DIE DOMINEE WAS EEN VENT VAN NIKS fllBlIlSllI Maatregelen tegen onveiligheid op weg Solidaridad vraagt geld voor 'kleine man' Vandaag door A. J. Klei Trouw Kwartet Grammofoon platen-met kerkmuziek taboe in DDR Reve's dankmis te eclatant Beroepingsweri Nieuwe boeket - TROUW/KWARTET WOENSDAG 12 DECEMBER 1973 KERK T2/K TR< De dominee van een alleszins nette plaats in het Gooi (daar zijn trouwens geen onnette plaatsen, geloof ik) had het beroep naar Amsterdam aange nomen. Ik liep een gepensioneerde collega tegen 't lijf, die in dat Gooise dorp woont en ik vroeg hem wat voor iemand onze aanstaande dominee was. Hij schudde bedroefd het hoofd en antwoordde: 'Die? Een vent van niks!' Natuurlijk wilde ik dolgraag weten waaróm die dominee een vent van niks was. 'Moet je nagaan', zei mijn collega, in wiens stem verontwaardi ging natrilde, 'moet je nagaan: ik heb wat met mijn oudste zoon, het loopt nogal hoog, en ik haal de do minee er bij. Goed, die man komt, maar wat doet-ie? Hij geeft nota be ne die jóngen gelijk Mijn collega stamt, dat kan duide lijk zijn, uit de tijd dat de opvoe ding zo ongeveer bekeken was met de stelregel: kinderen die willen, krijgen voor hun billen. Maar de cu- ders van Jantje, met wie ik onlangs aan de praat raakte, zijn van gans andere makelij. Zij zullen van hun leven niet op een waarom.' van hun spruiten reageren met: 'omdat ik het zeg. Zij leggen hun Jantje al les zoveel mogelijk uit, ze zeuren niet over half leeggegeten borden (iedereen heeft toch wel eens geen trek) en ze jagen niet achter hem aan als het bedtijd is (zo'n kind voelt zelf wel wanneer het slaap no dig heeft). Vrije opvoeding? Och. dat is weer zo'n dik woord. Jantje's vader en moeder hebben het liever over: op voeden tot zelfstandigheid en ver antwoordelijkheid. Mooi. Maar on langs kwam er een vlekje op dit pe dagogische geheel. Jantje treuzelde zó bij het uitkleden en zanikte zó hardnekkig om nog wat lekkers, dat zijn vader hem op een ouderwets stevige manier bij de kladden nam: en nou is 't eindelijk uit, begrepen! Na veel geschreeuw en schreeuweri ge opwekkingen om het schreeuwen na te laten lag Jantje tenslotte in z'n bed. Over Jantje Jantje sliep prompt in, maar in de stille huiskamer zaten zijn ouders nog wat na te tobben. Wat zouden ze aangericht hebben in de tere kin derziel? De volgende dag kwam Jantje opgetogen uit school thuis, hij struikelde van geestdrift over zijn woorden toen hij zijn moeder vertelde: en ik zei tegen de jon gens: oh, me vader was gisteren hardstik- ke kwaad!' Er was geen schade aan gericht in Jantjes binnenste, er was hem alleen maar vreugde bereid: eindelijk had hij ook een verhaal ever een kwaje vader! Nog iets. Een paar studenten zitten te praten over de vraag in hoeverre je kijk op de maatschappij bepaald wordt door wat je thuis is bijge bracht, of liever: door jouw reactie daarop. Gaat het altijd op dat je links bent als je rechtse ouders hebt, en omgekeerd? En ben je so wieso een revolutionair als je ou ders altijd in de weer waren om je onder de duim te houden? Mooie vragen, die nopen tot uitwisseling van treffende jaarervaringen. Een student, zoon van een niet onver maard kinderpsycholoog, zegt niet veel. Heeft hij niks te vertellen? Hij lacht een beetje zorgelijk: 'Ik heb op mijn manier een moeilijke jeugd gehad, m'n vader begreep altijd al les Anti-autoritair Deze voorvallen schieten me moeite loos te binnen, nu ik het beekje 'Jullie zijn allemaal poep' van Sjef Schuurman op mijn bureau vindt. Het gaat in dit enigszins vinnig ge schreven werkje blijkens de onderti tel om anti-autoritaire theorie in de praktijk. Wil ik nu met mijn verha len zeggen dat we proberen moeten zo'n beetje het midden te houden tussen mijn collega in ruste en de invoelende kinderpsycholoog? In zo verre wel, dat ik weinig hebben moet van een krampachtige houding naar de ene of de andere kant. En iets van dat krampachtige zit er bij Sjef Schuurman wel in. Hij heeft groot gelijk wanneer hij beweert dat je het anti-autoritairendom niet al leen met de mond kunt belijden. Schelden op de consumptiemaat schappij, terwijl je haastig je vaat in de afwasmachine douwt om maar op tijd bij de kleuren-t.v. te zitten, stelt natuurlijk geen moer voor. Maar wanneer Sjef Schuurman met schoolboekjes aan de gang gaat, slaat hij toch door. Kijk, vroeger kwamen in jeugdlectuur veelvuldig deje A-aders en zieke moeders voor, alsmede een rijkaard die tenslotte de arme, doch oppassende vrouw uit het moeras tilde ten aanschouwe van de brave en dankbare kinders. Als we de zin van Sjef Schuurman doen, struikelen we straks in kin derboeken over stakende vaders en opstandige moeders plus een vlerk van een industrieel, die tenslotte het loodje leggen moet Mooi be dacht, daar niet van, maar deze lie den zijn net zo vervelend-nadrukke lijk als de leeddragers in de negen- tiende-eeuwse lesjes. Maar die laat- sten hadden nog vóór, dat ze uit het leven gegrist waren, terwijl je van daag heus niet zoveel vaders tegen komt die voor andere strukturen in de weer zijn: eerder voor een eigen autootje. Precies, zal Sjef Schuur man zeggen, en dóórom moeten ze alvast in boekjes paraderen. Ik weet niet of dit soort bekeringsgeschiede nissen veel uithalen. Maar wie weet. wat Sjef Schuurmans eigen boekje nog allemaal uithaalt. Grootworden 'Jullie zijn allemaal 'poep' is een alpha-boek. dat uitkwam bij Bert kost. Er is neg een alpha-boek uit: 'Grootworden is gekkenwerk' van wijlen de Amerikaanse gestalt-thera- peut (die, om het héél oppervlakkig te zeggen, met onmiddellijke waar nemingen werkt) Paul Goodmann. Het gaat er blijkens de ondertitel om de problemen van de jeugd in onze georganiseerde maatschappij. Het boek is uit 1960, beschrijft kri tisch, scherp en helder de Ameri kaanse samenleving van toen. en het werd door de uitgever waardig be vonden nu in Nederland op de markt te verschijnen, omdat de ont bindingsverschijnselen inmiddels in onze buurt gekomen zijn. Om (een beetje) te verstaan wat (een deel van) de jongelui van nu beweegt biedt Goodmanns werk goede dien sten en de lezer moet er maar niet direct over vallen, dat de oplossin gen die de schrijver voor ogen staan, nogal duur zijn. 'Grootworden is gekkenwerk' is 203 pagina's dik en kost ƒ21.90. Over Flipje Omslagfoto van 'Jullie zijn allemaal poep' Bakker in Den Haag, 95 pagina's telt (de fotopagina's, waarvan er eentje bij dit verhaal afgedrukt staat, meegerekend) en dat 9,90 Laatste boek dat ik wil aankondigen is: 'Flipje stelt vragen', een voor lichtingsboekje van Zweedse makelij tekst en tekeningen van respectieve lijk Karin Levander en Gunilla Kvarneström) dat uitgever Bruna in Utrecht voor maar 5,90 aan de man brengt. Een allerfleurigst uit ziend boekje dat 'ver' gaat. De din gen worden onomwonden gezegd en getekend, van schuttingwoorden wordt terecht aangenomen dat ze al lang los van een schutting zijn en mooimakerij en mooipraterij is er niet bij, in tegenstelling tot ook heel progressieve boekjes waarin als 't er op aankomt toch een gordijntje van knusse woordjes neergelaten wordt. Haal je dan niet een prachtig geheim naar omlaag? vraagt mis schien iemand bezorgd. Je kunt ook zeggen: nu wordt alle smoezelige, nieuwsgierigheid de kop ingedrukt. Ik had er tenminste wel aardigheid in toen een negen-jarig lezertje (Flip je zelf is wel erg jong met z'n vijf jaar),, toekomend aan de beschrij ving van een paar voorbehoedmidde len, waarderend zei: da's handig! Dc redactie behoudi Web nn rerhi vo«r haai ter opname In itexr rubriek lorerzonden me- nlnKMlltlnerii verhort werr Ie geven. Bil pu- bllkatle wordt mei de naam van de tnreiidrr ondertekend. Brieven kunnen worden ne- stuurd aan bet secretariaat bnoidredaclie Troutv/Kwarlel. postbus Amsterdam. Olieboycot (37) Het ingezonden stuk olieboycot (34). waarin I. S. Lamkester v d. Viruk zich naar aanleiding van de bekende omis sie in de troonrede en de daarop voer Nederland gevolgde 'zeer moeilijke tijd' afvraagt of 'God misschien de Arabieren gebruikt om ons volk en regering tc laten zien dat we Hem niet straffeloos kunen negeren' noopt mij zeer tegen mi in gewoonte tot een wedenvoord. Daar de olieboy cot ten nauwste samenhangt met de Israëlisch-Arabische oorlog dient men deze vraag dus te vertalen met: 'Heeft God misschien, ruw geschat, plm. 2000 Israëli's, plm. 30.000 Syriërs en plm. 20.000 Egyptenaren laten sneuvelen om ons volk en regering te laten zien, dat we Hem niet straffeloos kunnen negeren?' Het is m.i. dit soort grieze- lige-egocentrische Godsvrucht, dat de wereld al eeuwenlang heeft opgeza deld met inquisitie, brandstapels, godsdienstoorlogen e.d. In zijn diepste wezen is deze vreme zelfverzekerdheid bovendien de ergste vorm van hovaar dij en blasfemie. Amsterdam A. Pola Verfijning Met uw commentaar 'verfijning' (1-12- '73) ben ik het geheel eens; de ver schillen bij toekenning van ereteke nen, gebaseerd op rang en positie zijn mij altijd onsympathiek geweest. Zo ben ik van mening dat de verdiensten De Rotterdammer Nieuwe Haagse Courant Nieuwe Leidse Courant Dordts Dagblad Uitgaven van B.V. De Christelijke Pers Directie: Ing. O. Postma, F. Diemer Hoofdredactie: J. Tammlnga. Hoofdkantoor d.V. De Christelijke Pers: N.Z. Voorburgwal 276 - 280, Adam Postbus 859. Telefoon 020-22 03 83. Postgiro: 26 92 74. Bank: Ned Midd. Bank (rek.nr. 69 73 60 768). Gem.giro X 500. van de bemanningen der reddingsbo ten. die in hun levens soms honder den op zee in nood verkerenden gered hebben, niet voldoende gehonoreerd worden. Er is een hoge onderschei ding n.l. de erepenning voor 'menslie vend hulpbetoon' maar deze redders zou ik het waard vinden evenals de dragers van de Militaire Willemsorde tot Ridder benoemd te worden, een equivalent van de M.W.O. dus. Want zij betonen niet minder 'Moed-Beleid- Trouw* in het redden van levens dan zij die dapper strijdend, hoe noodza kelijk ook, levens moesten nemen. Rotterdam H. W. Prillevltz Kleuterleidster (2) De heer Dirksen uit Harderwijk wordt niet gevraagd medelijden met de kleuterleidster te hebben. Wel is hij niet goed ingelicht. Een 'meisje' van 23 jaar verdiend bij het kleuter onderwijs ƒ1187,- met akte A en B en bereikt op 43-jarige leeftijd het maximum van ƒ1720,-. Is zij hoofd leidster van een school met 3 of 4 leidsters dan bereikt zij dit salaris als zij 35 jaar is. Kan men dan nog spre ken van een 'meisje alleen'? En waar om moet haar worden voorgezegd hoe ze haar salaris besteden mag? Moet ze altijd op een zit-slaap- kamer blijven wonen, gesteld dat ze niet getrouwd is? Ik merk dat de on- gehuwden nog steeds niet als volwaar dig worden beschouwd. Rotterdam Thea van Kempen Geref. synode (5) Drs. R. Ferwerda te Kollum slaat een juiste en harde slag op de spijker, als hij schrijft (Tr-Kw 7-12) dat de kern van het probleem rondom de 'kwestie '44' altijd buiten beschouwing is. ge bleven. n.l. het profetisch woord Gods over deze scheuring, geopenbaard door de Heer in 1948 aan ds. A. A. Leenhcuts, destijds geref. predikant te Enschede. Misschien dat de synode thans van haar dwalingen terugkeert en alsnog zij het laat profeti sche boodschappen en inzichten ten volle honoreert. Want er zijn profeten onder ons (niet alleen Leenhnuts)! Amsterdam S. de Jong Geref. synode (6) De gereformeerde synode heeft thans in behandeling een verzoek tot eer- en rechtsherstel van wijlen Schilder en Greljdanus. Tr.Kw. herinnert zich nu dat Luther sprak van mensen die wel goede juristen, maar 'böse Chris ten' zijn en Is van plan deze kwalifi catie toe te passen op deze synode in geval ze niet onverwijld een streep zet (en dan een 'dikke') door 1944. Dogmatisch waren de besluiten van de schorsende synode m.i. even aan vechtbaar als die van zijn tegenstan ders. Maar dit stelt mij toch niet in staat ook maar enig begrip op te brengen voor het feit dat Tr.Kw. on gevraagde kerkelijke adviezen meent te moeten geven, maar vooral niet voor de wijze waarop Tr.Kw. dat heeft ge daan. Baarn H. M. Matter Geref. synode (7) Inzake het verzoek tot eerherstel van de professoren Schilder en Greijdanus merkt de heer Huizinga in deze ru briek op: 'Van eerherstel kan geen sprake zijn omdat tuchtmaatregelen geen aantasting van Iemands eer bete kenen.' Ik stel hier tegenover, dat ge noemde professoren geschorst werden op grond van art. 80 van de toenmali ge kerkenordening, van welk artikel de slotzin luidde: 'Kortelijk alle de zonden en grove feiten, die de bedrij ver voor de wereld eerloos maken, en in een ander gewoon lidmaat der kerk afsnijding waardig zouden gerekend worden'. Mag ik. aan het adres van de heer Huizinga, besluiten met een vari ant op het gevleugelde woord van wij len dr. A. Kuyper, namelijk: 'Het boe tekleed ontsierd een geref. synode niet.' Vlaar dingen D. Nentjes Meijnderts Nederland heeft een groot verlies ge leden door het vertrek van generaal Meijnderts. Het zou mogelijk kunnen zijn dat U over dertig jaar een artikel over Meijnderts schrijft zeals U dat een aantal weken geleden over gene raal Winkelman deed. Ik hoop dat de omstandigheden er niet toe zullen lei den dat men Meijnderts weer nodig heeft, maar mocht er ooit weer oorlog komen, dan zou ik het zeer op prijs stellen indien men dan een beroep op Meijnderts zou doen. Ik zou tenminste weer weten dat er deskundige leiding was. Andijk J. Huls Dienstencentrum (3) Ik vind het een schande in deze tijd met een vijf miljoen kostend plan voor een gereformeerd dienstencen trum te komen. Wie moet dat beta len? Zeker de goede gemeente. Zou de tijd niet eens zijn aangebroken de synode eens voor vijf jaar of langer te sluiten? Nu wil men weer spreken over de onzin van de veertiger jaren. Vclsen-Noord Th. Fokkens Barend Servet Show De VPRO komt op 27 december weer met een Barend Servet Show die de gemoederen weer danig in beweging zal brengen, door op alternatieve wij ze het kerstgebeuren op het beeld scherm te brengen. Dat hierbij weer het allerheiligste danig door het slijk zal gaan is al duidelijk. Moet dat maar weer doorgaan? Tegen de Deense film The love affairs of Jesus Christ is een massaal getuigenis uitgegaan in de vorm van honderddui zenden handtekeningen. Ook tegen een dergelijke VPRO uitzending moet met klem geprotesteerd worden. Handtekeningen vonrl" Zevenbergen II. Lokcrs Dr. Oppenheimer en ds. Spijkerboer: Van een onzer verslaggevers DEN HAAG Twee hervormde predikanten hebben in een ver zoekschrift aan de leden van de Tweede Kamer aangedrongen op maatregelen om op korte termijn de verkeersveiligheid te bevorde ren. Op 16 november sprak de raad van kerken zich uit De raad 'stemt ermee in, dat het vraagstuk van de verkeers veiligheid klemmend aan de orde wordt gesteld'. Hij 'is zich ervan be wust, dat dit vraagstuk alleen met ra dicale veranderingen in onze samenle ving en eventueel impopulaire maat regelen van de overheid kan worden opgelost. 'Volgens de raad 'hebben de kerken protest aan te tekenen tegen het huidige verkeersstelsel en tegen onverantwoord gedrag van de bij dit stelsel betrokkenen'. De tol van ver nietiging en verminking mag niet als iets normaals worden beschouwd, al dus dc raad. Omdat de raad van kerken geen con crete maatregelen noemde, hebben dr. Oppenheimer en ds. Spijkerboer nu hun verzoekschrift aangeboden. Ds. Spijkerboer: enkele jaren geleden stel de de politie op rijksweg 1 bij kilo- meterpaal 10,7 een strenge controle in. In twee maanden nam het aantal ongelukken sterk af en vielen er geen doden. Voordien vielen er op hetzelf de weggedeelte in vijf maanden der tien doden. Het verplicht gebruik van autogordels en het verplicht dragen van helmen voor bromfietsers zouden 600 en 200 doden per jaar minder be tekenen. Waarom aarzelt men dan toch om deze en dergelijke maatrege len in te voeren en daar de hand aan te houden? In 1971 vielen er op de Nederlandse wegen 3.167 doden en 72.167 gewonden. Zij vragen meer toezicht, snelheids- vermindering en een passend strafbe- leid. Een kind kan weten, dat bij wer kelijke controle voorzichtiger gereden en meer gelet wordt op afstand hou den en de voorgeschreven snelheid, aldus dr. K. E. H. Oppenheimer uit Leiden en ds. A. A. Spijkerboer uit Amsterdam. De praktijk van de auto loze zondag bewijst huns inziens dat een goed strafbeleid het aantal over tredingen laag kan houden en dus preventief werkt. In .'ebruari van dit jaar vroegen zij reeds, samen met drs. W. J. Baart te Oegstgeest, aan de raad van kerken en het moderarren van de hervormde synode, om bij de regering aan te dringen op ingrijpende en desnoods impopulaire maatregelen op korte ter mijn om de verkeersonveiligheid tegen te gaan. In hun brief kwamen zij met duidelijke voorstellen. Daarmee ont kenden zij uiteraard niet, dat op lan ge termijn ook andere maatregelen (planologische verbeteringen, open baar vervoer, beter onderwijs, verbete ring van het rij-examen) noodzakelijk zijn. Niet minder dan dertig hoogleraren, van wie enkelen in de universiteits ziekenhuizen verkeersslachtoffers be handelen, 95 predikanten, honderden gemeenteleden en twintig classicale vergaderingen van de hervormde kerk betuigden hun instemming met de brief. MtiNCHEN (KNA) Grammo foonplaten met kerkelijke liede ren zijn in Oost-Duitsland niet gewenst. Dat bemerkte een rei ziger bij de grensovergang Eus- senheusen-Henneberg. Daar werden twee grammofoonplaten met kerkmuziek, die hij bij zich had, in beslag genomen. Als verklaring gaf de douane op, dat hier niet gesproken kon worden van werken uit een cul tureel erfgoed en ook niet van hedendaagse cultuur. Bij de te rugreis werden de platen weer teruggegeven. ai 5 or PANIEK De televisiebeelden van toestanden magazijnen van grootwinkelbedrijv» rn en van hamsterende klanten behoevi J-'-1 niet meteen aan de oorlog te herinn l[n ren, ze roepen voldoende vernedert 'a de ervaringen op om ze niet onopj gj* merkt te laten. Komisch deed h hamsteren van closetpapier aan. Wel )TSL angst zit hier nu weer achter? Al ei der na de oorlog openbaarde de hamster-psychose zich. Van tijd 1 tijd schijnt de toestand op bepaal "t a mensen zo 4e werken dat ze angsG re worden en om zich heen gaan gra onir en. Een soort dierlijke reactie. 0 een vernederende zaak gezien teg or, de nuchtere woorden van één van eide ondervraagden: wat je op die mani ien- koopt kan een ander niet hebben, A er internationaal wat onrust is sch nen de mensen zich anders te ga and- gedragen. Of komt er dan een kl( aar beetje uit wat er toch al in zit? sla« voor anderen uit organiseren zü v er te organiseren valt. Terwijl een *rd aide der nog gewoon met z'n dagtaak bei is worden zij geobsedeerd door vrees van te kort te komen. Het heel doet denken aan een soort niekhouding. Onzekerheid, vaak late 1 S aanwezig, slaat naar buiten in e n niets en niemand ontziend gedr^WN waarbij eigen leven tot elke prijs veiligheid gesteld moet worden. Iül ze dagen is intussen een en ander v nd begrijpelijk. De wijze waarop somt a' gen hebben zitten drammen om vn de regering cijfers te krijgen, de ïn- ze waarop zij in krant voor radio 1 tv op de toestand reageerden, is voin j geen gering deel verantwoordelr0" voor deze paniekstemming. De gro alarmerende koppen van een bepaj «lsj ochtendblad doen de oplage wel lie ^[1. stijgen maar ook de koorts waarn ®tn labiele figuren zo'n dag rondlopi ntr. Meer als ooit tevoren zullen de co G municatiemedia vandaag de pas mi ten inhouden en niet tenville welke sinistere primeur ook verget dat zij voor mensen schrijven. Lied die deze problematiek enigszins doi hebben zullen zich dan ook van soort journalistiek afwenden. ;t zi Gi ikke w nd n >at d i. K i j ilan oter v ys Van een onzer verslaggevers DELFT Aan Gerard Reve zou de eucharistieviering op 14 december in do Haagse Westeindekerk ter gelegen heid van zijn 50e verjaardag en zijn zilveren schrijversjubileum niet ge weigerd zijn. wanneer deze een wat minder publicitair en minder eclatant karakter had gedaan. De weigering is ook niet los te zien van wat er bij de huldiging van de schrijver in 1969 in de Vondelkerk is gebeurd. Aldus vicaris dr. W. van Paaschen van het bisdom Rotterdam tijdens de vergadering van de diocesane pastora le raad. De vicaris benadrukte dat bij de besluitvorming de persoon van Ge rard Reve niet in het geding was ge weest maar wel de wijze van presenta tie. NED. HERV. KERK Beroepen te Rijssen: A. van Brum: len te Hierden; te Yerseke (toez.) te Gorinchem: B. Duisterhof te 's-Gi venzande; te Waalwijk: L. Schelle !ID te Arnhem: te Hillegom: A. A. Dri >G te Lemmer. Aangenomen naar Zuidlaren (toez t h R. van het Lindenhout te Beverwi erst. buitengew.' wijkgem.; naar Gorinche gen W. J. van der Waal, voorheen prejn. direkt. van het vormingscentrum Oorsprong', wonende te Baarn. Bedankt voer Ferwerd (toez.): A. Jijrdc kers, em. pred., wonende te Ede. GEREF. KERKEN Beroepen te Leeuwarden-West: Kroeze te Hoogeveen; te Amsterda slis Slotervaart-Osdorp: P. van Breugel Leeuwarden, Bedankt voor Rotterdam-Charlois: Schelhaas te Delft-Abtswoude. Benoemd tot ziekenhuispred. Vi Universiteit te Amsterdam: mej. W. Morsink, kand. te Amsterda^ (reet.). GEREF. KERKEN (Vrijg.) Bedankt voor Terneuzen: N. Bruin Helpman. CIIR. GEREF. KERKEN Aangenomen naar Driebergen: Sneep te Alphen a. d. Rijn. GEREF. GEMEENTEN Beroepen te Beekbergen: J. van Vli 'Jw te Aagtekerke, die bedankte voor Gfl ^v< ine ii.il lts! ïo ,nfa\ ind n 1 Dor^ ote sp 'ri !fi« lilii nhe di nde itw ter ir oor; ass iel Van een onzer verslaggevers DEN HAAG De actie Solidaridad. die evenals in vorige jaren ook nu weer in de maand december wordt gevoerd in dc rooms-katliolieke kerk, de hervormde kerk en door de kerken die lid zijn van de stich ting oecumenische hulp, vraagt in liet hij zonder aandacht voor de kleine man in La tijns Amerika. De hulpprojecten waarvoor giften op giro 1804444 worden gevraagd betreffen onder meer volksont wikkelingswerk, vrouwenwerk, kadertraining en sociale bewustwording. In Latijns Amerika valt dit onder het hoofd 'basisopbouw', dat wil zeggen de vorming van kader in en onder de massa zelf. Het doel daarvan is dat zij zelf deel kan gaan ne men aan het ontwikkelingswerk. Er is een groot gebrek aan mensen, die dicht bij de 'gewone' man' staan, en die hem kunnen verlossen uit de apathie en de wanhoop. Tekst Solidaridad kreeg dit jaar als motto een tekst uit Lukas: 'dc geringen heeft Hij verhoogd'. Deze tekst is door de relaties van Solidaridad in Zuid- Amerika gekozen. In de massaal verspreide folder staat naar aanleiding van de tekst: dat bij het bij God precies andersom ligt dan bij ons. 'Niet de notabelen en de hoge pieten, maar de arme blik sems hebben Zijn belangstelling. Meer nog: zij hebben Zijn voorkeur: uitgerekend met die men sen verklaart Hij zich solidair. Hen geeft hij Hoop. En hun uitbuiters, onderdrukkers en over heersers zegt Hij dat zij hoop hoop beter kunnen laten varen zij zullen aan het kortste eind trekken. De grootste hoeveelheid geld (ƒ39.000) die wordt gevraagd door de actie Solidaridad is bestemd voor de activiteiten var. bet Latijnsamerikaanse vakverbond Clat, dat in Zuid-Amerika werkt aan een mentaliteitsverandering. Eenzelfde bedrag vraagt Solidaridad voor speciale radioprogramma's voor bewustwording. In Latijns Amerika hebben 42.518.000 mensen een radio. Dit betekent dat 53 pet. van de bevolking van dat kontinent binnen bereik komt van de ra dio. De Latijnsamerikaan luistert gemiddeld 2 uur per dag naar de radio. De invloedssfeer van de radio is dus zeer groot. Maar de enorme macht van de radio staat niet in dienst van sociale vooruitgang en wordt ook niet gebruikt om het opvoedkundig peil van de bevolking te verhogen. In plaats van opvoeding en bewustwording draagt de radio meer bij tot vervreemding, massaficatie, depersonalisatie en instandhouding van de passi viteit onder de bevolking. Een handjevol christe nen, vakmensen op het gebied van radioprogram mering, zijn reeds drie jaar bezig met het uitwer ken van speciale programma's die vanwege hun vormgeving door de commerciële radiozenders graag uitgevoerd worden, maar die door hun in houd bijdragen tot de bewustwording van het volk. Deze programma's moeten mettertijd geheel La tijns Amerika bestreken. De actie Solidaridad streeft naar de ontvangst van 1.2 miljoen gulden, eenzelfde bedrag als in de voorgaande jaren is binnengekomen. Vorig jaar deelde Solidaridad in de interkerkelijke actie Kom over de Brug. waardoor toen een beroep op de kerken kon vervallen. trd John Wingate SSC: 'De slag om Kr jr ta.' Uitgeverij Hollandia, Baarn. Pr 5 16.90, 234 blz. Ruim dertig jaar na de hier beschr ven strijd om Kreta, toen de gealliei «1 den het (slag)veld moesten ruimi vl voor de Duitsers die het eiland aa vielen, is nauwkeurig een balans II gemaakt. Die staat achterin het boe compleet met gegevens over mens |0i en materiaal. Voorin staan de afk'p tingen van onderscheidingen, die di ;'11- pere mannen krijgen na het verrii *rt ten van opvallende daden. Men ko :na daaruit, ten naaste bij, te weten vi en wat luitenant-admiraal Efn" Mountbatten van Burma K.G., P.C., st C. B„ G. C. S. I, G. C. I. E, G. C. -I O. D S O was. Ook van de stranden van Kreta mo d' ten in mei 1941 tienduizenden sol: |n 1 ten in veiligheid worden gebrac Opmerkelijke staaltjes van moed zi a1 vertoond tijdens ware slachtpartiji 'ek' Gemaakte fouten worden niet verZ! ?SI gen in dit onopgesmukte verslag v gevechten, die na zoveel jaren n rd huivering opwekken als men leest h §r« ook de zee als massagraf kon fun, ren. 'e G. ebo WOORD-keus, hulpboek 1, door Ie Ch. de Beus en dr. J. G. Thoom sek Uitg. Tjeenk Willink-Noordduijn, C ooj lemborg, 135 pag., prijs 7,50. De lag teurs, hervormde theologen, bied 1 toelichtingen, vragen en opgaven I WOORD-keus (eerder verschen jj bloemlezing uit de bijbel in hed« daags Nederlands), bestemd voor ls en 2e leerjaar van het voortgezet (0o derwijs. Hulpboek II voor 3e en leerjaar is in voorbereiding. Dc aard evan Gods dromen door j Hans Bouma. Ondertitel: bijbelse va kenningen. Uitg. Meinema, Delft, I pag., prijs 7,90. Bij iedere 'verkil m ning' is een lied van de Hilversufflf dominee-dichter geplaatst.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1973 | | pagina 2