eoeo
3M
Televisiespel over
Russische dissidenten
AVONTUUR
IN KARINTHIË
Oostenrijk-Zweden
niet op televisie
VARA mag opnamen
van Wim Kan maken
VARA-tv over dorpsschool
Origineel verslag uit Rusland gebruikt
Zwarte vlek
Mary Staoart
TROUW/KWARTET DINSDAG 27 NOVEMBER 1973
BINNENLAND /RADIO EN TV
Van onze radio- en tv-redactie
HILVERSUM De voetbalwedstrijd
Oostenrijk-Zweden, die vanavond in
het kader van de voorronden voor het
wereldkampioenschap in Gelsenkir-
chen (West-Duitsland) wordt gespeeld,
zal niet rechtstreeks door de televisie
worden uitgezonden. De KRO was van
plan om deze beslissingswedstrijd
rechtstreeks op het scherm te bren
gen, maar kreeg van de KNVB te ho
ren, dat slechts toestemming zou wor
den gegeven voor één directe voetbal
reportage in deze week.
Gezien het feit dat de NOS woensdag
al de wedstrijd Standaard Luik-Feijen-
oord in het kader van het Europa
cup 3-toernooi rechtstreeks uitzendt,
heeft de KRO van een reportage van
Oostenrijk-Zweden afgezien. Overigens
is inmiddels gebleken dat de onder
handelingen over een Duitse televisie
reportage van deze interland (die dan
door de KRO zou worden overgeno
men) zijn vastgelopen. Men kon het
niet over het door de duitse TV te
betalen bedrag eens worden. Ook om
die reden zou de wedstrijd al niet
rechtstreeks uitgezonden kunnen wor
den. De Duitse televisie zendt wel een
samenvatting uit
Van onze radio- en tv-redactie
HILVERSUM De onderhandelingen
tussen de VARA en Wim Kan over
een televisieuitzending van de cabare
tier op oudejaarsavond zijn een stap
verder gekomen. Kan heeft toegezegd,
dat er in ieder geval opnamen van
zijn optreden mogen worden gemaakt.
De beslissende stap of deze opnamen
ook mogen worden uitgezonden hangt
van de resultaten af.
In ieder geval beschikt de VARA over
uitzendingen op eerste kerstdag en op
oudejaarsavond (na ruiling met de
AVRO in verband met Wim Kan). Op
eerste kerstdag wordt Paul van Vllets
show 'Noord-West' uitgezonden.
Horizontaal woorden invullen die ver
ticaal dezelfde betekenis hebben.
1. onheil, 2. zangstuk, 3. insekt, 4.
zonnescherm, 5. half, 6. voorteken, 7.
lijnvormig, 8. glijvoertuig, 9. bloem,
10. overschot
Oplossing van gisteren:
Hor: 1. ark, 3. beo, 6. alm, 9. Io, 10.
geest 12 e.o. 13. roman, 15. sabel, 17.
kim, 19. log, 21. relatie, 25. ara, 26.
ren, 27. baronet, 31. eed, 32. gil, 34.
teler, 36. regie, 38. ad, 39. morel, 41.
er, 42. kei, 43. bal, 44. adé.
Vert: 1. air, 2. rook, 3. ben, 3. Ee, 5.
Oss, 7. leeg, 8. mol, 10. game, 11. tali,
14. mirabel, 16. boertig, 18. ka, 20.
tam, 22. lor, 23. ton. 24. ent, 28. adem,
29. os, 30. egel, 31. Eede, 33. lied, 84.
tak, 35. rob, 36. rel, 37. ere, 40. ra.
MARY PERKINS
'En een zoen van de juffrouw' het VARA-programma over het onder
wijs besteedt vanavond aandacht aan de dorpsschool. Blijken zal dat
zo'n school helaas anders is dat een stadsschool: kleiner, gemoedelij
ker, maar niet slechter. Presentator is als gebruikelijk: Bob Loeven.
Van onze radio- en tv-redactie
HILVERSUM Op een geheel nieuwe wijze, dat wil zeggen in een
gedocumenteerd toneelspel door amateurs, besteedt de KRO'tele-
visie vanavond aandacht aan de Russische schrijvers en intellec
tuelen, die zich tegen het regiem in Rusland keren: de dissidenten.
Dit gebeurt in het programma 'Hard
tegen Hard', dat om 20.20 uur op Ne
derland H wordt uitgezonden. Regis
seur is Hans Wortelboer. De twintig
spelers zijn verbonden aan amateur
verenigingen in het Gooi.
Hoofdpersoon in het stuk ls een Rus
sische lerares, die het had gewaagd
een open protestbrief te schrijven te
gen één van de in de Sowjet-Unle ge
voerde processen tegen schrijvers.
Haar handelwijze valt slecht in haar
omgeving. De leraren van de school
in Moskou dagen haar voor een vier
schaar.
Deze geschiedenis heeft zich in 1968
in werkelijkheid voorgedaan. Voor
het script is authentiek materiaal be
schikbaar geweest: het verslag van de
lerarenvergadering, dat naar het Wes
ten is gesmokkeld.
Hans Wortelboer: 'Van de lerarenbij-
eenkomst is nauwkeurig verslag ge
maakt Dat verslag is van zo'n drama
tische kracht, dat het zonder meer
speelbaar was. Ik heb er, schrapping
van enkele herhalingen in de dialogen
uitgezonderd, ook nauwelijks in hoe
ven veranderen'.
De regisseur wil laten zien in welke
situatie de dissidenten hun kritiek op
het regiem moeten laten horen. De
opvattingen van de communistische
partij in Rusland zijn in het Westen
genoeg bekend. Minder bekend is ech-
ter hoe het volk in de Sowjet-Unie
denkt over het optreden van de dissi
denten. Een vraag die aan de orde
komt is: waarom is de partij zo bang
van kritiek? Kritiek vanuit een mar
xistische maatschappijvisie en. ander
zijds vanuit religieuze opvattingen op
het bestel zijn beslist uit den boze in
Rusland.
Wat men in het Westen weet ls al
leen bekend van illegaal verzonden li
teratuur, die vaak getikt is en véle
malen overgetypt op armoedig papier.
Deze documenten geven enigszins eén
indruk hoe de gemiddelde man In
Rusland reageert.
De leraren van het Roland-Holst-colle-
ge in Hilversum heeft Wortelboer ge
bruikt voor de achtergrond van het
spel. De Kamer is voor Je gelegen
heid versierd geweest met de rode
vlag en met het portret van Lenin.
De speelscènes worden afgewisseld
met filmgedeelten uit het NOS-archief
en met commentaren die zowel de of
ficiële partij-ideologie als de mening
van het volk vertolkt
Zelden werd iemand voor de televisie
zo zwaar onder geestelijke druk gezet
als Nobelprijswinnaar prof. Konrad Lo-
renz door de journalist Jules Huf. Deze
in Hier en Nu uitgezonden confronta
tie met een zwarte vlek in het verleden
van een belangrijk loetenschapsman
leidde echter niet tot een regelrecht
erkenning van fouten. Van een zo groot
man als Lorenz had ik iets anders ver
wacht dan de nogal kinderlijke uit
spraak: ik doe alles wat mijn vnend
Nico Tenbergen zegt; als hij vindt dat
ik het moet doen, zal ik mijn artikel
uit 1940 herroepen.
Zichtbaar geweldig gespannen leek de
befaamde bioloog de drijfveren van het
verzet tegen zijn optreden in Nazi-tijd
nog altijd niet ten volle te begrijpen.
Hij ziet de kern van zijn gewraakte ar
tikel kennelijk heel anders dan zijn te
genstanders. 'Ik had het toen niet over
rassenvervolging, maar over degenera
tie doof domesticatie'. Helaas had ik
geen tijd om een wetenschapsmens te
vragen wat Lorenz nu precies hiermee
bedoelde ten aanzien van zijn opmer
kingen destijds over het vernietigen
van minderwaardig mensenmateriaal.
Domesticatie is het fokken vqn huis
dieren en het kweken van planten uit
xoilde stamvormen. Omtrent de relatie
met rassentheorieën heb ik wel enig
vermoeden, maar ik zou daarover graag
een deskundig artikel willen lezen.
Vooralook omdat een zo onverdacht
man als zijn mede-Nobelprijswinnaar
in diezelfde uitzending zei dsnoods ook
in Stockholm van zijn vriendschap voor
Lorenz blijk te zullen geven. Hij sprak
ook van een haatcampagne tegen zijn
Oostenrijkse collega, wiens Nazi-verle
den en het niet distanciëren daarvan
hij wel betreurt Het was een vreemde
gewaarwording profTinbergen te zien
ontroeren bij het onthullen van een
tot dusver geheimgehouden poging van
Lorenz om zijn gevangen vriend Nico
uit Duitse handen te krijgen.
Voor het verslaan van de gebeurtenis
sen rondom de kaping van het KLM-
toestel konden AVRO en NCRV niet
samenwerken. Voor Hier en Nu was
Gijs Brandsma in het vluchtcentrum
en even later kwam van dezelfde loca
tie Ria Bremer in Televizier. Onbe
grijpelijke herhalingen en overlappin
gen.
Misschien is het wel jammer dat ik bij
Hier en Nu ben gebleven en het groot
ste deel van het Nederlandse griezel-
spel De Erfgenamen van Ravenborgh
heb gemist. Ik kreeg wel de moeilijk'
heden binnen de AR daarvoor in de
plaats, maar dat was hoogstens een
beetje griezelig. Omdat de heer Aan-
tjes een bepaald boek even in handen
heeft gehad, kon hij bij een partijge
noot totaal geen goed meer doen.
Wat ik van het televisiespel wel heb
gezien, gaf reden tot waardering voor
de vakkundige aanpak van regisseur
Emanuel Boeck. Hij heeft behoorlijk
hoge eisen gesteld aan de montering,
de inzet en persoonlijkheid van de spe
lers en aan de camerabehandeling. E-*
waren een flink aantal pluspunten te
signaleren in dit resultaat van een
schrijverscollectief.
TON HYDRA
(ADVERTENTIE)
m
voor hem HlDALGO- «fiers/me
Radio vandaag
voor haar gesclienkdoos
(ADVERTENTIE)
treinen superieur in
techniek en kwaliteit
46
De plaats was heel gemakkelijk te
vinden. Nadat wij door het vlakke
veld waren gelopen, begon het terrein
ineens vrij sterk te klimmen. De late
middagzon liet maar weinig licht tot
het pad, dat tussen de bomen omhoog
slingerde, doordringen. Het houten
hek dat we moesten passeren om bij
de open plek te komen, was klam van
het vocht en het kraakte een beetje
töen ik het openmaakte om het paard
erdoor te leiden. We liepen langzaam.
Hij zette zijn zere been nog voorzich
tig neer, maar het vertoonde bepaald
geen verlammingsverschijnselen. Ik
kreeg zelfs de indruk dat hij met ie
dere stap beter ging lopen. Hij richtte
zijn hoofd op en spitste zijn oren, als
scheen hij zich op dit uitstapje te ver
heugen. Zelfs ik, met mijn armzalige
menselijke zintuigen, snoof de verruk
kelijke geur van de zomeravond op.
Boven de gordel van pijnbomen lag,
zoals de dwerg me verteld had, een
lange, vlakke alpenweide. Hier en
daar groeiden wat struiken en aan
weerskanten rezen donkere dennen
op. Het hoge gras was gemaald en lag
in hopen over de hele weide ver
spreid te drogen. Kennelijk was dat al
enige tijd geleden gebeurd, want over
al stonden bloemen. De lucht geurde
naar honing.
Omdat de hele dag de zon geschenen
had, was de grond warm. Zachtjes
drong van beneden de clrcusmuziek
tot mij door. Door de afstand scheen
ik er nog meer van te genieten dan
anders. Ik ging zitten, luisterde en ge
noot van de ondergaande zon, onder
tussen tevreden de vredig grazende
hengst gadeslaand. Om mij heen was
het gras bezaaid met vele bekende
weidebloemen grasklokjes, tijm.
ogentroost, en daar waar het niet ge
maaid was, het overdadige wit en geel
van peterselie en boterbloem. Niet zo
vertrouwd waren mij de fladderende,
ritselende Insecten van het weideveld.
Zover mijn oog reikte zag ik vlinders
zandoogjes, blauwe en gele vlin-
ders, parelmoervlinders, en een paar
van mijn eigen Vanessa's de rode
admiralen en de vosjes. Hun kleuren
flikkerden tussen de ontelbare bloe
men; het ene moment vouwden ze
hun vleugels dicht om als het ware
hun kleurenrijkdom te verbergen, het
volgende moment vouwden zij ze
weer open en lieten zij zich in hun
volle schoonheid zien. Ook tussen het
gras was er volop leven, te oordelen
tenminste naar het onophoudelijke
gespring °n getsjilp van de sprinkha
nen. Bijen zoemden aan een bepaalde
zijde van mijn hoofd voorbij, als liep
daar terzijde van mijn oog hun bijen-
Autobahn' Ze vlogen allemaal in de
richting van een hut, die de grootte
had van een klein zomerhuisje. Het
was in chalet-stijl uit denneholt opge
trokken en had, net als een duiventil,
heel veel kleine vensters. In feite was
het een bijenwoning, een soort collec
tief onderkomen voor verschillende
zwermen. Iedere zwerm had zijn eigen,
kleine bijeningang, waarachter zij
hun eigen honing maakten. Geamu
seerd en vol belangstelling keek ik
naar de zwaarbeladen diertjes die als
kogels recht op hun doel afstevenden.
Ik moest eraan denken hoe enkele ja
ren geleden nog, ook de Engelse wei
develden vol leven waren geweest,
maar hoe stil het daar nu was omdat
de vuile lucht de insecten had verdre
ven.
Ver achter de pijnbomen sloeg de to
renklok zes uur. Vanuit het circus
was even geen geluid tot mij doorge
drongen. Waarschijnlijk waren de
clowns opgetreden of de gedresseerde
honden. Nu echter zette zacht en lief
lijk, maar duidelijk hoorbaar, de mu
ziek weer in. Ik hoorde de fanfare en
wist dat Annalisa, gezeten op baar
witte hengst, de piste nu betrad. Do
trompetten schalden zilver, helder en
gebiedend door de lucht. Het oude
paard hield op met grazen, verhief
zijn hoofd en spitste zijn oren, zoals
een strijdros bij het naderen van het
slagveld dat zal doen. De muziek werd
nu weer zacht en teder en ging over
in de wals uit Der Rosenkavaller.
Het had een zekere bekoring op deze
heerlijke zomeravond op een alpen
weide naar deze prachtige melodieën
te luisteren. Ik nestelde me met mijn
rug gemakkelijk tegen een hooiopper
en maakte me gereed van het concert
te gaan genieten. Maar toen werd
plotseling mijn aandacht door de
Zwartbonte getrokken. Ik ging recht
op zitten en staarde hem aan.
Hij had zijn hoofd niet laten zakken
om verder te grazen, maar stond met
opgerichte hals en waakzame oren.
Het leek wel of hij de trotse houding
van de witte hengst nabootste. Toen,
net als de Lipizzaner, bewoog hij zijn
hoofd. Het was geen plledaagse, slor
dige figuur, maar een gracieus luister
rijk gebaar van een paard dat zich
van zijn schoonheid bewust is. Hij
tilde zijn voorbeen omhoog, liet het
toen weer zakken, krabde tweemaal
over de grond, boog vervolgens zijn
hoofd naar zijn schaduw op het gras
tapijt en begon toen zijn dansende be
wegingen. Hij was oud en stijf en hij
trok een beetje met zijn been, maar
je herkende het volleerde hoge-
schoolpaard.
Ik zat daar op het eenzame weideveld
tussen de steeds langer wordende
schaduwen en sloeg het dansende ou
de paard oneindig ontroerd gade. Zo
reageren alle oude circuspaarden die
de muziek van hun jeugd weer horen,
dacht ik. De sierlijke dans van de
vrijheidspaarden bijvoorbeeld kon,
eenmaal aangeleerd, nooit meer verge
ten worden.
Toen werd ik mij bewust dat dit niet
de figuren van de vrijheidspaarden
waren. Dit waren ontegenzeggelijk de
uiterst gedisciplineerde figuren van
de hogeschool: eerst de Spaanse draf,
vervolgens de moeilijke pirouette,
waarbij hij zich in vier vijf passen
om de achterhand wendde alsof hij
het publiek begroette; vervolgens
voerde hij een bepaalde vorm van de
piaffe uit. Het was een karikatuur
van de draf die de Lipizzaner met zo
veel nauwkeurigheid en enthousiasme
had uitgevoerd, maar je zag dat de
herinnering aan de perfecte uitvoe
ring nog altijd in hem levendig was.
HILVERSUM I
AVRO: 7.00 Nws. 7.11 Och tend gym n. 7.20
(S) Dag met een gaatje, met 8.00 Nws
8.11 Radiojournaal. 8.50 Morgen-wijd. 9.00 (S)
Klass. muz. met comm. (B.35-9.40 Waterst.).
10.00 (S) V.d, kleuters. 10.10 (ged.S) Ar
beidsvitaminen. (11.00 Nws; 11.03-11.05 Radio-
Journaal). 11.30 (S) Rondom twaalf - een
uur aUerld voor leder neen, met: De groente
man; Paris vous parle en 11.55 Beursber.
Overheidsvoorl.: 12.30 Uitz. v.d. landb.
AVRO: 12.40 (S) Knipperlicht radiover-
keersmagazlne. 13.00 Nws. 13.11 Radiojour
naal. 13.21 (S) Pianoreoital: klass. muz.
13.45 (S) CeUo en piatTO: mod. muz. EO:
14.00 Het woord der waarheid: kernbegrip
pen uit de Bijbel. 14.15 (S) Over en Weer -
radiomagazine. 15.15 (S) Licht en Uitzicht:
gewijde muz. 16.00 Nws. 16,03 Klankbord.
16.10 (S) V.d. kinderen. 16.30 (S) Jeugdtoer.
AVRO: 17.00 (S) Mobiel - beweegl. progr.
voor beweegl. mensen. 17.55 Med.
AVRO: 18.00 Nws. 18.11 Radiojournaal.
18.21 Met het oog op de toekomst. 18 40 (S)
Ork. en ensembl. uit de Regio. 19.05 (S) Y'-
All come: country- en Westernprogr. 19.30
(S) Van-avond: muz., vrolljkh. en verstrooi
ing. 22.30 Nws. 22.40 Radiojournaal. 22.50
(S) Nederl. ork. en ensembl. 23.05 (S) Er
floot een vogel in de wel. 23.55-24.00
Nws,
HILVERSUM II
KRO: 7.00 Nws. 7.02 Het levende woord.
7.07 (S) Badlnerie: klass. muz. (7.30 Nws:
7.41-7.50 Echo.) 8.24 Overweging. 8.30 Nws.
8.36 Gymm. v.d. huisw. 8.45 Moeders wil is
wet. 9.40 Schoolradio. 10.00 De wereld om
ons heen: inf. rubr. 10.20 (S) Aubade: klass.
muz., met 10.30 Nws. 11.00 Gebakjes en een
beter leven. 11.30 Bejaardenprogr. 11.55
Med. 12.00 (S) Van twaalf tot twee, met o.a.
12.22 Wij v.h. land; 12.26 Med. t.b.v. land
en tulnb.; 12.30 Nws; 12.41-12.50 Echo en
13.00-13.05 Raden maar 14.00 Schoolradio.
14.30 (S) Interlokaal op dinsdag met 15.S0
Nws. 17.00 Overheidsvoorl.: Nws uit de Ne
derl. Ant. 17.10 V.d. .kleuters. 17.30 Nws.
17.32 Echo.
KRO: 18.00 (S) Dansmuz. uit de 16e eeuw.
18.19 Uitz. v.d. C.P.N. 18.30 Nws. 18.41 Echo.
18.50 Progr. voorbesch. 19.00 (S) Zin in
muz - amateurs geven de toon aan. 10.50
Den Haag vandaag. 20.00 Nws. 20.05 Overwe
ging. 20.15 (S) Komponist en radio II, 1:
Muz en geluld, radlofon. montage. 21.30 Ba-
bel. 22.45 Cello en plano: klass. muz. 23.15
(S) Kerkorgelconc.; Klass. muz. 23.55-24.00
Nws.
HILVERSUM III
VARA: 7.00 Nws. 7.02 Eddy Becker. (8.00
Nws.) 9.00 Nws. 9.03 (S) Plaatjes v.d. pep.
(10.00 Nws.) 11.00 Nws. 11.03 Tom Blom in
uw radio. 12.00 Nws. 12.03 (S) Een opval
lend vrolijke gevar. visite. (13.00 Nws.)
;rac
Nws. 14.03 Eddy Becker. 15.00 h'tiaa
15.03 Drie-Draai. 16.00 Nws. 16.03 (S)
(17.00 Nws.)
NOS: 18.00 Nws. 18.02 Joost mag niet eéCgl
VARA: 19.00 Nws. 19.02 Popreconstr. 211,
Nws. 20.02 (S) Nashville. 21.00 Nws. 1
(S) Jazz en Blues. 22.00 Nws. 22.02 (S) 1 liet
Blom in uw radio. 22.55 Med. 23.00
23.02 (S) Wachten op middernacht.
Nws. 0.02 (S) In de kleine uren met 1
Postema. 1.00 Nws. 2.00 Willem van Bet 1C
kom-Kees van Maasdam. 5.00-7.00 Hans H y;
burger,
BELGIE 324 m NED.
12.00 Nws, med. en SOS-ber. 12.08 LlctVal
(12.50 Bultoni. persoveirz. 13.00 N
- - en
fsc
eh ICC
ijn
Beursber. 14.00 Nws.
(15.00-15.03 Nws.) 16.00 Nws en beurs
16.10 Lichte muz. 17.00 Nws en med. 1 p,
Voor oudere luisteraars, 17.55
schaal.
fan
fee
18.00 Nws. 18.05 V.d. soldaten. 18.28 P IOC
desportber. 18.30 Verkeerswenken.
Sportmagazlne. 18.55 Taalwenken.
Gramm.muz. 19.00 Nws en akt. 10.30 In P i
mezzo. 19.35 Vakbondskron. 19.45 Lit
muz. 20.00 Hoorspel. 20 29 Gevar. muz.pr 1.
21.00 Muzikaal amusem.progr. 22.00
22.05 Muslcalprogr. 23.00 Nws. 23.10
muz.progr. 23.40-23.45 Nws.
at
i ich
TV vandaag
NEDERLAND I
NOS NOT I
11.10-12.00 Schooltelevisie
14.00-14.25 Schooltelevisie
NOS
18.45 Ti-ta-tovenaar
18.55 Journaal
VARA
19.05 Stratemakeropzee-
show
19.25 Daar komen de
Schutters
NOS
20.00 Journaal
VARA
20.20 OnedinLijn
21.10 en een zoen
v.d. juffrouw
21.25, Wie Wat Waar
21.55 Achter het nieuws
NOS
22.45 Journaal
TELEAC
22.50 Huisartsen - les 3
NEDERLAND II
NOS
18.45 Ti-ta-tovenaar
18.55 Journaal
KRO
19.05 Piste
NOS
20.00 Journaal
KRO
20.20 Hard tegen hard in
Sovjet Unie
21.10 Oorlog en Vrede
21.55 Waar gebeurd
NOS
22.25 Den Haag vandaag
22.35 Journaal
TELEAC
22.40 Spaans-les 20
DUITSLAND I
10.00 Journaal. 10.05 Journaal van gister
avond. 10.25 Tatort. 12.05 Act. 12.50 Perso-
verz. 13.00-13.20 Journaal. 16.15 Journaal.
televisie. 9.30-10.00 Sesamstrasse. 10.30-12.15
Schooltelevisie. 18.00 Reg. nws. 18.05 V.d.
kleuters. 18.15 Sprung aus den Wolken'. 18.40
Journaal en act. 19.20 Hamb. Transit.) 20.00
Journaal en weerber. 20.15 Licht muz.progr.
21.00 Trotta. 22.35 Journaal, comm. en weer
ber. 22.55 TV-krltiek. 23.55 Journaal.
DUITSLAND II
16 30 Voor oudere kijkers. 17.00 Journaal.
17.10 Circusprogr. Aansl.: MalnzelmSnnchen.
17.45 Act. en muz.
18.25 Die Pollyfoot-Parm. 19.00 Journaal.
19 30 Nestwarme. 21.00 Journaal. 21.15 Inf.
progr. 22.00 Eisenbahn-Ballade. 22.50 Jour
naal.
DUITSLAND III NDR
8.05 t.e.m. 12,10 en 16.30 t.e.m. 17.30
Schooltelevisie.
18.00 Sesamstrasse. 18.S0 Wie Kinder spie-
len. 18.45 Elternschule. 18,55 Pauzefilm. 19.00
Diagnose aozlalon Verhaltena. 19.30 Ausbil-
dung der Ausbilder. 20.00 Journaal en weer-
overz. 20.15 Polit. disc. 21.00-21.45 Film-
rep,
Italiaanse kippesoep
500 gram klppepoulet
2 liter water
1 blikje tofbatenpure»
500 gram verse soepgroente
(tomaat, worteltjes, uitje, bloemkool.
champignons, selderij)
250 gram macaroni
geraspte kaas
peper, zout
paprikapoeder
Trek bouillon van het water, de pou-
let en wat zout. Het gare kippevlees
daarna van botjes ontdoen en In stuk
jes snijden. Aan de kokende bouillon
de macaroni toevoegen en er tien mi
nuten later de grof gesneden soep
groente bij doen, uitgezonderd de pe
terselie en selderij. Laat de soep nog
tien minuten zachtjes doorkoken.
Roer er dan de inhoud van het blikje
tomatenpuree door en vervolgens de
18.00 Sesamstrasse. 18.30 Umgang mit
Verwallung. 19.00 Zandmann. 19.05 M iet
Griekse werkn'. 19.15 Almanak. 19.45 I ye
nws. 19.55 Comm. 20.00 Journaal en w
overz. 20.15 Marktwirtschaft - wohln? 2 en
Pollt. liederen, 21.45 Act, 22.05-22.35 Ad|_
Recht und Sozlales.
BELGIE NEDERLANDS
14.00-16.00 Schooltelevisie. 17.00 Schooll
visie.
18.00 Fabeltjc8kr. 18.05 Het grote koraa
18.30 Tienerklainken. 10.05 Kijk en k inj
19.35 Zoeklicht. 19.40 Med. 19.45 Jourü 1.
20.10 Bartje. 21.05 Huwelijk en gezin.
Enquête, rep. of doe. 22.45 Journaal.
BELGIE FRANS
14.00. 14.30, 15.00 en 15.30 Schooltelevi iet
18.45 Wisk. voor allen. 17.40 Schooltel
18.10 Kleuterprógr. 18.30 Techn, eri c e
tie. 19.01*
rèl
»k
peterselie, selderij en het vlees
toe voegen. Op smaak afmaken f
peper, zout en paprikapoeder,
strooien met geraspte kaas en op no
nen met stokbrood (recept van mejiie
frouw J. H. Kruijswijk Jansen,
versum).
Menutip: Italiaanse kippesoep, s£w<
brood, griesmeel met abrikozen.
ila