Nieuwjaarsavond: eerste deel van 'Marijntje Gijzen' eoeo JZuinig over de drempel met Wim Kan Neerlands Hoop Express met Sober feestje rond pianist Leo Cuypers CRV's oudjaar met Spel zonder Grenzen geraas vertrokken Méér dan een streekroman Hasj-vangst in Gennep NOS-tv geeft energie-informatie De eerste maal voor de televisie llOLW/KWiAJRHET MAlAKDAG 31 DECEMBER 1973 BINNENLAiND T7/K.9 Het is een lachen om niet te huilen Tenslotte een terugblik in de ge- schiedenis. In '54 begon Kan met zijn eerste conférence, door het VARA- bestuur nauwlettend beluisterd of Wat uitgezonden wordt is uit vier opnamen gekozen wat Kan zei 'allemaal wel kon'. In 1956 kon het volgens Trouw duide lijk niet: 'Zijn eenzijdige pacifisti sche satire toonde nog eens duidelijk welk een rebelse affaire het cabaret eigenlijk is', schreeft men toen, na 't was me 't jaartje wel'. In 1958 was 'waardig over de drempel', in 1960 'uithuilen en opnieuw beginnen', in 1963 'twaalf miljoen oliebollen op aardgas' en de laatste maal was in 1966: 'lachend over de loongrens'. Oorspronkelijk konden we maar om het andere jaar echt oudejaar vie ren. Kan doseerde zijn conférences om het jaar. Later werd dat om de twee jaar. En na 1966 kwam er hele maal niets meer. Wim Kan, tijdens 4e opnamen, met zijn bekende 'spiekbriefjes' HILVERSUM Van de helden in Nederlandse streekromans behoort A. M. de Jongs Merijntje Gij zen tot de klassieke figuren, die nog altijd vertedering wekken. Dat doet ook de elfjarige Jan Ligt- hart in zijn kostelijk spontane televisiedebuut als het vroegwijze joch, dat in de contreien van Nieuw- Vossemeer heeft rondgezworven met zijn ruige vriend De Kruik. Op nieuwjaarsdag begint de VARA met de door Kees van Iersel tot elf delen bewerkte romancyclus. Honderdduizenden kennen het Bra bantse manneke uit de boeken van De Jong, die zelf nog voor de oude pas toor speelde toen zijn werk in de ja ren dertig werd verfilmd; een van de zeldzame keren dat roomse devotie en vrijdenkend socialisme in één persoon verenigd waren en nog geloofwaardig ook. In de TV-produktie is Gaston Vander- meulen de vergrijsde zieleherder. Met een fijnzinnige mengeling van vrome levenswijsheid cn duldzaam begrip voor de onvolkomenheden van zijn parochianen, lijkt de Belgische acteur zó uit het eerste boek van de Merijn- tje-serie te zijn gestapt. Marlies van Alcmaer beantwoordt eveneens in grote mate aan De Jongs karaktertypering. Zij is een overtui gende Jannekee, dat struise, uitdagen de wijf, dat, met de Greinsjager als lokaas De Kruik aantrekt om hem daar-na furieus van zich af te stoten. De jachtopziener van Erik Plooyer vind ik vooralsnog te vlak. Hij sugge reert in het openingsverhaal weinig van het martiale en autoritaire. Een in het begin, en zonder noemenswaar dige aanleiding, in de richting van ca mera en microfoon nadrukkelijk uit gestoten vervloeking krijgt destemeer effect van opzettelijke overbodigheid; jammer dat de regisseur daar geen beter middel wist te vinden om iets van een verbeten animositeit tussen gezag en stroper te laten blijken. Van de verdienstelijk spelende Vla ming Leo Beyers had ik in diens rol van De Kruik meer temperament ver wacht. Wat hij als burgemeester in de NCRV-serie Boerin in Frankrijk te veel aan emotie weggeeft, mist hij in het eerste deel van de VARA-reeks. Waarschijnlijk diept hij het karakter gaandeweg uit en zal er naarmate de dramatische climax nadert, meer van de woeste onverbondenheid van deze natuurmens zichtbaar worden. Afgaan de op zijn creatie van de recidivist in een Waaldrecht-aflevering, acht ik Beyers daartoe zeker in staat. Onbevangen Zoals gezegd doet de kleine Jan Ligt- hart het heel goed. Onbevangen als de boeken-Merijntje speelt hij zijn rol, waarvoor hij inplaats van zijn ei- Freek de Jonge is van weeromstuit ook luid. Maar wel weer goed dwaas, met gekke invallen, onverwachte wen dingen in zijn malle verhalen, en een humor die vaak absurd en 'zwart' is. Aan het slot zegt hij: ik heb jullie verteld van die saxofonist die dood is, en van die jongen in de rolstoel die gecastreerd werd, en ik heb mijn broek laten zakken, en jullie vonden het leuk, nou, het was ook leuk! Dat wil dan zeggen, dat het eigenlijk niet leuk was, want die geschiedenis van de rolstoel is verschrikkelijk en morbide. Freek solt voortdurend met ongeluk en ellende, die broek omlaag en vele woordspelingen zijn bewuste flauwiteiten, en soms is de tekst op zettelijk grof. Maar gelachen wordt er. Aan één stuk door. Omdat Freek <^e Jonge daarmee juist zo origineel komisch kan zijn. Het is een lachen om niet te huilen. Over ziekte en dood en eenzaamheid, of ook wel over kleine narigheden als gebreide onderbroeken, die hij moest dragen, naar hij zei, en die hem dan op Wiegel en het geld brengen. Hij neemt zichzelf en ook de zaal in de maling. Hij is grillig en springt van de hak op de tak. Hij springt en slun gelt op het toneel ook, druk, bewege lijk en gek. Zijn dansen, of wat er voor doorgaat, is niet je dét. Te onbe heerst. Zijn zingen is geen zingen. Meer schreeuwen. moeten worden. Misschien lukt dat el ders en later wel. Soms ernstig Jan Ligthart (als Merijntje Gijzen^ en Leo Beyers (als De Kruik,) in het tv-spel naar het boek van A. M. de Jong, dat op de avond van nieuwjaarsdag voor de eerste maal op het scherm zal komen. gen dialect een 'gemiddeld Brabants' moest leren spreken. Er waren geen eindeloos herhaalde repetities nodig om Jan tot de gewenste expressie te krijgen. Hij bezit iets van het inle vingsvermogen dat de geboren acteur kenmerkt. Gelukkig zonder sterallu res, want tussen de bedrijven door leefde hij zich op de lokatie en in de studio uit alsof hij in zijn dorp op straat speelde. Totdat 'Ome Kees' van Iersel hem riep voor de volgende scè ne. Jan was er dan onmiddellijk weer Wild Er komen uiteraard tal van wilde ta ferelen in de serie voor, waarin ook de hartstocht driftig meespeelt. Voor dat iemand naar de kinderbescher ming holt, dient men zich te realise ren dat Jan echt niet met zijn neus overal bovenop heeft gestaan en dat zoiets door filmmontage makkelijk is te suggereren. Overigens is het alle maal wel uit het leven gegrepen, ze ker uit dat van Brabantse armoedzaai ers aan het begin van deze eeuw. In benauwde krotten leefden en sliepen de ouders tussen hun talrijke kroost en voorlichtingsverhaaltjes over de bijtjes en de bloemetjes waren heus overbodig. Met zijn Merijntje heeft A. M. de Jong evenals Gerard Walschap met diens mens van goede wil meer be oogd dan het schrijven van een streekroman. Beide werken zijn een uitkristallisering van een veranderen de levensbeschouwing en een daarop gebaseerd kritische doorlichting van maatschappij en kerk. Het zal daarom interessant zijn de twee televisieseries met elkaar te vergelijken en te letten op verschillen in uitwerking bij VA RA en AVRO. TON HYDRA Tv-herinnering aan koninklijk jubileum HILVERSUM Bijna een uur lang vertoont de NOS-TV herinneringen aan het jubileumfeest van koningin Juliana. Een selectie is samengesteld van de herdenkingsfilm, huldigings uitzendingen, en van de feestviering in de West. Voor veel mensen een leuke terugblik. Voor diegenen, die met vakantie waren een mooie gele genheid nog iets te zien van het feest van september. (Nederland 1, Nieuw jaarsmiddag 2 minuten over drie). GENNEP De recherche heeft tien kilo hasj ter waarde van 25.000 gul den in beslag genomen. In dit ver band zijn aangehouden een 23-jarige man uit Gennep en een bij hem inwo nende vrouw van 23 jaar. De hasj bleek slechts een gedeelte te zijn van een partij afkomstig van twee in Utrecht g_>arresteerde personen. Het onderzoek wordt voortgezet. Soms wordt hij plotseling ernstig. In het lied 'Daar ligt hij' bijvoorbeeld, over een aan heroïne verslaafde jon gen 'doodsbang voor de dood, zonder dat hij voor zijn leven vecht, hij ademt in en ademt uit en daar is al les mee gezegd'. Bram Vermeulen, een beter zanger, al schreeuwt hij ook, brengt af en toe ook een lied. Dat over het meisje van een mayonaise-fabriek leek mij het beste. Dat over het Geld, 'er kleeft bloed aan van geweld' klonk ook wel stoer aanklagerig, maar is toch te sim pel gedacht. Op zijn orgeltje is Bram bezeten muzikaal. Daarbij komen dan Thé Lau, gitaar, Jan de Hont, bas, en Harry Heeren aan de drums, die over donderend spelen. Tesamen vormen zij een beste popgroep. Maar popgroepen zijn er vele, en ori gineel zijn ze niet. En het cabaret dat Freek en Bram brachten, en voor een deel nog brengen, was wel oorspron kelijk en uniek. Dat blijft, voor mij, toch het belangrijkst. Freek de Jonge met zijn fratsen en geestige teksten pakt een zaal, en bespeelt die, maar met de muziek kon hij ons, aan het slot, toch niet in beweging krijgen voor de nieuwe dans De Hope. En dat had de waanzinnige uitsmijter Horizontaal: 1. Hoofddeksel-putem- mertje, 2. overal-vaarwel-lidwoord, 3. verbond-voertuig-landbouwwerktuig, 4. slappe koffie-rivier in Spanje, 5. boom-vette vloeistof-Europeaan, 6. duivenhok-schaaldier-jongensnaam, 7. hoofddeksel-tijdperk-familielid, 8. god van de liefde-pers. voornaamw.-vernis, 9. plaats in Italië-uitgedorste halmen. Vertikaal: 1. figuurdans-schaakterm, 2. anders gezegd-honingbij, 3. kraakbeen vis-cylindervormig voorwerp-kever, 4. brandverf-boterton, 5. deel van ócu boom-Ierland-muzieknoot, 6. meisjes naam-water in Friesla.id-ooilogssvd, 7. vrucht-afnemend getij-zangrtem, no- bel-zeepwater-voertui*. 9. zndwed- strijd-spoi tterm. Oplossing van vrijdag: 1. s, 2. ma, 3. ido, 4. edel, 5. nagel, 6. tortel. HILVERSUM Vanaf 2 januari zal de NOS-televisie van maandag tot een met vrijdag elke avond om 18.40 uur via Nederland 1 informatie geven over maatregelen, die verband houden met de energiebeperking. Deze energie-informatie zal gegeven worden zolang daaraan behoefte blijkt te bestaan. De leiding van dit tijde lijke vijf minuten-programma, dat de titel 'Peilstand' heeft gekregen, berust bij Joop van Os. door Rud Niemans AMSTERDAM In een grijs verleden werd de Wessel Ilcken-prijs door de Stichting Jazz in Nederland ingesteld als middel om die jazz te propageren en te stimuleren. Schoonderwalt, Edgar, Noordijk, zij waren de eerste winnaars, thans weggewerkt in safe omroepjobs of lokale workshops. De stichting werd, zoals het bestuur van het eerste uur jaren tevergeefs beoogde, tenslotte toch overgedragen aan de musici zelf. Ze kwam daarmee van de hobbysfeer volop in de bcroeps'clan' terecht en kreeg tegelijkertijd een sterk eigen tijds karakter, door de invloed van belangengroepen zoals de ICP en de BIM die zich bezighielden met een jazzstructuurplan, dat via een gunstig advies van de raad voor de kunst J. van Doorne, met pensioen, voortaan literair medewerker Onze redacteur letterkunde, de heer J. van Doorne, zal met ingang van l januari 1974 niet meer in vaste dienst aan Trouw/Kwartet verbonden zijn, wegens het bereiken van de pensioen gerechtigde leeftijd. Wij van de redac tie, die vele jaren met hem hebben samengewerkt, zullen hem node mis sen. De vele bewonderende lezers van zijn wekelijkse bijdragen aan ons blad .zullen verheugd zijn te vernemen, dat hij op ons verzoek deze bijdragen in het vervolg eens in de veertien dagen zal blijven leveren. Wij hopen op een lange en vruchtbare samenwerking in deze nieuwe vorm. mikt op de subsidie van 270.000 gul den in 1974. Dat is een drievoud van het door CRM gemotiveerde bedrag van dit jaar. Daarvoor wil men o.m. dertig jazzpodia, enkele festivals, workshops, een documentatiecentrum en een nieuw tijdschrift financieren. Bij alle aktiviteiten, die men, met Breuker als voornaamste initiatiefnemer, ontwik kelde (straat- en grachtenconcerten, toneel- cn muziekvoorstellingen in de 'Brakke Grond') bleef de communica tie met pers en geïnteresseerde ach terban een iritisch punt, dat verbete ring behoeft. De Jazzprijs (3 000 gulden van Prins Bernhardfunds Wolkers' sculptuur van de VARA) is bijzaak geworden. Een voorspelbare aftclsom, die via zulke uitersten als Gljs Hendriks en Kees Hazevoet thans leidde naar de Maastrichtse pianist Leo Cuypers. Waarbij zijn zeer geslaagde, hier be sproken soloplaat voor de BASF-label de doorslag g«f In intieme, informele sfeer werden hem alle prijzen overhandigd tijdens een feestconcertje vrijdagavnd in de Nes, waar snelle Leo zelf, opende met zijn sensuele 'One million dollar song'. Het sober gehouden, maar wat irritant melig biieengekletste pro gramma gaf vervolgens ruimte aan Cuypers en Theo Loevendie samen. Loevendie op sopraan maakt mij ma teloos moe, maar op alt prikte deze eeuwig kandiuaat gestelde WIP-win- naar op zeer coherente wijze door en kele bekende m«lodiereferenties heen. Daarna kwam een swingende guitaar- set met de wat verdwaalde eregasten René Thomas en Wim Overgaauw. Thomas' wereldklasse bleek gelukkig bestand tegen de razende ritmen van Han Bennink, die wel eens vergeet, dat de ware oppepper niet altijd uit de hardste mep vandaan komt. Na de pauze speelden Bennink, bas sist Miller, trombonist Albert Man- gelsdorff cn 3reuker muziek van Cuy pers. Krachtige muziek o.m. uit diens befaamde 'Johnny Rep-suite', bij vla gen boeiend, maar in ritmisch opzicht weinig gevarieerd. Cuypers die ik juist zeer bewonder om zijn ritmische inventies, kwam eigenlijk nauwelijks meer in het spel voor. Breuker wèl, soms op twee toeters tegelijk zelfs. Van onze radio- en tv-redactie ilLVERSUM Van het pro- he$ramma ter viering (of voor 't bpitzitten) van oudejaarsavond EE can zonder enquêtes wel wor- gezegd, dat Nederland de n. avond bouwt rond 't uur waar- )p Wim Kan 'zuining over de drempel' schrijdt. Van kwart r n jver negen tot kwart over tien dit, wanneer alles goed rzaj >lijft gaan, voor de eerste maal ir oi n de geschiedenis voor de tele- teii< risie gebeuren, scl i ep 1 Tegen het uur van de uitzending Ji Nederland 1, op initiatief van de Wa^'ARA) zijn de voorlopigheden en 0 c omzichtigheden, die Kans optreden ot het laatste toe begeleid hebben, is j uccessievelijk afgesloten. Nog maar et ipen paar weken geleden werd van hijde VARA-zijde de pers uitdrukkelijk 'erzocht van tevoren geen aandacht pie<ian het gebeuren te besteden omdat ubli Tan anders afgeschrikt zou worden, •ag oals verleden jaar ook het geval is ïlini [eweest. Zijn angst, dat de mensen logee veel van hem verwachten legt 1 miem een rem op. in tort iet eerste resultaat van de onder- e v< jandelingen was, dat er dit jaar in heeeder geval opnamen gemaakt moch- en worden. En die zijn eind vorige uste ireek in het Amsterdamse De La o\|iar-theater gemaakt. Vier stuks deUvaaruit Kan een keus zal maken. Of wufte uitgezonden zouden worden, mag (an op het laatste moment beslissen. )e uitdrukking 'wat Kan kan, kan (an alleen' is daarom wel eens ver taald met 'wat Kan mag, mag Kan 'cme lleen'. Want zulke voorwaarden zijn gevaarlijk voor de samenstellers van het oudejaarsavondprogramma (Zo'n avond wordt lang van tevoren in elkaar gezet). Maar Joop Koopman, hoofd van de gevarieerde TV-programma's van de VARA, heeft het grote risico geno men. Zelfs in zo'n enorm vertrou wen, dat hij geen ander programma in reserve heeft, volgens zijn zeggen. Nederlandse kijkers, die naast de schaal met appelflappen gezeten bij het zien van Kan genieten (met een oer-ouderwets oudejaarsavondgevoel) 'mogen dus -best weten, dat het voor tweede plaats voor sportkampioenen in onze radio- jen tv-redactie ILVERSUM De NCRV begint vanavond, oudejaarsavond (na de lete Suikerbol) met Spel zonder Grenzen, dat is gespeeld in het iliaanse Cortina d'Ampezzo, waar Nederland uitkwam met een oeg sportkampioenen zoals Ada Kok, Erika Terpstra, Rudi Lub- rs, Eddy Pieters Graafland (Nederland 2, vijf over zeven). ploegen uit andere landen hebben ■1 even raar opgekeken dat Neder- id met echte sportgroten op kwam aven, maar vast staat, dat andere iden het idee over zullen nemen, erigens is Nederland geen eerste «orden, maar tweede. Dat weten we ïdat de strijd vorige maand al is ge- eden. Niemand heeft natuurlijk zin i op oudejaarsavond 'live' te zes- mpen. et Ted de Braak als 'aan elkaar pra- r' vervolgt de NCRV (tien voor half gen) met 'Met liedjes het jaar uit' laraan ook Farce Majeure en Gerard n den Berg, Barend Barendse en aere NCRV-bekenden meedoen. In t programma zullen zingen: Gonny tars, André van Duin, Willy Alberti, ineke Grönloh, Rijk de Gooyer en skia en Serge. het luchtige tv-spel 'Een liefde n een moederhart' om half tien lgt aflevering negen van 'Boerin in ankrijk' om kwart over tien. Het »olspel van Menuhin in de Doelen n Rotterdam, waar hij vioolconcert n Mozart speelde, wordt om vijf er elf uitgezonden, ües op z'n tijd' heet het een na atste TV-programma van de NCRV 1973 (vijf over half elf). Het is een collage van Jan van Hillo, waaraan meewerken Jasperina de Jong, Gilbert Becaud, Lex Goudsmit, filmer Jan Schaper en Dik Bikker. Om tien mi nuten voor twaalf houdt NCRV-voor- zitter dr. mr. J. Ozinga zijn toespraak. Extra-schutters De programma's die de VARA op het eerste net rond Kans optreden heeft gegroepeerd, beginnen met een extra lange aflevering tevens voorlopig de laatste van 'Daar komen de schutters' (Nederland 1) twintig over acht) daarin moet kapitein Main- waring in een amusant spektakelstuk bewijzen dat zijn troep de fitste, en best getrainde uit de hele buurt is. Voor Mies Bouwman moet het een aardig succesje zijn, dat 'Een van de acht' een ontwerp van haarzelf in Engeland is overgenomen: om kwart over tien kunnen we zien hoe de Britse versie is. De jaarwisseling illustreert de NOS tenslotte met vuurwerk. Na het eerste kwartier in het nieuwe jaar wordt al weer in NOS-verband teruggeblikt (een Hilversumse tic) naar hoogte punten uit amusementsprogramma's van de omroepen uit 1973. Kan 'n hele overwinning is geweest. Wim lbo, die vroeger zijn radiopro gramma's regisseerde weet het beste hoe groot zo'n overwinning is. 'Zijn verantwoordelijkheidsgevoel wordt met de jaren groter. Hij vindt het benauwend, dat de mensen steeds meer van hem gingen venvachten. Hij was dan ook blij wanneer er in de politiek niet veel gebeurde'. Met de oliecrisis en het optreden van minister-president Den Uyl is dat thans wel het geval. GESCHIEDENIS door Ber Huising AMSTERDAM Vrijdagnacht, in een vol Tuscliinski, is 'Neer lands Hoop Express' vertrokken. Met groot geraas. Want Bram Vermeulen, die heftig en goed het elektrische orgel bespeelt en ook wel een gitaar, heeft er neg twee knappe gitaristen en een beste drummer bij, die zich ook luid laten horen. Zodat Neerlands Hoop voor de helft popconcert is geworden, met eigen muziek en nog maar met een, belangrijk, been in het cabaret staat. t gezelschap topsporters toen het voor 'Spel zonder Grenzen' van "phol vertrok.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1973 | | pagina 9