Kerk op televisie aait niet en schopt ook niet, maar wat dan wel? fllsillalll harde tocht fa verwachtf t; esa Vandaag Prof. dr. G. N. Lammens over liturgie en massamedia Trouw K wartet Jeugdwerkster mag Z.-Afrika niet verlaten Nieuwe boeken Raad van kerken wil een actie voor politieke gevangenen Mi Su Ws en Sh in TROUW/KWARTET VRIJDAG 7 DECEMBER 1973 KERK/B [NNENL AiX>D T2/K2 rso door A. J. Klei Er zijn kerkmensen die op woensdagavond prompt de t.v. uitschakelen als 'Kenmerk' van IKOR/CVK wordt aangekondigd :dat gaat toch maar over verkeerde strukturen hier en ellendige toestanden daar. Maar als de avond daarop een veelkoppig koor op het scherm bekende gezangen staat weg te geven, neuriën ze genietend mee. Je vraagt je dan af, wat de kerk eigenlijk moet op de t.v., de mensen over de bol aaien of ze tegen de schenen schoppen? Of proberen zo'n beetje 't midden te houden? Deze vragen kwamen in minder huise lijke bewoordingen aan de orde in de rede die prof. dr. G. N. Lammens buitengewoon hoogleraar aan de theo logische hogeschool van de gerefor meerde kerken in Kampen (zijn vak Is liturgie-wetenschap) gisteren hield op de jaardag van de hogeschool. Om dat prof. Lammens (ook) directeur is van het CVK, het convent van ker ken, hoeft het geen opperste verba zing te wekken dat zijn verhaal ge wijd was aan het onderwerp: liturgie en massamedia. Een paar dagen vóór de Kampense plechtigheid zit ik met prof. Lam mens over zijn oratie te praten. Hij vertelt om te beginnen hoe argeloos de kerk indertijd de pas uitgevonden radio als massamedium tegemoet trad. Paus Pius XII was van mening dat de Voorzienigheid deze uitvinging speci aal voor de christenen had bestemd, want via de radiogolven kon de pries- Dc redactie behoudt zlcb bet recht voor haar ter opname In deze rubriek toegezonden me ningsuitingen verkort weer te geven. BIJ pu- bllkatlc wordt mei de nnam van de Inzender ondertekend. Brieven kunnen worden ge stuurd aan het secretariaat hoofd redactie Trouw/Kwartet, poslbus xsq. Amsterdam. Links-rechts (4) Even inhaken op het stukje van de heer Scholtz jr.: links-rechts. Als Pre diker in deze tijd zou leven moest hij wel goed recht voor zich uitkijken, want rechts zou ook fascisme beteke nen! En dat zou hij toch zeker ook niet verkozen hebben. Wat een uit komst dat wij de bijbel zo voor ons eigen karretje kunnen spannen, en dan al die teksten boven de bedden! Amsterdam mevr. J. W. Olthuis-Bon Kleuterleidster Ik heb geen cent medelijden met de kleuterleidster. Waarom moet een kleuterleidster zo nodig in een auto rijden? Heeft zij die werkelijk nodig voor haar werk? Waarom moet zij al léén een gehele eengezinswoning be wonen? enz. enz. Een 'meisje alléén' met een bruto-salaris van zo'n 1.720,- (éénduizend zevenhonderd dn twintig gulden) per maand vind ik rijkelijk hoog betaald. Wat denkt u van een salaris van een administratief rijksambtenaar, die gehuwd is en b.v.- 2 kinderen heeft, van pakweg zo'n 1.451,- (éénduizendvierhonderdéén- envijftig gulden) bruto (eventuele toelagen buiten beschouwing gela ten)? Laat de regering eerst eens wat doen aan de salarissen van de zg. la gere ambtenaren, zodat die een flink stuk naar boven gaan en de zg. hoge re ambtenaren in geen geval veel ho ger komen te zitten. Als dit is gereali seerd, mag de zg. onderbetaalde kleu terleidster eens terug komen met haar 'klacht'. Harderwijk E. Dlrksen Geref. synode (3) De synode kwam weer niet uit de 'kwestie-'44' en zal er op deze manier ook nooit uitkomen, omdat de kern van het probleem tot op heden altijd buiten beschouwing is gebleven, na melijk het profetische woord Gods over deze scheuring.In 1948 open baarde de Heer aan ds. A. A. Leen- houts, toendertijd gereformeerd predi kant te Enschede, o.a. de volgende profetische boodschap voor de gere formeerde kerken, waaruit ik ci teer:'. Er moet tucht zijn, maar ni'dt zo. Daarom heb Ik een man tegenover uw muur gesteld, met het breekijzer in de hand en een ongeneeslijke grim migheid in hem uitgegoten, die niet wijken zal, totdat gij u bekeert. Be keert u, dan zal ook hij genezen. Maar er is meer! Wie geeft u het recht de kinderdoop te maken tot een stalen wet in 'Israël'? Waar heb Ik dat gezegd? Dan zal Ik zwichten. Ook hierom heb Ik u geslagen. Gij hebt al tijd nog de polsstok van uw nadenken nodig om over te springen van de verbondsbelofte naar het kerkelijk ge bod van de kinderdoop. Ik heb u ook- niet bevol'dn de kinderen niet te do pen, maar gij had door uw uit de Geest geboren liefde elkander hierin moeten verdragen. Gij zult verstande lijke verlegenheden niet hanteren als een bijl om daarmee Mijn tafel stuk te slaan. Kollum drs. R. Ferwerda Geref. synode (4) Tegen uw mening, dat de geref. syno de nu eindelijk toch maar aan het verzoek tot eerherstel van de profes soren Schilder en Greydanus en tot opheffing van de toen genomen tucht maatregelen had moeten voldoen, zou ik twee, m.i. doorslaggevende bezwa ren willen aanvoeren: 1. Van eerher stel kan geen sprake zijn omdat tucht maatregelen geen aantasting van ie mands eer betekenen. Anders zou geen kerk ooit tuchtmaatregelen mo gen nemen. 2. Opheffing thans van de toenmalige tuchtmaatregelen zou bete kenen, dat toen in alle tuchtgevallen fout is gehandeld. Dit uit te spreken zou echter een verdraaiing van histo rische feiten en dus een ééraantasting zijn van de toenmalige synode (Ber- kouwer c.s.). Erkenning van gemaakte fouten is herhaaldelijk gebeurd en er is vergeving voor gevraagd. Daarmee moet de zaak nu eindelijk eens af zijn. Woldendorp R. Huizinga lid geref synode Haarlem-Nfd. Spaargeld Ik dank staatssecretaris Meyer harte lijk om zijn plan toch bijstand te ge ven aan mensen met een klein spaar geld. Mijn man heeft veertig jaar het onderwijs gediend en we hebben zui nig geleefd. Nu .ik naar een bejaar denhuis ga moet ik eerst maar ons spaargeld opmaken eer ik bijstand krijg. Epe W. E. van Dalen-Scheffer Homofilie (4) In de televisie-discussie over homofi lie werd gezegd dat wij wel meer wis ten dan Paulus. Maar wat Paulus schreef werd hem ingegeven door de Heilige Geest. Gods Woord is be trouwbaar. Dubbeldam J. Niehof Meer brieven op pag. T13/K11 De Rotterdammer Nieuwe Haagse Courant Nieuwe Leidse Courant Dordts Dagblad Uitgaven van B.V. De Christelijke Pers Directie: Ing. O. Postma, F. Diemer. Hoofdredactie: J. Tammlnga. Hoofdkantoor B.V. De Christelijke Pers: N.Z. Voorburgwal 276-280, A'dam. Postbus 859. Telefoon 020-22 03 83. Postgiro: 26 92 74. Bank: Ned. Midd. Bank (rek.nr. 69 73 60 768). Gem.giro X 500. Van een verslaggever KAAPSTAD De autoriteiten in Zuid-Afrika hebben het paspoort afge nomen van mejuffrouw Nikki West- cott, een twintigjarige jeugdwerkster die verbonden is aan het christelijk instituut voor Zuidelijk Afrika. Zij is de achtste persoon uit de kringen rond het christelijk instituut wie het reizen naar het buitenland onmogelijk wordt gemaakt. Nikki Westcott zou naar Engeland gaan. voor een bezoek aan haar vader. Zij hoopte ook volgend jaar in Enge land haar studie te kunnen voortzet ten. Ook hiervan zal nu niets kómen, zo vreest zij. Nikky Westcott is bestuurslid gewee6t van de nationale unie van Zuidafri- kaanse studenten. Zij behoorde tot een groep studenten, die gezamenlijk in het openbaar gezegd hebben geen getuigenis voor de Schlebusch-com- missie te zullen geven. Deze commis sie van parlementsleden, dié een on derzoek instelt bij instellingen die te gen de apartheid zijn, heeft Nikky Westcott echter niet opgeroepen. Des ondanks schijnt zij te zijn gestraft. Mejuffrouw Westcott is een van de inmiddels meer dan honderd Zuidafri kanen die een verbod gekregen heb ben het land te verlaten. \\M|li//y// ter nu ook daar doordringen, waar hij anders misschien van z'n leven niet gekomen zou zijn. De paus, en hij niet alleen, vergat dat het omgekeer de ook waar was: dat nu ook anderen daar toegang kregen, waar vroeger de dominee of de priester het cp z'n eentje voor het zeggen had. Na het eerste enthousiasme keken de kerken wat rustiger naar de radio. Een mooi middel, vonden ze, om zie ken en aan huis gebondenden niet verstoken te doen zijn van de zondag se kerkdienst Maar de techniek ging verder, je kreeg de zogenaamde zie- kentelefoon en later band-recorders en straks video-recorders. Allemaal dingen die voor de plaatselijke ge meente te verkizen zijn boven radio of t.v., want de zieke of bejaarde hoort hiermee in de huiskamer het zelfde als de anderen die naar de kerk konden gaan, en op die manier heb je betere aanknopingspunten voor het pastoraat, vindt prof. Lammens. Sinds het begin van de jaren zestig is de kerk meer, wat je noemt, medium- bewust geworden. Om nu niet in 't wilde weg te praten, formuleer ik met goedvinden van prof. Lammens ons onderwerp zo: kerk en telerisie. Ik verneem dat in de literatuur vrijwel over de hele linie de uitzending van een gangbare kerkdienst afgewezen wordt. Mijn vraag: Wat voor bezwaren zijn daar tegen? Prof. Lammens: Ik geef eerst de be zwaren aan de liturgie ontleend. Het zijn er drie. De kerkdienst is niet comunicabel, komt niet óver, want er wordt een speciale binnenkerkelijke taal gesproken. Tweede bezwaar: es- sèfttlèel vóór de kerkdienst is dat je er aan méédoet, en dat doet de kijker niet. Tenslotte is de kerkdienst niet missionair. Is ledereen het daarmee eens? Ik niet, Dat wil zeggen, ik heb daar wel 't een en ander tegenover te stel len. Wat dat niet-communicabel zijn van de kerkdienst aangaat, als je een taal gebruikt waar geen hond wat van snapt, moet je de kerk kritiseren en niet de uitzending. Ja maar, hoor je dan, het evangelie is toch een dwaas heid en een ergenis. Maar dan verge ten we dat dit het oordeel was van mensen die er niet van wilden weten. Ook communicatie met het evangelie heeft evenals trooiwens alle echte communicatie conflictaspecten. Maar voor wie het evangelie verkondigt is het uitgangspunt dat het een kracht Gods is. Dan krijg je dat punt van het meedoen aan de kerkdienst. Ze zeggên: het eigenlijke geheim, dat is de aanwezigheid van Christus, kun je niet overdragen. Akkoord. Maar dan kun je ook niet in de kerkdienst zelf. je kunt alleen pre beren het doorzich tig te maken en waarom zou de vrouw of de man in de huiskamer die poging niet kunnen meemaken? En als ze beweren dat de kijker er niet helemaal bij hoort, antwoord ik: mis schien krijgt hij daardoor zin er wél compleet bij te horen. Nu nog over dat missionaire. De t.v. is niet het meest aangewezen middel om iemand te winnen voor Christus. Maar aan het missionaire is ook de kant van het tegenwoordig-zijn, van het ge sprek. Maar komen we nu niet buiten de kerkdienst terecht? Goed, ik zit nu meer aan onze rubriek 'Kenmerk' te denken: informatie ge ven, laten zien dat de kerk betrokken is om de problemen in de wereld, waar de media over berichten en mee bezig zijn. Ook moet duidelijk worden dat je daarin geen bijbedoelingen hebt. Hoe wordt de zaak van de kant van de media bekeken? Ook in die hoek leven bezwaren. Ik heb weer drie punten. Ten eerste zeg gen ze dat de media een eigen identi teit hebben en geen verlengstuk zijn van preekstoel of kerkbede. Ten twee de willen de media zoveel mogelijk beantwoorden aan de behoeften van 't publiek, terwijl de kerk vervreem dend moet werken. Ten derde is uit onderzoekingen gebleken dat de mas samedia bestaande zekerheden verhar den, terwijl de kerk bekering preekt. En wat kun Je hierop zeggen? Om te beginnen kan ik met die eigen identiteit van de media niet uit de voeten. Wat is hun eigen aard? Hier dienen ze tot informatie en waar schijnlijk nog meer tot ontspanning, maar in ontwikkelingslanden helpen ze bij het proces van bewustwording, zijn ze opvoeders, ik noem maar wat. Je kunt met televisie eigenlijk Alles doen. Wat dat tweede punt aangaat, maatschappij-critici hebben gelijk als ze zeggen dat de media valse, gemani puleerde behoeften scheppen, waar door echte zelfontplooiing geblok keerd wordt. Alle vanzelfsprekendheden van de mo derne maatschappij worden je met de paplepel ingegoten in de amusements programma's. De dieper liggende men selijke behoeften aan vrijheid en ver antwoordelijkheid slibben dicht. Ik zou zeggen: daar moet de kerk juist inspringen. Als je nu praat ever het verwachtingspatroon, de mensen ver wachten van de kerk veiligheid, ge borgenheid. Ze vinden dat de kerk moet staan voor de erkende institu ten. Moet je daartegenover nu alléén de vervreemding in de hand werken? Een gevoel van geborgenheid (willen) hebben hoort bij het menselijke. De Uit 'Roomse, moppen van Fred Marcus uitg. Gollmer) bijbel zegt: God is een toevlucht. Maar alsjeblieft!, dat betekent niet een ghetto, dat is niet veilig wegkrui pen. God is een toevlucht voor hen die de maatschappelijke consequenties van de bijbelse boodschap niet uit de weg gaan. Als je zegt: God is mijn toevlucht, zeg je tegelijk: de bestaan de maatschappij is dat niet. Derde punt. De t.v. stijft de mens in zijn vanzelfsprekendheden. Zeg maar rus tig dat de polarisatie er door is ver sterkt. Je kunt hier een verhaal hou den, maar ik vraag nu alleen maar: zou je de veel aangevochten zekerheid dat Christus de Heer is, niet mogen bevestigen via de t.v.? Wat voor conclusies zijn er tc trek ken? Kant en klare uitspraken liggen niet voor 't grijpen, er moet nog heel wat onderzocht worden. Maar ik kan wel zeggen dat als een kerkdienst niet uit- zendbaar is, dit eerder aan de gangba re kerkdienst ligt dan aan de media. Geen doorsnee-kerkdienst dus, wat dan wel? We moeten werken met kleine groe pen, die niet bekeken worden, maar die zich rechtstreeks tot de kijker richten, zingend, biddend... twijfelend ook. Ik denk aan een morgen- of avondgebed, dan hoef je niet steeds een dominee als voorganger te heb ben, maar kun je mensen nemen die mediumgetraind zijn. En verder? De kerk moet in volle kwetsbaarheid aanwezig zijn in de wereld waar de media bezig zijn. En: in volle betrok kenheid op het evangelie. Het typisch eigene zal niet overkomen, als je niet laat zien waar en op Wie alles rust. Anders krijg je een onvolkomen beeld van het evangelie èn van de mens. Tegen die achtergrond moet je ons 'Kenmerk'-werk zien. Het is afschuw- lijk dat tegenwoordig overal een eti ket opgeplakt wordt. Laatst zei ik dat je bij het bidden in de kerk voor Grieken en Chilenen niet de mensen in je eigen omgeving mag vergeten, en direct vroeg iemand: hé, ben jij rechts geworden? Snoecks '74. Uitgeverij Nijgh Van Ditmar. ƒ6,90. Inhoud: Auteurs in de kijker (over Van Osiaijen in Londen, Reve, Kafka en Böll); werk van Bern- lef, Van Maele, Geeraerts, Mensje van Keulen, Jan van Riet en J. M. A. Biesheuvel: in Plastische kunst over:. Peter van Straaten, Pol Mara, Guido Crepax en de Van Meegeren-affaire. Verder: Muziek én dans; Film, toneel foto; Leef- en woon- cultuur; Sociaal- kritische enquêtes en Literaire kro nieken. Daür was 't, een biografie van Kees Pellenaars door P. Huyskens. Uitg. Duwaer, Amsterdam. 128 blz. 12,90. Het geld. in de wereld, door W. M. Clarke en G. Pulay. Uitg. Geeing, Am sterdam. 183 blz 18,75. Begraaf mijn hart bij de bocht van de rivier, de ondergang van de Indianen in Noord-Amerika door Dee Brown. Vertaling J. Knipscheer 7e druk, 392 blz met 49 illustraties, Prijs 15, Willekeer was eens, door M. Bou- huys. Vijf verhalen in dit boek van Unieboek te Bussum. 'De varkenshoe der', 'Blauwbaard', 'Vrouw Holle', 'De Sneeuwkoningin', 'Het meisje met de zwavelstokjes'. 121 blz. 9,90. Uitgeverij Spectrum te Utrecht zond ons de volgende prisma-pockets: Ope ratie Koekoek, science fiction verhaal door John Wyndham (190 blz ƒ3,50); Petersburgse vertellingen door N. Gogolj (198 blz ƒ3,50); Sprook jes van IJauff (223 blz 3.50)De muis die brulde roman van L. Wib- berley (187 blz ƒ3,50): de Kelti sche legende Tristan en Isolde door J. Bédier (154 blz. ƒ3,50): De speler van F. M. Dostojewski (203 blz ƒ3,50); Sprookjes van Grimm (deel 1 en 2) (resp. 256 en 272 blz; prijs per deel ƒ3,50); Sprookjes van Andersen (deel 1 en 2) (resn. 191 en 188 blz; prijs per deel ƒ3,50). (ADVERTENTIE) Haal tesa moil zelfklevende tochtstrip. Snel en gemakkelijk aan te brenger moll Mensen winnen door dr. Anne van der Meiden. Uitg. Ten Have, Baarn, 172 pag., prijs 12,90. Vereenvoudigde handelseditie van het proefschrift van dr. v. d. Meiden, dat aandacht trok vanwege het onderwerp, nl. de com merciële, politieke en godsdienstige propaganda. De auteur is hoofd van de voorlichtingsdienst van de rijksu niversiteit te Utrecht, waar hij tevens publiciteitsleer doceert. Uitgeverij Bruna te Utrecht is uitge komen met een serie 'Bruna' Sprook jes, myfhen en legenden, nr. 1: Noordamerikaanse Indianensprookjes, bijeengebracht door G. A. Konitzky (224 blz ƒ5,—); nr. 2: Zweedse volkssprookjesi bijeengebracht door K. Schier, (224 blz 5,—)nr. 3: Chi nese sprookjes, bijeengebracht door F. von der Leyen (222 blz ƒ5, Sprookjes uit Tibet, bijeengebracht door H. Hoffmann (227 blz ƒ5, In de 'Gasa-reeks' van Kluwers Alge mene Boeken, Wageningen zijn ver schenen, in samenwerking met Bouw centrum, Rotterdam, Spelen met woonruimtekijk-leesboek voor 'het interieur, door K. Muilwijk en M. Bastin (110 blz ƒ11,90) en Kijken en kopen van bestaande huizen, door G. Gort-de Vries. (100 blz 11,90). Angst, door A. Heiliger. Oorzaken en gevolgen van angstgevoelens bij kin deren. Uitg. Callenbach, Nijkerk. 140 blz 14,50. Het grote oosterse kookboek, door Pearl S. Buck, met illustraties door J. Song. Vertaling M. Smit-Jiskoot. Het boek bevat een verzameling recepten uit het Verre Oosten. Uitg. Hollandia, Baarn. 259 blz ƒ24,50. Van Abe tot Zoetemelk, 25 jaar sport- caricaturen door Dick Bruynestein. Uitg. Luitingh, Laren. (81 blz 9,90). H. G. Konsalik schreef 'Wankele roem' en 'Zolang je bij me blijft'. De esp. 5e en 4e druk van deze boeken zijn nu in één omnibus uitgegeven door uitgeverij De Boekerij te Baarn. 261 blz ƒ24,50. Kerstverhalen van Mies Bouhuys, Werner Daniels, Gertie Evenhuis, W. G. van de Hulst, Anthony van Kam pen, Aart Romijn, Ruth Sawyer, D. van der Stoep en J. M. Vreugdenhil, uitgegeven door bureau Zespeka, Joh. v. Oldenbarneveltlaan 44, Amersfoort. Bureau Zespeka verzorgt de voorlich ting, fondswerving en coördinatie van zes protestantse kinderbeschermings- instellingen. Het boek (160 blz 7,90) kan besteld worden door over schrijving van het bedrag op giro nummer 418100 t.n.v. Zespeka te Amersfoort. Opstand der matrozen, door N. van Michalewsky.- Verhaal van een misluk te opstand, Kroonstad 1921. Uitg. We- reldbibiotheek, Amsterdam-Antwer- pen. 175 blz 15,90 Griekse heldensagen, door prof. dr. K. Kerenyi. Uitg. Unieboek, Bussum. 2e druk. 245 blz. 14,90. Meer dan één leven, psychische pro blemen verklaard door vorige incarna ties, door J. Grant cn D. Kelsey. Uitg. Ankh-Hermes, Deventer. 230 blz 19,50. Nu kan ik je voelen, door R. B. Lêvy. Intenser ervaren van het hier en nu leidt tot groeiende bewustwording van zichzelf en van anderen. Uitg. De Toorts, Haarlem. 167 blz ƒ17,50. DE DEUR Van de mij verder helaas onbekende; Amerikaanse schilder Attilio Salem- me, gestorven in 1955, zijn mij slechts een paar woorden bekend. Hij schijnt een figuratief kunstenaar geweest te zijn, die eigenlijk pas op zijn 32ste jaar begon. Daarvoor was hij van al les tot portier bij het Guggenheim Museum toe. Hij schreef: 'Het leven heeft een oneindig aantal deuren, ie dere dag doen rich nieuwe deuren voor, de mensen gaan verder met door die nieuwe deuren te gaan, wij leven in een tijd dat de mensen niet langer tevreden zijn met liet ont dekken van nieuwe deuren, maar ze zijn begonnen ze te sluiten en om zich heen op te richten. Maar er is geen ontkomen aan de deur waarheen alle deuren leiden. Hier eindigt mijn fragment. Voortspinnend aan deze ge dachten kan men zich de vraag stellen hoe Salemme verder gegaan zou zijn. Die laatste deur, wat bedoelt hij daar mee? Het ligt voor de hand aan de.' dood te denken. In de oudheid sprak men over de dood als een deur. Tot mensen in wanhoop zei iemand: de deur staat open? Dit fragment zet ons aan 't denken over die laatste deur. We kunnen de deuren wel dichtspij keren en ons terugtrekken achter on ze eigen deuren, maar niemand ont komt aan die laatste beslissende deur. Zal het een deur zijn? Reeds die ge dachte is problematisch voor veel mensen. Is dood dood? Is daarachter het niets, het werkelijke niets? Het ligt in de buurt van de christelijke belijdenis om de gedachte aan dat niets te verwerpen. Is daarmee al niet afgerekend aan het begin? Is dat niet de zin van de schepping, dat het niets overwonnen is? De laatste deur open de Salemme's ogen voor de werkelijk heid die hij omschreef met de woor den 'de mensen zijn begonnen de deu ren te sluiten en om zich heen op te richten'. Hij kwalificeerde dat als een ijdele zaak. Geen mens kan z'n be staan op die manier inkapselen en tot een burcht maken. Het is zinloos, want de laatste deur, de laatste kon- frontatie blijft. Niet als een drei ging, want onze wereld is een ad- ventswereld. Iemand komt op ons toe. Iemand die onze zucht tot inkapselen kent en die ook ons verlangen naar ruimte en vrijheid kent. Het is Hem, door wie hier alle dieuren in hét slot gegooid werden, toevertrouwd onze toekomst te zijn. NED. HERV. KERK Aangenomen: naar Vroomshoop: J. G, v.d. Vlist te Zevenhuizen (ZH), diê bedankte voor Marken. Intrede op 9 december: te Rotterdam- Zuid: C. v.d. Bergh te Katwijk aan Zee: te Berlicum (NB) (bijst. past.): H. S. Wassink, em. pred. van Geer vliet. BBevestiging. als pred. voor buitengew. werkzaamheden (luchtmachtpred.): A. de Keizer uit Genderen. Overleden: te Ommen (86): P. van der Sluijs, em. pred. van Dedems- vaart. Stond daarvoor te Haulerwijk. BGEREF. KERK Afscheid: van 't Harde: G. Brinkman, wegens emeritaat na 40 volbrachte dienstjaren. Bintrede: te Wagenborgen: A. J. L. Hoogkamer te Bolnes: te Vianen: J. A. van Hooij donk te Ternaard en Hantum. BBeroepen: te Hoevelaken: D. Soete- man, band. te Amsterdam die dit be roep heeft aangenomen; te Schiplui den: drs. J. Renkema, kand. te Kam pen, die dit beroep heeft aangenomen. GEREF. KERKEN (VRIJG.) Aangenomen: naar Niezijl-Grijpskerk: H. Folkers, kand. te Ommen, die be dankte voor Almkerk, Breda, Bruns- sum, Ferwerd-Hallum, Gees, Souburg- Vlissingen, Vroomshoop en Waardhui zen. CHR. GEREF. KERKEN Beroepen: te Eindhoven: B. Witzier te 's-Gravendeel. ALG. DOOPSGEZ. SOCIËTEIT Intrede: te Steenwijk: J. Rowaan te Franeker (streekverband Friesland- West) die op 1 dec. intrede gedaan heeft te Meppel. WAALSE GEMEENTEN Intrede: te Haarlem: mej. dr. C. Roze- mond te Hoofdplaat. DEN HAAG De raad van kerken gaat actie voeren om het lot te verbe teren van de politieke gevangenen in Zuid Vietnam. Mej. dr. M. A. M. Klompé, voorzitter van de sectie in ternationale zaken van de raad, heeft de pauselijke commissie Justitia et Pax te Rome gevraagd druk uit te oe fenen op de regering en de r.k. bis schoppenconferentie in de Verenigde Staten om een eind te maken aan wat genoemd wordt de flagrante schen ding van de mensenrechten in zuid- Vietnam. Tegelijk heeft de vice-voor- zitter van de sectie, prof. dr. C. L. Pa- tijn, de commissie voor internationale zaken van de wereldraad van kerken een initiatief voorgesteld in het be lang van de gevangenen. Onlangs drongen twee hervormde the ologen, dr. J. C. van Dongen en prof. dr. K. Strijd, er bij de raad van ker ken op aan, te bevorderen dat het stilzwijgen rondom de meer dan 200.000 politieke gevangenen in Zuid- Vietnam wordt doorbroken. Naast in ternationale initiatieven blijft een mentaliteitsbeinvloeding van ons ei gen volk, alleereerst van de christe nen, om kennis te nemen van wat er aan de hand is en daaraan politieke uitdrukking te geven, van grote bete kenis, aldus dr. Van Dongen en prof. Strijd. Van LEI toes en c er o mar Dat in d zal kree; maar den. de v dams ven. het hij i dam Rui Leid" gang LEII laura Bree de to gotei genu meej Waa meei W. s cent kunc sicch dcr zaani Het de p Ook koste kerk derij betr< storr aan in di 30 v 63 Tens subsi van hoge HIL1 W. e fins vest» besti term nieu ruim voor ting van Woe bij et men. dag wort geze- WAS vraa; de i: wege gen allee zigin wijzi steil) wore Ch Ca LEII 20.0C lijk taal ven. Care med uit tate Ie b* Kap; de J onde Het men ruin wore het men; erva te h

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1973 | | pagina 2