Het evangelie naar de peanuts lllSlllfiU Vandaag Beroepingswerk U dacht elke maand f 100,- te gaan sparen, maar er komt niets van? Trouw Kwartet Laat de Amro Bank het maar opknappen! Zweden verlaten kerk om sex-standpunt Hongerstudie wereldraad Boek over Christus is een bestseller in Japan Kerkvoogdij roept rechtbank te hulp Ds. Frits Kuiper in Singelkerk Dr. J. Reiling benoemd tot hoogleraar Potter wijst op mensenrechten naar aanleiding van kerstfeest Geref. Den Haag: geen kinder-, communie Chileense bisschop komt naar Nederland Nieuwe boeken TROUW/KWARTET DONDERDAG 13 DECEMBER 1973 KERK T2/K In Het evangelie naar de peanuts" reiken ecu populaire strip en een theologische verhandeling elkaar de hand. De hand werd uitgestoken door de schrijver Robert L. Short, die een duwtje in de rug kreeg van de theoloog Nathan A. Scott jr. uit Chicago. Dit alles is al een aantal jaren geleden gebeurd, maar nu heeft Bosch Keuning in Baarn een Nederlandse vertaling van dit bijzonder boekje op de markt gebracht, die 9.50 kost. Uit het voorwoord van de genoemde prof. Scott dit citaat: 'Door het wereldje van Charlie Brown, Lucy, Linus, Snoopy. Shermy en Violet wordt een verrassend helder licht geworpen op de angsten, ontsnappingspogingen en dubbelzinnigheden van onze maatschappij, en zoals Short ons in dit boekje uitvoerig aantoont, geeft Sohulz ons een analyse van het menselijk bestaan, die au fond theologisch en diep christelijk is'. Liever dan óver dit boekje te schrijven, laten we meelezen. Hier volgt een gedeelte van het eerste hoofdstuk, compleet met de bijbehorende strip en de omslagtekening. 'Hoe zouden wij des Heren lied zingen op vreemde grond?' (Ps. 137:4) is een vraag die de kerk zich vandaag de dag best eens zou mogen stellen. Immers, zij staat wel in dc wereld, maar is vaak niet van deze wereld. En het is niet alleen nodig dat de kerk zich er eens op bezint hoe ze een zinvol contact kan krijgen met mensen van onze tijd mét al hun speciale eigenaardigheden maar ze moet ook haar manier van benadering door de eeuwen heen herzien. Want eigenlijk hebben alle mensen dezelfde bezwaren tegen de kerk. Deze algemene 'hardheid des harten' ligt veel dieper en ook veel meer verankerd dan de bezwaren die men gewoonlijk bewust naar voren brengt. Paradoxaal genoeg is het vaak juist de indringende manier waarop de kerk haar boodschap brengt, waar de verkondiging van het evangelie op stuk loopt. Omdat de kerk de mensen vaak zo bot en direct benadert, laat ze dikwijls de meer subtiele mogelijkheden om het evangelie ingang te doen vinden, ongebruikt voorbij gaan. Bovendien wordt daardoor ook de kracht van het 'tweesnijdend zwaard' dat het evangelie toch is, behoorlijk aangetast. E-n zoals Paul Tillich heeft gezegd 'weten we allemaal hoe pijnlijk het is wanneer we mensen ontmoeten die niets van het evangelie willen weten omdat het dan duidelijk is, dat het evangelie hun op de verkeerde manier gebracht is'. De karakteristieke benadering van de kerk (en de afwijzing die daar logischerwijze op volgt) lijkt sterk op de volgende poging tot communicatie van Charlie Brown: 'Denk er toch eens anders over', smeekt Charlie steeds weer. Maar nooit heeft hij enig resultaat. 'Het is tegenwoordig bijna onmogelijk de mensen van gedachten te doen veranderen', zegt hij wanhopig. Van de moderne filosofen worstelde vooral Soren Kierkegaard met het probleem hoe de christelijke boodschap op een aanvaardbare kwam hij tot een soort 'indirecte strategie', waarbij 'men niet als volgt te werk gaat: Ik ben een christen. U bent een christen. Of: Ik verkondig u het evangelie. U daarentegen gelooft alleen maar in de pure esthetiek. Nee, men begint als volgt: 'Laten we het eens over de esthetiek hebben. De kneep zit 'm daarin, dat men alleen maar zo praat om het later op de godsdienst aan te kunnen sturen'. Maar waarom deze omweg? Omdat men wel moet manier over te brengen. Tenslotte weten waar men het over heeft als men denkt een hele generatie te kunnen bekeren. Daarom vinden die predikers die onmiddellijk de orthodox'e kant van het evangelie belichten zo weinig gehoor. Je moet beginnen over niet-chrsitelijke dingen Als je dadelijk over het christendom begint zegt men: dat is niets voor mij en is men direct op z'n hoede. En terecht! Kijk maar naar Linus en Lucy: Natuurlijk kan men zo zijn bedenkingen hebben tegen Kierkegaards ideeën om iemand 'op een slinkse manier tot de waarheid te brengen', of, wat even godslasterlijk is, 'over neutrale onderwerpen te beginnen, en daarnaMaar iemand die zulke bezwaren koestert moet maar eens denken aan de 'trucs' die Paulus wel wilde gebruiken om 'des te meer zielen te winnen': ik ben voor de Joden geworden als een Jood. om Joden te winnen: hun, die onder de wet staan, als onder de wet hoewel persoonlijk niet onder de wet om hen, die onder de wet staan, te winnen; Ik ben voor de zwakken zwak geworden, om de zwakken te winnen; voor allen ben ik alles geweest, om in elk geval enigen te redden (1 Cor. 9:20-22). Tot zover uit hoofdstuk I van 'Het evangelie naar de peanuts'. GétoOOF ME DAN TOCH WOESTIJN OF WOESTENIJ Ze zullen niet zoveel verschillen a veler belevingswereld. Toch is er o: derscheid. Bij woestijn denk ik at een dor en droog gebied, een ge', vlakte in de zon, met slechts hier« daar wat taaie begroeiing. Bij het bi grip woestenij zie ik een stad, geplut derd, gebombardeerd en tenslotte fe de as gelegd Een terrein waar ee aantal huizenblokken zijn neerg» haa'.d, terwijl het stuk nog niet geën liseerd is. Hpt eerste is een stuk is tuur dat als '1 ware wacht op irrigid en bewerking, denk aan de Nege :ee hoi de; •om om gei roi mi! bei He OVf mo respect voor hebben. Maar jammer genoeg heelt niet één van deze minis ters voor de TV gezegd: laten we nu, als regering en volk van Nederland, ook weer terugkeren tot de Bron die wij verlaten hebben. De Here Jezus zegt. 'zonder Mij kunt gij niets doen', (populair gezegd, nog geen kousen stoppen) Waaneer nu eens één van de drie ministers daar wat over ge zegd zou hebben, zouden de reactie's niet uitgebleven zijn, ten gunste van hem. die daarvan wilde en durfde ge tuigen. Zwijndrecht C. van Hekezen ADVERTENTIE Rijsnelheid l><- rcdacllf- hrhnudl zich hrt rrctil vnor hn», Ier opnami- in ilrif ruhnrk toricriandril me- ninx-uillngrii trrknrl wrer te RfM-u. Kil pu- blikutie wordt met df nuani van de inzender ondertekend. Brieven kunnen worden «e- stuurd aan het tecrrlariant hoofdredactie Trouw/Kwartet. postbus *39 Amsterdam. Homofilie en de dominee Isoleren homofiele mensen, die inder daad onze medemensen zijn, zichzelf, of worden ze gediscrimineerd door fa- rizeese kerkelijkheid? De mensen uit dc homofilie, die ondergetekende tot dusverre ontmoette, waren beschaafde mensen, mar houdt dit nu in dat we op instigatie van deze of gene domi nee of pasiocr, alles wat op onze weg komt, moeten neutraliseren? Als het de schuld van de kerk is dat een be paald soort mensen zich niet kan ver enigen met wat tegen de natuur in gaat. dan in vredesnaam isoleren wij niet hen, maar zij isoleren zichzelf! Amsterdam F. G. dc Groot Slotzin Den Uyl (3) Het verslag van premier Den Uyl voor de TV heb ik in z'n geheel ge volgd en ik vond het een zeer ernstig stuk! Maar nu, na het ordinaire arti kel van de heer Klei over dit verslag vraag ik wat Den Uyl dan wel had moeten zeggen? Het woord God of schoelje heeft hij niet gebruikt, even min ons een gcuden eeuw voorgespie geld! Scheveningen V. D. Zwan Bron Het is te bc grijpen, dat Den Uyl, Boersma en Lubbers het erg druk hebben, om de problemen op te los sen. en wij ku inen daar alleen maar De Rotterdammer Nieuwe Haagse Courant Nieuwe Leidse Courant Dordts Dagblad Uitgaven van B.V. De Christelijke Pers Directie: Ing. O. Postma, F Diemer --^redactie: J Tammlnga. jor d.V. De Unris e Pers: N.Z. Voor wal 276- 280, v-. Postbus 859. >n 020-22 03 83. 'o 26 92 74. Bank: Ne- Midd Bank (rek.nr. 69 /3 60 768). Gem.fllro X 500. De oliemaatschappijen hebben de au togebruikers voorgehouden dat bij een snelheid van 100 km per uur het benzineverbruik 22 pet lager ligt dan bij een snelheid van 130 km per uur. Grote besparingen hebben we nu al voor het grijpen. Nu het vaststaat dat zuinig omgaan met benzine een blij vertje wordt, moeten auto's op de markt worden gebracht, waarvan de motoren een snelheid leveren van 100 km per uur en niet meer. Bij een snelheid van 100 km per uur zouden die motoren met hun volle compressie indruk werken wat een eerste voor waarde is voor een zo gunstig moge lijk verbru'k. De fabrikanten moeten nu omschakelen van verspilling op be sparing. Rotterdam N. J. de Witte Huren De huidige onverzoenlijke machti gingswet is het begin van het invoe ren van dc dictatuur van de linkse partijen, waaraan Boersma en Wester- ttrp meedoen. Beiden liepen over van een rechts kabinet naar een geheel links kabinet. In het vorige kabinet waren beidp genoemde heren voor verhoging vsr de huren met 20 pet omdat dit voor de woningen van voor 1940 rechtvaardig was. Daar is nog niets van terechtgekomen. Als elk jaar de lonen worden verhoogd even zo de belastingen op onroerend goed en de prij/en stijgen dan moeten de huren toch stijgen. Werknemers krij gen de stijgi rg van de prijzen in loon vergoed. Hrt is rechtvaardig dat de verhuurders van woningen deze in de vorm van huur vergoed krijgen. Leiden A. Bernard Midden Oosten (90) Dat wij door de starre houding van onze regering, nog steeds de grootste zondebok zijn voor de Arabieren is begrijpelijk. Het standpunt van de Arabieren van een volledige terug trekking uit 'de' bezette gebieden door Israël, is volkomen gerechtvaar digd. Het is dan ook te hopen dat bo vengenoemd deel van onze bevolking en met hen allen, voor wie de broek riem niet strakker aangehaald 'kan!' worden in aktie te komen om deze re gering ertoe te bewegen haar stand punt onmiddellijk te herzien en een verklaring uit te geven om van Israël te eisen zich direct terug te trekken op het grondgebied wat ze hebben toegewezen gekregen in 1948, herzie ning van het emigratiebeleid om te voorkomen dat er nog meer agressie ve expansies wordt gepleegd, door hen. die menen op religieuze grond, daar aanspraak op te kunnen maken. Hopelijk kan het inzake deze nog zijn 'beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald'. Dodewaard J. Welles Machtigingswet Wil Den Uyl soms de 'diktatuur van het proletariaat' over het proletari aat? De PvdA is blijkbaar niet meer een sociaal-demokratische partij. Haarlem Egbert Smedes Wel, dat is heel begrijpelijk. AI zijn de voornemens nog zo goed, elke maand naar de bank gaan om honderd gulden op uw spaarrekening te storten, schiet er gauw bij in. En dan denkt u in stilte: had ik maar een stok achter de deur. En die hebt u! Wat u moet doen is namelijk een periodieke opdracht geven aan de- Amro Bank om bijv. elke maand 100,- van uw Amro Privé- rekening af te schrijven en op uw spaarrekening bij te boeken. Zo kunt u het nooit meer vergeten. En via uw dagafschriften houdt u een prima overzicht van uw financiën. Automatisch sparen één van de voordelen van een Amro Privérekening. Als cliënt van de Amro Bank kunt u daar gebruik van maken. ri Laat die bank wat harder III I voor u werken: TO J STOCKHOLM De brief 'Over een christelijke houding tegenover de sexualiteit' van de bisschoppen van de lutherse kerk in Zweden heeft velen ertoe gebracht de kerk te verlaten. In hun brief nemen de bisschoppen stelling tegen 'toevallige relaties' en geslachtsgemeenschap voor het huwe lijk. Zij noemen de christelijke ethiek de enige werkelijke uitweg uit de 'verwarring', die er thans in Zweden heerst. Vele Zweden zijn verontwaar digd over de houding der bisschop pen. In één gemeente in Stockholm bedankten binnen enkele dagen 33 le den voor hun kerklidmaatschap. GENEVE De wereldraad van ker ken begint met een speciale studie naar de voedselschaarste in de wereld. Hiertoe heeft de commissie van de wereldraad voor interkerkelijke hulp aan kerken en vluchtelingen besloten tijdens haar vergadering in Sofia. Aan wetenschapsmensen, geografen en economisten zal de vraag gesteld wor den aan het onderzoek bij te dragen. Het onderzoek zal plaatsvinden in sa menwerking met de commissie van de kerkelijke deelneming in ontwikke ling (CCPD) en de commisse voor internationale zaken (CCLA). Begin volgend jaar zal als deel van het stu dieproces een consuPMie worden ge houden. TOKIO (KIPA) Het boek 'Het leven van Christus' heeft op de lijst van de best verkochte boeken in Japan de eerste plaats be reikt. De auteur, Shusako Endo, genoot reeds bekendheid door de publikatie van verscheidene populair-wetenschappelijke wer ken. ENSCHEDE De kerkvoogdij van de hervormde gemeente van Enschede heeft de rechtbank ingeschakeld, om de kerkelijke bijdrage los te krijgen van honderden gemeenteleden. Velen hebben hun bijdrage al sinds jaren niet meer betaald. De gemeente heeft nog enkele tonnen tegoed. Vanwege het gebrek aan financiën heeft men al een predikantsplaats moeten opheffen. Hardnekkige wanbetalers kunnen nu de deurwaarder verwachten. Van een onzer verslaggevers AMSTERDAM Zondagmorgen 16 december hoopt in de doopsgezinde Singelkerk voor te gaan de bekende emeritus-predikant Frits Kuiper. De dienst begint om half elf. Het is die dag precies tien jaar gele den dat het emeritaat van ds. Kuiper inging. Ds. Kuiper zal preken over Je- saja 19 vers 24 en 25: 'Israël tussen de wereldmachten: Gods erfbezit tot ze gen voor heel de aarde'. UTRECHT Met ingang van 1 janu- ai 1974 is dr. J. Reiling te Bilthoven benoemd lot bijzonder hoogleraar vanwege de unie van baptistenge meenten aan de faculteit der godge leerdheid van de rijksuniversiteit te Utrecht. Hij zal onderwijs geven in de geschiedenis en de leer van het baptisme. Tot het stichten van deze nieuwe leerstoel is de unie van bap tistengemeenten onlangs bij konink lijk besluit bevoegd verklaard. Dr. Jannes Reiling (50) werd geboren in de baptistenpastorie in Nieuw Weerdinge. Hij studeerde klassieke ta len en theologie aan de universiteiten te Groningen en Utrecht. Aan de laat ste universiteit promoveerde hij in september lol doctor in de theologie. Van 1948 tot 1958 was hij predikant te Haulerwijk. Sindsdien is hij rector van het baptisten seminarium te Bosch tn Duin. Sinds 1967 is hij te vens wetenschappelijk hoofdmedewer ker aan de theologische faculteit te Utrecht. GENEVE 'Dit kerstfeest worden wij allen opgeroepen ons nog eens te bezinnen op de oorsprong en de basis van de mensenredhten'. Dit zegt dr. Philip Potter, de secretaris van de wereldraad van kerken in zijn kerst boodschap. In zijn boodschap trekt hij een lijn van Christus' geboorte naar de rechten van de mens, die 25 jaar geleden door de VN zijn aanvaard. Deze verklaring, zei dr. Potter, gaat uit van het grondbeginsel dat 'alle mensen vrij en met dezelfde waardig heid en rechten zijn geboren zon der welk onderscheid dan ook naar rang, huidskleur, geslacht, taal, reli gie, politieke of andere overtuiging, nationale of maatschappelijke achter grond, geboorte of andere status' Ieder mens heeft het recht op leven, vrijheid en persoonlijke veiligheid'. De verklaring van de rechten van de mens vindt haar basis en betekenis in de verklaring van Gods recht op zijn schepselen. DEN HAAG De classis 's-Graven- hage van de gereformeerde kerken heeft aan de kerken in haar ressort een rapport toegezonden met bez,wa ren tegen de ontkoppeling van belij denis doen en toelating tot het avond maal. Het weekblad Kerknieuws meldt over de inhoud: Als voornaamste berivaar tegen kindercommunie wordt aange voerd, dat er gevaar bestaat van te kort doen aan de genade Gods. Uit psychologische motieven en op grond van pedagogische overwegingen moet de kindercommunie afgewezen wor den, waarbij gesteld moet worden, dat de kinderen het geduld moeten op brengen om geëngageerd te kunnen deelnemen aan de viering van het avondmaal. Wat de volwassen doople den betreft, die geen belijdenis deden en daarom geen toegang tot het avondmaal hebben, zal individueel in concrete situaties pastoraal moeten worden opgetreden. UTRECHT Bisschop Helmut Frenz. voorzitter van de evangelisch lutherse kerk in Chili, bezoekt vrijdag ons land. Hij leidt in Santiago het na tionale interkerkelijk comité voor hulp aan politieke vluchtelingen, af komstig uit andere Latijns-Amerikaan se landen. Hun aantal bedraagt onge veer 13.000. Vanwege het nieuwe re giem achten zij zich niet langer veilig in Chili en anderzijds kunnen zij om politieke redenen niet terugkeren naar hun geboorteland. Tot nu toe is voor bijna 2000 personen asiel gevon den in andere landen, zoals Neder land. Bisschop Frenz is ook voorzitter van het comité dat na de jongste staats greep werd ingesteld voor de bescher ming van de mensenrechten in Chili. Vooral door rechtsbijstand probeert dit comité mensen te helpen die door de militaire junta in moeilijkheden zijn gekomen. Bisschop Frenz zal in Nederland on der meer ontmoetingen hebben met staatssecretaris Kooijmans van buiten landse zaken, de nationale commissie voor de opvang van Chileense vluch telingen, de raad van kerken en de stichting oekumenische hulp aan ker ken en vluchtelingen. Het tweede heeft die bewerking e pla bebouwing a« achter de rug, maare is cm de een of andere reden een eis de aan de orde gemaakt en de ch» kwam. In het evangelie is Johanna de Doper de woestijn-man die de wt van de Heer bereidt. Hij spreekt vr paden effen maken, heuvels egalisen en dalen verhogen. De Heer moets vlakke weg vinden. Wat zijn w. woestijn of woestenij? Men zal teg L. dit laatste woord steigeren. Wij e- i onze verworvenheden, een woestenij Zelfs zullen velen geneigd zijn ome huidige crisis te bagatelliseren enl spreken van een voorbijgaande fas de de vooruitgang achteraf zal blijke ^ie gestimuleerd te hebben. Toch doe m mij die lege zondagse straten sou m, net iets te veel denken aan 'De laats j,ei oever' van Nevil Shute. In dat boek Zel het noordelijk halfrond door atoo: ,jeri bommen uitgeschakeld. De radio-akti r0I1 ve golf komt zuidwaarts naar Austral ^et Een vreemd sein doet besluiten t een expeditie naar het noorden om! onderzoeken of nog ergens mogelij r mensen in rood zijn. Het blijkt ei los-zittend raam te zijn dat tegen morse-instrument slaat. De onderzees van de expeditie neemt films van kuststeden in het noorden. Soms gas de Icihtreklames nog aan en uit, verder is er niemand meer. Op V oog geen woestenij, maar ergens, aö ter de geveis liggen de mensen, j dood door straling. Ik ga misschien ver met me dat te herinneren als 's zondags door de stad ga. Alles lij nog zo mooi te funktioneren, maar zit natuurlijk ergens toch wel ee woestenij achter. Een woestenij ra wantrouwen en wederzijdse argwas Een woestenij, waarbij menselij verhoudingen het slachtoffer gerï den zijn van hebzucht en haat. bs ti. gen van achterdocht en bitterheid ai dalen van leegte en wanhoop. Die J» hannes, hij riep niet voor niets op 1 bekering. NED. HERV. KERK Beroepen te Baarn: G. C. Post te Le den; te Hoevelaken: P. Weestlandï Uddel; te Katwijk aan Zee (toez.):l C. Schuurman te Putten; door de ga synode als pred. voor buitenga werkz. (pastoraat onder doven): F.A L. Franken te Woubrugge. Bedank voor Hoogkerk J. C. Kra: jenbrink te Vorden; voor Hardim- veld: J. L. W. Koppenhol te Huizea GEREF. KERKEN (VRIJG) Beroepen te Zuidhorn: Joh. Strating'a Bunschoten; te Damwoude-Diresum: J Klamer, miss. pred. te Spakenbuil Zuid Bedankt voor Hattem; J. J. Wildeboe te Hardenberg. CIIR. GEREF. KERKEN Bedankt voor Rijnsburg: P. Beekhuii te Noordeloos. (Siti M' Adrian Henri cn Nell Dunn .W gauw (oorspr. titel: I want; vert. dow L. Coutinho). Van Gennep Amstfi dam, 96 blz. Prijs 9,90. Twee Engelse auteurs maakten verhaal over een liefdesgeschie die meer dan vijftig jaar duurdi liefde tussen een arme gymnasia een rijk kostschoolmeisje kan volmaakt zijn vanwege de cultui kloof die tussen hun beider were! gaapt. Zij verliezen elkaar gereg uit het oog: hij trouwt, zij reist, gtf uit en heeft minnaars. Maar bij tl gen schrijven zij elkaar en soms vlo er een ontmoeting plaats. Hun wederzijdse liefde is inten dan de liefde die zij voor hun beifr levenspartners koesteren en toch ten beiden dat het met hen sama ncoit echt iets wordt. Grote gebeurtenissen in hun ra schappelijk bestaan spelen in dit" haal op de achtergrond mee, r centraal staan de momenten wal zij terugvluchten naar hun pubei en naar de dichters die zij toen 1" Een verstillend verhaal, zonder scherpte kantjes, als een film met te mooie muziek. Ephraim Kishon: 'Salomon was i goed wijs'. Grote ABC van de Ai derspers Amsterdam. Prijs 15, f blz. Er wordt weer heel wat afgehi door de beroemde Israëlische sj cus. Dat zijn scherpzinnigheid mensheid aanspreekt, wordt bei door het eenvoudige feit dat woorden en gedachten in niet r dan veertien talen aan tal van worden voorgezet. Kishon spaart en niemand. Hij hanteert de 'ik'-vO? cn ontziet dus ook geenszins zich» Hier en daar overschrijdt hij de gf* zen naar het profane, waardoor n§£ lijk voor veel lezers de waardr van het geheel negatief uitvalt niet alle stukjes zijn even geesl zijn echter zeer sterke bij. Juist speelse spot moet men beslist t' achter elkaar lezen. G.i

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1973 | | pagina 2