ien nieuw leven
een nieuwe taal
4
De Koninklijke Landmacht maakt
bekend,dat jongemannen met diploma HAVO met ingang
van september1974 kunnen deelnemen aan een
opleiding tot beroepsofficier voor speciale diensten.
r;
t
"Jat i
is tongentaai?
OFFICIER KONINKLIJKE LANDMACHT. (BON)
/KWARTET DONDERDAG 27 DECEMBER 1973
L4UW/KWiAJ
Tll/Kll
r dr. K.J. Kraan
weer een jaar geleden kreeg Trouw/Kwartet een groot aantal ingezonden stukken naar aanlei-
van een uiting in 'tongentaal' (glossolalie) op de eerste charismatische theologen-conferentie.
dr. Joh. Verkuyl stuurde mij
sympathieke brief, waarin hij mij
;end vroeg, voorlichting te geven
de vraag, die steeds meerderen
houdt: wat is toch dat 'spreken
ingen', waarvan de bijbel en ook
christenen getuigen? Hij noemde
iet boek van dr. W. J. Samarin,
Amerikaans taalkundige, 'Tongues
ien and Angels, the Religious
uage of Pentecostalism', dat ik
ia diepgaand bestudeerd heb.
jrin komt na tal van onderzoekin-
(met geluidsbanden, enquêtes en
views) tot de conclusie, dat dit
:en in tongen niet tegen-natuur-
of beneden-natuurlijk is.
s ook niet boven-natuurlijk, zoals
tinksterbeweging het stelt. Nee,
s eigenlijk heel natuurlijk. leder-
kan het: 'Het is gelijk aan veel
re manieren van spreken die
en in meer of minder normale
andigheden produceren, in meer
inder normale zielstoestanden. In
kan leder 'glossolalie" produce-
ls hij ongeremd is en als hij ont*
wat de 'kunst' is (nadat ik dit
ireven had, kon ik zomaar zeggen
ata kunaminu, karabénki mi-
um, en ik bein geen pinkster-
Aldus Samarin.
geestestalen' die hij onderzocht,
m te zijn 'aaneenrijgingen van
grepen, die gevormd zijn uit
:en die de spreker al kent. Ze
en min of meer toevallig bij el-
gebracht, maar ze doen toch bij
naar boven komen aan als woor-
en zinnen vanwege hun realisti-
taaiachtige melodie en ritme,
olalie lijkt wel op taal, maar al-
omdat de spreker (onbewust)
lat het taal is. Toch is. ondanks
rvlakkige overeenkomsten, glosso-
fundamenteel geen taal. Alle
leelden van glossolalie, die ooit
ideerd zijn, hebben geen trekken
naar voren gebracht, die ook maar op
enig systeem van communicatie dul
den.' Glossolalie fungeert volgens
Amarin heel zinvol als gevoelsuiting
krachtens een 'bovennatuurlijk' con
tact met 'God.' Maar de uiting zélf is
heel natuurlijk te verklaren.
Zoen
Aan deze korte weergave van het be
toog van Samarin voegen we graag
een paar persoonlijke opmerkingen
toe. Samarin gaat uit van een zeer be
perkt begrip van taal en van commu
nicatie. En dat in een tijd, waarin we
al meer de grote betekenis van de
niet-verbale, niet-begripsmatige com
municatie gaan inzien. Eén zoen zegt
vaak meer dan een lange liefdesbrief.
Er is een taal der ogen, der handen
en ga zo maar door. En dan toch
maar 'communicatie' tot woorden be
perken?
Maar ook mensen, die 'in tongen spre
ken' zitten misschien nog te veel vast
aan het idee, dat ze in hun glossolalie
begrippen vertolken, al zijn die dan
niet van hun verstand, maar recht
streeks van de Heilige Geest afkom
stig. (Je begrijpt in de tongentaai zelf
niet met je verstand wat je zegt, al
ben je er wel helemaal met je her-
sens bij. Er staat in Oor. 14:14: 'Want
indien ik bid in een tong, bidt mijn
geest wel. maar mijn verstand blijft
onvruchtbaar.')
Klanken
Mijn persoonlijke ervaring is, dat ik
in een zeer beperkt aantal klanken
(wat de klinkers-betreft alleen de a,
de i en de oe) een groot aantal inhou
den kan weergeven. Ik vergelijk dit
graag met een pianist, die in slechts
twaalf grondtonen een hele wereld
van muziek kan vertolken.
Om nog even het beeld van de pianist
te vervolgen: ik heb jaren pianoles ge
had, maar nog nooit een paar noten
zomaar kunnen improviseren. Het
wonder van de tongentaai is voor mij
vooral, dat ik door inspiratie van de
Heilige Geest al improviserend de
diepste dingen van het geloof in een
zeer klein aantal vaste lettergrepen
die telkens terugkeren en die ik niet
willekeurig kan uitbreiden, heel
breed en vol kan uiten.
Merkwaardig is dat in 1 Cor. 14 (het
klassieke stuk over do tongentaai)
Paulus maar éénmaal spreekt over
'woorden', doch vooral over 'klanken'
handelt. Men verklankt in de tongen-
taal ('mysteriën', 1 Cor. 14:2), dingen
die ons begrip te boven gaan. Diepten
van nood (Paulus spreekt van de 'on-
uitsprekelijke verzuchtingen van de
Geest', Rom: 8:26) en hoogten van
aanbidding (In de pinksterzaal spra
ken ze in tongen van de grote daden
Gods).
Japans
Het Is te betreuren, dat het onderzoek
van Samarin naar de xenoglossia (een
bijzonder soort tongentaai, waarbij
men incidenteel spreekt in een be
staande taal, die de spreker nooit ge
leerd heeft) zeer oppervlakkig en on
volledig is. De bekende anglicaanse
predikant D. J. Bennett geeft het vol
gende voorbeeld. Een christelijke
Amerikaan was verloofd met een Ja
pans meisje, die perse boeddhiste wil
de blijven. Ze knielden een keer sa
men in de kerk bij het altaar neer en
zij bad daar haar boeddhistische ge
beden. Een 'gewone' huisvrouw uit de
gemeente begon in tongen te bidden
en de Japanse zei plotseling: 'Deze
vrouw spreekt tot mij in het Japans.
Ze zei tegen mij: u hebt Boeddha ge
probeerd en hij doet u geen goed;
waarom waag je het niet met Jezus?
Ze spreekt niet tegen mij in de gewe-
ne Japanse taal, maar tempel-Japans
en zij gebruikt mijn volledige Japanse
naam, die niemand in dit land kent.'
En dat is maar één geval uit vele die
goed gedocumenteerd zijn.
Er is klaarblijkelijk in de typen van
tongentaai een grote nuancering. Pau
lus spreekt van 'de talen der mensen
en der engelen.' Zou de glossolalie,
die meer een biddend, lovend, door
de Geest geleid improviseren in klan
ken is, dat vooral in de 'binnenkame-
ren' gebeurt, in de lijn van het lied
der engelen liggen? Met 'talen der
mensen' wordt dan wellicht meer het
spreken in tongen bedoeld, zoals dit
in de intermenselijke communicatie
in de gemeente een rol speelt. Vol
gens Paulus moet de glossolalie in de
christelijke gemeentevergadering al
tijd met vertolking gepaard gaan om
het intermenselijk contact ook in dui
delijke woorden te laten functioneren.
Zo'n vertolking behoeft geen letterlij
ke vertaling van onbekende woorden
en begrippen te zijn. Men kan ook
door de Geest geleid worden tot meer
vrij parafraseren in de geest van de
glossolale uiting.
Sensitivity-training
Paulus spreekt in dit verband over
'zichzelf stichten', 'zichzelf opbouwen'.
We kunnen denken aan een oosters
huis, dat niet uit uniforme bakstenen
opgebouwd wordt, maar uit grillig-ge-
vormde steenklompen, die vaardig be
hatot en kunstig bijeengemetseld wor
den, zodat een goedsluite<nd geheel
ontstaat.
Onze ziel ligt vaak vol van grimmig
puin van onverwerkte en destructieve
levenservaringen. Ons gevoelsleven
lijkt dikwijls een wildernis, waarin
steeds meerderen nauwelijks meer
raad weten. Wij moderne westerse
mensen, hebben door onze technisch-
verstandelijke cultuur onze 'binnen-
Ds. K. J. Kraan
mens' op allerlei manier laten verstik
ken. We worden geconfronteerd met
oosterse meditatie-methoden als yoga
en zen om onze onbekende binnen-
mens te ontraadselen.
Men probeert in 'sensitivity-training'
de verdrongen gevoelswereld bij el
kaar open te breken en de in een
kooi opgesloten sentimenten en drif
ten zomaar los te laten in de hoop,
dat het dan vanzelf wel tot een betere
ordening zal komen. Maar dit naïeve
geloof eindigt maar al to vaak in een
ellendige puinhoop.
Jammer, dat we in onze moderne ge-
voelsnood nog zo weinig de genezing
van Gods integrerend handelen in de
tongentaai zoeken en ervaren. Paulus
spreekt in dit verband duidelijk van
'zegenen' (1 Cor. 14:16). Zegenen is:
het krachtdadig, effectief toespreken
van 'heil', van 'heel-hedd', in een diep-
persoonlijk contact met God, met je
zelf en met de medemens. In de glos
solalie spreken we door de Geest van
de Heiland onszelf al zegenend in alle
lagen en functies van ons wezen heil
en vrede toe. De klanken, die we on
der zijn leiding uiten, zijn de beitels
en het cement, waarmee Hij het puin
in ons binnenste bewerkt tot speelse,
creatieve harmonie.
Genezend
We zien het als een wonderlijke lei
ding van God, dat juist in onze mo
derne gevoel6nood en in tal van
schijnbaar ongeneeslijke gevoelsstorin-
gen Gods genezend handelen in de ton
gentaai zo diep aan onze hedendaagse
behoeften beantwoordt. Ook 'neutrale'
wetenschapsmensen als Samarin er
kennen de psychotherapeutische waar
de van de glossolalie. Is de verdro
ging en verdorring in ons gebedsleven
vaak niet daaraan te wijten, dat we
praktisch alleen het verstandelijk ge
formuleerd bidden beoefenen? We
willen onze persoonlijke noden liever
niet traditioneel vertolken. Maar in
onze eigen woorden onze diepere ge
voelens uiten, valt ons zwaar. We zijn
overvoerd met woorden, woorden. En
tegelijk woord-arm. Tot het 'Gèeste-
lijk' improviseren in de tongentaai
voelen we ons in onze woord-armoede
echter vaak weinig aangetrokken,
want wc willen 'weten wat we zeg
gen'. Alsof het 'weten' van de erva
ring vaak niet dieper gaat dan het
'weten' van ons begrip.
Geen wonder dat velen door glossola
lie tot een heerlijke bevrijding en
verdieping van hun gebedsleven ko
men. Ze getuigen: 'Ik kan nu bidden,
zelfs als ik niet weet wat en hoe te
bidden. Het is verfrissend en over
vloedig. In het tongengebed behoef ik
mij niet te concentreren op de woor
den, maar kan ik mij in aanbidding
geheel richten op de Heer zelf.'
Bovennatuurlijk?
Samarin zegt van de tongentaai: 'Het
is niet bovennatuurlijk, maar natuur
lijk: ledereen kan het' M.i. is de hele
onderscheiding natuurlijk-bovenna
tuurlijk een misgreep van de middel
eeuwse theologie. Het wonder doet
ons vaak heel gewoon aan. Het mach
tig wonder van het droogvallen van
de Rode Zee bij de uittocht wordt
door Mozes heel 'gewoon' beschreven
als het gaan waaien van de wind uit
een andere hoek. Is glossolalie meer
'wonderlijk' dan hot 'gewone' bidden
als dit door goddelijke vernieuwing in
ons hart gewerkt wordt?
Er zijn voor mijn besef in de tongen-
taal formeel ook elementen, die ik
niet verstandelijk verklaren kan. Maar
het grote wonder ligt voor mij In de
inhoud. In het kader van bezieling en
genezing door de Heer waarin zijn
Geest zich zo krachtig manifesteert
Samarin zelf komt na veel godsdiens-
wetenschappelijk onderzoek tot de
conclusie, dat de wijze waarop de
glossolalie in het christelijk geloofsle
ven functioneert uniek is. En dat
lijkt mij het allerbelangrijkste.
Meditatie
In onze tijd van over-bewustheid
dringt alom d« vraag naar meditatie
en mystiek naar voren. Vroeger had
elke kerkbode zijn wekelijkse medita
tie. Maar nu gaan we beseffen, dat
het in de meditatie vooral ook om het
nietrverbaal. n iet-begripsmatig 'bid
den in de Geest' gaat De oosters-or-
thodoxe meditatieve traditie van eeu
wen kent vooral de vorm van het 'Je-
zusgebed'. In het westen is meer het
woordeloos 'hartegebed' beoefend. En
overal waar evangelisch gemediteerd
werd, in de kloosters en daarbuiten,
is in deze weg de eeuwen door ook
rijkelijk het tongen-gebed geschonken.
We beginnen in januari in Rotterdam
een 'school voor gebed en meditatie.'
We hopen ons dan in deze verschil
lende vormen van meditatie te verdie
pen. Waarom zouden we in het oosten
zoeken, wat we aan verwaarloosde
schatten ruimschoots in onze eigen
christelijke bronnen kunnen vinden?
Dr. K. J. Kraan is gereformeerd pre
dikant in Rotterdam voor het werk
naar buiten.
v.
De laatste jaren hebben zich in de landmacht
vele veranderingen voltrokken en dit proces zal zich ook
in de komende jaren verder voortzetten. Niet alleen op
materieel gebied, door de invoering van nieuwe geavan
ceerde wapensystemen, maar vooral ook in het personele
vlak zijn de verhoudingen vaak ingrijpend gewijzigd.
Aangezien vooral officieren voor speciale diensten,
belast met de dagelijkse leiding,opleiding en vorming
van personeel en de zorg voor het materieel, met deze
wijzigingen worden gekonfronteerd, is besloten de
opleiding van deze kategorie officieren aan te passen aan
de in de naaste toekomst te stellen eisen.
Hiertoe begint in september 1974 in Breda een
twee-jarige opleiding, die zich naast het overdragen
van een flink pakket theoretische en praktische kennis,
sterk richt op het stimuleren van de voor een officier
gewenste karaktereigenschappen en het aankweken van
een goede fysieke konditie.
Tot deze opleiding zullen daartoe geselekteerde
jongemannen,met einddiploma HAVO, worden
toegelaten. Afhankelijk van het vakkenpakket kunnen
verschillende funktierichtingen worden gekozen.
Zij ontvangen een wedde, die tijdens de opleiding
geleidelijk opklimt van f800,-tot f 1.150,-
bruto per maand.
Aansluitend aan de opleiding wordt de aspirant
officier als vaandrig twee jaar tewerkgesteld bij diverse
legeronderdelen, teneinde zich in de door hem gekozen
funktierichting verder te bekwamen.
Na deze periode volgt zijn benoeming tot tweede
luitenant. Hij geniet dan inmiddels een inkomen van
f 1.600,- bruto per maand. Daarbij komen nog tai van
uitstekende sociale voorzieningen.
De, afhankelijk van de individuele ontplooiings
mogelijkheden,te behalen eindrang is die van majoor,
met een maximum salaris van f 3.900,- bruto per maand.
Geinteresseerden worden uitgenodigd
onderstaande bon in te zenden.
Ik ben geïnteresseerd in nadere schriftelijke informatie
over de beroepsopleiding tot officier voor speciale diensten bij
de landmacht.
Stuurt u mij (geheel vrijblijvend) schriftelijke informatie.
Naam
Z.V. 2912
Adres
Plaats
Geb.datum:...
..tel
Geb.plaats...
Ik heb de Nederlandse nationaliteit en ben ongehuwd.1)
Ik heb mijn HAVO-diploma/Ik hoop mijn HAVO-diploma
dit schooljaar te behalend)
In envelop opsturen aan K.L., Antwoordnummer 35
te Den Haag (geen postzegel)
1.U mag niet jonger dan 17 of ouder dan 21 jaar zijn bij
het begin van de opleiding.
2. Doorstrepen wat niet van toepassing is.
U kunt ook mondelinge informatie
j krijgen bij een van onze Regionale Informatie Centra.
Dit zijn de adressen:
Amsterdam: Sarphatistraat 110b tel. 020-2403 00
Arnhem: Apeldoornseweg 40 tel.085-4272 97
Breda: Halstraat 29 tel.01600-40571 1
Haren (Gr.): Rijksstraatweg 18 tel.050-347710
Roermond: Godsweerdersingel 41 tel.04650-13773
Rotterdam: Mathenesserlaan 335 tel. oio - 25 50 50
Utrecht: Lucas Bolwerk 12 tel:030-332i 31
Zwolle: Jupiterstraat 8 tel.05200-32069