Bonhoeffer en de bijbel staatsloterij nu elke maand Familieberichten TROI T 'KT.VRTET WOENSDAG 2 JAM AKI 1974 K8 door drs. A. Schippers Maar al> God dan niet in de hemelse werkelijkheid is, waar is Hij dan wel? Dat was de hartekreet van een meisje dat meedeed aan een kring, waar Bonhoeffers brieven uit de gevangenis werden ge lezen. Hel antwoord van een andere deelnemer: 'In Egypte, toen Breuklijn Israël daar verdrukt werd en bij de Rode Zee. toen het volk werd bevrijd: en ga zo maar door Hij is bij zijn mensen', dat antwoord stelde haar nauwelijks gerust. gentien eeuwen van christelijke ver kondiging en theologie gaan uit van het religieus a prion van de mens (dat de mens van nature religieus is, red). 'Christendon. is altijd een vorm (en misschien wel de ware vorm) van 'religie' geweest. Wanneer nu echter op een dag duidelijk is ge worden, dat dit a priori helemaal niet bestaatdan ontvalt aan ons hele vertrouwde 'Christendom' het funda ment. Uit latere brieven blijkt wel, •dat Bonhoeffer op dit punt geen aar zelingen meer heeft. De tijd van de religie is voorbij. Het was een vergis sing van het westerse christendom om het evangelie religieus uit te leggen, <Lw.z. vanuit het denken in twee ruimten. 'Jezus roept ons niet tot een nieuwe religie maar tot het leven' (18-7-1944). De lectuur van Bonhoeffers brieven blijkt wel vaker schokkend te zijn en de aanleiding tot min of meer ver twijfelde vragen. Sperna Weiland kon niet voor niets een boek over Bon hoeffer schrijven onder de titel Het einde van de religie. Bonhoeffer is volstrekt ernstig in zijn pogen om te breken met wat hij christendom als religie noemt. Met religie bedoelt hij - heel kort gezegd - dat er gedacht wordt in twee ruimten, in twee wer kelijkheden; de aardse werkelijkheid wordt gezien als gedragen door een hogere, hemelse werkelijkheid; in die hogere werkelijkheid moet een mens zijn bestemming vinden; wie daar niet terecht komt is verloren. Bon hoeffer is er van overtuigd, dat chris tenen eeuwen lang de bijbel hebben gelezen en uitgelegd binnen dit reli gieuze kader. Hij is er evenzeer van overtuigd, dat deze religieuze inter pretatie recht tegen de draad van de bijbel ingaat. Geen wonder dat er dan vragen loskomen als die van het meis je van zoeven. Vertrouwd christendom Ook Bonhoeffer zelf heeft zich wel ge realiseerd, dat zijn ideeën anderen kun nen laten schrikken. In de brief van 30- 4-1944 schrijft hij aan Bethge. die toch zijn beste vriend is: Je hoeft je over mij echt geen zorgen te maken... hoogstens zou je je ernstig zorgen kunnen maken over de theologische ideeën, die ik op het ogenblik hier koester en over de consequenties van mijn gedachten. En in dezelfde brief schrijft hij, even verderop: 'Alle ne Als je zulke schokkende dingen leest, ga je je natuurlijk afvragen: heb ik het toch wel goed begrepen? Bedoelt Bonhoeffer het allemaal we zo dras tisch als het in de brieven (maar die zijn dan ook in de uitzonderlijke ge vangenissituatie geschreven) er staat? Men heeft wel geprobeerd op dergelij ke vragen een antwoord te vinden door de boeken die Bonhoeffer schreef, voor hij in de gevangenis kwam. er bij te halen. Met behulp van wat hij eerder schreef worden dan de radicale en ook wel eens raad selachtige uitspraken van Bonhoeffer in de gevangenisbrieven aangevuld en uitgelegd. Deze methode kan echter alleen ge bruikt worden voorzover er een zeke re continuïteit is geweest in het den ken van Bonhoeffer. Als Bonhoeffer in zijn gevangenistijd op wezenlijke punten heel anders denkt dan vroe ger, is die methode, waarbij het eer der geschrevene het latere moet ver helderen, niet goed bruikbaar. Van daar dat de volgende vraag bij het le zen van Bonhoeffers brieven een be langrijke rol speelt; I, er wel of niet een breuk in Bonhoeffers denken? Dacht Bonhoeffer op wezenlijke pun ten tijdens de dertiger jaren totaal anders als gedurende de laatste jaren van zijn leven of is er een geleidelij ke ontwikkeling in zijn denken, zon der breuklijn? Aan deze vraag heeft dr. H. D. van Hoogstraten zijn dissertatie Interpre tatie gewijd. Oude testament Van Hoogstraten probeert het pro bleem op te lossen door nauwkeurig na te gaan, hoe in Bonhoeffers bijbel uitleg van voor en in de gevangenis tijd het Oude en Nieuwe Testament zich verhouden. Ik geloof, dat hij daarmee een gelukkige greep heeft ge daan. Bonhoeffer is in de gevangenis intens bezig geweest met het Oude Testa ment. Hij ontdekte in het Oude Testa ment een bondgenoot in zijn campag ne tegen religie: 'In tegenstelling tot de andere oosterse godsdiensten is het geloof van het Oude Testament geen verlossingsreligie. Nu wordt echter het christendom steeds als een ver lossingsreligie beschreven. Ligt daann niet een car- dinale fout, waardoor Christus van het Oude Testament wordt losgemaakt en van de verlossingsmythen uit wordt geïnterpreteerd? Men kan te genwerpen, dat de verlossing (uit Egypte en later uit Babyion, vlg. Deu- terojesaja) ook in het Oude Testa ment een beslissende betekenis heeft Daarop is het antwoord, dat het hier gaat om verlossingen binnen de ge schiedenis, aan deze zijde van de dood. terwijl overal elders de verlos singsmythen de overwinning op de dood zelf tot doel hebben. Israël wordt uit Egypte verlost om als het volk van God op de aarde voor God te kunnen leven. De verlossingsmythen zoeken buiten de geschiedenis een eeuwigheid na de dood'. Voor Eonhoeffer in de gevangenis is het Oude Testament een antireligieus boek. Het Nieuwe Testament overi gens niet mintUr. als het maar vanuit het Oude gelezen wordt. Dan krijgt in ieder geval de 'vcgeestel ijkte' opvat ting van het Nieuwe Testament min der kans. Je zou kunnen denken aan de wonde ren van Jezus. Hij geneest blinden, lammen en doofstommen. Da» heeft vele christenen op het idee gebracht: alleen mensen die aan het einde van hun latijn, zijn, hebben iets aan Hem; met gezondheid en geluk laat Hij zich niet in; Hij beweegt zich slechts aan de rand van de samenleving en het le ven. Wil een mens, die niet blind of lam is, dan toch met Hem te maken hebben, dan moet hij zich eerst maar een soort geestelijke blindheid aan la ten praten en vervolgens zich door Je zus de ogen laten openen voor de an dere, de hemelse werkelijkheid, waar in hij pas tot zijn recht kan komen. Wie echter het Oude Testament heeft gelezen kan weten, dat wonderen niet het einde maar het begin zijn. Na de wonderlijke bevrijding uit Egypte komt de woestijnreis en het leven in het beloofde land. Jezus geneest de zieken, opdat zij des te beter, gezond en wel. Hem kunnen navolgen in de dienst aan het Godsrijk. Jezus maakt de blinde ziende, opdat hij met beide ogen in de aardse werkelijkheid kan meeleven, nu het door de komst van Gods Rijk meer dan ooit de moeite waard is om dóér volop mee te doen. Het Nieuwe Testament, los van het Oude gelezen, heeft maar al te vaak geleid tot een christendom dat zich min of meer afkeerde van de aardse werkelijkheid. Wanneer men daarna - wat simplistisch gezegd - 'vanuit het Nieuwe Testament' het Oude ging le zen, vond men ook daar eigenlijk niets anders dan wat het 'vergeeste lijkte' Nieuwe Testament al had ge zegd. Vandaar dat Bonhoeffer in de gevangenisbrieven aandringt op een omgekeerde volgorde: eerst het Oude Testament, daarna liefst nog eens het Oude Testament en vandaaruit pas het Nieuwe lezen. Als het er over gaat. waarom in de kerk het Oude Testament nog wordt gelezen, denk ik aan het verhaal van de twaalfjarige Jezus in de tempel uit Lucas. Hij was zoek omdat Hij zich zelf had gevonden in 'de dingen van mijn Vader', dat zijn de boeken uit het Oude Testament In het Oude Tes tament vond Jezus zijn God, zichzelf, zijn weg en zijn woorden en zijn werk, en zijn medemensen. Als Hij, de Meester, het Oude Testament al nodig had, hoe veel te meer dan zijn discipelen. Niemand zal immers wil len volhouden, dat Jezus tegen zijn discipelen zoiets zou kunnen zeggen als: Ik heb het allemaal al gelezen, nu hoeven jullie niet meer. Zo gaat Hij niet met zijn leerlingen om. Hij zet hen niet voor niets op eigen benen. Ook de gemeente van Jezus zal in zijn navolging zijn God, zichzelf en haar medemensen aan de hand van het Ou de Testament moeten zoeken. Om op de dissertatie van Van Hoog straten terug te komen, zijn conclusie na een zorgvuldige analyse van Bon hoeffers geschriften luidt: er is dis continuïteit in het denken van Bon hoeffer. Heel vlug gezegd komt de breuk hier op neer: in de dertiger ja ren legde Bonnhoeffer het Oude Tes tament uit vanuit het Nieuwe. In de tijd waarin hij de fragmenten schreef, die zijn uitgegeven onder de titel Ethik, kwam hier verandering in. In de gevangenisperiode probeert Bon hoeffer welbewust het Nieuwe Testa ment te lezen vanuit het Oude. Daar bij is 'de vooronderstelling voor de interpretatie van het Oude Testament gelegen in een 'tiefe Diesseitigkeit' en 'Weltlichkeit'. Alles in het Oude Tes tament draait cm de gerechtigheid en het Rijk Gods op aarde. Deze verandering in zijn denken heeft ingrijpende gevolgen voor Bonhoef fers interpretatie van bijbelse begrip pen als zonde, bekering, lijden, gebed en opstanding. Dit laatste komt uit voerig aan de orde in hoofdstuk IV van Van Hoogstratens boek. Dat laat ste hoofdstuk is dan ook voor niet vaktheologen het meest interessante deel van de dissertatie. Er zijn veel Bonhoeffer-lezers, die zich vrij snel laten winnen voor het afscheid van de religie, als zij dat zelf al niet eerder hadden genomen. Maar als zij dan met Bonhoeffer zich willen gaan toeleggen op een niet-religieuze uitleg van de bijbel, stuiten veel men sen op een moeilijkheid. Zij vinden het knap lastig om te ontdekken wat zij zich bij een niet-religieuze inter pretatie moeten voorstellen. In die verlegenheid kan het laatste hoofd stuk van Van Hoogstratens boek in ie der geval enige hulp bieden. Het is daarom te hopen dat Van Hoogstraten tijd en gelegenheid vindt om het laatste stuk van zijn disserta tie nog eens om te werken tot een af zonderlijk boek. dat bestemd is voor niet-theologische geschoolde Bonhoef fer-lezers. Drs. A. Schippers, gereformeerd stu- dentendominee te Amsterdam, schrijft naar aanleiding van: 'Interpretatie' (ondertitel: Het veranderingsproces in het denken van Dietrich Bonhoeffer als model voor een hedendaagse aan pak van Bijbelvertolking), door dr. H. D. van Hoogstraten. Uitg. Van Gor- cum. Assen, 215 pag., prijs ƒ24,50. Elke WERKDAG (behalve zaterdags) bestaat er 's avonds tot acht uur gelegenheid tot het telefonisch opgeven van familieberichten, die nog de volgende ochtend moeten worden geplaatst. Dit kan uitsluitend onder no. 020 220383. Ook op ZONDAGAVOND is dit mogelijk, maar dan van ZES tot ACHT uur. ATTENTIE! U gelieve steeds duidelijk op te geven in welke bladen u de advertentie wenst te plaatsen (Trouw Het Kwartet) of in de gehele Christelijke Pers (Trouw Het Kwartet), alsmede de gewenste breedte. DRINGEND VERZOEK. Teneinde correcte behandeling; te bevorderen wordt u dringend verzocht het telefonisch opgeven zo tijdig mogelijk te doen geschieden. 1939 1974 4 januari a.s. hopen onze geliefde Ouders en Grootouders Dirk Remmelzwaal en Maart je Remmelzwaal-Verdoe? de dag te herdenken dat zij 35 jaar getrouwd rijn. Dat zij nog lang gespaard mogen blijven is de wens van hun dankbare kinderen en kleinkinderen Gelegenheid tot feliciteren op zaterdag 5 januari a.s. van 17.00-18.30 uur in Hotel Savoy. Boulevard 1. Katwijk aan Zee, januari 1974. Jan Tooropstraat 47. Heden herdenken wij mei onze kinderen en kleinkinderen ons gouden huwelijksfeest. Wij danken God voor 7ijn Goed heid ons In de voorbije 50 jaren geschonken. lat 128, Loosduinen. IN PLAATS VAN KAARTEN De Here bewaart de eenvoudige, ik was verzwakt, maar Hij heeft haar verlost. Tot onze grote droefheid, maar dankbaar aan God, is van ons heengegaan in de Eeuwige Rust op oudejaarsavond onze lieve Pleegmoeder en Tante illemijntje Heemskerk weduwe van Jan van Egmond, op de leeftijd van 88 jaar. Rijnsburg: Alb. de Moov G. C. de Mooy-van Egmond 's-Gravenhage: Chr. W. Witvliet-de Moov P. Witvliet Rijnsburg: W. Schijff-de Moov C. Schijff Rijnsburg. 31 december 1973 „Huize Avondzon", Oudevlietweg 9. De begrafenis zal D.V. plaatsvinden a.s. vrijdag 4 januari des nam. 3.15 uur op de begraafplaats van de Gereform. Kerk aan de Sandtlaan te Rijnsburg, voorafgegaan door een rouwdienst in de aula van „Huize Avondzon", welke aanvangt om 2.45 uur, ingang SmitstraaL Gelegenheid tot condoleren a.s. donderdag 3 ja nuari 's avonds van 89 uur in de aula van „Huize Avondzon", ingang Smitstraat. Na tot aan zijn 86-jarige leeftijd werkzaam te zijn geweest en voorzien van de H. 1 Sacramenten der zieken is van ons heen gegaan mijn dierbare Man en onze Vader en Opa Petrus Henricus Lipman Ridder in de orde van Oranje Nassau en de Pauselijke Orde Pro Exclesia et Pontifice, Echtgenoot van Elisabeth Maria Jansen. Wateringen, 30 december 1973 Plein 14. E. M. Lipman-.Jansen Kinderen en Kleinkinderen. Voor zijn zielerust is er woensdagavond te 19.30 uur een Eucharistieviering in de Parochiekerk van de H. Joannus de Doper aan de Herenstraat te Wateringen. De gezongen H. Mis van Requiem zal worden opgedragen donderdag a.s. te 10 uur in voornoemde kerk waarna de begrafenis op het Parochiële Kerkhof aldaar. Heden heeft de Heere plotseling uit onze familie kring weggenomen onze geliefde Zwager en Oom Jan Noordsij Echtgenoot van Ina Benjert op de leeftijd van 63 jaar. Dat hij nu in eeuwige blijdschap juicht voor Gods troon moge onze zuster en kinderen ster ken. Delft L. Hollaar-Benjert Oostvoorne: C. Baaima-Benjert Vlaardingen: M. Benjert T. Benjert-Goedkoop Rotterdam: M. Benjert Vlaardingen: W. Benjert J. Benjert-Bot Neven en Nichten. Delft 30 december 1973 „De Heere is mijn Herder, mij zal niets ontbreken." Psalm 23. Op de gezegende leeftijd van 89 jaar nam God in Zijn heerlijkheid op onze lieve Moeder en Oma Evertje Cieraad-van der Voort weduwe van Hendrik Aart Cieraad A. H. van Aldervvegen- Cieraad C. van Alderwegen H. Mulder-Cieraad J. J. Mulder Oegstgeest: Kees en Corrie Isolde Amsterdam: Ingrid Wageningen: Henk en Toos 's-Gravenhage, 1 januari 1974. Aardbeistraat 8. De dienst van Woord en Gebed zal worden ge houden vrijdag 4 januari om 13.00 uur in de aula van „Oud Eik en Duinen', Laan van Eik en Duinen 38 te 's-Gravenhage, waarna de begrafe nis zal plaatsvinden. Vertrek vanaf Aardbeistraat 8 om 12.45 uur. Maar de Heer zal uitkomst geven. Psalm 42 5 (berijmd) Heden is voor ons nog onverwacht tot haar Heer en Heiland heengegaan, mijn geliefde Vrouw, onze lieve zorgzame Moeder, Behuwd- en Groot moeder Sara Helena Mels geb. Lodder in de ouderdom van 71 jaar. N. Mels A. Kat-Mels H. Kat J. J. van 't Hof-Mela P. van 't Hof W. Mels W. Mels-Kuil A. Mels L. T. L. C. Mels-Verwev en kleinkinderen II. I. Ambacht 30 december 1973 Van Kijfhoekstraat 20 De overledene ligt opgebaard in de rouwkamer van de bejaardenflat in de Van Kijfhoekstraat. Bezoek en gelegenheid tot condoleren aldaar donderdag 3 januari a.s. van 20.00 tot 20.30 uur. De begrafenis zal plaatshebben vrijdag 4 januari op de algemene begraafplaats aan de Achter- ambachtseweg. Vertrek vanaf het woonhuis om 12.30 uur. Aankomst in de aula op de begraaf plaats om 12.45 uur. Geen bloemen. Voor ons onverwacht is in zijn Heer en Heiland ontslapen mijn lieve Man, onze zorgzame Vader, Schoonvader en mijn Opa Comelis Willem van den Heuvel op de leeftijd van 63 jaar. M. M. van den Heuvel-Krabbendam G. van den Heuvel H. van den Heuvel-Geeratz L. van den Heuvel J. van den Heuvel-Aardoom Manfred Rotterdam, 31 december 1973. Valkreek 144. Gelegenheid voor condoleance- en rouwbezoek in de rouwkamer van de O.R.V.. Goereesestraat 10, woensdag van 20.30 tol 21.00 uur en donderdag van 19.80 tot 20.00 uur. De bijzetting in het familiegraf zal plaatsvinden vrijdag 4 januari a.s. op de begraafplaats Charlois van de Hen'. Gem. Rotterdam-Zuid, Charl. Lage- dijk 680 te Rotterdam-Zuid. De dienst in de aula van de begraafplaats begint om 13.00 uur. Vertrek van Valkreek 144 om 12.30 uur. Heden nam God tot Zich in Zijn heerlijkheid Zijn kind. onze geliefde Zuster. Behuwdzuster en Tante Anna Elizabeth Kleyn in de leeftijd van 93 jaar. Wij gedenken in dankbaarheid haar leven van liefdevolle toewijding. Pijnacker: E. W. Kleyn Gelderraalsen: A. J. Versluys-Kleyn H. Versluys Neven en Nichten Geldermalsen. 30 december 1973. Regentessestraat 1. De begrafenis zal D.V. plaatshebben donderdag 3 januari a.s. op de Algemene Begraafplaats te Gel dermalsen. Vertrek vanaf het woonhuis om 3 uur. „Iu de schaduw van Uw vleugelen zal ik schuilen". Psalm 57 1 Verslagen en bedroefd moe ten wij u mededelen, dat plotseling door God werd thuisgehaald onze lieve Man en Pappa Anthonie Ferdinand Dol op de leeftijd van 44 jaar. Middelburg. 3C december 1973. Rijssenhout Bennebroekerweg 69. Re overledene is opgebaard in de rouwkamer van Dun- weg. Tuinweg in Hoofddorp Bezoekuur woensdag 2 ja nuari van 19 00-20.00 uur. De begrafenis zal plaatsvul den donderdag 3 januari 1974 om 14 00 uur op de Nieuwe Begraafplaats Vijf- huizerweg te Hoofddorp. Vooral vindt een korte diens) plaats in de aula op de begraafplaats, aanvang 13.30 uur. waarin voor zal gaan de weleerwaarde heer Ds. Braam. Na afloop van de teraardebestelling ge legenheid de familie te con doleren in de aula op de begraafplaats i huls. Liever geen bezoek a Heden behaagde het de Heere van onze zijde weg te nemen, mijn innig geliefde Vrouw, onze lieve zorgzame Moeder en Oma Cornelia Christina van DijI-\ olker in de ouderdom van 90 jaar. Psalm 121. Zwijndrecht: N. van Dijl Schiedam: N. C. van Dijl D. M. van Dijl-van Noort Nicolaas Zwijndrecht: A. Lieve-van Dijl C. Dijl Gerrit Nico en Thea Heieen en Eelke Kees Zwijndrecht. 30 december 1973. Huize „De Lindonk", Rotterdamseweg 137b. De overledene- ligt opgebaard in de rouwkamer van „De Lindonk", gelegenheid tot bezoek en con doleren aldaar donderdagavond a.s. van 7 tot 8 u. De begrafenis zal plaatsvinden vrijdag 4 januari a.s. om 3 uur op de algemene begraafplaats aan de Jeroen Boschlaan te Zwijndrecht. Met grote dankbaarheid aan God dat we haar zo lang in ons midden moch ten hebben, maar met diepe droefheid geven wij kennis van het plotseling overlij den van onze lieve zorg zame Moeder. Behuwd-, Groot- en Overgrootmoeder Johanna van den Burg weduwe van Gljsbert Teunis van der Plas. in de ouderdom van bijna S8 jaar. W. A. van der Plas J. van der Pias-Hoek G. van der Plas J. van der Pias van der Plas C. van der Plas .1. van der Pias-Poules J van der Plas H. J. van dei Marei- vaD der Pla# A. van det Marei Kleinkinderen en achterkleinkind Katwijk aan Zee. 31 december 1973. Loggerstraat 1. Gelegenheid tot condoleren: 's middags van 3-5 en 's avonds van 7-9 uur. Geen bloemen. De rouwdiensl za! gehouden worden donderdag 3 januari a.s. des namiddags 1.45 uur In de zaal van de Ichtus- kerk. Nachtegaallaan te Katwijk aan Zee. waarna de begrafenis zal plaats vinden omstreeks 2.30 uur op de Nieuwe Begraafplaats ..Duinrust" aan de Parklaan te Katwijk aan Zee. Heden nam de Here tol Zich onze lieve Zuster. Behuwd zuster, Pleegmoeder en Tan- Sanna van Zomeren op de leeftijd a Haarlem 1 80 jaar. Zomeren E van Zomeren-Vis Oegstgeest H. de Best-van Zomeren Katwijk: J. van Duyvenbode- van Zomeren T van Duyvcnbode Haren (Gr.) M. S. van Zomeren ■s-Grav®nzande: J V.\ van Zomeren C. van Zomeren- van der Lelie en verdere familie Noord wijk. 23 december 1973. bejaardencentrum „St. Jeroen' St. Jeroenspark 1. Correspondentie-adres 's-Gravenzande Berkenstraat 19. De overledene i« opgebaard in het mortuarium van „St. Jeroen". De rouwdienst is bepaald op woensdag 2 Januari a.s om 3 00 uur in de ..Groene of Willibrordkerk" te Oegst geest waarna de begrafenis /al plaatsvinden. U wil ik danken, grote levensvorst: Gij hebt gestild mijn honger en mijn dorst. Uw kracht, uw leven daalde in mij neer; in uw gemeenschap wil ik blijven, Heer. Onverwacht werd opgeroepen in Heerlijkheid on ze zorgzame, lieve Moeder, Grootmoeder en Over grootmoeder Hermina Josephina Wils Gh ut-j\ ij ma n sinds 1967 weduwe van Arie Wilschut Zij mocht 86 jaar worden. Wij zijn dankbaar voor de zorgende liefde waar mee ze ons altijd omringd heeft. Rotterdam: J. H. Wilschut Breda: D. G. Wilschut L. Wilschut-Blok Soest: M. Wilschut H. Wilschut-den Broeder Oosterbeek: J. Wilschut A. Wilschut-de Wilde Kleinkinderen en achterkleinkinderen. Rotterdam, 29 december 1973 Boergoensevliet 138. Liever geen bezoek aan huis. De begrafenis zal plaats vinden op donderdag middag 3 januari 1974 plm. 3 uur op de Ned. Herv. Begraafplaats „Charlois" Charloisse Lage- dijk 680 Hieraan voorafgaande zal om 2 uur een dienst van dank en gebed gehouden worden in gebouw „de Vliet" Boergoensevliet 18. Gelegenheid om te condoleren op 3 januari in gebouw „de Vliet" van 1 tot 1.30 uur en na de begrafenis in de kapel van de begraafplaats. In Jezus ontslapen onze geliefde Broer, Zwager eD Oom Jan Willem Andries van der Wal arts in de leeftijd van 79 jaar. Bloemendaal: G. A. Btiller-van der Wal Den Haag: J. N. Schuurman van der Wal Beverwijk: N. C. Z. Westra-van der Wal Haarlem: J. H. A*. van. der Wal E. A. van der Wal- van Riefisen Neven en nichten Haarlem, 29 december 1973. Geheel onverwacht heeft God tot Zich genomen mijn innig geliefde Man en onze lieve zorgzame Vader. Behuwd- en Grootvader, Broer, Zwager er Oom Adriaan Verdoorn op de leeftijd van 72 jaar. Psalm 46 1 (berijmd). S. Verdoorn-Pikaart T. J. Verdoorn J. van Gelder-Verdoorn B. van Rossum-Verdoorn A. M. van Rossum Sliedrecht: - S. C. Lanser-Verdoom A. Lanser Papendrecht: C. K. Visser-Verdoorn J. T. W. Visser en kleinkinderen Liever geen bezoek aan huis. Geen bloemen Geen toespraken Papendrecht, 31 december 1973. Jan van Scorelstraat 35. De teraardebestelling is bepaald op a.s. vrijdag na de rouwdienst welke om 3 uur in de aula der begraafplaats zal aanvangen. Na de begrafenis is in de aula gelegenheid tot condoleren. Met grote verslagenheid geven wij kennis van het plotseling overlijdèn van onze direkteur, de heer A. Verdoom Zijn stuwende kracht op zakelijk gebied en zijn zeer persoonlijke aandacht voor ieder van zijn personeel zullen wij ons altijd blijven herinneren. De teraardebestelling is bepaald op a.s. vrijdag na de rouwdienst welke om 15.00 uur in de aula der begraafplaats te Papendrecht zal aanvangen. Na de begrafenis is in de aula gelegenheid tot condoleren. Papendrecht, 31 december 1973 Namens de raad van commissarissen van de Combinatie A. Verdoorn b.v. Papendrecht: C. Verdoorn, president-commissaris. Met ontroering geven wij bericht, dat God, door een ernstig ongeval, plotseling tot Zich nam onze lieve Neef drs. Sake Gerber gewoond hebbende te Apeldoorn, op de leeftijd van bijna 53 jaar. Uit aller naam: D. Gerber (Rotterdam) Wilgenlei 492, Rotterdam-3012, 31 december 1973. De notarissen L.A J. Schuurs Th.J.J.M. Havermans en de notarissen H.J. Maas W. A. Hoek berichten hiermede: dat zij hun kantoren per I januari 1974 hebben verenigd en dat de notarissen L.A J. Schuurs en Th.J.J.M, Havermans per die datum zijn toegetreden tot de bestaande associatie tussen de advocaten Loeff, Fruin, Boeles Salomonson en de notarissen Maas en Hoek. 2 januari 1974 Rotterdam, Blaak 101 CASA-REEKS Boeken over bouwen en wone» De beste informatie ale u een huis wilt kopen en bij onderhouds- er» vernieuwingsproblemen. George F. Haspels Huizen kijken - huizen kopen G. Gort-de Vries Kijken en kopen van bestaande huizen S. A Meij Uw'tweede woning hl eigen land George F. Haspels Uw tweede woning onder de zon Gerhard Werkman Hoe betaal ik mijn huto Stef Leidekker Hoe onderhoud Ik mijn bal» Klaas Muilwijk Spelen met woonruimte L Mol en I. Tammes-Te Pee Doe wat met uw k Jelle Vierstra Doe wat met uw v en plafonds Roel Deru Doe wat met uw zolder Peter Fuyt Woontips voor Immer bewoners C. ven Eijok van Heattngm Woontips voor ouderen Ir. H. van Bremen Een gehorig huis, wat do» je eraan A. Robbert de Borst Een vochtig huis, wat doe je eraan Jelle Vierstra Over vloerbedeklóog gesproken prijs per deel ƒ11.90 Uitgegeven in samenwerking met het Bouwcentrum door KLUWER Verkrijgbaar in de boekhandel lotenverkoop 621e (januari)-loterij van maandag 7 januari af bi] de plaatselijke loterij-kantoren zie voor adressen de telefoongids of bel de Staatsloterij 070 - 65.39.55 prijs heel lot 25, prijs vijfde lot 5 er zijn voldoende loten in voorraad, maar het is raadzaam niet tot de laatste dag te wachten postrekeninghouders kunnen hele loten per giro bestellen inlichtingen bij de directie Staatsloterij, postbus 565, Den Haag, tel. 070 - 65.39.55 trekkingen op 16,21 en 23 januari de trekkingen zijn openbaar en worden gehouden in de Rolzaal, Binnenhof 8, Den Haag, aanvang 18 uur. prijsbewust spelen in de Staatsloterij gemiddeld 4 prijzen op 10 loten 70% van de inleg aan prijzen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1974 | | pagina 8