Ethische dominees gevraagd Getijdenboek: juweel om telkens naar te kijken ihmiil Vandaag f Reacties op opmerkingen over 'de bond' leine afstanc tussen hippie ïn de bonder i Priesters verliezen hun werkvergunning Schilderijenroof Haarlem opgelost Trouw K wartot Broers gegrepen na wilde achtervolging Priesters mogen solliciteren Gevaarlijke kippen in Rhenen gestolen Beroepingswa- Nieuwe boek TROUW KW ARTET DONDERDAG 27 DECEMBER 1973 KERK/BINNENLAND door ds. A.A. Spijkerboer Onlangs citeerde de redactie op deze pagina een paar opmerkingen over de gerefomeerde bond, die ik in een interview met dr. G. Purliineer heb gemaakt. Aan mijn post kon ik merken niet alleen dat ik met deze opmerkingen een gevoelige snaar heb aangeraakt, maar ook dat 'de bond' in de horvorm- de kerk veel weerstanden oproept. Nu kun je een geestelijke stroming zoals 'de bond' op twee manieren be naderen: je kunt wijzen op allerlei af- valprodukten en bijverschijnselen, maar je kunt ook proberen de eigen- Ujke bedoeling van zo'n stroming te peilen en haar daar op aan te spre ken. Met de eerste manier maak je het jezelf niet al te moeilijk, maar je zult er alleen medestanders mee over tuigen. Met de tweede manier maak jc het je een stuk minder gemakke lijk, maar je kunt er soms mee berei ken. dat mensen te voorschijn komen uit de forten, waarin ze zich hadden verstopt en ingegraven. Gevoel Wat zou nu de eigenlijke bedoeling van 'de bond' zijn? Ik meen deze: dui delijk maken, dat de Waarheid Gods niet spoorloos aan een mens voorbij gaat. en vooral dat die Waarheid hem in zijn gevoel treft. Dr. van de Kette rij heeft zijn proefschrift gewijd aan de 'tale Kanaans, aan het hoogst op merkelijke gebruik, dat de 'gerefor meerde gezindte', waartoe immers ook 'de bond' behoort, maakt van onze Nederlandse taal. Het is een taal, die gevoelsmatig ervaren wordt: dat lD« Haaf sa historicus «n publicist IG. ruchinfer is in R.O. (maar.dbiJ ü-an SSR-retlnisten) een reeks vraagi PP rekken begonnen over het ondt Tferp: de toekomst van het chrlsti In het nummer van december unsterdamse hervormde domlni ^pijkerboer aan de beurt. I blad is, willen 'gntei Uit Trouw/Kwartet van 10 december J.l. wordt onmiddellijk duidelijk uit uit drukkingen als 'ongeraapt van htft vlakke des velds', 'het stondeke der minne', aan jezelf 'ontdekt' worden en 'ingeleid' zijn. Die 'tale Kanaans' is al oud. maar ook nu maken 'bonders' nog wel eens zeer creatief gebruik van onze taal. Ik zou willen herinne ren aan de uitroep van de SGP-afge- vaardigde ds Abma tijdens het debat over 'de drie van Breda": 'Ge snijdt de riemen van uw barmhartigheid uit het levende vlees van onze Joodse landgenoten!' De gereformeerde bond zegt op zijn wijze, dat de Waarheid onze gevoelens raakt, en dat is zo belangrijk, omdat we. of we ons zelf dat nu toegeven of niet, vanuit onze gevoelens leven. Met je verstand kun je in het slechtste ge val jezelf bedriegen aangaande de wa re aard van je gevoelens, en in het beste geval kun je je verstand gebrui ken om aan je gevoelens handen en voeten te geven, zodat je er iets mee kunt doen, maar leven doe je vanuit je gevoel. Je kunt je gevoelens ver dringen, en dat lijkt me niet erg ver standig, je kun Je gevoelens verber gen. en dat Is wel eens nodig, maar onder een goede gereformeerde bonds- preek worden je gevoelens voor den dag gehaald en gezegend. De kracht van 'de bond' ligt hierin, dat hij de kern van het evangelie en de kern van de mens tot elkaar brengt. Dubbelzinnig Toch hangt er ook boven de beste vertegenwoordigers van 'de bond' een onmiskenbare dubbelzinnigheid. Is dat gevoelsmatige ervaren een donke re gang, waar je doorheen moet zien te komen, een kwestie van moeten dus. of is het geoorloofd, een ruimte, die je binnen mag treden? Waar blij ven mensen, de om welke reden dan ook, maar heel weinig voelen kun nen? Verder: zweeft bij 'de bond' de prédis- tinatie (voorbeschikking) niet als een spook boven door de kerk? Gaat het er in de bevinding om te ervaren, dat je tot het getal der uitverkorenen be hoort? Zou er dan voor de schepping van hemel en aarde al een griezelige loterij hebben plaats gehad met een heleboel nieten en slechts enkle prij zen? Gaat het er in de prediking van debond' dan alleen maar om die ge meenteleden tot leven te roepen, die in de prijzen vallen? Zou de predi king. ja zou Jezus Christus Zelf dan niet meer zijn dan een simpele uit voerder van de predestinatie? Brandend vuur Ik meen dat de uitverkiezing niet als een ijskoud noodlot vastligt, maar als een laaiend vuur om zich heen grijpt, en dat de uitverkiezing daarom aan de gemeente moet worden aangezegd. De beslissing ovdr ons leven is niet gevallen op een verschrikkelijk ogen blik voor de schepping, waarop beslo ten zou zijn wie er verdoemd en wie er uitverkoren worden, maar in de kruisiging en de opstanding van Jezus Christus. Wanneer ben je bekeerd? 'Op Golgotha!' zei Kohlbrugge, en met deze formidabele hamerslag ging de ruimte open, waarin de gemeente mag binnentreden en waarin ze dan ook inderdaad allerlei ervaren mag. Want die ruimte is het 'armhuis, de 'be waarschool, waar God zijn kinderen leert van Hem afhankelijk te blijven.' 'Wij hebben volle kerken!' wordt er in 'de bond' gezögd. 'Ja en lege avondmaalstafels,' merkte iemand zeer snedig op. Daaraan is de dubbelzinnigheid van 'de bond' zeer goed te zien. Hoe zou een echt bij bels-reformatorische prediking onze 'arme ontroostbare ziel' om de Neder landse Geloofsbelijdenis te citeren, er niet toe bewegen om aan het avond maal deel te nemen? Gemis Uit de reacties die ik op mijn opmer kingen over 'de bond' ontving, blijkt dat de bevinding in de prediking pijn lijk wordt gemist. Dat schrijven men sen, die het indertijd wel gevonden hebben bij ds. Tukker en dr. Woel- derink, maar die op het ogenblik in hun bondsgemdente maar moeilijk uit kunnen houden, die het ook weer niet vinden bij de midden-orthodoxie en die hun aarzelingen hebben bij het IKOR. Ik citeer uit de brief van een 84-jarige: 'Zienswijze met van Belle zondagavond, daarin hoorde men nog woorden als zonde, schuld, verge ving. de wereldproblemen staan in de belangstelling, maar de problemen in ons eigen land worden kennelijk doodgezwegen: als bejaarden en zie ken maar een goede verzorging heb ben dan is alles in orde... en toch die eenzaamheid die soms ondragelijk lijkt' Heeft 'de bond' een antwoord op de vraag, die duidelijk uit deze brief naar voren komt zolang de dubbelzin nigheid. waarover ik het zojuist had. boven hem zweeft? Of moeten we het antwoord uit een andere hoek ver wachten? Berkhof heeft meer dan twintig jaar geleden de zwakte van cie hervormde 'midden-orthodoxie' aan gewezen: 'zij verkondigt genade zon der gericht, verlossing zonder dank baarheid, vreugde zonder vrees, voor zienigheid zonder gebod.' Deze 'mid den-orthodoxie' heeft de door Berkhof toen geconstateerde' crisis niet over leefd en is sindsdien jammerlijk in el kaar gezakt: ze zijn daar hun hart, hun ziel, en zo langzamerhand ook hun hoofd kwijt, zou je kunnen den ken. Toch zou het hervormde midden BRATISLAVA (Kathpress) De Tsjechoslowaakse autoriteiten hebben de afgelopen weken de werkvergun ning van een reeks r.k. geestelijken ingetrokken. Aan het Oostenrijkse persbureau Kathpress zijn vijf concrete gevallen bekend, maar het aantal priesters, dat niet meer verder mag werken, is aan zienlijk hoger. Een van hen, Okolic, is zelfs gearresteerd. Jezef Gazda werd zijn vergunning ontnomen, nadat de politie zijn woning had doorzocht en daarbij religieuze literatuur in beslag had genomen. Zijn collega Alosz Litva mag zijn beroep niet meer uitoefenen, omdat hij zich verzet heeft tegen een opdracht van de autoriteiten een aan tal jonge kloosterzusters over te halen uit te treden. Ook komen steeds meer berichten uit Tsjechoslow;akije over vrouwelijke religieuzen, die gedwon gen worden hun kloostergemeenschap te verlaten. Van een verslaggever HAARLEM De vier schilderijen uit de 17e eeuw die op 13 november uit het Frans Hals Museum zijn gesto len, zijn terecht Zij zijn enigszins be schadigd doordat de dieven er niet goed mee zijn omgesprongen. Twee Haarlemmers zijn verdacht van dief stal aangehouden: de plaatwerker J. P. D. B. en de loswerkinan L. H. bei den 36 jaar. Een belangrijk deel in de aanhouding had een Haarlemmer met belangstel ling voor oude schilderijen. Toen hem de werken te koop werden aangebo den is hij op het aanbod ingegaan met de bedoeling de politie in te lich ten. Hij moest 10.000 betalen en gaf een voorschot van 10.000. Met de schilderijen onder zijn arm ging hij naar het bureau van politie en de ko per gaf de werken af. Daarna volgde de aanhouding van de twee Haarlem mers. inplaats van die onrust; 2. Onvoldoen de vormgeving en duidelijkheid, on voldoende geld voor de Middenschool, zeker in deze tijd. Kampt de Mam moet ook al niet met geldgebrek? 3. Van leraren wordt het onmogelijke gevraagd, drie jaar lang, terwijl hun rechtspositie niet ter sprake mag ko men; 4. Persoonlijke inbreng van ou ders, kinderen en docenten wordt be perkt door staatspolitiek. Conclusie: De Middenschool is een po litieke zaak die veel geld kost, veel tijd, veel experiment en weinig kans van slagen heeft; een studeerkamer- produkt dat je op de studeerkamer moet laten. Holten drs. C. Joldcrsma De redactie behoudt zou het recht voor haar ter opname in deze rubriek toegezonden meningsuitingen verkort weer tc geven. Bij publikatie wordt met de naam van de Inzender onder tekend. Brieven kunnen worden ge stuurd aan het secretariaat hoofdre dactie Trouw/Kwartet postbus 859 Amsterdam. Middenschool (slot) Graag wil ik duidelijk stelling nemen tegen de Middenschool: Principieel 1. Sociale ongelijkheid is een maat schappelijk gegeven, dat overeenstemt met ongelijkheid in gaven; 2. Het is juist te grote ongelijkheid te bestrij den, maar het is onjuist het onder wijs hiervoor te misbruiken. Immers het onderwijs dient de mens ethisch, intellectueel, cultureel enz. te vormen en niet politiek te engageren; 3. Gelij ke kansen bestaan niet en kunnen nog minder vanboven gedlkteerd wor den ter verandering van de maat schappij; 4. Kinderen uit diverse mi lieus moeten niet gedwongen worden drie jaar lang in een sociale dwang buis te zitten, waar de verschillen al leen maar verscherpt worden. Praktisch 1. Tenvijl de Mammoet nog niet eens volwassen is. dient de Middenschool zich reeds aan. Laat ons eerst bewijzen dat de Mammoet mt ge lijk is en als dat niet gelukt, dan pas zoeken naar nieuwe wegen. Geef ons eerst de zo noodzakelijke rust en tijd Homofilie (13) De Rotterdammer Nieuwe Haagse Courant Nieuwe Leidse Courant Dordts Dagblad Uitgaven van B V. De Christelijke Pers Directie: Ing. O. Postma, F. Diemer. Hoofdredactie: J. Tammlnga. Hoofdkantoor B.V. De Christelijke Pers: N.Z. Voorburgwal 276 - 280, A'dam. Postbus 859. Telefoon 020-22 03 83. Postgiro: 26 92 74. Bank: Ned. Midd. Bank (rek.nr. 69 73 60 768). Gem.fllro X 500. In Trouw van 15 december kraakte dr. M. Zeegers het onlangs verschenen boekje over 'Homofilie' van prof. dr. J. Douma meedogenloos af, hoewel de schrijver volkomen recht doet aan de bijbelse gegevens te dien aanzien. Ik ben juist erg blij met het boekje van prof. Douma, dat in alle ootmoed dui delijk belijdt: tégen de homo- sexuele beleving, omdat Gods woord ons dat gebiedt! Men leze zelf eens rustig na in Rom. 1 en Lev. 18-20 en daarna Jes. 5:20-24 en 8:20 voor een beter begrip van het oordeel Gods over Sodom c.a. (Gen. 18 en 19), maar ook om in te zien welk standpunt nu wérkelijk strijdig is met Gods wil en wet Kollum drs. R. Fcrwerda ARP-koers Op de partijraad ARP is de voorge stelde resolutie tot verdere samenwer king van de drie confessionele partij en in CDA-verband aanvaard. Zij het. dat plm. 25 pet van de partijraad en zeker een nog groter percentage der leden bezwaren hebben tegen deze principiële koerswijziging. Het is nu tijd om zich af te vragen of verdere medewerking aan de partij nog ver antwoord is. Allen die staan achter de beproefde beginselen onzer ARP en niet akkoord kunnen gaan met het be sluit van partijbestuur en partijraad, hebben nu tot taak een samenbunde ling te bevorderen van allen die het voortbestaan van een zelfstandige ARP ter harte gaat. Wageningen W. Berghuis Warboel Met grote verbazing heb ik het inter view met mevrouw Hedy de Boer- d'Ancona gelezen. Zelden heb ik zo'n warboel van ongestructureerde ideeën gehoord. Als de Nederlandse vrouwen het van deze psychiatersvrouw moeten hebben, houd ik mijn hart vast. Appiugedam L. E. Engelsman Deense film (9) Jezus stoot de wereld'niet af. integen deel. In de kring van de wereld wordt Jezus beter opgenomen dan in de ker ken. In de wereld is Jezus Christus van iedereen. In de kerken van een groep machthebbersl zoals v.d. Heuvel on Kruyswijk met hun kliek. Van de Deense film verwacht ondergetekende meer dan van de VU-theologen. Rotterdam P. C. v. Wijk Natuurgebieden Tot mijn grote spijt ga ik inzien, dat het kabinet-Den Uyl geen haar beter is dan de regering-Nixon. Ten behoe ve van onze economie gaan in korte tijd al onze natuurgebieden er aan. Bergen, Ameland en andere; zeg maar dag met je handje.Zonder aan de genen, die na ons komen, te denken, wordt alle energiegrondstof erdoor ge jast en worden natuurgebieden aange tast. De werkgelegenheid gaat boven alles, zelfs boven levensgeluk. Is dat het gemaakte huiswerk van minister president Den Uyl, waarover W. L. Brugsma in de Haagse Post schreef? Het is nauwelijks te geloven, dat Mansholt en Van Mierlo en Pen er ook zo over denken. Zeist W. H. Kuipcr-Verkuyl Moderne 'haar'-ziekte Gelukkig zegt de gewone man rustig: 'De regering doet zijn plicht.' Dat het woordenboek 'regering' vrouwelijk noemt, raakt hem niet. Vrouwelijke personen zal hij met zij en haar aan duiden; m.i. heel logisch. Dingen heb ben alleen in een woordenboek een geslacht. Wie echter z'n kennis wil etaleren zegt: 'De regering heeft héér plicht gedaan.' Men is dan 'meer ont wikkeld', 'netter", 'beschaafder'. Nóg 'netter' of 'beschaafde lieden schie ten echter hun doel va-ak voorbij, tot schade van hun meerdere? ontwikke ling. Zo b.v. mr. Biesheuvel voor de tv: 'Het kabinet heeft hèar besluit ge nomen'. of Tr/Kw (17-12 op pag. 5): dat de vijand haar positie aan de bestandslijnen zal proberen te veran deren.' Om de haverklap lezen we te genwoordig: Amsterdam krijgt haar metro Frankrijk draagt haar am bassadeur op De gemeenteraad meent dat zij... enz. Deze 'bekakte' manier van spreken moest in onze krant niet voorkomen. Amstelveen D. v.d. Mculen stopt. Het is voor Rusland de enige kans om de westerse welvaart af breuk te doen, waar hun mensen ja loers naar kijken en die binnenlandse problemen voor hen oplevert. De Lier J. van de Pol van Buurcu Sober kerstfeest (3) Het ingezonden stukje 'Sober Kerst feest' (20 dec) behoeft toch echt eni ge correctie. Bij de geboorte van Je zus, die kwam ons leren de minste te willen zijn, die zelf in een stal, in stro Zijns weg tussen ons koos hoewel hij 'de Heer' was. Dat is vrolijk kerst feest vieren Zijn geboden (de naas te als uzelf) bewaren. Als we weten dat de naaste vandaag honger lijdt. Maar ook voor al die kwalen zou het beter zijn altijd sober te leven, liefst met hetgeen de hemelse Vader 'in den beginne' Zijn mensen wilde ge ven tot spijze is vruchten, koren, het zaad zaaiende. Kerstfeest is ieder jaar voor mij toch nog verdrietig als ik denk aan weerloze dieren en 'vraat zuchtige' beschermers van Gods schep ping. Bilthoven G. de Jong-Boskaljon Ds. A. A. Spijkerboer (foto) reageert in bijgaand artikel op enkele brieven, die hem bereikten nadat in ons blad van 10 december uit R.O. (blad van de reünisten van de SSR) de vriende- Hjk-kritische opmerkingen geciteerd waren, die ds. Spijkerboer in een in terview met dr. G. Puchlnger maakte aan 't adres van de gereformeerde bond in'de hervormde kerk. er goed aan doen deze lichaamsdelen weer op te zoeken en op de daartoe bestemde plaatsen te bevestigen, om dan daar te beginnen, waar Berkhof het indertijd zijn feilen wees. Zo zou wat m.i. het dragende en verbindende midden van de hervormde kerk is ge weest zich kunnen herstellen en ik vermoed, dat menig gemeentelid daar bij een zucht vern verlichting zou sla ken. 'Je zou dus eigenlijk zeggen, dat er weer ethische dominees moeten ko men?' zei een van mijn kennissen naar aanleiding van mijn opermkin- gen over 'de bond'. Als daarmee be doeld wordt, dat er ook gesproken mag worden over het leven van de Christen, over zijn ervaringen, over het 'geloofsleven', zo men wil, of over het 'persoonlijk geestelijk leven' zoals de NCSV in lang vervlogen tijden placht te zeggen (afgekort met: PGL) dan is dat inderdaad wat ik zeggen wil, mits van al deze dingen maar geen voorwaarden worden gemaakt, waaraan je moet voldoen. En ik blijf een zwak houden voor 'de bond', om het goud, dat ook daar te vinden is wat let de 'bonders' eigenlijk om het stof er af te vegen en ermee voor de dag te komen? Van een verslaggever GRONINGEN De Groninger politie heeft twee broers ingesloten verdacht van poging tot doodslag en een reeks andere misdrijven. Het tweetal, de 33* jarige sloper H. G. en de 24-jarige slo per J. G. beiden uit Tolbert, veroor zaakten een wilde achtervolging waar bij het duo in een Volkswagenbusje de politie van het lijf trachtte te hou den door zigzr.ggend met een snelheid van meer dan honderd kilometer ie rijden. In het met oud ijzer beladen busje bevonden zich ook twee kinde ren. Toen een der motoragenten probeerde het busje rechts in te halen stak een der broers een zware ijzeren staaf uit een portierraam en hield zo de motor agent tegen. De mannen stopten pas bij hun woning. De rit begon met een aanhouding. Een motoragent voerde een controle uit en ontdekte verrotte chassisbal* ken. Hij eiste dat de beide mannen met het busje met hem mee zouden rijden naar het hoofdbureau. Het tweetal wenste hieraan geen gevolg te geven. Er ontstond een vechtpartij, waarna beide mannen êr in het busje vandoor gingen. DEN BOSCH Priesters in het bis dom 's-Hertogenbosch mogen zelfstan dig solliciteren naar functies op het pastorale vlak. Men denkt hierbij aan functies in ziekenhuizen of in scho len, in het algemeen die betrekkingen waarvoor een arbeidsovereenkomst wordt gesloten. Volgens het bisdom zal men vanuit het bisschopelijk bestuur trachten de ze functies regelmatig in de publici teit te brengen, zodat eventuele kan didaten erop opmerkzaam worden ge maakt. Ook ten aanzien van functies in de parochies zelf meent het bis schoppelijk bestuur, dat er meer openheid zal moeten komen. Van een verslaggever WAGENINGEN Vijftig kippen die gevaar kunnen opleveren voor de volksgezondheid zijn gestolen uit het pluimveeproefstation in Rhenen. De dieren waren-ingeschakeld bij voe- dingsproeven. Wie de gestolen kippen eet, loopt de kans gevaarlijke stoffen naar binnen te krijgen, zo heeft de di recteur van het proefstation ver klaard. De kippendieven hebben bij de hok ken de koppen van de dieren afgerukt om een geruisloze aftocht te krijgen. (ADVERTENTIE) Hulp (4) A. G. en R. X. Busser-Simmelink (zie Hulp 3) denken m.i. wel erg ongenu anceerd als ze Nederland, speciaal mi nister Pronk, van hielenlikkerij ver denken of zelfs beschuldigen! Zolang ons volk en onze regering zijn solida riteit met Israël niet verloochent en het daaruit voortvloeiende ongerief met trots (ver)draagt, kunnen we met een gerust geweten de Palestijnse vluchtelingen helpen tot een wat menswaardiger bestaan te komen. Waddinxveen C. v. Ecnennaam Olieboycot (40) Wanneer we door de olieboycot onze diepe afhankelijkheid van God gaan voelen is dit een winstpunt. Een fier christen buigt alleen voor God en gaat niet door de knieën voor olie sjeiks. Met Gods hulp en in zijn kracht zijn de moeilijkheden te overwinnen en mogen we blij het feest van het licht tegemoet gaan. Ermelo F. Knossen-v. d. Molen Olieboycot (41) Ik geloof niet in de praatjes van de oliesjeiks als zou het gaan omdat Ne derland te Israëlisch is. Ze worden graag de voeten gekust. Maar ze heb ben nog liever wapens. En die krijgen ze van Rusland, in ruil vcor een olie boycot van het westen. Want wat zou Rusland het liefst zien: een verarmd en door verdeeldheid machteloos wes ten. Want wat hebben de westerse mogendheden bereikt met hun knie val? Nee, je buigt nog niet diep ge noeg, kregen ze te horen. En als hun neus de grond geraakt heeft zullen ze zeggen: als jullie niet dieper kunnen buigen graaf dan maar een put dan kun je het hoofd nog dieper krijgen. Nogmaals ik geloof er niet in want al spelen de Arabieren het spel nog zo mooi. Rusland houdt de hond de worst voor en ze weten als ze het westen toegeven dat de wapenstroom De uitgeverij Het Spectrum heeft een facsimile-uitgave van het ge tijdenboek der Visconti op de markt gebracht. Een uniek werk met 127 gereproduceerde miniaturen in de oorspronkelijke kleuren, in clusief inleiding en commentaar. De getijden (gebeden die op gezette tijden van het kerkelijk jaar werden gedaan) zijn verlucht door twee beroemde laat-middeleeuw- se Italiaanse kunstenaars, Giovaninno dei Grassi en Belbello da Pavia. BEVRIJD? Met een zekere hevigheid is deze dagen op allerlei wijze gep dat er eens Iemand onder ons is men die de bedoeling had zulk gen te zeggen en te doen die on vrij ding op het oog hadden. Hee aanzegging succes geboekt? Is van onze angst afgevallen? Hebl werkelijk ruimer adem leren Hebben we wat meer afstand k nemen van de dingen die ons de publieke opinie behoren te v ij z rusten of zelfs vrees behoren - jagen? Hebben wij de goden gezicht onze rug laten zien en zi 6-ja iets opgeschoten met onze lessef dergelijke goden voortaan niet lijk serieus meer te nemen? Di een goede 'nabetrachting van feest' kunnen zijn. In een kranten vlak voor de dagen van en rust kon men het bericht lez#' aanzien van het aanwenden vae paalde geneesmiddelen in Dal Deze medicamenten waren zendi J^°' missie geschonken door de Enzypharma en moesten baat in de bestrijding van wormziekti 'eei Rotterdamse huidspecialist dr. raad uit in Memisa-nieuws de derstelling dat de betreffende dit middel op deze wijze will iele proeven. Men kan zich afvragejer ver onze angsten gaan. Onze a raai om bepaalde markten kwijt te of niet op tijd voor onze afzet te veren. Want hoe angstig commercie wel zijn wanneer zij gaat. Bepaalde teksten, ook in d ijk ste tijd hier en daar gewraatyeef denken aan die van de levensvf ringen, prediken 'hel en verdoe t la om aan klanten te komen. Hie tim van toepassing de woorden die Jünger schreef in zijn 'Waldgai fundamentele vraag in deze algjet draaikolk is: Of men de mens v« angst kan verlossen. Dat is he belangrijker dan hem van wapei,jj van medicamenten te voorzien. ,eii kracht en gezondheid heeft wie^g. vrees kent. Daarentegen worde e s1 zij die tot de tanden gewapend i juist zij door angst in het gedreven'. Hij spreekt dan verd een nieuw soort vrijheid, namelL niet alleen maar ongemoeid g wil worden, maar ook bereid is te brengen. Zijn wij al bevrijd? mr jr» ;s> elfs Sa o tan Hij bi iet NED. HERVORMDE KERK Beroepen te Ede: A. Vroegindei Veenendaal. Bedankt voor Reeuwijk: E. gunst te Capelle a/d IJssel. GEREF. GEMEENTEN Beroepen te IJsselmonde: A. li te Scheveningen, die bedankt] Westzaan. Dimitri Frcnkel Frank. LJoeba's Roman. Amsterdam. De Bezig 1973. 299 blz. 16.50. ;ou ris] Efai De twee telgen van het geslacht Vis conti die de miniaturen lieten ver vaardigen zijn Giangeleazzo Visconti (1351-1402) en zijn zoon Filipo Maria. Op gezag van de inleiders van dit boek moet ik aannemen dat het getij denboek van de Visconti het fraaiste voorbeeld is van de bewaardgebleven getijdenboeken die in de late middel eeuwen in Italië zijn vervaardigd. De familie Visconti, die geparentee-J was aan het Franse hof, moet men zich overigens niet al te vroom voor stellen. De telgen van dit geslacht .va- ren eerder wrede rovers, die zich erop' beroemden af te stammen van Venus en Anchises, en die ten koste n veel bloed hun invloedssfeer wisten uit te breiden. Tussen hun oorlogen in gingen ze vaak op jacht, en tenslot te hebben de heren ook kunst en we tenschap gestimuleerd. Ze hadden be langstelling voor de schilderkunst (dat konden ze zich dan ook veroorlo ven) en de bouwkunst. Hoe hun vroomheid in elkaar zat, is in onze tijd moeilijk na te voelen. Maar de schitterende afbeeldingen waarmee hun getijdenboek is ver lucht, leggen getuigenis af van een gedachtenpatroon, dat in onze ogen buitensporig is. Wie de initiaal D. aan het begin van psalm 27 beziet ontwaart bijvoor beeld vier biscia, slangen, die met hun windingen koning David en Jah we omsluiten. Een van de slangen vreet een kind op. Die slang, een em bleem van de Visconti, komen we in de miniaturen vaker tegen. Maar de pretentie die uit het genoemde voor beeld blijkt, is niet gering. De Viscon ti beroemden zich er dan ook op bun macht van God te hebben gekregen. Het feit dat ze er tegelijk een onge teld aantal koppen voor moesten snel len. stond deze overtuiging geenszins in de weg. zijn rechterbeen heft en zijn staf voor de knie breekt. De man is gekleed in een soort roze pyjama die tot de en kels reikt, hij heeft groene sokken aan en een oranje mantel om de schou ders. Het getijdenboek is voorzien van voortreffelijke deskundige toelichtin gen (inleiding en commentaar) van gerenommeerde kenners: Edith W. Kirsch en prof. Milard Meiss. Verfijnd Onuitputtelijk Het getijdenboek zoals het nu op tafel ligt, is een juweel waarnaar men steeds opnieuw kijkt, en waarin ook voortdurend andere details opvallen. Men kan er tijden in zoekbrengen, en men kan dat jaren volhouden. Het boek is een schier onuitputtelijke bron. En het kan desgewenst ook een bron van 'vermaak' zijn, al zal men het woord 'vermaak' hier niet al te popu lair moeten vertalen. Maar ik zal een Noorbeeld geven. Wie de voorstelling van de huwe lijkssluiting van Jozef en Maria be kijkt, zal een glimlach niet kunnen onderdrukken (pag. 63, BR 90). Jozef schuift een ring an de rechterhand- van Maria. Hij heeft een bloeiende staf in de hand, waarop de Heilige Geest in de gedaante van een duif is neergestreken. Het geestige is even wel dat ook de mededingers van Jozef een staf in de hand hebben. Maar hun staf bloeit niet, en er is bij hen ook geen duif te bespeuren. Die mededingers scheppen begrijpelij kerwijs geen behagen in de huwe lijkssluiting. Dat is duidelijk op hun gezichten te lezen. Zij breken dan ook hun staf. Een van de rivalen (rechts onder in het schilderij, op een promi nente plaats) gaat zo ver dat hij met een grimmig gezicht zijn rug kromt, Het werk is niet goedkoop (ƒ125,-), maar wie bedenkt dat hij (afgezien van de tekst) 127 kleurrijke afbeel dingen met randversieringen op zwaar papier voor dat geld krijgt, zal wat bedaarder reageren, al zal hij niet on middellijk zijn portemonnee trekken. Toegegeven, die prijs dwingt totgr ote kieskeurigheid en zal verhinderen dat het boek bij tientallen tegelijk over de toonbank vliegt. Maar daar staat tegenover dat dit soort werken bij uitstek geschikt is als verfijnd gele genheidscadeau. De categorie afscheidscadeaus en jubi leumgeschenken vertoont - gelijk be kend onthutsend weinig variëteit: 'n televisietoestel, 'n dia-projector en nog een paar dingen, maar dan hebt u het ook gehad. Mensen die zich het hoofd breken over een passend en ori gineel geschenk, zouden eens moeten denken aan het getijdenboek van de Visconti. Tenlosste moet ik nog vermelden dat ik - door omstandigheden - rijkelijk laat ben met het aankondigen van dit boek. Maar dat luistert bij zo'n werk niet nauw. Als een miniatuur in de veertiende eeuw werd geschilderd, dan kijken we in de twintigste eeuw niet meer op een paar maanden. Waar of niet? Getijdenboek voor de Visconti. Uitga ve Spectrum bv Utrecht/Antwerpen: Omvang 264 pagina's, formaat 19x27 cm. Prijs ƒ125,-. C. G. v. Zw. Tijdens een verblijf in Moskoi de Amsterdamse bibliothecaris verwikkeld in een smokkel-affj moet een literair manuscript n; Westen toe er. na ontzaglijk beurlijkheden blijkt de buik wonderschone Ljoeba het bei voermiddel van de tekst te zi; manuscript wordt volgens procédé op haar huid gefotoi_ maar als zij met Bonzo in Am: is aangekomen staan er nog pagina's op, die al spoedig ooki verdwijnen. Intussen heeft Frenkel Franl heel wat amusante bladzijde) ten. Hij voert óns in een vooi ke satirische stijl langs het li wereldje ('De Kring'), hij schi potsierlijk werkende Russischi me dienst, en neemt modieuze beschouwingen en -gedraginj de hak. Elke bladzij zit vol is vakkundig of effect berekei voorbeeld van persiflage: 'Er aan het vuurrood gelakte taf< haar keuken met uitzicht op Mikkeldrift 115 t.e.m. 295. Voo een donkerpaarse place met, ei nig Proven?aals bordje, een schilderde Italiaanse mok, vork in bistrostijl van Mctz een Finse metalen theepot, een volkorenbrood van Noov, gezoi ter ln de Friese rol, Mexicaani honing uit de Bijenkorf. Ze dik boter, dik honing, sneed deed veel- derdewereldsuiker donkergeurige Earl Grey. Ze hl citroengele peignoir aan en d sandaaltjes uit Joegoslavië.' Dit is vanzelfsprekend een eri bouwd voorbeeld van persiflage al weet Frenkel Frank heel te timen. Ook qua compositi hij vóór snelle, wisselende scï zorgd. Het var. binnenuit dol zelf bestreden net van gehei ten staat borg voor komische den. Het verhaal van Bonzo' den, hoe hij zijn intrek neemt andere vrouw dan zijn wett met andere levensbeschouweli erotische vormen wordt teerd, is een van de verha; waarin zich het satirisch tali Frenkel Frank ten volle heeft ontplooien. ftJ Het anonieme denken: Foucj het structuralisme door dr. ker, 174 blz., uitg. Wereldiicj Baarn, 15,90. Een studie val Bakker, hoogleraar in de wijsbf te Groningen, over een filosoof311 'wetenschaps-theoretische besol' gen de betrekkelijk rustige viji het naoorlogse filosoferen da[ beroering hebben gebracht' wie 'de discussie ln ons land j gang moet komen'.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1973 | | pagina 2