Vincent van Gogh als
gedreven evangelist
eoeo
AVONTUUR
IN KARINTHIË
dagpecet
Gaaf werkstuk van jonge televisiemakers
Man dood gevonden
voor straalkachel
Wi
Tips
Ivccr CutT
i en Mcuw
1
'Waar heb dat
nou voor nodig?'
België handhaaft
zondag-rijverbod
Vrijstelling mogelijk
verontreinigingsheffing
Mary Stewart
TROUT,/KWARTET VRIJDAG 28 DECEMBER 1973
door Ton Hydra
HILVERSUM Veel televisiekijkers vinden het meestal kort na tien welletjes en draaien dan de
knop om. Als zij dat ook vanavond doen, zullen ze iets moois ongezien voorbij laten gaan. (Gerekend
naar de kijkgewoonten is het IKOR-programma achter een sportuitzending van de TROS wel heel erg
ongelukkig geplaatst). Toch is het de moeite waard, van elf tot tien over half twaalf op Nederland 1
aan de buis te blijven.
Met Jules Croiset als Imposante ver
tolker van Vincent van Gogh wordt
dan uit het leven van deze tragische
mens een periode zichtbaar, die
kunstbewonderaars veelal over het
hoofd zien: Vincent als evangelist.
Iets moois: daarmee doel ik op het te
levisiesportret als artistieke en techni
sche prestatie. Het verheugende is dat
het vooral jonge mensen zijn, die zich
met veel kunnen en toewijding heb
ben geworpen op het onderwerp waar
voor de massa niet te hoop loopt.
Maar het verrassende is, dat hun
werkstuk ook niet-gelnteresseerden
wel moet boeien. Da' is des te ver
wonderlijker omdat Jules Croiset de
enige acteur in het spel blijft Alle
andere personen met wie Van Gogh
in jaren 1876 tot 1880 te maken
kreeg, worden opgeroepen door stem
men en fragmenten uit brieven.
Voor het aanduiden van de plaats van
handeling en het aangeven van de
sfeer zijn daarentegen, naast decors,
ook objecten en landschappen uit het
heden gebruikt een zeer geslaagd on
derdeel in dit regiedebuut van Ruud
Schuitemaker. Or, voelbaar te maken
hoe gedreven Vincent in deze periode
zijn liefde voor God en de medemens
tot uitdrukking wilde brengen, wor
den in snelle wisseling beelden ge
toond van de vele kerken die hij af
liep om preken te horen. De kleuren-
kijker merkt dan tot zijn verbazing
dat het coloriet van deze door Henk
Venema perfect geschoten beelden
schijnt te zijn ontleent aan het paleis
van de latere schilder. Kleuren wor
den zo overbrengers wan Van Gogh's
wisselende genioedsstemmingen.
Deze boeiende en sonis «in-verrukken-
de taferelen zijn via pracïttige 'voer-
vloeicrs' verweven met gespeelde scè-
nes's„ De teksten daaarvoor heeft Ju
les Croiset hoofdzakelijk ontleend aan
correspondentie tussen Vincent en
zijn broer Theo. Hij slaagt er vrijwel
constant in, de afwezigheid van tegen
spelers (tot wie hij zich wel richt)
door de kijker niet als een gemis te
laten voelen.
Voor een acteur is dit solotoneel een
heerlijke uitdaging, die echter door
overdrijving kan mislukken. Croiset
weet echter geen krampachtig opvul
len te vermijden dankzij ingetogen
zegging en een haast onderhuidse ex
pressie. Een fijne creatie., waarin hij
veel te genieten geeft van zijn fraaie
dictie, zonder dat dit van de gedrama
tiseerde persoon afleidt.
Handschrift
Ter bekrachtiging van de nevenstem-
men is gebruikt gemaakt van een nog
weinig toegepast procédé, het gespro
ken woord gaat vergezeld van onderti
tels, geschreven in bijpassend hand
schrift. En weliswaargoed bij de sfeer
aansluitend experiment, maar het is
wat moeilijker leesbaar dan de ge
drukte letter.
Dit televisieportret is meer dan een
Van een verslaggever
LEEUWARDEN In Oosterwolde
(Fr) is de 59-jarige alleenwonende R.
Krager dood in zijn woning gevonden.
Kinderen zagen de man liggen voor
een brandend straalkacheltje. De poli
tie forceerde de toegang tot de wo
ning en ontdekte dat de man al min
stens drie dagen dood was. Zijn kle
ren waren gedeeltelijk verbrand door
het kacheltje.
BINNENLAND/RADIO EN TV
Jules Croiset, die in het IKOR-programma Van Gogh uitbeeldt in de
jaren dat hij evangelist was, trekt door het land met Ten zekere
Vincent). Dat spel omspant de jaren 1880 tot ongeveer 1883 en kan
gezien worden als een vervolg op het televisieportret dat vanavond
wordt uitgezonden.
fragmentarische typering van een do-
mmineeszoon die de studie voor het
ambt opgaf en als volksprediker on
der armoedige Belgische mijnwerkers
in de ogen van zijn kerkelijke princi
palen een mislukkeling was. Hier laat
zich herkennen wat zich op de leven
sweg van veel mensen kan voordoen.
Tal van aangehaalde passages hebben
een langere geldigheidsduur dan voor
het levensverhaal van Van Gogh al
leen. Dr. Mendes da Costa, van wie
Vincent les kreeg in Latijn en Grieks
ADVERTENTIE
1) Garnalencocktall
1 dl. room,
2 dln. tomatenketchup,
3 dln. mayonaise,
f1 dl. sherry of cognac, zout
en krulden naar smaak.
Per coupe 15 20 garnalen.^
J 2) Mosselen-saté
f± 10 gekookte mosselen aan/
f saté-stok|e rijgen en In
dampend frituurvet
dompelen.
Opdienen met saté-saus.
3) Paling snack
Crackers beleggen met plakjes
gefileerde paling. Eventueel garneren
k met schijfje augurk.
4) Hartig hapje
Dun gesneden plakjes gerookte
makreel of bokking op sneetje
wit brood. Garneren met
streepje tomatenketchup.
om theologie te kunnen gaan stude
ren, doorzag niet alleen dat het mis
zou lopen, maar hielp zijn leerling
ook over het dode punt heen. Hij zei:
'Vaak zul je misschien denken dat je
een mislukking bent, maar tenslotte
zul je uitdrukking geven aan wat in
je is en die uitdrukking zal de recht
vaardiging van je leven zijn'. Het is
Horizontaal woorden Invullen die be-
1. medeklinker, 2. familielid, 3. we
reldtaal, 4. nobel, 5. spijker, 6. soort
duif.
Bij juiste invulling vormen de begin
letters een andere naam voor fluit
eend.
Driehoek-puzzel
Oplossing vorige puzzel:
Hor. 1. mare, 5. ergo, 9. kassier, 11.
spaat, 13. slier. 15. rank, 17. Anne, 18.
alt, 19. relatie, 21. sedes, 22. statief, 24.
sla. 26. loge, 27. stijl, 28. etage, 30. stake
31. vervoer, 32. belt, 33. pets.
Vert: 2. akant, 3. raak, 4. Est, 5. eis,
6 relaas, 7. grint, 8. Esra, 10 tree, 12.
paletot, 14. eniglijk ,16reden, 19.
rei, 20. lef, 21. stegel, 22. slem, 23.
agave, 24. start, 25. Alea, 27. «tee, 29.
ert, 30. sop.
MARY PERKINS
Er stonden donderdagavond twee gU
anten tegenover elkaar. De ruim
weeëneenhal] uur durende Ameri
kaanse film 'Giant' die de VPRO in
twee delen uitzond en een door de
EO opgenomen opvoering van Win
dels oratorium 'De Messias', die bijna
drie uren vergde.
Het is bekend, dat de geluidsweergave
van de modernste radio-apparatuur
aanzienlijk veel beter is dan het luid-
sprekerdeel in het televisietoestel Lo
gisch dus dat de radio zich beter
leent voor belangrijke muzikale uit
voeringen, waar het zo aankomt op de
nuancering. De televisie is nog niet
bij machte, een overeenkomstig muzi
kaal genot te bieden. Daarbij komt dat
een televisieregisseur tijdens een ora
torium, dat visueel toch een statische
aangelegenheid is, op het gebied van
beeldvariatie al gauw aan het eind
van zijn latijn raakt. Al te veel wis
selingen storen bovendien de aandacht
voor de tekstuele inhoud.
Een muziekliefhebster belde mij kort
voor de uitvoering en vertelde dat zij
het projecteren van teksten zo hinder
lijk vindt. Ik heb daar dus wat meer
op gelet en me ook afgevraagd, of
het anders zou kunnen. Niet alle
luisteraars zullen de volledige tekst
van het oratorium bezitten. En aan
gezien de verstaanbaarheid van de
woorden, zeker die van een vreemde
taal, nooit de sterkste kant is bij der
gelijke uitvoeringen, is hulp aan de
kijkers wel gewenst. Zij toillen behal
ve luisteren ook begrijpen, wat zij ho
ren. Over de muzikale kwaliteiten van
de uitvoering zal eerder in de krant
zijn geschreven.
Alleen al omdat er visueel meer te be
leven viel, zal het kijkcijfer voor de
uit 1956 daterende film, die van het
EO-programma vele malen hebben
overtroffen. Bijzondere aantrekkings
kracht zullen tal van kijkers hebben
ondergaan van het weerzien van de
destijds vurig bewonderde James
Dean, die kort voor de voltooiing van
de film verongelukte.
De als modern aangekondigde show
van alle ballen gehakt, augurken, kal
koenen en dotten poetskatoen, die de
VPRO voor flink geld wist te strikken,
was een samenraapsel van triviale bur-
germanslol uit lang vervlogen jaren,
vermengd met kwajongensstreken van
eveneens uit de tijd geraakte intellec
tuelen die zichzelf voor studentikoos
houden. Als zij uitgelachen zijn over
hun eigen grappen, gaan zij misschien
het mohammedanisme, het boeddhis
me en het joodse geloof op de korrel
nemen. Niets is namelijk zo gemakke
lijk en zo 'alternatief' als dat
Mochten er soms kijkers zijn die zich
gekwetst hebben gevoeld, dan moeten
zij dat vooral de VPRO laten weten.
Want door veel ingezonden stukken
in kranten gaan derderangs ballen ge
hakt zich ook nog belangrijk voelen.
En Waar heb dat nou voor nodig?'
TON HYDRA
BRUSSEL Het rijverbod voor auto's
op zondag blijft in België van kracht,
ondanks het feit, dat de Arabische
olielanden dat land in de categorie
van vriendschappelijk gezinde landen
hebben ingedeeld.
Donderdag werd in Brussel bekend,
dat de Belgische regering voorlopig er
niet aan denkt, de energiebesparende
maatregelen zoals het rijverbod op
zondag en snelheidsbeperkingen op te
heffen.
Hetzelfde geldt voor Luxemburg, dat
door een economische unie met België
is verbonden en aan de energievoor
ziening van België is gekoppeld.
GRONINGEN Gedeputeerde Staten
van Groningen hebben de termijn
voor het indienen van verzoeken tot
vrijstelling van de verontreinigings
heffing voor 1973 verlengd tot 1 janu
ari 1974.
71
Ik kon niet verder praten. Mijn stem
brak; ik beet mij op mijn lip en legde
mijn hoofd tegen zijn borst
'Rustig, lieve schaf, zei hij. 'Alles is
in orde. Bedoel je die koorddanser?
Heeft hij dat gedaan? Luister, lieve
lieve schat, het is nu weer allemaal in
orde.Ik ben toch bij je. Je hoeft je
niet ongerust te maken. Vertel me al
leen wat er is gebeurd. Vertel het me,
schat; liefst zo vlug mogelijk'.
Aan zijn stem te horen, trok hij het
zich sterk aan, maar ik geloofde dat
het hem niet erg verbaasde. Ik hief
mijn hoofd. 'Ben je teruggekomen als
Lee Elliott om juist over hem meer
te weten te komen?'
'Niet speciaal over hem, nee. Maar ik
was op alles voorbereid.vooral nu
ik weer opdracht heb achter het cir
cus aan te gaan. Misschien is het nu
niet meer nodig. Als dit een spoor is
dan bid ik dat wij de zaak, voor ze de
grens overtrekken, tot een oplossing
kunnen brengen. Daarom, lieveling,
vertel het me zo vlug als je kunt'.
'Ja, ja, ik zal het proberen, maar hij
moet nog ergens in de buurt zijn,
Lewis. En hij heeft een pistool bij
zich'.
'Dat heb ik ook', zei mijn man op
vanzelfsprekende toon, 'en wij zien
hém eerder dans hij óns. Wat is daar
achter die deur?' 'Een gang, hier
vlakbij liggen de keukens, geloof ik.
Langs die weg ben ik uit de kelder
gekomen.
'Arm kind. Vlug dan, achter die wa
gen hier.Mocht hij dan van dié
kant komen, dan kunnen wij hem zo
pakken, en komt hij door de ingang,
dan zien we dat direct. Praat zo zacht
jes mogelijk. Nou. Van. zou het luk
ken.
'Het gaat al wat beter. Welnu, het be
gon met dat oude paard van oom
Franzl dat Annalisa ons toevertrouw
de. We hadden het zo geregeld dat hij
een paar nachten hier op het kasteel
kon doorbrengen. Zijn zadel hadden
we meegenomen.
In vogelvlucht vertelde ik alles wat er
gebeurd was, zelfs die geschiedenis
over de dame met de broche op het
portret. 'En ik vermoed dat hij langs
die weg is teruggegaan', besloot ik,
'langs mijn kamer. Daar liggen nog
altijd de broche en de stenen die op
de grond zijn gevallen. Hij zei dat ze
stuk voor stuk waardeloos waren.'
maar ik geloof vast dat hij dat zei om
me om de tuin te leider.. 'Dromen
voor verdoemden', zei hij, 'dromen
kan je altijd kwijt'. Hij wilde nog al
tijd naar dat zadel toe, al begrijp ik
niet waarom. Misschien zei hij dat al
leen maar om te weten te komen of
dat verhaal over die graankist waar
was. Hoe dan ook, hij is echt niet van
plan onverrichter zake naar huis te
rug te gaan. Het kan best zijn dat hij
je heeft zien aankomen mocht hij
je niet gezien hebber., dan heeft hij
je zeker gehoord en dat hij nu
wacht tot je naar binnen bent. Lewis,
als je niet door de hoofdingang naar
binnen gaat, zal hij zich zeker afvra
gen waarom je dat niet doet. Maar
van de andere kant, doe je het wel,
dan heb je kans dat hij jou ziet en je
herkent, en dan.
Maar hij scheen nauwelijks te luiste
ren. Nog altijd hield hij me vast. Hij
keek nadenkend naar de grond.
'Dromen voor verdoemden', zei hij
zachtjes. 'Ik begin het te begrijpen.
en hij is nog altijd gebrand op dat za
del, hè?' Hij richtte zijn hoofd op en
bracht op fluisterende jubeltoon uit:
'Lieve help, ik geloof dat jij me op
het spoor hebt gezet. Nee, ik vertel
het je later wel. Waar zijn de stallen?
Volgende deur?'
'Ja, die kant uif.
'Goed. Ik geloof niet dat hij ls terug
gegaan naar Je kamer. Waarschijnlijk
heeft hij je de waarheid verteld en
zijn die 'juwelen' inderdaad vals.
Waarom zou hij je voorliegen en die
dingen op de grond gooien als hij
zochzelf tegenover jou toch al bloot
gegeven had? Nee, de enige reden
waarom hij geïnteresseerd was in die
broche was, dat jij met dat zadel bent
bezig geweest.En hij heeft nog al
tijd zijn zinnen ge/et op dat zadel, dat
betekent dat hij zeker zal proberen in
de stallen te komen. Denk je dat hij
de tijd heeft gehad om nog voor ik
hier aankwam, van hel dak af te ko
men. dat zadel mee te nemen en zich
uit de voeten te maken?'
45. En nu brak er voor de kleine Ka-
reltje Knetter een tijd aan van harde
arbeid en noeste vlijt. Hij zeulde zijn
motortje naar de zolder, bracht er de
kisten en wielen heen, hij koos het
nodige gereedschap uit, kortom, hij
verrichtte al die voorbereidende werk
zaamheden, die iemand gewoonlijk
verricht, als hij van plan ls iets héél
moois te gaan maken. Pas toen dat al
lemaal in orde was, begon hij aan de
echte arbeid. 'Zij zullen het zien,
mompelde Kareltje. 'Ik bouw een auto
die de snelste ter wereld wordt Ik
heb een hele massa gaatjes aan de
binnenzijde van het carter geboord cn
FERDINAND
dat betekent dat ,ik het verhittende
oppervlak van de motor hierdoor ook
vele malen'vergroot heb. Dat het ex
plosieve vermogen hierdoor ook vele
malen vergroot moet zijn spreekt wel
geweldig simpel, dat ik mij erover
verbaas, dat de grote autofabrikanten
vanzelf. Het is eigenlijk allemaal zo
nog nooit op die gedachte zijn geko
men.' Kareltje Knetter was dus
wel héél zeker van zijn technische
kennis, doch omdat wij allemaal waar
schijnlijk geen lor verstand hebben
van motoren, past ons slechts een eer
biedig zwijgen. Wij dienen nog alleen
op te merken, dat Kareltje Knetter zijn
met gaatjes volgeboord motorblok van
de veelzeggende naam 'knetter
had voorzien. En zo werkte
tje met jeugdig optimisme vele ikorl
Sta
r da;
door aan zijn auto, die hij op ei
de avond tenslotte aan zijn ba
tonen, trots als een pauw en
van een grote bewondering. N'at
brave smid bleef wat lauw te t op
muur van de smidse staan eiue,
tamelijk sceptisch gestemd.
werkelijk een leuk ding, Karelt
hij. 'Maar of al die gaatjes in ptte:
torblok het vermogen werkeli; ieslu
ben doen toenemen waag ik te
felen. Maar goed, wij zullen he
gen voor de grap eens laten p l'
den.
Radio vandaag
Ik probeerde het me in te denken.
'Dat is moeilijk te zeggen, het lijkt
wel jaren geleden, maar in werkelijk
heid zijn er waarschijnlijk pas een
paar minuten verstreken.Nee, nee,
ik weet zeker dat hij nog niet weg
kan zijn'.
'Dan staat hij óf boven op het dak te
wachten tot hij naar beneden kan
gaan óf hij staat in de stal te wachten
tot ik naar binnen ben. In beide ge
vallen heeft hij de auto horen of zien
aankomen. Blijf even staan, dan denk
ik na'.
Geruisloos verdween hij van mijn zij
de. Uit de wagen klonken allerlei her
kenbare geluiden: het gekraak van de
stoelen, een kuchje, het tot stilstand
berengen van de motor, zijn voetstap
pen op de betegelde vloer en tenslotte
het dichtslaan van de autodeur.
Toen stond hij weer, nu met zijn kof
fer in de hand, naast me. Zijn vrije
arm sloeg hij om me heen en hij
drukte me tegen zich aan. Ik hoorde
en voelde zijn kalme hartslag en zijn
rustige ademhaling. Terwijl mijn ei
gen lichaam zich tegen het zijne ont
spande realiseerde ik me dat het iets
heerlijks was bepaalde moeilijkheden
aan een vakman toe te vertrouwen.
Dat sluwe roofdier in zijn zwart leren
jasje zou spoedig merken dat hij niet
te doen had met een rondzwervende
Engelse toeriste en haar ontdane echt
genoot, maar met Onze Man (tijde
lijk) in Wenen.
'Ik zal door de hoofdingang naar bin
nen moeten', zei Lewis. 'Daar wacht
hij natuurlijk op. Ik zal zo lopen dat
hij me niet herkent. De wagen heeft
hij ook nooit eerder gezien. Deze keer
heb ik een Mercedes. Ben ik binnen
dan kom ik meteen weer hier naartoe,
door dié deur daar. Het is doodeen
voudig, met twee minuten ben ik te
rug. Kun je zo lang hier alleen blij
ven?'
'Ja'.
'Je bent een flinke meid. Wat er ook
gebeurt, blijf hier. Ga niet in de auto
zitten.misschien in dat rijtuig? Ja.
de deur is open. Daar ga je in, en je
houdt je muisstil. Ik kom hier weer
terug'.
HILVERSUM I
AVRO: 7.00 Nws. 7.11 Ochtendgymn. 7.20
(S) Dag met een gaatje, met 7.55 Verkeers
info 8 00 Nws; 8.11 Radiojournaal en 8.30
De groenteman. 9.00 (S) Omroepork.: klass.
en mod. muz. NOS: 9.20 Wat heeft dat kindT
9.35 Waterst. AVRO: 9.40 (S) Fluit en klave
cimbel: klass. muz. 10.00 (S) V.d. kleuters.
10.10 (S-M) Arbeidsvitaminen. (11.00 Nws:
li 03 Radiojournaal). 11.30 (S) Ik hoor, lk
hoor wat U niet hoort causerie met
gramm.pl. 11.55 Beursber. NOS: 12.00 Toerls*
mo - toerist, inf. uit binnen- en bulten!.
Overheidsvoorl.: 12.30 Ultz. v.d. landb. NOS:
12.40 (S) Licht pianospel. 12.50 Recht en
slecht. 13 00 Nws. VARA: 13.11 Dingen v.d.
dag. NOS: 13.23 Spiegel van Belgie: muz. en
nws van onze zuiderburen. 13.50 Intern.
Spectrum: klass - en mod. muz. 14.30 Blik op
de Derde Wereld: Inf. progr. over oretw.sa
menwerk. 14.45 Blik op Europa - Inf. progr.
over de Eur. integratie. 15.00 Zoeklicht op
Nedeirland: rep. en comm. uit aUe delen v.h.
land en veel muz. (16.00-18.02 Nws). HU-
MAN. VERB.: 16.45 Laat Je niks wijsmaken:
Inf. progr. VPRO: 17.00 VPRO-Vrljdag:
rechtstr. progr. over akt. onderw. 17.55
Med.
VPRO: 18.00 Nws. 18.11 Vandaag dit, mor
gen dat. 18.20 VPRO-Vrljdag: komm. en ana
lyses. KRO: 19.00 (S) Uit het operette al
bum. 19.30 Mens te zijn op aarde gelo
vige visie op de mens en zijn bestaan. 20.00
(S) lm antw. op uw schrijven: verzoekpl-
.progr. 22.00 <S) Kurslef: satir. progr. 22.25
Overweging. 22.30 Nws. 22.40 (S) Hits. 23.53-
24.00 Nws.
HILVERSUM II
KRO; 7.00 Nws. 7.02 Het levende woord.
7.07 (S) Badlnerie: klass. muz. (7.30 Nws:
7.41-7.50 Echo.) 8.24 Overweging. 8.30 Nws.
8.36 Gymn. v.d. hulsvr. 8.45 Moeders wil ls
wet. 9.40 Aubade, met 10.30-10.32 Nws. 11.00
Gebakjes en een beter leven - verhalen van
.wel en wee. 11.33 Med. 12.00 (S) Van twaalf
tot twee. pauzeprogr. met 12.22 Wij v.h.
land; 12.26 Med. t.b.v. land- en tulnb.; 12.30
Nws: 12.41-12.50 Echo: 13.00-13.05 Raden
maar 14.00 Muz progr. 14.30 (S) Interlo
kaal op vrijdag, met 15.30 Nws. 17.00 Zonder
frenzen. 17.10 (S) Country time. 17.30 Nws.
7.32 Echo.
KRO: 18.00 (S) Licht .ork. met solisten
18.19 UHz. v.d. p.v.djk. 18.30 Nws. 18 41
Echo. 8.50 Verkenning: nws, feiten en ach-
tergr. op soc.-maatsch. terrein. 18.58 Markt-
ber. VPRO: 19.00 (S) Nova Zembla FM: leu
gens, verwarr., strijd en goed nws. (20.00
Nws; 20.05-20.15 Vandaag dit. morgen dat.)
NOS: 20.50 Den Haag vandaag. VARA: 21.00
(S) La Boheme, opera van Leoncavallo. In
de pauze: ca. 21.55-22.13 Gesprek. 23.55-24.00
Mw».
oHILVERSUM III
EO: 7.02 (S) Gospelsound, progr. speciaal
voor jonge mensen. 8.02 (S) Tussen!
koffie. 10.03 (S) De muzikale fruitmaf
zoekpl.progr. van en voor zieken, fe
11.03 Zing. zing. zing! 12.03 Bij Bare
de Holl toer. 13.03 (S) Popcorn. NOj
Rock and Roll Methode. AVRO: I5g
van Zljtveld I. met o.a. Soultlme]
16.03 Cees van Zljtveld II, met o.a.l
en Engelse hitparade. 17.03 Radiojfc
17 06 Postbus 700: verzoekpl.progr.
NOS: 18.02 Joost mag niet eten. t)
volmachligd: verzoekpl. 20.02 De L
meug show. VPRO: 21.01 VPRO-VrijdP
Show: gevar. lichte muz. en pl»r
(22.55 Med.) AVRO: 2.02-7.00 Krijn f
en Cees van Zljtveld.
BELGIE 324 m NED.
12.00 Nws. med. en SOS-ber. 12.
muz. 12.50 Bulten!, persoverz. I3.kj
act.. weerber. en schouwburg}
Aansl.: Lichte muz. 13.55 Beursbf!
Nws. 14.03 Lichte muz. (15.00 Nwi
Nws en beursber. 16.10 Lichte mj'
Nws. 17.10 Muz. 1930-1960. 17.55Q
18.00 Nws. 18.05 Ultz. voor i
ten. 18.28 Paardesportuitsl. 18.30 I
wozen. 18.45 Sportmagazlne. 18.55 f
ken. 18.57 Ork.muz. 19.00 Nws en
Amusem.muz. (19.40 Keurig Engel,
De wereld v.h. boek. 20.00 Vrljdagf
rlete. (21.00 Splinternws. 22.00 Nwi
Nws. 23.10 Jazzprogr. 23.40-23.45 Nwl
TV vandaag
NEDERLAND I
KRO
14.00 Vakantieprogr. v.d.
jeugd
NOS
18.45 Ti-ta-tovenaar
18.55 Journaal
TROS
19.05 Zorro
19.30 Ren je rot
NOS
20.00 Journaal
PP
20.20 P.v.d.A.
TROS
20.31 Op losse groeven
21.30 De F.B.I.: De
vergissing
22.20 TROS-Sport
IKOR
23.00 Vincent de
Evangelist
NOS
23.40 Journaal
NEDERLAND II
NOS
18.45 Ti-ta-tovenaar
18.55 Journaal
KRO
19.05 KRO-Cineac:
filmprogr. v.d.
kinderen
NOS
20.00 Journaal
KRO
20.20 Alias Smith en
Jones
21.10 Madagascar, de
opstand v.d.
kleine man
21.55 Hitjournaal: 4.
wereldberoemde
melodieën: 1919-1923
NOS
22.45 Uit de Kunst
NOS
23.10 Journaal
DUITSLAMD I
10.00 Journaal. 10.05 Journaal van gister
avond. 10.25 Das Geheimnis der alten Mam-
sell. 12.20 In het rijk v.d. wilde dieren.
12.50 Persoverz. 13.00-13.20 journaal. 15.35
Journaal. 15.40 Grarrd Gala v.d. Hamb.
Staatsopera. 16.40 V.d. kinderen. 17.10 Scene
73. 17.55-18.00 Journaal.
(Reg. progr.: NDR: 18.00 Sportjournaal.
18.30 Act. 18.45 Zandmann. 18.55 Nordschau-
magazine. 19.26 Okay S.I.R. 19.59 Progr.o-
verz. WDR: 18.00 Nws uit Noordr.-Westf.
18.10 Okay S.I.R. 18.40 Hier und Heute. 19.20
Nicht elnfach ins Blaue.) 20.00 Journaal en
weerber. 20.15 Der brave Süder. 21.45 Der
7. Sinn. 21.50 Journaal en weerber. 22.05
Galgentoni. 23.45 Journaal.
DUITSLAND II
10.30-11.00 V.d. kleuters. 15.00 Journaal.
15.05 Tom Sawyers und Huckleberry Finns
Abenteuer (2). 16.30 Sportinf. 17.00 Jour-
maal. 17.10 Kinderprogr. Aansl.: Mainzel-
mSnchen. 17.45 Akt. en muz.
18.25 Vater der Klamotte. 19.00 Journaal.
19.30 Bulten!, rep. 20.15 Der Kommlssar.
21.15 Journaal. 21.30 Elnfach sterEN
23.15 Journaal. 23.30-23.50 Muz. van Htnde-
mlth.
DUITSLAND III NDR
17.15 Beat-Club: muzikale show voor Jonge
Dalmatische visragod»'
18.00 Sosamstrasse (144). 18.30 Golden S1-
lenta, Oder: Als die Bllder laufen lernten
(2). 18.55 Pauzefilm. 19.00 So zartlich war
Suleyken (4). 19.15 Sport '73 20.00 Journaal
en weerber. 20.15-23.00 Berl. Werkstatt:
Fllmrep. over leerlingen v.d. Flchtenborg-
Oberschule In Berlijn.
DUITSLAND III WDR
16.00 Sesame Street. 17.00 Lesen und lesen
lassen. 17.45 Wie ein Wissenschaftllcher Film
entsteht.
18.30 Sesamstrasse. 19 00 Zandmann. 19.05
Voor Joegosl. werkn. 19.15 Landsforura. 19 45
Nws uit Noordr.-Westf. 19.55 Comm. 20.00
Journaal en weerber. 20.15 Doc. film. 21 00
Disc.
BELGIE NEDERLANDS
16.00 Avonturenfilm 16.55-18.05 Doe.
18 05 Fabeltjeskr. 18 10 Film. 18.20 Doe.
film. 18.45 Verkeertvelligh. 18.50 Progr.o-
verz. 19.03 RK-ultz. 19.33 Zoeklicht. 19.38
Weerber. 19 45 Journaal. 20.10 Sam. 21.00
Parrorama. 71 45 FUosofenprogr. 22.55 Jour
naal.
BELGIE FRANS
17.20 TV-eerie.
18.10 Kleuterprogr. 18.30 Artistieke act.
19 00 Feuill. 19.30 Waals magazine. 19 45
Jourmaal. 20.12 Weerber. 20.15 La bame de
Monsoreau. naar Ales Dumas. 21.10 Sport-
progr 22.10 Rep. ca. 23.00 Journaal.
1000 gram terse vis
sap en rasp van 1 citroen
teentje knoflook
4 eetl. tomatenpuree
1 eidooier
1/8 liter slagroom
50 gram geraspte kaas
paprikapoeder
zout, tijm
Snij de gemengde, gefileerde
mootjes en meng deze met alli
diënten, uitgezonderd de kaas.
massa in een ingevette, i
schaal. Bestrooi het gerecht
raspte kaas en zet de schaal
voorverwarmde oven gedurendi
veer een half uur. Tot slot bei
met wat paprikapoeder.
Menutip: Dalmatische visragoü
leitjes, rijst, yoghürt met vai
in w
nd w
ag ei
a ziji
:ttcr
imen
lijtag
en
hon)
nisc
:n l
'ord
:en
:n p
[suco
ïrkeli
van
«ont