I I FILMPREMIÈRES VAN DEZE WEEK 'Brother Sun, Sister Moon': mooi om naar te kijken 'Einde van de reis is niet erg pakkend Commentaar Service Ambassadeur Prachtige opnamen in goed geregisseerde 'Solaris' Theatre of Blood het weer Weekend zachter TROUW /KWARTET VRIJDAG 4 JANUARI I9V4 BEflVENLAJ® T5/K7 Dit jaar zal de magische drempel van een gemiddelde prijsstijging van 10 procent naar schatting worden over schreden, schrijft de nieuwe secretaris generaal van Economische Zaken in een economisch weekblad. Als we de chef van het Centraal Planbureau mo gen geloven is deze raming nog aan de zeer bescheiden kant. Want hij houdt er rekening mee, dat de prijs stijging zal oplopen tot 13 procent of misschien nog wat hoger, waarmee een naoorlogs record, dat nog uit de dagen van de Korea-crisis dateert, zou worden gebroken. Dat sommige ondernemers, die deze bui pok hebben zien hangen, nog gauw de buit binnen proberen te halen door hun prijzen tot vér boven de ma gische drempel op te drijven, is stellig afkeurenswaardig, maar nauwelijks verrassend voor wie weet, waartoe de mens van nature geneigd is. Trou wens, misschien bedoelen die onderne mers het zo kwaad nog niet en heb ben ze gewoon een voorbeeld geno men aan een respectabel bedrijf als de PTT. Dit immers heeft, zo meldt ons de Consumentenbond, een van zijn prijzen (die van binnenleidingen) vorig jaar verhoogd met maar liefst 200 procent en een andere (die van num merverandering voor telefoonaanslui tingen) met niet minder dan 700 pro cent. Wij zouden daar niet over beginnen, als de PTT een armlastig bedrijf was, dat op de rand van de afgrond balan ceerde. De werkelijkheid is echter, dat dit bedrijf het jaar 1973 heeft kunnen afsluiten met een toch tamelijk zoete winst van 439 miljoen gulden. Zeker, we moeten ons daar niet op verkijken, want de PTT heeft nu eenmaal, vol gens de PTT, flinke winsten nodig om voldoende te kunnen investeren. Het is een oud verhaal en de tegenwerping dat de PTT dan maar eens toestem ming moet krijgen om op de kapitaal markt te lenen, is ook niet bepaald kersvers. Daarom ditmaal een andere tegen werping: moet de PTT inderdaad zo veel investeren als ze meent? Is het, om een voorbeeld te noemen, inder daad dringend noodzakelijk, dat dit jaar bij wijze van proef twintig post kantoren worden uitgerust met appa raten van 30.000 gulden per stuk, zulks ten behoeve van een schielijker I berekening en bijschrijving van rente? Wie heeft daar behoefte aan? Waar schijnlijk niet zozeer de clientèle van Ide giro en de Rijkspostspaarbank als wel een groepje technici van de PTT, dat de perfectionering van het tech nisch apparaat van dit openbare nuts bedrijf als een doel op zichzelf is gaan beschouwen en dat iedere nieuwe vin ding ook maar toegepast wil zien. j Tegen uitbreiding van de service van de PTT hebben wij niet het minste be- I zwaar, mits maar bedacht wordt, dat de beste service die een bedrijf als de PTT ons land op het ogenblik kan I verschaffen bestaat in het vermijden i van niet strikt noodzakelijke uitgaven en prijsverhogingen. De twee in Den Haag doorgebrachte jaren zullen de scheidende Indonesi sche ambassadeur, generaal Alamsjah, heugen als de onaangenaamste tijd uit zijn leven, zo heeft hij nogal onge bruikelijk in het diplomatieke verkeer bij zijn afscheid laten weten aan het persbureau Antara. Dat is jammer en verdrietig voor ons, want (wat je ook verder van ons mag zeggen) wij hebben het ook met hem heel goed bedoeld. Maar het zij zo. 1 Er zou ook geen aanleiding geweest zijn iets meer te schrijven dan een 'sorry een volgende keer beter' of iets dergelijks, als niet de heer Alams- 1 jah een wat merkwaardige toelichting had gegeven op zijn uitspraak over die onaangename periode, j Met name de recente demonstratie van de in Nederland verblijvende Zuidmolukkers is hem in het verkeer de keelgat geschoten. Ook dat is jam mer en vervelend, maar toch ook wel weer overkomelijk. De ambassadeur gaat echter te ver als hij op grond van hét feit dat de Ne derlandse autoriteiten een vergunning hadden afgegeven voor deze demon stratie, tot de constructie komt van een Nederlandse mede-verantwoorde lijkheid voor de incidenten bij die de monstratie. Zoiets is onzin en het bewijst dat de heer Alamsjah in de twee jaren in Ne derland doorgebracht hoe onaan genaam ook niet voldoende tijd heeft vrijgemaakt om althans iets te leren van onze gewoonten en van de rechten van de inwoners van dit land, waaronder het meer dan eens als legitiem erkende recht van vrije meningsuiting door middel van een demonstratie. Natuurlijk zijn incidenten daarbij ver velend en moet het verbranden van een vlag als betreurenswaardig worden afgekeurd, maar omwille van een uit was een in principe goed recht als dat van de vrije meningsuiting zo in opspraak te brengen: dat is te grijs. De vluchtigste oriëntering aan deze, op de hele westerse democratie geënte uitgangspunten (en dat is toch niet te veel gevraagd van een ambassadeur in zo'n westerse democratie) had het ver blijf in Den Haag waarschijnlijk niet aangenamer gemaakt het is waar: den Haag ligt in een koud en nat Graham Faulkner in een scène 9 V"I I f Franco Zeffirelli, een veelzijdig man, beroemd als opera- en to neelregisseur, werd als filmregis seur bekend door zijn twee Sha- kespeare-adaptaties 'De getemde feeks' en 'Romeo en Julia'. In zijn derde film, 'Brother Sun, Sis ter Moon' behandelt hij een fase uit het leven van Franciscus van Assisi, vanaf zijn bekering na een mysterieu ze ziekte die hem ertoe brengt alle aardse bezit af te zweren, tot zijn au diëntie bij paus Innocentius III, die hem aan zijn met juwelen bezette boezem klemt. Hij is dan nog geen heilige: de reis naar Syrië, het vasten op de berg La Verna en de stigmata komen pas later Zeffirelli's film houdt zich bezig met Franciscus' jeugdjaren. De liedjes van Donovan (soms wel erg zoet en simpel) zijn niet eens no dig om het verband met het heden te leggen: Franciscus wordt ons gepresen teerd als een allerliefste 'drop-out', die zich minder tegen het establish ment verzet dan er zich van afwendt. Weliswaar smijt hij de kostbare stof fen die zijn vader heeft vergaard het raam uit, maar dat is niet zo zeer om de armen te gerieven als wel om ui ting te geven aan zijn afkeer van luxe. Solaris werd hier voor het eerst vertoond in de Arnhemse filmweek en is toen in onze filmrubrieken, zelfs tweemaal, kort besproken. De film is belangrijk genoeg om er nog even aan te herinneren. Andree Tarkovski, een van de beste jongere regisseurs van de Sowjet-, Unie, die onder meer De Jeugd van Iwan en Andree Roeblev maakte (be kend geworden hoewel hier nog niet vertoond), maakte Solaris naar het boek van Stanislaw Lem, .een toekom stroman, science-fiction, over mensen 'in de ruimte'. De film begint op de goede aarde, mooi gefotografeerd door Vadim Joessov, en daar vandaan moet een geleerde naar een ruimtestation, dat nog maar door een paar man wordt bezet, en waar vreemde dingen gebeuren. De planeet in de buurt, met een kokend brein (indrukwek kend trucwerk) heeft zonderlinge in vloeden. De sfeer in het bijna verla ten ruimtestation is beklemmend, vooral doordat er, behalve de gewone mensen, die ook al niet meer normaal zijn, nog anderen rondzwerven. Dat zijn weer levend en materieel gewor den herinneringen. De jonge geleerde wordt er dan ook bezocht door een. op aarde al gestorven, geliefde van vroeger. Waarvan hij zich niet kan ontdoen, al probeert hij het, want zij is, als herinnering, daar onsterfelijk. Achter de geheimzinnige avonturen schuilt ook nogal wat filosofie over leven, dood, ruimte en tijd. En over het mens-zijn. Solaris is enigzins te vergelijken met Kubrick's 2001. De film is best geregisseerd. De reële en irreële opnamen zijn prachtig. De spe lers zijn, zoals gewoonlijk in een goe de Sowjet-film, uitstekend. En na het zien van deze film blijft er ook nog het een en ander om over na te den ken, voor wie dat wil. BH. (Amsterdam-Kriterion, 14 jr.) Hij gaat de weg naar buiten (op zoek naar de natuur) en naar binnen (op zoek naar zijn ziel). Samen met zijn vrienden sticht hij een commune, her bouwt de kerk van San Damiano, staat zachtmoedig in de regen, wach tend op een bete broods die hem wordt gereikt door Clara, het meisje dat hem inspireert en dat later haar mooie blonde haar offert en zich bij hem voegt. In alle eer en deugd, wel te verstaan. Hij ziet het sociale on recht wel maar hij vecht er niet te gen. Hij predikt onthouding, ontbe ring en nederigheid, geen oppositie. Misschien is hij daarom niet ver brand, maar reeds twee jaar na zijn dood (in 1226) heilig verklaard. 'Brother Sun, Sister Moon' is vooral een film die mooi is om naar te kij ken. Niet alleen de natuur is mooi (een weelderig korenveld vol klapro zen, een ruïne in mist en sneeuw), ook de mensen: de rijken in hun zijde en satijn, de armen in hun pittoreske vodden met hun pittoreske misvor mingen. Zelfs Franciscus' ziekbed is niet schokkend maar mooi en hetzelf de gèldt voor de korte flitsen van de oorlog, waaruit hij terugkeert als een ander mens. Dit alles is wel geschikt om bij de toeschouwers gevoelens van welbehagen op te roepen maar het verveelt ook wel eens, evenals de kin derlijke glimlach die de hoofdrolspe ler (Graham Faulkner) zonder onder breking om de lippen speelt. Zeffirelli is zijn stelregel om voor de hoofdrollen onbekende acteurs te ne men ook ditmaal trouw gebleven. In Judi Bowker vond hij een heel mooie Clara (alweer mooi), dat moet gezegd. Maar voor het spannendste ogenblik in de film zorgt toch oudmeester Alec Guinness, als paus Innocentius in hoogheid gezeten, die de deemoedig neerknielende Franciscus toespreekt met galmende plechtigheid, waaraan enige ironie niet vreemd is. Ach, men zou zich ook een andere be nadering van Franciscus kunnen voor stellen. Deze is naar mijn smaak te modieus, te zeer aangepast aan huidi ge 'terug-naar-de-natuur' tendenzen. Maar visueel is er niets op aan te merken en sex en geweld schitteren door afwezigheid. Dat is wel een vera deming. W. Wielek-Berg (Amsterdam-Alhambra 1, a.l.) Van onze weerkundige medewerker Toch nog sneller dan verwacht werd, heeft de natuur gisteren een anti-win- ter-demonstratie gegeven. Tegenover temperaturen overwegend onder nul een etmaal eerder, wezen de thermo meters in Eelde en Ramspol plus 2 graden aan, in Leeuwarden en Schip hol 3, Twente 4, Rotterdam en Vlis- singen 5 en op het lichtschip Noord- hinder 6 graden Celsius. (Het zeewa ter varieerde van 5,5 graad bij het lichtschip Tessel tot 7,5 graad bij het lichtschip Noordhinder). Tussen een hogedrukgebied ran 1038 millibar bij Moskou en een lagedrukge bied van 962 millibar ten zuiden van IJsland met uitzakking tot in de golf van Biskaje, blijft ons gebied in een zuidoostelijke, later zuidelijke stro ming, waarmee tijdens het weekend wat zachtere lucht zal worden aange voerd. Het temperatuurniveau wordt dan wat hoger en vriezen doet het s nachts nauwelijks meer. De kans op neerslag van betekenis blijft klein. Verder even aandacht voor een waar neming van onzemedewerker in Oud- Beijerland. Hij schrijft: 'Zondag 9 de cember was het door het zonnige weer en het vrijwel ontbreken van bewol king alleen wat cirrus laag aan de hemel heerlijk om te wandelen. Al kijkend in noordwestelijke richting zag ik boven de rook die stijl omhoog rees uit de pijpen van de petroleum- raffinaderxjen in Pernis, zich cumu lus-wolken vormen. De sterkere noordelijke bovenwind deed deze cu muli zijwaarts wegblazen. Aan de kant vanwaar de wind kwam, ont stond. door het afkoelen één grote warme luchtbel condensatie en was de wolkengrens scherp. Aan de zuidzijde werd de luchtstroom horizontaal en boog zelfs iets naar beneden Daar werd de grens wazig en teas de wolk ook aan oplossing onderhevig. Ook land maar misschien was de illus tratie van de onlustgevoelens dan toch nog wat anders uitgevallen. Wie weet. ver in het oosten kon ik duidelijk een cumulus-wolk constateren: vermoede lijk afkomstig van de schoorstenen van de suikerfabriek in Puttershoek. Mogelijk dat een inversie hierbij een rol heeft gespeeld (tussen 900 en 1800 meter daalde de temperatuur die mid dag boven De Bilt nauwelijks). Zeker in ieder geval is dat de dampkring toestand deze dag uitermate gunstig moet zijn geweest voor het op deze wijze ontstaan van cumulus-wolken.' Het herdenkingsboek 1854-1954 van het KNMI bevat een foto van grote stapelwolken boven het brandende Rotterdam van 14 mei 1940. Ook hier hadden we dus te maken met een kunstmatige cumulw-ontwikkeling. Amsterdam on bew. 4 0 De Bilt onbew. 4 0 Deelen onbew. 4 0 Eelde zwaar b.ew. 3 0 Eindhoven onbew. 5 0 Den Helder onbew. 3 0 Luchtn. Rtd. onbew. 6 0 Twente onbew. 4 0 Vlissingen onbew. 5 0 Zd. Limburg onbew. 9 0 Aberdeen geheel bew. 4 0 Athene half bew. 16 0 Barcelona geheel bew. 12 0 Berlijn geneel bew. 3 0 Bordeaux regen 0 0.1 Brussel onbew. 8 0 Frankfort geheel bew. 2 0 Genève geheel bew. Helsinki geheel bew. 1 0 lnusbrück zwaar bew. Kopenhagen geheel bew. 2 0.2 Lissabon regenbui 15 0.1 Londen zwaar bew. 6 0 Luxemburg mist 1 0 Madrid geheel bew. 5 5 Malaga licht bew. 16 12 Mallorca geheel bew. 14 0.3 Mtlnchen mist 2 0 Nice zwaar bew. 11 3 Oslo motsneeuw 0 0.3 Parijs licht bew. 8 0 Rome onweer 13 19 Split geheel bew. 12 2 Stockholm geheel bew. 0 0 Wenen zwaar bew. 2 0 Zürich geheel bew. Casa Blanca licht bew. 16 17 Las Palmas zwaar bew. 21 0 New York ijsregen 18 25 Tunis licht bew. 16 0 opklaringen sneeuw onweer door Ber Huising AMSTERDAM Toneelgroep Podium gaf woensdagavond in Am sterdams Nieuwe de la Mar-theater de eerste voorstelling van Eincle van de Reis. een goed geschreven stuk van R. C. Sheriff, dat eens een wereldsucces was; met rollen voor mannen, die door Podiums medewerkers best werden vertolkt; met problemen ook die ons nog zouden kunnen rakenmaar de bedoelde diepe indruk werd, op mij, niet gemaakt. En waar zit dat dan in? Weerrapporten met max. temperatuur en neerslag van 7-19 uur. Het stuk gnat over mannen in de oor log, in de Eerste Wereldoorlog. Man nen maar geen manschappen, het gaat om officieren zitten op de grond, bij de loopgraaf, dagen te wachten op de Duitse aanval, die 'het einde van de reis' wel zal betekenen. Er vallen aan het slot dan ook een paar, maar het echte geweld is op het toneel moeilijk te maken. Dat ziet er te tam uit. Het gaat ook meer om wat er in de mannen omgaat, en dan voor al om de angst. De kapitein, heftig en boeiend ge speeld door Edd Brugman, kan zijn overspannen zenuwen alleen nog be daren met whisky, en nog valt hij telkens onbeheerst uit. Maar ze ne men het van hem, omdat hij zo'n goed commandant is. Een oudere lui tenant, eigenlijk een leraar, mooi rus tig, zuiver en overwogen gedaan door Wim de Haas. is daartegenover de be rustende wijsheid zelf. En daarmee de evenwichtige steun voor de anderen. Hij weet dat hij er aan zal gaan bij een, overigens onzinnig opgezette, uit- voor een jong luitenantje, pas aange komen, zo van school, lijkt alles nog een opwindend avontuur, dat hij ver gelijkt met rugby. Hij doet ook nog aan heldenverering en wordt de vol gende dode. Lex van Delden speelt het uitstekend. Dan zijn er Dolf de Vries, als een doodsbange luit, die alleen met een revolver van desertie is te weerhouden; Tim Beekman als lako- nieke, fantasieloze dikzak; Hans van der Gragt als een trouwe oppasser die met zijn niet immer goed gelukte zor gen en opmerkingen fijn komisch werkt; en nog wat militairen, waarbij Peter Aryans, kolonel. Jan Juray, sergeant-majoor. Hun onderkomen, ontworpen door Maja Alexander, is somber, modderig, vuil, wanordelijk, en wel naar de wer kelijkheid. Het spel is, door Pul Melton en Bob de Lange, ook naturalistisch geregis seerd. Er wordt heel gewoon gedaan, bijna huiselijk af en toe, er wordt tijd genomen, er vallen stiltes, de spanningen worden onderdrukt, en op de dagen dat zij wachten gebeurt er eigenlijk niets. De loopgravenoorlog kon vervelend zijn, en dat kan een getrouwe weergave óók worden. Au teur Sheriff had het zelf meegemaakt en zijn schildering is eerlijk. In 1928 en daarna, toen men dit alles nog niet wist. of wilde weten, kon dit stuk een ontroerende openbaring zijn. Maar wij zijn alweer oorlogen verder, en ook verder in gedachten over oor log. Sheriff heeft ons nu nog weinig te zeggen. Hij maakte geen helden van zijn mannen, dat niet, ze waren bang, ze zagen soms de waanzin van dat alles, maar zij deden hun plicht, alleen omdat het zo 'onmanlijk' (en weinig Brits) zou zijn om het niet te doen. Passief - en niet pacifistisch zonder enig verzet, zoals het hoorde. Zij spreken, in de vertaling van Adel- heid van ier Most en Mathijs Klein, ook nog in beschaafd geschreven vol zinnen. Als Britse burgers en niet als front soldat en. Over zichzelf en een beetje over elkaar, met de oorlog als een onaangename omstandigheid. En dat kon mij bij deze voorstelling, toch niet echt pakken, of ontroeren, of prikkelen. In Theatre of Blood gaat een doodge waande Shakespeare-acteur de critici die hem kraakten vermoorden volgens Shakespeare-recept. Dat Is: met dolk of degen of speer, door verbranding, onthoofding en ogenuitstekerij, en een krijgt, evenals in Troilus en Cres- sida, zijn 'kindertjes' opgediend in pastei. Gelukkig zijn het maar poe- deltjes, maar het slachtoffer blijft er toch in. Elke moord krijgt een mooie theatrale regie. Shakespeare wordt zeer realistisch in deze tijd geplaatst. Voor de critici, die op het rijtje af gaan, is het nogal beangstigend. En voor de politie, die er telkens naast grijpt, is het raadselachtig. Als de ac teur zijn taak volbracht heeft gaat hij, in grootse stijl tenonder als Lear met zijn, medeplichtige, dochter. An thony Greville-Bell heeft het bedacht, en regisseur Douglas Hickox verfilm de het met een kleurige pathos, waar hier en daar ook een scheut humor doorheen zit. want het is soms te gek. De dekors, of het nu Londense achter buurten en behuizingen, of theater zijn, werden barok bekeken. De spe lers zijn uitstekend. Vincent Price is mooi waanzinnig in alle rollen die hij speelt, diie van Shakespeare of die van kok en kapper, masseur of wat dan ook. Diana Rigg, de dochter doet daarin niet minder mee. De critici worden door bekende acteurs ge speeld, als Jack Hawkins. Robert Mar- ley. met de hondjes, Harry Andrews, Ian Hendry, Coral Browne, en meer nog. Het is wel vermakelijk griezelig en. door het originele idee, weer eens wat anders ook, in dit genre. Amsterdam-Nöggerath, 18 jr.) Eddy Brugman als de kapitein in 'Einde van de reis'. Poolse opera-première in Bossche schouwburg DEN BOSCH De sopraan Bozena Kinasz-Mikolajczak, die verbonden is aan cie Poolse Opera te Warschau, zal dinsdagavond 8 januari de titelrol zin gen in de opera Halka van de Poolse componist Sianislaw Moniuszo. Deze opera, die lot het standaardrepertoire van vrijwel alle Poolse operagezèl- schappen behoort, is nog nooit in Ne derland opeevoerd. Deze première voor Nederland wordt nu verzorgd door de Werkgroep Opera van het Brabants Orkest. Aan de uitvoering werken vervolgens als solisten mee de Nederlandse so praan Cocky van den Brekel, Bernard Kruysen, Tadeusz Kopacki (van de opera te Lodz en de in Nederland wonende djo1 Antoni Dutkiewicz. De regie is in handen van de Poolse bas Robert Sauk die van 1948 tot 1958 aan de Poolse Opera te Warschau verbon den was. De koorpartijen worden door drie Brabantse koorverenigingen verzorgd. Het orkest is het Brabants Orkest en de algehele muzikale lei ding berust bij Jan Jansen. Na de premiere in Tilburg gaat Halka on 10 januari daar nogmaals, en ver der op 12 januari in Eindhoven (Stadsschouwburg) en op 19 januari in Breda (Stadsschouwburg). Aanvang van de voorstellingen 20.15 uur. Tex Ritter overleden NASHVILLE De bekende country en western-ster Tex Ritter is in Nash ville (VS) aan een hartaanval overle den. Ritter was een van de 'zingende cowboys' die vermaardheid kreeg na de grote successen van Gene Autry Hij kreeg in 1952 een Oscar voor zijn wek in de film High Noon (met Gary Cooper cn Marilyn Monroe). Ritter, die in 1936 voor het eerst op trad in Western-films, is 67 jaar ge worden. éiSSb BEWOLKING «ax.venr. «10 «in. te mr. windrichting 'Simpkins? Die zou de olifanten een bad geven.' l

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1974 | | pagina 7