Met een rechte stok iets krom slaan Israëlische kritiek op plannen Vaticaan iiisiiifiiii Uit de kerkbladen Vandaag Trouw Kwartet Joods protest tegen pater Berrigan Treinvertragingen rond Utrecht Doopsgezinden afkering van boycotacties Nieuwe boeken Baby gestikt in plastic zeiltje TROUW/KWARTET WOENSDAG 2 JANUARI 1974 KERK/BINNENL AND T2/K2 door A. J. Klei Vorige week haalde de NCRV drie collega's van me naar haar studio, waar Noortje van Oost veen klaar zat om met hen te praten over de kerkelijke ge beurtenissen van het afgelopen jaar. Ze had een paar ernstige vragen bedacht en ze kreeg er even zoveel ernstige antwoorden op en al ging het soms een beet je catechismus-achtig toe (waar uit kent gij uw wereldraad?), het geheel was toch mooi. Een van de gesprekspartners om schreef zichzelf met enige na drukkelijkheid als een reforma torisch christen en zoiets geeft ook meteen weer een bind, niet waar? Maar ondanks al deze fleurige aspec ten heb ik me op een gegeven mo ment een beetje kwaad gemaakt. Dat was toen het besluit van de her vormde synode met betrekking tot Investeringen in Zuid-Afrika ter sprake kwam. Als ik mijn vakbroe ders goed begrepen heb waren ze over de synodale gang van zaken niet bar geestdriftig. Dat kan na tuurlijk, maar wie rees tot mijn ver bazing als een phoenix uit de as van die wegwerpelijke beslissing om hoog? Ds. Van den Heuvel, de nieu we secretaris-generaal van de her vormde kerk. Ds. F. H. Landsman De redenering was ongeveer als volgt. De hervormde synode hoefde nou gelukkig niet meer gebukt gaan onder de zweepslagen van ds. Lands man, de vorige secretaris-generaal. Nee, er was een andere wind gaan waaien en ds. Van den Heuvel liet, ook al dacht hij er persoonlijk an ders over en stak hij dat niet onder stoelen of banken, de synode hele maal vrij in haar beslissing. Na ja ren van slavernij kon dit hoogeer waard gezelschap weer eens onbelem merd zijn mening de kerk en de we reld in sturen, en al was het besluit in kwestie niet direct om over naar huis te schrijven, het was toch mooi dat nu enz. Kijk, dat is nu zoiets als het omge keerde van met een kromme stok iets recht slaan: op de hervormde synode is door een rechte stok (ds. Van den Heuvel) iets krom gesla gen) Een besluit inzake de investe ringen.) Zo heb ik begrepen uit het geen mij via de NCRV-microfoon verkondigd werd, toen 't liep tegen het nieuwe jaar. Overigens was ik hierover wel verbaasd, maar niet kwaad. Kwèèd werd ik, althans een beetje, toen in verband met ds. Landsman het woord 'manipuleren' viel. Daarover wil ik graag wat zeggen. Ik verkeer in de, in dit geval geluk kige, omstandigheid dat ik noch de heer Landsman noch de heer Van de Heuvel persoonlijk ken. Van ds. Landsman heb ik wel eens een handje gehad op een persconferentie en een knikje op een synodeverga dering, maar dat is al. Hij lijkt me ook geen baas om gezellig een eind weg mee te kletsen. Ds. Van den Heuvel heeft me eens, toen nog geen sterveling zich kon voorstellen dat deze man ooit in de Haagse Car- negielaan zou zetelen, in de oprij laan van Hydepark opgepikt en naar het station Driebergen/Zeist gere den. Hij lijkt me wel iemand voor ontspannen conversatie. Maar goed, ik wou maar zeggen, dat geen per soonlijke voorkeuren (kunnen) meespelen wanneer ik bezwaar maak tegen een voorstelling van zaken, waarbij een vanwege landsmaniaanse manipulaties gekromde synode zich vreugdevol opricht bij de komst van een scriba die eindelijk eens de synode geeft wat der synode is. Want hoe ging het in werkelijk heid? De synode debatteerde en na afloop van het debat zag ds. Lands man kans om ook uit weinig hemel bestormende praat een handzame conclusie te halen. Dankbaar knik ten de zusters en broeders dan: pre cies, dèt hadden ze eigenlijk be doeld. Niemand bezwaar? vroeg de praeses vervolgens. Niemand, en aldus haalde het door ds. Landsman trefzekergeformuleerde voorstel glansrijk de eindstreep. Niet dus omdat ds. Landsman gemanipuleerd had, of gedreigd had met weglopen, of geroepen had: stem voor, of ik schiet!, maar heel gewoon omdat de synode na een oeverloos debat dank baar de reddingshaak aangreep die ds. Landsman haar aanreikte om weer op de wal te krabbelen. Je merkt dat mensen die bijzonder bekwaam zijn in het kerkelijke werk, zoals ds. Landsman, verweten Dr. P. G. Kunst wordt dat ze manipuleren. Allicht, de Landsmannen zijn geen heiligen, ze zijn handig, ze weten een verga dering te bespelen en ze weten ook dat je soms door een komma te ver zetten, bèrgen kunt verzetten, maar je bent er toch altijd zelf bij? De synode was er toch altijd zelf bij? Ik heb ook wel eens gespot en ge zegd dat de hervormde synode ver standiger zou doen door met het eind te beginnen, namelijk ds. Landsman meteen het woord te ge ven: dat zou de hoogeerwaarden veel tijd en de kerk veel geld besparen. Maar daarmee was niet ds. Lands man, maar de synode zélf gediskwali ficeerd. Ik heb ook nog een gereformeerd voorbeeld achter de hand. Kort gele den verzuchtte een gereformeerde, die veel van 'Boven de starren' houdt: dominee Kunst heeft ons met het nieuwe liedboek opgescheept, dat is zo'n regent, die heeft de syno de gemanipuleerd. Dat dr. Kunst een regent was (is), zal waar wezen! Hij was een goeie regent ook. Maar een manipulator? Als je kans ziet een synode, die voor een deel erg ge steld is op vertrouwde zondags schoolversjes, er van te overtuigen dat een kerkelijk liedboek geen grabbelton is met voor elk wat wils, is dat geen gemanipuleer. Maar knappe regeerkunst Ook hier geldt: de Kunsten zijn geen heiligen, ze zijn handig enz. (zie boven), maar de gereformeerde synode was er toch zelf bij? Kortom, het gaat niet aan bekwame kerkelijke leidslieden vanwege hun bekwaamheid het verwijt te maken dat ze manipuleren. Dc redactie behoudt zou het recht voor haar ter opname in deze rubriek toegezonden meningsuitingen verkort weer te geven. BIJ publikatie wordt met de naam van de inzender onder tekend. Brieven kunnen worden ge stuurd aan het secretariaat hoofdre dactie Trouw/Kwartet postbus 859 Amsterdam. Waarzeggers In het kerstnr. van 'Trouw' werd in een artikel 'Zien wat anderen niet zien' onze aandacht gevraagd voor het feit dat ook nu nog sommige mensen een 'gave van profetie' hebben en dat er onder hen zijn die ernstig de bij bel onderzoeken. Wij vernemen er ook iets over 72 eeuwen oude tarok- kaarten. Het artikel besluit met: 'En ook dat hadden de kaarten hem reeds in 1971 verteld.' Mag ik dc aandacht vestigen op Deut. 18: 13-15, waar Mo- zes aan Gods volk moet verbieden zich in te laten met waarzeggers enz.; wier bovennatuurlijke gaven hij niet ontkent. En Mozes voorzegt de komst van een mens (door God verwekt) die de woorden van God spreken; 'naar Hem zult gij luisteren'. Deze mens de waarheid zijnde beval zijn gemeente (in Joh. 16:33) te luisteren naar zijn gezant, van wie Hij zegt: 'Wanneer Deze komt, namenlijk de Geest der waarheid, zal Hij u in alle waarheid lelden: en de komende dingen zal Hij u aankondigen.' U d.w.z. het NT- volk van God.x Baara II. J. Zweers Drie van Breda (2) De enige barmhartigheid die de drie van Breda toekomt is hen geschon ken: het leven waarin zij de kans kre gen om tot inkeer te komen. Vrijheid is dan niet meer op zijn plaats: de mensheid dient tegen hun invloed be schermd te worden. Vrijheid is niet voor hen die voor vele tientallen geen genade kennen en hen niet alleen daarvan, maar ook van het leven be roofden. Rotterdam A. C. Prinzen De Rotterdammer Nieuwe Haagse Courant Nieuwe Leidse Courant Dordts Dagblad Uitgaven van B.V. De Christelijke Per# Directie: Ing. O. Postma, F. Diemer. Hoofdredactie: J. Tammlnga. Hoofdkantoor B.V. De Christelijke Pers: N.Z. Voorburgwal 276 - 280, A'dam. Postbus 859. Telefoon 020-22 03 83. Postgiro: 26 92 74. Bank: Ned. Midd. Bank (rek.nr. 69 73 60 768). Gem.giro X 500. Bijbels museum Met blijdschap las ik in Tr/Kw dat het bijbels museum eind 1974 naar een ruimere behuizing wordt overge bracht Het is een groot genoegen in dit museum rond te dwalen. Meerdere malen bezocht ik het. Bij het laatste bezoek met onze kerke lijke colleges op 19 september j.l. trof mij echter onaangenaam de kritische instelling van de gids. Zonder dat daarom gevraagd werd. meende hij, vermoedelijk om mee te gaan met zijn tijd, vraagtekenen te moeten plaatsen bij het geëxposeerde materi aal. Het begon al aanstonds bij zijn toelichting op de prachtige maquette van de tabernakel: 'de bijbel zegt wel, dat alles zo geweest ls, maar de Israë lieten hebben zoiets nooit door de woestijn kunnen meenemen.' Bij de verdere rondleiding was er geen ge brek aan kritische opmerkingen. Ik meende hem op de onjuistheid van zijn kritische houding te moeten at tenderen, temeer daar deze niet van een hoge wetenschappelijke kwalifika- tie getuigde. Daarom: het komt mij voor, dat het bijbels museum niet moet afzakken tot het peil van een BLJBELSKRI- TISCH MUSEUM. Laat het nieuwe museum haar oude naam van 'bijbels museum' eer aandoen en de bijbel la ten spreken! Schoonhoven dr. J. Brokhuis Fluoridering (3) Er was eens (historisch) een boere- jongetje dat van de dokter maar veel fruit moest eten, tenville van zijn stoelgang. Hij bleef een goede fruite- ler - bij gelegenheid werden ook wor tels en afgeschilde stoppelknollen met smaak geconsumeerd. En toen hij voor de militaire dienst werd gekeurd kreeg hij van de dokter een openlijk huldebetoon hij was de eerste met een werkelijk gaaf en goed verzorgd gebit! Daar was niet alleen geen fluor aan te pas gekomen hij had ook nog nooit een tandenborstel in zijn mond gehadl Maar dat kon die dokter niet weten. Zou men toch niet beter de kinderen kunnen leren verstandig te snoepen? De wijze waarop ons die fluor wordt opgedrongen maakt ons al misselijk. Hengelo Wiegel (1) De herberg Waarom 'zoekt' prof. dr. H. Mulder zo'n ver 'spoor'? In Luc. 22:11 wordt precies hetzelfde woord, dat in 2,7 vertaald is met 'herberg", weergegeven met Vertrek*, en dat blijkt in vers 12 een bovenzaal te zijn. Het gaat om het gastenverblijf zo vertaalt prof. Brouwer in een particuliere wo ning (in Sam. 9:22 wordt in de Griek se vertaling hetzelfde woord ge bruikt); deze woning komen we ook tegen in Matth. 2:11. Die woning was Jozefs eigendom: hij gaat dan ook naar 'zijn eigen stad', Luc. 2:3. Maria's 'stad' was Na zareth, Luc. 1:26, en déér was dan ook 'hAAr huis', vers 56. Pas na de terug keer uit Egypte heeft Jozef zich te Nazareth gevèstigd, Matth. 2:23. Jozef en Maria verbleven gedurende de inschrijving in Jozefs woning. In het gastenverblijf, de bovenzaal, wa ren ingekwartierde of vrijwillig opge nomen gasten (1 Kon. 17:19, 2 Kon. 4:10). Dat bracht mee, dat, toen de dagen vervuld wérden, dat Maria ba ren zou, ergens gedurende de tijd, dat zij en Jozef te Bethlehem wéren (Luc. 2:6), zij niet, zoals gebruikelijk, de bevalling kon ondergaan in dat gastenverblijf, maar noodgedwongen in de woonruimte, waar ook de huis dieren, geiten bijv., hun kribbe kon den vinden (2 Sam. 12:3). Tilburg ds. W. J. Fournier Grollenberg Dat pater Grollenberg de bijbelse aan spraak van de joden op Palestina niet erkent wisten we. In zijn boek 'Voor een Israël zonder grenzen schreef hij: 'Een bijbelse zin als God sprak tot Abraham: Ik schenk dit land aan u en aan uw nakomelingen voor altijd is vanuit het geloof geschreven. De schrijver geeft weer, hoe hij en de an dere Israëlieten hun wonen in het land interpreteren als een geschenk van God.' Arnhem M.Goote Ik heb mij geërgerd aan het optreden van Wiegel, toen hij de minister-pre sident en de minister van financiën liet terugroepen in de kamer. For meel zal hij het gelijk wel aan zijn kant hebben gehad. Maar hij was schijnbaar vergeten dat deze mensen dagen en nachten hadden vergaderd en gewerkt de afgelopen weken om te trachten ons land en volk door deze moeilijke tijd heen te loodsen. Ter wijl zij vergaderden en werkten, ook in de weekenden was hij In zijn bui tenverblijf in Friesland, zodat een speciale koerier de stukken bij hem thuis moest bezorgen. Even vertreden tussen de debatten door werd door hem aan deze mensen niet gegund. Is dit het gezicht van de WD? Hoewel politiek niet mijn kleur heb ik res pect en waardering voor de meer dan persoonlijke inzet van deze ministers ploeg, in het bijzonder voor de mi nisters Den Uyl, Boersma en Lubbers. Ik kan echter geen waardering op brengen voor het optreden van de Heer Wiegel. H. Haazebroek JERUZALEM/ROME Het Israëlische dagblad Davar heeft een fel le aanval gedaan op de Midden-Oostenpolitiek van het Vaticaan. Vol gens het blad heeft de palts het oude plan van zijn voorganger Pius XII weer op tafel gelegd om Jeruzalem te internationaliseren. Wiegel (2) Met grote koppen meldde u, dat de heer Wiegel ln de Tweede Kamer zijn beschuldiging aan het adres van het kabinet Den Uyl niet waar kon ma ken. Volgens de heer Wiegel gebruikt het kabinet de oliecrisis om 'Keer punt '72' uit te voeren. Welke met Den Uyl sympathiserende partij kan het tegendeel bewijzen? De tijd heeft het al enigszins geleerd. Onlangs ver- klaardde Den Uyl, dat hij nog niet zo somber gesteld was over de oliecrisis. Had hij dat maar eerder gezegd. Dan zouden de zaken in de autohandel en de horeca niet zo slecht gaan. Of zou de heer Wiegel nu al gelijk krijgen? Onstwedde J. Haan Daartoe zou het Vaticaan reeds gehei me contacten hebben gelegd met de grieks-orthodoxe en de armeense pa triarch in Jeruzalem, om samen te kunnen deelnemen aan de onderhan delingen over een statuut voor de stad. Ook zou het Vaticaan proberen, bepaalde regeringen, zoals de Spaanse, Italiaanse en Franse voor zijn denk beelden te winnen. Het Israëlische blad schrijft, dat de betrekkingen tussen het Vaticaan en Israël de laatste zes jaar verbeterd NEW York )nc) Van joodse zijde in de Verenigde Staten is fel gepro testeerd tegen de plannen om de Gandhi-vredesprljs toe te kennen aan de Jezuïet Daniël Berrigan. Aanlei ding voor de protesten is een toe spraak van pater Berrigan. waarin hij Israël beschuldigde van misdadig im perialisme en racisme. Israël werd in deze toespraak de 'eerste misdadige joodse gemeenschap' in de geschiede nis genoemd. Fe Gandhi-vredesprijs is ingesteld door de beweging 'voor blijvende vre de'. Aanvankelijk was de prijs toege kend aan Daniël Ellsberg. maar die was op de uitnodiging de prijs in ont vangst te komen nemen niet inge gaan. De prijsuitreiking zal op 9 janu ari in New York plaatsvinden. waren en het punt bereikt hadden, waarop het Vaticaan het feit erkent, dat Israël het feitelijke bestuur in Je ruzalem uitoefent. 'Israël mag niet stilzwijgend blijven toezien, hoe de politiek van de Heilige Stoel anti-Is raëlisch wordt. Israël moet de anti-Is raëlische stromingen in het Vaticaan aan het verstand brengen, dat het sterk is en dat de internationale posi tie van het Israël niet zodanig aan het verzwakken is, dat het gemakkke- lijker wordt ertegen te ageren', aldus Davar. In goedgeïnformeerde kringen in Ro me wordt naar aanleiding van deze aanval gewezen op het communiqué, dat vorige week werd uitgegeven na het onofficiële bezoek van keizer Hai- le Selassie van Ethiopië, president El Numeiri van Soedan, de Nigeriaanse vice-president en de minister van bui tenlandse zaken van Zambia aan de paus. Volgens dit communiqué had den de bezoekers de paus uiteengezet, dat Jeruzalem niet uitsluitend onder controle mag staan van één wereld godsdienst, maar toegankelijk moet zijn voor christenen, joden en islamie ten. Dit standpunt, dat ook door het Vaticaan wordt gehuldigd, betekent echter niet noodzakelijk de internatio nalisering van de stad, aldus deze kringen. Ook van Arabische kant is kritiek ge oefend op de politiek van het Vati caan. Uit het feit, dat de paus 'nooit heeft aangedrongen op Israëlisch ver trek uit de bezette Arabische gebie den, zelfs het stilzwijgen heeft be waard over Jeruzalem, nooit heeft te- den, zelfs het stilzwijgen heeft bew- gengesproken dat de Heilige Stoel en Israël tot de uitwisseling van ambas sadeurs zouden overgaan en premier Golda Meir in audiëntie heeft ontvan gen', concludeert de Kuwait Times, dat het Vaticaan nog niet helemaal overtuigd is van de onwettigheid van de annexatie door Israël van Oost-Je- ruzalem en de Westbank. Het Libische dagblad Al Balagh heeft het bezoek van de Soedanese presi dent Nimeiry aan de paus 'onlogisch en ondenkbaar* genoemd. 'Internatio nalisatie van Jeruzalem', aldus Al Ba lagh, 'is in strijd met de besluiten van de jongste Arabische topconferen tie van Algiers, waarop het Arabische karakter van de stad is onderstreept'. Al Balagh schrijft, dat alleen de Pa- lestijnen en de Arabische volken het recht hebben, de middelen te kiezen waarmee zij Jeruzalem weer ln han den krijgen. UTRECHT In de namiddag van nieuwjaarsdag hebben de spoorwegen te kampen gehad met treinvertragin gen rond de stad Utrecht. Door een defekte wissel moest men drie treinen laten uitvallen. Andere treinen onder- vondèn door de ontregeling van de treinenloop vertraging die varieerde van 10 minuten tot "ruim een half uur. Even na vijf uur was het euvel weer verholpen en verliep de treinen loop weer normaal.- WAT ZEKER IS Nu we al weer de tweede dag van 1974 voor ons hebben dringt het mis schien steeds meer tot ons door hoe onzeker alles is. De berichten \vaaf- mee 1973 afsloot waren wat dat -be* treft niet geruststellend. Je bent ge neigd te denken dat we nog nooit zo weinig houvast aan een jaar gehad hebben. Want wat wacht ons? Op eco nomisch gebied en met de werkgele genheid, ten opzichte van de wereld vrede en ook wat betreft dat ene dat ons blijft intrigeren: de voortgang van het evangelie onder de mensen'. Dat laatste lijkt er wat bij te hangen. Het is haast onbeschaamd om het zo in één adem met al die belangrijke zaken te noemen. Hoe heeft iemand het lef. Goed, ik geef toe, het is mis schien iets anders. Be onzekerheid is daar voor hen die erbij betrokken zijn minder groot. Ze weten dat de poorten der hel niet machtig genoeg zijn om dit koninkrijk té keren. Een stuk zekerheid in de onzekerheid. Misschien dat het daarom als onbe schaamd ervaren wordt om het te noemen bij zulke existentiële zaken als werkgelegenheid en zo meer. Maa_r het moet natuurlijk wel. De minister president noemde in een van zijn laatste gesprekken in 1973 als tegen hanger van de sombere gedachten over de toekomst, dat er toch ook nog andere dingen zijn die het leven de moeite waard maken. Niet erg marxis tisch, maar ja over Marx kan je ook redetwisten. In ieder geval vanuit een herkenbare achtergrond gesproken. Hi4 preciseerde dat niet. Dat hoefde ook "niet. Maar velen zullen met mij gedacht hebben aan het nooit verou derende' en boeiende van de komst van het "koninkrijk. Wij zijn niet ge wend om vait,donkere tijden als oor log en depressies een hernieuwd zoe ken van het ev&ngelie te verwachten. We willen en mdgen er ook nimmer op speculeren. Heb'hóeft ook niét. Het koninkrijk gaat z'h' eigen gang, kent z'n eigen wei-vaart? Van de men sen van het koninkrijk Wordt ver wacht dat ze zich dubbel zullen inzet ten om in deze onzekere tijden te zoe ken naar wegen en mogelijkheden van leven voor allen. Dat is onze roepihg. Juist vanuit die ene zekerheid dié blijft: het komt. J.Luimes Het dagelijks bestuur van de algeme ne doopsgezinde sociëteit heeft een discussiestuk (van de hand van prof. dr. H. B. Kossen) aan de raad van kerken aangeboden. Daarin wordt de vraag gesteld, of boycotacties zoals ge voerd tegen Albert Heyn in het licht van het evangelie te verantwoorden zijn. Hieruit dit citaat, gepubliceerd in het Algemeen Doopsgezind Week blad: Het zwaartepunt van het gesprek lag echter op de vraag, of de gemeente haar opdracht trouw is, als zij zich zonder meer bij boycotakties. zoals ge voerd tegen Albert Heyn, zou aanslui ten. Daarbij werd naar voren ge bracht, dat het in het kader van haar dienst der verzoening niet op haar weg kan liggen om de onderdrukkers en hun handlangers met gebruikma king van al of niet gewelddadige dwangmiddelen te bestrijden, maar dat zij zich veeleer tot hen zou moe ten richten als tot medemensen, die zij met betrekking tot het concrete onrecht, waarbij zij betrokken zijn, op hun medemenselijkheid zou moeten aanspreken terwille van de gemeen schappelijke toekomst van de mensen op aarde, waar Messias Jezus zich voor gegeven heeft Een boycotaktie, zoals gevoerd tegen Albert Heyn, is er —zo werd betoogd op gericht naar het schema van deze wereld dwang met dwang te overwinnen. Zo'n aktie leidt daarom onvermijdelijk tot ver harding van de standpunten en heeft, zelfs als zij 'succes' mocht hebben en de tegenstander onder haar druk ge dwongen zou worden om bakzeil te halen, geen verzoening tot vrucht. In het gesprek over bovenstaande stel- lingname werden door sommigen on zer ojk vraagtekens gezet en tegen werpingen gemaakt. We zijn er ons dan ook van bewust, dat dit een stel- Doopsgezinden: dwang niet met dwang bestrijden. lingname is, die in brede kring vra gen zal oproepen. Juist daarom leek het ons echter juist om u deze stel- GcrUlSlOOS lingname voor te leggen om haar ook in uw kring in een broederlijk ge sprek te toetsen op de vraag, of zij in het licht van het evangelie van Messi as Jezus te verantwoorden is. gereformeerde synode over 'eerher stel' van Greijdanus en Schilder. Prof. Veenhof: Maar de synode deed nog meer dan het schorsen van de professoren Schil der en Greijdanus. Ze stootte ook een gehele kerk uit het verband der ker ken! Namelijk die van Bergsenhoek. Dit staat wel niet in de Acta. Maar ze heeft dat wel degelijk gedaan. En voorts schorste zij ds. Lindeboom van Kampen en een groot aantal ouderlin gen van deze kerk. Sommigen van de ze laatste zijn nog in leven. Ongetwij feld zijn ook nog enkele honderden ambtsdragers ii 1944 en volgende ja ren geschorst! Maar dat geschiedde door kerken en classes, niet door de generale synode. Bovengenoemde tuchthandelingcn werden door de synode van 1943-1954 verricht. En ze zijn nog steeds van kracht. De leeruit- spraken die door de synode van 1943- '45 als 'Goddelijke waarheden' werden getypeerd zijn sindsdien naar de syno dale prullemand verhuisd. Maar de tuchtuitspraken bleven hun geldig heid behouden. Het is nu de vraag of deze laatste synodale beslissingen on veranderd en dus als legitiem worden gehandhaafd of dat ze, evenals de leeruitspraken, zullen worden geannu leerd. Dat is de kwestie waar het om gaat! De kwestie van 'eerherstel' is van weinig betekenis en zoals ik reeds zei zinloos. Maar de klemmende vraag is of de Gereformeerde Kerken zullen blijven de kerken die in haar meeste vergadering de bovengenoemde tucht maatregelen namen en voor hun rekening blijven nemen. In het christelijke gereformeerde weekblad De Wekker toont ds. J. H. Velema zich in zijn jaaroverzicht niet zonder zorgen over zijn werk: Eerherstel In Opbouw (vrijgemaakt buiten ver band). Het blad schrijft nu zelf na het jongste convent over 'Gerefor meerde Kerken (in vernieuwd ver band)'; dit jaar zal de definitieve naam gekozen worden) schrijft prof. C. Veenhof over de discussie op de Als nu eens in deze en dan weer in die plaatselijke kerk een geruisloze omwenteling plaats vindt van een strak belijnde kerk die leeft naar c!e Schrift, in overeenstemming met de belijdenis en naar de kerkorde tot een vrij type gemeente, waar het ge reformeerd gehalte gaat vervagen en de kerkorde niet al te nauwkeurig wordt nageleefd, dan zullen de gevol gen voor het kerkverband niet uitblij ven. Het lijkt me toe dat we op de korte baan goed zullen moeten weten wat we als kerken gaan doen: positief, overtuigd en bewust christelijk gere formeerd zijn, dat is naar Schrift en belijdenis leven of ons laten leiden door een algemene vage bovenkerke- lijkheid, tengevolge waarvan het con fessioneel gehalte van de kerk in de mist verdwijnt Het gevaar van deze laatste ontwikkeling is hier en daar concreet aanwezig. Terugval Het r.k. weekblad De Bazuin maakt zich boos over de bisschoppelijke ad ventsbrief, waarin de bisschoppen zich bezorgd maakten over de slijtage van het zondenbesef. Tj. A. Bergstra spreekt van 'nostalgie naar een oude en voorbije wereld' en vervolgt: Nog altijd is de seksualiteit een be langrijk jachtterrein om er de zonde op te zoeken. Duidelijk een terugver langen naar de simpele moraal die aan l.et brave kerkvolk zijn identifica tie-symbool leverde: het met de vin ger nawijzen van het meisje dat pech had. Niet minder onthullend komen 'mijn en dijn' op de proppen: de keu ze van de context verraadt als achter grond een duidelijke terugval naar een verleden, waarin de gestolde be zitsverhoudingen tussen individuen de maat van het kerkelijk ethos bepaal den. Mij als lid van een rijke collecti viteit wijzen op het bestaan van een arme collectiviteit is kennelijk geen plicht van de Kerk; dat 'is' politiek. Leven en dood je hoeft maar even door het broze ijs van de generalise rende formulering te trappen om het te merken slaat op de abortus pro- vocatus. Niet op oorlog, onderdruk king, marteling. Ook wel begrijpelijk! De benarden in abortusgevallen kun nen we, ook nu ons de staatsmacht niet meer zo vlot ter beschikking staat, misschien door middel van soci ale pressie nog wel aan. Onze on macht in de genoemde andere situa ties is manifest. Dat onze lafheid bij de vervolging van over wie we nog macht pretenderen, onze onmacht in die andere situaties als het ware op roept, vergeten we maar liever. NED HERVORMDE KERK OVERLEDEN P. v. d. Wal (88) te Groningen; was predikant te Jelsum, Wormer, Neede, Tilburg en Idaard. GEREF KERKEN Aangenomen naar Leeuwarden West: J. Kroese te Hoogeveen. CHR GEREF KERK Aangenomen naar Bennekom: G. BLi kes te Westzaan. 'Crime classics', door Raymond Chandler, Francis lies, Julian Symons en Edgar Allan Poe .Ultg. Bruna te Utrecht. Prijzen resp: 5, 5, 5 en 3,75. Bruna weet dé serie klassieke mis daadverhalen op een goed niveau te houden. Onder de vier laatste heruit gaven die stuk voor stuk de moei te van* het lezen waard zijn be vindt zich opnieuw een Chandler. Dit keé'r is het zijn derde roman: 'Het ho ge raam' uit 1942, eerder verschenen onder de titel 'Val dood, mr. MarIo: we'. Van 'Het hoge raam' heeft Chandler gezegd, dat het een zware bevalling voor hem was. Het was ook zijn eerste detective, die hij van de grond af aan bedacht en opbouwde. Voor zijn eerste romans greep hij te rug naar al gepubliceerde korte ver halen. Van deze moeilijkheden is bij het lezen weinig te merken. Chandler toont zich ook in 'Het hoge raam' als een van de allegrootsten in zijn gen re. Ook 'Met voorbedachten rade* (1931) van de Engelse schrijver Francis lies is een schot in de roos. Het is een van de eerste literaire thrillers, waar in niet langer het oplossen van de misdaad op de voorgrond staat, maar waarin de lezer zich kan vereenzelvi gen met de dader en diens voorberei dingen tot de perfecte moord. Veel na-volgers van Hes (pseudoniem van Anthony Berkeley Cox) hebben er veel minder van terecht gebracht. De 31ste februari' (1950) behoort tot de latere werken van Julian Symons. Hij heeft dan de min of meer ortho doxe detective de rug toegkeerd en is zich bezig gaan houden met de psychologische misdaadroman. In dit boek, dat in de reclamewereld ls gesi tueerd, wordt de persoonlijkheid van de verdachte stap voor stap aangetast. Het plot blijft verrassend. Tenslotte 'De moorden in de rue Mor gue 'van Poe (1809-1849). Wat valt daarover te zeggen? De liefhebbers kennen hem als 'de vader van de de tective'. De rest heeft nu een goed kans om kennis met hem te maken. E. Van een verslaggever VEENWOUDE Fr) —De vijf maan den oude bab van het Rolter(damse echtpaar J. van Weert werd maandag- ymorgen dood in zijn wiegje aangetrof fen. Het kind bleek een plastic zeiltje in zijn mond te hebben gewerkt en te zijn gestikt.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1974 | | pagina 2