VAN DEMETRIUS NAAR DE DEENSE FILM Gereformeerde gezindte ontwijkt de kerkvraag fliBilidil gouda Vandaag door C. G. van Zweden Trouw Kwartet Verontruste geref. ouderling geschorst Onder locomotief geraakt Nieuwe boeken TKOIW KW ARTET VRIJDAG 30 NOVEMBER 1973 KERK/BINNENLAND T2/K2' TRC AMSTERDAM De vraag of de Deen Jens Jörgen Thorsen al of niet een film gaat maken over het zogenaamde liefdesleven van Jezus, kan ons Sibe risch laten. Deze (misschien) onverwachte conclusie is het re sultaat van een wat koele (siberische) benadering van de feiten. Bij die benadering gaat het uitslui tend om argumenten. Het eerste argument is aan de bijbel ontleend. In Handelingen 19 staat het verhaal van Demetrius, een zilversmid uit Efeze, die een heel typerende fout maakte. Het is een zeer volkse geschie denis. die juist in een tijd van de monstraties en opstootjes, erg indrin gend overkomt. Demetrius verdiende oen goed belegde boterham met het vervaardigen van zilveren tempeltjes van de godin Artemis. En hij was de enige niet. Tientallen zilversmeden in Efeze hadden hun bloeiende negotie te danken aan de plaatselijke godin, wier beeld zo geloofden de Efe- ziërs uit de hemel was gevallen. Men heeft het vermoeden dat het beeld van de 'Artemis der Efeziërs' ge sneden was uit een meteoorsteen. Vandaar het hardnekkige geloof dat zij 'uit de hemel was gevallen'. Demetrius leeft in de tijd dat Paulus zijn zendingsreizen maakte. In die tijd wordt het handwerk van Demetrius en zijn vakgenoten gaandeweg be dreigd. De vraag naar Artemistem- peltjes neemt af. Gevolg: minder werk. Bovendien moeten Demetrius en zijn collega's hun prijzen aanpassen. Treurnis Deze treurnis is allemaal te wijten zo menen zc niet ten onrechte aan de verbreiding van het christelijk ge loof. Maar Demetrius laat het er niet bij zitten. Hij belegt een vergadering met collega's en zet uiteen waarom de handel stagneert. Hij wijst bovendien de boosdoeners aan: Paulus en zijn reisgenoten, die een nieuwe leer ver breiden. Demetrius, die zijn argu menten eerst via de portemonnee speelt, komt daarna met een religieus sausje: de bekende taktische volgorde. Het gevaar dreigt, zo zegt hij, dat de belangstelling voor de tempel van de grote godin Artemis zal afnemen. Zo zal Artemis van haar luister worden beroofd. Bij het horen van die woorden is de maat voor de handwerkslieden vol. Ze worden woedend, en met de kreet 'Groot is de Artemis der Efeziërs' gaan ze de straat op. De inwoners van Efeze, tuk op een relletje, drommen al gauw door de straten want er is wat te beleven. Ze stormen naar het theater en sleuren een paar reisgeno ten van Paulus (Gajus en Aristar- chus) mee, want het is altijd aardig een paar zondebokken bij de hand te hebben om af te tuigen. Toestanden In het stadstheater ontstaan tumult- tueuze toestanden. Aanvankelijk krijgt niemand vat op de verhitte gemoe deren. Twee uur lang klinkt als uit één mond de leuze 'Groot is de Arte mis der Efeziërs'. Dat zal wel gescan deerd en met handgeklap gebeurd zijn. Een soort stadion-effect. De latere christenheld heeft op deze geschiedenis meestal met opmerkelijk vertoon van gezond verstand gerea geerd. Die christenen zeiden: bij de heidenen staat de wereld op z'n kop. In plaats van dat Artemis de Efeziërs beschermt, beschermen de Efeziërs Artemis. Die mensen moeten hun ei gen god verdedigen tegen een paar vagebonden met een nieuwe leer. Deze reactie is in de christelijke tra ditie nooit aangevochten. Tot op de dag van vandaag zullen dominees die over Handelingen 19 preken, niet nalaten te wijzen op deze onbeholpen en zelfs primitieve houding. In plaats van hun godin te vertrouwen, doen de Efeziërs het omgekeerde: ze kon den met hun opstootje geen beter be wijs leveren dat ze totaal niets van hun Artemis verwachtten. In 1958 schreef Harry Mullsch zijn toneelstuk Tanchelijn, dat al spoe dig aanleiding gaf tot moeilijkheden, omdat het aanstootgevend zou zijn. Hier ziet men Jeröme Reehuis in de rol van Tanchelijn. Soortgelijk De christenen van nu lijken soortge lijk te reageren. De naam van Jezus heeft al tweeduizend jaar de meest fa- tastische stormen doorstaan, maar nu een per saldo middelmatige figuur als Thorsen het voornemen heeft een an der beeld van Jezus te schilderen dan het beeld dat ons van Paulus bekend is, lopen ze te hoop. Ik kan er inkomen dat christenen zich gekwetst voelen. Maar hun on rust en htm emotionele (ook agressie ve) taal, onthult een grondhouding, waaruit griezelig weinig vertrouwen spreekt in de zaak waarvoor ze zeggen te staan. In het perspectief van de geschiedenis is de rel te lachwekkend om te noemen. De Deense predikant Sandbaeck heeft trouwens geprobeerd zijn landgenoten tot bedaren te brengen met de mededeling dat een protest tegen de film belachelijk is omdat het beeld van God niet door mensen overeind wordt gehouden. Het tweede argument. Het spreekt vanzelf dat soortgelijke incidenten als nu met Thorsen, in al le eeuwen hebben plaatsgehad. Steeds was het sop de kool niet waard. Dat is ook nu zo. In ons recente verleden kan ik in ons piepkleine culturele wereldje wel een paar voorbeelden noemen. Rellen Denkt u eens aan de rel in de jaren vijftig rondom het toneelstuk Tanche lijn van Harry Mulisch. Onlangs heeft de NOS een herhaling van dit stuk op het scherm gebracht. De tweede rel die me voor de geest staat, betreft het programma 'Zo is het toevallig ook nog eens een keer'. Het ging toen (omstreeks '64) om het gebruik van de vorm van het Onze Vader. De derde rel, herinner ik me, moeten we weer enkele jaren later dateren. Er is toen (vergeefs) een proces ge voerd tegen Gerard Komelis van het Reve, omdat hij in zijn boek 'Nader tot U' een passage over god, die in de gedaante van een eenjarige muisgrijze ezel bij Gerard langskwam. Als vierde en vijfde rel herinner ik u aan de musicals 'Jesus Christ Super star' en 'Godspel', die beide nogal wat deining veroorzaakten. Er zijn veel publikaties aan gewijd, onder meer een brochure van de Marienschwester. Tenslotte kunnen we nog denken aan- de emoties die oplaaiden bij de ver toning van een film van Dennis Pot ter. Thorsen En nu zitten we dan met Thorsen, die door de fanatieke reacties overal ter wereld, alleen maar gestijfd, wordt in zijn vooropgezette mening, namelijk dat de christenen beslag hebben gelegd op een beeld van Jezus, en dat zij dit beeld met zo grote tyrannieke heftigheid verdedigen, dat buiten staanders er eenvoudig af moeten blijven. Thorsen meent dat het beeld van de christenen eenzijdig is. De vol komen uit de pan rijzende reacties van de mensen (er kwamen zelfs ste nen door zijn ruiten) hebben hem se dertdien een kick gegeven. Hij weet nu dat het porselein geraakt is, en hij is stellig van plan de kassa te laten rinkelen. Hij ziet die reacties (vanuit zijn standpunt niet onlogisch) als be wijzen voor de juistheid van zijn me ning. Of de film van Thorsen er nu komt of niet, dat maakt nauwelijks verschil. De rel is er, en verdwijnt straks in het slib van de geschiedenis: een on interessant geval, hoogstens van be lang om te bewijzen hoe angstig het crisisgevoel van de christenen in de jaren zeventig was. Derde argument Een derde argument. Christenen die zeggen dat ze gekwetst zijn in hun diepste overtuiging, veinzen niet, maar toch komt hun ge- kwetsheid op de buitenwereld niet ge loofwaardig over, omdat christenen in hun eigen gelederen altijd veel spot met andermans geloof hebben toege staan. Ik zwijg maar over de christe lijke houding tegenover het moham medanisme, of tegenover het joden dom. Dichter bij huis hoef ik wat de pro testanten betreft te herinneren aan de kwalijke straatliedjes over Maria, die opzettelijk kwetsend waren en in roomskatholieke oren stuitend moeten hebben geklonken. Vierde argument Een vierde argument. Christenen die een algemene veront waardiging zeggen te kanaliseren en actie voeren voor een zo massaal mo gelijk protest, kan men in hun bedoe lingen alleen respecteren. Maar het is niet overbodig hen te herinneren aan kwalijke neveneffecten die een geor- ganiserede verontwaardiging oproept. De op zichzelf geheel begrijpelijke verontwaardiging die destijds gericht was tegen het team van 'Zo is het', heeft een stroom van drek meege voerd. Deskundigen hebben zich lange tijd daarna bezig gehouden met de onbegrijpelijke verachting en haat die spraken uit de briefjes die bijvoor beeld Mies Bouwman (één van de teamleden van 'Zo is het') in haar bus kreeg. Er zijn aanwijzingen dat de protesten tegen Thorsen soortge lijke neveneffectien oproepen. Men kan moeilijk volhouden dat de stenen die door zijn ruiten zijn gesmeten uit acceptabele motieven werden gegooid. Wie uit de bovenstaande argumenten de conclusie trekt dat ik het opneem voor Thorsen, zit er naast. Ik voel me niet verwant met de ideeën die Thor- Het beeld van de Artemis der Efeziërs. De zilversmid Demetrius en zijn vak genoten verdienden een goede boter ham met het vervaardigen en verkopen van zilveren Artemistempels. Toen het christendom doordrong in de streek van Efeze, kwam de klad in hun nego tie. Dat werd door de handwerkslieden niet in dank afgenomen. sen over Jezus heeft. Het gaat mij al leen om de vraag wat je na een zo koel mogelijke registratie van de feiten in de vingers houdt. Per saldo niet veel. Formeel kunnen we niet eens volhou den dat Thorsen opzettelijk heeft wil len kwetsen. Hij heeft alleen gezegd dat hij uit is op een schok-effect. Hij is nu eenmaal gefixeerd op de idee dat kerk en christendom in de loop van de eeuwen een te smal en te bloe deloos beeld van Jezus hebben ge maakt. Wat dat betreft is zijn idee niet bijs ter origineel. De rcdncllc brhoudl zich hel recht voor haar ler opname in deze rubriek toegezonden me- ntngsulUngen verkort weer tc geven. BI) pu- blikmie wordt niet de nnam van de Inzender ondertekend. Brieten kunnen worden ge stuurd aan bel secretariaat hoofdredactie Trouw/Kwartet, postbus 839. Amsterdam. Stakingsrecht Het is gewoon* schandalis Kuypers energieke poging in 1903 om de staatsveiligheid en de goede orde in het binnenland te handhaven een worgwet te noemen. Dat links zulks doet is verklaarbaar. Maar dat een AH Tweede Kamerlid (t.w. mr. G. C. van Dam) blijkens Tr-Kw van 16 dezer 'de vruchten van de wetgevende arbeid van Kuyper beslist niet wilde vast houden' geeft toch blijk dat men in AR kring danig aan het verwateren is. Wie vasthoudt aan de oude be proefde beginselen kan in dezen veel meer waardering hebben voor hetgeen de lieren Abma (SGP) en Jongeling (GPV) over deze zaak te berde brach ten. Islc Ex!oermoud J. Tipker Kzn De Rotterdammer Nieuwe Haagse Courant Nieuwe Leidse Courant Dordts Dagblad Uitgaven van B.V. De Christelijke Pers Directie: Ing. O. Postma, F. Diemer. Hoofdredactie: J. Tammlnga. Hoofdkantoor ti.V. De Christelijke Pers: N.Z. Voorburgwal 276 - 280, A'dam. Postbus 859. Telefoon 020-22 03 83. Postgiro: 26 92 74. Bank: Ned. Midd. Bank (rek.nr. 69 73 60 768). Gem.fliro X 500. Midden-Oosten (82) Naar mijn mening heeft in het verle den n.a.v. de gebeurtenissen in het Midden-Oosten nog nimmer iemand zich publiekelijk afgevraagd hoe wij zouden reageren, als eens twee tot drie miljoen uit Zuid-Afrika verdre ven ex-Nederlanders hier hun (ver meend) heilige, oudvaderlandse grond desnoods gewelddadig zouden komen opeisen. Een vroegtijdige uitwerking van bovenstaande leerzame mogelijk heid had ons wellicht kunnen ont nuchteren en veel onheil kunnen be sparen. Ik weet natuurlijk drommels goed. dat de vergelijking niet geheel en al opgaat. Amstelveen C. van Altena Midden-Oosten (83) De oliecrisis houdt heel de wereld ge vangen. Maar laat ons de kern der zaak de vijandschap van de Arabie ren tegen de Joodse staat niet uit het oog verliezen. Het gaat sommige Arabische leiders al niet ver genoeg meer als Israël de bezette gebieden prijsgeeft en tot vroegere grenzen te rugtrekt; ze willen verder gaan. Men is zich bewust geworden van de ver strekkende macht van de olieboycot en wil daaruit munt slaan. Eén van de oliesjeiks vend, dat de Amerikaan se gedachten over een vrede in het Midden-Oosten niet ver genoeg gin gen, maar dat er een 'absolute oplos sing moest worden gevonden. Zulke woorden roepen associaties wakker met woorden van weleer uit Duit se mond 'die Endlösung der Ju- denfrage'. De Endlösung werd vernie tiging van de Joden, die men grijpen kon. Zonder nog te willen stellen dat de Arabieren uit zijn op de vernieti ging van het volk van de staat Israël, mag men toch wel zeggen dat het voortbestaan van de staat op het scherp van de snede is beland. Wat tanks en projectielen niet konden be reiken Israël uit te schakelen poogt men thans langs deze weg te bewerkstelligen: Israël te verdrinken in de olie. Amsterdam ds. H. v. d. Linde Prof. J. Kamphuis tot verontrusten: ADVERTENTIE Van een onzer verslaggevers AMERSFOORT Het grote gevaar voor de 'gereformeerd-gezinden is niet de schriftkritiek of liet horizontalisme, maar juist die zogenaamde gereformeerde gezindte, die de ogen sluit voor de kerk vraag. Dit zei de vrijgemaakte prof. J. Kamphuis woensdag op de eerste gezamenlijke vergadering van verontrust-gereformeerde en vrijgemaakt-gereformeerde predikanten. DOX E Prof. Galjaard Het denkbeeld van prof. Galjaard. dat ergelijke afwijkingen voor de geboor te op te sporen zijn. moet als zeer ge vaarlijk worden beschouwd. Abortus is op zichzelf nog een fel omstreden zaak. maar als het ooit tot een legali sering zou komen, dan dient hierbij vooropgestel 1 te worden, dat de be slissing hierover bij de ouders van het ongeboren kind ligt en in geen geval bij wat de professor met de ge meenschap aanduidt, maar wat in de praktijk neerkomt op de medische stand. Ik begrp niet waar prof. Gal jaard het recht vandaan meent te kun nen halen, te mogen oordelen op grond van een geconstateerde handi cap, of iemand zal leven of reeds voor de geboorte ter dood zal worden ge bracht. Het economisch argument dat hij aanvoert, neigt m.i. sterk naar fa scisme. M. L. Joeksema Amsterdam Het gebeurt niet vaak, dat er zo'n groot verschil is tussen een openings woord en het daarop volgende refe raat als gisteren tijdens deze ontmoe ting van de beide predikantenvereni gingen. De voorzitter van de veront rust-gereformeerde predikantenvereni ging Calvijn, ds. Schelhaas uit Delft, zei in zijn openingswoord, dat de ver ontrusten in de gereformeerde kerken dan wel niet voor de wereldraad zijn of 'samen op weg' willen met de her vormden. maar dat zij wel degelijk ernst willen maken met de in de bijbel geboden eenheid. De toestand in de gereformeerde kerken zag hij snel slechter worden. Tenzij er radikale bekering komt, is er geen hoop meer Maar tegelijk zag ds. Schelhaas een bijbelse oecumene groeien, waarvan hij het contactorgaan van de gerefor meerde gezindte en de evangelische omroep als symptomen noemde. Hij sprak van een spontane herverkave ling. De ontmoeting met de vrijgemaakte predikanten is er een uit een reeks. Eerder sprak prof. dr. C. Graafland van de gereformeerde bond voor 'Cal vijn'. Ontmoetingen met de buiten- verbanders en de christelijke gerefor meerde predikanten staan nog op het programma. 'Calvijn' heeft haar lid maatschap ook opengesteld voor pre dikanten uit de gehele gereformeerde gezindte. Kinderen Het volgende betoog van prof. Kamp huis was een aanval op de 'gerefor- meerde-gezindte'-ideologie. Tot de ge reformeerde gezindte worden volgens Prof. J. Kamphuis het spraakgebruik de mensen gere kend, die 'gereformeerd gezind' zijn. Prof. Kamphuis wilde nu niet spreken over de vraag, of iemand als prof. Kuitert of dr. Wiersinga daarbi' ho ren, maar of de kinderen erbij horen. Het antwoord moet ontkennend lul den, omdat kinderen nog geen gezind heid hebben, en daarmee is de term veroordeeld. Ze is dopers en niet ver- bondsmatig-gereformeerd. Het subjec tieve moment, het 'gezind-zijn', de (ADVERTENTIE) kaarsen 'n pracht kado F Vraag uw winkelier de gratis folder met leuke kaarsentlps. persoonlijke overtuiging is beslissend voor het erbij horen. Prof. Kamphuis vond het heel begrij pelijk, cat zij die in hun eigen kerk teleurgesteld zijn, nu hun heil zoe ken in de 'gereformeerde gezindte'. Maar dit zoeken verdringt de konink lijke weg van de reformatie van de kerk. Hij noemde de 'gereformeerde gezindte' daarom een vluchtheuvel, een nieuwe vorm van het achttiende- eeuwse conventikel. Maar evenmin als het voncentikel weet de 'gereformeer de gezindte' raad met de kinderen. Men kan van zijn vijanden leren, zei prof. Kamphuis, toen hij prof. dr. Ca. Augustijn citeerde. Deze bond de ver ontrusten op het hart, kerkelijk te blijven denken en in de kerk niet aan groepsvorming te doen. Terecht ziet prof. Augustijn, dat het niet om de gezindheid van personen moet gaan, maar om de vergadering van de kerk, aldus prof. Kamphuis, die daar wel meteen aan toevoegde, dat prof. Au gustijn daarbij de bijbel niet als norm erkent. Mogen wij, die die norm wel kennen, haar frustreren door de gezindheid van personen tot kriterium te maken? De gezindte moet dienstbaar zijn aan het doel, de vergadering van Christus' kerk. Buiten-verbanders In de discussie ging het vooral om het image van de vrijgem aakten en de breuk met de buiten-verbanders. 'Die breuk maakt het voor ons onverkoop baar, om aan te sturen op fusie van de verontrusten met d vrijgemaak- ten', zei ds. Schelhaas. Prof. Kamp huis zei: 'Juist om de band te bewa ren met de gereformeerde belijders, hebben wij ons neen geformuleerd te gen het independentisne, het moder nisme en het oecumenisme, dat wij naar voren zagen komen in onze kring. Het lag al in de open brief, dat ds. B. J. F. Schoep (een van de op stellers van deze brief, die later over ging naar de gereformeerde kerken) nu een van de promotors is van prof. Kuitert'. Prof. Kamphuis duidde het kerkver band van ds. Schelhaas en zijn colle ga' s consequent aan als de 'eens-gere formeerde kerken'. Toen hem daar naar gevraagd werd. zei hij, dat hij dat deed in navolging van de even eens aanwezige ds. W. C. van den Brink, die immers na de vorige syno de had geschreven, dat de gerefor meerde kerken zijn begraven in de bossen \an Lunteren. Zwitsers herenhorloge - automatisch -datumaanduiding - stalen band v.a. 145.- dj HEL EN VERDOEMENIS Het is een wat beschamende ervaring als je een kerk jaren lang bezig ziet om het evangelie te verkondigen, om op een verantwoorde wijze vanuit dat evangelie, vanuit het geheel van de Schriften, oriëntatie in dit verwarde leven aan te reiken en dan ineens be merkt hoezeer dit alles langs mensen heen gegaan is. Je ontdekt dat soms ineens wanneer de noodzakelijke ver anderingen waarin wij allen betrok- j ken zijn aan de orde komen. Dan kan daar ineens iets naar boven komen waarvoor je je eigenlijk schaamt. Zo iets moet het geweest zijn toen in de duitse kerk in de jaren dertig als een wilde heidense loot de beweging van j de Deutsche Christen omhoog schoot, een beweging die zich homogeen ver- klaarde met het nazibewind tot de jo- - denvervolging toe. Het schijnt niet j veel te helpen in sommige gevallen. Iemand zei in deze dagen het ging over de toekomst van de kerk 'er zal weer hel en verdoemenis gepreekt moeten worden'. Je vraagt je dan af waar zoiets vandaan komt. We hebben de laatste jaren nog al eens gedroomd van een nieuwe kerk, een kerk waar in, enfin, ieder vulde dan z'n eigen idealen in. Maar is dit ook een droom een kerk waarin weer hel en verdoe menis gepreekt wordt? Gelukkig heb ik zo'n kerk nooit meegemaakt. Ik be grijp ook nooit hoe dat zou moeten: hel en verdoemenis preken. De hel en de verdoemenis van de mensenzoon aan het kruis? Bedoelt men dat? Be doelt men dat zijn kruis te licht wordt opgenomen of voorbijgegaan? Bedoelt men dat wij tegenwoordig nog iets anders willen weten dan Je zus Christus en die gekruisigd? Als dat dan tenminste zo was, ja, dan zou ik het kunnen begrijpen. Maar hoe kan een kerk hel en verdoemenis pre ken? Wat kan een kerk anders doen dan 'dit evangelie verkondigen', zoals de Heer gezegd heeft. Is dat geen ern stige zaak? Ja, natuurlijk, maar afge zien wat dat allemaal precies is, hel en verdoemenis (gelukkig kan nie mand zich een voorstelling daarvan maken, of het moest zijn zoiets als een stadion vol arrestanten), de ernst ligt ergens anders. Bij Hem die ons oproept om achter Hem te komen, omdat Hij het leven is. Als dat niet voldoende is dan helpen 'hel en ver doemenis' ook niet, zoals ze in 't ver leden ook niet geholpen hebben. Ver geef me de toer, van dat het helpen moet. Je doet toch weer gauw mee op dit niveau. Van een onzer verslaggevers AMSTERDAM 'We zijn een ver wacht stadium ingegaan', merkt in Waarheid en Eenheid, het blad van de gereformeerde verontrusten, ds. J. B. van Mechelen uit Urk op als kant tekening bij een bericht uit het kerk blad van de gereformeerde kerk van Rotterdam-Papendrecht, waarin mede deling wordt gedaan van de gedeelte lijke schorsing van een van de ouder lingen. Deze ouderling, W. A. Roskam zou in voorkomende gevallen gemeenteleden geadviseerd hebben elders, met name in vrijgemaakte kring, kerkdiensten te bezoeken, omdat de eigen kerkdien sten niet voldoende naar Schrift en belijdenis zouden zijn. Ook zou hij hebben geadviseerd om kinderen kate- chisaties te laten bijwonen van andere kerken dan de eigen kerk en hebben gesproken over vermindering van de kerkelijke bijdragen. Ouderling Ros kam is in beroep gegaan bij de classis Rotterdam. In 'Waarheid en Eenheid' wordt ook meegedeeld, dat het gesprek tussen het moderamen van de synode en een delegatie van de vereniging van ver ontrusten zal plaats vinden op vrijdag 14 december. Het initiatief tot dit ge sprek is van de synode uitgegaan. 'Waarheid en Eenheid' zegt er van: "t Zal van onze kant een getuigenis wor den. We hebben ons allang genoeg door gesprekken in laten kapselen. Die tijd is voorbij'. TERNEUZEN De 55-jarige gehuw de arbeider G. M. Biesebroek uit St. Jansteen is op de cokesfabriek te Sluiskil onder een locomotief terecht gekomen. Het slachtoffer was op slag dood. NED. HERV. KERK Aangenomen naar Oudkerk: J. Rien- stra te huurlo. Bedankt: voor Monster; H. Jongerden te Veenendaal. Afscheid: op 2 dec. van Katwijk aan Zee: C. v.d. Bergh, ber. te Rotterdam- Z; van Hoofdplaat: mevr. dr.C.Roze- mond. ber. te Haarlem (Waalse gem): (geest. verz. 'Meer en Bos' te Heem stede: mej. J. H. Bethe, wegens emeri taat van Hendrik Ido Ambacht: C. Baas, wegens ben. full-time legerpred. (wordt in diezelfde dienst bevestigd). Intrede: te Krimpen a.d. IJssel (b.w.) P. Kolijn uit Kootwijk; te Heukelum: kand. W. L. v.d. Geer uit Bilthoven. Emeritaat verleend aan J. T. Door nenbal te Oene (wegens gezondheids redenen). GEREF. KERKEN Intrede: te Barendrecht: C. Warner te Noordwijk en E. P. Bosman, voorheen docent aan de theol. opleidingsschool te Soemba; te Delft-Abtswoude: J. W. Genuit te Vlissingen. Overleden: H. P. Rutgers (69) em. pred. te Veenendaal. V/as pred. te Vinkeveen en te Anna Paulowna. GEREF. KERKEN (VRIJG) Beroepen: te IJmuiden: J. Strating te Bunschoten; te Mussel: J. Hoorn, kand. te Sappemeer. CHR. GEREF. KERKEN Afscheid: van Vlaardingen: G. J. Buijs, ber. te Broeksterwoude Beroepen te Driebergen: P. Sneep te Alphen a.d. Rijn. GEREF. GEMEENTEN Beroepen: te Sunnyside (VS): J. van Haaren te Amersfoort, die bedankte voor Wageningen. ALG DOOPSGEZ. SOCIËTEIT Intrede op 1 dec. te Meppel: J. Ro- waan te Franeker. Menselijke gelijkheid onder voorbe houd, een analytische beschouwing over sociale gerechtigheid door H. i Vos. Uitg. Ambo, Bilthoven. 93 blz (8.90). De Chinese traditie; redactie: Ray mond Dawson; uitgeverij Arbeider spers, ƒ32.50. De Lange mars 1935, door Dick Wil son; uitg. Arbeiderspers, prijs 28.50. Deze boeken zijn verschenen als de nummers 3 en 4 in de reeks Chinese Bibliotheek van de Arbeiderspers. De Chinese traditie is een verzameling opstellen van deskundigen over de Chinese beschaving door de eeuwen heen en de invloed daarvan op het China van nu en de rest van de we reld. Over één zeer bekend onderwerp uit de lange geschiedenis van China gaat het tweede boek, De Lange Mars. On der die naam is bekend geworden de lange tocht, die Mao Tse Toeng en zijn volgelingen in 1934 en 1935 maakten. Begonnen als een wanhopige ontsnappingspoging bleek de lange mars uiteindelijk beslissend te zijn voor de verdere ontwikkeling van China.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1973 | | pagina 2