'Een mens van goede wil'
ook gaaf op televisie
AVONTUUR
IN KARINTHIË
Mary Stewart
TROUW/KWlA/RfTET ZATERDAG 29 DECEMBER 1973
BINNENLAND/RADIO EN TV
-%>
Voorbeeldig samenspel van Belgen en Nederlanders
MARY PERKINS
door Ton Hydra
HILVERSUM De Vlaamse
schrijver Gerard Walschap publi
ceerde in 1936 zijn roman 'Een
mens van goede wil'. 37 jaar la
ter realiseren Nederlandse en
Belgische kunstenaars in voor
beeldig samenspel een televisie
bewerking. Er is een uitstekend
produkt tot stand gebracht, maar
de 75-jarige auteur waagt zich
niet tussen de vele belangstellen
den die op uitnodiging van AVRO
en BRT de voorvertoning van het
eerste deel willen zien. Walschap
schrijft dat hij de hele serie 'gans
alleen thuis' wenst te volgen,
want hij is 'doordrongen van de
onvertaalbaarheid der kunsten'.
Zondagavond kunnen Belgische en
Nederlandse kijkers met Walschap
van mening gaan verschillen als de
eerste aflevering wordt uitgezonden
(op Ned. I om 21.30). Van de drie
boeken Trouwen', 'Celibaat' en 'Een
mens van goede wil' zegt een bio
graaf: 'Deze romans zijn gesitueerd in
een landelijke omgeving en door-en
door Vlaams getint, maar de mens die
er in wordt getekend, is universeel,
uitstijgend boven het anekdotische en
het gewestelijke'. Ik meen dat be
werkster Nel Bakker en regisseur
John van de Rest juist deze essentie
met grote behoedzaamheid in het tele
visiespel hebben verwerkelijkt.
Centrale figuur is Thijs, jongste
knecht op de Walhoeve. Hij kan geen
onrecht zien en voelt zien «aiigetrok
(ADVERTENTIE)
""i*"1 Hidalgo A «/IV
mor haar ^(aja- .parfum tiemi/ci
Thijs en Rosa, gespeeld door Hugo Metsers en Kitty Courbois in 'Een
mens van goede wil'.
ken tot hulpbehoevende mensen. Hij
staat de ziekelijke tweede vrouw van
de boer in alles bij en op haar sterf
bed belooft hij voor haar zwak begaaf
de dochter Letje te zullen zorgen.
Echter ook Rosa, de warmbloedige
halfzuster, legt beslag op Thijs. De
gehechtheid van de één en de begeer
te van de ander vormen de eerste lief
deservaring van de jongen, maar zijn
tevens bepalend voor zijn verdere le
ven. Conflicten stapelen zich op en de
worsteling om los te komen vanuit
een verstikkende omgeving begint.
Dit is het begin, de opening, van de
achtdelige serie die wekelijks op het
scherm zal verschijnen. Al direct
voelt de kijker zich opgenomen in een
puur Vlaams klimaat. Om het met Ge
rard Walschap te zeggen: 'Midden
in de velden, waar de mensen rustig
worden, wijs en gelaten De mooie
fotografie en de aandacht waarmee het
camera-oog naar 't authentieke speurt,
dragen veel bij aan het natuurgetrou
we effect. Opvallend is de harmonie
tussen de buitentaferelen, onder meer
op een juweel van een Vlaamse boe
renhoeve en de opnamen in de studi
o's van Brussel en Hilversum. Die
evenwichtigheid is ook merkbaar in
de geluidsweergave, anders zovaak een
zwak punt in Nederlandse TV-produk-
ties.
Het kan verbazing wekken, dat de re
gie van dit televisiefeuilleton is toe-
Een recente portrctschels van Gerard
Welschap, schrijver van 'Een mens van
goede wil'. Mevrouw Randi Doorman
tekende hem.
vertrouwd aan John van de Rest (33
jaar). Hij kreeg bekendheid als regis
seur van voornamelijk avant-gardisti-
sche experimentele stukken. Nu heeft
hij zich geworpen op bloedzuiver na
turalisme, waarin de romantiek moet
gloriëren. In wat voor hem als 'mo
dernist' eigenlijk taboe is, blijkt van
de Rest zich wonderwel te kunnen
verplaatsen. Het eerlijke sentiment
kreeg alle kansen, maar daarom moes
ten in gevoelige scènes emoties en
tranen wel echt zijn.
Wat ik van de regisseur heb gezegd,
geldt mede voor de vertolkers van de
voornaamste rollen. Bioscoopbezoekers
kennen de Belgische acteur Hugo
Metsers als typeur van nogal blote en
wilde vogels. In de rol van Thijs
daarentegen etaleert hij de innemen
de argeloosheid van een jongeman,
die het leven schoorvoetend benadert.
In alle opzichten een mens van goede
wil; het tegendeel van de egocentri
sche genieter.
Kitty Courbois, al in veel stukken en
films symbool van hartstocht, speelt
met natuurlijke flair de rol van de
pittige Rosa, in de liefde de jaloerse
concurrente van haar stiefzusje. Op
vallend ongekunsteld zijn in het eer
ste deel ook de vertolkingen van de
Belgische actrice Ann Petersen als de
ziekelijke boerin, van Johan te Slaa
als de boer en van Andrea Domburg
en Ward de Ravet als de ouders van
Thijs.
Grote verrassing is de 24-jarige actri
ce Josine van Dalsum. Sinds zij in
1971 van de toneelschool kwam, heeft
zij zich als een eigenzinnige persoon
lijkheid doen kennen. Een felle jonge
vrouw, die het als ideaal stelt in een
rol de eigen sociaal-maatschappelijke
inzichten te ventileren. Voor de rol
van de zwakzinnige Letje, werd echter
een totaal andere instelling verlangd.
Alle affiniteit met het moderne thea
ter moesten worden onderdrukt om
zich ten volle dienstbaar te kunnen
maken aan een volksdrama en om ge
loofwaardig te worden als een ge
kwetst wezentje. En Josine van Dal
sum doet dit zo intens, zo zuiver, dat
zij de toeschouwer dikwijls ontroert.
O.ok wanneer men kritisch afweegt
wat de ingebrachte kwaliteiten zijn
van regisseur, produktieleiders, spe
lers, filmers, cameralieden en andere
technici, dan zal men met enthousias
me moeten constateren, dat op de
goed ondersteunende muziek van Pie-
ter Verlinden een heleboel mensen
van goede wil aan de gang zijn ge
weest. Het resultaat van dit twee-lan-
denwerk mag ook buiten de Benelux-
grenzen best worden gezien.
72
'Wat ben je van plan?'
'Ik begin te geloven dat hij zal probe
ren zich zo gauw mogelijk uit de
voeten te maken. En ik denk ook dat
hij op zeer korte termijn contact zal
zoeken met zijn opdrachtgevers, en
als hij dat doet, wil ik er bij zijn.
Daarom kunnen we hem beter laten
nemen, wat hij wil nemen'.
'Bedoel je dat we hem gewoon zijn
gang wil laten gaan? Nu vanavond?
Dat je nog niets wil ondernemen?'
Hij streelde teder over mijn pijnlijke
wang. 'Ik beloof je dat hij, als ik hem
te pakken krijg, nooit meer zal koord
dansen of iets van dien aard. Laat dat
maar aan mij over'.
'Ik begrijp het'.
Ik hoorde aan zijn stem dat hij lach
te. 'Die pijnlijke wang irriteert me
meer dan een wagonlading vol gehei
me stukken. Maar het feit blijft dat
ik nog altijd op de loonlijst sta'.
'Goed, Lewis, ik begrijp je'.
'Ga in dat rijtuig en houd je muis
stil. Ik ben zo terug'.
'Lewis.
'Ja?'
'Je bent toch voorzichtig, hè? Hij is
gevaarlijk'.
Lèwis lachte.
Eenmaal in het rijtuig voelde ik me
veilig. Er hing een benauwde muffe
lucht van vergaan leer en stro. Voor
de venstertjes hingen zware klamme
gordijnen, die aanvoelden'als brokaat.
Terwijl ik met mijn vingers de donke
re ruimte aftastte, stuitte ik op de lus
waarmee ze opgehouden werden. Min
of meer per ongeluk trok ik eraan.
De gordijnen vielen voor het venster,
zodat ik nu helemaal in het donker
zat. Ik vlijde me toen maar tegen de
rugleuning en wachtte op de dingen
die zouden komen.
Ik was veilig van de buitenwereld af
gesloten en al kon ik geen hand voor
ogen zien, ik merkte vrij spoedig dat
ik wel iets kon horen. In de rijtuig-
deuren zaten ramen. Aan de ene kant
was de ruit óf gebroken óf naar bene
den gezakt. De buitenlucht dreef door
het open venster het rijtuig binnen.
Nauwelijks had ik me geïnstalleerd of
ik hoorde het geluid van heimelijke
voetstappen op de binnenplaats. Even
later klikt; het slot van de staldeur.
Het oude rijtuig stond een meter of
twee van de muur die het koetshuis
en de stal scheidde, naast de verbin
dingsdeur. Deze zat dicht, maar toen
ik behoedzaam het klamme brokaat
een eindje opzij duwde, zag ik door
een kier boven de drempel een zwak
licht. Het licht werd sterker toen San-
dor met de zaklantaarn in de hand de
graankist naderde, die vlak bij de ver
bindingsdeur stond.
Hoewel hij alles heel stil deed, ging
hij toch niet overdreven voorzichtig
te werk. Hij moest Lewis, de late
gast, naar binnen hebben zien gaan.
Van de gedachte uitgaande dat hij
van hem voorlopig geen last zou heb
ben, had hij zich tamelijk veilig ge
waand. Sandor wilde nu nog slechts
te pakken krijgen waarvoor hij geko
men was, en zich daarna zo snel mo
gelijk uit de voeten maken. Ik hoorde
hem de deksel van de graankist op
beuren, het zadel eruit tillen en op
de grond zetten, tenslotte de kist
weer sluiten.
Hij haastte zich niet naar buiten zoals
ik verwacht had. Ik spitste mijn oren
om te horen wat hij aan het doen
was. maar ik kon uit de geluiden
niets opmaken... Plotseling meende
ik tussen het voetgeschuifel en zijn
hijgende adem een geluid als het
scheuren van kleren te horen. Kenne
lijk was hij bezig het zadel open te
trekken. Lewis had gelijk: de 'iuwe-
len' waren waardeloos; er moest iets
anders in verborgen zitten. In plaats
van het onhandigë ding mee te sjou
wen, had hij er de voorkeur aan gege
ven in de stal voor de dag te halen,
wat hij er zorgvuldig in verborgen
had. Ik herinnerde me nu ook zijn
aanbod om het zadel te repareren.
Twee minuten, had Lewis gezegd. Om
dat ik in het donker zat kon ik niet
Radio vandaag
zien of die tijd al verstreken was.
Misschien waren het er vier of veer
tig. Maar waarschijnlijk zat ik toch
niet langer dan Lewis' twee minuten
in het rijtuig gezeten hebben toen het
plotseling stil werd.
Een ogenblik later hoorde ik opnieuw
het slot van de staldeur klikken. Er
klonken voetstappen die steeds nader
bij kwamen. Hoe verbaasd en ontzet
HILVERSUM i
VARA: 7.00 Nws. 7.11 Ochtendgymn. 7.20
iSi Z O., met 7.54 VPRO: Deze dag: 8.90
Xws; 8.11 Dingen v.d. dag: 9.35 Waterst. en
10.10 Ombudsman. 10.30 <S) Z.I.: Muz.- en
inf.show. ill.00-il.02 Nws). 13 00 Nws. 13.11
Dingen v d. dag. 13.23 SDit is het be
gin Jongerenprogr. NOS: 14.45 (S) NOS-
Jazz. 15.10 Progr. v.d. buiienl. werkn.
<16 00-16.02 Nws). 17.55 Med.
VARA: 18.00 Nws. 18.11 Dingen v.d. dag.
18.20 <S) Varie - afwissel, zaterd. vooravond.
19 30 De Scala 1925-1950. 20.00 <S) De VARA
feliciteert - verzoekpl.progr. met onverwach
te wendingen. 21.55 Eoemerang: nws v.d. af
gelopen week. kritisch bekeken. 22.30 Nws.
22 40 S) Alleen met z'n drieën: licht trio.
23.05 Ach je de Jaren 50. En verder?
23.55-24.00 Nws
HILVERSUM II
TROS: 7.00 Nws. 7.02 (S) Ontbijl-Soos. ge-
var progr. met 7.30 Nws. 7.41-8.00 Aktua:
9 30 Nws. 10 00 fS) Tien om: mini-magazine
voor en met Jonge luisteraars. 10 30 Nws.
10.33 <S) Route - A amusem.progr. 11.55
Med. 12.00 Aktua. 12.16 Overheidsvoorl.
Franco huis - inf. v.h. bedrijfsleven. 12.26
Med t.b.v. land- en tulnb. 12.30 Nws. 12.41
<S) Tross-Country. 13.30 (Si Steiger - B: ge-
var. progr. 15.30 Nws. 15.33 SLuister
uit en thuis: verzoekpl.progr. v.d. mili
tairen. 17.30 Nws. 17.32 Aktua 17 50 <S> Ca-
fe-chantant. liedjes en muz. uil de goede ou
de tijd.
PP: 18.19 Uitz. v.h. GPV 18.30 Nws.
TROS: 18.41 <S) Close up. 19.00 (SCone, a
la carle: klass. verzoekpl.progr. 20.00 Nws.
20.05 Goed bekeken. 20.30 <S) Klavlertuosl-
telten. 20.55 S) Om de kunst. 21.15 (S) Za-
terdagavondkons.: popul. klass. muz. EO:
22.30 Avondoverdenking. 22.50 Klankbord:
act., inf. en comm. 23 05 (S) Poslludiiim:
klass. muz.progr. 23.55-24 00 Nws.
HILVERSUM III
NCRV: 7.02 Klaar wakker met Peter Blom.
8 02 STot uw dsl: klass. muz. op uw ver-
TV vandaag
NEDERLAND I
NOS
16.00 Journaal
NCRV
16.02 Kinderprogr.
NOS
18.45 Ti-ta-tovenaar
18.55 Journaal
NCRV
19.05 Swiebertje: Leve
de rompslomp
NOS
20.00 Journaal
NCRV
20.21 Herkent U deze
tijd
21.50 Duna: muz.ensemble
uit Hongarije en
zigeunerorkest
22.20 Ander Nieuws
NOS
22.45 Journaal
IKOR KRO RKK NCRV
22.50 Het lied v.d.
week
NEDERLAND II
NOS
18.45 Ti-ta-tovenaar
18.55 Journaal
AVRO
19.05 Wie v.d. Drie
19.30 Folklorico de
Mexico
NOS
20.00 Journaal
AVRO
20.21 Cannon: gevan
genen
21.10 Sportpanorama:
de Sportman, sport
vrouw en sport
ploeg v.h. jaar
1973
22.40 Ontdek je plekje
NOS
22.45 Journaal
DUITSLAND I
10.00 Journaal. 10.05 Journaal van gistera
vond. 10.25 1973 - terugblik op het afgelopen
jaar. 11.35 Disco "73. 12.20 Akt. magazine.
12 50 Persoverz. IJ.00-13.20 Journaal. 14.30
Progr.overz. 14 35 Journaal. 14 45 V.d. kinde
ren 15.15 Klatchmohn - Taktlsches Uber
Takileren. 16.45 Econ. magazine 17.15 Du
solist nicht Kahrgeld stehlen. 17.45-18.30
Sportjournaal.
(Reg. progr.. NDR 18.30 Ein hcrrliches
Leben. 19.00 Aki 19 15 Amusem.progr. 19 38
Progr.overz. WDh: 18.35 Eln herrllches Le
ben 19.00 Hier und Heute 19.33 De berg
Athos. 20.00 Journaal en weerber. 20.15
Kleiner Mann, was nun': revue 22 35 Lotto-
trekking. AanalJourhual en weerber. Daar
na: Het woord v.d. zondag. 22.55 Die Nacht
der Abrechnung 0.10 Journaal.
DUITSLAND 11
13.45 Progr cverz. 14.15 Amusem.progr.
14.58 Journaal 15.00 Vragen beantwoord
door Justus Pfaiie. 15.30 Tom Sawyers und
Huckleberry Finns Abenteuer i3). 17.00
Journaal. 17.10 Inf. en meningen uit de
BRD. Aansl.: Tips voor consumenten.
18.00 Raumschiff Enterprise. 19.00 Jour
naal. 19.30 Muzikaal spelprogr. 20.15 Stars
in der Manege, gala-avond in Cirktis Krone.
21.45 Journaal. 21.50 Sport en lottogetallen'.
23.05 Alfred Hitchcock: Ober den Dfichern
von Nizza. 0.45 Journaal.
DUITSLAND III NDR
16.30 Inf. progr. 17.15 Beat-Club: muzikale
show voor jonge mensen. 17.55 Pauze
film.
18.00 Kinderprogr. 18.30 Golden Silents,
onder: Als die Bilder laufen lernten (3).
19.00 So zürtllch war Suleyken <5). 19.15
Macht Mascara Frauen glückllch? 20.00
Journaal en weerber. 20.15 Die Neue Biblio-
thek: Querschnitt '73. 21.00-22.50 Der Film-
Club: La Maman et la putain (1).
DUITSLAND III WDR
18.00 Sesame Street. 17.00 Terugblik op de
soc. politiek van 1973. 17.20 Ploniere der
Mod Malerei.
18 00 Ein feines Haus <5). 19.00 Sandmann.
19.05 Jesus Menschensohn: Sacro-Pop-Musi-
cal. 19 45 Nws uit Noordr.-Westf. en sport.
20.00 Journaal en weerber. 20.15 Filmrep.
21.00 Iwan der Schreckliche (II). 22.20-23.05
Ing. S.. portret van een Russ. vrouw.
BELGIF, NEDERLANDS
13 30 Toerist film. 13.55 Speelfilm. 16.90-
17.15 Inf. progr.
18.OU Fabeltjokr. 18.05 Jeugdfilm. 19 00
Traject. 19.35 Zoeklicht. 20.10 Negendelige
?oppenfllmserle 20.35 Show. 21.40 Act.progr.
2 10 Jake. 23.00 Nws
BELGIE FRANS
16 30 Landb.ber. 16.45 Belg. magazine voir
buitenl. 17.00 Progr.
18.00 Serie-progr. 18 55 Kleuterprogr. 19.00
Protest uitz. 19.30 Waals magazine. 19.45
Journaal en weerber 20.15 Natuurprogr.
20.45 Comedie. 22.10 Gevar. progr. Aansl.:
was ik Timothy's stem te horen.
'Wat heeft dat te betekenen, Herr Ba-
log! Wat voert u in vredesnaam uit?'
En hij vervolgde op scherpe toon:
'Wat moet u hiet dat zadel? Wat bent
u van plan? En waar is Vanessa? Ah,
jij.
Haastige voetstappen; een korte scher
mutseling; een schreeuw van Ti
mothy. Ik hoorde een smak en met
een daarop het geluid van wegren
nende voetstappen.
'Timothy!' Op de een of andere ma
nier kreeg ik de deur van het rijtuig
open. Ik stapte naast de trede zodat
ik bijna naar buiten tuimelde- Met
Sandor was ook het licht verdwenen,
maar ik wist toch de deurknop en de
sleutel te vinden. Binnen de kortst
mogelijke tijd had ik de deur geopend
en stond ik in de stal.
Zwak maanlicht viel door het raam
boven de box van Crane de stal bin
nen. Naast de graankist, op de grond
bij wat overgebleven was van het za
del, lag Timothy.
Ik knielde naast hem neer. Toen ik
zag dat hij zich bewoog, stiet ik een
kreet van dankbaarheid uit. Hij
bracht zijn hand naar zijn hoofd en
richtte zich een eindje op. daarbij
met een elleboog op de vloer steu
nend.
'Vanessa? Wat is er gebeurd?'
'Voel je je goed, Tim? Waar heeft hij
je geraakt?'
46. 'Maar baas, twijfelt u nou werke
lijk aan mijn woorden?' riep Kareltje
Knetter enigszins gepikeerd uit. 'Be
grijpt u dan niet, dat een auto met
een knettercarter een trillend mon
ster van machtige snelheid wordt?'
Smidje Verholen dacht er echter
het zijne van en hield vol, dat-ie het
allemaal eerst moest zien. Deze con
versatie tussen Kareltje en zijn werk
gever werd intussen, zonder dat /.e
het beiden bemerkten, afgeluisterd
door een zeker iemand, die zich op
slinkse wijze ergens in de buurt had
opgesteld. Die iemand was niemand
minder dan professor Tweesteen. Hij
stond in een stil straatje in een por
tiekje en vandaar uit kon hij precies
het kleine pleintje voor de smidse in
het oog houden. Aan het beschouwen
FERDINAND
van twee pratende personen heeft
men echter niet 'veel als men hun
woorden niet kan verstaan. Te dien
einde had de professor dan ook een
handig luistertoestelletje meegeno
men. Aan het toestelletje zat een
elektrische draad en aan het einde
van die draad was het hoorgedeelte
van een oude telefoonhoorn verbon
den. Om de zaak compleet te maken
had de geleerde nog een fijngevoelige
antenne op zijn strooien hoedje beves
tigd en zo had hij alles letterlijk kun
nen verstaan. 'Prachtig.mompelde
hij verheugd. 'Morgenvroeg is de
proefrit van Kareltjes houtcm auto.
Dat wordt nog lachen.En toen
verdween de hooggeleerde heer spoor
loos om pas 's avonds héél laat weer
voor de dag te komen in de laatste
tram, die van Gravendrecht naar Rijk-
huyzen reed. Hij trok daar eerlijJ
zegd héél erg de aandacht van dr
mes Soepjes en Van Epscheuten. 1
dachten die dames. 'Een nette he#
leeftijd speelt niet met een rinki
de bos sleutels! Foei! Stijlloos en[a
baars!' Maar de dames kondent
weten, dat de professor een stel
sleutels had gehaald in een du|
schuurtje van de stad Gravendrji
Hij zelf had op zijn beurt helejtrun
geen weet van de misprijzendete vi
dachten, die de dames Soepjes enLen
Epscheuten aangaande hem koer
den. Hij dacht immers uitsluitendfan
zijn werk en hij gebruikte een iekle
deel van de nacht om alle berety-eg
gen nog eens éénmaal over te iudei
'Het kan niet mislukken.zeipat
tenslotte voldaan.
Radio morgen
zoek. 10.03 Muz. bij de koffie. 12.03 (S) Pers
Vers. 13.03 <S) Drie van u. 15 03 (S) Pop
Station. 16.03 (S) Sportshow 1: sport m
NOSIS 02 Joost mag niet eten. NCRV:
19.02 iS> Elpee Pop. 20.02 After eight. 22.ü2
Strictly Country Style. 22.30 (S) Jazztime.
22 55 Med. 23.02 <S) Sportshow II: sport in
muz. 0 02 (S) Lale date. 2.02 (S) Bent u
daar nog? 6.02 S) Morgenstemming. 6 45-
7.00 Zondagmorgen.
BELGIE 324 m NED.
12.00 Nws. 12 05 Lichte muz. 12.50 Buitenl.
persoverz. 13.00 Nws weerber. en schouw-
burgprogr.'s. Aansl.: Lichte muz. 14.00 Nws.
14.03 Platen. 15.00 Nws. 15.03 Zweeds progr.
16 00 Kleinkunst intern. 17.00 Nws en med.
17.10 Amusem.leven. 17.55 Weegschaal.
18.00 Nws. 18.05 Jeugdprogr. 18.45 Sport-
magazine. 18.55 Taalwenken. 18.57 Ork. 19.00
Nws en med. 19 30 Liedjeskroeg. 20.30 Sport
en muz. 22.00 Nws. 22.10 Science fictionver-
halen. 23.00 Nws. 23.10 Dansmuz. 23.40-23 «5
Nws.
HILVERSUM I -
VARA: 8.00 Nws. 8.10 Voor stad en land.
8.17 Weer of geen weer. progr. v.d vroege
zondagmorgen. (9.00 Sportmed.). HUMAN.
VERB.: 9.45 25 jaar Rechten v.d. Mens. ba
lans. IKOR: 10.00 Vraaggespr. 10.30 Kerkdst.
11.25 Wilde Ganzen. 11.30 Een jaar in gan-
zenvlucht, verantw. opbrengst Wilde Ganzen.
AVRO: 12.00 (S) Muzikaal Onthaal - wekel.
muzikale show. 13.00 Nws. 13.10 De toestand
In de wereld. 13.19 Radiojournaal. 13.30 (S)
Delta: inf. show met muz. 14.10 (S) Nederl.
solisten: Harprecital: klass. muz. NOS: 14.30
Een nachtje thuis 15.10 Van Ta-ta tot tj-
tale taal - rubr. over het leven in de taal.
15.20 Gamma van alpha en beta: nws uit de
wereld van wetensch. en technologie. 15.45
150 Jaar reclasser. in Nederland, disc. 16.15
De Databank-maatsch.. gastcoll. VARA: 17.00
(S> Klarinet, altviool en piano: klass. muz.
17.55 Med. 18.00 Nws. 18.15 Zin en tegenzin:
disc, over een akt. onderwerp. 18.45 (S)
Licht ork. met zangsolisten. 19.15 Gesproken
portret. VPRO: 19.30 Nws. 19.35 Vandaag dit.
morgen dat. 19 45 Lezing. 20.00 VPRO-zondag
- progr. voor jonge werkende mensen.
TV morgen
NEDERLAND I
KRO RKK
11.00 Eucharistieviering
NOS
15.00 Journaal
15.02 Openb. Kunstbezit
15.07 Progr. met de muis
15.35 Star Trek
16.25 Jaaroverz. journaal
buitenland
16.55 Toto- en voetbal
uitslagen 1
IKOR
17.00 Vesperdienst
17.30 Wildd Ganzen
TELEAC
18.50 Voorlichtingsprogr.
Bijstandswet
.NOS
18.55 Ti-ta-tovenaar
19.00 Journaal
AVRO
19.05 AVRO's Superking
size Toppop
20.05 M.A.S.H.: Love
Story
20.30 Mountiesshow
21.30 Een mens van goede
wil
NOS
22.40 Journaal
NEDERLAND II
NOS
18 47 Vooraf - inf. over
schooltelevisie
IKOR KR RKK
18.50 Woord voor woord
NOS
18.55 Ti-ta-tovenaar
19.00 De kat met de hoed
19.25 Studio Sport
20.40 Journaal
20.45 Bellevue: gespr.
21.35 Jaaroverz. journaal
binnenland
22.05 E 73 - Europese
ontw. en Nederl.
AVRO: 20 30 (S) In de kaart gespeeld: ver
zoekpl.progr. 22.30 Nws. 22.40 Radiojournaal.
- 22.50 (S) Vartavond laat sport: sport en muz.
23.55-24.00 Nws.
HILVERSUM II
KRO: 8.00 Nws. 8.10 Overweging. 8.15 (S)
Badlneric: klass. muz. 9.00 Nws en waterst.
.9.15 (S) Laudate: gewijde muz. 10 00 Eucha
ristieviering. ll-.OO Nws. 11.02 (S) Prom.-
conc. door Omroepork. met soliste: klass.
muz. 11.55 Med. 12.00 Kruispunt: magazine
en achtergr.lnf. ovër kerk en samenlev.
12.30 Nws. 12.40 Echo. 12.50 Buitenl. komm.
NOS: 13.00 (S) Zondagmiddag-ouverture: po-
pul.-klass. muz. 14.00 (S) Concertgeb.ork.
met solist: klass. en mod., muz. In de pauze:
ca. 14 30-15 00 Adempauze: kult. magazine
16.00 Muz.progr. van Ton de Leeuw. CVK:
17.00 Baptist, kerkdst. 18.00 De vrijheid
smaakt naar pijn: gedichten. IKOR: 18.30
Hoe los je dat nou op? 18.58 Wilde Ganzen.
NOS: 19.00 Nws. 19.07 (S) Muz. uit de Mid
deleeuwen en Renaissance. 19.45 (S) Muz.
Uit de Barok. 20.30 Zin-tuig. NCRV: 21.00 Si
Engelse Kerstliederen 21.20 Als God
roept besch. over de roeping, liet gcroe-
pen-zijn v.d. kerk. 21.35 (S) Klass. kerkcan-
tates. 22.02 Ze zelden, je deugt ni
voor. doc. over de ideologie v.d. neg
in de Afrik, poezie. 22.52 (S) Kerl
conc.: klass. muz. 23.32 (S) Radiophllh.
klass. muz. 23.55-24.00 Nws.
HILVERSUM II
AVRO: 7.02 Lukraak: platenprogr.
Juist op zondag. 10.02 (S) Muz. M~
VARA: 11.02 (S) Klink Klaar - zondi
sens. 12.02 (S) Met vriendelijke groetei
verzoekpl. 13.02 (S) NAR: NederL Art
Revue. NOS: 14.02 Langs de Lijn: spi
muz. 18.02 Joost mag niet eten. KRO:
(S) KRO-op-Drie: Tombola. 22.55 Med.
(S) Voer voor vogels. 0.02 (S) KRO-op
In the still of the night. 2.02 (P)laal
4 02 Vincent van Engelen Show.
BELGIE 324 m NED.
1130 Herh. van progr.'s. (12.00
13.00 Nws. weerber. on toneelagend
Opera en bclcantoconc. 14.00 Nws.
Sportmarathon, sport en muz. Evt.
15.00 Wegeninf. 18.30 R K godsd. uitz.
Nws. weerber. en med. 19.30 Muz. kenl
grenzen. (22.00 Nws.) 23 00 Nws. 23.05
muz. nonstop. 23.40-23.45 Nws.
belangen
22.40 Journaal
DUITSLAND I
9.15 Journaal. 9.20 Buitenl. journaal 10.15
Progr.overz. 10.45 Inf. progr. 11.30 Kinder
progr. 12.00 Der Intern. Fruhschoppen. 12.45
Weekjournaal. 13.15 Reg. weekjournaal. 14.45
Kinderprogr. 15 25 Das Leben Leonardo da
Vincis. 16.30 Filmrep. 17.15 Salto Mortale.
18.15 Sportjournaal. 19.00 Wereldsplegol.
19.30 Sportjournaal. 20.00 Journaal. 20 15
Filmrep. 21.00 Minna Von Barnhelm. 23.30
Journaal en weerber.
DUITSLAND II
9.45 Amusem.progr. 10.30 Progr overz.
11 00 Kinder sehen Afrika. 11.30 Weekkron.
12 00 Het zondagsconc. 12.50 Wetensch.
comm. 13.00 Act. en muz. 13.35 lm Reich der
Wilden Tiere. 14.00 V.d. kleuters. 14.30 Oma
war kein Dinosauriër. 15.00 Journaal. 15.05
Doe. amusem.progr. 15.50 Eurovisie: Sklen -
schansspringen. 17.00 Sportjournaal. 18. UO
iach
ibe;
itrc
'erel
tellif
leren
ilke
,t i
n
P'
stgi
ent;
ïlan
ig-
ijn
;ft
Is
;tte
s er
Journaal. 18 05 Liefdadigh.progr. 18.lf1
nanza. 19.00 Journaal. 19.15 Nws ujon tt
Kath. kerk. 19.30 CagUostro. 21.00 Jorr
Aansl.: Sport. 21.15 Filmrep. 22.00
muz. 22.20 Journaal. taam
BELGIE NEDERLANDS
14.30 Uit de dierenwereld. 14 55
met AB. 15.10 Gevar. progr. 17 15-17.5flc k
nerprogr. 18.15 Fabeltjeskr. 18.20 f
18 45 Doc. film. 19.38 Openb. kunswerk
19.43 Med. 19.45 Journaal. 20 00 Sport!
Een mens van goede wil. 21.35 Ballet.fuuu'
Magie en mystiek. 23.00 Journaal. jiad i
BE'XJIE FRANS illen
11 00-11.45 H.Mis. 13.00 Conc. 14.00 f
rl. 15.00 Doe. spelprogr. 16.15 Arausem.lpottf
17 20 Kunst - en cult. kron. 18.00 Ami
progr. 18.40 V.d kleuters. 18.45 Film.füuw
Sportjournaal. 19 30 Nws uit Wallonië!]
Journaal en weerber. 20.10 Progr.overt
lopende week. 20.15 Arsene Lupin. 2li
Barbier van Sevilla. 23.30 Journaal. r
Groente tartaar
4 biefstukjes tartaar
1 ul
300 gram soepgroente
4 eetlepels mayonaise
zout, peper
De tartaar losmaken met een vork. De
ui fijnsnijden en met peper en zout
vermengen door het vlees. Dait>jjnij
soepgroente erdoor en de mayoif
Bakken in de koekepan en er^
kant en klaar gekochte koude sau»°Pea
geven, (recept van mevrouw A. ftind
Floor uit Harderwijk). Ljj
Menu tip: Ossestaartsoep, groentkome
taar, stokbrood, fruitsalade. tingj
Vijgencompote
1 pakje gedroogde vijgen tve m
citroenschil fl:ce
1 stukje pijpkaneel
suiker h
ongeklopte slagroom
Was de vijgen goed en laat ze H
weinig water, een citroenschilf
een stukje pijpkaneel en iets
gedurende een uur zachtjes kofe
\cem het schilletje en de kanee\
uit. Laat de compote goed koui
den en geef er ongeklopte slagi
bij.
Mcnutip: Toastje haring,
met liani en kaas, vijgencompoteJ
ig, witlofscl^0(
encompöte. ^er
,str;