Daling van doopcijfer
in de geref. kerken
ilisilislii
Uit de kerkbladen
i
Wereldraad herbouwt
ziekenhuis bij Hanoi
Gevangen priesters uit
Mozambique in vrijheid
Vandaag
l
li
Grieks arbeidsbureau bezet
Trouw
Kwartet
Rioolzuivering
in Horstermeer
Film over Jezus
wordt in ander
land opgenomen
Nederland betaalt
Muzurewa
niet naar VS
NPB-opleiding aan
sociale academies
Grondgedachten
van Marx en
Jezus identiek
Nieuwe boekei
TROUW/KiffiAIRTET DINSDAG 27 NOVEMBER 1973
Van een onzer verslaggevers
UTRECHT In 1972 groeide het ledental van de gereformeerde kerken met niet meer dan 0,44 pro
cent, voor deze kerken ongekend laag. Uit de uitgewerkte statistiek, die thans gepubliceerd is in het blad
Kerkinformatie, blijkt de daling van het doopcijfer daarvan de belangrijkste oorzaak. Daar staat tegen
over, dat in 1972 beduidend minder gereformeerden hun kerk de rug toekeerden, ,dan in vorige jaren.
In 1970 werden nog 16.600 kinderen
gedoopt, in 1971 15.400 en in 1972
14.800. Uit de statistiek kan niet wor
den opgemaakt, wat van deze daling
de oorzaak is: een lager geboortecij
fer, bezwaren tegen de kinderdoop of
een uiting van gedistantieerde kerke
lijkheid.
In 1972 onttrokken zich minder men
sen aan de gereformeerde kerken dan
het jaar daarvoor (7300 tegen 8150 in
1971). Maar ook traden minder men
sen toe (3450 tegen 3650 in *71).
Opmerkelijk is daarbij, dat het aantal,
dat geruisloos verdwijnt, weer af
neemt. Dat zijn mensen, die gebruik
maken van de gelegenheid, dat zij
naar een andere plaats verhuizen: ze
leveren daar hun attestatie niet meer
in, of vragen er niet eens een aan. In
de jaren zestig nam deze methode om
ex-gereformeerd te worden, sterk toe.
In 1970 verdwenen er zo 2700 gerefor
meerden uit de kaartenbakken, in
1971 2600 en in 1972 2200.
KERK /BESTS' ENEAlS D T2/1
Van een onzer verslaggevers
GENÈVE Het fonds van de wereldraad van kerken voor herbouw
en verzoening in Indo-China heeft hulp toegezegd voor de weder
opbouw van het provinciale ziekenhuis in Hai Duong, halverwege
tussen Hanoi en Haiphong in Noord-Vietnam.
Het ziekenhuis is in 1966 en 1971 ge
bombardeerd en werkt nu tijdelijk
met 250 bedden. Dank zij de kerkelij
ke hulp kan het ziekenhuis weer wor
den uitgebreid tot 500 bedden. Het
ziekenhuis in Hai Duong, is een pro
vinciaal hospitaal, waar 1.8 miljoen
mensen op zijn aangewezen. In de
provincie zijn ook nog 22 kleinere zie
kenhuizen en een groot aantal gezond
heidscentra op het platteland.
De gift van de kerken bedraagt tw2e
miljoen dollar en is een deel van de
vijf miljoen, die van de 267 leden van
de wereldraad voor hulp in Indo-Chi
na zijn gevraagd. Voor Zuid-Vietnam
wordt eveneens twee miljoen dollar
uitgetrokken en voor Laos en Cam
bodja samen een miljoen dollar.
Overgangen
De redactie behoudt zich het recht voor baar
ter opname In it«-7e rubriek toegezonden me
ningsuitingen verkort weer te geven. BK pu-
bllkalle wordt me- naam van de inzender
ondertekend. Rrieten kunnen worden ge-
Biesheuvel (8)
Hiermede betuig ik mijn volledige in
stemming met het ingezonden stuk
van de heer J. C. Eikelenboom, te
Gorssel, in uw blad van 16 november
over 'Biesheuvel'.
De Bilt
G. J. van Roon
Biesheuvel (9)
Als voorzitter van de AR-kl es vereni
ging te Capelle a.d. IJssel, betreur ik
het in hoge mate dat men het beleid
zoals de heer Biesheuvel het zich had
voorgesteld, niet heeft doorgevoerd.
Immers, de AR heeft het aan de heer
Biesheuvel te danken, dat wij bij de
laatste verkiezingen met winst uit de
bus zijn gekomen. Het" huidige beleid
heeft als gevolg dat het gevaar groot
is, dat de samenwerking die ontstaan
is met de CHU, in gevaar wordt ge
bracht.
Capelle a.d. IJssel
H W. A. Kiel
Biesheuvel (10)
Vindt de heer Boogaard deze regering
zoveel beter dan de regering Biesheu
vel? Den Uyl belooft veel en doet bit
ter weinig, steeds vraagt hij, geef mij
de tijd, waarom gaf hij onze ex-pre
mier Biesheuvel niet de tijd?
Hardenberg
S, Klement
Biesheuvel (11)
Het is mij een volkomen raadsel hoe
de redactie van 'Tr/Kw.' zo kon reage
ren op het door mr. Biesheuvel ge
vraagde gesprek. Maar gelukkig zijn
er in de ARP nog mensen als het
Tweede-Kamerlid Schakel, die het nut
van een dergelijk gesprek wel inzien
en ook weten dat de ARP niet zonder
mr. Biesheuvel kan. Laat de top van
de ARP deze kans zo gauw mogelijk
benutten anders zijn de gevolgen voor
onze partij bij de eerstvolgende ver
kiezingen niet te overzien.
Ommen
M. Ningbers
Biesheuvel (12)
Dat de AR-deelneming aan dit kabinet
schadelijk is voor de partij, zal bij de
eerstkomende verkiezingen wel blij-
De Rotterdammer
Nieuwe Haagse Courant
Nieuwe Leidse Courant
Dordts Dagblad
Uitgaven van
B.V. De Christelijke Pers
Directie:
Ing. O. Postma,
F. Diemer.
Hoofdredactie:
J. Tammlnga.
Hoofdkantoor d.V. De
Christelijke Pers: N.Z.
Voorburgwal 276 - 280,
A'dam. Postbus 859.
Telefoon 020-22 03 83.
Postgiro: 26 92 74. Bank:
Ned. Midd. Bank (rek.nr.
69 73 60 768). Gem.giro
X 500.
ken. Duizenden en nogeens duizenden
zullen de AR-partij de rug toekeren,
omdat ze meer dan beu zijn van Aan-
tjes, Boersma en de sociaal-econo
mische politiek, die door dit kabinet
wordt gevoerd. Volgens ons lachen ve
le leden van deze regering in hun
vuistje om de door u genoemde par
tijpolitieke herhalingsoefening. Wat
meer herrie in de keet bij de christe
lijke partijen, wat liever het hun is.
De gehele toon van dit commentaar
over mr. Biesheuvel trouwens van
zoveel commentaren is verre van
fraai, om niet te zeggen beneden peil.
Aduard
E. Wolters Ezn en G. Wolters
Biesheuvel (13)
Zonder hier in te gaan op andere ar
gumenten van de verdedigers van
Biesheuvel en zijn poging tot een te
rugkeer naar een coalitie met de mam-
monistische WD, zou ik er op willen
wijzen dat van de 'verkiezingsover
winning' van Biesheuvel (vooruit
gang van één zetel voor de ARP) niet
veel terecht was gekomen als Boersma
en Aantjes niet bereid waren geweest
twee en drie voor deze partij te staan
ondanks hun, ook al tijdens de ver
kiezingscampagne duidelijk zichtbare
meningsverschillen met de lijstaan
voerder. Wat een terugkeer van Bies
heuvel voor de ARP zou betekenen
kan een kind in de politiek op zijn
vingers natellen als we alleen maar
denken aan de stemmers uit de CNV-
hoek en aan de jongeren.
Amsterdam
Johan Riemers
Biesheuvel (14)
De Biesheuvel-verering begint weer
lachwekkende afmetingen te krijgen.
Meneer Biesheuvel had best kamerlid
kunnen worden na de verkiezingen,
maar hij wou niet Jammer eigenlijk,
want de Tweede Kamer is de meest
geschikte plaats om je met de lands-
politiek te bemoeien. Als Pa zich uit
het bedrijf terugtrekt, moet hij niet
steeds zijn zoons berispen, omdat zij
het anders doen dan hij gedaan zou
hebben.
Arnhem
Kees Mijderwijk
Biesheuvel (15)
Biesheuvel is de man die de AR op
de dag van vandaag hard nodig heeft.
Dat hij zich heeft moeten terugtrek
ken, is heel erg. Daaraan zijn In onze
partij Aantjes en Boersma zeker het
meest schuldig. Zij hebben het kabi
net-Biesheuvel nooit zo omhelsd als
zij nu het kabinet-Den Uyl doen.
Want daar word je kotsmisselijk van.
Als je Aantjes Den Uyl de hand ziet
drukken, dan lijkt het wel een lief
desdrama. Maar de ARP zal er bij de
eerstkomende verkiezingen wel achter
komen: wat de CHU eerder verloren
heeft, verliest dan de ARP.
Asperen
D. van Steenis.
Biesheuvel (16)
Persoonlijk kan ik mij wel vinden in
de gedachtengang van het Trouw-
Kwartet-commentaar over de heer
Biesheuvel. Ik vind het/ zeer lezens
waard. Wat mij zeer verwondert, is dat
men over dit artikel zo naar de pen
grijpt. Is het weer het oude liedje
van vroeger: handen af van Colijn
(nu de heer Biesheuvel)? Tegen de
heren Aantjes, Boersma. De Gaay
Fortman is alles geoorloofd: God bui
ten de deur gezet, God niet meer no
dig enz. (idem tegenover de regering-
Den Uyl). Dat is heel wat erger. Te
gen de een mag alles, tegen de ander
niets. Ik wens de heer Aantjes c.s.
veel wijsheid en sterkte.
Apeldoorn
G. A. Kuipers
Biesheuvel (17)
Gaarne betuig ik adhesie met het in
gezonden stukje van de heer Eikelen
boom te Gorsel, geplaatst in Trouw-
Kwartet van 16 november, naar aan
leiding van het commentaar over de
heer Biesheuvel.
Deventer
A. Bruins-Doom
Biesheuvel (18)
Een gepensioneerd generaal is in de
geschiedenis meer dan eens terugge
komen. We blijven hopen, ook nu. De
laatste veldslag moet nog komen; wat
we nu achter de rug hebben, is partij
politiek en dat beslist niét op zijn
best. Straks, na de verkiezingen van
maart '74, zullen we zien hoe de door
u bedoeld veldslag is afgelopen.
Teraar (Z.H.)
D. KapteIJn
(Discussie gesloten redactie)
Ook het aantal gereformeerden, die
overstapten naar een andere kerk
daalde (van 3700 naar 3200). Dat
komt vooral doordat er minder ver
ontrusten overgingen naar de christe
lijke gereformeerde of de vrijgemaakt-
gereformeerde kerken (in 1972 736 te
gen 1037 in 1971).
Eveneens veranderde het grensver
keer met de hervormde kerk. Werden
de laatste jaren steeds meer gerefor
meerden hervormd, dan omgekeerd
(in 1971 opgelopen tot 153), ditmaal
sloeg de balans weer eens om (winst
1815, verlies 1798). De gereformeer
den winnen duidelijk in het grensver
keer met de r.k. kerk (ditmaal winst
254, verlies 142). Zij verliezen aan de
chr. geref. kerken (395 tegen 264), de
vrij. geref. kerken (341 tegen 306), de
pinkstergroepen (127 tegen 12) en in
geringe mate aan de baptisten en de
vrije evangelischen.
Waren er dus ditmaal minder over
gangen naar andere kerken, het aan
tal gereformeerden, dat onkerkelijk
wordt, blijft elk jaar toenemen. In
1972 waren dat er 1771. Dat is ruim
driemaal zoveel, als het stabiel blij
vende getal van ruim vijfhonderd on-
kerkelijken per jaar, die door de doop
tot de gereformeerde kerken toetreden.
Er zijn thans 875.000 gereformeerden.
De inkomsten van de gereformeerde
kerken bedroegen in 1972 het respec
tabele bedrag van 111 miljoen gulden,
een opbrengst per ziel van 130 gulden
(in 1971 122 gulden en in 1963 nog
maar 67 gulden).
Van een onzer verslaggevers
HILVERSUM Een regionale riool
zuiveringsinstallatie voor het Gooi zal
niet in de Hollandsch Ankeveensche
polder worden gebouwd. Nieuw over
leg tussen provincie, gewest en ge
meenten heeft een andere plaats opge
leverd (de Horstermeerpolder) die
minder landschappelijke bezwaren op
roept. Vooral de gemeente Hilversum,
het gewest Gooiland en de vereniging
tot behoud van Natuurmonumenten
hadden bezwaar gemaakt tegen de in
stallatie in de Ankeveense polder.
Over de precieze plaats van vestiging
binnen het Horstermeer zal nog nader
overleg plaats vinden.
Omdat ze vermoeden dat het Griekse arbeidsbureau in Utrecht samenwerkt met een 'fascistische organi
satie' hebben gisteren ongeveer zestig studenten en scholieren het bureau aan de Parkstraat bezet. Vol
gens de bezetters maakt het arbeidsbureau zich schuldig aan 'intimidatie en terrorisering van de in Ne
derland werkzame Griekse arbeiders'. De bezetters hebben de kantoorruimte doorzocht naar belastend
materiaal, maar hiervan werd niets gevonden.
Van een onzer verslaggevers
KOPENHAGEN De film
over het liefdeleven van Jezus
komt toch tot stand, hoewel hij
niet in Frankrijk mag worden
opgenomen. De Scandinavian
Booking Agency, de filmproduk-
tiemaatschappij, heeft gemeld
dat de opnamen voor 15 januari
beginnen in een land, waarvan
de naam niet wordt bekendge
maakt.
De naam van de film onder re
gie van de Deen Thorssen, is
veranderd. Hij zou oorspronke
lijk heten 'Het liefdeleven van
Jezus'. Thans zal de naam lul
den: de beschaduwde gezichten
van Christus.
Thorssen ontvangt 250.000 gul
den waarborg voor het maken
van de film. De voorwaarde is
evenwel dat Thorssen een
nieuw draaiboek aanbiedt en de
opnamen voor 15 januari kun
nen beginnen.
Inmiddels protesteren de 'Com
binatie Christelijke Jongeren'
en de JOVD-afdeling te Ensche
de tegen de filmproductie. In
een brief aan minister Van
Doom vragen zij de vertoning
van de rolprent in ons land te
verbieden, 'omdat in deze film
iemand, wiens figuur bij zeer
velen in erg hoog aanzien staat
en die van eminent belang is
voor het Christendom - waarop
onze hele Westerse samenleving
en beschaving gebaseerd is
door de modder wordt gehaald
en belasterd'.
Van een onzer verslaggevers
MADRID De twee katholieke priesters, die na bij ma twee jaar
in de gevangenis te hebben doorgebracht, uit Mozambiqu zijn* ge
zet, hebben gisteren de beschuldiging geuit dat hun medegevange
nen werden gemarteld.
De paters Martin Hernandez en Alfon
so Valverde Leon, leden van de
Spaanse orde var. Burgos, werden
vrijgelaten krachtens eén algemene
amnestie, nadat zij gevangengezet wa
ren op beschuldiging van hulp aan
het bevrijdingsfront van Mozambique
Frelimo.
Bij hun terugkeer in Spanje vertel
den de twee missionarissen dat zij het
bewijs hebben van vier moordpartijen
door Portugese en Rhodesische troe
pen tussen mei en november 1971.
Verleden jaar juni werden volgens pa
ter Valverde in deCahaba-gevangenis
vierhonderd gevangenen in hun cel
opgesloten en net zo lang gefolterd
totdat zij 'bekenden'. Als zij dat wei
gerden kregen zij acht dagen geen
eten. Een Afrikaanse gevangene, bij
ieder bekend als 'Pedro' zei eens dat
hij negen dagen geen voedsel had ge
kregen.
Pater Valverde bevestigde dat het
hoofd van de presbyteriaanse kerk
van Mozambique, dr. Manganhela zelf
moord pleegde, nadat hij geweigerd
had de namen van zijn vrienden aan
de politie bekend te maken.
Pater Valverde verklaarde dat hijzelf
niet mishandeld is. Het voedsel voor
gevangen priesters is dan ook beter
dan voor andere blanken en veel be
ter dan dat voor Afrikanen.
NEW YORK —De Nederlandse rege
ring heeft besloten een vooruitbeta
ling van 366.000. dollar te doen voor
de noodmacht van de Verenigde Na
ties in het midden-oosten.
SALISBURY De Rhodesische bis
schop Abel Muzurewa, de leider van
de methodisten en tevens voorzitter
van het nationale Afrikaanse congres
in Rhodesië, mag niet naar de Vere
nigde Staten reizen. Hij zou in New
York een onderscheiding in ontvangst
nemen.
ROTTERDAM De opleiding van
voorgangers van de Nederlandse pro
testantenbond NPB is niet in te pas
sen in de theologische opleiding van
de rijksuniversiteiten. Dat deelde
prof. drs. G. J. van den Berg mee op
de algemene vergadering van de NPB.
Het academisch 6tatuut en de W.U.B.
laten geen mogelijkheden om tot een
combinatie te komen. De NPB kan
wel samenwerken met de rooms-ka-
tholieke theologische faculteiten.
Daarmee bestaat dan ook inderdaad
een goede samenwerking die men
vooral verder zoekt in de richting van
het onderwijs op de sociale academies.
De Nederlandse protestantenbond
voert dan zijn eigen programma uit,
dat inhoudt een eigen opleiding voor
voorgangers in de gemeente. Verder
•zal de NPB initiatieven ondersteunen
om bij het verplichte godsdienston
derwijs op de" lagere scholen ook het
onderricht inzake de herkomst van
waarde en normen op te nemen.
Het is geen kerkblad, maar in het an
troposofische jongerenblad Jonas ver
telt PPR-kamerlid Dolf Coppes (D) in
een gesprek met Ronald da Costa (R)
over zijn inspiratie in de politiek:
R: Wat die achtergrond betreft, heb
je je naast de figuur van Christus ook
door iemand als Marx laten inspire
ren. Vind je niet dat er een groot
verschil bestaat tussen Marx' ideaal
om de maatschappij louter binnen de
aardse werkelijkheid te veranderen en
Christus' prediking van de verwach
ting van het Koninkrijk van God,
waardoor het handelen op aarde ge
heel bepaald moet worden?
D: Het klinkt misschien erg heidens,
maar voor mij is er geen tegenstelling
tussen aards en niet-aards. Ik kan
hoogstens zeggen dat Jezus Christus
in de gelijkheid van alle mensen een
perspektief opent naar God toe. Voor
mij doet die discussie tussen 'horizon
taal' en 'vertikaal' niet meer ter zake,
omdat ik alles wat met solidariteit en
menselijke gelijkwaardigheid te ma
ken heeft, in de praktijk zou kunnen
brengen, ook al zou ik helemaal niet
in Jezus Christus geloven. Daarom
vind ik ook dat ik hier en nu moet
werken aan die menselijke gelijkheid
en dat is voor mij persoonlijk ook de
inhoud van het geloof aan Het Kind
schap Gods van iedereen. Daarbij
weet ik dat het ons, mensen, nooit zal
lukken. ALLES te volbrengen; het zal
daarom eens bij een 'Absolute vol
tooiing' komen. Maar dat mag mijn
verantwoordelijkheid NU niet uitscha
kelen. Ik mag niet vanwege die trans
cendente voltooïngsgedachte iets af
doen aan de broederschap die nu ge
realiseerd moet worden.
R: Bestaat er dan volgens jou geen
verschil vanuit WELKE overtuiging
je iets doet. Wat de beweegreden van
je daden is?
D: Als je daarmee wilt vragen, of ik
er God bij nodig heb, dan zeg ik nee.
Ik zal ook nooit iemand willen helpen
omdat ik weet dat God of Jezus dat
van mij verwacht. Ik help een ander,
omdat ik vind dat deze mens gehol
pen moet worden, omdat ik met deze
mens samen in deze wereld sta; in dat
'samen-zijn', op het moment dat ik
daarmee bezig ben, komt God in het
spel. Als ik nl. kontakt heb met een
mens IS God daarin aanwezig. Dat
geldt natuurlijk vooral binnen de per
soonlijke sfeer, in vriendschap en lief
de: Voor mij is er niets Goddelijkers
dan dat mensen elkaar liefhebben.
Dat is dan nu nog ten dele (om met
Paulus te spreken) maar het zal later
duidelijk worden HOE Goddelijk dat
is en hoe dat heenwijst naar een uit
eindelijke voltooïng. Daarom kan ik
mij dus helemaal solidair voelen met
mensen die niet geloven en toch de
zelfde sociale en politieke doelstellin
gen hebben. Je kunt daarom ook zeg
gen dat de grondgedachten van Marx
en Jezus identiek zijn, maar bij Jezus
een extra dimensie krijgen.
Aantijging
Drs. J. Bluyssen, bisschop van Den
Bosch, kem zich in zijn Bisdomblad
tegen de bewering, dat de Nederland
se r.-k. kerk aan de lopende band hu
welijken zou ontbinden, tegen het
kerkelijke recht in. Bisschop Bluys
sen:
'Dat is helemaal niet waar. In de eer
ste plaats worden er geen huwelijken
ontbonden, er worden nietigverklarin
gen uitgesproken op grond van facto
ren die vanaf het begin van het hu
welijk constateerbaar zijn en die ook
op de een of andere manier bewezen
moeten worden. Nu kan men discus
siëren over die factoren en motiverin
gen. Sommigen vinden dat ze te ruim
gehanteerd worden. Persoonlijk geloof
ik dat niet, maar goed, daarover kun
je discussiëren, maar niet losweg be
weren dat hier in Nederland en in
het bisdom Den Bosch zo maar luk
raak huwelijken worden ontbonden.
Dolf Cippes
Dat is een aantijging tegen onze ker
kelijke rechtbank die hoogst onverant
woord is.'
Twee procent
Prof. dr. Herman Ridderbos schrijft
in het Gereformeerd Weekblad (Uit
gave Kok), dat de gereformeerde
synode een verstandig besluit geno
men heeft door haar eigen tot nu toe
gevolgde methode van geldwerving
voor de ontwikkelingssamenwerking
te handhaven. Het motief vaji hen,
die het 'tweeprocentsmodel' wilden
invoeren, dat dit 'in eigen vlees
snijdt' en de kerkeraden dwingt 'de
eigen kerkelijke huishouding kritisch
te doorlichten' overtuigt hem niet.
Prof. Ridderbos:
Voor mijn besef hangt deze redene
ring geheel af van wat men onder het
eigen kerkelijk 'inkomen' moet ver-
-M
GEEN PANIEK
pua
Le
JA)
i 19
lent
dde
de
C
1 al
j] dat
lupa
ld t
it
will
Men 'behoeft niet meteen in paniek
geraken vanwege de oliecrisis om tot^
wel oog te hebben voor de waakzar
heid die dit geheel van gebeurtei
sen van ons vraagt De overheid n;
reeds enkele maatregelen. Een enki
van dwingende aard en in andere
zichten gaf zij waardevolle advii
die gelukkig door het merendeel va
de bevolking worden opgevolgd,
zullen ongetwijfeld nog andere,
schien ingrijpender bepalingen vol)
en die zullen we samen moeten
vangen zonder al te veel gemor,
daarbij gestreefd zal moeten wordi
naar een naar evenredigheid zov
mogelijk gelijke verdeling van de
ten spreekt vanzelf. We kunnen bel
met z*n allen, al weer naar evenret'
heid wat meer opbrengen dan
enkelen van deze situatie de dupe
den. Er is al gewezen op de grote
bouwen die 's avonds enkele uren
taal verlicht staan te prijken omi
er schoongemaakt moet worden,
lichten op alle afdelingen doen
moeden dat er honderden werksl
bezig zijn. Is dit het geval? En is
niet enige rationalisatie mogelijk? C,
vallender is het nog maar steeds do#..da
gaande gebruik van elektriciteit vofning
reklamedoeleinden. Enkele hotels bi de
in Amsterdam schijnen op volstrei wat
onverantwoorde -wijze door te gajen c
met hun gevels in een zee van licpnt
te zetten, alsof het niet op kan. Is e<
bepaling die dergelijke energiev&en
(mis)bruik verbiedt niet te voorlf
men door aan de directies een
zoek te doen uitgaan om hier een
de aan te maken? Moet alles
maatregel of wet? We kunnen
samen bewust het een en ander m;
ten. Het is duidelijk dat wij sam|
de narigheid zullen moeten dragen
dan naar draagkracht. Dat betekt» A
ook dat we niet iedere keer, bij 1I-*
beginsel, moeten te horen krijgen crv/'
de grote inkomens of vermogens
zwaar belast worden. Dat hoort ow-v-f
zo. Stel je voor dat het omgekee(JJ_
was. We moeten alles samen drage
Maar dan ook niet piepen. We hebbi
voor hetere vuren gestaan. 1 eei
IDEF
iikeli
52
r een
mde
NED. HERV. KERK Js jai
Beroepen te Ede: H. J. C. M. Schoutïtaats
kand. te Den Haag. svesti
Aangenomen naar Beerta: drs A. vpht d
Weelden, kand. te Aalsmeer. tbezot
Beroepbaar: G. v.d. Kamp, kanid., Ripstuui
zangerstraat 25, Amersfoort. de d;
GEREF. KERKEN men
Preekconsent verleend aan mevr. i deps
M. Vroom-Jobse, kand., 'Zonnebloead. E:
Jacob van Lennepkade t/o 21 var
Amersfoort (niet beroepbaar). jikt. D
Afscheid 29 nov. van Diever: S. Bzijnbi
ma wegens emeritaat. >r 20
GEREF. KERKEN (VRIJG.)
Beroepen te Hattem: J. J. Wildebo
te Hardenberg; te Wetsinge-Sauweil PCT
J. Hoorn, kand, te Sappemeer.
GEREF. KERKEN (VRIJG. B.V.)'
Aangenomen naar Leerdam: G.
Keulen te Emmeloord.
GEREF. GEMEENTEN
Beroepen te Rijssen: J. Mol te i
dinxveld.
BAPTISTEN GEMEENTEN
Beroepen te Vriescheloo (Gr.): A
v.d. Wetering, kand. te Boskoop-Urn; c
den, die dit beroep heeft aangenomtei gjeb
wd:
ning
(Magra
M va
Poot:
A Ke:
uJjzen
nd en
van
luerei
en Hei
lorst:
«taan. Van ptrticuliere personen kan
men vragen een bepaald percentage
van hun inkomen (verdiensten, reve
nuen) te willen reserveren voor aller
lei doeleinden. Dat zullen vele leden
van de kerk ook wel doen. Maar het
'inkomen' van een plaatselijke kerk
is, althans wat onze geref. kerken be
treft, van een geheel andere soort. Zij
beschikken niet, als wellicht andere
kerken in binnen- en buitenland over
bezittingen en beleggingen, noch ook
kunnen zij putten uit heffingen en
belastingen, maar hun 'inkomen' be
staat uit vaste en meer incidentele
bijdragen van hun leden 'tot instand
houding van de Dienst des Woords'
zoals wij vroeger de kerkelijke collec
ten 'afkondigden'. Dat is dus het geld
dat gegeven wordt en nodig as voor
salarissen van predikanten, admini
strateurs en dgl. en voor het onder
houd van gebouwen, bijdragen voor
het kerkverband enz. enz. bijdragen
dus met een bepaalde besteraming.
Dat zou nL in ónze kerkelijke huis
houding betekenen, dat op deze be
stemmingen 2 pet gekort moet wor
den. Want dat er bij een 'critische
doorlichting van eigen kerkelijke
buishouding' nog wel 2 pet te vinden
zou zijn, ls voor iemand, die enig be
grip heeft van hoe in de meeste ker
ken de touwtjes aan elkaar geknoopt
worden, echt conferentie-praat. En
aangezien onze rechtgeaarde commis
sies van beheer er niet over zullen
denken kosters en predikanten het ge
lag te laten betalen of terwille van de
ontwikkeling overzee thuis de kerke
lijke dakgoten te laten lekken, zullen
zij, ils het dan toch uit de kerkelijke
kas moet komen, spoorslags de ge
meente opwekken te zorgen voor 2
pet extra. En dan is niet in te zien,
waarom dit een betere methode zou
zijn en meer 'in eigen vlees zou snij
den' en meer een 'werkelijk offer zou
betekenen' etc. etc. dan wanneer de
gemeente dit geld niet in de kerkelij
ke kas, maar zoals tot nu toe het ge
val is, via een collecte voor het Alge
meen Diakonaal Bureau (werelddiako-
naat) zou opbrengen.'
Kinderkerstpocket met bijdragen
W. G. v.d. Hulst, J. Kalmijn-Spier c me
burg, G. van Heerde, Diet Kramer, J"
v.d. Steen-Pijpers en anderen,
druk. Uitg. Voorhoeve, Den Haag.
blz, 2.95.
Minder dan een underdog, door
Mingus met medewerking van
King. Vertaling van H. WassenberP®:
Uitg. Bruna, Utrecht. 318 blz, 19 "uk
Een mens van goede wil, door v d i
Walschap. Uitg. Querido, Amsterdi E1JJ
9e druk. 240 blz, 15.90. - -
Het nieuwe poppenkastboek, dooru
Paludan. Het zelf maken van een p
penkast, poppen, coulissen en i pman,
poppenkaststukjes om na te spel >"t.
Uitg. Zomer en Keuning. 144 '~r™w
17.50.
Dr. T. I. Rubin schrijft over Jordi,
schizofrene wereld van een achtjar
jongen en over Lisa en David, ge Yon.
zing door ontluikende liefde. Dr.
bin is kinderpsycholoog. Uitg. Be.n
Centaur, Amsterdam. 112 blz, 13. p
Mijn land, door Abba Eban. Dep®
schiedenis van het moderne Israël pjj
1948 tot 1973. Uitg. Keezing, Amstj Glas
dam. 304 blz, 39.50. Na 1 decemfë^
1973 wordt de prijs 43.50.
Wentelende wielen, door Stuart ClSuijn"
te. Een roman over 'De boerentrek's'59)
Zuid-Afrika'. Uitg. De Boeke
Baarn. 5e druk. 352 blz, 19.90.
Twee uit Galilea, het tedere lieft
verhaal van Maria en Jozef, door
Holmes. Uitg. Omegaboek, Ams
dam, 281 blz. 19.50.
Huwelijksleeftijd in Nederland, dei
grafische en sociologische beschouw
gen over de dalende huwelijksleeft
in Nederland, onder redactie van
J. Heeren. Uitg. Boom, Meppel.
blz, 22.50.
Gezinsboek voor kerstmie, met bijc
gen van vele auteurs. Uitg. Voorl
ve. Den Haag. 175 blz. 8.90.
Schoon schip binnen het christen!
door Don Cupitt. Uitg. De Tooj
Haarlem, 148 pag., prijs 19,—.
Engelse godsdienstfilosoof wil in
geschrift de christelijke tradities
derwerpen aan zoiets als een zedelfereng
louteringsproces. Ri
Dagen van heil door D. A. Tammii
Uitg. Bosch Keuning, Baarn,
pag., prijs 7.50. Een bundel gea
ke lieten (geestelijke liederen) vanj
Friese dichter.
Ofi