Machovec neemt 't op voor Jezus Vrouwen uit Namibië vragen hulp aan de VN lllsllla) Pax Christi schrijft ambassade Portugal Vandaag Trouw Kwartet Vuurwerk (2500 kilo) gevonden in open autobox Gijsbrecht in de Westerkerk Kleinseminarie buiten Franse bisschoppen om Mormonenleider Lee overleden Chr. geref. actie brengt veel op n j Beroepingswe Nieuwe boek i r< ar TROUW/KTAfRTET VRIJDAG 28 DECEMBER 1973 KERK /BINNENLAND Hro door prof. dr. J. de Graaf TKaut&ky's Jezus is een politieke verzetsstrijder en sociaal-revolutionair. Zulke typeringen zijn stellig niet geheel zonder inhoud; we hebben immers gezien, dat het pro f etisch - eschatologisch e denken van Jezus onbetwist ook sociale en politieke implikaties had, maar zij bevatten niet het meest wezenlijke en zijn slechts mogelijk op grond van een volstrekt onbegrip van wat eigenlijk het eschatologische denken was, dat weliswaar bepaalde sociaalpolitieke momenten bevatte, maar daarin niet opging. Deze revolutionair te benutten momenten waren bij Jezus zelf een organisch bestanddeel van de Btauktuur van zijii eschatologisch denken, dat ook andere kanten had en ook een andere ommekeer eiste dan alleen de sociale of politieke.' Van een verslaggever DEN HAAG In Portugal zijn sinds 22 november ongeveer 200 mensen gearresteerd en de golf van gevangennemingen gaat nog steeds door. Dit schrijft de Nederlandse afdeling van Pax Christi aan de Portugese ambassadeur in ons land. Pax Christi is in bezit van een lange lijst geëngageerde christenen die ge vangen zitten. De Portugese politie geeft voor dat zij betrokken zijn bij gewapende acties. Pax Christi acht dit moeilijk te geloven omdat de betrok ken personen bekend staan als voor standers van geweldloosheid. Pax Christi constateert verder dat er in Portugal arrestaties en vervolgin gen plaatsvinden 'zonder enige rechts grond', dat de familie geen enkel kon- Deze zinnen zijn niet afkomstig van een theologische tegenstander van de zogenaamde 'politieke theologie', maar van de marxistische filosoof Milan Machovec wiens boek 'Jezus voor atheïsten' nu in Nederlandse vertaling voor ons ligt x). Ik herinner mij een artikel van Machovec uit 1961. Het was nog lang vóór de jaren van de ge ruchtmakende dialoog tussen christe nen en marxisten, waaraan ook Ma chovec een aktief aandeel zou hebben. Het bedoelde artikel werd mij des tijds door een Tsjechische vriend ge toond. Het kwam neer op een kritiek van de verouderde religiebestrijding van de toen ook nog in Tsjechoslowa- kije gangbare atheïstische publikaties. Het vroeg aandacht voor de heden daagse theologie en ging met name uitvoerig in op theologen als Barth, Bultmann en Hroraadka. Machovec maakte duidelijk, dat de doorsneebe- strijding van de religie vanuit marxis tische hoek volledig naast het doel schiet, omdat zij een vorm van chris tendom en theologie bestrijdt, waarin juist de meest bewuste en aktieve christenen zichzelf al lang niet meer herkennen. Het is dus niet zo, dat Machovec door de christen-marxisti sche dialoog zich voor theologie is gaan interesseren; hij was er allang mee bezig, omdat hij zich als marxis tisch filosoof de luxe niet meende te mogen permitteren om christendom, bijbel en theologie vlotweg te nege ren of er een belachelijke karikatuur van te maken. Zijn boek, dat we hier bespreken, is dan ook alles behalve een gelegenheidsgeschrift; het is de vrucht van jarenlange studie en na denken. Nabijheid De Rotterdammer Nieuwe Haagse Courant Nieuwe Leidse Courant Dordts Dagblad Uitgaven van B.V. De Christelijke Pers Dagelijks bestuur: B. Bol. Den Haag, dr. E. Bleumink. Paters- wolde; mr. G. C. van Dam. Nootdorp; W. A. Flbbe, Rot terdam: J. Lanser. Utrecht; drs. J. W. de Pous, Den Haag; J. Smallenbroek, Wassenaar. Overige leden van het alge meen bestuur: K. Abma. Am sterdam; H. A. de Boer. IJmui- den; Th. Brouwer, Assen; mr. dr. J. Donner, Den Haag, J. van Eibergen, Schaarsbergen; mr. K. van Houten. Wagenin- gen; ds. O. T. Hylkema, Bllt- hoven; Jac. Huijsen, Delft; mevrouw M. C. E. Klooster- man-Fortgens, Voorschoten; mevrouw J. G. Kraayeveld- Wouters. Heerhugowaard; prof. dr. G. N. Lammens. Naarden; ds. F. H. Lands man, Den Haag; H. de Mooi], Rijnsburg; H. Ottevanger, Bui tenpost; mr. dr. J. Ozinga. Lunteren; H. H. Wemmers. Den Haag; drs. R. Zijlstra, Oosterland (Zld.). Directie: Ing. O. Postma F. Diemer Hoofdredactie: J. Tamminga Hoofdkantoor B.V. De Christelijke Pers, N.Z. Voorburgwal 276 - 280, A'dam. Postbus 859. Telefoon 020-22 03 83. Postgiro: 26 92 74. Bank: Ned. Midd. Bank (rek.nr. 69 73 60 768). Gem.giro X 500. pèl, blij geloof in de verkondiging) vatten heel de denkwereld van de eer ste aanhangers van Jezus samen: hier en nu de toekomst in de meest omvat tende betekenis als mijn eigen aange legenheid herkennen en opnemen en mij daar openlijk voor verklaren met heel mijn gevoel en heel mijn wil, door het 'geloof'. Liefdegebod We wezen er al op, dat Machovec het sodaal-politieke revolutionaire Jezus beeld van Kautsky en van de 'theolo gen van de revolutie' zeer kritisch be kijkt. Een tweede opvallende trek is, dat hij het unieke in de koninkrijk Godsprediking van Jezus niet in het begrip van het koninkrijk Gods zelf ziet: dat was immers ruimschoots aan wezig in de joodse traditie, in tal van messiaanse voorstellingen en bewegin gen, in fantastisch-apokalyptische visi oenen uit Jezustijd. Het unieke van Jezusprediking ziet hij in de nabij heid, de aktualiteit en vooral het dwingende cppèl van dit komende rijk op de in het heden levende mens: 'Deze verbazingwekkende oriëntatie op de toekomst, die niet passief ver wacht wordt als iets vreemds, maar wordt ervaren als iets geleefds, als iets tegenwoordigs, als zingeving van het menselijke leven, als innerlijke bevrediging, kracht en - zoals zij zei den - 'geloof', dat is het fundament van het vroege christendom, door de ze 'ommekeer' werden ontevredenen en dromers van het chiliastische einde der geschiedenis de eerste 'gelovigen' van Jezus. De vier fundamentele stel lingen van Markus (vervulling van de tijd, koninkrijk Gods, innerlijk ap- Een derde opvallende trek bij Macho vec' weergave van het unieke van de prediking van Jezus is de radikalise- ring van het oud-testamentische lief degebod, de eis ook de vijand lief te hebben en de eis tot aktieve geweld loosheid. Machovec onderscheidt deze radikale naastenliefde en geweldloos heid van wat hij noemt de abstrakte humaniteit van de Stoicijnen of de sentimentele weekhartigheid van wie 'geen bloed kan zien'. Hij wijst er op, dat Jezus en zijn tijd maar al te veel bloed zagen. 'Het gaat erom ook de ander - de naaste, maar ook de tegen stander, de vreemde, de onterfde van de menselijke maatschappij, de anders denkende, de schuldige, niet alleen zo te zien als hij nu is, maar ook hem reeds te zien door het prisma van het rijk, door het prisma van de radikale, alles betreffende verandering.... daar om kan men hem, voorzover hij ge bruik maakt van de middelen van het boze, van de despotie, van het zwaard, van de macht en van de duisternis niet met deze m':ddelen antwoorden' (cursivering van Machovec). Misbruik Niet alleen aan de prediking van Je zus, ook aan de prediking aangaande Jezus, is in dit boek een hoofdstuk gewijd. Mavhovec konstateert, dat Markus de evangelist is van de gods- zoon, Mattheus de evangelist van het komende tijdperk naar de schriften, en Lukas de evangelist van Jezus menselijkheid. De johanneïsche Jezus spreekt al van het begin af van zijn optreden als de verhoogde, goddelijke Christus. Diep geïnteresseerd is Ma chovec ook in de vraag naar Jezus ei gen Messiasbewustzijn en vooral naar de vraag, hoe - niet zozeer het lijden, maar - het uitblijven onmiddellijk na de kruisiging van de wederkomst in heerlijkheid van de Messias als 'zoon des mensen' niet het einde van het geloof der discipelen is geweest, maar hoe zij door het geloof in de verho ging en opwekking van Jezus verkon digers van Christus zijn geworden. Het zou hier te veel ruimte vergen om Machovec'visie op dit alles, zijn om Machovec' visie als de versterker van de broeders, van het Johamnes- evangelie ais vervanging voor de fasci nerende aantrekkingskracht van de historische Jezus voor latere genera ties, samen te vatten. Voor Machovec staat vast, dat wat hij noemt 'de zaak van Jezus' - men moet hier aan Ragaz' uitdrukking 'die Sache Christi' denken - voor het be grip, de zelfkritiek en de verwachtin gen van marxisten in de hedendaagse krisis van de geschiedenis van het hoogste belang is. Machovec* atheïs me bestaat vooral, zoals Gollwitzer in het voorwoord opmerkt, in zijn weige ring om andere dan menselijke imma nente gezichtspunten te laten gelden, ook bij de studie van persoon, predi king en messianiteit van Jezus. Een grote rol speelt natuurlijk in Macho vec' atheïsme het geweldige misbruik van het christendom, dat men des te scherper ziet naarmate men zich meer, zoals hij, verdiept heeft in de oorsprongen van deze messiaanse be weging. Ook hier uit Machovec zich genuan ceerd: Wij willen niet bagatelliseren of gemakzuchtig argumenteren. De moderne tijd kent ook vele gevallen van misbruik van andere dan christe lijke idealen; dat leert ons soortgelij ke ontwikkelingen in het verleden billijker te beoordelen.... Maar reeds voordat de kanon van het nieuwe tes tament was afgesloten was er al het Prof. dr. J. de Graaf verschijnsel, dat rijke mensen wel Je zus accepteren, maar ook daarna nog de armen onderdrukken en voor het gerecht slepen, en zo 'de goede naam, welke over hen aangeroepen is, laste ren' (Jakobus 2, vers 6 tot 7). Zo blijft het wezen van de marxistisch atheïstische kritiek bij Machovec overeind: het verzet tegen een buiten menselijke, metafysische interpretatie van het menselijk bestaan en het ver zet tegen een godsdienst, die wat de grote meerderheid van zijn aanhan gers betreft, de onderdrukte mens in de steek heeft gelaten. Maar men zou wensen, dat vele niet- marxisten zulke goede boeken schre ven over Jezus als deze marxistische filosoof Machovec, voor wie Jezus 'meer dan eon profeet' is. x) Prof. dr. J de Graaf, hoogleraar in de ethiek aan de rijksuniversiteit te Utrecht, bespreekt: 'Jezus voor atheïs ten', door Milan Machovec; uitg. Ten Have, Baarn: 215 pag., prijs 17,50. UTRECHT De politie heeft in een autobox achter het winkelcentrum aan de Van Bijnkershoeklaan in Utrecht gistermorgen 2500 kilo vuur werk gevonden en in beslag genomen. Tegen de eigenaar van de box, de 55- jarige winkelier De G., die maar ver gunning had voor een voorraad van 75 kilo, is proces-verbaal opgemaakt. Het vuurwerk zat in open kisten en de box was niet afgesloten. Volgens de politie, die door iemand in de buurt gewaarschuwd was, zou een ont ploffing rampzalige gevolgen gehad hebben. Dinsdag 1 en woensdag 2 januari wordt in de Amsterdamse Westerkerk Gijsbrecht in de Westerkerk Vondels 'Gijsbrecht van Aemstel' opgevoerd. In de hoofdrollen Josephine van Gasteren als Badeloch en Jan Nijenbandring de Boer als Gijsbrecht. De regie heeft Carel Briels, op de foto te zien op de voor grond. De redactie behoudt zou het recht voor haar ter opname in deze rubriek toegezonden meningsuitingen verkort weer te geven. Bij publikatie wordt met de naam van de inzender onder tekend. Brieven kunnen worden ge stuurd aan het secretariaat hoofdre dactie Trouw/Kwartet postbus 859 Amsterdam. voedings- en leefwijze lijden. Het is de vraag of dit overeenstemt met het begrip democratie en of de solidari teit zover moet gaan. Rotterdam J. Brouwer Attentie Er lijkt weinig belangstelling te zijn voor de kamerdebatten, Dit zou afge leid kunnen worden uit de onderlin- gen gesprekken, het heen en weer lo pen of het niet aanwezig zijn, wan neer er iemand aan het woord is. Zelfs aan de ministerstafel wordt dan wel eens een 'uiltje geknapt.' Ont breekt het aan tijd, zijn we overver moeid of komt het door verveling, dan moet er iets aan veranderen. Luisteren wanneer een ander spreekt doen we in de omgang met elkaar toch ook. Ook onze ministers en ka merleden zouden daarover eens een afspraak kunnen maken alvorens ze aan het feitelijke onderwerp begin nen. Winsum D. A. Ernaar voorkomen dat de witte handel een zwarte wordt? Vergeefse moeite zodra er werkelijk gebrek komt. Rotterdam P. W. Mulder Kalkar Nederland neemt voor 15 pet. oftewel 1,5 miljard gulden deel aan de kweek reactor, die in Kalkar op ca. 20 km van de Nederlandse grens wordt ge bouwd. Het bijzondere van deze cen trale is, dat er met plutonium, uit gangsmateriaal voor kernwapens, wordt gewerkt. Over de risico's zijn de meningen van de deskundigen ver deeld. De Zweedse Nobelprijswinnaar prof. Alfrén acht de kans op ongeluk ken bij sabotage of misdadig gebruik, ondanks de best denkbare veiligheids maatregelen in onze weinig stabiel ge bleken samenleving, onaanvaardbaar groot. Daarbij komt nog, dat de des kundigen in toenemende mate uit komst verwachten van nieuwe ener giebronnen, die wèl veilig zijn en geen bedreiging vormen voor het milieu, met name zonneenergie en kernfusie. Als tijdstip voor de menselijke be heersing van de kernfusie is al het jaar 1990 genoemd. Wij behoeven de hierboven aangeduide afschuwelijke risico's dus waarschijnlijk in het ge heel niet te aanvaarden. Wie dit met mij eens is weigere, in navolging van de natuurkundige dr. Smit, die dezer dagen door de rechter in 't gelijk werd gesteld, de 3 pet. kweekreactor- heffing op zijn elektriciteitsrekening te betalen, in het belang van ons aller leefbaarheid. Ellecom ir. H. Zoete Dwaasheid (2) De heèr G. Goossens vindt het half miljoen van onze régering voor de Wereldraad van Kerken een dwaze schenking, omdat het ter ondersteu ning van rebellenbewegingen dient. Ik wil opmerken dat het geld gebruikt wordt voor bewegingen die al jaren strijden tegen een rebels en diktatori- aal bewind. Bovendien is de garantie verkregen dat het geld gebruikt zal worden voor scholen, medische zorg, infrastruktuur etc. in de reeds bevrij de gebieden, d.w.z. gebieden waar geen uitbuiting meer is, maar alle profijt ten goede kómt aan de autoch tone bevolking zelf. Literatuur te over bij de wereldwinkels! Groningen W.G.G.J.J. Groeneveld Fluoridering (3) Het artikel dat de heer R. Foppema in Tw/Kw. van 12 december jl. aan dit onderwerp wijdt is moeilijk objek- tief te noemen, omdat het voorname lijk negatief ten opzichte van de te genstanders van de fluoridering is ge schreven en eigenlijk een pleidooi is voor het toepassen van deze methode. Het aantal tegenstanders is waarlijk niet gering en onder hen zijn mensen, die op hun vakgebied een naam heb ben te verliezen. Uit het grote aantal publikaties, waarin tegen fluoridering wordt gewaarschuwd, kan men kon- kiuderen dat er op dit punt veel twij fels en onzekerheden bestaan. Aange nomen mag worden dat het niet alle maal querulanten of emotionele te genstanders zijn, waarvoor zij vaak worden uitgemaakt. Onder de voor standers is tot nu toe echter niemand „evonden, die de garantie kon geven dat het middel zonder enige neven werking op het menselijk lichaam is. De minister van volksgezondheid en milieuhygiëne heeft bij de Tweede Kamer een voorstel tot wijziging van de Waterleidingwet ingediend, waar mee aan de thans illegale praktijk van fluoridering een wettelijke basis zal worden gegeven. Als dit wordt aangenomen, ontstaat de situatie dat een aantal gezonde mensen langs wet telijke weg gedwongen worden een medicijn in te nemen tegen iets, waaraan anderen door eigen foutieve Geref. synode (slot) Van harte stem ik in met het inge zonden stuk van drs. W. Zeldenrust (Tr/Kw 14 dec). Er staat ook in de bijbel: 'Wie van u zal de minste zijn?' Laten we de schorsingen opheffen! Misschien kunnen wij in Utrecht er een begin mee maken. Utrecht J. M. Schat (discussie gesloten, red). Autoloze zondag (31) Er bestaat nog steeds kans dat de au toloze zondag ook gehandhaafd blijft wanneer de benzine op de bon gaat. Waarom eigenlijk? Er zijn immers twee groepen: 1. De mensen die hun hele portie in de week opmaken en dus op zondag toch geen benzine meer hebben, tenzij ze bonnen bijko pen via de 'witte' handel; 2. De men sen die door de week zuinig kunnen zijn en hun bonnen dus in plaats van ze voor dik geld te verkopen of voor de vakantie te sparen ook nog zouden kunnen gebruiken voor een fijn weekend zonder wachten op de bus (die niet komt of zelfs niet eens rijdt) en zonder peperdure taxi (die door de passagierloze kilometers nog meer brandstof verstookt dan de ei gen auto). Blijkbaar willen bepaalde mensen dit laatste tegengaan. Om te Van een verslaggever WINDHOEK De vrouwen van Namibië (Zuidwest-Afrika) hebben zich met een dringende roep om hulp tot dé Verenigde Naties ge richt. Zij verzoeken de Verenigde Natiés onmiddellijk in te grijpen. Het document dat door de Verenigde Naties is gepubliceerd, is onder tekend door Magdalena Sjamena, de vrouw van Erastus Sjamena, de directeur van het publiciteitscentrum van de evangelisch-lutherse Ovanbokavangokerk in Oniipa. Sjamena is kortgeleden vrijgelaten, nadat onbekenden in mei van dit jaar zijn centrum in de lucht lieten vliegen. Magdalena Sjamena schrijft de VN namens de vrouwen van Namibië dat zij het moe zijn te moeten aanzien hoe diegenen die zij het leven gege ven hebben, gefolterd worden. 'Velen van onze kinderen zijn in de gevange nis. Velen krijgen brandwonden door dat zij met elektriciteit worden be handeld of zij sterven', zegt de brief. Deze zegt verder dat sinds half augus tus van dit jaar bijna allen die het hebben opgenomen voor de vrijheid van Namibië in gloeiendhete kooien van golfplaten zitten. De gezondheid van de gevangenen wordt ernstig be dreigd. Velen worden geslagen. Ook zwarte vrouwen worden geslagen en op andere wijze gefolterd. Ze moeten zich uitkleden en worden dan met zwepen geslagen. Veel vrouwen zijn in de gevangenis, waar zij volgens de brief 'veel moeten lijden'. Ontslagen Tegen zwarte onderwijzers worden eveneens strenge maatregelen geno men, om te voorkomen dat zij poli tiek actief worden. Een groot aantal is zonder opgaaf van reden uit de scholen ontslagen en leden van schoolbesturen die om inlichtingen vroegen over de ontslagen verloren hun plaats als bestuurslid. Wie zegt dat elk mens geschapen is naar Gods beeld en gelijkenis en daarom rechten heeft, wordt gevangen genomen, We mogen in onze eigen taal het woord Namibië niet gebrui ken. Wie dat toch doet wordt ver takt mag hebben met de gevangenen en dat ook geen enkel bezoek van ad- vokaten is toegestaan, 'dit in tegen spraak tot uw eigen wetten'. Ook schrijft de vredesbeweging dat er uit rapporten van Amnesty International en de liga van de mensenrechten blijkt dat Portugese gevangenen al sinds jaren gemarteld worden. Tenslotte vraagt Pax Christi om een onderzoek en de onmiddellijke vrijla ting van al deze gevangenen. DIJON Frankrijk krijgt weer een traditioneel kleinseminarie. Een pries ter, Louis Coache, heeft een voormalig kleinseminarie gekocht dat zes jaar geleden werd gesloten. Het gaat in oktober volgend jaar open. De stu denten zullen him opleiding voltooien aan het grootseminarie in het Zwit serse Econe. De afgestudeerden zullen in Frankrijk hun ambt niet kunnen uitoefenen, omdat de Franse bisschop pen weigeren hen te benoemen. Louis Coache staat aan het hoofd van een beweging 'Strijd voor het geloof', waarvan volgens zijn zeggen 15.00 ge zinnen lid zijn. SALT LAKE CITY (VS) (Reuter/ UPI) Harold Bingham Lee, de presi dent van de kerk van Jezus Christus van de heiligen .der laatste dagen, is woensdagavond onverwacht overleden, op 74-jarige leeftijd. Ruim een jaar had hij de leiding over de 3,3 miljoen mormonen in de wereld. Krachtens mormoonse traditie is hij opgevolgd door het oudste lid van de kerkeraad, Spencer W. Kimball. Van een onzer verslaggevers HILVERSUM Zend-Hulp, de finan ciële actie binnen de christelijke gere formeerde kerken voor zending en hulpverlening, lijkt een groot succes te worden. Het ziet er naar uit, dat het streefbedrag van drie ton ruim zal worden overschreden. De, actie, die gevoerd werd onder het motto 'Vijf gulden de man; dat moet, omdat het kan', werd zondag afgeslo ten. Gisteren vertelde ons zendingsse cretaris ds. M. Drayer, dat de plaatse lijke cijfers, die hij tot dan toe bin nen had, gemiddeld 40 tot 45 procent boven de streefgetallen lagen. Globaal is het de bedoeling, dat een ton beschikbaar komt voor het Tora- ja-zendingsterrein op Celebes, een ton voor het Venda-zendingsterrein in Zuid-Afrika en een ton voor projecten elders in de wereld, buiten de zen- dingsgebieden waarmee de christelijke gereformeerden directe bemoeienis hebben. DE METHODE VAN DE VREE! Mensen vrees aanjagen om ze zi de tot bepaalde handelingen te gen is niet het monopolie van e paalde groep. Gisteren passeen commercie met z'n spekulere angst voor ziekte of zelfs dood vue. Het is een oud recept. All logshitsers uit alle tijden en van de wereld hebben deze bepi methode toegepast. Maak de m wijs dat hun leven op het spel en ze zullen zonder aarzelen ov< tot het haten van andere menst ze tot op die dag meenden te k als 'van gelijke beweging als zij paar dagen voor dé kerst bereik een folder van Jehova's ge waarin deze methode van angst gen op bijna klassieke manier teerd werd. 'Heeft de religie G de mens verraden?' De folder deze vraag toe op geweld, sex en Met schaamte moeten we erk dat Jehova's getuigen met hui wijt aan de kerken ten aanziei hun standpunt in menige oorlc lijk hebben. Dat kan niemand o nen. Het is een oud gegeven waarschijnlijk niet verouderd neer de folder het bidden om hulp aan weerskanten van de fr wraakt. Maar van het groeien va gewijzigde opvatting ten dezen gezwegen. Een paar krantekoppe melden: 'Kerken investeren in r re firma's en dergelijke. Verz wordt dat er ook kerken zijn di niets van weten willen én integt adviseren om een kritisch beleg beleid te voeren. Uiteraard k< dreiging pas goed op gang als in 't geding is. In deze sektor n homofielen het in 't bijzonder den. Een vlotte tekstkeuze en derwerp is afgehandeld, de zijn veroordeeld. In het laatste werp wordt de folder op z'n groi is sprake van religieuze leidei mensen alleen bezoeken om ge te krijgen en die 'religieuze die weigeren als er niet eerst voi taald wordt. Een slechte zaak di dergelijke beleidingen aan het van anderen verdedigd moet w Maar de methode is wel bei Met begrippen als 'de dag van] afrekening' worden mensen die ze tijd toch al vaak moeite met het vinden van de weg, bei Maar gelukkig is 't ook allemaa terhaald door de echte kenni God die de mensen liefheeft. Dé ben die jongens en meisjes van People beter begrepen. O jEII schrikkelijk gemarteld', melden de vrouwen. Zij zeggen dat de Zuidafrikaanse rege ring voor de martelingen ongeschool den gebruikt. 'Luister naar ons in on ze uiterste nood, broeders. Wij en on ze kinderen worden door de Zuidafri kaanse regering gefolterd. Zij doet haar best om onze mensen te kwellen. Wij hebben onze stem tot God verhe ven en nu richten wij ons tot de vre desorganisatie van de wereld, opdat Gods hulp via haar tot ons komt', zeg gen de vrouwen. Zij bidden om Gods hulp voor de as semblee van de VN en vervolgen: 'Moge God u de wijsheid geven, die u nodig hebt bij de behandeling van de ze moeilijke zaak, moge de Heilige Geest u ingeven waarheid en leugen te onderscheiden. Hoort onze nood roep, want u bent onze Mozes. U bent door God in dienst genomen om het op te nemen voor onderdrukte vol ken. Wij worden hier in Namibië in het geheim gefolterd. Omdat wij geï soleerd leven, kunnen wij onze nood niet bekend maken en als het ons toch gelukt, dan worden wij door de Zuidafrikaanse regering gemarteld', zegt het document. NED. IIERV. KERK Bedankt voor Leerdam: J. Wien p - Albiasserdam. Afscheid van Zuidlaren: H. Wf- stee, beroepen te Enschede; vanpf^ mer drs. M. den Duik, beroep; Londen (Nederl. gem.); van Hof - lo: M. Jorritsraa, wegens beno ys tot full-time leraar g.o. te Hf|g| veen; van Buren; P. P. MiedemgS gens benoeming tot full-time pps en schoolpastor van chr. AVj EAO te Leeuwarden. GEREF. KERKEN fckkc Afscheid van Lepuwarden-West Aaldérs, wegens emeritaat; van I A. Talsma, wegens emiritaat vai aan 't Haringvliet: Th. Weersti roepen te 't Harde. Emeritaat verleend met ingang jan. (om gezondheidsredenen) a G. Scheeres te Amstelveen Overleden: J. S. Greidanus (65 pred. te Nunspeet. Was pred. t he en te Dedemsvaart. GEREF. KERKEN (VRIJGEM.) Beroepen te Delft: B. GrStz te wijk. Overleden: H. A. Stel (62)] te peg (Can.). Was predikant te 1 Usselmonde, Zuidwolde (Gr.), landia (Can.) en Houston (Can. NED. HERV. KERK Overleden: D. C. van der Lindebng pred. te IJhorst (classis Meppel)) tevoren predikant in Jukwerd, Iet buren en in Olde- en Nijeberki ferla: Vrede en eenheid in Europa, d Paas, 160 blz., uitg. Buijten en perheijn, 10,Een poging o de hand van de Bijbel het hede se streven naar vrede en een.' verduidelijken. De schrijver, free-lance-joumalist, is redactei tenland van het Reformato Dagblad geweest. Spelend schilderen en tekenen en 2, door A de Brouwer. Twejrj maboekjes en uitgeverij Het Sf% in Utrecht. Resp. 92 en 96 blz per deel 4.50. Israël (land, volk, cultuur) M. A. Beek, Uitg. Wereld' Baam. 5de druk. 224 blz. Leven en spreken, over de oj der woorden tijdens het s) Door prof. dr. H. Oldewelt. Wereldvenster, Baam. 152 14.50. C. Plinius Caecilius Secundus erfrecht van zijn tijd. Een reel i. risch vertoog over Plinius< ep V, 711, 16 en IV 10 door mr Spruit. Rede uitgesproken bij vaarding van het ambt van hoogleraar aan de Rijksuniversi Utrecht. Uitg. Kluwer, Deventi; blz. 3.75. Metselen: leer het zelf door ir Westra. Uitg. Kluwer, Wagei onder auspiciën van de Verenig Nederlandse Baksteenindustrie maandblad Doe het zelf. 91 17.50. Zelfrijzend kookboek. In dit 102 pagina's (uitgeverij Nijgh Ditmar, Den Haag-Rotterdam; 14.50) sta;n slechts enkele re< De andere pagina's zijn blanco^ het invullen van recepten. doi). kke spee b g epand rr c dfen ik i rd ad Jtri bof 2 •e$es :de

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1973 | | pagina 2