Laat christen-arabieren
hun visie komen geven
Kerk in de wereld
fllsillfilll
Zweedse bisschoppen:
huwelijk onontbindbaar
Vandaag
Voorstel dr. H M. de Lange: (raad van kerken):
Trouw
Kwartet
Koningin bekijkt kaarten
Haile Selassie en
Nimeiry naar paus
Drie gewonden bij
explosie in flat
In Sowjet-Unie 186
baptisten gevangen
Verzet tegen
breideling
baptisten
in Roemenië
Nieuwe boeken
mOUW/K-ft ARTET WOENSDAG 5 DECEMBER 197.-4
KERK/BINNENLAND
T2/1 >1
UTRECHT In de vergadering van de raad van kerken heeft dr H.
M. de Lange, voorzitter van de sectie voor sociale zaken, voorgesteld
een delegatie van Arabische christenen naar Nederland te laten
komen, zodat ook zij de gelegenheid hebben hun standpunt in het
conflict in het Midden-Oosten uiteen te zetten. Dr De Lange werd
gesteund door de afgevaardigde van de Nederlandse Protestanten
bond en de raad besloot aan de sectie voor internationale zaken
te vragen of zulk een bezoek zinvol wordt geacht. In de volgende
vergadering zal een beslissing worden genomen.
Er is een brief van de hervormde
synode onderweg naar de raad van
kerken, waarin hetzelfde wordt ge
vraagd. In deze synode had namelijk
secretaris-generaal dr. A. H. van den
Heuvel ook een gesprek met Ara
bische christenen voorgesteld, naar
aanleiding van de brief van de
Nederlandse rabijnen. die de ker
ken verweten dat zij Israël
in de steek laten. De suggestie van
dr. Van den Heuvel tot een gesprek
met arabische christenen werd door
de hervormde synode niet in behande
ling genomen, maar doorgezonden aan
de raad van kerken.
De raad besloot een delegatie van de
kerken van Oostduitsland uit te nodi
gen voor een bezoek aan ons land. De
oostduitsers zullen, zo is de bedoeling,
vooral in contact gebracht worden
met het plaatselijk kerkelijk leven in
Nederland. Daarnaast zal er gelegen
heid zijn voor overleg op landelijk ni
veau.
Nadat een vorige beginselverklaring
van de raad mikpunt werd van veel
kritiek, besloot de raad althans voor
lopig niet te streven naar een nieuwe
beginselverklaring. Een concept daar
voor, dat eerder in dit jaar bij de
raad werd ingediend door een com
missie onder leiding van prof. dr. A.
J. Bronkhorst verwierf onvoldoende
instemming. Sommigen, zoals met na
me de doopsgezinden en de remon
stranten vonden het stuk 'magistraal
kerklatijn', waarvan buitenstaanders
niets zouden begrijpen. Door anderen,
met name de hervormden werd het
Dr. H. M. de Lange
geprezen als een indrukwekkend ge
loofsgetuigenis.
De raad wilde dit stuk niet zomaar
van tafel vegen. Besloten werd het ?.o
te bewerken dat het een handreiking
kan worden bij de bezinning op het
statuut van de raad, waarin het gaat
om 'het geloof in de ene Heer Jezus
Christus, het Hoofd der Kerk en Je
Heer der wereld'. Dit statuut, waarin
ook allerlei organisatorische kwesties
zijn geregeld werd in laatste lezing
door de raad goedgekeurd, zodat net
naar de notaris kan.
Terzijde van deze discussie werd met
name van remonstrantse zijde betoogd
dat er in de raadsvergaderingen te
weinig gelegenheid is om bijbelse
stellingen betreffende actuele proble
men dogmatisch en praktisch te be
spreken. Te veel tijd wordt, zo vond
men, in beslag genomen door organi
satorische en financiële vragen en aan
het eigenlijke gesprek komt men niet
toe.
Intussen wordt, zo rapporteerde secre
taris dr. H. A. M. Fiolet met veel ver
wachting gewerkt aan de Nederlandse
kerkenconferentie-1974. Deze wordt
gehouden in het Jaarbeurscongrescen
trum in Utrecht op 14, 21 en 28 sep
tember. Men hoopt er groepen uit al
le sectoren van het kerkelijk leven in
te betrekken. Er is al veel belangstel
ling in plaatselijke gemeenten en pa
rochies. Van het themaboekje 'Bevrij
ding* zijn al 26.000 exemplaren ver
kocht, zodat een tweede druk nodig
is. De Utrechtse kerkdagen worden in
november 1974 gevolgd door een be-
leidsconferentie van de Raad van Ker
ken in De Blije Werelt te Lunteren.
Het bureau van de raad, thans geves
tigd aan de Maliebaan in Utrecht ?al
op 17 december a.s. verhuizen naar
het oud-katholiek seminarie aan de
Koningin Wilhelminaweg 5 te Amers
foort, waar men o.a. xetere vergader
ruimten krijgt.
De redactie behnudl zich hel rechl voor ham
ter opname In «leze rubriek toegezonden me
ningsuitingen verkort weer te geven. BIJ pu-
bllkatle wordt mei de naam van de Inzender
ondertekend. Brieven kunnen worden ge
stuurd aan het secretariaat hoofdredactie
Trouw/Kwartet, postbus HM Amsterdam.
Olieboycot (31)
De olie-boycot treft het Nederlandse
volk gevoelig. En daarom protesteren
de Nederlanders niet tegen de verkla
ring van min. Van der Stoel, zoals ze
eigrtilijk hadden moeten doen. De
open brief van dr. L. de Jong zegt
precies waar het op staat: Israël is het
veilig tehuis voor het Joodse volk, en
het is een ereschuld voor Europa, dit
tehuis te beschermen omdat Europa
gedoogde dat 6 miljoen Joden werden
uitgeroeid. Toen deze uitroeiing een
feit werd, was Nederland bezet ge
bied. Bovendien kunnen we nog aan
voeren (tot onze verontschuldiging)
dat we niet wisten wat er met de
weggevoerde Joden gebeurde. Tóch
was er in Amsterdam in februari 1941
de staking om de Joodse medebur
gers, een spontane daad van gewone
menstin. Over solidair zijn gesproken:
er was toen moed voor nodig om soli
dair te zijn. Dat is wel gebleken uit
de gevolgen: hoevelen zijn er niet ge
fusilleerd? Voelt u het verschil? Toen
kon het gebeuren dat je leven gevaar
liep. nu gaat het alleen om een beetje
minder welvaart.
Amsterdam
A. Kuil
Olieboycot (32)
Weer worden wij de dupe omdat wij
achter de Joden staan en worden wij
door nazi-potentaten gestraft. Maar
sinds de bevrijding kennen wij de
EEG. die ons miljoenen kost en wor
den wij nu desondanks schandelijk
bedrogen door de 'prominenten' in de
EEG. Voorop gesteld dat ik de auto-
verdwazing verfoei met de duizenden
dodt'n. Maar dat nu vele zakenmensen
en anderen de dupe zijn van wat jo
denhaters beogen, mag niet doorspe
len in het gehele EEG-bestel en moe
ten de EEG-prominenten tegen die
machthebbers hun gezicht laten zien.
Maartensdijk
G. J. Kolenbrander
Olieboycot (33)
De oliemaatschappijen leveren mo
menteel aan particulieren 15 procent
minder olie dan vorig jaar en daar
zijn wij het van harte mee eens. Wat
ons echter verontrust is, dat zij op
De Rotterdammer
Nieuwe Haagse Courant
Nieuwe Leidse Courant
Dordts Dagblad
Uitgaven van
B.V. De Christelijke Pers
Directie:
Ing. O. Postma,
F. Diemer.
Hoofdredactie:
J. Tamminga.
Hoofdkantoor B.V. De
Christelijke Pers: N.Z.
Voorburgwal 276 - 280,
Adam Postbus 859.
Telefoon 020-22 03 83.
Postgiro: 26 92 74. Bank:
Ned. Midd. Bank (rek.nr.
69 73 60 768). Gem.giro
X 500.
zijn vroegst op dezelfde datum leve
ren als het vorig jaar. Net als in vori
ge jaren zullen zij het dus straks in
januari en februari weer heel druk
krijgen met de dan gebruikelijke piek
in de particuliere vraag naar huis
brandolie. Maar het is te hopen dat er
dan nog iets te verdelen is vcor al die
mensen die dan met een bijna lege
tank zitten. Als het vriest gaan de
energiebedrijven over van aardgas op
olie, en januari is een maand met
veel vorst. Het is duidelijk dat de be
langen van de energiebedrijven straks
zwaarder wegen dan die van particu
lieren. Ons inziens zou men nu aan
particulieren voorschotten op hun
winterrantsoen moeten leveren zodat
zij met zuinig stoken tenminste de
ergste kou door komen.
Doorn
D. en H. de Vries-Edel
Olieboycot (34)
Dt jaar is voor het eerst bij de
troonrede Gods hulp niet gevraagd, ja
wij klaren het zelf wel! Nederland
maakt nu een zeer moeilijke tijd door
en juist in de winter. Heeft God mis-
schen de Arabieren gebruikt om ons
volk en regering te laten zien dat we
Hem niet straffeloos kunnen negeren?
Den Haag
I. S. Lamkester v.d. Viruk
Versobering
In Tr-Kw van 24 nov. zegt de geref.-
synode dat versobering noodzakelijk
is. Het komt alleen wat krom over als
naast die oproep tot versobering een
mededeling staat dat maar even vijf
miljoen wordt gevergd voor een cen
traal gebcuw. Over versobering ge
sproken! Daarbij te denken dat de
synode nog niet toegekomen is aan
het deugdelijke versoberingsvoorstel
van o.a. ds. Overduin van Veenendaal
t.a.v. de predikantstraktementen. Als
ik dan denk aan wat deputaten voor
alg. diakonale arbeid (ADA) schreven
over het teruglopen van de diakonale
collecten, dan vraag ik mij af of de
synode en deputaten vreemdelingen
in Jeruzalem zijn en niet weten dat
veel kerken door teruggang in leden
tal enz. in grote financiële moeilijkhe
den verkeren en dus diak. collecten
naar collecten voor de kerk verschui
ven. Is het niet beter dat de synode
zich meer met de geestelijke proble
men bezighoudt en de financiële aan
deskundigen, die begrijpen wat er in
de plaatselijke kerken leeft?
Den naag
H. Voogd
Energiebesparing (3)
Ik ben geen ondernemer, maar heb
nog nooit ontdekt dat de niet-onder-
nemer per se meer sociaal en natio
naal engagement bezit dan de onder
nemer. Trouw-Kwartet schijnt dat wèl
ontdekt te hebben. Onder de titel
'Aardig experiment' (vooral dat
woordje 'aardig* doet het goed) no
digt Trouw-Kwartet (24 nov.) de on
dernemers uit, hun verantwoordelijk
heid in de oliecrisis eens te 'beleven',
en stelt voor 'eens te kijken' of ze dat
doen bv. docr hun reclameverlichting
te doven. Trouw-Kwartet is dus
hoogst benieuwd naar de nationale g»A
zondheid van uitgerekend de ene
groep der ondernemers voor zover ze
dan over reclameverlichting beschik
ken. Er is overvloedig reden voor
Trouw-Kwartet om nu ook maar met
een dergelijk 'opwekkend woord' ene
even duidelijke motie van wantrou
wen de niet-ondememers te benade
ren. En ik stel me voor nu eens 'te
gaan kijken' wanneer dSt gebeurt.
Baarn
dr. H. M. Matter
Energiebesparing (4)
De tv gebruikt veel electriciteit. Als
men na tien uur niets meer uitzendt,
zouden die lampen in de tv-studio's
uit kunnen. Vele gezinnen blijven op
zolang de beeldbuis aanstaat. Als wij
vroeger naar bed gaan, kan cok de
verwarming vroeger naar beneden. In
mijn gezin zou om tien over tien alles
ln bed liggen.
Werkendam
mevr. Ippel
Dienstencentrum
Terwijl de kerken leeglopen, besluit
de gereformeerde synode een dien
stencentrum te bouwen. Is dit vak-
blindheid of zijn het oogkleppen? Of
moet dit godsvertrouwen heten? Voor
mij is het een reden om ernstig te
twijfelen aan het waarachtig kerk-zijn
van onze kerken. Het gaat er niet om,
wat op den duur voordeliger zal blij
ken te zijn; het gaat om het oprichten
van een hovaardig teken,
üosterbeek
B. Rouman
STOCKHOLM In Zweden is enige beroering ontstaan als gevolg
van een herderlijk schrijven van de lutherse bisschoppen over de
seksuele ethiek. De bisschoppen stellen tegenover 'de verwarring' op
het gebied van de seksuele ethiek een christelijke visie.
Koningin Juliana nam gisteren op paleis Soestdijk een facsimile herdruk in
ontvangst van de eerste 'Topografische en militaire kaart van het koninkrijk
der Nederlanden'. Deze herdruk van de uit 1850 stammende kaarten kwam tot
stand in samenwerking tussen de topografische dienst van defensie en het
Koninkrijk Nederlands Aardrijkskundig Genootschap, die haar 100-jarig bestaan
viert. Naast de Koningin ir. J. A. C. E. van Roermund, directeur van de topo
grafische dienst van defensie.
De seksuele verhouding gaat verder
dan het geslachtelijke aldus de bis
schoppen, en grijpt diep in in het le
ven van beide partners en hun per
soonlijk gevoel, vertrouwen en liefde.
De brief noemt liefde en trouw de ba
sis voor het huwelijk en beschrijft de
christelijke huwelijksmoraal als een
'dynamische oproep tot liefde en we
derzijds dienstbetoon'. Eventuele kin
deren vormen een praktisch motief
voor bijeenblijven en voor de onont
bindbaarheid van het huwelijk. Maar
ook afgezien van kinderen, zegt de
bijbel duidelijk, dat scheiding tegen
Gods wil is en dat het huwelijk voor
het leven gesloten is. Christelijke sek
suele ethiek, aldus de bisschoppen
rechtvaardigt 'iedere vorm van toeval
lige verbintenis' niet. De kerk wijst
toevallige gemeenschap of coitus uit
niet meer dan vriendschap af, evenals
voorechtelijke vaste relaties, omdat
daaraan de zekerheid en de bestendig
heid ontbreeken, die alleen het huwe
lijk kan geven.
De brief van de Zweedse bisschoppen
heeft scherpe kritiek uitgelokt, zo
meldt het kerkelijke blad 'Var Kirka'.
Onder de bevolking komt de brief
over als 'een produkt van de groene
tafel zonder relatie tot het werkelijke
leven.' Er wordt gesproken van 'sek
suele discriminatie' tegenover men
sen, christenen en niet-christenen,
met andere opvattingen. Ook Zweedse
predikanten verschillen scherp van
mening met hun bisschoppen.
De bisschoppelijke brief is tevens een
reaktie op het besluit van deze zomer
van de Zweedse rijksdag de huwelijks
wetgeving te verruimen. Echtschei
ding werd vergemakkelijkt en 'vrije
huwelijken' werden in een aantal op
zichten met officieel gesloten huwelij
ken gelijk gesteld.
BEIROET President Nimeiry van
Soedan en keizer Haile Selassie van
Ethiopië gaan binnenkort naar Rome
voor een gesprek met paus Paulus
over Jeruzalem. 'Wij hopen, dat dit
gesprek gevolgd zal worden door >en
islam itisch-christelijke proclamatie,
dat Jeruzalem geen joods karakter
moet krijgen, maar aan de Arabieren
moet worden teruggegeven', aldus Ni
meiry in een interview met het Liba
nese dagblad An Nahar.
Op de vraag, waarom hij Haile Selas
sie voor het bezoek aan de paus had
uitgekozen, antwoordde de Soedanese
president: 'Ethiopië is het oudste chris
telijke land in Afrika. Wat de mo
hammedanen ir Jeruzalem interes
seert, interesseert de christenen ook.
Ik weet precies hoezeer keizer Haile
Selassie zich het lot van de heilige
plaatsen in Jeruzalem aantrekt'.
EINDHOVEN Gisteren is in Eind
hoven het ketelhuis op het dak van
een pas afgebouwd flatgebouw van
acht woonlagen ontploft. Drie installa
teurs werden licht gewond.
Het ketelhuis werd totaal vernield.
LONDEN Volgens de Sunday Tele
graph heeft het centrum voor de stu
die van godsdienst en communisme
van Michael Bourdeaux de beschik
king gekregen over nieuwe en gede
tailleerde gegevens over de vervolging
van baptisten in de Sowjetunie. Het
centrum beschikt nu over de namen
van 186 gedetineerde baptisten.
In de Roemeense baptistenkerk (dui
zend gemeenten, honderd voorgan
gers) is verzet ontstaan tegen de dis
criminatie van de baptisten door de
Roemeense autoriteiten. In het cen
trum van dt Roemeense hoofdstad
Boekarest, op het Plein van de een
heid, .staan het paleis van de patri
arch en de kathedraal recht tegenover
het parlementsgebouw, de nationale
eenheid te symboliseren. De ortho
doxe kerk in Roemenië is een
deel van de nationale cultuur, net zo
als de gezellige zigeunermuziek, de
dans en de taal. Een Roemeen, die
geen lid is van de partij is lid van de
kerk. En wie geen lid van de ortho
doxe kerk is, is geen echte Roemeen.
De kerken die toch in Roemenië be
staan zijn 'afgezien van de kerken
van culturele minderheden als Honga
ren en Duitsers) op zijn minst ver
dacht. Zij betekenen zoiets als een in
breuk op het nationaal culturele erf
goed. Dat hebben vroeger met name
de baptisten goed kunnen merken.
Toen na de oorlog een socialistische
staat met een nieuwe grondwet kwam,
betekende dat voor de baptisten pas
'volledige vrijheid', schrijft Josef Ton,
een theoloog die verbonden is aan het
baptistenseminarie in Boekarest.
Maar ds. Ton stelt vast dat er na vijf
entwintig jaar socialistisch bewind
niet zoveel meer van die vrijheid
overgebleven is. Ton heeft drie en
half jaar in Engeland gestudeerd. Na
deze peride kwam hij terug in zijn
kerk. Hij schrok van de mate waarin
de Roemeense baptisten bukken onder
het iuk van het regime. 'Onze kerken
moeten zoveel inbreuk in hun interne
leven van de zijde van de autoriteiten
gedogen, dat we nu nauwelijks meer
kunnen spreken over de vrijheid van
de Heilige Geest en over de heer
schappij van de Heer Jezus Christus
over de baptistenkerk in Roemenië.
en ik wil baar uitvoeren met Gods
hulp.
Ds. Ton weigert de atheïstische lei
ders van zijn land de schuld te geven
van de onvrijheid waarin de baptis-
tenkerken zich thans bevinden. 'De
fout ligt bij de baptisten zelf, die
aanvaard hebben dit spel met de
atheïsten samen te spelen'.
Stemming
In 1954 nam het overheidsorgaan voor
de eredienst het besluit dat het maar
eens uit moest zijn met de vurige ac
tiviteiten van de baptisten. Het deelde
de kerken mee dat er teveel bijeen
komsten werden gehouden. De baptis
ten hadden geen tijd voor 'andere cul
turele activiteiten' en volgens het mi
nisterie voor de eredienst kon men
het grote aantal kerkdiensten best be
perken tot een op zaterdagavond en
een op zondagmorgen. De baptistenlei
ders mochten echter niet laten uitko
men dat de staat hun had gezegd dat
er minder diensten moesten worden
gehouden. Zij moesten net doen alsof
de unie zelf het wilde. De leiding van
de unie van baptisten doorzag het do
delijke van dit regeringsverlangen en
weigerde er aan toe te geven. Er volg
de een zenuwenoorlog en in 1955
maakte de staat bekend dat zij de lei
ders van de unie niet meer erkende
en dat er dus nieuwe leiders gekozen
moesten worden. In eind 1955 kwam
daartoe een congres bijeen, waar ds.
Ton bij aanwezig was.
'Op het podium zat vlakbij de voor
zitter van het congres de afgevaardig
de van het ministerie van eredienst.
(ADVERTENTIE)
De voorzitter legde uit dat het con
gres een nieuwe leiding moest kiezen,
gezien de verhouding tussen de oude
leiding en het ministerie. Op voorstel
van het ministerie noemde de voorzit
ter de naam van een nieuwe algemeen
secretaris, ledereen hoorde de naam
in ijzige stilte aan. Zij wisten dat de
ze man moeilijkheden in de unie zou
veroorzaken. Toen de voorzitter tot
stemming overging, deed niemand
zijn hand omhoog. Toen de voorzitter
daarop vaststelde dat de man niet ge
kozen was, barstte een applaus los.
Op dat moment stond de man van het
ministerie op. Op beleefde wijze legde
hij uit dat de niet gekozen man de
goedkeuring van de staatsleiding had
en dat hij gekozen moest worden ter-
wille van een goede samenwerking tus
sen kerk en staat. Hij vroeg de aan
wezigen opnieuw hun stem uit te
brengen. Bij deze stemming gingen
slechts tien handen omhoog. Weer
stond de man van het ministerie op.
'Ik merk dat u mij niet begrepen
heeft', zei hij. Laat mij u dit zeggen,
als u uw erkenning wilt houden en
niet wilt dat het congres op dit punt
wordt opgeheven, moet u deze man
als uw secretaris kiezen. Ik hoop dat
de situatie u nu duidelijk is'. Hij ging
zitten. De voorzitter stond op en
smeekte het congres begrip te tonen
en in te zien dat er geen andere keus
was. Toen gingen aarzelend een voor
een de hander omhoog', schrijft ds.
Ton.
Plagen
Beperking
Hulproepen
De brief van ds. Ton is kortgeleden
in het westen terechtgekomen. 'Een
jaar lang heb ik geluisterd naar de
hulproepen van mijn mensen en heb
ik geprobeerd te begrijpen hoe de
huidige situatie is ontstaan. Ik heb
nagedacht en gebeden om een uitweg.
Ik'ben nu in staat mijn ontdekkingen
te formuleren en ik realiseer mij dat
ik sta tegenover de belangrijkste uit
daging van mijn leven. De situatie
dwingt mij tot de grootste beslissing,
die ik ooit heb moeten nemen. Ik
nam deze beslissing onder leiding van
Gods woord en van de Heilige Geest
Deze secretaris moet stap na stap toe
geven aan de eisen van de staat. Maar
op zo'n manier dat het net leek alsof
hij de maatregelen tot beperking van
het kerkelijk leven bedacht. Wie bij
de staat klaagt krijgt te horen: 'Wij
leggen je geer. beperkingen op. De
unie van baptisten nam de besluiten.
Daar moet u ook uw klacht inleve
ren'.
Ds. Ton noernt enkele van' de beper
kingen van he* kerkelijk leven. In het
begin van de jaren zestig werden hon-
derden kerken gesloten door de unie
van baptisten. Van de overblijvende
kerken kregen daarop nog eens honder
den dominees de bons. Er bleven on
geveer 150 predikanten over, ieder
met zo'n vijf tot tien kerken. Doordat
de predikantstraktementen niet langer
door de gemeenten worden betaald,
maar door de unie, konden dezen ge
dwongen worden de besluiten uit te
voeren van de door de atheïsten beïn
vloede unie.
De communistische autoriteiten wen
sen een overzichtelijke gecentraliseer
de kerk. De orthodoxe kerk kan zich
uitstekend aan dit verlangen aanpas
sen. Maar het is strijdig met de bap
tistenbeginselen, die altijd uitgaan
van de soevereiniteit van elke plaatse
lijke gemeente.
De steeds verdergaande inmenging in
de plaatselijke kerkzaken voelen de ge
meenten pijnlijk, zo schrijft ds. Ton.
De inspecteur van de erediensten
moet nu ook al goedkeuren wie in de
kerkleden worden gekozen. De ac-
IN MOEILIJKE DAGEN
Het is duidelijk dat onze regerk»
zich vrij plotseling voor grote m«
lijkheden gesteld ziet. Dat daarin ni<
meteen allerlei uitzichten gebode
kunnen worden zal een ieder kunnt
begrijpen die enigszins op de hooj
is van de grootte van de problem*». -
en van de verstrengelde strukturt
van onze samenleving. Het kan di
ook grotelijks verbazen dat sommige,-i
zich bij iedere uiting van deze regt..
ring al meteen weer grimmig opste
len. Voor hen die op dit moment hi
land besturen zal niets gemakkelijks--
zijn dan al deze betweters de touwtjs,-
in handen te geven, met de woordei
doe het dan zelf maar, als je het toe
zo goed, en beter weet. Anderen b
nutten deze gelegenheid om alsno;-
via allerlei partijpolitiek oude verlat-
gens waar te maken. De regering v«
keert in een stress-situatie en da.,
kunnen die balletjes opgegooid wo:
den. Het moet intussen voor hen di
achter deze regering staan een bedra
vende zaak zijn om op die manier
konfronteerd te worden met een stil
partijpolitiek dat een weloverwoge
en nauwkeurig de toestand volgen
regeringsbeleid voor de voeten gar.
lopen. Als dit soort mensen hun zi
krijgen kunnen we nog wat belevei
Het zal iedereen duidelijk moeten zij.
dat van deze oliecrisis geen gebrui
gemaakt mag worden om gerechtvaai i
digde plannen tot herstrukturerin
van onze maatschappij te dwarsbi
men. In 't bijzonder mag van christi
lijke partijen verwacht worden dat xi
op dit moment in de eerste plaat
denken aan de problemen waarvoo-
wij samen gesteld worden en niet aa
de positie van eigen partij. Reeds n
bliikt hoe sommigen dan eisen gaa
stellen die gewoonweg onredelijk zijt -
en vele weldenkende burgers terecl
van hen zal vervreemden. Zij kunne
daartegenover rekenen op de steu
van alle in-troebel-water-vissers. Dii
bij bezuiniging bv. in de eerste plaati
denken aan ontwikkelingshulp en deit
gelijke. De apostel schreef meen il
ergens dat iedereen 'denke niet alleej
aan het zijne, maar ook aan dat wal.
van de ander is'.
door Aldert Schipper
tiefste kerkleden wijst hij af. De men
sen van de unie van baptisten zeggen
op dit soort inmenging 'broeders, als
je in vrijheid wilt voortbestaan, dan
moet je dit aanvaarden. Beter kun je
een kleinigheid opgeven om de rest
tenminste ;n stand te houden'. Tegen
deze houding richt ds. Ton zijn pro
test.
De staat heef» bepaald dat een doop-
dienst vooraf door de kerk moet wor
den aangevraagd. Om te plagen wordt
een datum dan niet goedgekeurd. Een
volgende eis is dat de namen van de
dopelingen moeten worden ingele
verd, zodat de inspecteur die namen
kan afvoeren van mensen, die niet uit
een baptistengezin kohien. Dit soort
besluiten wordt evenwel mondeling
aan de unie doorgegeven. En de unie
geeft de opdracht ook weer mondeling
aan de gemeenten verder. 'Waarom
doet de staat dit zo', vraagt Ton zich
af. 'De grondwet en de andere wetten
van ons land laten iedere burger vrij
een willekeurige godsdienst aan te
hangen en naar wens van godsdienst
te veraanderen. Als een inspecteur van
de eredienst iemad van de lijst van
dopelingen schrapt, wordt deze per
soon zijn grondrecht ontnomen. Daar
om vindt deze inmenging mondeling
plaats, zodat de inspecteur officieel
vrijuit gaat. De dominee moet het
dan maar zien te klaren met de dope
ling die afgewezen wordt. Meestal ver
telt hij hem de waarheid en doopt hij
de man onofficieel'.
Ds. Ton schrijft: 'Alle beperkingen te
gen de baptisten zijn ongrondwettig.
Als wij vragen de beperkingen op te
heffen, dan vragen wij niets anders
dan toepassing van de wetten van ons
land. 'Ds. Ton gaat verder: 'Veel vroe
gere baptistonieiders en veel vooraan
staande baptisten steunen mijn actie
en staan achter mij. Hoe de baptisten
unie en de staat er op zullen reage
ren weet ik n'et. Maar ik weet dat ik
een wachter ben, die het gevaar ge
zien heeft en een signaal moet geven.
Mijn broeders moeten dan maar hun
mening hierover vormen. Misschien
raak ik mijn baan bij het seminarie
kwijt. Misschien nemen de officiële
autoriteiten wraak, omdat ik hun
komplot heb ontmaskerd om de bap
tistenkerk te vernietigen door de
hand van dc unie van baptisten. Wat
mij ook moge gebeuren, -het geeft
niets, zolang ik mij laat leiden door
Gods Woord en de Heilige Geest'.
Ds. Ton weigert een soort onder
grondse kerk te 'gaan vormen. Hij ge
looft daar niet in. 'ik moet openlijk
weergeven wat ik geloof', zegt hij.
Maar hij begrijpt dat dit gevolgen
kan hebben. Ds. Ton is daar niet be
nauwd voor. 'Als ik Hem gehoorzaam,
in wie ik altijd heb geloofd, dan zorgt
Hij voor de rest. Hij overwint altijd,
ook al gaat zijn weg via Golgotha.
Alstublieft, vrienden, bid voor mij,
nu ;k door Gcthsemané en de Via Do
lorosa ga. Alle glorie en prijs zij ge
geven aan onze wonderlijke redder en
Heer Jezus Christus. Amen'.
NED. HERV. KERK
Beroepen te Marken (toez.): J. G. va
der Vlist te Zevenhuizen: te Zoeter
meer: A. A. Bos te Vlaardingen; ti
Woerden: G. C. Post te Leiden; té
Bijlmermeer (toez.): S. G. Oosterhofl
te Nieuw Helvoet; te Gorinchem: w
J v. d. Waal, voorheen redikant vor
mingscentrum De Oorsrong, wonen -
de te Baarn
Aangenomen de benoeming tot zi»
kenhuispastor te Hoorn: (alg. ver
pleeghuis Lindendael en alg. streek
ziekenhuis Westfriesland) Alb. Spaar
garen, hulpprediker te Andijk-Wer
vershoof.
Bedankt voor Ede en Garderen: J. C
Schuurman te Putten.
Beroepbaar: Th. Zevenbergen kand
Zaan 23, Zwolle.
Overleden: W H. Schuurmans Stekho
ven (45), pred. te Oldebert (Gr.)
Stond tevoren in Etten en Ulft.
CHR. GEREF. KERKEN
Bedankt voor Den Haag-Zuid: drs. T.
Brienen te Groningen.
GEREF. GEMEENTEN
Aangenomen naar Rijssen: J. Mol te
Hardinxveid, die bedankte voor Wer
kendam en St Annaland.
Bedankt voor Zeist: J. van Haaren te
Amersfoort.
Oost-Gelderland, land in beweging.
Door Willy H. Heitllng. Uitgave
Knoop en Niemeljer, Haren (Triangel
reeks). 116 pagina's 12,50
Free-lance-journalist Willy H. Heit-
ling, in 1916 te Munster geboren,
zwerver va nden bloede, maar al veie
jaren wonend in Oost-Gelderland, dat
hij zeer lief heeft, schreef opnieuw
een boekje over deze streek: Oost-Gel
derland, land in beweging. Het is ge
drukt op kunstdrukpapier waardoor
de fraaie illustraties des te beter tot
hun recht komen, en gevat in een ge
plastificeerd bandje, waarop in kleur
een oude, karakteristieke boerderij.
Oost-Gelderland, dat vroeger de Ach
terhoek werd genoemd wat velen o.i.
ten onrechte denigrerend achtten, be
vat talrijke boerderijen en ze bepalen
voor een belangrijk gedeelte de char
me van het landschap. Maar er is veel
meer. Er is inderdaad nog een welda
dige rust, landelijke schoonheid, een
weelde aan kastelen, een areaal loof
bossen waarin men een grote stad
niet terug zou vinden. Maar het is
ook een land in beweging, gericht op
de toekomst Heitling schrijft er leuk
over, een beetje wijsgerig soms, met
enige ironie, niet zonder kritische zin.
Zo neemt hij bijvoorbeeld 'de ziekelij
ke uitbreidingswaan van sommige ge
meentebesturen' op de hak, die er
volgens hem oorzaak van is dat Oost-
Gelderland meer industrieterreinen
en bestemmingsplannen voor woning
bouw heeft dan men in een lange
reeks van jaren nodig zal hebben.
Soms lijkt het even dat de schrijver
een beter model voor de ontwikkeling
van deze streek in zijn zak heeft dan
alle gemeenten, planblogen en advi
seurs bij elkaar. Ja en waarom ook ei
genlijk niet? (Zelfoverschatting ener
zijds en bedrijfsblindheid anderzijds
komt op alle niveaus voor).
Geen facet van Oost-Gelderland of net
wordt in dit boekje wel belicht. Soms
vluchtig, soms langduriger. Instem
ming oproepend dan wel prikkelend
tot tegenspraak. Maar bijna altijd op
boeiende zij het zakelijke wijze. Boer,
burger en buitenman zou het moeten
lezen, doch evenzeer ieder die aan de
gedachte- en besluitvorming inzake
dit landsdeel deelneemt.