Overstroming
kans waarde
geeft kerk
te tonen
itaU
ABN Salaris Spaarplan
X
Veel ambtsdragers
weten weinig
van synodaal werk
Geen eigen seminarie
voor buiten-verbanders
Vandaag
Actief diakonsat in Pakistan
Trouw
K wartet
De makkelijkste manier van sparen.
Algemene Bank Nederland
Bonvoorinformatie.
Gijsen: abortus en
eutnanasie moord
ge
Nieuwe boekt
TROljW/K^'VRTFT EOiNDERDlG DBCFi\IBBR 1973
KERK
T2/{
door drs. J. Slomp
Toen het gereformeerd wereld*
diakonaat de eerste werker naar
Karachi (Pakistan) uitzond in
het voorjaar van 1964 had die
nog te maken met de naweeën
van het vluchtelingenprobleem
dat ontstond door de afscheiding
van Pakistan van India in 1947.
De oorlog tussen India en Paki
stan in 1965 bracht nieuwe
slachtoffers en nieuwe ontheem
den nog voor de vijf miljoen
vluchtelingen uit India uit de tijd
van de afscheiding waren opge
nomen in de bevolking. In 1965
heeft het gereformeerde wereld-
diakonaat, als ik me goed herin
ner, een miljoen roepies (toen
750.000 gulden) ter beschikking
gesteld voor de leniging van de
nood aan beide kanten van de
grens.
Oost-Pakistan werd in november 1970
getroffen door een van de ergste
stormvloeden sinds mensenheugenis.
We waren nog maar nauwelijks van de
schrik bekomen en het herstel was
nog maar net begonnen of de onaf
hankelijkheidsstrijd van Oost-Pakistan
brak uit. Die strijd liep weer uit op
een oorlog tussen India en Pakistan
in december 1971. Intussen vonden er
nog twee revoluties plaats.
Wie mocht hebben gedacht dat over
stromingen het monopolie waren van
het vroegere oostelijke deel van het
land, vergat dat in het westelijk deel
ook elke zomer de vijf grote rivieren
van de Punjab buiten haar oevers tre
den. Maar in de zomer van 1973 na
men deze overstromingen zulke pro
porties aan dat van een nationale
ramp kan worden gesproken. De scha
de is groter dan van beide bovenge
noemde oorlogen bij elkaar. Tn de
cember 1971 was het de Indiërs ge
lukt gedurende 24 uur de belangrijk
ste spoorlijn tussen Rawalpindi en
Karachi buiten werking te stellen,
maar de regens en overstromingen
ontwrichtten dezelfde verbindingslijn
gedurende enkele weken.
Terwijl velen nog dakloos zijn en zon
der voldoende kleding en dekens bui
ten in de decemberkou bivakkeren
wordt de aandacht van de regering
weer gevraagd voor twee nieuwe gro
te problemen. Elke dag keren onge
veer 900 van de 90.000 krijgsgevange
nen uit India terug. Bovendien wor
den er elke dag duizenden Urdu spre
kende Biharis uit Bangla Desh binnen
gevlogen. Deze mensen moeten ge
huisvest worden en in het arbeidspro
ces worden opgenomen. Voorwaar
geen geringe uitdaging aan de toch al
verzwakte economische structuur van
het land.
DRIEBERGEN Tijdens een onderzoek onder 21 ambtsdragers van de
hervormde kerk, bleken er slecht 6 een onderwerp te kunnen noemen
dat op de laatste synodevergadering aan de orde is gekomen.
Het onderzoek werd gehouden door de godsdienstsocioloog dr. R. G. Schol
ten tijdens een conferentie voor hervormde ambtsdragers op 'Kerk en
Wereld' in Driebergen. De bedoeling ervan was een eerste verkenning
te maken naar de verhouding tussen de landelijke organen en de plaatse
lijke gemeenten.
Organen van bijstand van de synode konden de ambtsdragers veelal wel
opnoemen, hoewel er In dit verband ook vele niet-bestaande organen wer
den genoemd, zoals die voor 'kerk en cultuur' cn 'kerk en kunst'. Publl-
katles van deze organen bleken maar matig bekend en gelezen.
Studenten verwezen nar Apeldoorn
Van een onzer verslaggevers
UTRECHT De gereformeerde kerken (vrijgemaakt; buiten ver
band handhaven het advies aan hun aanstaande predikanten, om in
Apeldoorn te studeren aan de theologische hogeschool van de chris
telijke gereformeerde kerken. Zo is besloten op het voortgezette
convent van deze kerken.
Pakistaanse militairen evacueren vluchtelingen uit overstroomd gebied.
Nlieuw apparaat
De wereldraad van kerken zond on-
middelijk na de ramp een cheque van
vijfduizend dollar naar het nationale
rampenfonds. De eerste buitenlandse
kerk die een hulpactie organiseerde
was de gereformeerde in Nederland
dank zij de slagvaardigheid van het
werelddiakonaat in Utrecht. Na een
bliksembezoek van de staffunctiona
ris van het werelddiakonaat Mr. C. 3.
Bavinck werd op 30 september een
beroep gedaan op alle gereformeerde
kerken om te helpen. Ook de wereld
raad van kerken zond een functiona
ris uit Geneve. In overleg met hem
werd een nieuw interkerkelijk hulpap
paraat uit de grond gestampt: de Pun
jab Inter Aid Committee. In het
Zuiden rondom Karachi nam de reeds
bestaande en actieve Karachi Inter
Aid Committee de hulpverlening t;r
hand. Daar was de schade gering°r
omdat men de ramp zag aankomen. Ik
vertegenwoordig onze kerken in de
Punjab Inter Aid Committee Ik ge-
loof dat de leden van onze kerken die
zo spontaan en royaal te hulp zijn ge
komen er recht op hebben te weten
wat er gebeurd is en wat er gebeuren
gaat. Ik zal u niet vermoeien met de
tails uit de reeds meer dan twee hon
derd pagina's tellende stapel rappor
ten, voorstellen, notulen, begrotingen,
brieven enz. Het is alleen mijn bedoe
ling U uit te leggen met welke moge
lijkheden en moeilijkheden we te ma
ken hebben bij de kerkelijk georgani
seerde hulpverlening. Nu spreekt het
van zelf dat in elk ontwikkelingsland
kwesties van beheer en administratie
vanwege de grote algemene armoede
hun eigen problemen met zich mee-
hi-pn»en. Tk ennstater dit alleen zonder
ri«i<rnte probleem b'er te behande-
i°n.
Do pnr«tp vraav Hie rn®n 'n Nederland
Vnnn«n c'ollan ic n<"l
I h«t
M-pn v
rd P«-
raenen. Wet 7011 indprHpnd voor r'®
VnMian «rolecow fin r'p tp
kUtaance TJnpd van K«*Vpn. D«t
7waar hiertpepn was dat allprlei k'ei-
pe "'ionen 7na'« TiinlrPr«tp'-«TorriPpnter)
en 'hropripr^pmoeotes* en niet te ver.
waar'o7en dp pen d®rd® van all®
chrint®"®'» toiipnd® r.k. Irerkwwjnr»*
geen lid zijn van die raad en wel van
Dp rctfacilc behoudt xicb het recht voor ham
ler opname In «tere rubriek loeitetondrn me-
ningtultlngrn verkor! weer te (eten. Utf pu-
blikatle wordt mei de naam van de Inzender
onderirkrnd. Hrliven kunnrn worden ge-
Muurd aan hel aecreiarluat hoofdredactie
Trouw/Kwartet, poaibua kit. Amsterdam.
Homofilie (7)
Drie van Breda
De Drie van Breda moeten volgens
prof. Nagel vrij. Maar als ex-militaire
medewerkers van Hitier weer hun
(militaire) plaatsen in de gemeen
schap innemen, maakt Nagel hierte
gen, volkomen terecht, bezwaar. Gelden
deze bezwaren dan niet voor de Drie
van Breda? Weet Nagel welke plaat
sen zij bij hun terugkeer in de ge
meenschap moeten innemen? Terwijl
hij voor hun vrijlating pleit, trapt hij
hun slachtoffers na. Afwisselend wor
den ze 'meute' of 'horde' genoemd.
Daarbij suggereert Nagel dat de slacht
offers van 1940-'45 'opzettelijk be
perkt van inzicht worden gehouden'.
Alsof deze mensen, die in de oorlogs
jaren zelfstandig het besluit namen
het nazisme te bestrijden, nu niet in
staat zouden zijn onafhankelijk over de
vrijlating van do Drie te kunnen oor
delen.
Alphen a.d. Rljr
In zijn vergoeilijking van homofilie
(Tr/Kw van 15 dezer) laat dr. M. Zee-
gers zich steunen door ds Van Veen.
die 'erop heeft gewezen, dat de ver
werping (van homofilie) in Rom. 1
cultuurgebonden is'. Een bewering
om de kwalificatie 'schandelijk' (Rom.
1:26,27) krachteloos te maken. Wat
Paulus 'gebod des Heren' noemt, is
door Zeegers slechts 'gedachte van
Paulus', géén heilige schrift. Zodat z.i.
niet hijzelf, maar prof. Douma (die
'de gedaohten van Paulus' wèl als hei
lige schrift aanvaardt) 'niet uitgaat
van de heilige schrift, maar van zijn
eigen vooroordelen, van de tradities,
van louter menselijke wetten'. Zowel
ds. Van Veen als dr. Zeegers noemen
zich 'gereformeerd'. Niettegenstaande
voldoen zij niet aan de uiterst belang
rijke uitspraak: 'Wij geloven zonder
enige twijfeling al wat daarin (de boe
ken der h. schriftuur) begrepen is;
uit de Ned. Geloofsbelijdenis art V
van hun kerk. Al met al een zeer be
droevend symptoom van het toene
mend verval van deze kerk.
Rijswijk
Joh. Kroon
Sober kerstfeest
Is het nu zo erg dat wij een paar da
gen in het jaar hart- en vaatziekten.
Becel, halvarine en halvamel en hoe
verder die rommel mag heten, verge
ten en nu eens iets lekker feestelijks
eten en drinken, want het is toch
feest. Want zie ik verkondig u grote
blijdschap, die al de volke wezen zal.
Andijk
J. Bakker
S. Speljer
De Rotterdammer
Nieuwe Haagse Courant
Nieuwe Leidse Courant
Dordts Dagblad
Uitgaven van
B.V. De Christelijke Pers
Directie:
Ing. O. Postma,
F. Diemer.
Hoofdredactie:
J. Tammlnga.
Hoofdkantoor B.V. De
Christelijke Pers: N.Z.
Voorburgwal 276 - 280,
Adam. Postbus 859.
Telefoon 020-22 03 83.
Postgiro: 26 92 74. Bank;
Ned. Mldd. Bank (rek.nr.
69 73 60 768). Gem.giro
X 500.
het nieuwe orgaan.
Wat zou er eenvoudiger geweest zijn
dan juist bedragen overmaken van b.v.
het Nederlandse werelddiakonaat naar
het diakonale bureau van de Pakistaan
se kerken? Maar de tweede moeilijk
heid is dat er geen diakonale bureaus
zijn. In de commissie zitten vijf bis
schoppen. een aantal dominees cn an
deren maar geen enkele diaken'
Muslim omgeving
Een andere moeilijkheid ligt in de
mentaliteit van de christenen die in
een muslims land leven en uiteraard
door muslimse gedachten beïn
vloed. In de islam kent men ook een
instelling die met het diakonaat zou
kunnen worden vergeleken, de zgn.
zakatplicht. Een synoniem is 'sadaqat'
met dezelfde betekenis als het "He
breeuwse woord voor gerechtigheid.
In de Koran wordt gezegd aan wie de
liefdegaven moeten worden gegeven.
(Sura 9:60). Daarbij worden pasbe
keerden wel genoemd, maar geen bui
tenstaanders. In 1954 heeft een rege
ringscommissie in Pakistan voorge
steld deze zakat-belasting weer in te
voeren maar nu als een moderne wet.
Volgens sommige idealisten zou invoe
ring als wet aan allerlei euvelen zoals
werkloosheid en bedelarij een einde
maken. Maar de gedachte dat ook de
niet-muslimse arme en verdrukte als
zodanig een uitdaging vormt voor de
gevoelens van mededogen in de islam
ben ik nog nooit tegen gekomen.
Hindoe achtergrond
De meeste christenen hebben niet
een muslimse maar een hindoe achter
grond. Het hindoeisme heeft de men
sen in vijf hoofdgroepen of varnas
(Sanskriet voor kleur) ingedeeld. De
eerste vier zijn de erkende kasten, de
vijfde groep bestaat uit de onaanraak-
baren, kastelozen, paria's. Deze vijf
hoofdgroepen zijn weer onderverdeeld
in talloze subkasten. Binnen de kasten
kan men trouwen en vindt het sociale
verkeer plaats. De meeste muslims en
christenen in India en Pakistan zijn
oorspronkelijk uit de lagere hindoe-
kasten overgekomen. De plaatselijke
aftakking van een kaste is een bradp-
ri. Het woord is stamverwant met ons
woord 'broeder'. Een braderi heeft
meestal zijn leden in bepaalde
beroepsgroepen in een aantal naburi
ge dorpen. Trekt men naar de stad
dan sluit men zich meestal bij daar
reeds wonende leden van de braderi
aan. Het denken in varnas, kasten
braderis bevordert uiteraard niet het
zich mede verantwoordelijk voelen
voor het wel en wee van mensen bui
ten de eigen groep. De hindoe filosoof
en vroegere president van India Rarl-
hakrishnan heeft dan ook eerlijk ge
zegd dat het sociale bewustzijn in In
dia is ontwaakt als gevolg van het
christendom (Zie D. J. Hoems: Sarvo-
daya p. 9). Ir. de christelijke gemeen
schap in Pakistan speelt de gedachte
van de exclusieve braderi nog een
sterke rol. Hoe sterker de braderi hoe
minder diakonale gedachten een kans
krijgen.
Rol minderheid
Het zijn ook niet uitsluitend diakona
le overwegingen die een rol spelen
bij de hulpverlening van kerken aan
niet-christenen in het land. Door de
nationalisatie van de meeste christe
lijke scholen is de christelijke min
derheid de kans ontnomen een duide
lijk aanwijsbare bijdrage te geven aan
de opbouw van het land. Onderwiis
spreekt in dit verband meer tot de
verbeelding dan medisch werk. Door
de hulpverlening aan slachtoffers van
de vloed deed die kans zich we®r
voor. Enkele leden in de commissie
waren daarom aanvankelijk ook tegen
het laten meeprofiteren van niet-chris
tenen. Het meest ambitieuze plan, het
bouwen van huizen die tegen over
stromingen bestand zijn, stuitte >p
verzet. Waar staat in de Bijbel dat we
ook niet-gelovigen moeten helpen, zo
werd gevraagd. Met beperkte fondsen
kunnen we alleen de christenen hel
pen. zo wierp een ander tegen. Mat-
theus 25 en de woorden van de apos
tel Paulus om wel te doen aan allen
speciaal de huisgenoten des geloofs
(Gal. 6 10), kwamen ter sprake. We
moeten niet vergeten dat ook in onze
kerken het werelddiakonaat een re
cent verschijnsel is.
holpen met dingen waar ze om zaten
te springen. Maar nu de eerste nood
grotendeels gelenigd is en er voedsel,
medicamenten, kleren, dekens, zaai
zaad, keukengerei enz. zijn uitgedeeld
richt de hulpverlening zich op een
meer blijvende constructieve bijdrage
aan de herbouw van het zwaar ge
troffen platteland. Zo werd er ten
zuiden van Muitan geassisteerd bij
het sluiten van de gaten in de dijken
van de irrigatiekanalen. Men vroeg de
regeringscommissaris van het district
een dorp aan te wijzen dat onze com
missie zou kunnen helpen herbouwen.
Men helpt nu bij de herbouw van
twee muslims cn twee christelijke
dorpen. Daarbij wordt gebruik ge
maakt van geprefabriceerde palen jn
daken van gewapend beton. Dit nieu
we plan is door de directeur van .«'e
christelijke technische school Mr Ken
Old, een bouwkundig ingenieur, ont
worpen. Het eerste huis is door de
vrouw van minister-president Bhutto
op 8 november geopend.
De regering toont grote belangstelling
voor dit revolutionaire plan. Voor on
geveer 850 gulden wordt een geraamte
van een huis met dak geleverd. De
mensen moeten zelf de lemen muren
die beter tegen hitte bestand zijn,
tussen de pilaren in bouwen. Herha
ling van de basiseenheid maakt deze
geraamtes geschikt voor bouw van
scholen en consultatiebureaus. De
Punjab Inter Aid Committee heeft
zich volledig achter dit plan gesteld.
Drs. J. Slomp is verbonden aan het
christelijk studiecentrum te Rawalpin
di in Pakistan. Hij is hierheen uitge
zonden door de gereformeerde zen
ding.
De 'buiten-verbanders' hebben geen
eigen predikantsopleiding sinds zij
buiten het vrijgemaakte kerkverband
kwamen te staan. Hun studenten trok
ken naar de Vrije Universiteit, de
rijksuniversiteiten, Kampen (syno
daal) en Apeldoorn. Later kwam er
een advies om in Apeldoorn te stu
deren. De Amsterdamse predikant drs.
H. de Jong is belast met de zorg voor
een adekwate begeleiding van deze
studenten.
Onlangs werd echter een Stichting
Nederlands gereformeerd seminarie
opgericht, die per 1 september 1974
met een eigen opleiding zou moeten
beginnen. De grote meerderheid op
het convent voelde hier niet voor.
Men vond de stichtingsvorm niet
sympathiek. De zaak was niet langs
kerkelijke weg aan de orde gesteld en
ook vond men, dat de stichting van
een eigen seminarie een onoecumeni
sche daad zou zijn en een luxe, die
zo'n kleine gemeenschap zich niet zou
kunnen veroorloven. Daartegenover
stond de mening van ds. J. C. Janse
uit Velp, bestuurslid van de nieuwe
stichting, die vooral waarschuwde
tegen overschatting van een weten-
schappelijk-theologische opleiding aan
universiteit of hogeschool.
Het convent besloot verder tot
voortzetting van de samensprekingen
met de christelijke gereformeerde
kerken. Deze gesprekken zijn tot nu
toe vooral gegaan over de Open Brief,
de kerkenorde, de toeëigening des
heils en de opvatting van ds. B. Tel-
der over zondag 22.
Het convent hield een beslissing, om
het kerkverband een naam te geven,
aan. Ter tafel lag een voorstel, om
zich voortaan 'Nederlands gerefor
meerde kerken' te noemen. Sommigen
wilden in deze interim-situatie nog
geen naam kiezen en stelden voor,
deze naam te reserveren voor de kerk,
die zij uit de gereformeerde gezindte
zagen groeien. Anderen drongen aan
op een beslissing op korte termijn,
omdat de buiten-verbanders, zolang zij
geen officiële naam hebben, b.v. niet
in aanmerking komen voor radio- en
t.v.-zendtijd.
De volgende landelijke
wordt in september 1974 in Utrecht
gehouden. Naar het zich laat aanzien,
zullen dat niet alle plaatselijke ge
meenten zich meer doen vertegen
woordigen. Enkele weken geleden is
besloten, dat deze vergadering niet
meer een convent zal zijn als dit,
waarnaar alle (bijna honderd) plaatse
lijke gemeenten hun afgevaardigden
zenden, maar tot stand zal komen via
getrapte verkiezingen door regionale
vergaderingen. De afgevaardigden van
Oegstgeest en Kampen lieten weten,
ernstige bezwaren te hebben tegen dit
systeem wegens het gevaar van nieu
we hierarchic.
ADVERTENTIE
Wie een salarisrekening bij de ABN heeft, kan meedoen met het ABN Salaris Spaarplan. En kweekt
dan b\jna ongemerkt een financiële reserve. Zonder kosten. Zonder moeite. Want als u eenmaal
met de ABN hebt afgesproken welk bedrag u maandelijks wilt reserveren, gaat het sparen verder
automatisch. U kunt al meedoen met f25,- per maand. En, geef toe, zo'n spaarpotje kunt u eigenlijk
ook best opbouwen uit uw salaris. Salaris Spaarplan, dat is een prettige dienst van de ABN.
Graag ontvang ik van u nadere gegevens over het ABN Salaris Spaarplan.
Naam
Adres
Woonplaats-
_TeL_
Hulpverlening
In ongefrankeerde envelop zenden naar: Algemene Bank Nederland,
Antwoordnummer3502, Amsterdam.
De eerste maanden van de hulpactie
heeft men de mensen het meest s°-
A3
-ie
hee
EN
Dl
D(1
br
di<
(P
HucauiOiND Aüuiius provocaius
eu euuianasie, zoais deze uand over
udiiu luciicmciiu ^epiecga vtorueu,
moeien nog steeds niooru neten, ai-
uus uissciiop trijsen jn ten preea tt-r
gelegenheid van üe opening van het
neiiig jaar.
Voigens de Roermondse bisschop
worut net Kaf' van ue nedenuaagse
opvattingen en praktijken opgepoetst
en tot waardevol hanueien verklaard.
'Maar de kerk blijft het in naam van
uoa uij zijn eigenlijke naam noemen
en veroordelen en bestrijden, ornaat
net ons afwendt van de verwerkelij
king van het rijk van vrede, dat
Gnnstus ons braent.'
Ais voornaamste tekorten van onze
tijd noemde Disschop Gijsen de heb-
zucnt, het eigenbelang, de zelfverhef-
ling en de eigendunk, die de mens
brengen 'tot een haast onverzadigbaar
verlangen naar bezit, naar luxe, naar
een bevrediging van eigen zin en naar
verontachtzaming van anderen, vooral
de zwakkeren.' Hij benadrukte, dat de
kerkelijke normen van goed en kwaad
nog steeds gelden. 'De beleving van
de sexualiteit in de geslachtelijke om
gang buiten het huwelijk blijft een
vlucht in het duister, die voor God
ten dode voert en die de mens op de
vergadering duur vereenzaamt en teleurstelt.'
JOHANNES DE DOPER
STRUKTUKTUREN
In haar nieuwste boek, 'Overgewi|^€
omschrijft Liebje Hoekendijk
strukturen zijn. 'Onder sociale sti ^oc
tuur versta ik alles wat we tezat d i
in onze samenleving hebben gebou en
d.w.z. vormgegeven en geregeld 1
ben'. Ze geeft dan voorbeelden van
grootste strukturen, maar ook van nis:
kleinste, nl. gezin, team, klas' waaide
men elkaar in het gezicht kan zi eto
Onlangs zei iemand mij dat het 1 esti
opgevallen was dat Johannes de do he i
op de vraag van verschillende groe
wat zij dan, nl. op zijn prediking
het gericht, moesten doen geen i zv
ken gaf die verandering van de st ün
turen beoogden maar die meer in
persoonlijk vlak lagen. Nu zou dat
zichzelf niemand behoeven te ve Ulül
zen, want Johannes leefde in een 1
waarin de mensen als ze al zoieti
strukturen in het oog kregen, al g
geneigd waren die strukturen
eeuwig en wat dies meer zij te «iirr
ren. Blijkbaar speelde de bewust
ding van wat wij onder strukti gr
verstaan in die tijd nauwelijks c
rol. Denk aan Paulus ten opzichte [UI
de slavernij. En toch kan men Uid
wenken van Johannes de doper ;ebi
welijks lezen zonder ook aan mE
strukturen te denken. En dat u veri
wanneer men ook aan de allerklel eer
strukturen van het samenleven win
mensen en mensen aandacht sch< imp
Hij zegt nog al wat als hij 'de i ngci
ren' antwoordt 'Wie een dubbel tje
kleren heeft, doe evenzo' (Lukas 3 an
Dat gaat m.i. particuliere ilefdajer i
heid te boven en komt heel dichptaa
de buurt van een strukturele as
Vooral als we eraan denken dat
woorden toch niet alleen voor e
lingen. maar evenzeer voor helev
menlevingen en volken gcschr tud(
infpett
was
staan. Tollenaars vragen hem ook
ze moeten doen als ze zich willei
ten dopen. Het antwoord is 'Voi °'j?
niet meer dan u voorgeschrevena
Iedereen weet dat het min of iEe
tot de struktuur van de belasting
der in die tijd behoorde dat hij*ess'
zijn gepacht terrein maar moest
dat hij er flink wat uithaalde. Si °T
ten mogen van Johannes niet plu
ren. Terecht, maar de struktuur
de soldatensamenleving zal vaak
grote uitdaging tot het zichzelf
rijken ten koste van anderen mC'":'
bracht hebben. Inderdaad, Joha
roept niet op tot partijvorming o
het zo spoedig mogelijk in aktii ö°d
men, maar zijn persoonlijke we
treffen wel degelijk ook de stuf"
ren,
thyn
Rus
Le
ie li
H
GEREF. KERKEN (VRIJG. BV)
Bedankt voor Zaandam: H. Sm(^
Den Helder.
CHR. GEREF. KERKEN
Bedankt voor Zeist: P. van Zonn<
te Leerdam; voor Eindhoven: B
zier te 's-Gravendeel.
GEREF. GEMEENTEN IN NED.
Beroepen te Gouda: M. van Bee "jon
Opheusden.
thi
eth
loor
,RP
Er
rgac
erki
ot
even
D<
-°P
Henry Pahlen Weerzien in ^ueje
De boekerij, Baarn.
Uitgave:
17,90.
Dit is weer eens een roman ovi
wen
bek
nde
o ivutwi veur
heime diensten, over spionage ebtijd
tra-spionage, die voor een groot
speelt in het zuiden van Rusli
Georgië, waarbij men de 'toeva
fers' van de begaafde auteur
koop toe moet nemen. Het fascu
de karakter van dit boek wint h<
déze onwaarschijnlijke gebeui
waarmee het verhaal begint: Eei
trekkelijke Duitse stewardess b
tot de wenigen, die een vli<
ramp bij Tiflis overleven en
nen. De Russische veiligheidsdie
dit gebied gaat op volle toeren
en. Via omzwervingen komt het
je Bettina Wolter, in het hui
haar doodgewaande vader in
lis die een stiefzoon heeft, d:
liefd op haar wordt. Er ontstaan
nendc verwikkelingen, in Dull
in Beiroet, later In een woes!
bied, de hoofdfiguren balancer!
kens op het scherp van de ij
maar de liefde overwint. Pahli
komstig uit de Baltische staten ËJ
Rusland-kenner, die aan de hal
gen een suggestieve sfeer ve: g
Wie een wereld van intriges en
deloos schaakspel, met mensen
als inzet, wil binnengaan, ko
'Weerzien in Tiplis' ruimschool I.:'
z'n trekken.
Europese Bibliotheek H<
ringsalbum: Meerkerk en Hooj
Woubrugge. Prijs: ƒ21,90.
De Europese Bibliotheek in Zi |S
mei vond mej. C. N. van der 1
bereid onder de titel: 'Kent 1
nogde Meerkerkers', een kl
album samen te stellen. Het gi
mensen, die in genoemd dorp
den in de periode van 1890-19
kern bestaat uit oude ansichte
verenigings- en schoolgroepen
geten foto's van personen, die V'
dorpsgemeenschap een rol 1
vervuld. Voor ingewijden 'een I
ke melodie der herinnering'. Di
ook voor het overeenkomstige
dat Hans van der Wereld he
mengesteld: 'Kent u ze nog g;
Hoogmadenaren en de Woubn
ren'. Ook hier een terugblik o|
vaders tijd, gericht op de di
tussen 1880 en 1940. Het bol
voor een deel een weerslag
geen te zien is in het gemej
seum van Woubrugge. Voor
ouder werden met de Hon,
en de Woubruggenaren-«®n fi
herkenning.
'ke B