Kerk in de wereld Engelse verklaring over de incarnatie Vandaag flnM Raad van kerken naar Amersfoort Boetedienst, geen kerstzang Duits werelddiakonaat: 103 miljoen in 5 jaar Ambtenaren gaan gespreid werken Wilde ganzen voor Ermelo Kerkgang is geen sleur 7 rouw Kwartet Doe-boek over vernieuwing kerkelijk leven Nieuwe boek m ej Kerken in Ghana verenigen zich mOIW/KWARTET WOENSDAG 19 DECEMBER 1973 KERK LONDEN 'Jezus was waarlijk God en waarlijk mens. Dit kunnen we alleen maar weten in geloof'. Aldus de verklaring over de Incar natie (vleeswording) van de theologische commissie van de Engelse r.k. bisschoppenconferentie. 'We kunnen niet volledig begrijpen wat God-zijn betekent, zelfs niet wat mens-zijn is. Des te moeilijker is het te bevatten, wat het betekent God en mens te zijn'. De verklaring is uitgegeven naar aan leiding van een uitspraak van de con gregatie voor geloofsleer in Rome van maart 1972, waarin er de aandacht op werd gevestigd, dat er op het gebied van de leer bepaalde foutieve opvat tingen leefden. In hun verklaring pro beren de Britse theologen vooral de 'gewone 'katholieken ertoe te brengen dieper na te denken over hun geloof en vooral over wat het betekent voor hun dagelijkse leven. De verklaring heet dan ook bedoeld te zijn voor 'de gelovigen en vooral vcor hen, die in Het voormalige oud-katholieke seminarie in Amersfoort heeft een nieuwe bestemming gekregen. Sinds maandag is de Nederlandse raad van kerken erin gehuisvest. Het oude bureau van de raad, 'Maliebaan 88' in Utrecht, lang een begrip, was te klein geworden. In het seminarie heeft men onder andere betere vergaderruimten gekregen. De oud-katholieke priesteropleiding is drie Jaar geleden overgegaan naar De Uithof in Utrecht, waar ze is opgenomen in de theologische faculteit van de rijksuniversiteit VLEUTEN In plaats van de jaarlijkse kerstsamenzang op een van de dagen voor kerstmis zal in Vleuten en De Meera een oecumenische boetedienst wor den gehouden. Hiertoe heeft het interkerkelijke beraad voor Vleuten en De Meern besloten. 'Het samen zingen van wat on schuldige kerstliedjes' is vol gens het beraad voor onze tijd een wat te magere zaak gewor den. Daarom zal er een boete dienst zijn, waarin 'we samen luisteren naar de H. Schrift, als zondaars, wetend dat we ook sa men en tegenover elkaar in zon de staan.' De redactie Dehniidi ricti hel recht voor haai ter opname In deze rubriek toegezonden me- nlngsuHingen verkort weer te geven. BI) pu- hlikuite wordt met de naunt van de Inzender ondertekend. Brieven kunnen worden ge stuurd aan net secretariaat hoofdredactie Trouw/Kwartet, posthui KM. Amsterdam. Buikriem (2) Dhr. Andrea schrijft dat de arbeiders in vertrouwen ons land weer opge bouwd hebben, enz. Bedoelt, dhr. An drea met arbeiders, diegenen die met de handen hun werk doen en in loon dienst zijn, of allen die in loondienst zijn? Hebben de zelfstandigen, bv. de boeren hieraan niet meegeholpen? De ondernemers ook niet? Dat er steeds meer miljonairs en belastingplichti gen met een vermogen van meer dan 100.000,- komen, is een gevolg van de geldontwaarding. Dat ze het gewor den zijn denkt u. waarschijnlijk door de arbeiders. Die zullen er denk ik wel zijn maar meer dacht ik in de handel, de sport, het amusement. Het grootste deel is echter geen beschik baar vermogen, maar bedrijfsinveste ringen en bedrijfskapitaal. minder kans op gewenning. Utrecht J. L. Bliek arts-assistent psychiatrie Kleuterleidster (4) Het salaris van 'pak weg zo'n 1720,- bruto per maand' waar dhr. Dirksen over schrijft is het maximum voor een kleuterleidster met hoofdakte, hetgeen ze dan op 43-jarige leeftijd verdient. Wij vragen ons af wat een administratief ambtenaar op die leef tijd als maximum verdient. Dhr. Dirk sen schrijft niet. dat de kleuterleid sters die zo 'klagen' juist de jongere leidsters zijn. die een salaris verdie nen van 800.- k 1100,- bruto per maand na de laatste salarisverhoging. Om dit te kunnen gaan verdienen moeten zij na event. ULO, MULO of MAVO-opleiding nog een driejarige dag- en een éénjarige avondopleiding gevolgd hebben! Hebben ze de hoofd akte echter niet, dan zullen ze ook nooit een salaris van 1720,- per maand gaan verdienen, maar ontvan gen ze op 48-jarige leeftijd een salaris van 1031,- per maand. Waarom zou den kleuterleidsters niet in auto's mo gen rijdenden arbeiders en ambtena ren wel? U doet toch niet aan discri minatie, mijnheer Dirksen? We raden dhr. Dirksen aan zich voortaan beter te laten informeren voor hij is inge zonden stukken verstuurt, waarin hij de lezers onjuist voorlicht! Dronten 7 kleuterleidsters: J. M. de Feijter, S. de Roest, A. Coppoolse, B. v.d. Laan. A. Kooistra, S. Laphor, J. Stal 11.12.1973 in Tr./Kw. is nog het vol gende toe te voegen. Over het alge meen worden verongelukte auto's als zij niet meer te repareren zijn. naar dagwaarde vergoed. De dagwaarde van grote wagens is thans slechts 1/3 k 1/2 van die van voor de energiecrisis. Het gevolg is dat ook de uitkeringen veel lager zijn komen te liggen. Bo vendien zal een auto. welke nog niet ernstig beschadigd is eerder 'total loss' worden verklaard daar reparatie relatief duurder is geworden. Dit laat ste kan één van de oorzaken zijn dat er zoveel minder werk in garagebe drijven is. Borne B. H. Kraaijcnbrink Midden Oosten (94) Ik sluit mij aan bij mevr. De Bruyn- Tijssen. Er staan nog zoveel Israëls r0pmUZI6K zoals Hebr. 8:8-13, Jeremia 31:31-34. Men hoeft de bijbel maar open te slaan, om na te gaan, dat God zich over Zijn volk zal ontfermen. Een voorwaarde is, dat zij de Heere zullen aannemen als hun persoonlijke Verlos ser, Heiland en Zaligmaker. Dordrecht mevr. D. Verloop-Beckmann bouwen voor ons een kerncentrale, die bv. na 5 jaar volledig in werking kan treden en wij houden dan de oliekraan open voor dezelfde prijs. In die vijf jaar moeten jullie ons ook helpen die projekten op te zetten die mee kunnen helpen ons na vijf jaar een begin van economische zelfstan digheid te geven. Ik denk aan beplan tingen, kassen, enkele textielfabrie ken, verbouw van katoen. Hiervoor zouden zij er tevens goed aan doen Is raël een zo groot mogelijk gebied toe te wijzen en dit te beschouwen als proftuin om dan in onderling overleg de beste werkwijze toe te passen. Alle partijen zouden hier beter van wor den. Ermclo II. L. J. Hazcbroek het onderwijs werkzaam zijn'. De theologen stellen voorop, dat de formulering van het Concilie van Chalcedon in 451, dat Jesus Christus waarlijk God en waarlijk mens was, altijd een moeilijk geloofspunt is ge weest In de loop van de geschiedenis hebben bepaalde woorden een andere inhoud gekregen, maar in wezen is de formulering nog steeds waar. Dankzij het werk van vele theologen is de betekenis van het geloof steeds duidelijker geworden, al zullen we nooit zover komen, dat 'we het volle dig kunnen vatten'. De verklaring wijst er op, dat er in de loop der tij den ook fouten gemaakt zijn en zelfs dwalingen zijn ontstaan. Zonder dit werk zcu er geen ontwikkeling op gang gekomen zijn. Met dit voor ogen zouden we ook wat meer begrip moe ten opbrengen voor het werk van de huidige theologen. 'Niet iedere nieu we verklaring of terminologie is bij voorbaat onorthodox'. STUTTGART De afdeling wereld diakonaat van de evangelische kerk in West-Duitsland heeft de laatste vijf jaar bij rampen over heel de wereld voor in totaal meer dan 103 miljoen mark hulp verleend. In de 103 miljoen zijn ook begrepen de bedragen, die de afgelopen tijd binnenkwamen voor de Sahel en voor Ethiopië, maar niet de gemiddeld rond 30 miljoen, die jaarlijks via de actie 'Brood voor de wereld' bijeen wordt gebracht voor ontwikkelings projecten. Van onze parlementsredactie DEN HAAG Minister de Gaay Fortman van binnenlandse zaken heeft in een brief zijn collega's gevraagd het tijdstip waarop op de ministeries het werk begint zoveel mogelijk te spreiden tussen half acht en ne gen uur. De minister wil op dé ze wijze tegemoet komen aan de problemen die zich zullen voor doen na 7 januari als veel auto mobilisten met het openbaar vervoer gaan reizen als gevolg van de benzinedistributie. Het gevolg van de spreiding is dat sommige departementen om half acht beginnen en eindigen om half vijf, terwijl andere pas om negen uur beginnen en om zes uur eindigen. Hoewel dit systeem de bij vele diensten reeds bestaande mogelijkheid van keuze-werktijden zal door kruisen, zegt de minister dat dit bezwaar op 't ogenblik niet mag tellen, nu iedereen offers moet brengen. De nieuwe regeling heeft wel tot gevolg dat het inhalen van óf 24 december óf 31 december door in januari elke dag een kwartier langer te werken, ex tra ongerief met zich mee brengt Daarom heeft minister De Gaay Fortman verklaard dat het inhalen van deze vrije dag kan gebeuren tussen 1 april en 17 mei 1974. Aan de gemeenten en provin cies heeft de minister een aan beveling gedaan om tot een soortgelijke regeling te komen. Den Haag loopt hier reeds op vooruit. De gemeente-ambtena ren in deze gemeente zullen daar voor 25 procent om half acht beginnen, 25 procent om negen uur en de rest daartus sen. Oliecrisis (3) Wanneer de Arabische vorsten onge rust zijn over de uitputting van hun olievoorraad, zouden ze met de wes terse landen en Amerika en/of Rus land in onderhandeling moeten tre den. Ze zouden moeten zeggen: Jullie Zo langzamerhand *3 wel duidelijk, dat uw poprecensent, Willem-Jan Mar tin, na de Byrds is blijven steken en dat hij liefhebber is van country-pop. Mij best. mooie muziek ook. maar popmuziek kent meerdere stromingen. Subjektiviteit valt moeilijk te vermij den, maar als voorlichter van het pu bliek van het gehele oeuvre dient men tooh een iets 'bredere interesse op te brengen dan blijkt uit de recen sie van het Roxy Music-consert in Amsterdam. Het gehele popwezen (pers en publiek) is op z'n minst en thousiast over Roxy Music. Hillegom Erik Groot AMSTERDAM De wilde gan zen vlogen óók voor Ermelo. Ze brachten 100 aan voor de Trouw-Kwartet-aktie ten bate van 's Heerenloo. Weer een wel kom bedrag, dat voert naar het einddoel: 75.000 als beslissend aandeel voor de bouw van het ontmoetings- en ontspannings centrum voor de patiënten. De helft van het totaalbedrag 150.000 gulden is er reeds. Dat is bijeengebracht door de ouders van de verpleegden en belangstellenden. Er is om de actie rondom oudjaar af te sluiten nog ruim 20.000 gul den nodig. Uw girogift is van harte welkom via R.V. De Chris telijke Pers, Amsterdam: Post giro: 269274: Gemeentegiro Am sterdam: X 500: Nederlandsche Middenstandsbank N.V., Amster dam, rekeningno. Chr. Pers: 697.360.768. DEN HAAG Het merendeel van de kerkgangers gaat niet uit sleur naar de kerk. Dit blijkt uit een eerste on derzoek van de antwoorden op een enquête van het Kaski (katholiek so ciaal kerkelijk instituut) naar de b weegreden en van mensen om al of niet naar de kerk te gaan. Tevens blijkt, dat niet-kerkgangers vaak se rieus hebben nagedacht, waarom zij niet gaan. 'Zij zitten met de vraag, waarom God, die toch zulke mooie dingen tot stand heeft gebracht, toch ook zoveel rotzooi in deze wereld laat bestaan', aldus drs. W. Kusters, direk- teur van het kaski. Over de liturgievernieuwing wordt verschillend gedacht. Bij een aantal bestaat verlangen naar mystiek en hen spreekt daarom de traditionele li turgie meer aan. Anderen zijn vol lof over de gezins- en jeugddiensten, om dat deze zorgen voor 'n betrkkenheid bij de problemen van alledag. In veel gevallen zoekt men de dienst en de pastor, die het meest aanspreekt. Hal Lindsey Hartelijk dank aan diegene die ons in Tr./Kr. attent maakte op het boek van de Amerikaanse theoloog Hal Lindsey. De titel is 'De planeet die Den Haam aarde heette'. Hij is een oprecht chris- A. G. Kleinjan ten die de draad heeft mogen zien tussen alle profetieën van de bijbel 0 /0. over dit tijdperk. Het tijdperk van het berenase [d) herstel van Israël. Den Doider mevr. E. P. Niessen-Dekker door Aldert Schipper Door verschillende briefschrijvers is gesuggereerd dat Serenase een gevaar lijk middel zou zijn, dat blijvende schade van psychische aard zou kun nen veroorzaken. Niets is echter min der waar. Serenase is een veelvuldig uitgetest neurolepticum, dat wanneer men het vergelijkt met andere neuro- leptica er bijzonder goed afkomt wat betreft bijwerkingen en veiligheid. Proefnemingen hebben aangetoond dat een dosis van 20 tot 30 maal de normale dosering geen schadelijke ge volgen heeft voer de proefpersonen. Door de grote veiligheid en geringe bijwerkingen wordt Serenase veelvul dig gebruikt bij verzwakte patiënten en bij bejaarden met psychische stoor nissen. De toepassing van Serenase door huisartsen en andere medici bij angst en spenningstoestanden is al leen maar toe te juichen. In vergelij king inet Valium. Librium en andere tranquilizers is Serenase veiliger, minder slaapverwekkend en geeft De Rotterdammer Nieuwe Haagse Courant Nieuwe Leidse Courant Dordts Dagblad Uitgaven van B.V. De Christelijke Peri Directie: Ing. O. Postma, F. Diemer. Hoofdredactie: J. Tamminga. Hoofdkantoor B.V. De Christelijke Pers: N.Z. Voorburgwal 276 - 280, Adam Postbus 859. Telefoon 020-22 03 83. Postgiro: 26 92 74. Bank: Ned. Midd. Bank (rek.nr. 69 73 60 768). Gem.giro X 500. Olieboycot (38) De heer A. Pola vindt het een soort griezelige-egocentrische Godsvrucht en vrome zelfverzekerdheid en zelfs hoovaardig en een vorm van blasfe mie (is godslastering) als gelovige mensen zich afvragen of God soms de Arabieren gebruikt om ons volk en regering te laten zien dat we Hem niet straffeloos kunnen negeren. Maar dit is een zuiver bijbels standpunt. Ook in het Oude Testament zijn voor beelden genoeg aan te halen waaruit duidelijk blijkt dat de Here God soms mensen gebruikt om zijn onge hoorzame volk te straffen. Rotterdam mw C. Bos Olieboycot (39) A. Pola heeft mijn ingezonden stuk (no 31) geheel verkeerd begrepen. Heeft hij het vraagteken aan het eind niet zien staan? Ik stelde een vraag, nu durf ik ook mijn mening te zeg gen: ik vind dat Israël het stuk grond dat in '67 is veroverd, moet terugge ven. Palestijnen hebben ook recht op een plaats om te wonen. Den Haag J. J. Lankester-v.d. Kruk (wier naam de vorige keer ten onrechte werd weergegeven als I. S. Lamkeste v.d. Viruk). Huren Waarom tracht de heer Bernhard (Men schrijft ons' van 13.12.73) de heren Boersma en Westerterp een trap in de rug te geven met het ver haaltje dat zij de dictatuur van de linkse partijen proberen waar te ma ken? Als er een paar ministers ver guisd zijn door hun eigen partijgeno ten, dan zijn zij het wel geweest. Als de heer Bernard het onrechtvaardig vindt, dat de 20 procent huurverho ging van het vorige kabinet niet is doorgegaan, schijnt hij toch wel slecht op de hoogte te zijn van wat de laatste vijf jaar met de huren is ge beurd. Met medewerking van het vori- g kabinet zijn de huren in sommige gevallen in vijf jaar tijds met meer dan 100 procent verhoogd. Honselersdijk C. Landman Schade Aan het commentaar Schade II van De Tilburgse prof. dr. W. God- dijn (vroeger directeur van het sociologisch instituut en secreta ris van het pastoraal concilie) heeft een boek geschreven, dat hijzelf aankondigt als een doe- boek, waaruit te leren is welke omstandigheden leiden tot voor uitgang en achteruitgang in het kerkelijk vernieuwingsproces. Hij beschrijft dat proces aan de hand van een sociologische beschou wing van de Nederlandse katho lieke kerk en hij laat dit volgen door een historisch relaas over de vertrouwenscrisis tusen Rome en Nederland, die tenslotte leidde tot stilstand van het proces. Omdat een meer bevoegde binnenkort hoopt over de sociologische kant van Gcddijns studie te schrijven, pik ik hier en daar enkele historische graantjes uit dit interessante boek. Dr. Goddijn venvacht dat het vernieu wingsproces in ons land niet persé de finitief gesloten is. Hij heeft het boek derhalve de ondertitel meegegeven: uitgestelde revolutie in r.-k. Neder land. Tijdens een gesprek met hem verduidelijkte hij deze opvatting. 'Wat in Nederland gebeurde in de zestiger jaren was bijna een volledige herhaling van wat eerder in Frank rijk was gebeurd, inclusief de cate chismuskwestie. In Frankrijk eindigde de kerkvernieuwing met het verbod van de priester-arbeiders.' Dezelfde factoren Goddijn verwacht dat in Duitsland de zelfde factoren als in Nederland nu binnenkort aanleiding zullen zijn voor een belangrijke progressieve bewe ging .Goddijn heeft de vernieuwing in ons land van zeer nabij als adviseur en vertrouwensman van het Neder landse episcopaat meegemaakt. Van deze plaats uit heeft hij gezien hoe het proces tot stilstand kwam. 'Niet in de eerste plaats als gevolg van een actie uit Rome', aldus prof. Goddijn. De pers heeft niet zo'n mooie rol ge speeld bij het alarmeren van de Ro meinse instanties. In de tijd van het pastoraal concilie, waar eens op een keer 172 persmen sen aanwezig waren, haalde Nederland Mr. Luns telkenmale de voorpagina's van de we reldpers alleen door zijn kathclieke kerk. Deze enorme publiciteit vond men vaak plezierig, maar zij leidde tenslotte tot Rome's ingrijpen. Toen het Amerikaanse blad Time en het Franse Paris Match, eenmaal geschre ven hadden over 'de desorganisatie van de Nederlandse kerk', kon nie mand dat valse beeld meer herstellen in Rome. 'Alles wat we deden was in de ogen van de één geweldig en in de ogen van een ander geweldig fout. Nederland werd hierdoor te hoog ver heven door de communicatiemiddelen. Dit irriteerde Rome, want Nederland was te klein om dingen te mogen zeg gen. die Duitsland zich op het mo ment gemakkelijk kan permiteren.' Hoe te werk? Hoe ging Rome te werk? Goddijn typeert in zijn boek Rome's strategie als volgt: 'Tevoren wordt meestal op verborgen wijze medewerking voor dit ingrijpen verkregen bij bepaalde loka le groepen die de vernieuwing vercor- delen. Er worden aanvallen gedaan op de publiciteitsmedia, die de vernieu wing steunen. Soms verdwijnen deze of gaan ze een andere koers varen. Gezocht wordt naar de juiste perso nen. die moeten worden uitgescha keld. Deze personen worden in hun goede naam aangetast. Zij worden zo bekend als tegenstanders van de Ro meinse maatregelen. Worden deze maatregelen openbaar, dan wordt de diffamatie van personen, van theolo gen of van bisschoppen voortgezet. Soms wordt de plaatselijke kerklei ding niet zozeer formeel, maar dan toch feitelijk gedesavoueerd. Er wor den bezoeken aan Rome afgelegd. Er komt een tweestrijd op gang. die er reeds latent was, tussen voor- en te genstanders van de Romeinse hou ding. De hiërarchie is niet meer soli dair. Er komen uittredingen van gelo vigen en priesters. Protesten van hoogleraren en literatoren. Ingezon den stukken voor en tegen. Het con flict tussen Rome en de lokale Kerk wordt een conflict binnen de loka le Kerk. De interne polarisatie werkt verlammend en regressief. Er is ver bittering, berusting aan de ene kant, een stil triomfalisme aan de andere kant. De verliezende groep publiceert een witboek. De religieuze ordes en congregaties, minder hiërarchisch ge bonden, kiezen partij. Zij worden al of niet onder druk gezet door Rome en geven hier al of niet aan toe. Dan volgt een stilte. De eindfase is inge treden.' Rome en Luns Prof. Goddijn geeft Rome dus niet al le schuld van de stagnatie van het vernieuwingsproces in Nederland: 'De regressie-elementen waren reeds veel eerder aanwezig in de Nederlandse ge loofsgemeenschap. Internationaal is het stagnatieproces zelfs nog vroegtij diger ingezet. Al tijdens de zittingen van het Vaticaans Concilie. Nederland heeft deze regressiebeweging in goed vertrouwen geruime tijd ontlopen. Totdat het van koploper internationa le zondebok werd.' Van de Nederlandse factoren die oor zaak waren voor de stagnatie noemt dr. Goddijn de verontrusten, die hun centrum in 1964 hadden in Den Haag, 'waar de nuntiatuur was gevestigd en er via buitenlandse ambassades en het ministerie van Buitenlandse Zaken (tot 1971 onder leiding van de huidi ge secretaris-generaal van de NAVO J. Luns) veel gelegenheid was tot inter nationaal contact. In Den Haag is ook het provincialaat van de paters jezuïe ten gevestigd. Andere centra waren Groningen. Tilburg en Zuid-Limburg. Later kwam pas de figuur van de ul tra-conservatieve pater W. Kotte in Utrecht naar voren. Hij huurde in de ze stad, waar kardinaal Alfrink woont, een kerk voor een groep geestverwan ten. In de plechtige openingsdienst was J. Luns zeer demonstratief aan wezig. Pater Kotte werd beschuldigd van vrcegere contacten met de in Noord-Frankrijk vertoevende tegen paus Clemens XV.' Maar de actie te gen de bisschoppen is vooral uitge gaan van de groep Confrontatie. Prof. Goddijn citeert de Nijmeegse prof. Schillebeeckx, die schrijft: 'Zij klagen over het gemis aan gehoorzaamheid aan de paus en doen intussen al wat ze kunnen om het gezag van de Ne derlandse bisschoppen te fnuiken en daardoor de onzekerheid in Nederland verdroten.' Goddijn tekent hierbij aan: Hij vindt deze vorm van integra- lisme des te erger, omdat zij de schijn draagt van vrome onderwerping en verdediging van de orthodoxie.' Hoogtepunt CDA Opnieuw is het Christelijk demi tisch appèl niet van de grond ee men. Een beetje onnozel gaven paalde persmedia dit als groot nil ID door. Want wie had dan gedacht n het wel zou gebeuren? Iedereen r de laatste tijd het gedrag vas Ut, Christelijk Historische Unie vc kon dit toch op z'n vingers na: er nen. Terwijl de beide andere chi t g lijke partijen hun uiterste best om deze regering, waarvoor zij bi to] totstandkoming echt niet stonde irai juichen, loyaal tegemoet te tq ien dook de CHU duidelijk de cons Vai tieve hoek in. Het was niet ma no£ om bij welk aanhangig punt oc de voorspellen hoe de kamerleden Alt deze partij zich zcuden opstellen, eve getwijfeld als konsekwentie van ten standpunt bij de formatie van di Hel binet. Maar is het reëel? Op het i lijk le vlak doet deze regering z'n uit De best om hen die gemeenlijk het ciej de dupe worden van een ekonom tori regressie te beschermen. Zuiver He' lijk gezien zou iedereen dit mi onr toejuichen, al was het alleen maa te juist in die kringen ontevredenhe ver voorkomen en niet terecht te ki eer in Engelse situaties. Bij welke To< ties bepaalde machten in de wi sin wel eens heel blij zouden u stel zijn, dat op deze gezochte of i Con zochte manier de ekonomie van vri; westen op losse schroeven kon vor staan. Maar sedert wanneer mag doe regering van een christelijke iijr niet meer in de allereerste plaats zaa ken aan hen die altijd uit de v< dreigen te vallen? Hebben we d; md weinig geleerd? Er wordt wel n zwaaid met alternatieve wijzen va !n, gemoettreding van de huidige k de maar nog nergens heeft iemam zinnige wijze kunnen aangeven dit beter en voorzichtiger zou mi geschieden dan de huidige regit d dat poogt te doen. Zonder bravoul.O. zonder krampachtigheid. Zolanghr c onder de christenen in ons land overeenstemming bestaat ten aai van de meest fundamentele ori t ties die ons vanuit de Schriften den aangereikt, en daartoe rekJ primair dat God de God van het r der armen (overal) is, zal er van CDA niets terecht komen en| niets terecht moeten komen. NED. HERVORMDE KERK Bedankt voor Zoetermeer: A. te Vlaardingen. GEREF. KERKEN (VRIJG). Aangenomen naar Grootegast Hoorn, kand. te Sappemeer, dif^ dankte voor Baflo- Pieterburen, relsweer-Ten Post, Aduard, Kaï Zaamslag, Drogeham, Gorinchem5' gerak, Wetsinge-Sauwerd, Musse.^.1 Surhuisterveen-Opende. CHR. GEREF. KERKEN Aangenomen naar Mijdrecht: Nrc>e) Nieuwer.huijze te Delft. scl Bedankt voor Hamilton (Ontario I v nada) bij de free christian refok church: D. A. Klien-Onstenk te sluis. GEREF. GEMEENTEN Beroepen te Dordrecht: P. Blo Dirksland; te Slikkerveer; R. gaard te Leiden. 1 1 rio: Groepen als Confrontatie doen het voorkomen alsof het beleid van de bisschoppen heeft gefaald en alsof zij het vertrouwen van de kerkleden kwijtgeraakt zijn. Dr. Goddijn herin nert evenwel dat in 1969 88 procent van de door het Nipo ondervraagde katholieken in het algemeen vertrou wen in de Nederlandse bisschoppen heeft. Slechts negen procent zegt dat vertrouwen niet te hebben. Toch vond Rome het nodig het beleid van de Nederlandse bisschoppen te corrigeren met een beroep op de meerderheid van de Nederlandse ka tholieken. Een correctie-procedure bo vendien die niets aan de dubbelzin nigheid overliet, waarmee Rome door gaans allerminst zuinig omspringt. Het hoogtepunt van het conflict tus sen Rome en ons land was (en is nog steeds) de kwestie van de gehuwde ambtsdrager. Doordat Rome over dit onderwerp de discussie domweg ver bot d. lijkt een oplossing voorlopig niet binnen bereik. Prof. Goddijn zegt 'dat elke oplossing te laat zal zijn' en hij wijst op het feit dat vorig jaar nog maar 29 nieuwe priesters gewijd werden, terwijl een derde van de Ne derlandse parochiepriesters ouder dan 55 jaar zijn. Dr. Goddijn eindigt zijn boek niet in mineur. Hij geeft een soort blauw druk voor overleving (Hij noemt het een 'blueprint for survival', want het boek was aanvankelijk bedoeld voor het buitenland). 'Er waren in de re cente kerkgschiedenis van Nederland bisschoppen met een moderne stijl van gezagsuitoefening, in goede com municatie en interactie met priesters en leken. Deskundigen van diverse disciplines, vooral de theologen, beoe fenden hun wetenschap in nauw con tact met de pastorale praxis en de fei telijke, lokale kerkgemeenschap. Er waren bekwame journalisten van radio, pers en televisie die financieel on afhankelijk waren van de Kerk en een zekere affiniteit vertoonden met de gebeurtenissen in de kerkgemeen schap. Hun berichtgeving en commen taren bevorderden de vrije en kriti sche opinievorming. Dat recept houdt Goddijn voor aan de kerk in andere landen. Peter L. Berger en Brigitte Be Sociologie; Ambo, Bilthoven, 355 prijs 22.50. De opzet van deze inleiding in ciologie is misschien origineel, daarom nog niet geslaagd. De roW l ding die het Amerikaanse ecb jjj Berger de beginnende student geïnteresseerde leek (voor hen i boek bedoeld) geeft, heeft 't kal een van een gezellige wandeling lang instituties die de mens tegenkoi zijn levenspad van wieg tot graf. sociologisch gezegd: vanaf de s( serende zindelijkheidstraining tc met de meer verheven waardef normen die de schrijvers ter brengen op het moment waaro stervende mens vraagt naar diElD van het leven. fcrsli Ons bezwaar tegen zo'n opzet is te weinig gezocht wordt naar systematiek die uit het vak zelf komt. Het boek wordt daardoi breedsprakig en gezellig. Zo on een verkeerde indruk van wat si gie nu is. Dat misverstand ka) ontstaan doordat het boek nogal e rikaans is. De hele discussie tuss aanpassings-sociologie en de van T sprong marxistische conflict-socif^ komt niet goed uit de verf. Het boek van de Bergers is wel baar als eerste introductie. Maar die inleidingen die er al besti het niet het boek waar we op zat wachten. ACCRA Zeven protestantse in Ghana zijn het eens geworden een plan om samen te groeien t( evangelische kerk van Ghana. D enigde kerk zal in 1976 definiti stalte hebben gekregen. De s groeiende kerken hebben een lei van anderhalf miljoen, dat is de van het aantal christenen in G Deze drie miljoen christenen v< samen 33 procent van de bevolki mi] t S ge I

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1973 | | pagina 2