Bill—IHI
Nostalgisch
prentenboek
Als je thuiskomt met je; slee
drink je Pickwick
«sgKrr-
C&A IS MAANDAG 24 DECEMBER AL OM 9 UUR OPEN! I
JONG COMMERCIEEL
MEDEWERKER
Adverteren doet verkopen
Teest
c\foor ÏQnderen
C&d Li tóch \hfxAdziiyeJi'
.SSSÏg?
Sfgtd°e"de'teen'
verwarmt en verkwikt
TROUW/KWARTET WOENSDAG 19 DECEMBER 1973
'100 jaar Rijwielposters'
'n Heel groot (41 bij 28 cm) en verrukkelijk prentenboek, vooral
voor een beetje nostalgische volwassenen en naar grootmoeders tijd
lonkende tieners, dat '100 jaar Rijwielposters', samengesteld en in
geleid door Jack Rennert en erg fijn uitgegeven door L. J. Veen te
Wageningen 25,'n Beetje onhandelbaar en moeilijk op te ber
gen formaat misschien, maar dat moest wel om de 96 posters
waarvan de eerste van 1878 dateert goed tot hun recht te doen
komen.
Laat overigens dat 1878 U niet ver
warren. Je moet in een dergelijk ge
val niet op een paar jaar kijken, 't Is
allemaal maar 'omstreeks', want ten
slotte werd al in 1817 een 'Laurmachi-
ne' uitgevonden door een wandelschu-
we baron, Karl von Drais. Maar pas
in 1872 kwam de 'Ariel' op het toneel,
een geval weliswaar nog met zo'n heel
hoog vorowiel, waarmee een zekere
James Moore in 1873 toch al 23 km
per uur haalde. Toen ging het dus p
fietsen lijken.
Eveneens (vond Rennert) kun je 1872
beschouwen als het jaar waarin de in
1798 door Senefelder uitgevonden li
thografische techniek, en die gebruik
ten ze voor affiches, tot volle, want
vooral kleurrijke wasdom kwam.
Voor een uitgave als deze genoeg aan
leiding, hoewel, voor mij had het ook
zonder gemogen.
Het gaat om de reprodukties uit
stekend van kwaliteit en, misschien
een tikkeltje puristisch, allemaal di
rect van nog bestaande originelen ge- voor jg vrouw een bevrijdend instru-
fotografeerd maar de tekst biedt ment was.
de niet helemaal in deze materie inge- ^iet iedereen was even enthousiast,
wijden ook veel te genieten. een zekere Ernest Maindron, wie dat
Zo verklaart Rennert b.v. waarom de ook wezen mocht, schreef nog in
rijwielaffiches, waarvan er aan het 1896: 'De tweewieler, de driewieler
eind van de 19e eeuw meer ontwor- en de tandem nemen dagelijks in aan-
pen werden dan voor welk ander pro- tal toe; ze nemen op onze muren een
dukt ook, vóór 1890 nog niet zo groot aanzienlijke plaats in; op onze wegen
in aantal waren. Tot die tijd was de verschijnen duizenden wielrijders
velocipede een puur luxe-artikel, waaraan wij reeds een ontelbaar aan-
waarvoor alleen de 'hogere standen' tal gebroken armen en benen te dan-
belangstelling hadden. Een fiets kost- ken hebben. Dat noemt men de verbe-
te toen nog zo'n 1000 tot 1500 en tering van het ras; er is dan ook wel
dat betekent, omgerekend in de huidi- behoefte aan. Het rijwiel draagt ertoe
ge geldswaarde zo'n acht tot twaalf- bij zowel de begroting in evenwicht
duizend gulden. Daar hoefde je dus te brengen als de koetsier overbodig
geen straatreclame, en dat is een affi- te maken.'
che toch, tegen aan te gooien. Over de 96 affiches waarvan 64 in
De schrijver gaat er in zijn inleiding kleur, valt in dit bestek alleen maar
ook van uit dat de vrouw, een zeer te zeggen, dat ze zeer uiteenlopend
veel voorkomend onderwerp op deze (van artistieke kwaliteit), zeer veelzij-
posters modieus gekleed, in Griek- dig (van uitwerking) alleszins kleur-
se gewaden of in helemaal niets rijk, kortom kostelijk zijn.
niet alleen maar gezien moet worden Er zijn niet zoveel voorbeelden uit
als een plezierige versiering (sex ver- onze eigen tijd. Gezien de steeds
koopt goed) maar dat de fabrikanten groeiende populariteit van het rijwiel
daarmee vooral wilden vooropstellen al vóór de oliecrisis kunnen de
dat er bij gebruik van hun produkt meeste fabrikanten de golf van bestel-
niets aan vrouwelijkheid behoefde te lingen niet <pn.
worden ingeboet. Het ging hen er ook En waarom zou je dan kostbare
om te laten zien, dat zo'n fiets, vooral reclame maken?
De Kontarsky's
in Nederland
AMSTERDAM Met de slagwerk-
groep 'Les percussions de Strassbourg'
geven de drie gebroeders Kontarsky
(Alfons, Alois en Bernard) in januari
een aantal concerten in Nederland.
De pianisten Alfons en Alois zijn hier
in kringen var. mensen die graag con
certen van experimentele muziek be
zoeken welbekend: twee keurige heren
die uiterlijk onbewogen met een on
begrijpelijke precisie en slagvaardig
heid aan de meest extreme eisen van
moderne componisten voldoen. Vaak
treden zij als duo op, soms in een so
lo-recital, maar veel ook in combina
tie met andere gespecialiseerde musi
ci. Ditmaal met de Slagwerkgroep uit
Straatsburg, die wordt gedirigeerd
door hun jongere broer Bernhard. Hij
is verbonckM aan het WUrtembergi-
sche Staatstheater in Stuttgart. De
concerten (o.a. 3 januari Concertge-
piano en slagwerk. Dan zijn er nog
bouw Amsterdam en 5 januari Doelen
Rotterdam) waaraan bovendien nog
het Radio Kamerkoor meewerkt, heb
ben een bijzonder interessant pro
gramma. Van Gilbert Amy (leerling
van Boulez) wordt 'Cycle' uitgevoerd.
Van Pierre Boulez spelen de pianisten
'Structures II.' De in Bulgarije gebo
ren André Boucourechliev is verte
van Stockhausen 'Refrains' voor drie
instrumentalisten, 'Klavierstück' van
Rolf Gehlhaar, en 'Phasen' van de
Duitser Roland Kayn.
'Zeefdrukken uit Brabant'
'S-HERTOGENBOSCH Acht kun
stenaars zijn ieder met vijf of zes
prenten vertegenwoordigd op de expo
sitie 'Zeefdrukken uit Brabant', die
tot 7 januari 1974 in het Kruithuis
aan de Citadellaan te 's-Hertogen-
bosch wordt gehouden.
De deelnemers zijn Arie Berkulin,
Piet Fioole, Thijs Overmans, Frans
van der Sanden, Har Sanders, Som
Factorysome Press, Jan Spit en Rolf
Weber.
In het kader van deze tentoonstelling
■is een doorlopend dia-programma te
zien over de vervaardiging van zeef
drukken. Bovendien worden er elke
zondag van 14.30 tot 16 uur zeefdruk
demonstraties gegeven door Piet Fioo
le of Frans van der Sanden.
Wandtapijten: meer
publiek dan sexfilm
PARIJS De Frans-Amerikaanse
tentoonstelling van Franse wandtapij
ten trekt in Parijs meer belangstel
ling dan zelfs de beruchte sexfilm
Last Tango daar ooit heeft gehad. De
tentoonstelling die door het Louvre
en het Metropolitan Museum in New
York gezamenlijk is georganiseerd,
toont diverse tapijten uit Amerikaans
bezit die nooit eerder in Parijs te
zien waren. Verwacht wordt dat bij
de sluiting op 7 januari een bezoekcij
fer van totaal 300.000 bereikt zal zijn.
125 jaar De Roos'
UTRECHT In het Cehtraal Mu
seum te Utrecht is een tentoonstel
ling ingericht met als onderwerp '25
jaar De Roos'.
De Stichting 'De Roos' werd onmid
dellijk na de oorlog opgericht door
Chr. Leefland. Ch. Nijpels en G. M.
van Wees met het doel: 'Het maken
van boeken en drukwerken enkel om
de ongerepte en dus onbaatzuchtige
liefde voor typografie en kunst, in al
le denkbare vormen waarin deze kun
nen samengaan.
De naam waaronder de uitgaven ver
schijnen, 'De Roos', werd vooral geko
zen als een openlijk eerbetoon aan de
veelzijdige verdiensten en de persoon
van de nestor der hedendaagse Neder
landse boekkunst, S. H. de Roos.
De expositie geeft een overzicht van
25 jaar activiteiten van de Stichting;
de catalogus geeft een opsomming van
de uitgaven die in de jaren 1946 tot
en met 1970 verschenen. Tot 21 janua
ri 1974.
Geveilde Picasso brengt
580.000 gulden op
AMSTERDAM Op de in Amster
dam gehuden veiling van Mak. van
Waay is een uit 1911 daterend doek
van Pablo Picasso uit Twents particu
lier bezit voor een prijs van 580.000
gulden overgegaan in andere (Neder
landse) handen.
Met die opbrengst torende het schil
derij hoog boven alle andere verko
pen uit, al werden er ondanks (of
dankzij?); de oliecrisis goede prijzen
gemaakt
Een liggende jonge vrouw op het
strand van Kees van Dongen ging
voor 150.000 gulden in andere handen
over en een portret van Alice Allano-
va, danseres bij het Ballet Russe van
dezelfde schilder haalde 40.000 gul
den.
Twee slenterende vrouwen, een met
een ketel in de hand, van Vincent
van Gogh bracht 64.000 gulden op, een
stilleven met bloemen, ook van Van
Gogh, 81.000 gulden.
Toneelcritici vinden
advies Podium voorbarig
HAARLEM De stuurgroep van de
Kring van Nederlandse Theatercritici
(KNT) vindt dat de Raad voor de
Kunst een voorbarig advies heeft ge
geven over een eventueel verdere sub
sidiëring van de toneelgroep Podium.
De theatercritici hebben per telegram
aan minister Van Doorn van CRM
hiertegen geprotesteerd. De Raad voor
de Kunst heeft een advies (om Podi
um geen subsidie meer te geven) uit
gebracht voordat deze toneelgroep
zich redelijkerwijs kon waarmaken, al
dus de stuurgroep van de KNT.
Th. J. L. van den Berg
Beveka Combinatie B.V.
GROOTHANDEL IN ETERNIT EN
PLAATMATERIALEN
DEN BRIELSTRAAT 17—21
AMSTERDAM-WEST
vraagt wegens uitbreiding voor de
buitendienst
Zijn taak zal bestaan uit het bezoeken
en voorlichten van aannemers en
bouwondernemingen om hierdoor de
verkoop te stimuleren.
Ervaring in deze branche strekt tot
aanbeveling.
Hebt U belangstelling, stuurt U dan een schrif
telijke sollicitatie aan bovenstaand adres of belt
U de heer Deneer 020-126777.
c/Hooi uit c/Wooi thuis
i poA*
^,WkSvTvranz^rt
saüjnenstak.
!V2-U0 32^rr .-i-ef
V^e&,oo^
Haar all®^gtóns triceU
«2-167 28.- k
152-167
W«e°np^
116140 25.^2^"
ekoratieve de fijiie
116-146 30.- O3-