Masselink c.s.
niet in alle opzichten geslaagd vindt
('Ik geloof, dat er bepaalde punten
zijn die niet helemaal juist zijn weer
gegeven. In de eerste plaats denk <k
aan de weergave van de visie van
prof. Lever.'), schrijft hij toch in
Centraal Weekblad:
'Toch zullen we dit geschrift niet
naast ons neer kunnen leggen. Het
laat duidelijk zien, dat we als Gere
formeerde Kerken ons in een uiterst
moeilijke situatie bevinden. De pro
blemen, die in dit geschrift genoemd
worden zijn toch wel wezenlijk •-n
van geweldige importantie. Het gaat
hier om zulke diep ingrijpende zaken
als het gezag van de Schrift, het gezag
van de belijdenis, de betekenis van de
verzoening (het hart van het evange
lie!). Deze vragen kunnen we als ker
ken niet naast ons neerleggen. Deze
vragen zullen beantwoord moeten
worden. Het wordt meer dan tijd, dat
we als kerk gaan uitspreken waar we
willen staan en ook werkelijk staan.
Wat is de bijbel voor ons? Is ze al
leen maar bron voor ons geloof of is
ze ook nog meer? Is ze ook nog 'de
enige regel voor geloof en leven' (zo
als het nieuwe Ondertekeningsformu
lier het stelt)? Kan men de verzoe
ning, zoals die in onze belijdenisge
schriften ontvouwd worden, ontken
nen en toch nog prediker van het
woords Gods ln onze kerken zijn?
Kan men in onze kerken de belijdenis
als 'akkoord van kerkelijke gemeen
schap' feitelijk op non-actief zetten en
de zgn. dialoog-kerk propageren, waar
in ieder in eigen verantwoordelijk
heid gelooft en spreekt naar zijn ei
gen inzicht? Dit zijn geen geringe za
ken. Hier ligt inderdaad het hart van
de hele problematiek waar we van
daag mee worstelen. De schrijvers van
het Appèl en 'Voorstel' hebben volko
men gelijk, als ze op deze punten on
dubbelzinnige' duidelijkheid wensen'.
Kerkbalans '74
Deze maand gaan weer duizenden
vrijwilligers op pad voor de bliksem-
huisbezoekactie 'Kerkbalans '74'. In
Het Orgaan van de bond van Neder
landse predikanten geeft ds. C. Blom-
'In feite', aldus de hulpbisschop', wil
men de kerk gewoon het zwijgen op
leggen, hoewel zij juist oproept tot
broederschap, vrede en gerechtigheid.
De sluiting van het radiostation is
een nieuwe, harde slag voor de vrij
heid van denken en voor de vrijheid
van de kerk in Brazilië. Op een mede
deling van het ministerie van commu
nicatie, waarin de zender 'clandestien'
wordt genoemd, zegt mgr. Neves: 'Het
is toch wel verbazingwekkend, dat dit
MOSKOU (UPI) De Russische ge
lovigen vieren volgens hun liturgische
kalender nu pas kerstfeest. De 45 or
thodoxe kerken in Moskou waren gis
teren overvol. De meeste kerken had
den vier of vijf diensten.
Het Russische persbureau Tass noteer
de uit de preek van patriarch Pimen
in de Yelokofski-kathedraal zijn ver
trouwen, dat 'de vrede zal overwinnen
4n de harten van de mensen, onder de
volken en door de hele wereld'. Hij
zag ontspanning in Europa en sommi
ge andere delen van de wereld, 'die
grotendeels te danken is aan de in
spanningen van ons grote moederland
en zijn leiders'.
Een Israëlische militair in de Sinai
blaast de sjofar (ramshoren) bij het
begin van het joodse nieuwe Jaar.
aard de volgende tip door:
'De tweede opmerking is, dat een
wijkgemeente in Den Haag van deze
gelegenheid gebruikt maakt om niet
alleen iets te vragen, maar tevens iets
gezegd wordt over een zender, die ze
ventien jaar lang regelmatig culturele
en godsdienstige uitzendingen heeft
verzorgd'.
Vrijdag heeft ook kardinaal Alfrink
de aandacht van de Braziliaanse rege
ring gevraagd voor de affaire van 'Ra
dio Novo de Julho'.
Van een onzer verslaggevers
AMSTERDAM Er komt weer een
Wereldwijde Zendingsdag. Deze mani
festatie, die vorig jaar 3500 bezoekers
trok, is gepland op Hemelvaartdag (23
mei) in de Julianahal van de Utrecht
se Jaarbeurs.
Deze dag wordt weer georganiseerd
door de evangelische zendingsalliantie
(EZA), een orgaan, waarin thans der
tig niet aan kerken gebonden zen
dingsbewegingen ('geloofszendingen')
samenwerken.
Het programma is nog ln voorberei
ding. Er zullen drie samenkomsten
worden gehouden. Ook is er een zen-
dingsbeurs, waarop de diverse organi
saties zich door informatiestands pre
senteren.
aan te bieden. In dit geval een Bijbel-
rooster en een kaart, waarop gewenst
contact met de wijkgemeente kenbaar
gemaakt kan worden (bezoek van me
de-gemeentelid, ouderling, diaken of
predikant let op de volgorde-). Dit
lijkt mij een gelukkig initiatief. Wat
aangeboden wordt is wel niet veel,
menige buitenkerkelijke zal niet zit
ten te wachten op een Bijbelrooster,
maar het is psychologisch goed beke
ken en de uitnodiging om de eventue
le wens naar contact kenbaar te ma
ken lijkt alleen maar verstandig. 'Ik
heb reden om aan te nemen, dat in
die wijkgemeente de gevraagde bezoe
ken inderdaad worden gebracht.
Waarom loopt soms deze actie na één
of twee jaar terug? Soms hierom, om
dat op het signaal van het (som3 voor
het eerst of na jaren weer) geven van
geld niet is gereageerd op het pastora-
le vlak. Met geld moet altijd heel ge
heimzinnig worden omgesprongen
blijkbaar. Ik zie persoonlijk geen be
zwaar om de namen van nieuwe of
onverwachte gevers door te spelen
naar de pastorale sector met de op
wekking om die adressen eens extra
te bezoeken- Jammdr genoeg Is deze
manier van samenspelen in vele
(wijk)-gemeenten niet bekend. Men
verheugt zich over de grote opbrengst
en bezint zich niet op de vraag hoe je
zoiets nu voor de toekomst kunt vast
houden'.
Ballast
ln de Rechte Straat, het blad van ds.
H. J. Hegger, gaat in op de charisma
tische beweging in België:
'Er is ook in België een charismati
sche beweging, waar men zoekt naar
de vervulling met de Heilige Geest en
het ontvangen van Zijn gaven. Maar
hoe pril deze beweging nog is, tóch
wordt deze direkt al in andere banen
geleid. Priesters en leken die oprecht
menen de doop met de Heilige Geest
te hebben ontvangen, worden weer
meteen getrokken naar allerlei onbij
belse rooms-katholieke devotiepraktij
ken, met name naar de Mariaverering
die weer heel sterk opkomt. De vrouw
uit Openbaringen 12 wordt opnieuw
naar voren geschoven en men riet
daarin een verheerlijking van Maria,
de moeder des Heeren. Daarnaast is
er ook een teruggrijpen naar de oude
mystiekers zoals Ruusbroeck, Sint Jan
van het Kruis, Theresia van Avila en
andere middeleeuwers. Daarbij pro
beert men om naast de oosterse
mystiek ook de christelijke mystiek
aan bod te laten komen. En dan rijst
direkt de vraag: Zijn die mensen wer
kelijk vervuld met de Heilige Geest?
Hoe kunnen we dan al die andere bal
last erbij gaan nemen?'
BRIEF AAN DE KAARS IN Di
KERK VAN E
Vanmorgen zag ik je branden op d
tafel in de kerk. Het was een hel dei
zondagmorgen. Je vlam leek gehe<g
overbodig, want aan alle kantefi
stroomde het klare licht van de da
binnen. Vanaf de kleine gaander
met het orgel en de knotsgrote warti
in de draagstang op ooghoogte, zodi
ik daar al eens kompleet door gevel
ben, zag ik je kleine vlam nauwelijl
bewegen, zo stil was het in de kerl
Van bovenaf had ik het uitzicht op a
les, maar vooral op jouw stille aanwi
zigheid, nauwelijks door iemand opgi
merkt. Hoewel, die kleine jongen di
zo met z'n benen zat te bungelen, hap
die je ook niet in de gaten? Weinige!?
zullen zich bewust geweest zijn dat jib
liet was die vanmorgen aan de feestip
lijkheid bijdroeg. Je deed me denkei
aan de kleine randversieringen di
Buxtehude in zijn koraalbewerkinge
heeft aangebracht. Die lijken ook z
overbodig en toch zijn ze er. Nieman
let op je aanwezigheid. Dat hoeft oo
niet. Je vraagt er niet om. Zelfs ni
als het Allerheiligen is en in alle d
len van de wereld onnoemelijk ve<
kaarsen aangestoken worden voor all
mogelijke en onmogelijke heiliger
Die hun heiligverklaring al lang acl
ter de rug hebben en die er nog o
wachten en die om welke redene
dan ook die verklaring wel nooit zu
len krijgen en evenmin ooit zulle
missen. Maar jij staat hier in de ker
van E., in deze kerk waar de mense
slechts één uur op zondagmorge
toeven. In je strakke witte gestalte i
het net of je ons iets wilt zeggen. Wi
vereren je niet, evenmin als wie ooi
We vallen alleen voor de Here Go
en dat dan nog moeilijk en m<
stramme knieën. Maar wel kunnen w
in beschouwing raken als we je a
overbodig zien branden. En we den|
ken aan alles wat ons overbodig vooi
komt en het niet is. Teveel en precie
genoeg. Ons eigen leven waarvan w
niet ieder ogenblik de zin op de ton
kunnen nemen en die proeven. Maa
jij brandt door. En als straks ieman
vergeet om je stille vlam te dovei
dan belet niemand je om nog hee
lang, misschien wel dag en nacht eei
klein licht te geven, als een teken va
je gewilde en bedoelde bestendigi
aanwezigheid.
NED. HERVORMDE KERK
Bedankt voor Delfzijl (toez.): A. A
Drost te Lemmer.
GEREF. GEMEENTEN
Bedankt voor Amsterdam-Noord: G
A. Zijderveld te Middelburg; vooi
Dordrecht: P. Blok, te Dlrksland; voor
Leerdam: C. Hegeman. te. Tholes;
voor. Hoogvliet: J. M. Kleppe te Woel
den.
GEREF. KERKEN
Overleden: J. J. Bouwman (82) cm;
pred. te Heemstede. Was predikant te
Gees. Urk, Almelo en te Koog aan de
Zaan.
Aangenomen: naar Nieuwkoop-Woer-
denseverlaat: drs. G. P. Nooteboom
van Leeuwarden (kadervormingspredi
kant op Midden-Java).
Spektator, tijdschrift voor neerlandis
tiek. Red.: G. J. van Bork, C. S. Ha-
mans, A. J. Hanou e.a. Uitgave van de
stichting 'Hellogabalos'. Abonnement
sprijs ƒ28,90 per jaar. (sept-sept).
Over te schrijven op postgiro 2465026
tji.v. Stichting Heliogabalos, Amster
dam. Per jaar 9 nummers, minimaal
650 pag.
Bij het verschijnen van het eerste
nummer van de derde jaargang lijkt
het goed nog eens op dit Interessante
tijdschrift te attenderen. De vorige
jaargang bevatte onder meer artikelen,
over roman-theorie, een reeds klassiek!
geworden, lijvige aanval op F. C.
Maatje's boek 'Literatuurwetenschap',
opstellen over Dèr Mouw, Hoefnagel,
Marieken van Nieumeghen, Hoofts
'Griane', de Re naert, om ons tot de
letterkunde-afleveringen te beperken.!
Daarnaast levert Spektator specifieke
taalkun de-taalbeheersings-afleverin
gen, die deze jaargang minder specia
listisch van aard zullen worden. In de
twee jaar van zijn bestaan heeft Spek
tator zich al de roem verworven van
een uiterst leesbaar vaktijdschrift te
zijn, waar geen enkele neerlandicus of
geïnteresseerde in de neerlandistiek
buiten kan.
Het eerste nummer van de derde jaar
gang behelst een artikel over een
raiddelnederlandse tekst die in ver
band staat met het Nibelungenlled;
voorts een uitermate helder en funda
menteel stuk van E. Oey-de Vita over
problemen van kopijonderzoek voor
toneelstukken uit de zeventiende
eeuw, waarin o.a. een nieuwe visie
wordt gegeven op tekstproblemen in
de Spaanse Brabander van Bredero.
Felix J. Douma toont aan dat G. K.
van het Reve's 'The Acrobat and
other stories' weinig succes in Enge
land kon hebben omdat het leest als
een slechte vertaling. Jan Kuijper be
spreekt secuur de verschenen "Verza
melde gedichten' van Vestdijk. In No
tities en Korte aankondigingen
wordt allerlei belangwekkends meege
deeld. Elke aflevering besluit met een
gedicht. Ditmaal een mooi sonnet van
Jan Kuijper, die dit najaar bij Queri-
do debuteert met de bundel 'Sonnet-;
UTRECHT Wegens drukke werk
zaamheden is prof. dr. J. M. Hasselaar
teruggetreden als hoofdredacteur van
'In de Waagschaal'. Hij blijft wel deel
uitmaken van de redactie. Voorlopig
zal een vijftal als collectief de functie
van hoofdredactie vervullen: naast
prof. Hasselaar ds. M. G. L. den Boer,
T. Fransen, ds. L. A. Kopmels en ds.
K. E. H. Oppenheimer.